Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Poradnik do gry Total War: Rome II przeznaczony jest głównie dla początkujących graczy, w szczególności tych, którzy stykają się po raz pierwszy z serią gier strategicznych Total War, lecz i bardziej doświadczeni generałowie znajdą w nim kilka interesujących informacji.
Poradnik został napisany w oparciu o poziom wyzwania: trudny. Stanowi on doskonałym balans pomiędzy niewymagającą pomyślunku sieczką jaką napotkamy na poziomie łatwym oraz skomplikowaną rozgrywką, pełną ostrożnych kalkulacji i ryzykownych zagrywek, którą spotkamy na poziomie legendarnym.
Poniższe opracowanie zawiera między innymi:
Poradnik do gry Total War: Rome II to kompendium przydatnych informacji. Opracowanie zawiera liczne porady, opisuje rozbudowę imperium wraz z przykładowymi prowincjami, a także formowanie i działanie armii, floty i wysłanników oraz taktykę starć.
Total War: Rome II - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 145
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.
Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.
Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.
Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1365
Interfejs
Rozbudowa i rozwój prowincji
Edykty
Rodzaje budynków
Przykładowe prowincje
Wytyczne oraz misje
Handel i finanse
Technologia
Zarządzanie armią
Przemieszczanie oddziałów
Doświadczenie oddziałów; tradycje
Flota, transport drogą morską
Jednostki lądowe
Jednostki morskie
Czempion
Czempion - drzewko umiejętności
Dygnitarz
Dygnitarz - drzewko umiejętności
Szpieg
Szpieg - drzewko umiejętności
Wódz
Wódz - drzewko umiejętności
Interfejs
Kierowanie wojskiem
Mechanika
Pole walki
Przykładowe formacje i manewry
Walka na morzu
Dyplomacja
Polityka wewnętrzna
Charakterystyka
Warunki zwycięstwa i pierwsze kroki
Najważniejsze dostępne jednostki
Charakterystyka
Warunki zwycięstwa i pierwsze kroki
Najważniejsze dostępne jednostki
Charakterystyka
Warunki zwycięstwa i pierwsze kroki
Najważniejsze dostępne jednostki
Charakterystyka
Warunki zwycięstwa i pierwsze kroki
Najważniejsze dostępne jednostki
Charakterystyka
Warunki zwycięstwa i pierwsze kroki
Najważniejsze dostępne jednostki
Charakterystyka
Warunki zwycięstwa i pierwsze kroki
Najważniejsze dostępne jednostki
Charakterystyka
Warunki zwycięstwa i pierwsze kroki
Najważniejsze dostępne jednostki
Charakterystyka
Warunki zwycięstwa i pierwsze kroki
Najważniejsze dostępne jednostki
Charakterystyka
Warunki zwycięstwa i pierwsze kroki
Najważniejsze dostępne jednostki
Charakterystyka
Warunki zwycięstwa i pierwsze kroki
Najważniejsze dostępne jednostki
Charakterystyka
Warunki zwycięstwa i pierwsze kroki
Najważniejsze dostępne jednostki
Charakterystyka
Warunki zwycięstwa i pierwsze kroki
Najważniejsze dostępne jednostki
Poradnik do gry Total War: Rome II przeznaczony jest głównie dla początkujących graczy, w szczególności tych, którzy stykają się po raz pierwszy z serią gier strategicznych Total War, lecz i bardziej doświadczeni generałowie znajdą w nim kilka interesujących informacji.
Poradnik został napisany w oparciu o poziom wyzwania: trudny. Stanowi on doskonałym balans pomiędzy niewymagającą pomyślunku sieczką jaką napotkamy na poziomie łatwym oraz skomplikowaną rozgrywką, pełną ostrożnych kalkulacji i ryzykownych zagrywek, którą spotkamy na poziomie legendarnym.
