Football Manager 2005 - poradnik do gry - Adam "Speed" Włodarczak - ebook
Opis

Poradnik do gry Football Manager 2005, prawowitego sukcesora serii Championship Manager. Znajdziecie tu informacje ogólne o wstępnym przygotowaniu do gry, prowadzeniu rozgrywki oraz taktyce, co z pewnością ułatwi zgłębienie tajników tej gry.

Football Manager 2005 - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Wybór ligi i ustawienia (Informacje ogólne)
  • Ustawienia indywidualne (Taktyka)
  • Ustawienia – grafika (Informacje ogólne)
  • Sztab szkoleniowy i trening (Gra w FM)
  • Nowy gracz (Informacje ogólne)
  • Profil piłkarza (1) (Gra w FM)
  • Nowa gra (Informacje ogólne)
  • Ustawienia – gra sieciowa (Informacje ogólne)
  • Ustawienia – dźwięk (Informacje ogólne)
  • Opcje gry (Informacje ogólne)

Informacja o grze

Football Manager 2005 to w istocie kolejna część serii managerów piłkarskich znanych dotychczas pod tytułem Championship Manager, i jednocześnie pierwsza jaka powstała przy współpracy firm Sports Interactive oraz SEGA.

Gra Worldwide Soccer Manager 2005, dobrze przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku piłka nożna. Tytuł wydany został w Polsce w 2004 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: pełna polska.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 82

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS

Football Manager2005poradnik do gry

autorzy: Adam "Speed" Włodarczak, Paweł "Perez" Myśliwiec

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=325

[email protected]

Spis treści

Wprowadzenie

Informacje ogólne

Podstawy

Opcje gry

Szybkość i przyspieszanie gry

Ustawienia - gra

Ustawienia - grafika

Ustawienia - dźwięk

Ustawienia - gra sieciowa

Nowa gra

Wybór ligi i ustawienia

Nowy gracz

Gra sieciowa

Gra w FM

Interfejs

Ekran składu i znaczniki

Terminarz i mecze towarzyskie

Sztab szkoleniowy i trening

Transfery, informacje, finanse

Wyszukiwanie i historia

Profil piłkarza (1)

Profil piłkarza (2)

Profil piłkarza (3)

Profil menedżera i opcje (1)

Profil menedżera i opcje (2)

Mecz

Zarząd i kibice

Media

Taktyka

Ekran główny

Ustawienia taktyczne

Ustawienia indywidualne

Podsumowanie

Wprowadzenie

Seria Championship Manager w ciągu 10 lat istnienia zdobyła sobie rzesze fanów na całym świecie. Gra cechowała się wyjątkowym realizmem, olbrzymią bazą danych, ciekawymi rozwiązaniami, które wpływały na atrakcyjność, no i oczywiście tym, co dla gracza najważniejsze - grywalnością oraz tzw. miodnością.

Wyobraźcie sobie teraz ostatnią odsłonę Championship (wersja 03/04) wzbogaconą o nowe opcje, zaktualizowaną bazę danych, ulepszony silnik, dopracowane poszczególne elementy (media, taktyka itd.) i wiele rozwiązań, które wpływają na atrakcyjność gry. Wyobraźcie sobie Football Manager 2005 - nową grę z nowym wydawcą, ale ze starym producentem! Omawiany program ma predyspozycje, aby stać się najlepszym menedżerem piłkarskim na rynku. Każdy element w mniejszym bądź większym stopniu uległ zmianie - i to zmianie na lepsze. Na pewno jest to olbrzymim plusem, z drugiej jednak strony mnogość opcji sprawia, że niejednokrotnie gubimy się w tym wszystkim. Warto jednak poświęcić trochę czasu i zgłębić tajniki tej gry.

Poradnik powstał w oparciu o podstawową, angielską wersję gry (5.0.0).

Informacje ogólne

Podstawy

Podstawy

Po kilku sekundach, przebrnąwszy przez ekrany prezentujące logo producenta oraz wydawcy, ukazuje się nam menu główne. Przejrzyste i estetyczne wykonanie pozwala na szybką i bezproblemową "orientację w terenie".

