27,20 zł
Praktyki otwartości to kolejna pozycja z serii Pracuj w Kulturze nawiązująca do tematów poruszanych podczas dyskusji i warsztatów na corocznym Forum Pracuj w Kulturze. Publikacja przedstawia zestaw praktyk, które mają wesprzeć instytucje kultury w poszerzaniu ich oddziaływania i budowaniu środowisk otwartych. Wskazuje, jak tworzyć przestrzenie dostępne, dzięki którym każda osoba może odnaleźć swoje miejsce w kulturze. Książka dla wszystkich tych, którym bliskie jest rozwijanie instytucji nowoczesnych, otwartych i uczących się.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:
Liczba stron: 139
Koordynacja projektu: Michał Rydzewski
Koordynacja merytoryczna: Irmina Recka-Wyżga
Redakcja językowa i korekta: Marta Wojas
Redaktor techniczny: Maryla Broda
Redaktor prowadzący: Maja Gawryołek-Osińska, Beata Misiewicz
Projekt graficzny serii i skład: Oki Oki Studio
Druk: Zakład Poligraficzny Sindruk
© Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2025
ISBN 978-83-7982-537-0
ul. Płocka 13, 01-231 Warszawa
nck.pl
sklep.nck.pl
Dyrektor Narodowego Centrum Kultury:
Robert Piaskowski
Publikacja finansowana ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Narodowe Centrum Kultury jest instytucją państwową działającą na rzecz rozwoju kultury w Polsce
Wstęp
Kręgi wpływu instytucji kultury
Irmina Recka-Wyżga, Maja Gawryołek-Osińska
Zachowania osób proaktywnych w projektowaniu uniwersalnym instytucji sektora kultury
Katarzyna Ślebarska
1. Badania w zakresie uniwersalnego projektowania sektora kultury
1.1 Jak to się zaczęło w Mazowieckim Instytucie Kultury?
Anna Woźniak
1.2 Jak instytucje kultury dostosowują funkcjonowanie do wyzwań związanych z dostępnością?
Dr Agnieszka Konior, dr Anna Pluszyńska
1.3 Dostępność i zmiana. Projektowanie oferty kulturalnej dla różnorodnych odbiorców poprzez badania publiczności
Paulina Długosz
2. Dostępność w praktyce – przegląd dobrych praktyk
2.1 Jak budować różnorodne zespoły, czyli o wdrażaniu modelu różnorodnego zatrudniania w Narodowym Centrum Kultury
Joanna Majewska
2.2 Projektowanie inkluzywne inicjatyw kulturalnych
Szymon Wielgosz
2.3 Pedagogiczno-teatralny proces pracy z inkluzywnym zespołem aktorskim. Etapy rozwoju grupy według Tuckmana
Justyna Sobczyk
2.4 Projektowanie inkluzywne a doświadczenia wystawy
Głusza
w Muzeum Śląskim
Dagmara Stanosz
2.5 Dajmy sobie prawo do robienia nic
Marta Szadowiak
2.6 W centrum dostępności cyfrowej jest człowiek
Tomasz Wojakowski
2.7 Uniwersalny model udostępniania instytucji kultury
Robert Więckowski
3. Język proaktywny
3.1 Inkluzywny język w kulturze i instytucjach kultury. Rola języka w budowaniu i kształtowaniu wrażliwości
Jakub Studziński
3.2 Polityki równościowe w sektorze kultury. Drogi do budowania inkluzywnych instytucji
Nina Gabryś-Janowska
Okładka
Instytucje kultury odgrywają ważną rolę w kształtowaniu przestrzeni społecznych, a ich wpływ wykracza daleko poza krąg bezpośrednich odbiorców i odbiorczyń. Proaktywne podejście w projektowaniu uniwersalnym to szansa na świadome poszerzanie kręgów wpływu – poprzez tworzenie programów, ofert i środowisk, które odpowiadają na zróżnicowane potrzeby. Taka postawa wymaga otwartości na eksperymentowanie, poszukiwanie nowych rozwiązań oraz budowanie relacji z różnorodnymi grupami odbiorców.