Poniższe opracowanie zawiera między innymi:
podstawowe informacje dla początkujących generałów
porady ułatwiające ukończenie Prologu
informacje dotyczące rozbudowy imperium wraz z przykładowymi prowincjami
opis formowania oraz działania armii, floty oraz wysłanników
opis starć taktycznych wraz z przykładami
opis frakcji
proponowane pierwsze kroki poszczególnych frakcji w kampanii
Sławomir "Asmodeusz" Michniewski (www.gry-online.pl)
Poruszanie kamerą
Obracanie kamery
Przybliżenie/oddalenie kamery
Na generała/osadę: zaznaczenie armii/miasta
Na ziemię: odznaczenie armii/miasta
Potwierdzenie akcji: rekrutacji/budowy/dyplomacji
Przemieszczenie zaznaczonej armii/floty
Koniec tury
Miasto: przegląd prowincji
Armia: widok armii
Miasto: szczegóły prowincji
Armia: szczegóły
Miasto: stwórz armię
Armia: werbunek
Miasto: werbuj wysłannika
Armia: wynajmij najemników
Frakcja
Wytyczne
Handel i finanse
Technologia
Dyplomacja
Przegląd strategiczny
Poruszanie kamerą
Obracanie kamery
Przybliżenie/oddalenie kamery
Na jednostkę: zaznaczenie oddziału
Na puste pole: odznaczenie oddziału
Przeciągnięcie: zaznaczenie kilku oddziałów
Na ziemię: rozkaz przemarszu
Na ziemię (dwuklik): bieg
Przeciągnięcie: reorganizacja szyku
Podświetlenie oddziałów i tras przemarszu wojsk
Pauza
Zmiana prędkości upływu czasu
Armia: przełącza między marszem a biegiem
Flota: przełącza między taranowaniem a abordażem
Włącza/wyłącza tryb zwarcia
Zatrzymuje oddział
Formowanie grupy pod klawiszem 1 (dostępne są grupy od 0 do 9)
Zaznaczenie grupy numer 1
Zablokowanie/odblokowanie grupy
Mapa taktyczna
Tryb kinowy
Zanim rozpoczniemy jakąkolwiek rozgrywkę polecam wybrać opcje graficzne z menu dostępnego po lewej stronie ekranu, a następnie przejść do opcji zaawansowanych. W tym miejscu interesują nas dwa elementy: rozmiar oddziału orazuruchom benchmark.
Pierwsza opcja pozwoli nam na zwiększenie ilości jednostek, jakie będziemy widzieli podczas bitwy. Po ustawieniu jej na poziomie ultra, nasze największe oddziały będą składały się ze 160 wojaków. Bitwy od razu wyglądają o wiele przyjemniej, gdy w starciach biorą udział tysiące żołnierzy zamiast marnych setek.
Druga opcja, uruchom benchmark, pozwala nam na przetestowanie naszych ustawień graficznych. Po zaznaczeniu jej i wybraniu gotowego filmiku (forest) możemy obejrzeć kilkuminutową animację, po której otrzymamy informacje o wydajności naszego komputera. Jeśli nie natrafiliśmy na problemy z wyświetlaniem grafiki, a cały filmik działał płynnie możemy przejść do właściwej rozgrywki. W przeciwnym przypadku proponuję odrobinę obniżyć wybrane przez nas opcje graficzne.
Niezależnie od tego, czy z serią Total War jesteś od samego początku, czy też Rome II jest twoją pierwszą grą od Creative Assembly, polecam rozpocząć grę od rozegrania Prologu. Jest to fabularyzowana mini-kampania, która zaznajomi Ciebie ze sterowaniem zarówno w części taktycznej (poruszanie kamerą, przemieszczanie oddziałów, używanie zdolności specjalnych i formacji) jak i strategicznej (rekrutacja wojsk, wznoszenie nowych budynków, wybór trybów przemarszu).
