Wydawca: GryOnline Kategoria: Poradniki Język: polski Rok wydania: 2003

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 25000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 119

Odsłuch ebooka (TTS) dostępny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacji Legimi na:

Androida
iOS
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Ebooka przeczytasz na:

e-czytniku EPUB kup za 1 zł
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Pobierz fragment dostosowany na:

Zabezpieczenie: watermark

Opis ebooka Championship Manager 4 - poradnik do gry - Paweł "Perez" Myśliwiec

Obszerny poradnik do znanego managera piłkarskiego Championship Manager 4, dogłębnie wyjaśniający wszelkie aspekty prowadzenia klubu piłkarskiego w najróżniejszych rozgrywkach, zarówno ligowych jak i pucharowych.

Championship Manager 4 - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Taktyka (Tactics)
  • Trening (Training) cz.1
  • Pytania & tricki cz.2
  • Pytania & tricki cz.4
  • Przydatne Informacje cz.1
  • Pytania & tricki cz.1
  • Pytania & tricki cz.3
  • Interfejs (Gra w CM)
  • Szybkość i przyspieszenie gry (Informacje ogólne)
  • Ekran: Ustawienia gry i Opcje gry (Informacje ogólne)

Informacja o grze

Kolejna odsłona najbardziej znanego obecnie managera piłkarskiego na świecie. Podobnie jak to miało miejsce w poprzednich wersjach, tak i w Championship Manager 4 poprawiono rozgrywkę oraz zwiększono i tak już niezwykłą grywalność.

Gra Championship Manager 4, dobrze przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku piłka nożna. Tytuł wydany został w Polsce w 2003 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: pełna polska.

Opinie o ebooku Championship Manager 4 - poradnik do gry - Paweł "Perez" Myśliwiec

Fragment ebooka Championship Manager 4 - poradnik do gry - Paweł "Perez" Myśliwiec

ChampionshipManager 4poradnik do gry

autor: Paweł "Perez" Myśliwiec

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=201

kontakt@gry-online.pl

Spis treści

Wprowadzenie

Informacje ogólne

Nowa gra

Gra sieciowa

Ekran: Ustawienia gry i Opcje gry

Szybkość i przyspieszenie gry

Gra w CM

Interfejs

Terminarz

Profil piłkarza (1)

Profil piłkarza (2)

Profil piłkarza (3)

Profil piłkarza (4)

Finanse, Informacje, Transfery, Sztab szkoleniowy i Historia - opis okien

Skład (opis ekranu) + wybór składu na mecz

Mecz i analiza pomeczowa

Profil menedżera i opcje (1)

Profil menedżera i opcje (2)

Znaczniki

Zarząd i kibice

Trening (Training) cz.1

Trening (Training) cz.2

Taktyka (Tactics)

Taktyka (Tactics) - Instrukcje indywidualne

Taktyka (Tactics) - Instrukcje indywidualne - stałe fragmenty

Taktyka (Tactics) - Polecenia zespołowe

Taktyka (Tactics) - Set Piece Instructions

Transfery (Player & Staff Search) cz.1

Transfery (Player & Staff Search) cz.2

Pytania & tricki cz.1

Pytania & tricki cz.2

Pytania & tricki cz.3

Pytania & tricki cz.4

Przydatne Informacje cz.1

Przydatne Informacje cz.2

Wprowadzenie

Championship Manager to znany manager piłkarski, który od lat cieszy się niesłabnącą popularnością, a co za tym idzie cały czas powstają nowe wersje, tej, jakże kultowej gry. W tym roku premierę miała kolejna odsłona, opatrzona numerem 4. Wprowadza ona dość wiele istotnych zmian, w porównaniu do poprzednich wersji, tym samy nawet starzy "wyjadacze" muszą poświęcić trochę czasu oby rozpracować nowe zagadnienia. Temat gry jednak pozostał ten sam. Obejmujemy klub piłkarski i prowadzimy go w najróżniejszych rozgrywkach (liga, puchary), dokonujemy transferów, dbamy o zawodników, a uwieńczeniem naszej pracy może być oferta z reprezentacji narodowej. CM jest grą dość złożoną, czym często zniechęca potencjalnego gracza. Jednak wystarczy trochę pograć, połączyć się ze światem CM'a, aby na długie godziny odłączyć się od otaczającej nas rzeczywistości. Zaczynamy.