Poprzez analizę trendów, prowadzenie dialogu z różnorodnymi grupami odbiorców i wdrażanie innowacyjnych praktyk instytucje kultury zyskują większą elastyczność oraz zdolność do skutecznego modelowania zmian społeczno-kulturowych. W rezultacie odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu długoterminowych procesów zrównoważonego rozwoju i wzmacniania spójności społecznej.
Przedstawiamy zestaw praktyk wspierających instytucje w poszerzaniu ich oddziaływania i budowaniu środowisk otwartych. Tworzenie przestrzeni, w których każda osoba może odnaleźć swoje miejsce w kulturze, sprzyja rozwijaniu uniwersalnych instytucji, nowoczesnych i uczących się. Naszym celem jest wskazanie ścieżek prowadzących do świadomego poszerzania grona publiczności oraz zwiększania znaczenia instytucji kultury w społeczeństwie.
Dr hab. Katarzyna Ślebarska – profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, pracuje w Instytucie Psychologii Wydziału Nauk Społecznych. Laureatka I nagrody Ministra Pracy i Polityki Społecznej w konkursie na najlepsze prace doktorskie i trzykrotna stypendystka DAAD (Deutcher Akademischer Austauschdienst). Kierowniczka grantów NCN i NCBiR z zakresu aktywizacji i reintegracji zawodowej oraz proaktywnego radzenia sobie w pracy. Członkini Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji i Europejskiego Towarzystwa Psychologii Pracy i Organizacji. Jej zainteresowania dotyczą problematyki aktywizacji zawodowej, adaptacji do pracy oraz proaktywnych zachowań.
Problemy współczesnego świata dotyczą wszystkich dziedzin życia, w tym także sektora kultury. Wprowadzenie nowoczesnych technologii stawia przed instytucjami nowe wyzwania. Powszechna digitalizacja wymaga dostosowania się do cyfrowego świata poprzez zmianę sposobu komunikowania się z odbiorcą. Efektem przeszłych zdarzeń, jak pandemia czy lockdown, jest zmodyfikowany sposób funkcjonowania wielu instytucji, w tym praca zdalna czy organizacja wydarzeń on-line. Tradycyjne formy przekazu ustępują miejsca platformom internetowym czy social mediom. Z jednej strony daje to możliwość dotarcia do szerszej publiczności i utrzymania jej zainteresowania, z drugiej zaś stawia przed pracownikami sektora kultury wymóg rozwijania umiejętności sprawnego poruszania się w przestrzeni cyfrowej. Zmiany w strukturze społeczeństwa – związane z wiekiem i rosnącą różnorodnością kulturową – wymagają dostosowania oferty do różnych grup. Pod uwagę brane są także indywidualne wymagania osób bądź grup, odpowiednio do diagnozowanych na bieżąco potrzeb. Dotarcie do młodszej publiczności oraz zwiększenie zaangażowania społecznego wymagają nowych strategii marketingowych i promocyjnych, dostosowanych do zmieniających się preferencji odbiorców. Zapewnienie dostępu do kultury osobom z indywidualnymi potrzebami oraz promowanie edukacji kulturalnej wśród dzieci i młodzieży są bowiem szczególnie istotne dla budowania społeczności i zwiększania zaangażowania w kulturę. Pomagają tym samym zapobiegać społeczno-kulturalnemu wykluczeniu.
Doświadczenie izolacji społecznej, publicznej stygmatyzacji czy dyskryminacji może bowiem prowadzić do uwewnętrzniania stereotypów i rozwijania negatywnych postaw wobec samych siebie. Inkluzja społeczna w zakresie działań instytucji kultury jest więc procesem, który ma na celu zapewnienie dostępu do kultury dla wszystkich, niezależnie od ich statusu społecznego, pochodzenia etnicznego, rodzaju niepełnosprawności czy wieku. Zwiększanie dostępności obejmuje zarówno infrastrukturę, jak podjazdy, windy, strefy wyciszeń etc., jak i programy lub materiały dostosowane do osób z różnymi potrzebami. Duże znaczenie dla inkluzji mają warsztaty artystyczne, wykłady, spotkania z artystami czy projekty skierowane do młodzieży, osób starszych lub mniejszości etnicznych, przygotowywane zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego1, 2. Wspieranie inkluzji poprzez edukację kulturalną angażuje bowiem różne grupy społeczne.
