Blitzkrieg 2 - poradnik do gry - Paweł "PaZur76" Surowiec - ebook

Blitzkrieg 2 - poradnik do gry ebook

Paweł "PaZur76" Surowiec

0,0

Opis

Poradnik do gry Blitzkrieg II zawiera opis interfejsu, listę dostępnych jednostek, wskazówki dotyczące rozgrywki oraz opisy przejścia poszczególnych misji z kampanii niemieckiej, amerykańskiej i rosyjskiej, wraz z wyszczególnieniem odznaczeń każdej nacji.

Blitzkrieg 2 - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Interfejs (1) (Podstawy)
  • Rozdział IV - Misja główna „Heavy Hand” (Niemcy)
  • Rozdział I - Misja wprowadzająca „East Wind” (USA)
  • Rozdział III - Misja „Invasion Support” (USA)
  • Rozdział IV - Misja „Steady Steps” (Niemcy)
  • Pojazdy pancerne (Jednostki)
  • Rozdział IV - Misja „Street Sweeper” (Niemcy)
  • Super Broń (Super Weapon) (Jednostki)
  • Porady do gry
  • Rozdział II - Misja „Roundup at Guadalcanal” (USA)

Informacja o grze

Sequel popularnej strategii czasu rzeczywistego (RTS), której rynkowy debiut miał miejsce w maju 2003 roku. Akcja programu przenosi gracza na fronty II Wojny Światowej, gdzie jako dowódca wojsk jednej z czterech walczących frakcji (do wyboru: Niemcy, Wielka Brytania, ZSRR oraz Stany Zjednoczone) musi poprowadzić podległe wojska do zwycięstwa.

Gra Blitzkrieg 2, dobrze przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł wydany został w Polsce w 2005 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: z polskimi napisami.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 235

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Blitzkrieg 2poradnik do gry

autor: Paweł "PaZur76" Surowiec

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=440

[email protected]

Spis treści

Wprowadzenie

Podstawy

Interfejs (1)

Interfejs (2)

Interfejs (3)

Interfejs (4)

Klawiszologia

Porady do interfejsu

Porady do gry

Jednostki

Pojazdy pancerne

Artyleria

Piechota

Ciężarówki

Lotnictwo

Super Broń (Super Weapon)

Ekrany kampanii i dowódców

USA

Rozdział I - Misja wprowadzająca "East Wind"

Rozdział I - Misja "Fish in a Barrel"

Rozdział I - Misja "The Pundak Salient"

Rozdział I - Misja The "Lengthening Shadow"

Rozdział I - Misja "The Battle of Bataan"

Rozdział II - Misja "Chokepoint Henderson Field"

Rozdział II - Misja "Cornered Rat"

Rozdział II - Misja "The Eagle's Talons"

Rozdział II - Misja "Diversion"

Rozdział II - Misja "No Man's Jungle"

Rozdział II - Misja "Roundup at Guadalcanal"

Rozdział III - Misja "Invasion Support"

Rozdział III - Misja "Tooth and Nail"

Rozdział III - Misja "Bloody Lagoon"

Rozdział III - Misja "Peterson's Charge"

Rozdział III - Misja "Sudden Death Overtime"

Rozdział III - Misja "Battle for Leyte"

Rozdział IV - Misja "The King of the Hill"

Rozdział IV - Misja "Showdown at the Bridge"

Rozdział IV - Misja "Lost and found"

Rozdział IV - Misja "Airborne Fury"

Rozdział IV - Misja "Rail War"

Rozdział IV - Misja "Ruhr Pocket"

Medale amerykańskie

Niemcy

Rozdział I - Misja wprowadzająca "In Talon's Reach"

Rozdział I - Misja "Dangerous Steps"

Rozdział I - Misja "A Gentleman's Wager"

Rozdział I - Misja "Forced Eviction"

Rozdział I - Misja główna "Swift Justice"

Rozdział II - Misja "Waste not want not"

Rozdział II - Misja "Desert Barracuda"

Rozdział II - Misja "Precious Prelude"

Rozdział II - Misja "Smokeout"

Rozdział II - Misja "Helping Hand"

Rozdział II - Misja główna "Homecoming"

Rozdział III - Misja "Precious Cargo"

Rozdział III - Misja "Angry Nursemaid"

Rozdział III - Misja "Big Brother"