Informacje ogólne

Nowa gra

Championship Manager początkowo może wydać się grą skomplikowaną. Rozbudowany system transferów, wiele możliwości związanych z zawodnikiem (porównywania, kary, media itp.), ustalanie składu, reżim treningowy, taktyka itd. Jednak wszystko to można w miarę szybko opanować. Gra ma dość dobry interfejs, przyciski są czytelne (do tego możliwość używania klawiatury), informacje, mecze, rozgrywki - wszystko jest pod ręką i do wszystkiego można dotrzeć w miarę sprawnie. Najważniejsze aby nie zniechęcić się na początku, gdy "przytłoczy" Was ogrom informacji, które dość często będziecie musieli dokładnie korygować i analizować. Żeby czerpać jak najwięcej z gry w CM'a trzeba tylko trochę cierpliwości. Przy okazji pomoże Wam ten poradnik. Zawiera on najróżniejsze aspekty gry, opisane pod kątem własnych doświadczeń, dzięki czemu nie powinniście odnieść wrażenia, że czytacie suchą instrukcję.

W tekście zawarte są odpowiedzi na najczęściej spotykane pytania związane z Championship Manager 4, a także różne porady, rozwiązania związane z poszczególnymi sytuacjami w grze. Jeśli mimo tego nie znajdziecie tutaj odpowiedzi na nurtujące Was pytanie możecie pisać do mnie (perez@xl.wp.pl). Dodam także, że poradnik skupiony jest na wersji CM4 PL + patch EP4 Unicode, który aktualizuję grę do wersji 4.0.7 (ze względu na minimalne zmiany w opisach opcji, dodam iż został napisany na podstawie skórki Ter oraz to, iż jest on bogatym uzupełnieniem do zamieszczonej wraz z grą książeczki, więc jeśli tutaj nie znajdziecie opisu jakiejś funkcji, powinna być w owej instrukcji). Większość porad można również stosować względem wersji angielskiej (najlepiej również z zainstalowaną łatką EP4).

Po uruchomieniu gry musicie "przedostać" się przez migające loga SI Games (producent gry) i Eidosa (wydawca gry). Następnie Waszym oczom ukaże się główny ekran, gdzie możecie rozpocząć nową grę, wznowić wcześniejszą, pograć przez sieć czy ustawić parametry (ogólnie standardowe opcje, dlatego pominę ich opis). Rozpoczęcie nowej gry wiąże się z kilkoma sprawami. Oczywiście podstawową rzeczą jest to, w jakiej lidze i jakim klubem chcemy grać (początkującym radzę, aby wybrali albo swój ulubiony klub, albo ten, który dobrze znają. Znając nazwiska piłkarzy, widząc ich w "prawdziwym życiu", znacznie szybciej można opanować cały system gry i szybciej przyzwyczaić się do rozgrywki, gdyż wiele rzeczy robimy intuicyjnie, ponieważ znamy naszych ulubionych zawodników). Jednak ważne też są takie kwestie jak: ilość ligowych rozgrywek, które będą toczyć się równolegle (dzięki temu będziemy mieli większą bazę zawodników, trenerów, bieżące informacje z lig, które wybraliśmy), baza danych. Do wyboru mamy 95 lig spośród 43 krajów. Jednak musimy dokładnie zastanowić się nad tym, czy chcemy godzinami czekać na symulację kolejnego ceemowego dnia, czy po prostu zależy nam na czasie. Podczas wybierania kolejnych lig zwróćmy uwagę na sam dół ekranu, gdzie cały czas jesteśmy informowani na bieżąco, ile obecnie lig wybraliśmy.