Istotnym zadaniem instytucji kultury, w obliczu pojawiających się wyzwań, jest organizowanie odpowiednich warunków udziału w życiu kulturalnym szerokiemu gronu odbiorców tak, aby odpowiadały ich zróżnicowanym potrzebom, oczekiwaniom i możliwościom. Dostosowanie metod inkluzji kulturalnej do sposobu funkcjonowania ludzi, w tym osób o indywidualnych potrzebach, pozwala zmniejszać ryzyko niepowodzeń społeczno-kulturalnych oraz zapewnić dostęp do wysokiej jakości inicjatyw i wydarzeń. Coraz większe znaczenie przypisuje się na tym polu działaniom ukierunkowanym na projektowanie uniwersalne. W kontekście instytucji kultury idea projektowania uniwersalnego nie wymaga drastycznych i nagłych zmian w sposobie dotychczasowego funkcjonowania w celu zaspokojenia wszystkich pojawiających się wyzwań społecznych, a raczej wzmacniania własnych kompetencji i podejmowania nowych wyzwań. Oznacza to odejście od utartych schematów radzenia sobie z pojawiającymi się utrudnieniami na rzecz uczenia się nowych, aktywnych i twórczych metod działania.
W obliczu ciągłych zmian zachodzących w przestrzeni społecznej proste reagowanie na informacje płynące z otoczenia przestaje być wystarczające. Pracownicy jednostek kultury stają wobec potrzeby tworzenia dalekosiężnych planów i przygotowywania się na przyszłe zmiany, zagrożenia czy możliwości, poprzez podejmowanie inicjatywy z odpowiednim wyprzedzeniem. Reaktywne radzenie sobie z zachodzącymi zdarzeniami wydaje się uzasadnione w przypadku napotykania na nieprzewidziane trudności czy wymagania. Większą korzyść przyniesie jednak nastawienie na przyszłość, obejmujące tworzenie strategicznych planów działania, zarówno w warunkach sprzyjających, jak i w przypadku potencjalnych utrudnień. Aktywność podejmowana z wyprzedzeniem pomaga w byciu konkurencyjnym, efektywnym i wzmacnia motywację do stawiania czoła wyzwaniom stojącym przed jednostką. Pojawia się zatem potrzeba nowego sposobu funkcjonowania – zarówno całej instytucji, jak i poszczególnych jej pracowników, opartego na postawie proaktywnej.
Proaktywność opisywana jest jako przejaw postawy zorientowanej na problem, czyli rozwiązanie zadania3. Proaktywne jednostki wykazują większą skłonność do oddziaływania na otoczenie poprzez identyfikację i zwiększanie możliwości, podejmowanie inicjatywy oraz pokonywanie pojawiających się barier, by skutecznie doprowadzić do znaczącej zmiany. W tym sensie proaktywność kojarzona jest z pozytywnymi wynikami w różnych dziedzinach, jak osiągnięcia zawodowe, innowacyjność czy kariera, jak również w odniesieniu do radzenia sobie ze stresem. Osoba proaktywna potrafi kontrolować sytuację i aktywnie inicjuje zmiany w otoczeniu, w przeciwieństwie do reaktywnej jednostki biernie podążającej za wymogami sytuacyjnymi. Wynika to z natury człowieka proaktywnego, który woli podejmować działanie niż tylko zwalczać przeciwności losu4, jest więc relatywnie mało podatny na wpływy środowiskowe, a jednocześnie sam na to środowisko oddziałuje. Charakteryzują go także umiejętność rozeznawania otoczenia w poszukiwaniu możliwości oraz wyzwań, przejawianie inicjatywy, podejmowanie aktywnych działań oraz wytrwałość w realizowaniu rozpoczętych zadań. Z kolei osoba nieproaktywna jest stosunkowo bierna i kształtowana przez środowisko zewnętrzne, przez co charakteryzuje się większą skłonnością jedynie do reagowania (reaktywności) i pasywnej adaptacji. Trudność sprawia jej konieczność rozeznania pojawiających się możliwości do zmiany i wykorzystanie ich. Wykazuje też niewiele inicjatywy, podlega wpływom, woli zdać się na innych, którzy potencjalnie doprowadzą ją do zmiany.