Poniższy opis przejścia prologu nie ma za zadanie prowadzić gracza za rękę, lecz jedynie zapewnić szereg wskazówek oraz pomocnych informacji, które ułatwią pierwsze kroki w Total War: Rome II. Zaraz po rozpoczęciu gry zostaniemy przeniesieni na przedpola Kapui, gdzie naszym zadaniem będzie odciążenie zmęczonych obrońców i pokonanie najeźdźcy. Po zapoznaniu się z pracą kamery i podstawami sterowania wojskiem możemy wysłać nasze oddziały do walki. Proponuję zgrupować hastati pod jednym klawiszem, zaś triari trzymać osobno - już na samym początku wyślemy ich do walki z nacierającym od flanki oddziałem wroga. Hastati mogą natomiast pomóc naszemu sojusznikowi walczącemu w centrum wioski.
Po pokonaniu pierwszych oddziałów wroga otrzymamy kolejne zadanie - zniszczyć maszyny oblężnicze. Nic trudnego: ustawiamy nasze oddziały w linię i powoli poruszamy się w kierunku wroga. Zanim dojdzie do starcia, nasze oddziały miotające mogą rozpocząć ostrzał piechoty przeciwnika - zmiękczą ich odrobinę przed walką wręcz. Maszyny możemy zaatakować zarówno za pomocą naszych procarzy jak i jednego z oddziałów piechoty - decyzja należy do nas.
Czas wspomóc główne siły obrońców. Będziemy przekraczali rzekę poprzez znajdujący się nieopodal bród. Tym razem warto zostawić tutaj naszych triarii i ewentualnie jeden z rannych oddziałów hastati oraz obie grupy procarzy. Reszta naszej skromnej armii powinna pospieszyć z pomocą miastu. Triarii zetrą się z wrogą kawalerią, zaś główne siły z piechotą.
W międzyczasie dostaniemy do dyspozycji balistę. Wybierzemy ją zmieniając zakładkę składu armii na maszyny obronne; teraz wystarczy wycelować ją w dowolnego przeciwnika. Gra umożliwia nam ręczne celowanie maszynami (klawisz insert) ale nie polecam korzystać z tej opcji, gdyż tracimy wtedy kontrolę nad resztą armii.
Gdy pokonamy wrogą kawalerię nadejdą długo oczekiwane posiłki. Nasi sprzymierzeńcy wraz z pozostałymi nam przy życiu oddziałami bez większego problemu poradzą sobie z pozostałymi Samnitami. Po kilku minutach tylko Rzym pozostanie na placu boju.
Znajdziemy się na mapie Italii. Postępując zgodnie ze wskazaniami samouczka nauczymy się operować kamerą, przesuwać oddziały oraz rozbudowywać nasze miasta i uzupełniać armię. Po kilku turach nadejdzie kolejna armia Samnitów a my przeniesiemy się do kolejnej oskryptowanej walki.
Tym razem naszym zadaniem będzie obrona przesmyku górskiego przed przeważającymi liczebnie oddziałami wroga. Starcie rozpoczniemy od wystawienia naszych oddziałów. Najlepiej podzielić piechotę na dwie grupy: 3x hastati oraz 3x hastati wraz z szermierzami a następnie ustawić ją w jednej długiej linii (jak na zdjęciu poniżej). Oddziały miotające powinny znaleźć się w kolejnej grupie przed naszymi głównymi siłami, zaś generał bezpośrednio za linią tarcz - będzie on zapobiegał szerzeniu się paniki wśród naszych oddziałów. Tak przygotowani możemy rozpocząć bitwę.
Pierwszy cel: przesunąć strzelców kilkadziesiąt metrów do przodu, na skraj wzgórza - dzięki temu będziemy mogli obserwować manewry wroga. W międzyczasie dołączy do nas kilka oddziałów Equites - podzielmy je na dwie grupy i umieśćmy na zalesionym pagórku po prawej stronie drogi. Tak przygotowani możemy czekać na nadejście sił wroga.
