Sid Meier's Pirates! (2004) - poradnik do gry - "UV" - ebook

Sid Meier's Pirates! (2004) - poradnik do gry ebook

Krystian Smoszna

5,0

Opis

Poradnik ten jest wyczerpującym zbiorem informacji na temat najnowszej odsłony gry Sid Meier’s Pirates!, a zawarta w nim skondensowana dawka wiadomości z pewnością dobrze przysłuży się podbijaniu karaibskich osad i zatapianiu wrogich okrętów.

Sid Meier's Pirates! (2004) - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Jak zdobyć najlepsze okręty? (Rozmaitości)
  • Okręty specjalnego przeznaczenia (Statki)
  • Typy okrętów (Statki)
  • Wiek (Rozwój bohatera)
  • Morale (Załoga)
  • Rangi (Rozwój bohatera)
  • Zakończenie kariery (Rozwój bohatera)
  • Narodowość (Tworzenie bohatera)
  • Przedmioty (1) (Rozwój bohatera)
  • Umiejętności (Tworzenie bohatera)

Informacja o grze

Sid Meier's Pirates! to nowa, przygotowana z myślą o wymaganiach graczy w XXI wieku, wersja hitu z lat 80-tych ubiegłego stulecia o tym samym tytule. Podobnie jak pierwowzór z dawnych lat, jest to mieszanka elementów zręcznościowych, przygodowych i cRPG osadzona w czasach gdy wszelakiej maści piraci królowali na Karaibach.

Gra Sid Meier's Pirates! (2004), dobrze przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku przygodowych gier akcji. Tytuł wydany został w Polsce w 2005 roku i dostępny jest na platformach: PC, XBX, PSP, Wii. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: z polskimi napisami.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 117

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
5,0 (1 ocena)
1
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Sid Meier's Pirates! (2004)poradnik do gry

autor: "UV"

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=360

[email protected]

Spis treści

Wprowadzenie

Tworzenie bohatera

Narodowość

Umiejętności

Poziom trudności

Okresy historyczne

Rozwój bohatera

Rangi

Wiek

Przedmioty (1)

Przedmioty (2)

Przedmioty (3)

Punkty Sławy

Zakończenie kariery

Załoga

Nabór

Specjaliści

Morale

Podział łupów

Statki

Typy okrętów

Okręty specjalnego przeznaczenia

Modyfikacje okrętów

Romanse

Taniec

Prezenty

Rywal

Porwanie

Uroda

Wskazówki ogólne

Inni piraci

Przystanie

Słynni piraci

Skarby

Bitwy morskie

Przebieg bitwy morskiej

Jak walczyć?

Walka z eskortą

Bitwy lądowe

Wprowadzenie

Teren

Jednostki

Jak walczyć?

Zakończenie bitwy

Sszermierka

Sszermierka

Instruktor

Ustawienie

Bronie, ciosy i uniki

Przewaga na polu bitwy

Jak walczyć?

Zaginieni krewni

Rozpoczęcie zadania

Pościg

Odnalezienie zaginionych członków rodziny

Markiz Montalban

Rozpoczęcie zadania

Pościg

Kryjówka markiza

Rozmaitości

Zaginione miasta

Flota skarbów

Jak zdobyć najlepsze okręty?

Kryminaliści

Irytujący kapitanowie

Tajna wizyta w mieście

Osady

Jezuici

Indianie

Wojna i pokój

Warunki atmosferyczne

Wprowadzenie

Niniejszy poradnik, który oddaje w Wasze ręce, jest wyczerpującym zbiorem informacji na temat najnowszej odsłony Sid Meier's Pirates! Z racji tego, że zarówno oryginalna instrukcja, jak i zawarta w programie "piratopedia" nie należą do przesadnie dokładnych (a momentami zawierają nawet rażące błędy), zadbałem o to, aby skoncentrować się równo na wszystkich aspektach rozgrywki. Mam nadzieję, że zawarta w tym poradniku skondensowana dawka wiadomości, dobrze przysłuży się Wam w podbijaniu karaibskich osad i zatapianiu wrogich okrętów.