Rozumienie zaradności w sposób proaktywny różni się znacznie od powszechnego pojmowania aktywności zaradczej5, 6. Koncepcja proaktywnego radzenia sobie podkreśla odpowiedzialność za zmianę własnej sytuacji, którą bierze na siebie jednostka. Dodatkowo, osoba proaktywna traktuje stojące przed nią cele jako wyzwania, konsekwentnie dąży do nich i stara się je osiągnąć. Dlatego proaktywne radzenie sobie obejmuje przede wszystkim zwiększanie posiadanych zasobów, co ułatwia wzmacnianie ambitnych celów i realizację osobistego rozwoju. Pomimo że dana osoba zdaje sobie sprawę z czekającego ją ryzyka czy stojących przed nią wyzwań, to jednak potencjalne przeszkody oceniane są przez nią nie w kategorii krzywdy lub straty, lecz wyzwania7.
Podsumowując, proaktywność w działaniu przejawia się: 1) jako zachowanie podejmowane z własnej inicjatywy (self-starting), 2) proaktywne, czyli dalekosiężne oraz antycypujące przyszłe bariery i możliwości, a także 3) trwałe, tj. utrzymujące się mimo barier napotykanych w drodze do celu8. Proaktywność spostrzegana jest tu przede wszystkim przez pryzmat zachowań podejmowanych przez jednostkę z własnej inicjatywy. Przykładowo, w środowisku zawodowym definiowana jest jako skłonność podmiotu do angażowania się w różne zachowania proaktywne zgodne ze strategią i celami danej instytucji. Co ważne, zakłada także stawianie celów wykraczających poza formalne wymagania oraz oddalonych w czasie, jak również dążenie do ich realizacji. W odróżnieniu od tradycyjnych koncepcji zaradności koncepcja proaktywności wskazuje, że człowiek jest zdolny do wychodzenia poza wyznaczone zadania, wytyczania własnych planów i umiejętnego zarządzania długoterminową perspektywą w celu zapobiegania potencjalnym trudnościom. Ważnym czynnikiem motywującym do podejmowania inicjatywy jest możliwość kontroli nad sytuacją, a także przekonanie, że można poradzić sobie z potencjalnymi negatywnymi konsekwencjami własnej inicjatywy.
Proaktywność rozumiana jest jako skłonność ludzi do przejawiania proaktywnych zachowań, takich jak bezpośrednie zadawanie pytań i zdobywanie informacji, poszukiwanie informacji zwrotnej, budowanie sieci kontaktów, negocjowanie obowiązków zawodowych etc. Jakkolwiek zachęcanie pracowników do podejmowania proaktywnych działań może wydawać się prostym zadaniem, można napotkać w tym zakresie na liczne ograniczenia. Po pierwsze, ludzie mogą przejawiać opór przed proaktywnością, na przykład z powodu braku wiary we własną skuteczność. Po drugie, ograniczenia sytuacyjne, jak na przykład mała złożoność pracy, mogą w znacznej mierze ograniczać lub wręcz uniemożliwiać negocjowanie zadań zawodowych. Ponadto, jednostki muszą także podejmować trudne decyzje dotyczące adekwatności konkretnych zachowań proaktywnych. Dlatego też warto podjąć alternatywną próbę wzmacniania proaktywnych zachowań poprzez wzmacnianie proaktywnego radzenia sobie. Oznacza to, że osoby o niskiej orientacji proaktywnej w radzeniu sobie ze stresem potencjalnie mogą być szkolone w zwiększaniu danej orientacji.