Bez najmniejszych problemów możemy zorientować się w tym, co zaproponowali nam autorzy gry. Począwszy od góry mamy do wyboru:

New Game

[

Nowa gra

] - uruchomienie nowej gry (szerzej o tym elemencie w dalszej części poradnika);

Load Last Game

[

Wczytaj ostatnią grę

] - opcja pozwala wznowić ostatnią zapisaną grę;

Load Game

[

Wczytaj grę

] - zakładka, w której znajdują się wszystkie nasze save'y. Katalog z zapisanymi grami znajdziecie (w przypadku systemu Windows XP) w swoich dokumentach (standardowo na dysku C);

Load Quick Start

[

Wczytaj szybki start

] - ładowanie tzw. "szybkiej gry" (możliwość wgrania tylko jednej ligi, z ograniczonymi danymi).

Na drugim "froncie" widzimy:

Network

[

Sieć

] - jeden z największych plusów Football Managera, gra sieciowa (o tym elemencie również w dalszej części);

View Match

[

Obejrzyj mecz

] - możliwość obejrzenia spotkań, które wcześniej zapisaliśmy. Katalog ze spotkaniami znajduje się w tym samym miejscu, co folder z zapisanymi grami. Zapisany mecz "waży" około 30KB;

Credits

[

Twórcy gry

] - informacje o twórcach gry, strony internetowe, społeczność graczy itp.;

Quit

[

Wyjście

] - chyba nie trzeba tłumaczyć.

Opcje gry

Opcje gry

Oprócz wyżej wymienionych elementów, jedyną aktywną zakładką jest ta poświęcona opcjom gry. Mowa tu oczywiście o Options [Opcje].

Do dyspozycji mamy tutaj 13 elementów, podzielonych na segmenty. Początkowo niektóre nie są dostępne (spowodowane jest to brakiem aktywnej gry), ale w momencie gdy rozpoczniecie nową rozgrywkę, będziecie mogli skorzystać ze wszystkiego, co zaoferowali twórcy. A mowa tutaj o:

Game Status

[

Status gry

] - tutaj znajdziecie informacje na temat długości gry, waszego stanu "uzależnienia", ostatniego zapisu, adres IP (przydatne podczas rozgrywki online), itp.;

Hall of Fame

[

Galeria sław

] - marzenie każdego z nas, panteon sław. Najlepsi menedżerowie gry (np. Sir Alex Ferguson, Felipao). Możliwość przeglądu pod kątem krajów, kontynentów. Miła zabawa, bardzo fajnie byłoby znaleźć się w takim gronie;

Manager Chat

[

Czat trenerski

] - opcja przydatna głównie gdy gramy w sieci. Ułatwia porozumiewanie się w trakcie gry.

Kolejne trzy linki związane są z grą i jej twórcami:

Game Credits

[

Twórcy gry

] - info o autorach (programiści, tłumacze, testerzy);

Research Credits

[

Zbieranie danych

] - tutaj info na temat ludzi, którzy zajęli się zbieraniem danych do gry (składy drużyn, statystyki piłkarzy);

Community Info

[

Społeczność internetowa

] - linki do stron poświęconych serii Championship Manager (przypominamy bowiem, że Sports Interactive przed rozstaniem się z Eidosem było producentem serii CM) oraz grze Football Manager.

I na koniec:

New User...

[

Nowy gracz

] - pozwala na dodanie nowego gracza. Warunkiem jest uruchomienie przynajmniej jednej gry;

Save Game

[

Zapisz

] oraz

Save Games As...

[

Zapisz stan gry jako...

] - są to elementy znane Wam praktycznie z każdej innej gry, a więc zwyczajnie w świecie zapis gry lub zapis z konkretną nazwą;

Online Help...

[

Pomoc Online...

] - link, który zaprowadzi Was na oficjalne forum SI Games. Tysiące pytań, tyleż samo odpowiedzi. Prawdziwa skarbnica wiedzy. Hiperłącze dla niecierpliwych: http://community.sigames.com;

Print Screen...

[

Wydruk z ekranu...

] - pozwala wydrukować (bądź zapisać) wyświetlony aktualnie ekran. Do dyspozycji mamy możliwość bezpośredniego druku, a także możliwość zapisania w pliku tekstowym bądź formacie HTML.

Szybkość i przyspieszanie gry

Szybkość i przyspieszanie gry

Zapoznaliśmy się pokrótce z elementami menu Options. Zanim jednak przystąpimy do głównej rozgrywki, przyjrzyjmy się wymaganiom systemowym. Nie da się ukryć, że gra potrzebuje niezłej "maszyny", by móc cieszyć się w miarę szybką i bezstresową rozgrywką. Wymagania przedstawione przez producenta są naprawdę minimalne - i to w przypadku tych... sugerowanych. Wszystko zależy jednak od gracza, a dokładnie od tego na jakiej zależy mu rozgrywce.