Tworzenie bohatera

Narodowość

Podczas pierwszej rozgrywki nasz bohater zostaje utworzony automatycznie. Jedyne na co mamy wpływ to wybór imienia oraz narodowości - reszta, włączając okres historyczny (1660 - The Bucaneer Heroes) oraz poziom trudności (Apprentice), jest już poza kontrolą gracza. Aby mieć pełny wpływ na pozostałe czynniki decydujące o charakterze rozgrywki, należy zakończyć zmagania i rozpocząć je ponownie.

Narodowość

Czynnik, który tak naprawdę ma w Sid Meier's Pirates! znaczenie tylko na początku rozgrywki. Ustalając narodowość decydujemy, jaki kraj wyda nam pierwszy list kaperski, upoważniający do topienia statków i napadania na wrogie miasta w imieniu króla. Podczas dalszych zmagań każda nacja może wydać nam podobny papierek, dlatego przywiązanie do jedynego, słusznego kraju nie jest tu najważniejsze.

Na początku rozgrywki, każdy kraj udostępnia bohaterowi jeden ze swoich statków. Poniżej znajdziesz ich spis, z uwzględnieniem danego okresu historycznego:

Anglia - Statek, który otrzymujemy na początku rozgrywki:

Rok 1600: Merchantman

Rok 1620: Brigantine

Rok 1640: Sloop

Rok 1660: Sloop

Rok 1680: Sloop of War

Francja - Statek, który otrzymujemy na początku rozgrywki:

Rok 1600: Sloop

Rok 1620: Barque

Rok 1640: Pinnace

Rok 1660: Sloop

Rok 1680: Brigantine

Hiszpania - Statek, który otrzymujemy na początku rozgrywki:

Rok 1600: Pinnace

Rok 1620: Pinnace

Rok 1640: Mail Runner

Rok 1660: Sloop

Rok 1680: Fast Galleon

Holandia - Statek, który otrzymujemy na początku rozgrywki:

Rok 1600: Fluyt

Rok 1620: Brig

Rok 1640: Brigantine

Rok 1660: Sloop

Rok 1680: Sloop of War

Niektóre porty dostępne są w różnych okresach historycznych. Poniżej znajdziesz ich dokładny wykaz, wraz z graficzną lokalizacją na mapie świata:

Mapa portów angielskich.

Porty angielskie: Antigua (dostępny od 1640 roku), Barbados (dostępny od 1620 roku), Eleuthera, Grand Bahama, Nassau (dostępny od 1660 roku), Nevis (dostępny od 1640 roku), Port Royale (dostępny od 1660 roku), St. Kitts (dostępny od 1640 roku).

Mapa portów hiszpańskich.

Porty hiszpańskie: Campeche, Caracas, Cartagena, Coro (dostępny w latach 1600-1620), Cumana, Gibraltar (dostępny w latach 1600-1640), Gran Granada, Havana, Maracaibo, Margarita, Nombre de Dios, Panama, Puerto Bello, Puerto Cabello, Puerto Principe, Rio de la Hacha, San Juan, Santa Catalina (dostępny od 1660 roku), Santa Marta, Santiago, Santo Domingo, St. Augustine, Trinidad (dostępny od 1620 roku), Vera Cruz, Villa Hermosa.

Mapa portów francuskich.

Porty francuskie: Florida Keys, Guadeloupe (dostępny od 1640 roku), Leogane (dostępny od 1660 roku), Martinique (dostępny od 1640 roku), Montserrat (dostępny od 1640 roku), Petit-Goave (dostępny od 1620 roku), Port-de-Paix (dostępny od 1640 roku), Tortuga.

Mapa portów holenderskich.

Porty holenderskie: Curacao (dostępny od 1620 roku), St. Eustatius (dostępny od 1640 roku), St. Martin.

Lokalizacja portów jest stała i nie zmienia się w każdej nowo rozpoczętej grze, natomiast położenie wszystkich osad (Settlemens) jest ustalane losowo.

Umiejętności

Umiejętności

Każdy bohater jest opisany za pomocą jednej z pięciu umiejętności, ułatwiającej konkretny aspekt gry. Oto pełna lista wszystkich dobrodziejstw wraz z jej wpływem na rozgrywkę:

Fencing

Umiejętność władania bronią białą podczas pojedynków jeden na jednego. Na ogół pomijana przez wytrawnych graczy (potyczki szermiercze uchodzą w Sid Meier's Pirates! za wyjątkowo proste), chociaż niewątpliwie przydatna. Umiejętność ta zwiększa szybkość, zarówno w ataku jak i obronie, co ma ogromny wpływ na charakter pojedynku - ciosy łatwiej sięgają przeciwnika. Szermierka przydaje się również w późniejszej fazie gry, kiedy to nasz bohater staje się wolniejszy na skutek słabej kondycji.