Proaktywna jednostka zdolna jest do radzenia sobie nie tylko ze stresorami pojawiającymi się w danym momencie, lecz także z tymi, które mogą pojawić się w przyszłości. Niezwykle istotne jest tu zwiększanie zasobów własnych, stanowiących bazę dla proaktywnej aktywności zaradczej. Jednostka, która efektywnie i proaktywnie radzi sobie z trudnościami, charakteryzuje się zdolnością do gromadzenia różnych zasobów i nabywania zdolności, jak m.in. planowanie, zdolności organizacyjne czy wsparcie społeczne, które ułatwiają jej przygotowanie się do radzenia sobie z pojawiającymi się stresorami. Osoby radzące sobie w sposób proaktywny potrafią więc rozpoznawać wartościowe cele oraz od razu podejmować odpowiednie działania, które doprowadzić mają do realizacji celu w przyszłości. Podejmują zatem aktywność zaradczą stosunkowo wcześnie, by zapobiec negatywnemu oddziaływaniu ewentualnych trudności na ich dobrostan. Tak rozumiane proaktywne działania zaradcze stają się bardziej efektywne niż standardowe działania zorientowane na rozwiązanie konkretnego problemu.
Proaktywne podejście do uniwersalnego planowania działań w sektorze kultury może przyczynić się do opracowania skutecznych planów i metod oddziaływań społecznych. Wdrażanie proaktywnych praktyk zrównoważonego rozwoju w działalności kulturowej zyskuje więc na znaczeniu. Wyzwania wymagają innowacyjnych rozwiązań oraz współpracy różnych sektorów, co pozwoli skutecznie wspierać rozwój i dostęp do kultury. Jak wskazują badania, zwiększanie możliwości aktywnej partycypacji ludzi w życiu społecznym i kulturalnym, niezależnie od pojawiającej się różnorodności potrzeb i wymagań, przyczynia się do ich rozwoju osobistego, a także wzmacnia poczucie autonomii. Zatem działania na rzecz inkluzji społeczno-socjalnej, obejmujące m.in. różnorodne wydarzenia kulturalne9, mogą nie tylko bazować na proaktywnych strategiach, lecz także wzmacniać proaktywność w ich odbiorcach, zwłaszcza tych narażonych na wykluczenie społeczne. Kładąc nacisk na strategię uczenia się proaktywnych zachowań i adaptacji do wymogów środowiska, instytucje kultury mogą dostosować swoje działania do zróżnicowanego społeczeństwa i stać się liderami w promowaniu dostępności i różnorodności w kulturze. Tworząc strategiczne plany działań, przewidując z wyprzedzeniem możliwe trudności i dostosowując sposoby radzenia sobie z nimi, mogą poszerzać grono odbiorców, otwierając im przestrzeń do doświadczania kultury i sztuki, a przez to wzmacniania zaangażowania społecznego.
1 D. Chimicz, A. Prokopiak, Koncepcja projektowania uniwersalnego w edukacji, „Szkoła Specjalna” 2001, nr 1, s. 28–38.
2 M. Mitrasinovic, Universal Design [w:] Design Dictionary. Board of International Research in Design, red. A. Erlhoff, T. Marshall, Basel 2008.
3 L. Aspinwall, S. Taylor, A stitch in time: Self-regulation and proactive coping, „Psychological Bulletin” 1997, nr 121, s. 417–436.
4 A. Bandura, Self-Efficacy. The Exercise of Control, New York 1997.
5 E.R. Greenglass, Proactive coping [w:] Beyond coping: Meeting goals, vision, and challenges, red. E. Frydenberg, London 2002, s. 37–62.
6 R. Schwarzer, S. Taubert, Tenacious goal pursuits and striving toward personal growth: Proactive coping [w:] Beyond coping…, dz. cyt., s. 19–35.
