Ghost of Tsushima - poradnik do gry - Jacek "Stranger" Hałas, Natalia "N.Tenn" Fras - ebook

Ghost of Tsushima - poradnik do gry ebook

Jacek "Stranger" Hałas, Natalia "N.Tenn" Fras

4,5

Opis

Poradnik i solucja do gry Ghost of Tsushima jest wielkim kompendium wiedzy na temat najnowszej produkcji studia Sucker Punch. Zapoznanie się z informacjami oraz poradami zawartymi w niniejszym poradniku pozwoli ci ukończyć wszystkie główne i poboczne misje oraz zbadać wielki świat Ghost of Tsushima w 100%. Twoje wysiłki powinny zostać nagrodzone odnalezieniem 100% sekretów gry oraz zdobyciem platynowego trofeum.

Nasz poradnik do gry Ghost of Tsushima otwiera rozdział będący przewodnikiem po grze, którego nadrzędnymi założeniami są omówienie najważniejszych mechanik rozgrywki i ułatwienie rozpoczęcia przygody z grą. Jedną z najistotniejszych stron w przewodniku są porady na start, które oferują wskazówki dla początkujących graczy oraz informacje pomocne w utrzymaniu postaci przy życiu. Kolejne strony przewodnika to między innymi porady na temat skradania się (styl Ducha), staczania bezpośrednich walk (styl Samuraja), rozwijania postaci, craftingu, eksploracji świata gry, jazdy konnej, zaliczania zadań, czy korzystania z najlepszych broni i gadżetów. W naszym przewodniku znalazło się miejsce dla poradnika trofeowego, w którym bardzo dokładnie omówiliśmy wszystkie dostępne trofea oraz sposoby ich pozyskania. Przewodnik uzupełniają strony m.in. na temat sterowania, wymagań sprzętowych, dostępnych edycji gry oraz informacji ile czasu zajmuje przejście Ghost of Tsushima. Odpowiadamy również na najczęściej zadawane pytania w rozdziale FAQ.

W naszym poradniku znajdziesz oczywiście szczegółowy opis przejścia gry Ghost of Tsushima. Nasza solucja podzielona została na opisy wszystkich głównych questów oraz opisy opcjonalnych pobocznych zadań, których ukończenie nie jest wymagane do zaliczenia głównej fabuły. W opisach przejścia poszczególnych zadań znajdziesz wskazówki jak zaliczać cele misji, jak zakradać się do wrogich lokacji, jak wygrywać bezpośrednie starcia oraz jak pokonywać bossów, którzy mogą stanowić większe wyzwanie. W omówienia wybranych misji uwzględniliśmy także ważne wybory oraz przedstawiliśmy konsekwencje podjętych decyzji. Oprócz tego możesz dowiedzieć się o tym czy Ghost of Tsushima ma różne zakończenia.

Jednym z większym rozdziałów naszego poradnika do Ghost of Tsushima jest atlas świata, w którym skupiliśmy się na omówieniu wszystkich możliwych do odwiedzenia lokacji oraz wszystkich atrakcji skrywanych na tytułowej wyspie Cuszima. Skorzystanie z przygotowanych przez nas informacji pozwoli ci odnaleźć wszystkie sekrety gry, do których zaliczają się między innymi kapliczki.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 407

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,5 (2 oceny)
1
1
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Ghost of Tsushimaporadnik do gry

autorzy: Jacek "Stranger" Hałas, Natalia "N.Tenn" Fras

Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

ISBN: 978-83-8112-705-9

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=2056

[email protected]

Spis treści

Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Poradnik do gry

Podstawy

Ghost of Tsushima: Porady na start

Ghost of Tsushima: Najlepsze pancerze na start

Ghost of Tsushima: Najlepsze umiejętności na start

Ghost of Tsushima: Najlepsze bronie, miecze, gadżety

Ghost of Tsushima: Rozwój postaci

Ghost of Tsushima: Rodzaje sekretów

Ghost of Tsushima: Leczenie, hart ducha

Ghost of Tsushima: Najlepsze talizmany

Ghost of Tsushima: Crafting

Ghost of Tsushima: Poziomy trudności

Ghost of Tsushima: Eksploracja świata gry

Ghost of Tsushima: Handlarze, kupcy

Ghost of Tsushima: Mityczne techniki

Ghost of Tsushima: Walka bezpośrednia - styl Samuraja

Ghost of Tsushima: Skradanie się - styl Ducha

Ghost of Tsushima: Ciekawostki, easter eggi

Bossowie

Ghost of Tsushima: Lista wszystkich bossów

Misje główne

Ghost of Tsushima: Ryuzo - boss, jak pokonać

Ghost of Tsushima: Generał Temuge - boss, jak pokonać

Ghost of Tsushima: Ryuzo (drugie starcie) - boss, jak pokonać

Ghost of Tsushima: Chan - boss, jak pokonać

Ghost of Tsushima: Pan Shimura - boss, jak pokonać

Misje poboczne

Ghost of Tsushima: Kaede - boss, jak pokonać

Ghost of Tsushima: Yasuhira Koga - boss, jak pokonać

Ghost of Tsushima: Tengu Demon - boss, jak pokonać

Ghost of Tsushima: The Spirit of Yarikawa - boss, jak pokonać

Ghost of Tsushima: Kojiro - boss, jak pokonać

Ghost of Tsushima: Altan - boss, jak pokonać

Ghost of Tsushima: Bettomaru - boss, jak pokonać

Poradnik trofeowy

Ghost of Tsushima: Lista trofeów

Ghost of Tsushima: No to strzała - trofeum, jak zdobyć

Ghost of Tsushima: To kwestia nadgarstka - trofeum, jak zdobyć

Ghost of Tsushima: Mistrz miecza - trofeum, jak zdobyć

Ghost of Tsushima: Mistrz talizmanów - trofeum, jak zdobyć

Ghost of Tsushima: Mistrzowie czerni i bieli - trofeum, jak zdobyć

Ghost of Tsushima: Lament upadłej kuźni - trofeum, jak zdobyć

Ghost of Tsushima: Cosplayer klanu Cooper - trofeum, jak zdobyć

FAQ

Rozwój postaci i jej wyposażenie

Ghost of Tsushima: Wygląd bohatera - jak zmienić?

Ghost of Tsushima: Lina z hakiem - jak zdobyć?

Ghost of Tsushima: Strój wojownika ninja - czy występuje w grze?

Ghost of Tsushima: Dmuchawka - jak zdobyć?

Ghost of Tsushima: Siodło - jak zmienić?

Ghost of Tsushima: Łuk - jak zdobyć

Eksploracja świata gry

Ghost of Tsushima: Wychłodzenie organizmu - jak zwalczać?

Ghost of Tsushima: Sekrety i przewodni wiatr - jak łatwiej odnajdywać znajdźki?

Ghost of Tsushima: Tryb fotograficzny - jak aktywować?

Ghost of Tsushima: Wyspa Cuszima - czy gra ma duży świat?

Ghost of Tsushima: Zapisywanie gry - czy są manualne sejwy?

Ghost of Tsushima: Szybka podróż - jak z niej korzystać?

Ghost of Tsushima: Podarunki - jak odbierać?

Ghost of Tsushima: Gra na flecie - jakie ma zastosowania?

Ghost of Tsushima: Koń - jak zdobyć?

Walka

Ghost of Tsushima: Amunicja i gadżety - jak odnawiać zapasy?

Ghost of Tsushima: Postawy - jak odblokować i kiedy ich używać?

Aneks

Ghost of Tsushima: Sterowanie PS4

Ghost of Tsushima: Wersje gry

Ghost of Tsushima: Wymagania sprzętowe PS4

Ghost of Tsushima: Polska wersja, dubbing

Ghost of Tsushima: Długość gry - ile zajmie jej przejście?

Ghost of Tsushima: Sekiro - czy to podobna gra?