Realizm jest najważniejszy - tego nie da się ukryć. Minimalne wymagania (P3 600MhZ + 128RAM) są naprawdę minimalne. Trzeba tu zauważyć, że gra "ruszy" także na słabszym sprzęcie (dodajmy jednak, że o ile słabszy procesor nie będzie miał tak wielkiego wpływu, o tyle pamięć RAM zmniejszona do wielkości np. 64 MB może doprowadzić do szewskiej pasji w trakcie przetwarzania danych) pod warunkiem, że zgodzimy się na najmniejszą bazę danych. Ewentualnie jedna liga + baza średnia. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest oczywiście jedna liga na najmniejszej bazie danych. Niestety, to również nie zapewni nam płynnej rozgrywki. Możliwości przyspieszenia jest kilka:

Na pewno warto

wyłączyć wszystkie programy w tle

;

W trakcie gry

wyłączyć dźwięk

,

wyświetlanie logosów

oraz

zdjęć piłkarzy

, a także

zmiennych teł

;

Ustawić

przetwarzanie wyników na najszybsze

(aczkolwiek tutaj jest jeszcze inna możliwość, o której za chwilę);

Unikać dodawania państw

do listy (opcja używana w momencie tworzenia nowej gry).

Wymienione elementy mają wpływ na szybkość gry, jednak trzeba szczerze przyznać, że niewielki. Po prostu, aby cieszyć się przyzwoitą grą należy zaopatrzyć się w dobry sprzęt. Najważniejsza z całej konfiguracji jest pamięć RAM. Szaleństwa w kilku ligach zapewnić może Wam dopiero pamięć z 512 MB. Płynna, przyjemna gra w 3-4 ligach to 256 MB RAM oraz procesor taktowany przynajmniej w liczbie 2GhZ. Wymagania rekomendowane przez autorów (256RAM + 1,8Ghz) pozwolą właśnie na grę w 3-4 ligach na średniej bazie danych. Do Was należy wybór, czy chcecie grać szybko "od dnia do dnia", czy nie zależy Wam na czasie, a raczej na większej liczbie lig, bądź bazie danych. W tym drugim wypadku, możecie śmiało ustawić nawet do 10 lig i... cierpliwie czekać. Inna rzecz, że nawet w przypadku większej ilości lig bywa różnie. Chodzi bowiem o to, jakie klasy rozgrywkowe wybierzemy. Sytuacja wygląda tak, iż 5 klas rozgrywek wybranych w jednej lidze (np. w angielskiej Premiership) nie równa się 5 ligom wybranym spośród różnych krajów. Ta sama liczba rozgrywek z jednego kraju będzie chodzić szybciej niż adekwatna liczba lig z kilku państw. Autorzy tłumaczą to faktem, iż jedna liga (mimo kilku klas rozgrywek) potrzebuje mniejszej ilości danych, niż kilka lig. Wybór należy do Was.

Ustawienia - gra

Ustawienia - gra

Jeśli uważnie czytaliście poprzedni rozdział, zauważyliście zapewne, że podczas opisywania zakładki Options pominęliśmy jeden element. Mowa tutaj o Preferences [Ustawienia]. Trafiamy do naszego "małego królestwa", w którym ustalamy wiele ważnych rzeczy. Wpływają one w znacznym stopniu na dalszą grę, a zatem przyjrzyjmy się im dokładnie.

Na początek część poświęcona grze (Game):

Odpowiednie skonfigurowanie tej zakładki wbrew pozorom ma duży wpływ na komfort dalszej rozgrywki

Kolejna opcja z tej listy ma znaczenie dla naszej rozgrywki. Wspominałem, że najrozsądniejszym wyborem jest ustawienie Processing Fixtures [Przetwarzanie wyników] na najszybsze (Fastest). Alternatywą dla tego ustawienia jest ustawienie przetwarzania na najwolniejsze (Slowest). Plusem tego rozwiązania jest fakt, iż w trakcie przetwarzania danych będziemy mieli możliwość "pracy" w klubie, czyli gry w tle. Mowa tutaj na przykład o ustalaniu składu, przeglądaniu list transferowych itd. Pozostałe dwie opcje są pośrednie pomiędzy wyżej opisanymi. W zależności od wyboru zwiększają lub zmniejszają szybkość przetwarzania wyników.

OpcjaAuto Save [Automatyczne zapisywanie gry]