Gdy informacja ta zmieni kolor na czerwony, będzie to jednoznaczne z tym, że ilość wybranych lig nie jest zalecana, ponieważ nasz sprzęt jest za słaby. Na PIII 1,2GHz, 256RAM przy 1GB wolnego miejsca na dysku (warto mieć minimum 400 - 500MB na "potrzeby" CM'a) gra "sugeruje" uruchomić nie więcej niż 6 lig, dodam jednak, iż wiele zależy tutaj od "stanu" naszego komputera, bowiem jeśli pracuje on kilka godzin to na pewno CM ograniczy ilość lig. Na tym samym sprzęcie, ale w momencie uruchomienia CM'a zaraz po włączeniu kompa gra może "zasugerować" wybór większej ilości lig. Drugą ważną rzeczą jest wielkość bazy danych jaką chcemy dysponować. Jakie ma to znacznie? A takie, że im większa baza danych, tym większy dostęp będziemy mieli do mniej znanych piłkarzy, trenerów, klubów. Wielkość bazy danych ustalamy w oknie Ustawienia gry (Format bazy danych: Mały, Średni, Duży). Jednak im większa baza danych, tym dłuższy czas jej przetwarzania. Przy słabych komputerach nie warto wybierać dużej ilości lig czy bazy danych, gdyż może spowodować to zawieszenie systemu Windows. Przy słabszych komputerach nie zalecam także wybierać opcji Pełen profil. Jest to kolejna opcja, która sprawia, że gra będzie chodzić wolniej, choć z drugiej strony, gdy wybierzemy ją, "nasza" liga stanie się bardziej realna.

Warto więc zastanowić się nad wyborem kraju, w którym chcemy grać. Dobrym posunięciem jest wybór lepszych lig (jeśli zdecydujemy się na grę w kilku krajach). Pozwoli to nam kontrolować rozgrywki w państwa, gdzie grają najlepsze kluby, dzięki temu będziemy mieli dostęp do najlepszych piłkarzy oraz wielu talentów (mowa tutaj o Włoszech, Anglii, Hiszpanii). Drugim rozwiązaniem może być wybór lig z sąsiednich krajów. Grając np. w Polsce, możemy włączyć ligę niemiecką, czeską czy ukraińską. Wyjść jest naprawdę wiele, wszystko zależy tylko od Was i tego czy zależy Wam na czasie, czy nie lubicie siedzieć i wpatrywać się w czarny ekran, a może odwrotnie, wolicie cierpliwie czekać za cenę większego realizmu. Warto też wziąć pod uwagę taką kwestię jak długość trwania rozgrywki. Oczywiście trudno z góry założyć ile zechce się Wam grać, jednak jeśli nastawiacie się na długoletnie wojaże, naprawdę zastanówcie się czy warto "męczyć się" mając włączone kilka lig i czekać w nieskończoność na symulowanie kolejnego dnia. Im więcej lig, tym w późniejszym czasie znacznie wydłuży się czas symulowania, a i zapisywanie stanu gry będzie trwać dobre kilka minut (co zaś pochłania spore połacie dysku). Gdy już zdecydujecie się na to w jakiej lidze rozpoczniecie grę, wystarczy wcisnąć Utwórz grę i po paru/kilkudziesięciu minutach przenieść się do ekranu, w którym ustawiamy swój profil.

Opcje są standardowe, więc pominę ich opis. Jedynie można wspomnieć o zakładce poświęconej ulubionemu zespołowi. Warto tam wstawić klub, który zamierzacie prowadzić. W kryzysowych momentach kariery, gdy Wasza posada będzie wisiała na włosku, może akurat uda się przetrwać, na pewno rozwiązanie jest lepsze niż wstawienie tam Milanu, w momencie gdy chcemy objąć stery Interu. Jeśli zaś chodzi o datę urodzenia sprawa ma się tak, że każdy rocznik wpisany po roku 1967 i tak w grze będzie miał... 35 lat (dzień i miesiąc będą już "wasze"). Istnieje możliwość zabezpieczenia danej rozgrywki hasłem. Ale to już jak kto woli, jeśli gracie na komputerze sami raczej nie ma sensu zabawa z hasłem (warto wiedzieć, że zapomnianego hasła nie odzyskacie). Jako ciekawostkę dotyczącą nowej gry dodam, że na PIII 1,2 i 256RAM uruchomienie 10 lig w pełnej krasie (czyt. ze wszystkimi szczeblami rozgrywek, łącznie 31, a ligi to min: Argentyna, Włochy, Anglia, Polska, Niemcy, Francja) zajęło mi prawie 25 minut. Niech to będzie jakiś przykład. Jeśli chodzi o start to tyle. W tym momencie znaleźliście się w klubie, a przed oczami macie ekran główny zespołu. O tym co dalej dowiecie się z kolejnych części.