Opis przejścia

Solucja - wątek główny

Ghost of Tsushima: Lista wszystkich zadań, misji i questów głównych

Ghost of Tsushima: Prolog solucja, opis przejścia

Akt 1

Ghost of Tsushima: Kodeks wojownika (The Warrior's Code) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Opowieść Senseia Ishikawy (The Tale of Sensei) solucja

Ghost of Tsushima: Opowieść Pani Masako (The Tale of Lady Masako) solucja

Ghost of Tsushima: Krew na trawie (Blood on the Grass) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Pokonany kowal (The Broken Blacksmith) solucja

Ghost of Tsushima: Młot i kuźnia (Hammer and Forge) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Opowieść Ryuza (The Tale of Ryuzo) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Żelazny hak (The Iron Hook) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Cień samuraja (Shadow of the Samurai) solucja, opis przejścia

Akt 2

Ghost of Tsushima: Nowy horyzont (A New Horizon) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Wiadomość w płomieniach (A Message in Fire) solucja

Ghost of Tsushima: Mury Yarikawy (The Walls of Yarikawa) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Tchórz Yarikawy (The Coward of Yarikawa) solucja

Ghost of Tsushima: Duchy przeszłości (Ghosts from the Past) solucja

Ghost of Tsushima: Duch Yarikawy (The Ghost of Yarikawa) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Krwawy sąd (A Reckoning in Blood) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Losy Cuszimy (The Fate of Tsushima) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Z ciemności (From the Darkness) solucja, opis przejścia

Akt 3

Ghost of Tsushima: Honor i popiół (Honor and Ash) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Wilki u bram (Wolves at the Gates) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Nadciągająca burza (A Gathering Storm) solucja

Ghost of Tsushima: Serce Jito (Heart of the Jito) solucja, opis przejścia

Ghost of Tsushima: Wiecznie błękitne niebo (Eternal Blue Sky) solucja

Ghost of Tsushima: Opowieść Pana Shimury (The Tale of Lord Shimura) solucja

Ghost of Tsushima: Zakończenia gry

Solucja - Opowieści Cuszimy

Ghost of Tsushima: Lista wszystkich Opowieści Cuszimy i zadań pobocznych

Opowieść Ishikawy

Ghost of Tsushima: Sensei i uczeń (The Sensei and the Student) solucja

Ghost of Tsushima: Przeszłość nigdy nie mija (The Past Never Passes) solucja

Ghost of Tsushima: Droga łuku (The Way of the Bow) solucja

Ghost of Tsushima: Sen o Podboju solucja

Ghost of Tsushima: Duch i Demoniczny Sensei solucja

Ghost of Tsushima: Postrach Otsuny solucja

Ghost of Tsushima: Przyjaciel mimo woli solucja

Ghost of Tsushima: Wieczny spoczynek solucja

Opowieść Masako

Ghost of Tsushima: Przywódca (The Headman) solucja

Ghost of Tsushima: Mąż (The Husband) solucja

Ghost of Tsushima: Zdrada (The Traitor) solucja

Ghost of Tsushima: Matczyny spokój (A Mother's Peace) solucja

Ghost of Tsushima: Głupiec solucja

Ghost of Tsushima: Głowa rodziny solucja

Ghost of Tsushima: Złodziejka solucja

Ghost of Tsushima: Spiskowiec solucja

Ghost of Tsushima: Zdradzona siostra solucja

Opowieść Kenjiego

Ghost of Tsushima: Sługa ludu (Servant of the People) solucja

Ghost of Tsushima: Nattou i sprzedawca Sake solucja

Ghost of Tsushima: Subtelna sztuka negocjacji solucja

Opowieść Noria

Ghost of Tsushima: Ostatni Wojowniczy Mnich solucja

Ghost of Tsushima: Trzy działania, trzy iluzje solucja

Ghost of Tsushima: Duchy we mgle solucja

Ghost of Tsushima: Źródło cierpienia solucja

Ghost of Tsushima: Krwawa Sutra solucja

Ghost of Tsushima: Przyczyna cierpienia solucja

Ghost of Tsushima: Kres cierpienia solucja

Ghost of Tsushima: Strażnik Cuszimy solucja

Ghost of Tsushima: Ten trojaki świat solucja

Opowieść Yuny

Ghost of Tsushima: Opowieść Yuny solucja

Ghost of Tsushima: Cicha śmierć solucja

Ghost of Tsushima: Czarny wilk solucja

Ghost of Tsushima: Krwawa wiadomość solucja

Opowieść Yuriko

Ghost of Tsushima: Duma Przemija solucja

Ghost of Tsushima: Sztuka Dostrzegania solucja

Pozostałe opowieści

Ghost of Tsushima: Incydent w Wąwozie Hiyoshi (Incident at Hiyoshi Pass) solucja

Ghost of Tsushima: Drugie oblicze honoru (The Other Side of Honour) solucja

Ghost of Tsushima: Cena żelaza (The Cost of Iron) solucja

Ghost of Tsushima: Miejsce zwane domem (A Place to Call Home) solucja

Ghost of Tsushima: Za Cuszimę (For Tsushima) solucja

Ghost of Tsushima: Wartość Sake (The Value of Sake) solucja

Ghost of Tsushima: Uzdrowicielski dotyk (A Healer's Touch) solucja

Ghost of Tsushima: Niedokończone porachunki (Unfinished Business) solucja

Ghost of Tsushima: Pogrzebany honor (Honour Buried Deep) solucja

Ghost of Tsushima: Zaginiona na morzu (Lost at Sea) solucja

Ghost of Tsushima: Szepty pośród lasu (Whispers in the Woods) solucja

Ghost of Tsushima: Puste kosze (Empty Basket) solucja

Ghost of Tsushima: Śmiech bandytów (The Laughing Bandits) solucja

Ghost of Tsushima: Brzemię kradzieży (The Burden of Theft) solucja

Ghost of Tsushima: Rzeczne Dzieci (The River Children) solucja

Ghost of Tsushima: Złodziejka Niewinności (A Thief of Innocence) solucja

Ghost of Tsushima: Ostatnia Prośba (A Final Request) solucja

Ghost of Tsushima: Bogaczom niczego nie brakuje (A Wealthy Man Has All He Needs)

Ghost of Tsushima: Szczodrość Pani Sanjo (The Generosity of Lady Sanjo) solucja

Ghost of Tsushima: Ciało i kamień (Flesh and Stone) solucja

Ghost of Tsushima: Boskie zadośćuczynienie (Peace for the Divine) solucja

Ghost of Tsushima: Godna Chana (Fit for the Khan) solucja

Ghost of Tsushima: Cena strachu (The Cost of Fear) solucja

Ghost of Tsushima: Wybór Ojca (A Father's Choice) solucja

Ghost of Tsushima: Ukryte w śniegu (Hidden in Snow) solucja

Ghost of Tsushima: Spłacony dług (A Debt Repaid) solucja

Solucja - mityczne opowieści

Ghost of Tsushima: Lista wszystkich Mitycznych opowieści

Ghost of Tsushima: Legenda Tadayoriego (The Legend of Tadayori) solucja

Ghost of Tsushima: Niebiański cios (The Heavenlhy Strike) solucja

Ghost of Tsushima: Klątwa Uchitsunego (The Curse of Uchitsune) solucja

Ghost of Tsushima: Niezwyciężony Gosaku solucja

Ghost of Tsushima: Duch Zemsty Yarikawy solucja

Ghost of Tsushima: Sześć Ostrzy Kojira solucja

Ghost of Tsushima: Niegasnący płomień solucja

Sekrety i znajdźki

Informacje ogólne

Ghost of Tsushima: Lista sekretów, znajdźiek

Ghost of Tsushima: Zapiski

Ghost of Tsushima: Mongolskie artefakty

Ghost of Tsushima: Ukryte ołtarze

Atlas świata gry

Region Izuhara

Ghost of Tsushima: Izuhara - mapa regionu, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Izuhara - stojaki bambusowe, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Izuhara - kapliczki Shinoto, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Izuhara - gorące źródła, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Izuhara - Haiku, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Izuhara - kapliczki Inari, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Izuhara - Filary honoru, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Izuhara - Latarnie morskie, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Izuhara - obozy Mongołów

Region Toyotama

Ghost of Tsushima: Toyotama - mapa regionu, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Toyotama - stojaki bambusowe, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Toyotama - kapliczki Shinoto, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Toyotama - gorące źródła, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Toyotama - Haiku, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Toyotama - kapliczki Inari, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Toyotama - filary honoru, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Toyotama - latarnie morskie, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Toyotama - pojedynki, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Toyotama - obozy Mongołów, sekrety, znajdźki

Region Kamiagata

Ghost of Tsushima: Kamiagata - mapa regionu, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Kamiagata - stojaki bambusowe, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Kamiagata - kapliczki Shinoto, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Kamiagata - gorące źródła, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Kamiagata - Haiku, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Kamiagata - kapliczki Inari, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Kamiagata - filary honoru, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Kamiagata - latarnie morskie, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima: Kamiagata - obozy Mongołów, sekrety, znajdźki

Ghost of Tsushima - poradnik do gry

Poradnik i solucja do gry Ghost of Tsushima jestwielkim kompendium wiedzy na temat najnowszej produkcji studia Sucker Punch. Zapoznanie się z informacjami oraz poradami zawartymi w niniejszym poradniku pozwoli ci ukończyć wszystkie główne i poboczne misje orazzbadać wielki świat Ghost of Tsushima w 100%. Twoje wysiłki powinny zostać nagrodzone odnalezieniem 100% sekretów gry orazzdobyciem platynowego trofeum.