Rozdział III - Misja "Easy Moves"

Rozdział III - Misja "Armored City"

Rozdział III - Misja główna "Volga Factories"

Rozdział IV - Misja "Steady Grip"

Rozdział IV - Misja "Gatekeeper"

Rozdział IV - Misja "Street Sweeper"

Rozdział IV - Misja "Steady Steps"

Rozdział IV - Misja "Hunted Tiger"

Rozdział IV - Misja "Survival"

Rozdział IV - Misja główna "Heavy Hand"

Medale niemieckie

Rosja

Rozdział I - Misja wprowadzająca "Rescue Mission"

Rozdział I - Misja "Factory Evacuation"

Rozdział I - Misja "The Roads to Moscow"

Rozdział I - Misja "Organized Defense"

Rozdział I - Misja główna "The Klin Ledge"

Rozdział II - Misja "Battery Defense"

Rozdział II - Misja "Chaperone"

Rozdział II - Misja "Cover of Darkness"

Rozdział II - Misja "Sapun Mountain"

Rozdział II - Misja główna "Sevastopol Defense"

Rozdział III - Misja "Steel Avalanche"

Rozdział III - Misja "Covert Action"

Rozdział III - Misja "Romanian Push"

Rozdział III - Misja "Bottle Stopper"

Rozdział III - Misja główna "War in Steppes"

Rozdział IV - Misja "Factory Rescue"

Rozdział IV - Misja "Spring Cleaning"

Rozdział IV - Misja "Pigeon Shoot"

Rozdział IV - Misja "The Strongest Link"

Rozdział IV - Misja "Dodgeball"

Rozdział IV - Misja główna "The Berlin Prize"

Medale radzieckie

Zakończenie

Wprowadzenie

Witam w poradniku do gry Blitzkrieg II. Powstał on na podstawie angielskiej wersji 1.0 programu. Grałem na normalnym poziomie trudności. Poradnik podzieliłem na rozdziały i oto ich spis wraz z krótkimi informacjami, co w nich znajdziecie:

Rozdział "Wprowadzenie" i to, co w tej chwili czytasz, czyli spis treści;

Rozdział "Podstawy - interfejs i "klawiszologia", a w nim opis ekranu misji i przydatne skróty klawiaturowe

oraz

opis podstawowych rozkazów;

Rozdział "Porady" i wskazówki, jak grać... żeby wygrać :-);

Rozdział "Jednostki" - ogólna charakterystyka poszczególnych rodzajów jednostek występujących w grze, taktyki ich użycia oraz krótkie objaśnienia rozkazów charakterystycznych dla danego typu jednostek;

Rozdział "Ekrany kampanii i dowódców" - przydatne informacje o nich;

Rozdział "Kampanie" z opisami przejścia poszczególnych misji z każdej z trzech kampanii (niemieckiej, amerykańskiej i rosyjskiej) - w sumie około 70 (!) misji; odznaczenia poszczególnych nacji za zasługi;

Rozdział "Zakończenie" a więc... ble, ble, ble na "do widzenia" ;-).

Życzę miłej lektury,

Paweł "PaZur76" Surowiec

Podstawy

Interfejs (1)

Ekran misji

Po załadowaniu misji oczom Twoim ukaże się podobny do tego widok. To ekran misji składający się z głównego okna, w którym rozgrywa się dana misja oraz z tzw. interfejsu gracza, który pozwala na kontrolowanie podległych Ci jednostek i wydawanie im rozkazów.

Po planszy poruszasz się przesuwając kursor do krawędzi ekranu lub za pomocą strzałek. Trzymając wciśnięte kółko myszy i poruszając nią zmieniasz kąt pod jakim kamera patrzy na mapę i obracasz widok. Kręcenie kółkiem myszki (rolowanie) przybliża i oddala widok.

Najechanie kursorem na któryś z przycisków lub którąś z ikon powoduje wyświetlenie ponad nim (nią) informacji do czego on (ona) służy.

Twoje jednostki na planszy rozpoznasz po zielonych poziomych paskach "energii" nad nimi, jednostki wroga mają te paski czerwone zaś Twoi Alianci (sprzymierzone oddziały nad którymi jednak nie masz kontroli) - niebieskie.