Samnici wyślą przeciwko nam własne oddziały miotające. Gdy zbliżą się one do naszej straży przedniej możemy uderzyć kawalerią. Koniecznie wydajmy rozkaz ataku na pojedyncze oddziały; dzięki temu błyskawicznie zlikwidujemy wrażliwe na szarżę wojska wroga. Jeśli tylko zobaczymy ruch pośród głównych sił Samnitów będziemy musieli od razu wycofać kawalerię - przyda nam się w starciu z wrogimi włócznikami.
Czas przejąć inicjatywę. Jeśli Samnici nadal stoją w miejscu wykorzystajmy pozostałych przy życiu procarzy do ostrzelania ich - najlepiej celować w jednostki przeciwnika nie posiadające tarcz. Jeśli wytraciliśmy wszystkie oddziały konieczne będzie ruszenie naprzód naszą piechotą. Kawaleria powinna ciągle znajdować się na flance, daleko poza zasięgiem ataku Samnitów. Gdy dojdzie do starcia wręcz, nasza konnica powinna zajechać przeciwnika od tyłu i zaszarżować go. Nigdy nie atakujmy nią frontalnie włóczników! Po kilkuminutowej rzezi walka powinna zakończyć się naszym zwycięstwem. Jeśli ponieśliśmy klęskę polecam spróbować ponownie rozegrać to starcie, tym razem zwracając większą uwagę na poczynania naszej kawalerii i generała.
Po przeniesieniu się na mapę Italii otrzymamy kolejny rozkaz - uderzyć na Salernum. Jeśli nie ponieśliśmy zbyt dużych strat możemy śmiało uderzyć na kolejne miasto (w przeciwnym przypadku lepiej odczekać turę, aż nasze wojska uleczą się). Niestety czas nagli, gdyż nasz skarbiec świeci pustkami - musimy jak najszybciej przejąć kolejną osadę.
Atak na Salernum również rozpoczniemy od wystawienia naszego wojska. Polecam zastosować podobny podział jak w poprzedniej bitwie. I tym razem siły wroga są liczne, lecz ich jakość jest znacznie gorsza niż w poprzednim starciu. Oddziały piechoty powinny zablokować oba możliwe przejścia w mieście, zaś procarze mogą śmiało rozpocząć ostrzał. Kawaleria powinna stać po obu stronach naszej formacji, gotowa do rajdu uliczkami miasta. Gdy tylko wrodzy włócznicy uderzą na nas, kontrujmy ich naszą piechotą. Jednocześnie rozkażmy kawalerii zaatakować odsłoniętą lekką piechotę wroga.
Jedna zdecydowana szarża powinna rozbić cały motłoch, pozostawiając jedynie kilka elitarnych oddziałów do dobicia. Możemy pokusić się o szarżę oddziałem generała; jest on równie skuteczny w walce co nasza konnica. Zwycięstwo w bitwie da nam pełną kontrolę nad osadą.
Czas na trochę zarządzania państwem. Podnieśmy poziom doświadczenia bohatera (nie ma większego znaczenia, którą ścieżkę wybierzemy) oraz załóżmy nową armię w Rzymie i przemieśćmy ją do Velitrae. Nie musimy rekrutować oddziałów - generał wraz z lokalnym garnizonem bez problemu pokona buntowników. Pamiętajmy również o wybraniu kolejnej technologii - w pierwszej kolejności powinien to być podział na manipuły, później zaś wszystkie technologie oblężnicze pierwszego stopnia. Otrzymamy kolejne zadanie - zdobyć Buksentum.