Nasz poradnik do gry Ghost of Tsushima otwiera rozdział będący przewodnikiem po grze, którego nadrzędnymi założeniami są omówienie najważniejszych mechanik rozgrywki i ułatwienie rozpoczęcia przygody z grą. Jedną z najistotniejszych stron w przewodniku są porady na start, które oferują wskazówki dla początkujących graczy oraz informacje pomocne w utrzymaniu postaci przy życiu. Kolejne strony przewodnika to między innymi porady na temat skradania się (styl Ducha), staczania bezpośrednich walk (styl Samuraja), rozwijania postaci, craftingu, eksploracji świata gry, jazdy konnej, zaliczania zadań, czy korzystania z najlepszych broni i gadżetów. W naszym przewodniku znalazło się miejsce dla poradnika trofeowego, w którym bardzo dokładnie omówiliśmy wszystkie dostępne trofea oraz sposoby ich pozyskania. Przewodnik uzupełniają strony m.in. na temat sterowania, wymagań sprzętowych, dostępnych edycji gry oraz informacji ile czasu zajmuje przejście Ghost of Tsushima. Odpowiadamy również na najczęściej zadawane pytania w rozdziale FAQ.

W naszym poradniku znajdziesz oczywiście szczegółowy opis przejścia gry Ghost of Tsushima. Nasza solucja podzielona została na opisy wszystkich głównych questów orazopisy opcjonalnych pobocznych zadań, których ukończenie nie jest wymagane do zaliczenia głównej fabuły. W opisach przejścia poszczególnych zadań znajdziesz wskazówki jak zaliczać cele misji, jak zakradać się do wrogich lokacji, jak wygrywać bezpośrednie starcia oraz jak pokonywać bossów, którzy mogą stanowić większe wyzwanie. W omówienia wybranych misji uwzględniliśmy także ważne wybory oraz przedstawiliśmy konsekwencje podjętych decyzji. Oprócz tego możesz dowiedzieć się o tym czy Ghost of Tsushima ma różne zakończenia.

Jednym z większym rozdziałów naszego poradnika do Ghost of Tsushima jestatlas świata, w którym skupiliśmy się na omówieniu wszystkich możliwych do odwiedzenia lokacji oraz wszystkich atrakcji skrywanych na tytułowej wyspie Cuszima. Skorzystanie z przygotowanych przez nas informacji pozwoli ci odnaleźć wszystkie sekrety gry, do których zaliczają się między innymi kapliczki.

Wszystkie

questy główne w Ghost of Tsushima

Wszystkie

poboczne questy Ghost of Tsushima

Bossowie

w Ghost of Tsushima

Sekrety

Ghost of Tsushima

Trofea

i platyna - poradnik

Długość gry

Sterowanie

PS4

Wszystkie questy główne w Ghost of Tsushima

Poniżej znajdzieszzestawieniewszystkich głównych i pobocznych zadań gry Ghost of Tsushima. Opisy przejścia wszystkich questów / opowieści znajdują się w naszej solucji.

Prolog i Akt 1

Prolo

g

Kodeks

wojownika

Opowieść

Senseia

Ishikawy

Opowieść

Pani

Masako

Krew

na trawie

Pokonany

kowal

Młot

i

kuźnia

Opowieść Ryuza

Żelazny hak

Cień samuraja

Akt 2

Nowy

horyzont

Wiadomość

w

płomieniach

Mury

Yarikawy

Tchórz Yarikawy

Duchy

przeszłości

Duch

Yarikawy

Krwawy

sąd

Losy

Cuszimy

Z

ciemności

Akt 3 i Zakończenia

Honor

i popiół

Wilki

u bram

Nadciągająca burza

Serce

Jito

Wiecznie

błękitne niebo

Opowieść

Pana

Shimury

Zakończenia

Wszystkie poboczne questy Ghost of Tsushima

Opowieść Ishikawy

Sensei

i uczeń

Przeszłość

nigdy

nie mija

Droga

łuku

Sen

o podboju

Duch

i Demoniczny Sensei

Postrach

Otsuny

Przyjaciel

mimo woli

Wieczny

spoczynek

Opowieść Pani Masako

Przywódca

Mąż

Zdrad

a

Matczyny

spokój

Głupiec

Głowa rodziny

Złodziejka

Spiskowie

c

Zdradzona

siostra

Opowieść Kenjiego

Sługa ludu

Nattou

i sprzedawca Sake

Subtelna

sztuka negocjacji

Opowieść Noria

Ostatni

Wojowniczy Mnich

Trzy

działania, trzy iluzje

Duchy

we mgle

Źródło cierpienia

Krwawa

Sutra

Przyczyna

cierpienia

Kres

cierpienia

Strażnik Cuszimy

Ten

trojaki świat

Opowieść Yuny

Opowieść Yuny

Cicha

śmierć

Czarny

wilk

Krwawa

wiadomość

Opowieść Yuriko

Duma

przemija

Sztuka

dostrzegania

Pozostałe

Incydent

w Wąwozie Hiyoshi

Drugie

oblicze honoru

Cena

żelaza

Miejsce

zwane domem

Za

Cuszimę

Wartość Sake

Uzdrowicielski

dotyk

Niedokończone porachunki

Pogrzebany

honor

Zaginiona

na morzu

Szepty

pośród lasu

Puste

kosze

Śmiech bandytów

Brzemię kradzieży

Rzeczne

Dzieci

Złodziejka niewinności

Ostatnia

prośba

Bogaczom

niczego nie brakuje

Szczodrość

Pani

Sanjo

Ciało

i

kamień

Boskie

zadośćuczynienie

Godna

Chana

Cena

strachu

Wybór ojca

Ukryte

w śniegu

Mityczne opowieści

Legenda

Tadayoriego

- nagroda za zaliczenie misji to Zbroja Tadayoriego

Niebiański cios

- nagroda za zaliczenie misji to umiejętność Niebiański cios

Klątwa Uchitsunego

- nagrody

za zaliczenie misji to

Długi łuk

i Wybuchowa strzała

Niezwyciężony Gosaku

- nagroda za zaliczenie misji to Zbroja Gosaku

Duch

Zemsty Yarikawy

- nagroda za zaliczenie misji to umiejętność Taniec gniewu

Sześć

Ostrzy

Kojira

- nagroda za zaliczenie misji to Zbroja Kenseia

Niegasnący płomień

- nagroda

za zaliczenie misji to umiejętność

Droga ognia

Bossowie w Ghost of Tsushima

Poniżej znajdzieszlistę wszystkich bossów Ghost of Tsushima, z którymi walczy się w głównych oraz pobocznych questach gry. Dokładne opisy przejścia walk z poszczególnymi bossami znajdziesz w rozdziale Bossowie.

Bossowie - główne zadania

Ryuzo

- pierwsze starcie

Generał Temuge

Ryuzo

- drugie starcie

Chan

Pan

Shimura (finałowy boss gry)

Bossowie - poboczne zadania i mityczne opowieści

Kaed

e

Yasuhira

Koga

Demon

Tengu

Spirit

of Yarikawa

Kojir

o

Alta

n

Bettomar

u

Sekrety Ghost of Tsushima

Poniżej znajduje się zestawienie stron poradnika na temat sekretów gry Ghost of Tsushima. Znajdźki zostały podzielone zostały według kategorii lub lokacji, w których się znajdują. Komplet informacji o ich odnajdywaniu znajdziesz w osobnym rozdziale Sekrety i znajdźki naszego poradnika.

Znajdźki w Ghost of Tsushima - zapiski, artefakty i ukryte ołtarze

Zapisk

i

Mongolskie

artefakty

Ukryte

ołtarze

Mapy atlasu świata - wyspa Cuszima

Mapa

regionu Izuhara

Mapa

regionu Toyotama

Mapa

regionu Kamiagata

Sekrety Ghost of Tsushima - Region Izuhara

24

obozy

Filary

Honoru

Gorące Źródła

Kapliczki

Inari

Bambus

y

Haik

u

Kapliczki

Shinto

Latarni

e

Sekrety Ghost of Tsushima - Region Toyotama

17

obozów

5

pojedynków

Filary

Honoru

Gorące Źródła

Kapliczki

Inari

Bambus

y

Haik

u

Kapliczki

Shinto

Latarni

e

Sekrety Ghost of Tsushima - Region Kamiagata

15

obozów

Filary

Honoru

Gorące Źródła

Kapliczki

Inari

Bambus

y

Haik

u

Kapliczki

Shinto

Latarni

e

Trofea i platyna - poradnik

Ghost of Tsushima nie posiada trudnego platynowego trofeum, ale jest ono czasochłonne. To jedna z większych produkcji z otwartym światem wydanych przez Sony. Zdobycie "platyny" powinno ci zająć około 50 godzin, przy czym możesz skrócić czas potrzebny do odblokowania 100% trofeów wybierając niższy poziom trudności. Dzieje się tak dlatego, że żadne z trofeów nie dotyczy ustawień trudności. Możesz więc np. przejść całą grę na niskim poziomie trudności.