Gra sieciowa

Gra sieciowa to jedna z największych atrakcji jaką niosą ze sobą gry komputerowe. W CM'ie także możemy grać w trybie on-line (w porównaniu do poprzednich wersji znacznie ulepszono tę formę rozgrywki). Sprawa jest bardzo prosta. Gracz ma dwa wyjścia: albo hostuje grę, albo dołączą się do już powstałej gry. W pierwszym przypadku gracz rozpoczynając grę powinien w oknie Ustawienia gry (ekran główny -> Ustawienia gry) na dole odszukać opcję Ustawienia serwera i zaznaczyć Uruchom jako serwer (nazwa serwera nie ma większego znaczenia, może być np. CM4 Polska).

Następnie uruchamiamy grę i jeśli chcecie aby ktoś przyłączył się do gry musicie podać swoje IP lub czekać, aż ktoś "odnajdzie" Waszą grę. Kolejny krokiem jaki należy uczynić to w oknie Status gry (znajdziecie je w menu menedżera) zobaczyć, kto dołącza się do gry. W momencie gdy wszyscy przyłączał się do rozgrywki wystarczy nacisnąć Kontynuuj i rozpocząć grę. Przywilejem gracza hostującego jest to, że może wybrać ligę, wielkość bazy danych, walutę i wszelkie elementy dostępne w ustawieniach gry (Ustawienia gry). Jeśli zaś chodzi o drugą możliwość, jest jeszcze prostsza. Z menu głównego wybieramy Dołącz do gry sieciowej, a następnie albo dołączamy do istniejących już gier (spis mamy w głównym oknie, tutaj dodam, że na razie nie ma żadnych oficjalnych serwerów dla graczy w CM'a), które mamy wyświetlone w oknie lub za pomocą opcji Dołącz do IP dołączamy się do gry, do której mamy dostępny adres IP (musi nam podać go gracz hostujący grę).

Dodać tylko można, aby ostrożnie informować graczy o swoim adresie IP, żeby nikt nie przeszkadzał Wam w trakcie rozgrywki. Jeśli zaś będziecie chcieli porozmawiać służyć może do tego Chat menedżerski (znajduje się w menu gracza), gdzie będziecie mieli okazję wymienić poglądy. Potem pozostaje Wam tylko zabawa czerpana z gry on-line. Problem mogą mieć gracze, którzy korzystają z SDI. Nieraz zdarza się, że po załadowaniu nowej gry i podaniu IP dla kolegi nie zostaje ono przyjęte i CM4 "wywali" informację o braku połączenia z serwerem. Najlepszym rozwiązaniem jest wówczas zmiana hostującego gracza.

Ekran: Ustawienia gry i Opcje gry

Ustawienia gry to jedno z ważniejszych okien w grze. To tutaj ustalamy wiele rzeczy, które będą towarzyszyć nam w trakcie gry. Warto dokładnie przyjrzeć się owym opcjom. Jeśli ustawimy je dobrze, dostosujemy do naszego sprzętu gra powinna być o wiele bardziej przyjemna. Najpierw jednak zajmijmy się opcjami, które mają kosmetyczne znaczenie w grze.

Można do nich zaliczyć np. ustawienie waluty, sposobu wyświetlania temperatury w trakcie meczu czy tego, jak wyświetlane będą płace naszych zawodników. Jeśli chodzi o tą ostatnią opcję warto dodać, że nie ma ona wpływy na sposób "płacenia" naszym zawodnikom, a jedynie pozwala zobaczyć ile zarabiają (tygodniowo, miesięcznie lub rocznie). Do tego grona można zaliczyć także zmianę języka. Poniżej mamy kolejne opcje, które możemy zaznaczyć, mowa tutaj o: Odtwarzaj dźwięk - sprawa jasna, włączając opcję, będziemy mogli korzystać z dźwięku w grze. Od siebie dodam, że nie warto. Po pierwsze zwalnia grę, a po drugie dźwięk dostępny jest tylko podczas meczu, a i to za wiele go nie ma i okrzyki (bo inaczej trudno to nazwać) szybko się nudzą. Drugą z opcji jest Użyj prawdziwych piłkarzy - opcja o tyle ciekawa co... nudna. Jeśli odznaczycie kratkę, po załadowaniu nowego sezonu w zespołach nie będzie rzeczywistych piłkarzy. Znajdziecie wielu Kowalskich, Smithów itp. Gra po prostu wygeneruje nierzeczywiste składy. Można co najwyżej pobawić się kilka sezonów, odkryć talenty, jednak na dłuższą metę zaczyna brakować Beckhamów, Dudków itd. Zmiana tła pozwoli Wam cieszy się urozmaiconą kolorystyką CM'a. Jeśli zaś chodzi o Tryb pełnoekranowy to sprawa jest jasna. O dwóch ostatnich rzeczach (tła i tryb pełnoekranowy) więcej w części IV. Jednak jest także kilka opcji, które mają ogromne znaczenie dla samej rozgrywki.