Gunnery

Umiejętność władania bronią palną podczas morskich batalii. Zwiększa nie tylko szybkość, z jaką załoga ładuje okrętowe działa ale wpływa również na celność danego strzału. Opcja pomijana przez większość graczy, głównie ze względu na to, że nadmiernie podziurawione statki mają ogromną szansę zejść na dno. Umiejętność ta wpływa też dodatnio na bonusy przyznane za użycie innych rodzajów amunicji, np. Chain Shot z opcją Gunnery potrafi skuteczniej podziurawić żagle przy niewielkiej liczbie armat.

Medicine

Umiejętność poprawiająca ogólną kondycję pirata (jedyna specjalność w Sid Meier's Pirates!, która nie daje wymiernych efektów w początkowej fazie gry). Wyszkolony w sztukach medycznych bohater lepiej znosi trudny korsarskiego żywota, a co za tym idzie, jest w stanie dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem. Umiejętność wybierana przez graczy, którzy nie chcą sobie w żaden sposób ułatwiać mini-gier, lub tych marzących o jak najdłuższej "karierze" swojego bohatera.

Navigation

Umiejętność lepszego władania sterem. Przydaje się zarówno podczas tradycyjnego rejsu, jak i walki. W pierwszym przypadku zwiększa szybkość poruszania się całej armady, rzecz niezmiernie istotna podczas uciążliwych rejsów z zachodu na wschód (w Sid Meier's Pirates! praktycznie cały czas wieje przeciwny wiatr). W trakcie potyczki z innym statkiem, ułatwia manewrowanie okrętem. Umiejętność wybierana przez graczy, którzy bardziej cenią sobie akcję niż uciążliwe operowanie sterem (zwłaszcza podczas walki).

Wit and Charm

Umiejętność zaskarbiania sobie względów u płci przeciwnej. W praktyce sprowadza się do luźniejszego spojrzenia na taniec, co może być czynnikiem decydującym o wyborze tego ułatwienia przez większość graczy. Wygibasy na parkiecie uchodzą za jedną z najtrudniejszych sekwencji w Sid Meier's Pirates! i mogą niektórych użytkowników doprowadzić do szewskiej pasji. Gracze wyposażeni w "Wit and Charm" będą łaskawiej oceniani podczas wykonania złego ruchu w tańcu. Jeśli pomylimy się, możemy mieć pewność, że od czasu do czasu nasz błąd nie zostanie zauważony przez partnerkę.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która z powyższych umiejętności jest najlepsza - każda ma bowiem swoje zalety. Większość graczy preferuje wybór "Wit and Charm", gdyż taniec (zwłaszcza na wyższych poziomach) okazuje się morderczo trudny. Warto pamiętać, że kontakty z córkami gubernatorów mają też niebagatelny wpływ na zdobywane informacje, zwłaszcza o lokacji zaginionych miast. Osobiście właśnie tą umiejętność wybieram najczęściej. W prywatnym rankingu drugie miejsce zajmuje "Navigation", pozostałych nie używam.

Poziom trudności

Poziom trudności

Niezmiernie istotny dla rozgrywki czynnik - jak nietrudno się domyślić - określający jej stopień trudności. Podczas pierwszego uruchomienia nie mamy wpływu na jego zmianę - zawsze będzie to Apprentice (najłatwiejszy).

Aby lepiej sobie uzmysłowić, jakie niespodzianki czekają nas na kolejnych poziomach trudności, pozwoliłem sobie przygotować listę czynników, na jakie wpływa zwiększenie lub zmniejszenie stopnia:

Na poziomie trudności Apprentice pojawiają się pomocne informacje, wprowadzające w świat

Sid Meier's Pirates!

(np. wskazówki podczas wszystkich mini-gier, jak bitwa lądowa, taniec, itd.). Ponadto program pomaga podczas rejsu skierować dziób statku w kierunku wybranego portu.