Nasz poradnik trofeowy znajdziesz tutaj.

Długość gry

Ukończenie gry Ghost of Tsushima po raz pierwszy powinno ci zająć około 30-40 godzin. Ukończenie wszystkich pobocznych questów i "zaliczenie" wszystkich pytajników na mapie wydłuży całkowity czas gry do około 50 godzin.

Więcej o długości rozgrywki znajdziesz w oddzielnym rozdziale naszego poradnika.

Sterowanie PS4

Skupione słyszenie / Gesty

Celowanie / Wybór broni dystansowej i amunicji

Blokada

Prowokacja

Przywołanie konia

Leczenie

Tryb fotograficzny

Ruch

Ruch kamery

Szybki atak / Skrytobójstwo

Skok

Unik

Mocny atak

Broń podręczna

Strzał / Wybór podstawy bądź broni

Menu

Poradnik do gry

Podstawy

Ghost of Tsushima: Porady na start

Na tej stronie poradnika do gry Ghost of Tsushima znajdziesz zestaw porad na start. Ich lektura powinna ci ułatwić rozpoczęcie swojej przygody z grą oraz zmniejszyć ryzyko napotkania jakiejś problematycznej sytuacji. Niektóre z poruszonych tematów dokładniej omówiliśmy w osobnych rozdziałach naszego przewodnika.

Polecamy wybrać normalny lub wysoki poziom trudności

Naucz się jak najwcześniej parowania ataków

Wykonuj uniki dla wrogich ataków niemożliwych do zablokowania

Odnawiaj na bieżąco pasek zdrowia bohatera

Nożyki kunai mogą łatwo ogłuszać wrogów

Obserwuj liderów i osłabiaj ich atakami z zaskoczenia

Przełączaj postawy w zależności od potrzeb

Reaguj na okrzyki wrogich łuczników unikami

Zakładaj odpowiedni strój do aktualnej sytuacji

Ulepszaj regularnie używane bronie i stroje

Odkrywaj wszystkie pytajniki na mapie świata

Unikaj upadków z dużych wysokości

Zajmij się najpierw questami z unikalnymi nagrodami

W lokacjach z zakładnikami unikaj wszczynania alarmu

Rozglądaj się jak najwięcej za lootem i znajdźkami

Polecamy wybrać normalny lub wysoki poziom trudności

Ghost of Tsushima to gra o wiele łatwiejsza np. od Sekiro: Shadows Die Twice. Nie musisz obawiać się częstych zgonów bohatera nawet podczas intensywnych walk w zwarciu z elitarnymi odmianami przeciwników.

Normalny poziom trudności wydaje się najlepszym wyborem jeśli nie chcesz zbytnio stresować się w trakcie walk. Ustawienie wysokiego poziomu trudności może zmusić cię do nabycia dużej wprawy w parowaniu lub unikaniu wrogich ataków, jak również zachęcić do opcjonalnych rzeczy na potrzeby rozwinięcia bohatera i odblokowania nowych umiejętności. Dobrą wiadomością jest to, że poziom trudności możesz swobodnie zmieniać w opcjach gry. Obniżenie stopnia trudności nie pozbawi cię szansy zdobycia platynowego trofeum, gdyż żadne z trofeów gry nie dotyczy prowadzenia rozgrywki na konkretnym poziomie trudności.

Naucz się jak najwcześniej parowania ataków

Parowanie ataków działa w zbliżony sposób do wspomnianej wcześniej gry Sekiro - musisz wcisnąć przycisk L1 tuż przed tym jak wrogi atak dosięgnie Jina. Jest to alternatywa do podjęcia próby całkowitego zablokowania wrogiego ciosu poprzez przytrzymanie L1.

Główną zaletą parowania jest to, że jest ono w stanie wybić wroga na krótką chwilę z rytmu i umożliwić ci przejście do kontrataku. Radzimy potrenować parowanie jeszcze w trakcie samouczka z prologu, jak również w początkowych questach i lokacjach z wrogami z pierwszego regionu. Cenną informacją jest to, że możesz zakupić umiejętność Perfekcyjne parowanie. Wymusza ona wciśnięcie L1 dosłownie w ostatnim momencie. Jeśli akcja ta powiedzie się, to kontratak Jina będzie o wiele silniejszy. Pozwoli on zabić słabszych wrogów lub ciężko zranić silniejszych oponentów.

Więcej porad na temat staczania walk znajdziesz na stronie Otwarta walka.

Wykonuj uniki dla wrogich ataków niemożliwych do zablokowania

Atakami, których nie można sparować, są przede wszystkim te sygnalizowane na czerwono. Mogą one być odpalane przez różnych napotykanych przeciwników, przy czym zazwyczaj są to ci wrogowie, którzy używają włóczni oraz innych dużych broni. Z czerwonych ataków bardzo często "korzystają" także napotykane wrogie psy obronne oraz niedźwiedzie. W dalszej fazie gry dochodzą również niebieskie ataki wykonywane mongolskimi mieczami. W tym przypadku warto rozważyć zakup umiejętności Nieustępliwe parowanie miecza (Unyielding Sword Parry), która umożliwi ich parowanie.

Niezależnie od rodzaju czerwonego ataku polegaj na wciskaniu Kółka do wykonywania uników. Po tym jak trochę awansujesz w grze radzimy zaopatrzyć się w umiejętności Toczenie się (Roll), która umożliwia wykonanie przewrotki po dwukrotnym wciśnięciu Kółka. Jest to dobry sposób do unikania "większych" czerwonych ataków. Po każdym uniku lub uskoku warto oczywiście szukać okazji do tego żeby zaatakować wroga. Nie przesadzaj jednak z liczbą ataków, bo może on zdążyć odpalić kolejny czerwony atak.

Odnawiaj na bieżąco pasek zdrowia bohatera

W Ghost of Tsushima pasek zdrowia Jina domyślnie nie jest w stanie samoczynnie się zregenerować (ten stan rzeczy można później zmienić np. zdobywając i aktywując specjalny talizman). Musisz sam o to dbać i wciskać dolny kierunek na krzyżaku żeby zregenerować trochę sił życiowych.

Odzyskiwanie straconych punktów zdrowia nie jest oczywiście darmowe. Musisz dysponować hartem ducha (resolve) reprezentowanym przez żółte okręgi nad paskiem zdrowia. Staraj się równocześnie wykonywać czynności pozwalające na odnawianie hartu ducha - chodzi tu przede wszystkim o eliminowanie przeciwników, przy czym dokonywanie tego w efektowny sposób pozwala zdobywać więcej hartu ducha. Miej go zawsze jak najwięcej w zapasie, zwłaszcza że hart ducha mogą też zużywać niektóre specjalne umiejętności.

Więcej informacji o regenerowaniu sił życiowych zamieściliśmy na osobnej stronie Leczenie i hart ducha.

Nożyki kunai mogą łatwo ogłuszać wrogów

Nożyki kunai to jeden z pięciu głównych gadżetów w grze. Kolejne gadżety możesz odblokowywać dzięki zwiększaniu poziomu legendy bohatera (Your Legend Grows), tzn. raz na kilka "poziomów doświadczenia". Zdecydowanie polecamy wybrać kunai jako pierwszy gadżet z listy dostępnych przedmiotów.

Główne zastosowanie dla nożyków kunai to bardzo skuteczne ogłuszanie przeciwników. Możesz w ten sposób zaatakować więcej niż jednego wroga. Przeciwnicy, którzy zostaną trafieni nożykami, przez krótki czas stają się praktycznie bezbronni i możesz ich dzięki temu bezproblemowo atakować. Nożyki kunai "działają" także na większych wrogów. Nie musisz też obawiać się częstego wyczerpywania ich zapasu. Kolejne kunai możesz na bieżąco odnajdywać w świecie gry oraz przy zwłokach pokonanych przeciwników.

