Half-Life - poradnik do gry - Krystian Smoszna - ebook
Opis

Poradnik do gry Half-Life zawiera bardzo dokładny i bogato ilustrowany opis ukończenia zmagań w trybie dla jednego gracza. Oprócz tego w tekście zawarto wykaz przeciwników spotykanych w trakcie wędrówki przez kompleks Black Mesa oraz kilka porad ogólnych.

Half-Life - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • [Opis przejścia] Unforeseen Consequences - cz. 1
  • [Opis przejścia] Anomalous Materials
  • [Opis przejścia] Xen
  • [Opis przejścia] Nihilanth
  • [Opis przejścia] Endgame
  • [Opis przejścia] Blast Pit - cz. 3
  • [Opis przejścia] Surface Tension - cz. 1
  • [Opis przejścia] Gonarch’s Lair
  • [Opis przejścia] Black Mesa Inbound
  • [Opis przejścia] Blast Pit - cz. 2

Informacja o grze

Pierwszoosobowa strzelanka utrzymana w klimatach science-fiction i debiutancka produkcja legendarnego studia Valve Software. Jako Gordon Freeman, naukowiec pracujący w ośrodku badawczym Black Mesa, musimy zmierzyć się zarówno z agresywnymi kosmitami przybyłymi na Ziemię w wyniku nieudanego eksperymentu, jak i żołnierzami wysłanymi by zatuszować całą sprawę.

Gra Half-Life, entuzjastycznie przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku strzelanin. Tytuł wydany został w Polsce w 1999 roku i dostępny jest na platformach: PC, PS2. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: angielska.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 164

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS

Half-Lifeporadnik do gry

autor: "UV"

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=882

[email protected]

Spis treści

Wprowadzenie

Przeciwnicy - cz. 1

Przeciwnicy - cz. 2

Porady ogólne

[Opis przejścia] Black Mesa Inbound

[Opis przejścia] Anomalous Materials

[Opis przejścia] Unforeseen Consequences - cz. 1

[Opis przejścia] Unforeseen Consequences - cz. 2

[Opis przejścia] Office Complex - cz. 1

[Opis przejścia] Office Complex - cz. 2

[Opis przejścia] "We've Got Hostiles" - cz. 1

[Opis przejścia] "We've Got Hostiles" - cz. 2

[Opis przejścia] Blast Pit - cz. 1

[Opis przejścia] Blast Pit - cz. 2

[Opis przejścia] Blast Pit - cz. 3

[Opis przejścia] Power Up - cz. 1

[Opis przejścia] Power Up - cz. 2

[Opis przejścia] On a Rail - cz. 1

[Opis przejścia] On a Rail - cz. 2

[Opis przejścia] On a Rail - cz. 3

[Opis przejścia] On a Rail - cz. 4

[Opis przejścia] Apprehension - cz. 1

[Opis przejścia] Apprehension - cz. 2

[Opis przejścia] Residue Processing - cz. 1

[Opis przejścia] Residue Processing - cz. 2

[Opis przejścia] Questionable Ethics - cz. 1

[Opis przejścia] Questionable Ethics - cz. 2

[Opis przejścia] Surface Tension - cz. 1

[Opis przejścia] Surface Tension - cz. 2

[Opis przejścia] Surface Tension - cz. 3

[Opis przejścia] Surface Tension - cz. 4

[Opis przejścia] Surface Tension - cz. 5

[Opis przejścia] Surface Tension - cz. 6

[Opis przejścia] "Forget about Freeman!" - cz. 1

[Opis przejścia] "Forget about Freeman!" - cz. 2

[Opis przejścia] Lambda Core - cz. 1

[Opis przejścia] Lambda Core - cz. 2

[Opis przejścia] Lambda Core - cz. 3

[Opis przejścia] Xen

[Opis przejścia] Gonarch's Lair

[Opis przejścia] Interloper - cz. 1

[Opis przejścia] Interloper - cz. 2

[Opis przejścia] Nihilanth

[Opis przejścia] Endgame

Wprowadzenie

Poradnik do gry Half-Lifezawiera bardzo dokładny i bogato ilustrowany opis ukończenia zmagań w trybie dla jednego gracza. Oprócz tego w tekście zawarto wykaz przeciwników spotykanych w trakcie wędrówki przez kompleks Black Mesa oraz kilka porad ogólnych.