W trakcie gry (w opcjach - Esc) możesz włączyć pokazywanie sylwetek jednostek, które znajdują się za przeszkodami - ułatwia to odnajdywanie ich na polu walki. Sylwetki Twoich jednostek będą na planszy oznaczone kolorem zielonym a jednostek wroga - czerwonym.

(1) Pauza (klawiszSpacji).

Możesz zatrzymać grę w dowolnym momencie. Pauza jest aktywna co oznacza, że możesz podczas niej wydawać rozkazy swoim jednostkom, które zostaną wykonane kiedy znowu wrócisz do gry.

Możesz także przyspieszyć lub zwolnić grę za pomocą klawiszy +/- na klawiaturze numerycznej.

(2) Minimapa (lewy dolny róg ekranu).

Wyświetla ona pomniejszony obraz aktualnie rozgrywanej misji. Jaśniejsze obszary na niej to rejony, które widzą Twoje jednostki. Strefa przyciemniona to tzw. fog of war (mgła wojny) - wróg tam na pewno gdzieś jest ale póki co nie wiesz gdzie dokładnie.

Szare, nieregularne plamy to zabudowania. Czerwone kropki to jednostki nieprzyjaciela, które pojawiają się w rejonach obserwowanych przez Twoje wojska, zielone - Twoje oddziały a niebieskie to wojska sprzymierzone z Tobą (Alianci). Pulsujące Pomarańczowe okręgi to miejsca skąd prawdopodobnie strzela artyleria dalekiego zasięgu npla, czerwone zaś - przypuszczalne pozycje artylerii p-lot wroga. Im większe okręgi tym większy kaliber dział przeciwnika.

Niebieska strzałka z literą "N" wskazuje, rzecz jasna, kierunek północny. Różowa mała strzałka (na przykładzie w lewym górnym rogu minimapy) pokazuje aktualny cel misji. Flagi to tzw. strefy zaopatrzenia - zdobywając je, przejmując nad nimi kontrolę (flaga zmienia się wtedy na Twoją) sprawiasz, że posiłki które ewentualnie wezwiesz pojawią się na planszy w okolicach tego punktu.

Możesz obejrzeć całą planszę i poruszać się po niej klikając na minimapie lewym przyciskiem myszy.

(3) Opcje (klawisz Esc).

Kliknięcie tego przycisku otwiera okno umożliwiające zapis/załadowanie/wyjście z gry, zmianę ustawień grafiki czy dźwięku, włączenie pokazywania sylwetek jednostek, etc.

(4) Cele misji (klawiszO).

Otwiera/zamyka okno z celami misji i ich krótkim opisem.

(5) Znaczek.

Postawienie znaczka na mapie w trybie multiplayer; najpierw kliknij na tym przycisku a potem na minimapie.

Interfejs (2)

(6) Ikony po lewej.

W trakcie gry po tej stronie ekranu pojawia się cała gama różnych ikon mających znaczenie informacyjne. Klikanie na nich lewym przyciskiem myszki powoduje (w zależności od tego jakie informacje przekazują) albo przeskok do miejsca na planszy, w którym nastąpiło dane zdarzenie albo przeskok do jednostki, której ikona dotyczy lub wyświetlenie okna z jakąś dodatkową informacją. Z kolei kliknięcie na ikonie prawym przyciskiem powoduje jej skasowanie. Wyjaśniam znaczenie większości ikon z jakimi będziesz miał styczność podczas gry.

Dostępny jest nowy rodzaj jednostek (pojawią się one również w panelu posiłków). Kliknięcie na ikonie lewym przyciskiem myszy otworzy okno z ich opisem.

Podpis "New units under your command" to znak, że dostałeś pod swoją kontrolę nowe jednostki. Z kolei stwierdzenie "Reinforcement has gained a level" oznacza, że jakiś typ jednostek z panelu posiłków osiągnął wyższy poziom doświadczenia i prezentuje większą wartość bojową, plus pewnie te jednostki dostały dodatkową komendę w panelu rozkazów. Kliknięcie wówczas na tej ikonie wyświetli okienko z informacją o który rodzaj jednostek chodzi.

Wykryto obecność samolotów wroga nad planszą. Kliknięcie na ikonie lewym przyciskiem myszy to przeskok do tych samolotów.