Więcej informacji o nożykach kunai i innych ciekawych przedmiotach jednorazowego użytku znajdziesz na stronie Najlepsze bronie i gadżety.

Obserwuj liderów i osłabiaj ich atakami z zaskoczenia

W większości dużych bitew i lokacji okupowanych przez dużą liczbę wrogów pojawiają się liderzy, czyli więksi i silniejsi przeciwnicy. Mają oni dłuższe paski zdrowia i są w stanie wyprowadzać silniejsze oraz trudniejsze do uniknięcia ataki.

Eliminowanie liderów może przybliżać cię do odblokowywania nowych postaw (więcej o nich m.in. w kolejnym podpunkcie tego rozdziału). Gra oddzielnie traktuje obserwowanie ćwiczących liderów i zabijanie ich. Obserwacja jest możliwa tylko w wybranych lokacjach i tylko jeśli zakradniesz się do miejsca, z którego można przyjrzeć się liderowi. Jeśli poprawnie ją wykonasz to spotkanie z pojedynczym liderem może cię nagrodzić 2 punktami postępów (jednym za obserwację i jednym za zabicie lidera).

Przełączaj postawy w zależności od potrzeb

Nowe postawy (Stances) możesz odblokowywać dzięki obserwowaniu oraz eliminowaniu mongolskich liderów. Jest to ważna cecha gry, która może ułatwić ci wygrywanie walk. W Ghost of Tsushima możesz odblokować 4 główne postawy i każda z nich jest bardziej pomocna w eliminowaniu określonych rodzajów przeciwników:

Postawa kamienia

jest najlepsza do atakowania wrogów używających mieczy i katan.

Postawa wody

jest najlepsza do atakowania wrogów używających tarcz.

Postawa wiatru

jest najlepsza do atakowania wrogów używających włóczni.

Postawa księżyca

jest najlepsza do atakowania silnych, większych wrogów (Brutes).

Bardzo ważną cechą systemu walki, że możesz na bieżąco przełączać się pomiędzy różnymi postawami (stylami walki)- wystarczy przytrzymać R2 i wcisnąć 1 z 4 dodatkowych przycisków. To bardzo pomocne, jeśli w danej bitwie biorą udział wrogowie z różnych "kategorii". Możesz zmieniać postawę w zależności od tego kogo aktualnie atakujesz.

Więcej informacji na temat mechaniki wybierania różnych postaw w ramach toczonych walk znajdziesz na osobnej stronie Postawy. Dowiesz się tam też o dodatkowej piątej postawie ducha, która różni się założeniami i używaniem od czterech głównych postaw.

Reaguj na okrzyki wrogich łuczników unikami

Łucznicy w grze Ghost of Tsushima potrafią być bardzo irytujący. Lubią się oni ustawiać w dużej odległości od postaci walczących w zwarciu i szukać okazji do atakowania Jina oraz jego sojuszników. O zbliżającym się ataku łucznika poinformuje cię jego okrzyk - masz wtedy około 1 sekundy na to żeby wcisnąć Kółko i wykonać unik, który pozwoli uchronić cię przed trafieniem strzałą. Uwaga - Niektórzy łucznicy napotykani w dalszej fazie gry mogą wypuszczać serie 2-3 strzał. Bądź na gotowy żeby po udanym uniknięciu pierwszej strzały nie zostać trafiony przez jedną z kolejnych.

Radzimy zajmować się łucznikami na samym początku każdej bitwy po to żeby później móc już "w spokoju" zajmować się innymi przeciwnikami. Możesz szybko podbiegać do łuczników lub trafiać w nich z użyciem jednego z własnych łuków. W dalszej części gry możesz zakupić umiejętność Odbijanie strzał (Deflect Arrows). Wciśnięcie przycisku L1 w momencie ataku łucznika pozwoli na odbicie pocisku, przy czym tak samo jak w przypadku parowania w walce wręcz musisz idealnie zgrać tę czynność w czasie.

Po więcej informacji i wskazówek na temat walk z łucznikami zajrzyj do rozdziału Otwarta walka w naszym poradniku.

Zakładaj odpowiedni strój do aktualnej sytuacji

Strój Jina możesz swobodnie zmieniać nie tylko w przerwach między walkami, ale również podczas starć. Podobnie jak w przypadku wspomnianych wcześniej postaw możesz na bieżąco dostosowywać ubiór w zależności od aktualnych potrzeb. Radzimy w szczególności zainteresować się następującymi strojami:

Zbroja samurajskiego klanu

(Samurai Clan Armor) przydaje się do

staczania bezpośrednich walk

. Pozwala ona wydłużyć pasek zdrowia i zmniejszyć otrzymywane obrażenia. Szybciej ładuje się też hart ducha.

Ubranie ronina

(Ronin Attire) przydaje się do

skradania się

. Pozwala ono utrudniać przeciwnikom dostrzeganie Jina i zwiększa obrażenia zadawane przez broń białą (także przez tanto używane do ataków z zaskoczenia).

Oba wymienione pancerze możesz zdobyć zaliczając początkowe główne questy gry. W dalszej części gry odblokujesz też oczywiście inne stroje o innych zastosowaniach.

Ulepszaj regularnie używane bronie i stroje

Ulepszanie broni oraz pancerzy ma na celu zwiększanie ich statystyk i w rezultacie jest to bardzo istotny proces, bo możesz w ten sposób łatwiej rozprawiać się z przeciwnikami oraz zwiększać swoje szanse utrzymania głównego bohatera przy życiu.

Broń białą możesz ulepszać odwiedzając zbrojmistrzów (Swordsmith), łuki możesz ulepszać odwiedzając łuczarzy (Bowyer), zaś stroje możesz ulepszać odwiedzając płatnerzy (Armourer). Staraj się w pierwszej kolejności ulepszać najczęściej używane elementy wyposażenia, a to dlatego, że każde ulepszenie wymaga poświęcenia dużej ilości materiałów do craftingu. Nie możesz więc pozwolić sobie na zbyt częste upgrade'y.

Odkrywaj wszystkie pytajniki na mapie świata

Pytajniki pojawiają się na mapie Cuszimy w miarę eksploracji świata gry i żeby dowiedzieć się czego one dotyczą musisz dotrzeć do lokacji, które wskazują. Nigdy nie powinieneś ich ignorować, gdyż z pytajnikami powiązane są ważne lokacje. Mogą to być np. legowiska wilków, gorące źródła czy kapliczki. Odwiedzanie i "zaliczanie" tego typu miejsc w różny sposób może zwiększać statystyki bohatera lub ułatwiać jego rozwój. Możesz też odnajdywać w nich gotowy sprzęt, np. nowe pancerze czy nowe zestawy mieczy.

Oprócz pytajników korzystaj też z okazji do odbijania lokacji zajmowanych przez Mongołów. Przejęcie każdej tego typu miejscówki może pozwolić ci na zwiększenie reputacji bohatera, jak również np. na otrzymanie wartościowego talizmanu albo rzadkich materiałów do craftingu.

Więcej podpowiedzi i informacji na temat przemierzania świata gry znajdziesz w osobnym rozdziale Eksploracja.

Unikaj upadków z dużych wysokości

W grze bardzo łatwo można odnieść obrażenia lub nawet zginąć w wyniku zeskoczenia ze zbyt dużej wysokości. Pilnuj się szczególnie w tych miejscach gdzie trzeba zejść z dachu wyższego budynku czy dotrzeć do jakiejś niższej skalnej półki.

Jeśli jest to możliwe rozglądaj się za drabinami oraz interaktywnymi krawędziami, przy których pojawia się ikona wciśnięcia R2. Pozwoli ci to bezpiecznie dotrzeć na niższy poziom. Ryzyko otrzymania obrażeń zmniejsza podróżowanie na koniu - nawet jeśli zaliczysz duży upadek i spadniesz z konia, to nie powinieneś odnieść obrażeń. Możesz też odblokować umiejętność Bezpieczne lądowanie (Safe Landing)z drzewka Skrytobójstwo (Assassination). Pozwala ona na wciśnięciu Kółka tuż przed kontaktem z podłożem po to żeby wykonać przewrót. Technika ta "zadziała" tylko przy mniejszych zeskokach.