Krystian "U.V. Impaler" Smoszna

Przeciwnicy - cz. 1

Poniżej znajdziesz dokładny wykaz wszystkich wrogów, jakich spotkasz podczas zwiedzania kompleksu Black Mesa i fantastycznego świata Xen. Oprócz krótkiej charakterystyki każdego przeciwnika, w opisach znajdziesz też rady dotyczące ich eksterminacji. W poniższym rozdziale pominięto bossów: Gonarchai Nihilantha. Bardzo dokładne wskazówki dotyczące walki z tymi oponentami znajdziesz w solucji.

Alien Controller

Niewielki, latający stwór, który wyglądem przypomina głównego bossa, Nihilantha. Tego obcego będziesz mógł podziwiać często w ostatnich etapach, gdy przeniesiesz się do fantastycznego świata Xen.

Alien Controller atakuje z powietrza za pomocą małych ognistych kul. Pociski nie zabierają zbyt wiele energii i łatwo je wymanewrować, ale gdy ruszy na Ciebie kilka potworów jednocześnie, mogą one stanowić spory problem. Generalnie dobrze jest eliminować latające monstra w pierwszej kolejności, nawet gdy atakowani jesteśmy przez innych przeciwników, zadających zdecydowanie większe obrażenia.

Trafienie tego stworaprzy pomocy niektórych broni (np. kuszy) jest kłopotliwe. Controller porusza się w powietrzu bardzo pewnie i na dodatek stosuje uniki, przez co staje się trudnym celem. Bez wątpienia najskuteczniejszą pukawką w walce z tymi przeciwnikami jest rewolwer. Zaletą tej broni jest przede wszystkim jej szybkość. Strzał oddawany jest w mgnieniu oka, co wyklucza unik. Jakby tego było mało, kula potrafi dosięgnąć celu z bardzo dużej odległości, co ułatwia strącanie wrogów, gdy Ci znajdują się wysoko nad nami.

Alien Grunt

Podstawowy żołnierz obcych, który do akcji wkroczy w środkowej fazie gry i pozostanie jednym z głównych przeciwników do samego końca zabawy. Gruntto typowa maszyna do zabijania - jest duży, wytrzymały i w ręku dzierży stosunkowo silną broń.

Najwięcej problemów w potyczce z Gruntemsprawia jego oręż, czyli Hornet Gun. Broń wypluwa irytujące pociski, które nie dość, że zadają bolesne rany, to na dodatek odbijają się od ścian, znacznie utrudniając wymianę ognia w ciasnych korytarzach. Z tego właśnie względu najlepszą metodą walki wydaje się ostrzał przeciwnika z dużej odległości, najlepiej za pomocą kuszy lub rewolweru. Jeżeli dystans do Gruntajest niewielki, dobrze jest skorzystać z usług strzelby. Ma ona co prawda spory rozrzut, ale cielsko stwora jest na tyle szerokie, że bez trudu przyjmie wszystko, co poślesz w jego kierunku.

Barnacle

Ohydna narośl, która zawsze przyczepiona jest do sufitu, przez co niekiedy łatwo ją przegapić. Barnacle łapie ofiary za pomocą zwisającego z paszczy chwytaka, a następnie zaczyna przyciągać je do siebie. Z objęć stwora można wyrwać się tylko w jeden sposób - zabijając go.

W trakcie zabawy dobrze jest wyznawać zasadę, że wszystkie Barnaclenależy zabić, zanim te zdążą nas złapać. Co prawda wróg nie jest specjalnie wytrzymały i stosunkowo szybko można odczepić się od krępującego ruchy chwytaka, ale wszelkie upadki z dużych wysokości powodują utratę energii i to wcale nie mniejszą, niż wskutek ran zadanych przez ostre jak brzytwa kły tego stwora. Do wyeliminowania Barnacle'anie jest potrzebna duża siła ognia. Kilka strzałów z pistoletu w zupełności wystarczy, by raz na zawsze wyłączyć przeciwnika z walki.

Black Ops

Bardzo rzadko spotykane, ale za to śmiertelnie niebezpieczne zabójczyni, które odziane są w obcisły, czarny kombinezon. Kobiety poruszają się niezwykle szybko i wyposażone są w broń palną, zadającą duże obrażenia.

Potyczki z zabójczyniami zawsze odbywają się w pomieszczeniach pełnych kontenerów i skrzyń, gdzie biegające z ogromną szybkością kobiety łatwo stracić z oczu. Przede wszystkim musisz zapomnieć o jakichkolwiek próbach pościgu. Zabójczynie przebierają nogami znacznie lepiej od Ciebie i w czasie, gdy Ty będziesz uganiał się po magazynach za jedną z nich, towarzyszki podziurawią Cię jak sito.

