Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Poradnik do gry Football Manager 2005, prawowitego sukcesora serii Championship Manager. Znajdziecie tu informacje ogólne o wstępnym przygotowaniu do gry, prowadzeniu rozgrywki oraz taktyce, co z pewnością ułatwi zgłębienie tajników tej gry.
Football Manager 2005 - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.
Informacja o grze
Football Manager 2005 to w istocie kolejna część serii managerów piłkarskich znanych dotychczas pod tytułem Championship Manager, i jednocześnie pierwsza jaka powstała przy współpracy firm Sports Interactive oraz SEGA.
Gra Worldwide Soccer Manager 2005, dobrze przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku piłka nożna. Tytuł wydany został w Polsce w 2004 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: pełna polska.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 82
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.
Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.
Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.
Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=325
Podstawy
Opcje gry
Szybkość i przyspieszanie gry
Ustawienia - gra
Ustawienia - grafika
Ustawienia - dźwięk
Ustawienia - gra sieciowa
Nowa gra
Wybór ligi i ustawienia
Nowy gracz
Gra sieciowa
Interfejs
Ekran składu i znaczniki
Terminarz i mecze towarzyskie
Sztab szkoleniowy i trening
Transfery, informacje, finanse
Wyszukiwanie i historia
Profil piłkarza (1)
Profil piłkarza (2)
Profil piłkarza (3)
Profil menedżera i opcje (1)
Profil menedżera i opcje (2)
Mecz
Zarząd i kibice
Media
Ekran główny
Ustawienia taktyczne
Ustawienia indywidualne
Seria Championship Manager w ciągu 10 lat istnienia zdobyła sobie rzesze fanów na całym świecie. Gra cechowała się wyjątkowym realizmem, olbrzymią bazą danych, ciekawymi rozwiązaniami, które wpływały na atrakcyjność, no i oczywiście tym, co dla gracza najważniejsze - grywalnością oraz tzw. miodnością.
Wyobraźcie sobie teraz ostatnią odsłonę Championship (wersja 03/04) wzbogaconą o nowe opcje, zaktualizowaną bazę danych, ulepszony silnik, dopracowane poszczególne elementy (media, taktyka itd.) i wiele rozwiązań, które wpływają na atrakcyjność gry. Wyobraźcie sobie Football Manager 2005 - nową grę z nowym wydawcą, ale ze starym producentem! Omawiany program ma predyspozycje, aby stać się najlepszym menedżerem piłkarskim na rynku. Każdy element w mniejszym bądź większym stopniu uległ zmianie - i to zmianie na lepsze. Na pewno jest to olbrzymim plusem, z drugiej jednak strony mnogość opcji sprawia, że niejednokrotnie gubimy się w tym wszystkim. Warto jednak poświęcić trochę czasu i zgłębić tajniki tej gry.
Poradnik powstał w oparciu o podstawową, angielską wersję gry (5.0.0).
Po kilku sekundach, przebrnąwszy przez ekrany prezentujące logo producenta oraz wydawcy, ukazuje się nam menu główne. Przejrzyste i estetyczne wykonanie pozwala na szybką i bezproblemową "orientację w terenie".
Bez najmniejszych problemów możemy zorientować się w tym, co zaproponowali nam autorzy gry. Począwszy od góry mamy do wyboru:
New Game
[
Nowa gra
] - uruchomienie nowej gry (szerzej o tym elemencie w dalszej części poradnika);
Load Last Game
[
Wczytaj ostatnią grę
] - opcja pozwala wznowić ostatnią zapisaną grę;
Load Game
[
Wczytaj grę
] - zakładka, w której znajdują się wszystkie nasze save'y. Katalog z zapisanymi grami znajdziecie (w przypadku systemu Windows XP) w swoich dokumentach (standardowo na dysku C);
Load Quick Start
[
Wczytaj szybki start
] - ładowanie tzw. "szybkiej gry" (możliwość wgrania tylko jednej ligi, z ograniczonymi danymi).