Zajmij się najpierw questami z unikalnymi nagrodami

W momencie otrzymania każdego nowego zadania możesz przejść do dziennika Jina i dowiedzieć się na temat nagród przewidzianych za ukończenie go. W pierwszych godzinach gry zajmij się questami z najlepszymi unikalnymi nagrodami, tzn. przedmiotami oraz umiejętnościami, które najbardziej pomogą ci w grze. Są to przede wszystkim następujące questy:

główny quest Kodeks wojownika - odblokowane zostaną techniki skrytobójcze oraz

skupione słyszenie

główny quest Opowieść Senseia Ishikawy - odblokowany zostanie

krótki łuk

główny quest Opowieść Pani Masako - odblokowana zostanie

zbroja samurajskiego klanu

główny quest Krew na trawie - odblokowane zostanie

ubranie ronina

główny quest Żelazny hak - odblokowana zostanie

lina z hakiem

mityczny quest Niebiański cios - odblokowana zostanie silna umiejętność o tej samej nazwie

mityczny quest Klątwa Uchitsunego - odblokowane zostaną

długi łuk

oraz

wybuchowe strzały

Solucję do każdego z wymienionych questów znajdziesz w naszym opisie przejścia gry.

W lokacjach z zakładnikami unikaj wszczynania alarmu

Ghost of Tsushima przez większość czasu nie wymusza skradania się. Największym wyjątkiem od tej reguły są questy, w których doprowadzenie do wykrycia Jina jest równoznaczne z przegraną, ale gra zawsze o tym wcześniej ostrzega.

Trudniejsze do zabezpieczenia są też lokacje z zakładnikami, którzy mogą zginąć. Powinieneś otrzymać ostrzeżenie o tym, że w danej lokacji przebywają zakładnicy, w momencie wkraczania do niej. Po wszczęciu alarmu wrogowie mogą zapragnąć zabić niewinne osoby. Jeśli doszło do takiej sytuacji, to szybko przestaw się na agresywny styl gry i kieruj się w stronę ikony czaszki żeby jak najszybciej pozbyć się danego przeciwnika lub grupy przeciwników. Śmierć zakładników w zależności od okoliczności może oznaczać przegraną lub pozbawić cię premii za "zaliczenie" danej lokacji w 100 procentach.

Rozglądaj się jak najwięcej za lootem i znajdźkami

W grze Ghost of Tsushima większość zapasów pozyskuje się dzięki starannej eksploracji okolicy i tylko część lootu będziesz zdobywał np. z tytułu nagród za wykonywanie questów czy odbijanie lokacji spod kontroli mongolskich wojowników.

Postaraj się przejść dokładnie po każdej odwiedzanej lokacji żeby pozbierać z niej jak najwięcej skarbów. Będą to przede wszystkim przedmioty jednorazowego użytku, strzały do łuku, zapasy i inne materiały do craftingu, a także znajdźki. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że Jin możesz przenosić bardzo ograniczoną ilość gadżetów i strzał, aczkolwiek w miarę przechodzenia gry możesz stopniowo zwiększać limity inwentarza dla obu tych kategorii. Gra pozwala na szczęście przenosić znacznie więcej materiałów do crafingu. Przykładowo w przypadku bambusa limit wynosi aż 500 sztuk.

Ghost of Tsushima: Najlepsze pancerze na start

Na tej stronie poradnika do gry Ghost of Tsushima znajdziesz zestawienie najlepszych pancerzy na start. Przygotowaliśmy informacje o trzech strojach do odblokowania na wczesnym stadium gry oraz o dwóch świetnych pancerzach z dalszej części kampanii. Każdy z nich ma inne praktyczne zastosowanie.

Strój wędrowca

Zbroja samurajskiego klanu

Ubranie ronina

Świetne zbroje z dalszej części kampanii

Ulepszanie pancerzy

Zmiana pancerza

Strój wędrowca

Strój wędrowca jest jednym "startowym" ubraniem z naszego zestawienia, który może ci się przydać przez całą grę, a nie tylko głównie w początkowych godzinach kampanii. Idealne zastosowanie dla tego stroju to eksploracja świata gry - korzystaj z niego podczas podróżowania po nieznanych terenach oraz zakładaj go po każdej wygranej bitwie we wrogiej lokacji.

Najważniejsze cechy tego stroju to:

Używanie przewodniego wiatru (Guiding Wind) do śledzenia artefaktów.

Odkrywanie większych obszarów mapy

podczas podróżowania. Pozwoli ci to sprawniej odnajdywać pytajniki będące unikalnymi lokacjami na mapie.

Wibrowanie kontrolera w pobliżu sekretów

. Możesz dzięki tej funkcji znacznie łatwiej odnajdywać zapiski, mongolskie artefakty, sztandary i inne znajdźki.

Strój wędrowca możesz otrzymać w prezencie od pierwszego kupca (Merchant) napotkanego w świecie gry. Przykładową lokacją, w której przebywa kupiec, jest wioska Hiyoshi odwiedzana na początkowym stadium gry.

Zbroja samurajskiego klanu

Zbroja samurajskiego klanu przydaje się w wygrywaniu bezpośrednich walk. Odbywa się to przede wszystkim poprzez zmniejszenie ryzyka nagłego odniesienia poważnych, potencjalnie śmiertelnych obrażeń. Dobrym pomysłem jest zakładanie tej zbroi przed rozpoczęciem walk lub już po ich rozpoczęciu (jeśli np. Jin został nagle wykryty przez przeciwników).

Najważniejsze cechy tego stroju to:

Otrzymywanie mniejszych obrażeń

w wyniku pomyślnych ataków ze strony przeciwników. Warto zaznaczyć, że cecha ta dotyczy też ataków dystansowych.

Wydłużenie paska zdrowia bohatera

. Jest to dość oczywisty sposób na zmniejszenia ryzyka nagłego zgonu.

Odzyskiwanie hartu ducha podczas otrzymywania obrażeń

. Jest to pomocna premia, gdyż hart ducha jest używany m.in. do leczenia Jina.

Zbroję samurajskiego klanu możesz otrzymać podczas zaliczania głównego zadania Opowieść Pani Masako. To jeden z początkowych głównych questów z pierwszego regionu Cuszimy. Jinowi zbroję podaruje płatnerz ze Złotej Świątyni.

Ubranie ronina

Ubranie ronina jest idealnym wyborem na potrzeby skradania się w lokacjach, w których przebywają Mongołowie. Wrogom trudniej będzie wykryć Jina, a on sam będzie mógł wyprowadzać silniejsze ataki z zaskoczenia. Dobrym pomysłem jest zakradania tego ubrania przed wkroczeniem do wrogiej lokacji oraz podczas rozgrywania każdej misji premiującej lub wymuszającej skradanie się.

Najważniejsze cechy tego stroju to:

Wrogowie wolniej wykrywają Jina

. Nie musisz się dzięki tak bardzo śpieszyć ze znalezieniem kolejnego miejsca do ukrycia.

Zwiększają się zadawane obrażenia w walce wręcz

. Możesz to wykorzystywać w atakach z zaskoczenia, ale też już po wykryciu.

Wolniej dochodzi do wykrycia Jina po wyjściu z wysokiej trawy. Jest to podobna cecha do pierwszej i również ułatwia skradanie się.

Ubranie ronina możesz otrzymać w końcowej części głównego zadania Krew na trawie. To jeden z początkowych głównych questów z pierwszego regionu Cuszimy. Otrzymasz je od Ryuzo po dotarciu do obozowiska Słomianych Kapeluszy.

Świetne zbroje z dalszej części kampanii

Poniżej znajdziesz dwa przykładowe bardzo dobre stroje z dalszej części gry. Nie musisz z nich oczywiście korzystać i możesz też znaleźć swoich faworytów. Nowe zbroje w grze zdobywa się m.in. dzięki zaliczaniu pobocznych i mistycznych opowieści.

Pierwszą doskonałą zbroją z dalszej części gry jest zbroja Ducha. Zdobywa się ją w drugim regionie Cuszimy (Toyotama). Nie możesz tego przegapić, bo przekaże ci ją Yuna w ramach zaliczania głównego questu Z ciemności.

Najważniejsze cechy zbroi Ducha to:

Znaczne opóźnienie wykrycia Jina

. Efekt jest silniejszy, niż w przypadku ubrania ronina.

Zmniejszenie o 1 liczby czynności zabójstw do aktywacji postawy ducha

. Dla przypomnienia postawa ducha jest potężnym atakiem pozwalającym na błyskawiczne pozbywanie się do 3 przeciwników na raz bez ryzyka kontrataku z ich strony.

Szansa na wywoływanie efektu przerażenia wśród przeciwników. Jest to przydatna premia, gdyż przerażony oponent zaprzestanie chwilowo atakowania Jina.