W walce z kobietami najskuteczniejsza jest taktyka defensywna. Znajdź sobie ustronny kąt, w którym z łatwością będziesz kontrolować okolicę i nie ruszaj się z miejsca. Zabójczynie nie należą do osób cierpliwych i już po chwili dotrą do Twojej kryjówki, o czym powiadomią Cię ich kroki. Kiedy na celowniku pojawi się którakolwiek z kobiet, szybko pozbądź się jej, faszerując ją ołowiem. Operację powtarzaj aż do skutku.

Możesz również wykorzystać fakt, że zabójczynie będą nacierać na Twoją kryjówkę i wcześniej przygotować się na atak, ustawiając w kluczowych przejściach miny. Kobiety są tak samo głupie, jak inni wrogowie, dlatego z łatwością nadzieją się na wszystkie zastawione pułapki.

Bullsquid

Niski, dziwnie wyglądający stwór, który lubi towarzystwo wszelkich odpadów radioaktywnych. Bullsquidporusza się na dwóch nogach i jest zaskakująco szybki, ale raczej nie będziesz mieć okazji do przekonania się o tym w praktyce. Przeciwnik ten uwielbia stać w jednej pozycji i atakować swoich wrogów silnie żrącą substancją, którą wypluwa z pyska. Przez swoje upodobania, Bullsquidstaje się łatwym celem, na dodatek doskonale widocznym z dużych odległości.

Walka z Bullsquidami nie nastręcza trudności. Szkodliwej śliny stwora można łatwo uniknąć, schodząc na bok z linii strzału. Obcy nie należy do specjalnie wytrzymałych i jest podatny na ogień ze strzelby - wystarczy znaleźć się wystarczająco blisko i wpakować w cielsko jeden lub dwa pociski. W ciasnych korytarzach i tunelach, gdzie nie ma miejsca na uniki, dobrze jest wyeliminować Bullsquidaz dystansu, np. za pomocą rewolweru.

Gargantua

Największy spośród standardowych przeciwników, z którymi staniesz do walki w trakcie gry. Gargantuapojawia się bardzo rzadko, dlatego każde z czterech spotkań z nim będzie dużym przeżyciem. Potwór ten jest nie tylko ogromny, ale też i niezwykle wytrzymały. W dwóch przypadkach (rozdziały On a Rail i Surface Tension) wyeliminujesz go w niekonwencjonalny sposób (szczegóły w solucji), natomiast w pozostałych (Interloper i Nihilanth), będziesz mógł posłać stwora do piachu, korzystając wyłącznie ze swojego podręcznego arsenału środków zagłady.

Gargantuaatakuje zarówno w zwarciu, jak i z dystansu, w obu przypadkach siejąc ogromne spustoszenie. Potwór jest piekielnie wytrzymały, dlatego jego eksterminacja za pomocą tradycyjnych pukawek nie ma większego sensu - szkoda amunicji. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem okazuje się użycie granatów lub zdalnie detonowanych ładunków wybuchowych. Zadają one duże obrażenia, dzięki czemu można stosunkowo szybko wyprawić Gargantuę na tamten świat. W trakcie walki warto pamiętać jeszcze o wyborze odpowiedniej lokacji do walki. Ogień najlepiej prowadzić z takich miejsc, które pozwalają w ułamku sekund ukryć się przed atakiem przeciwnika, np. w małym korytarzu niedostępnym dla olbrzyma.

Headcrab

Mały, irytujący stworek, który jest jednym z najczęściej spotykanych przeciwników w grze. Lubi większe przestrzenie, gdzie może skakać na duże odległości, ale równie dobrze czuje się w wąskich i ciasnych tunelach, np. w kanałach wentylacyjnych. Headcrab zawdzięcza swoją nazwę przeprowadzanemu atakowi. Obcy próbuje wgryźć się w głowę swej ofiary, a jeśli mu się to uda, zamienia człowieka w Zombie.

Headcrabnie jest zbyt wytrzymały, ale ze względu na niewielkie rozmiary i dużą mobilność, jego likwidacja może okazać się kłopotliwa. W eliminowaniu obcych sprawdza się praktycznie każda broń, o ile stwór pozostaje na ziemi. Gdy Headcrabzacznie skakać, najskuteczniejszy okaże się łom.

Przeciwnicy - cz. 2

H.E.C.U.