7 E.R. Greenglass, L. Fiksenbaum, Proactive coping, positive affect, and well-being: Testing for mediation using path analysis, „European Psychologist” 2009, nr 14, s. 29–39.
8 R. Schwarzer, S. Taubert, dz. cyt.
9 G. Dryżałowska, Integracja edukacyjna z innej perspektywy, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2017, nr 16, s. 33–55.
Anna Woźniak – badaczka, animatorka kultury, opowiadaczka. W latach 2019–2024 współtworzyła zespół badawczy Mazowieckiego Obserwatorium Kultury w Mazowieckim Instytucie Kultury. Obecnie pracuje w Instytucie Różnorodności Językowej Rzeczypospolitej. Autorka i współautorka raportów badawczych, m.in.: Animacja kultury On/Off. Raport z badania osób animujących kulturę w woj. mazowieckim (2024), Świętując sztukę. Badanie wybranych festiwali artystycznych z województwa mazowieckiego (2023), One już tu są. Nowe technologie w instytucjach kultury na przykładzie wybranych instytucji z województwa mazowieckiego (2022), Tu zaczynają się schody. Dostępność instytucji kultury z woj. mazowieckiego dla wszystkich osób, w tym osób z niepełnosprawnościami (2021). Współautorka narzędziownika Zbadaj kulturę (2024). Od roku 2023 współpracuje z Wydziałem Humanistycznym AGH, przybliżając studentom podyplomowym zagadnienie dostępności w instytucjach z terenu wiejskiego i wiejsko-miejskiego. Od roku 2015 współtworzy Opowieści z Walizki – kolektyw artystyczny tworzący spektakle narracyjne. W ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2025 roku prowadzi badania nad strategiami instytucji kultury wobec kryzysów.
Pierwsze badania nad dostępnością rozpoczęliśmy w Mazowieckim Instytucie Kultury ponad dziesięć lat temu od diagnozy dostępności instytucji kultury dla osób z różnymi niepełnosprawnościami w miastach powiatowych województwa mazowieckiego. Projekt zakończyliśmy w 2020 roku, a jego podsumowanie i szczegółowa analiza dostępne są w raporcie Dostępność instytucji kultury dla osób z niepełnosprawnościami w miastach powiatowych woj. mazowieckiego10. Był to nasz poligon doświadczalny w badaniach nad dostępnością architektoniczną, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynku, oraz w niewielkim zakresie – nad dostępnością programową. Analizowaliśmy dostępność dla osób z różnymi niepełnosprawnościami, a także dla osób z innych grup z ograniczoną mobilnością lub szczególnymi potrzebami, np. osób starszych czy z małymi dziećmi. W pierwszych latach badanie miało formę wstępnego i ogólnego opisu najważniejszych aspektów dotyczących dostępności badanych budynków. Przygotowywaliśmy je na podstawie obserwacji oraz wywiadów z pracownikami odwiedzanych instytucji (były to różnego typu instytucje publiczne, w tym instytucje kultury). Od roku 2018 badanie realizowaliśmy z Fundacją Polska Bez Barier, która przeprowadzała audyty dostępności w instytucjach kultury znajdujących się w wybranych miastach powiatowych województwa mazowieckiego. Odwiedziliśmy 112 instytucji w ponad 36 miastach województwa – ocena dostępności objęła niemal wszystkie miejscowości powiatowe województwa mazowieckiego. Raporty z wizyt nie były udostępniane publicznie. Każda z odwiedzonych instytucji otrzymała swój indywidualny raport wraz ze szczegółowymi rekomendacjami, które mogły zostać wykorzystane do pracy nad budowaniem planu poprawy dostępności.