Rozmiar bazy danych (Format bazy danych) to opcja dzięki której mamy możliwość ustawienia ilości elementów w trakcie gry. Z maksymalną na pewno gra się ciekawiej (więcej piłkarzy, trenerów itd.) jednak tutaj trzeba zastosować pewne kryteria (tyczy się zwłaszcza słabszych sprzętów - procesor poniżej 800MHz i mniej niż 128RAM). Jeśli już zdecydujemy się na maksymalną bazę to nie włączajmy więcej niż 2-3 lig, gdyż niemiłosiernie zwolni to Wam grę. Analogicznie przy małej bazie można już włączyć więcej lig. Wybór należy do Was. Osobiście polecam pierwsze rozwiązanie, pozwoli to na znacznie bardziej realne rozgrywki w naszej lidze (tj. tej, w której gramy), dzięki czemu będzie można łatwiej pozyskać piłkarza, trenera, bo będzie ich po prostu więcej. Automatyczny zapis w CM4 notabene ma sporą wartość. Zwłaszcza gdy gramy na wersji bez łatek (po zainstalowaniu najnowszych patchy jest już trochę lepiej).

Częste "zawieszki" systemu, bezprzyczynowe wyskakiwanie do Widnowsa to dość często spotykane rzeczy. A nie ma nic gorszego jak pół sezonu, który przepada, ponieważ zapomnieliśmy zapisać grę. Samo zapisywanie nie trwa długo (choć przypomnę po raz kolejny, zależy od ilości lig i bazy danych oraz czasu rozgrywki), a my mamy pewność, że nawet po nagłym zawieszeniu nie będziemy grać od nowa 20 spotkań. Polecam ustawić opcję na minimum miesiąc, a w przypadku gry w ważnych rozgrywkach (np. Liga Mistrzów) nawet na 2 tygodnie. Nową opcją jest Automatyczne wznowienie gry. Co daje? Ano tyle, że w trakcie gdy nie gramy spotkania komputer samoczynnie przełącza się w stan symulowania kolejnych dni (w zależności o ustawienia po 2 lub 5 sekundach). Mimo tego, że opcja jest ciekawa, radzę ją... wyłączyć. Zwłaszcza gdy gracie klubem gdzie dużo się dzieje. Nie będziecie w stanie przeczytać na bieżąco wszystkich informacji, zapoznać się z informacjami ze świata, z tym co dzieje się w klubie. Ostatnią z opcji jest Pula dźwięków. Jeśli macie wyłączony głos to zawarte opcje nie są dla Was istotne. Jeśli zaś gracie z dźwiękiem możecie sprecyzować sposób w jaki ma być odtwarzany.

W tym punkcie słów kilka o Opcjach gry. Nie trudno je znaleźć, gdyż znajdują się na "pasku" po lewej stronie. Znajdziecie tam takie bajery jak: chat menedżerski (możliwość pogadania z kolegami w czasie rozgrywki on-line), status gry (informacje o prowadzonej obecnie grze, czas trwania, ostatni zapis itp.), szybkie wyszukiwanie (dostępne również w zakładce menedżera) oraz zakładki związane z twórcami gry, podziękowania dla reaserchów czy choćby opcje związane z zapisywanie, ładowaniem czy zakończeniem gry. Są one raczej standardowe, więc nie ma sensu zagłębiać się w ich "tajniki".