Drugą doskonałą zbroją, tym razem z trzeciego regionu mapy (Kamiagata), jest zbroja mongolskiego dowódcy. Przedmiot ten jest nagrodą za ukończenie pobocznego questu Godna Chana, który można rozpocząć przy świątyni Jogaku. Zadanie to zakłada pozyskanie fragmentów pancerza z kilku lokacji okupowanych przez Mongołów.

Najważniejsze cechy zbroi mongolskiego dowódcy to:

Duża premia do paska zdrowia

. Znacznie poprawia się żywotność głównego bohatera.

Otrzymywanie znacznie mniejszych obrażeń

. To kolejna premia, która pozwoli ci pozostać przy życiu. Dotyczy ona także ataków dystansowych.

Działanie w przebraniu

, które przekłada się na opóźnione wykrywanie Jina przez napotykanych przeciwników. Może to być bardzo pomocna premia jeśli nie lubisz zbyt często walczyć oraz nie lubisz non stop przełączać się pomiędzy pancerzami do skradania się i walki.

Ulepszanie pancerzy

Wymienione przez nas "startowe" zbroje możesz ulepszać odwiedzając płatnerzy i zdecydowanie nie powinieneś pomijać tego kroku. Wszystkie wymienione ich cechy ulegną poprawie i przykładowo Jin będzie miał jeszcze większą premię do zdrowia albo przeciwnikom jeszcze trudniej będzie go wykrywać. Staraj się w pierwszej kolejności ulepszać te stroje, których najczęściej używasz, bo każdy upgrade zużywa sporo materiałów do craftingu.

Wymieniona na samym końcu naszego zestawienia zbroja mongolskiego dowódcy jest jedyną z rekomendowanych przez nas zbroi, której nie można dalej ulepszać. Jej "startowe" statystyki są na szczęście bardzo dobre i brak opcji ulepszeń nie należy więc traktować jako poważnej jej wady.

Zmiana pancerza

Ghost of Tsushima pozwala na zmianę stroju w każdym momencie rozgrywki i zdecydowanie radzimy polegać na tej opcji po to żeby dopasowywać pasywne premie danego pancerza do aktualnych potrzeb. Strój możesz zmienić nawet w trakcie rozgrywania walk. Zamiana jest ponadto dokonywana w menu pauzy, tak więc nie zostaniesz zaatakowany podczas wybierania innego stroju z listy.

Ghost of Tsushima: Najlepsze umiejętności na start

Na tej stronie poradnika do gry Ghost of Tsushima znajdziesz listę najbardziej przydatnych startowych umiejętności, które warto odblokować już w pierwszych godzinach rozgrywki. Dysponowanie rekomendowanymi zdolnościami będzie ci mogło pozwolić na korzystanie z nowych rodzajów ataków, czy po prostu uczyni twoją postać silniejszą.

Dla przypomnienia umiejętności kupuje się za punkty techniki. Są to po prostu punkty rozwoju, które przyznawane są przede wszystkim za awansowanie Jinem na wyższe poziomy doświadczenia. Punkty techniki mogą też być nagrodą za zaliczanie niektórych misji czy odbijanie większych lokacji spod kontroli Mongołów. Pojedyncza umiejętność może wymagać wydania 1 lub 2 punktów techniki.

Oto lista polecanych początkowych umiejętności do zakupienia:

NAZWA UMIEJĘTNOŚCI

DZIAŁANIE I KOMENTARZ

Perfekcyjne parowanie - Perfect Parry

To najważniejsza umiejętność w grze. Pasywne parowanie aktywuje się wciskając L1 tuż przed tym jak wrogi atak dosięgnie Jina. Jeśli się to powiedzie, to będziesz mógł wykonać silny i niemożliwy do zablokowania kontratak.

Nieustępliwe parowanie miecza - Unyielding Sword Parry

Umiejętność ta pozwala parować niebieskie ataki mongolskimi mieczami. Dość szybko staje się to istotną sprawą, bo wielu Mongołów polega na czerwonych ORAZ na niebieskich atakach. Brak tej zdolności wymuszałby unikanie niebieskich ataków.

Nieustępliwe parowanie włóczni - Unyielding Spear Parry

To podobna umiejętność do powyższej, przy czym w tym przypadku chodzi o możliwość parowania niebieskich ataków włóczniami. Na wrogów używających włóczni zaczniesz wpadać nieco później i są oni oczywiście niebezpieczni dla bohatera bez tej umiejętności.

Toczenie się - Roll

To kolejna ważna umiejętność startowa, dzięki której Jin może przeturlać się po ziemi zamiast wykonać standardowy unik. Jest to pomocne w trakcie walk z przeciwnikami używającymi większych broni oraz wyprowadzających kilka ataków w serii. Przetoczenie się zmniejsza ryzyko trafienia.

Perfekcyjny unik - Perfect Dodge

Umiejętność ta wykazuje duże podobieństwa z perfekcyjnym parowaniem, przy czym w tym przypadku chodzi o wciśnięcie Kółka w ostatnim momencie. Jeśli ci się to uda, to oprócz udanego uniku będziesz mógł wyprowadzić silny i niemożliwy do zablokowania kontratak.

Żelazna wola - Iron Will

To ważna umiejętność pod kątem utrzymywania bohatera przy życiu. Możesz zużyć 2 punkty hartu ducha po otrzymaniu śmiertelnych obrazeń. Bohater w ten sposób nie zginie i będziesz to mógł wykorzystać do ucieczki lub do uleczenia go.

Seria prowokacji - Standoff Streak / Wydłużona seria prowokacji - Improved Standoff Streak

Zakup obie te umiejętności na potrzeby skuteczniejszego rozgrywania prowokacji. Każda z tych zdolności pozwoli ci na zabicie o 1 przeciwnika więcej w ramach pojedynczej prowokacji.

Bezpieczne lądowanie - Safe Landing

Może to być pomocna umiejętność jeśli dużo eksplorujesz świata gry. Wciśnięcie Kółka podczas zeskoku daje szansę uniknięcia obrażeń dzięki przeturlaniu się, ale działa to tylko na mniejsze zeskoki.

Seria skrytobójstw - Chain Assassination / Mistrz serii skrytobójstw - Chain Assassination Master

To doskonałe umiejętności pod kątem eliminowania przeciwników atakami z ukrycia. Wciskając Trójkąt zamiast Kwadratu możesz zabić 2 lub 3 stojących blisko siebie wrogów. Bardzo często będziesz mógł korzystać z tej opcji.

Petardy - Firecrackers

Zakup tę umiejętność po odblokowaniu dzwonków wietrznych, gdyż petardy są zupełnie nową kategorią gadżetów. Będziesz w rezultacie dysponował dwoma różnymi rodzajami gadżetów do odwracania uwagi przeciwników.

Ghost of Tsushima: Najlepsze bronie, miecze, gadżety

Na tej stronie naszego poradnika do gry Ghost of Tsushima znajdziesz informacje o najlepszych broniach i gadżetach. Dowiesz się jak je zdobyć, czy można je ulepszać oraz kiedy najlepiej ich używać.

Lina z hakiem

Katana

Tanto

Krótki łuk

Długi łuk

Klejąca bomba

Kunai

Strzałka zatruta i halucynacji

Wybuchowa strzała

Lina z hakiem

Jak odblokować - ukończyć opowieść główną Żelazny Hak

Co robi - umożliwia poruszania się po gałęziach drzew i wspinaczkę na wyższe rejony

Kiedy używać - aby przedostać się na inny teren bądź po cichu do bazy wroga

Ulepszenia - brak

Katana

Jak odblokować - katana jest dostępna od początku gry

Co robi - umożliwia walkę w ręcz

Kiedy używać - w każdym starciu twarzą w twarz

Ulepszenia - tak, dostępne u zbrojmistrza

Tanto

Jak odblokować - tanto odblokujesz w drugiej misji główniej - Kodeks Wojownika

Co robi - umożliwia skrytobójstwo

Kiedy używać - gdy chcesz po cichu przedostać się na teren wroga

Ulepszenia - tak, dostępne u zbrojmistrza

Krótki łuk

Jak odblokować - opowieść Głowna - Opowieść Senseia Ishikawy

Co robi - umożliwia walkę z dystansu

Kiedy używać - gdy zobaczysz przeciwników, których możesz spokojnie wykończyć ze sporej odległości

Ulepszenia - tak, dostępne u łuczarki

Długi łuk

Jak odblokować - opowieść mityczna - Klątwa Uchitshunego

Co robi - umożliwia walkę z dystansu z uzbrojonymi przeciwnikami

Kiedy używać - gdy przeciwnik posiada hełm bądź zbroję

Ulepszenia - tak, dostępne u łuczarki

Klejąca bomba

Jak odblokować - broń ducha odblokowywana za zdobywanie poziomu legendy

Co robi - przyczepia się do przeciwnika, wybucha powodując ogromne obrażenia głównego przeciwnikowi jak i otoczeniu