Na drugim "froncie" widzimy:
Network
[
Sieć
] - jeden z największych plusów Football Managera, gra sieciowa (o tym elemencie również w dalszej części);
View Match
[
Obejrzyj mecz
] - możliwość obejrzenia spotkań, które wcześniej zapisaliśmy. Katalog ze spotkaniami znajduje się w tym samym miejscu, co folder z zapisanymi grami. Zapisany mecz "waży" około 30KB;
Credits
[
Twórcy gry
] - informacje o twórcach gry, strony internetowe, społeczność graczy itp.;
Quit
[
Wyjście
] - chyba nie trzeba tłumaczyć.
Oprócz wyżej wymienionych elementów, jedyną aktywną zakładką jest ta poświęcona opcjom gry. Mowa tu oczywiście o Options [Opcje].
Do dyspozycji mamy tutaj 13 elementów, podzielonych na segmenty. Początkowo niektóre nie są dostępne (spowodowane jest to brakiem aktywnej gry), ale w momencie gdy rozpoczniecie nową rozgrywkę, będziecie mogli skorzystać ze wszystkiego, co zaoferowali twórcy. A mowa tutaj o:
Game Status
[
Status gry
] - tutaj znajdziecie informacje na temat długości gry, waszego stanu "uzależnienia", ostatniego zapisu, adres IP (przydatne podczas rozgrywki online), itp.;
Hall of Fame
[
Galeria sław
] - marzenie każdego z nas, panteon sław. Najlepsi menedżerowie gry (np. Sir Alex Ferguson, Felipao). Możliwość przeglądu pod kątem krajów, kontynentów. Miła zabawa, bardzo fajnie byłoby znaleźć się w takim gronie;
Manager Chat
[
Czat trenerski
] - opcja przydatna głównie gdy gramy w sieci. Ułatwia porozumiewanie się w trakcie gry.
Kolejne trzy linki związane są z grą i jej twórcami:
Game Credits
[
Twórcy gry
] - info o autorach (programiści, tłumacze, testerzy);
Research Credits
[
Zbieranie danych
] - tutaj info na temat ludzi, którzy zajęli się zbieraniem danych do gry (składy drużyn, statystyki piłkarzy);
Community Info
[
Społeczność internetowa
] - linki do stron poświęconych serii Championship Manager (przypominamy bowiem, że Sports Interactive przed rozstaniem się z Eidosem było producentem serii CM) oraz grze Football Manager.
I na koniec:
New User...
[
Nowy gracz
] - pozwala na dodanie nowego gracza. Warunkiem jest uruchomienie przynajmniej jednej gry;
Save Game
[
Zapisz
] oraz
Save Games As...
[
Zapisz stan gry jako...
] - są to elementy znane Wam praktycznie z każdej innej gry, a więc zwyczajnie w świecie zapis gry lub zapis z konkretną nazwą;
Online Help...
[
Pomoc Online...
] - link, który zaprowadzi Was na oficjalne forum SI Games. Tysiące pytań, tyleż samo odpowiedzi. Prawdziwa skarbnica wiedzy. Hiperłącze dla niecierpliwych: http://community.sigames.com;
Print Screen...
[
Wydruk z ekranu...
] - pozwala wydrukować (bądź zapisać) wyświetlony aktualnie ekran. Do dyspozycji mamy możliwość bezpośredniego druku, a także możliwość zapisania w pliku tekstowym bądź formacie HTML.
Zapoznaliśmy się pokrótce z elementami menu Options. Zanim jednak przystąpimy do głównej rozgrywki, przyjrzyjmy się wymaganiom systemowym. Nie da się ukryć, że gra potrzebuje niezłej "maszyny", by móc cieszyć się w miarę szybką i bezstresową rozgrywką. Wymagania przedstawione przez producenta są naprawdę minimalne - i to w przypadku tych... sugerowanych. Wszystko zależy jednak od gracza, a dokładnie od tego na jakiej zależy mu rozgrywce.
