VUCA - problem czy wyzwanie? Strategia sukcesu dla liderów. - Rafał Judek - ebook

VUCA - problem czy wyzwanie? Strategia sukcesu dla liderów. ebook

Rafał Judek

0,0
34,00 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Dla mnie świat VUCA jest światem obfitości informacji i możliwości. Ta obfitość i złożoność bywa kłopotliwa. Może oszołomić, może unieruchomić. Nie nazywam jej jednak chaosem. Wierzę bowiem, że słowa mają swoją moc i sposób mówienia o czymś jest w pewnym sensie intencją i predykcją mojego sukcesu lub porażki. Gdy mówię chaos – myślę negatywnie. Działania, jakie będę podejmował, mogą być przede wszystkim obronne. I w ekstremalnych sytuacjach muszą takie być.

VUCA jest również zaproszeniem do tego, aby dokonać transformacji sposobu reagowania na bodźce, postrzegania świata i zarządzania ludźmi. I przez taki świat chcę Cię poprowadzić na kolejnych stronach.

Jednak z recenzji zamieszczonych w książce

Autor ciekawie opisuje to, z czym w dzisiejszym świecie spotykamy się praktycznie na każdy kroku - zmianę. I choć już Heraklit mówił o zmianie przed naszą erą, ta z którą obecnie mamy do czynienia, potrzebuje całkiem nowego podejścia. Jej skala, źródło i konsekwencje wymagają od nas nowego spojrzenia na siebie, nasze wartości i przekonania. Sprawia, że potrzebujemy większej otwartości, kreatywności, odwagi i nieszablonowości. Na szczęście, poza samym opisem świata VUCA, otrzymujemy również wskazówki, jak się w tym świecie odnaleźć i działać skutecznie.

Jakub B. Bączek

Trener mentalny #1 w Polsce

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI

Liczba stron: 48

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



VUCA: Problem czy wyzwanie? Strategia sukcesu liderów

Autor ciekawie opisuje to, z czym w dzisiejszym świecie spotykamy się praktycznie na każdy kroku — zmianę. I choć już Heraklit mówił o zmianie przed naszą erą — ta z którą obecnie mamy do czynienia, potrzebuje całkiem nowego podejścia. Jej skala, źródło i konsekwencje wymagają od nas nowego spojrzenia na siebie, nasze wartości i przekonania. Sprawia, że potrzebujemy większej otwartości, kreatywności, odwagi i nieszablonowości.

Na szczęście, poza samym opisem świata VUCA, otrzymujemy również wskazówki, jak się w tym świecie odnaleźć i działać skutecznie.

Jakub B. Bączek — Trener mentalny #1 w Polsce

Ten tekst sprzyja autorefleksji na temat utartych sposobów myślenia oraz działania, które z założenia powinny być strategią sukcesu.

Pytanie, jakie się nasuwa, brzmi:

„Czy nasze cenne doświadczenia, wiedza i dobre praktyki są nadal niezawodnym paradygmatem skutecznych działań w rzeczywistości VUCA?.”

Chciałbym każdego serdecznie zachęcić do tej refleksyjnej podróży, która może pomóc nam w lepszym dostosowaniu się do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.

Piotr Gruszecki — Chief Human Resources Officer Capital Group Synthos S.A.

Autor wprowadza czytelnika w świat VUCA i w sposób klarowny wyjaśnia jego meandry. Wskazuje, jak się w nim odnaleźć i poruszać. Świat VUCA otacza każdego z nas, więc praktyczne rady, jak w nim być skutecznym i uniknąć błędów, mogą przydać się każdemu.

Przemek Gdański Prezes Zarządu, CEO BNP Paribas Bank Polska S.A.

Książka w prosty i zrozumiały sposób opisuje rzeczywistość VUCA z jaką mamy coraz częściej do czynienia.

Na uwagę zasługuje fakt, że pokazuje również praktyczne pomysły jak się w takiej turbulentnej rzeczywistości odnaleźć i wykorzystać pojawiające się możliwości.

Krystian Żurek — General Manager VELUX NM Polska Sp. z o.o.

Autor mapuje zmiany, jakie dla praktyków zarządzania niesie świat VUCA, i przekazuje praktyczne wskazówki, jak sobie z nimi radzić.

Ma szeroką wiedzę i dzięki temu oferuje nam ciekawe spojrzenie na nową rzeczywistość, odwołując się między innymi do Teorii U Otto Scharmera czy tetralemmy jako metody podejmowania decyzji.

Dlaczego zmiany, a nie zagrożenia? Ponieważ VUCA to również szanse, które są już obok nas. Warto zatem zmienić perspektywę i patrzeć w przyszłość z ekscytacją.

Konrad Wiśniowski — Vice President Sales Grenke AG

WSTĘP

Rzeczywistość wymaga liderów z talentem do rozwiązywania złożonych problemów. Aby nawigować, dobrze nauczyć się odpuszczać stare wzorce reagowania i wchodzić w rolę obserwatora zdarzeń.