Czy nasze wysiłki przyniosły zmianę? Raporty najczęściej lądowały w szufladach. Jedynie dla kilku instytucji były one bodźcem do podjęcia działań na rzecz zwiększania dostępności. Powody? Badanie nie było połączone z działaniami edukacyjnymi, kampanią promocyjną, wyręczaliśmy instytucje, częściowo zdejmując odpowiedzialność z rozwijania kompetencji zespołów pracowniczych w zakresie dostępności. Mazowiecki Instytut Kultury jest regionalną instytucją, jej organizatorem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. Ma siedzibę w Warszawie. Zdarzało się, że nasze działania nie były odbierane jako wsparcie, a jako wtrącanie się. Zabrakło czasu na tworzenie relacji, pogłębione rozmowy. Część z instytucji powróciła do nas z pytaniami i prośbami związanymi z raportami audytowymi po wdrożeniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami11.
Czy to znaczy, że w czasie tych pierwszych lat nasze wysiłki poszły na marne? Nie. Mieliśmy wiedzę, świetnie rozpoznaną sytuację w terenie, kontakty, a przede wszystkim doświadczenie. Wyposażeni w te zasoby, w 2021 roku zaprosiliśmy instytucje kultury do projektu 7 Wspaniałych. Ambasady Dostępności. Był to program szkoleniowo-badawczy, w ramach którego siedem instytucji zrekrutowanych przez Mazowiecki Instytut Kultury, reprezentujących siedem subregionów województwa mazowieckiego, przeszło kompleksowy cykl szkoleniowy dotyczący dostępności. Częścią tego działania było „samobadanie” – przeprowadzenie samodzielnego audytu architektoniczno-komunikacyjno-programowego przy eksperckim tutoringu i zapewnionych konsultacjach on-line. Zaproszone instytucje same lokalizowały wyzwania dostępnościowe i dzieliły się z nami pozyskanymi informacjami w trakcie spacerów badawczych organizowanych w ich siedzibach. To było dobre, wzmacniające doświadczenie. Strach przed badaniami, który towarzyszył instytucjom na początku projektu, był nieuzasadniony.
Pierwsze lata badań nad dostępnością zaowocowały również dwoma ważnymi raportami, które przygotowały nas instytucjonalnie do pracy nad własną dostępnością. Pierwszy z nich, z 2016 roku, to Głusi i słyszący – otwarte kultury i przestrzeń dialogu?12. Jest to raport z badania potrzeb i preferencji kulturalnych osób G/głuchych i słabosłyszących. Drugi to Zobaczmy, co w MIKu! Dostępność oferty kulturalnej Mazowieckiego Instytutu Kultury dla osób z dysfunkcją wzroku13. Obie publikacje mają rekomendacyjny charakter, zawierają wskazówki, które w zamierzeniu autorek miały pomóc innym instytucjom i organizacjom pracującym nad dostępnością.
Nad takim charakterem naszych raportów, podsumowań, publikacji będziemy pracować przez kolejne lata. W MIK-u przyjęliśmy ważną zasadę, by w prosty, czytelny sposób dzielić się wiedzą. Nie oceniać, nie straszyć, a dawać przestrzeń do namysłu, inspirować, podpowiadać praktyczne pomysły i eksperckie podpowiedzi.
Jednym z moich najważniejszych doświadczeń badawczych nad dostępnością było, podjęte z dr Magdaleną Ochał, badania jakościowe w mniejszych miejscowościach gminnych w województwie mazowieckim, które rozpoczęłyśmy wkrótce po wdrożeniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. To przełomowy w polskich instytucjach kultury moment: stworzenie nowego obszaru specjalizacji odpowiedzialnego za dostępność komunikacyjną, architektoniczną i programową, zmiany komunikacji z publicznością, a także bogata oferta szkoleniowa (webinaria, materiały edukacyjne, warsztaty). Koniec z traktowaniem dostępności jako dobrej praktyki! Nadeszła rzeczywistość wymagana prawem i standaryzacją. To czas niespokojnych pytań z regionu: „Czy każda instytucja musi mieć osobę odpowiedzialną za koordynację dostępności?”, „Jak napisać deklarację dostępności?”, „Po co i dla kogo to robić?”, „Co zrobić, kiedy zarządzam biblioteką gminną mieszczącą się na IV piętrze kamienicy, a w budynku nie ma windy?”, „Nie mamy dostępnej strony internetowej, co teraz?!”.