Oddziały komandosów zH.E.C.U. (Hazardous Environment Combat Unit) są jednymi z najczęściej spotykanych przeciwników w grze. Żołnierze przybyli do kompleksu Black Mesa z zadaniem likwidacji Gordona Freemana, dlatego musisz nieustannie mieć się na baczności. Wojsko nie jest też przyjazne stworom z Xen. W trakcie wędrówki niejednokrotnie będziesz świadkiem walk pomiędzy nim, a obcymi.

Komandosi wyposażeni są głównie w karabiny maszynowe i granaty - z usług tych ostatnich korzystają w sytuacjach, kiedy próbujesz schować się w trudno dostępnej kryjówce lub gdy przebywasz na innym niż oni poziomie. Żołnierze stwarzają duże zagrożenie, zwłaszcza w grupach, bo potrafią ostrzeliwać Cię z kilku stron jednocześnie.

W walce z komandosami świetnie sprawdza się broń palna (oprócz podstawowego pistoletu) i wszelkiej maści materiały wybuchowe. Żołnierze mają tendencję do podążania śladem swojego celu, dlatego można łatwo wciągnąć ich w pułapkę, np. na minę. W trakcie wymiany ognia warto mieć na uwadze, że wojskowy mundur zapewnia niezłą ochronę i jego właściciel musi przyjąć trochę ołowiu, zanim padnie u Twych stóp.

Żołnierze H.E.C.U. potrafią korzystać z wszystkich stacjonarnych środków obronnych, pomijając aktywowane za pomocą czujników wieżyczki strzelnicze. Zabicie komandosa automatycznie wyłącza daną broń z akcji.

Po wydostaniu się na powierzchnię planety, Gordon Freeman będzie zmuszony stawić czoła czołgom oraz pojazdom opancerzonym, kierowanym właśnie przez żołnierzy H.E.C.U. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku, trzeba atakować wieżyczki wehikułów za pomocą materiałów wybuchowych lub wyrzutni rakiet. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w solucji.

Houndeye

Mały, przypominający grubego psa stwór, z charakterystycznym dużym okiem zamiast pyska. Przeciwnicy Ci wkraczają do akcji bardzo wcześnie, ale w trakcie gry nie będziesz mieć okazji oglądać ich zbyt często. Houndeyenie stworzy większego zagrożenia, o ile będziesz trzymać się od niego z daleka.

Stwór rani swoich przeciwników uderzeniem energii, która rozchodzi się koliście w niewielkim promieniu od Houndeye'a. Atak jest groźny, ale tylko wtedy, jeśli znajdziemy się w jego zasięgu. Gdy będziesz pamiętać o zachowaniu bezpiecznej odległości, obcy nie będzie w stanie wyrządzić Ci jakiejkolwiek krzywdy. Houndeye'anajlepiej eliminować w chwili, kiedy ten będzie kumulować energię przed atakiem. Biegający po planszy potwór to raczej trudny cel, ponieważ porusza się bardzo szybko.

Ichtiozaur

Potwór występujący wyłącznie w zbiornikach wodnych, szczególnie w tych dużych i głębokich. Mimo imponujących rozmiarów, Ichtiozaur jest bardzo szybki - w kilka sekund potrafi dopaść ofiarę i użyć swoich wielkich zębów. Zdecydowanie lepiej jest go unikać, niż z nim walczyć, zwłaszcza gdy monstrum ignoruje naszą obecność, a to nie zdarza się wcale tak rzadko.

Walka z Ichtiozauremjest utrudniona z jednego względu - większość pukawek, które nosi przy sobie Gordon Freeman, nie działa pod wodą. Chcąc nie chcąc, będziesz zmuszony korzystać z kuszy, ale pomijając samą kwestię narzuconego ograniczenia, nie ma tu żadnych powodów do narzekań. Kusza jest bardzo efektywna i potrafi zabić Ichtiozaurakilkoma bełtami, o ile trafienia będą celne. Z oddaniem strzału najlepiej zaczekać do chwili, kiedy potwór płynie prosto na nas. Szansa trafienia w takiej sytuacji będzie zdecydowanie większa.

W trakcie pojedynku należy zwracać baczną uwagę na zapas tlenu Gordona! Kiedy naszemu bohaterowi zabraknie powietrza, zacznie on szybko tracić energię, a to z kolei bardzo ułatwia zadanie Ichtiozaurowi.