Po ulepszeniu broni i pancerzy znajdujących się w Salernum oddziałów, możemy wysłać na pełne morze. Koniecznie załóżmy tutaj nową armię i od razu zrekrutujmy kilka oddziałów - o ile to możliwe wybierzmy trzy jednostki triarii. Teraz możemy zakończyć turę. Jak widać Samnici wyślą w naszym kierunku kolejne armie - kontynuujmy rekrutację wojska (hastati albo principes). W międzyczasie ruszmy naszymi transportowcami w kierunku Buksentum. Po drodze napotkamy niewielką flotę - warto połączyć obie grupy i uderzyć nimi na osadę.
Po pokonaniu pierwszej fali nadchodzących Samnitów w Salernum kontynuujmy rozbudowę armii. Kolejne trzy grupy triarii, principes lub nawet velites (razem dziewięć jednostek plus garnizon) powinny wystarczyć do odparcia każdego ataku. Skupmy się jednak na Buksentum: wysyłamy naszą flotę na miasto (wojska lądowe rozpoczną oblężenie), zaznaczamy okręty i wybieramy opcję szturmu. Jeśli posiadamy dużą przewagę liczebną możemy pozostawić starcie w rękach sztucznej inteligencji - decyzja należy do nas.
Po zdobyciu miasta będziemy mogli wynająć w nim szpiega i ruszyć nim w kierunku osad wroga. W międzyczasie nawiążemy kontakt z miastami Greckimi i rozpoczniemy z nimi handel, napełniając nasz prawie pusty skarbiec.
Teraz możemy ruszyć na wroga. Nasza armia stacjonująca w Salernum może śmiało rozpocząć oblężenie Malventum; legion stacjonujący w Buksentum powinien ruszyć na północ w kierunku Lucery. Będzie to punkt zborny naszych wojsk - poczekajmy tutaj na wojska z Salernum. W międzyczasie możemy zburzyć jeden z budynków i postawić na jego miejscu warsztat. Jako, że mamy dużo czasu, proponuję zbudować kilka baterii balist: 4-=6 powinno wystarczyć. Gdy już będziemy gotowi, możemy rozpocząć oblężenie Bovianum.
Pierwszym krokiem jest podsunięcie armii - nasze oddziały pomocnicze, nie posiadające balist powinny stanąć tuż poza zasięgiem miasta (czerwony obszar). Drugi legion może uderzyć bezpośrednio na Samnitów - jeśli dobrze ustawiliśmy pierwszą armię, to wesprze nas podczas starcia. Teraz pozostaje nam wybrać zestaw maszyn oblężniczych do wybudowania i odczekać turę.
To już ostatnie starcie prologu; musimy je rozegrać własnoręcznie. Jeśli posiadamy obie armie, powinniśmy mieć znaczną przewagę liczebną nad Samnitami. Rozstawmy nasze wojska, ustawmy balisty naprzeciwko murów i rozpocznijmy starcie. Balisty powinny zniszczyć wszystkie fortyfikacje wroga: wieże, mury i rozbić bramy. Gdy stwierdzimy, że powstałe wyłomy są wystarczające dla naszych wojsk, możemy rozpocząć szturm. W pierwszej linii powinny walczyć nasze najlepsze oddziały - rozbiją one obronę wroga torując drogę do miasta. Tutaj możemy albo wybić pozostałe jednostki Samnitów bądź też zająć trzy punkty w mieście. Niezależnie od naszej decyzji, misja zakończy się sukcesem!
Po zaznaczeniu opcji nowa kampania staniemy przed najważniejszym wyborem w grze: musimy zadecydować, którą frakcję zamierzamy poprowadzić do zwycięstwa. Frakcje pogrupowane zostały w różnego rodzaju kręgi kulturowe, które w przyszłości będą miały niebagatelne znaczenie podczas zawierania sojuszy z innymi nacjami. Warto też zapamiętać, że zarówno królestwa diadochów czyli Macedonia i Egipt, państwa greckie: Sparta, Epir i Ateny oraz jedno z cesarstw wschodu: Pont należą do kultury helleńskiej, stąd w większości przypadków kontakty miedzy nimi będą ułatwione.