Przez wiele dekad menadżer siedział „w pierwszym rzędzie” zmian, a jego wysiłki były suto nagradzane. W literaturze jest wiele tego przykładów. Niewiele uwagi jednak poświęcono stronie poznawczej i emocjonalnej takich działań. Niewiele wiemy, jak osobiste „mapy świata” ludzi wpływały na ich skuteczność.

Nie jesteś sam, jeśli czujesz się dziś zagrożony czy przytłoczony turbulencją tego świata. Każdego dopada ostry stres związany z chwilami braku pewności.

Rezultat? Wracasz do starych przyzwyczajeń i zachowań, które kiedyś prowadziły do sukcesu. Niestety prawie nigdy nie są one zsynchronizowane z tym, czego wymaga kontekst sytuacji.

Dlaczego? Ponieważ nasz związek z problemem jest największym problemem. Rozprasza nas nie tylko to, co się dzieje, ale emocje, jakie ta sytuacja powoduje. Na dodatek nasza osobista opinia na temat tego, co się dzieje, również nas rozprasza.

Innymi słowy, choć mamy wiele umiejętności potrzebnych do radzenia sobie z tym, co się dzieje, to w obliczu ciągłej zmienności zaczynają działać instynkty przetrwania. W mentalnej panice o odzyskanie kontroli walczymy, uciekamy lub stoimy w miejscu przerażeni. Nad instynktami trudno jest panować. Można jednak rozszerzyć swoją mapę zachowań o takie, które pozwalają unikać paniki.

I o tym będzie ta książka.

Autor

WITAMY W ŚWIECIE VUCA!

To jest świat, który pozostanie. Wejście do niego nie jest ani opcjonalne, ani możliwe do uniknięcia. Świat VUCA charakteryzuje się zmiennością, niepewnością, złożonością i niejasnością. Wszyscy jesteśmy zanurzeni w świecie VUCA, niezależnie od tego, czy jest to środowisko polityczne, ekonomiczne, biznesowe, naturalne czy społeczne.

Kiedy w XIII w. Mongołowie podbijali Azję i zawitali do bram Europy, nasi przodkowie doświadczali tego, co dziś nazywamy VUCA.

Gdy imperium perskie Dariusa — pierwsze wielokulturowe i wielonarodowe państwo — zostało pokonane przez mniejszą armię Aleksandra Wielkiego mieliśmy turbulencję VUCA.

Można by powiedzieć, że VUCA jest z nami od zawsze.

Dzisiejsze — bywa, że zniechęcające i stale rosnące — tempo zmian szybko zmienia stosunkowo proste środowisko XXI w. w świat gwałtownie rosnących turbulencji. Sukces w takim środowisku wymaga:

— nowego paradygmatu przywództwa — przywództwa transformującego

— inteligencji kognitywnej liderów

— umiejętności patrzenia na sytuacje trudne z perspektywy „obserwatora”

— transformacji sposobu działania całej organizacji,

— zmiany sposobu myślenia o sobie.

VUCA — CO TO ZNACZY?

„V” — VOLATILITY OZNACZA „ZMIENNOŚĆ”

Zmienność występuje, gdy ustalony porządek zostaje zmieniony lub naruszony. Kiedy występują nieoczekiwane zdarzenia, które w przeciwieństwie do tych spodziewanych –nie zdarzają się. Ludzie są niepewni wiarygodności pojawiających się nowych koncepcji lub nie wiedzą, jak je zastosować. Za to stare pomysły wydają się nie działać. Świat do pewnego stopnia odczuwał zmienność od zawsze, jednak do niedawna społeczeństwo napotykało naprawdę niestabilne czasy tylko okresowo (podczas wojen, epidemii, klęsk żywiołowych lub kryzysów gospodarczych). Obecnie powszechna zmienność występuje prawie na stałym poziomie, napędzana choćby wzrostem globalnej łączności.

Jaka jest prawdziwa zdolność do przewidywania przyszłej zmienności? Niestety narzędzia do jej przewidywania nie są w organizacjach dobrze rozwinięte.

Zmienność naturalnie prowadzi do niepewności, która może utrudniać pewność i szybkość każdej organizacji. Ale zmienność może również prowadzić do nowych możliwości dla tych, którzy są skoncentrowani, szybcy i elastyczni. Dla tych, którzy są przygotowani.

Skutki:

W efekcie szybkości zachodzących zmian, długoterminowe, szczegółowe plany tworzone przez menadżerów szybko ulegają dezaktualizacji. Wynika to z faktu, że warunki i założenia — na bazie których tworzono plan np. 12 miesięcy wcześniej — już się zmieniły. Stąd płynie wniosek, że im więcej czasu spędzamy na planowaniu, tym większa szansa na to, że plan będzie nieaktualny już w momencie jego prezentacji.

„U” — UNCERTAINTY OZNACZA „NIEPEWNOŚĆ”

Niepewność to stan, w którym brak