Realizm jest najważniejszy - tego nie da się ukryć. Minimalne wymagania (P3 600MhZ + 128RAM) są naprawdę minimalne. Trzeba tu zauważyć, że gra "ruszy" także na słabszym sprzęcie (dodajmy jednak, że o ile słabszy procesor nie będzie miał tak wielkiego wpływu, o tyle pamięć RAM zmniejszona do wielkości np. 64 MB może doprowadzić do szewskiej pasji w trakcie przetwarzania danych) pod warunkiem, że zgodzimy się na najmniejszą bazę danych. Ewentualnie jedna liga + baza średnia. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest oczywiście jedna liga na najmniejszej bazie danych. Niestety, to również nie zapewni nam płynnej rozgrywki. Możliwości przyspieszenia jest kilka:
Na pewno warto
wyłączyć wszystkie programy w tle
;
W trakcie gry
wyłączyć dźwięk
,
wyświetlanie logosów
oraz
zdjęć piłkarzy
, a także
zmiennych teł
;
Ustawić
przetwarzanie wyników na najszybsze
(aczkolwiek tutaj jest jeszcze inna możliwość, o której za chwilę);
Unikać dodawania państw
do listy (opcja używana w momencie tworzenia nowej gry).
Wymienione elementy mają wpływ na szybkość gry, jednak trzeba szczerze przyznać, że niewielki. Po prostu, aby cieszyć się przyzwoitą grą należy zaopatrzyć się w dobry sprzęt. Najważniejsza z całej konfiguracji jest pamięć RAM. Szaleństwa w kilku ligach zapewnić może Wam dopiero pamięć z 512 MB. Płynna, przyjemna gra w 3-4 ligach to 256 MB RAM oraz procesor taktowany przynajmniej w liczbie 2GhZ. Wymagania rekomendowane przez autorów (256RAM + 1,8Ghz) pozwolą właśnie na grę w 3-4 ligach na średniej bazie danych. Do Was należy wybór, czy chcecie grać szybko "od dnia do dnia", czy nie zależy Wam na czasie, a raczej na większej liczbie lig, bądź bazie danych. W tym drugim wypadku, możecie śmiało ustawić nawet do 10 lig i... cierpliwie czekać. Inna rzecz, że nawet w przypadku większej ilości lig bywa różnie. Chodzi bowiem o to, jakie klasy rozgrywkowe wybierzemy. Sytuacja wygląda tak, iż 5 klas rozgrywek wybranych w jednej lidze (np. w angielskiej Premiership) nie równa się 5 ligom wybranym spośród różnych krajów. Ta sama liczba rozgrywek z jednego kraju będzie chodzić szybciej niż adekwatna liczba lig z kilku państw. Autorzy tłumaczą to faktem, iż jedna liga (mimo kilku klas rozgrywek) potrzebuje mniejszej ilości danych, niż kilka lig. Wybór należy do Was.
Jeśli uważnie czytaliście poprzedni rozdział, zauważyliście zapewne, że podczas opisywania zakładki Options pominęliśmy jeden element. Mowa tutaj o Preferences [Ustawienia]. Trafiamy do naszego "małego królestwa", w którym ustalamy wiele ważnych rzeczy. Wpływają one w znacznym stopniu na dalszą grę, a zatem przyjrzyjmy się im dokładnie.
Na początek część poświęcona grze (Game):
Kolejna opcja z tej listy ma znaczenie dla naszej rozgrywki. Wspominałem, że najrozsądniejszym wyborem jest ustawienie Processing Fixtures [Przetwarzanie wyników] na najszybsze (Fastest). Alternatywą dla tego ustawienia jest ustawienie przetwarzania na najwolniejsze (Slowest). Plusem tego rozwiązania jest fakt, iż w trakcie przetwarzania danych będziemy mieli możliwość "pracy" w klubie, czyli gry w tle. Mowa tutaj na przykład o ustalaniu składu, przeglądaniu list transferowych itd. Pozostałe dwie opcje są pośrednie pomiędzy wyżej opisanymi. W zależności od wyboru zwiększają lub zmniejszają szybkość przetwarzania wyników.
OpcjaAuto Save [Automatyczne zapisywanie gry]