Statki wroga poruszają się szybciej na wyższych poziomach trudności, ponadto te z cenniejszym ładunkiem będą próbowały uciec z miejsca bitwy. Komputer oszukuje niemiłosiernie - jego okręty poruszają się sprawniej, niż pozwalają na to ich parametry. Oczywiście, im większy poziom trudności, tym większe obrażenia zadają wrogie armaty (w przeciwieństwie do Twoich) - tyczy się to zarówno dziur w kadłubie jak i strat w załodze.

Pojedynki szermiercze są bardziej uciążliwe na wyższych poziomach trudności. Przeciwnik częściej stosuje unik, wyprowadzając tuż po nim szybki kontratak. Należy też zwrócić uwagę na wzrost tempa ciosów - jeśli nie posiadasz odpowiednich przedmiotów, zawsze bezpośrednie uderzenie wroga dosięgnie Cię szybciej.

Twoja załoga szybciej staje się niezadowolona na wyższych poziomach trudności.

Pierwszy poziom trudności blokuje swobodny wybór okresu historycznego.

Z kolejnymi poziomami trudności rośnie liczba skrawków papieru potrzebnych do ułożenia map skarbów lub określenia lokalizacji zaginionych członków rodziny.

Taniec staje się bardziej skomplikowany na wyższych poziomach trudności. Pojawiają się nowe sekwencje ruchów, trudniej też przewidzieć zamiary partnerki. Jeśli ktoś nie radzi sobie na balu mimo posiadania wszystkich ułatwień, na poziomie trudności Swashbuckler prawie na pewno zostanie wiecznym kawalerem.

Podczas sekwencji, w których próbujesz dostać się do wrogiego miasta, liczba patroli uzależniona jest od stopnia trudności. Im jest on większy, tym mniejsze szanse na powodzenie akcji.

Na najłatwiejszym poziomie trudności wieje w kierunku zachodnim przez cały rok. Im wyższy stopień, tym wiatr staje się mniej przewidywalny. Nie oznacza to jednak, że na poziomie trudności Swashbuckler spotkamy się często z podmuchami w kierunku wschodnim (owszem jest tak, ale tylko wtedy kiedy próbujemy płynąć na zachód). Gra utrudnia jakiekolwiek żeglowanie, sprawiając że podróż znacznie się wydłuża, a co za tym idzie spada morale załogi, itd.

Z każdym poziomem trudności zwiększa się procent łupów, jaki zostawia sobie gracz po dokonaniu podziału kosztowności. Więcej na ten temat znajdziesz w rozdziale poświęconym załodze.

Okresy historyczne

Okresy historyczne

Oprócz wyżej wymienionych czynników, gracz decyduje również o latach, w których rozpocznie działalność piracką. Wbrew pozorom kolejne okresy historyczne znacznie różnią się pomiędzy sobą, zarówno pod względem układu sił na Morzu Karaibskim, jak i ogólnego bogactwa miast w niej występujących. Na poziomie trudności Apprentice gracz nie decyduje o wyborze ery. W tym wypadku automatycznie przypisany zostanie rok 1660 - The Bucaneer Heroes, który zdaniem autorów programu jest najłatwiejszy (moim również).

Do wyboru jest pięć okresów historycznych:

1600

- Merchants and Smugglers

1620

- The New Colonists

1640

- War for Profit

1660

- The Bucaneer Heroes

1680

- Pirates' Sunset

Aby lepiej sobie uzmysłowić różnice pomiędzy kolejnymi okresami, należy wziąć pod uwagę następujące zależności:

Im późniejsze lata, tym więcej portów w basenie Morza Karaibskiego. Dokładny ich wykaz uzyskasz w dziale "Narodowość".

W późniejszych latach, Hiszpanie wyraźnie tracą przewagę nad innymi mocarstwami. Początkowe okresy historyczne to niemal ich całkowita dominacja i brak dobrze zlokalizowanych portów należących do Anglików, Francuzów czy Holendrów (trudniej im dokonać napraw oraz sprzedać zagrabione dobra). Mimo to, rozgrywka w latach 1600 i 1620 może być niezwykle ciekawa, zwłaszcza dla doświadczonych graczy. Hiszpanów na Morzu Karaibskim jest tyle, że szybkie wzbogacenie się jest po prostu wliczone w piracki proceder. Sytuacja ta zmienia się w ostatnich okresach historycznych, zwłaszcza w roku 1680. Pozostałe nacje są liczniej reprezentowane, dzięki czemu także Hiszpanie mogą grabić do woli, bez obawy o brak przeciwników.