Leech

Maleńka pijawka, która występuje wyłącznie w zbiornikach wodnych. Pojedynczy egzemplarz nie stwarza zagrożenia - ukąszenia Leechasą słabe i zabierają minimalną liczbę punktów życia. Kłopoty pojawiają się dopiero wtedy, gdy do naszego bohatera przyssie się więcej stworów. Zablokowany przez pijawki Freeman będzie mieć problem z uwolnieniem się, co może utrudnić mu np. wydostanie się na powierzchnię w celu zaczerpnięcia powietrza.

Odradzam walkę z pijawkami dopóki nie zaatakują nas w grupie - pojedyncze sztuki można z powodzeniem ignorować. Kiedy wokół nas zbierze się kilka stworów, najlepiej unicestwić je za pomocą łomu. Strzelanie do malutkich Leechów to marnowanie cennej amunicji. Jeśli z jakichś względów zależy nam na szybkim wyeliminowaniu całej kolonii pijawek, najlepiej do tego celu wykorzystać materiały wybuchowe.

Tentacle

Zielone macki pojawiają się po raz pierwszy w silosie i na pierwszy rzut oka mogą sprawiać wrażenie, że mamy tu do czynienia z bossem. W późniejszej fazie gry natkniemy się na te potwory jeszcze kilka razy, ale w żadnym przypadku nie będzie nam dane ich zniszczyć. Tentacle mają bowiem solidny pancerz i są odporne na wszystkie środki zagłady w arsenale Gordona Freemana. Macki uda nam się zabić tylko raz, właśnie podczas pierwszego spotkania w silosie.

Macki są ślepe i nie widzą swoich przeciwników. Stwór charakteryzuje się natomiast świetnym słuchem i na nim w głównej mierze polega. Jeśli znajdziemy się w pobliżu Tentacle'a, musimy schylić się, pozostać w bezruchu i cierpliwie poczekać, aż ten uspokoi się i przestanie uderzać w miejsca, gdzie wcześniej - jego zdaniem - pojawił się wróg. Poruszanie się w pobliżu macki jest jak najbardziej możliwe, należy tylko pamiętać o tym, by nie wywoływać hałasu, np. poprzez bieg lub wchodzenie na szczeble drabiny.

Potwór jest odporny na broń Gordona, ale nie oznacza to, że ta go nie drażni. Kilkukrotnie trafiona macka wycofa się pod ziemię, co daje odrobinę czasu na wykonanie ruchu. Nie można jednak cały czas polegać na tej metodzie, gdyż po chwili Tentacleprzypomina sobie o obecności wroga i ponownie zjawia się na powierzchni.

Vortigaunt

Charakterystyczny, zgarbiony stwór z jednym, ale za to dużym okiem, który ma tendencję do pojawiania się na placu boju w najmniej oczekiwanych momentach. Vortigauntysą jednymi z najczęściej spotykanych obcych i stanowią główną siłę uderzeniową armii potworów w pierwszej fazie zmagań.

Vortigauntatakuje swoich wrogów za pomocą zielonej wiązki, która zadaje stosunkowo duże obrażenia. Przed właściwym uderzeniem stwór przez chwilę kumuluje energię, co daje czas na jego wyeliminowanie bądź zejście z linii strzału. Wróg nie jest zbyt wytrzymały i ginie już przy pierwszym celnym trafieniu strzelby, ale nie oznacza to, że można go lekceważyć. Ze względu na mocny atak i możliwość teleportowania się w dowolne miejsce na mapie, Vortigauntstaje się przeciwnikiem, na którego trzeba zwrócić baczną uwagę.

Zombie

Tym mianem określamy wszystkich cywilów, którzy w trakcie incydentu w kompleksie Black Mesa zostali zainfekowani przez Headcraby. Ofiarę ataku można bez trudu rozpoznać po małym krabie przytwierdzonym do jej głowy. Zombie to typowe mięso armatnie. Stwory poruszają się bardzo wolno, atakują wyłącznie w zwarciu i wytrzymałością nie różnią się od zwykłych ludzi.

Walka z Zombie nie powinna nastręczać Ci większych problemów. W ataku można użyć dowolnej broni, ale najlepszym wyborem okaże się strzelba, zdolna położyć stwora jednym strzałem z obu komór pukawki. Na większych grupach doskonale sprawdzają się ładunki wybuchowe. Karmiąc Zombieołowiem dobrze jest zachować odpowiedni dystans i tym samym uniknąć uderzenia łapami.

Porady ogólne

Przed rozpoczęciem właściwych zmagań, warto zmierzyć się z torem przeszkód, który dostępny jest w menu głównym gry pod nazwą