Kiedy używać - gdy przeciwnicy pojawiają się w grupie

Ulepszenia - tak, dostępne u trapera

Kunai

Jak odblokować - broń ducha odblokowywana za zdobywanie poziomu legendy

Co robi - to małe ostrze, które możesz rzucić w pobliskich wrogów

Kiedy używać - gdy nieliczni przeciwnicy próbują dobrać się do bohatera, ale są za daleko, aby trafić ich jednym ciosem katany

Ulepszenia - tak, dostępne u trapera

Strzałka zatruta i halucynacji

Jak odblokować - opowieść poboczna - Duma Przemija

Co robi - przebijają się przez pancerz wrogów i niszcząc ich zdrowie fizyczne bądź psychiczne

Kiedy używać - gdy chcesz wykończyć przeciwników po cichu bądź pragniesz namieszać w ich szeregach

Ulepszenia - tak, dostępne u trapera

Wybuchowa strzała

Jak odblokować - opowieść mityczna - Klątwa Uchitshunego

Co robi - wybucha po uderzeniu podpalając okoliczne osoby

Kiedy używać - gdy przeciwnicy stoją w sporej grupie

Ulepszenia - tak, dostępne u trapera

Ghost of Tsushima: Rozwój postaci

Ta strona poradnika do Ghost of Tsushima zestawia najważniejsze informacje na temat rozwijania Jina - sterowanej w grze postaci. Dowiesz się m.in. na jakich zasadach przebiega rozwój bohatera, jakie rodzaje umiejętności można odblokowywać, oraz jak można odblokować pasywne zdolności dzięki aktywnym elementom ekwipunku.

Rozwój bohatera

Talizmany - Charms

Legenda - punkty doświadczenia

Wzrost poziomu legendy

Aktywności poboczne, a rozwój bohatera

Rozwój bohatera

Rozwój sterowanej postaci w grze Ghost of Tsushima odbywa się dzięki punktom Techniki - Technique Points. Są to po prostu punkty rozwoju, które otrzymuje się w miarę gromadzenia doświadczenia i awansowania na wyższe poziomy.

Otrzymywane punkty Techniki wydaje się na zakup umiejętności. W grze dostępne są dwa główne drzewka umiejętności. Drzewko skrytobójcy zawiera zdolności dotyczące między innymi skuteczności pozostawania w ukryciu, alchemii czy zwiększania zręczności bohatera. Drzewko samuraja zawiera z kolei zdolności dotyczące między innymi walki kataną, łucznictwa, czy zwiększania skuteczności działań obronnych.

Poza dwoma podstawowymi drzewkami w grze znajdziesz również:

Umiejętności mityczne

- które odblokujesz wykonując opowieści mityczne;

Umiejętności związane z eksploracją

- dzięki nim przewodni wiatr poprowadzi Cię do wybranego sekretu;

Podstawy

- które odblokujesz zabijając mongolskich generałów;

Bronie duch

- odblokowywane poprzez zwiększanie poziomu legendy;

Techniki adaptacji

- odblokujesz wykonując questy główne.

Główny bohater może w trakcie gry zakładać różne stroje. Różnią się one statystykami i zastosowaniami - przykładowo pancerz samuraju idealnie sprawdza się w otwartych konfrontacjach, zaś strój skrytobójcy w zakradaniu się do wrogich lokacji.

Talizmany - Charms

Jin może korzystać z talizmanów Charms odblokowywanych dzięki postępom w grze. Każdy talizman oferuje jakąś pasywną umiejętność lub przydatny bonus do statystyk. Pasywne zdolności talizmanów mogą pozwalać np. na powolną regenerację punktów zdrowia w przerwach pomiędzy walkami, czy na nietypowe zatruwanie przeciwników z pomocą podmuchów wiatru. Talizmany dzielą się na różne kategorie, np. talizmany skradania się czy talizmany obronne.

Legenda - punkty doświadczenia

Zamiast zwykłych punktów doświadczenia w grze występują poziomy legendy. Działają one dokładnie w ten sam sposób. Za wykonywanie odpowiednich interacji jesteś nagradzany pulom punktów legendy. Im wyższy poziom posiadasz tym ciekawsze umiejętności możesz odblokować.

Poziom legendy zdobędziesz:

Wykonując opowieści główne;

Robią misję poboczne;

Sprawdzając opowieści mityczne;

Odbijając lokacje od Mongołów;

Pokonując przeciwników napotkanych na drodze.

Wzrost poziomu legendy

Co kilka poziomów dostaniesz wzrostu poziomu legendy. Każdy z nich:

Pozwoli odblokować Ci kolejną broń ducha;

Zwiększa poziom hartu ducha;

Zwiększa poziom zdrowia.

Bronie ducha to:

Kunai

- małe ostrza, które zachowują się jak shurikeny;

Bomba prochowa

- to miotany pocisk wybuchowy, który zadaje spore obrażenia i oszałamia wrogów;

Bomba dumna

- tworzy gęstą chmurę dymu;

Klejąca bomba

- pozwala przyklejać bomby do przeciwników;

Dzwonek wietrzny

- przyciąga uwagę wrogów.

Aktywności poboczne, a rozwój bohatera

Wiele aktywności pobocznych, które możesz wykonać w Ghost of Tsushima wpływa na rozwój Jina.

Wyzwolenie lokacji

Przejmowanie lokacji z rąk Mongołów zwiększana poziom legendy Jina. Dodatkowo niektóre lokacje zapewniają dodatkowe nagrody, np. punkty techniki.

Gorące źródła

Kąpiel w gorącym źródle zwiększa poziom zdrowia bohatera.

Przecinanie bambusa

Przycinane bambusa pozwala na zwiększenie poziomu hartu ducha. Ten wyznacznik odpowiada za leczenie bohatera oraz używanie niektórych specjalnych umiejętności.

Pojedynek - Duel

Każdy wykonany pojedynek zwiększa twój poziom legendy.

Ghost of Tsushima: Rodzaje sekretów

Na tej stronie poradnika do gry Ghost of Tsushima znajdziesz zestawienie głównych rodzajów sekretów. Dowiesz się jakie są typy znajdziek w grze oraz jakie nagrody przewidziano za odnajdywanie poszczególnych sekretów. Niektóre z nich mogą pomóc w rozwoju postaci i udoskonaleniu jej wyposażenia.

Informacje o miejscach odnajdywania ważnych sekretów znajdziesz w osobnym rozdziale Znajdźki i sekrety.

Jak łatwiej odnajdywać sekrety?

Wyzwolenie lokacji - Location Liberation

Gorące źródła - Hot Springs

Przecinanie bambusa - Bamboo Strike

Lisia nora - Fox Den

Kapliczka inari - Inari Shrine

Kapliczka shinto - Shinto Shrine

Filary honoru - Pillars of Honor

Haiku

Latarnia - Lighthouse

Pojedynek - Duel

Zapiski - Records

Mongolskie artefakty - Mongol Artifacts

Chorągwie Sashimono - Sashimono Banners

Świerszcze - Crickets

Jak łatwiej odnajdywać sekrety?

W odnajdywaniu znajdziek bardzo pomocne jest Ubranie wędrowca (Traveller's Attire), które za darmo możesz otrzymywać od pierwszego kupca (Merchant) napotkanego w świecie gry. Strój ten warto mieć założony podczas swobodnej eksploracji świata gry ORAZ zakładać go po oczyszczeniu każdej lokacji z wrogów po to żeby na spokojnie się po niej przejść. Najważniejsze cechy ubrania wędrowca to:

Przewodni wiatr (Guiding Wind) może naprowadzać cię na artefakty

Gra może odsłaniać większą część mapy podczas podróżowania po świecie

Kontroler może wibrować, gdy w okolicy są przedmioty-znajdźki

.

Postaraj się ulepszyć to ubranie, w szczególności po to żeby zwiększyć skuteczność wibracji pada - docelowo może on pomagać w odnajdywaniu sekretów znajdujących się do 60 metrów od bohatera.

Wyzwolenie lokacji - Location Liberation

Typ znajdźki: lokacja - badaj pytajniki na mapie świata

Komentarz: Na mapie świata możesz odnajdywać lokacje okupowane przez Mongołów. Są to zarówno miejscówki, które wcześniej należały do mieszkańców Cuszimy (np. gospoda), jak również obozy skonstruowane przez Mongołów podczas inwazji.