Podpis może także informować, że wykryto obecność artylerii przeciwlotniczej (p-lot.) wroga ("Enemy AA Artillery") - czerwone okręgi na minimapie lub jego artylerii dalekiego zasięgu ("Enemy Long-Range Artillery") - pomarańczowe okręgi. Kliknij lewym przyciskiem myszy aby przenieść się nad miejsce na planszy, w którym owa artyleria prawdopodobnie się znajduje.

Jedna z Twoich jednostek jest atakowana. Może też być ta sama ikona ale z podpisem "Unit blew up on a mine" czyli jednostka wyleciała w powietrze na minie.

Kliknij lewym przyciskiem myszy aby przeskoczyć do tej jednostki (wycentrować na nią kamerę).

Nowy cel misji jest do zrealizowania lub został osiągnięty ("Objective completed"). Kliknij aby przeczytać jego opis.

Saperzy wykonali powierzone im zadanie (np. naprawili uszkodzoną jednostkę).

Z kolei podpis "Mine is detected" oznacza, że wykryto pole minowe. Kliknięcie ikony to ustawienie kamery na saperów (polu minowym).

Kluczowy punkt mapy został opanowany (albo jest atakowany - "is under attack" lub wpadł w ręce wroga - "has been lost").

To znak, że wsparcie lotnicze znowu jest dostępne (wypogodziło się po okresie kiepskiej pogody na mapie podczas której nasze lotnictwo (oprócz myśliwskiego) nie może (początkowo) latać).

(7) Ikony po prawej.

Dotyczą naszego lotnictwa, które krąży nad planszą (czyli samolotów zwiadowczych, myśliwskich i szturmowych za wyjątkiem bombowców). Kliknięcie na jednej z ikon lewym przyciskiem myszy wybiera samoloty, które ona reprezentuje i można im wydać polecenia poprzez panel rozkazów (11) tak jak innym jednostkom. Podwójne kliknięcie powoduje ustawienie kamery na danym samolocie.

Ikony od góry:

samoloty zwiadowcze

samoloty myśliwskie

samoloty szturmowe.

(8) Schowaj/Przywróć interfejs (kombinacjaCtrl+H).

Kliknięcie chowa na dół cały interfejs tak aby nie przeszkadzał w podziwianiu planszy. Kolejne kliknięcie przywraca interfejs.

Interfejs (3)

(9) Panel jednostki.

U góry mamy nazwę danej jednostki, skrajnie po zaś lewej okno z jej obrazkiem (szybkie podwójne kliknięcie lewym przyciskiem myszy na tym obrazku powoduje wycentrowanie widoku na tej jednostce).

W przypadku gdy zaznaczyliśmy jednostkę, która jest opancerzona (np. czołg) na obrazku znajdują się liczby oznaczające grubość jego pancerza z każdej strony (z przodu, z boków, z tyłu i z góry).

Pod obrazkiem jest pasek pokazujący jak duże uszkodzenia/obrażenia poniosła ta jednostka w walce - im jest on mniejszy (węższy) tym jednostka/oddział jest w gorszym stanie.

Dodatkowo gdy obrazek przedstawia samolot nad tym paskiem znajduje się następny, który z kolei pokazuje ile jeszcze "latadłowi" zostało paliwa. Po wyczerpaniu paliwa samolot, rzecz jasna, wraca do bazy (o ile nie został zestrzelony).

Ikonki pod nazwą jednostki pokazują w co jest ona uzbrojona (najedź na nie kursorem aby poznać szczegóły). Z kolei te 3 najmniejsze "fistaszki" z liczbami (obok ikon(y) broni) to, zaczynając od góry:

uszkodzenie

jakie broń każdorazowo zadaje kiedy pocisk z niej wystrzelony trafia w cel

przebijalność pancerza

czyli maksymalna grubość pancerza, który pocisk wystrzelony z tej broni może przebić

jednostka ognia

czyli ilość amunicji do tej broni jaka pozostała/jaką może maksymalnie zabrać jednostka.

(10) Panel posiłków (klawiszI).

Kliknięcie na przycisku z żółtą słuchawkąotwiera/zamyka okno z dostępnymi wzmocnieniami (posiłkami). Po każdym zawezwaniu rezerw jednostki w tym panelu są przez jakiś czas (dłuższy lub krótszy, zależnie od scenariusza i typu jednostki) niedostępne.

Najeżdżając kursorem na ikony jednostek w tym panelu możemy sprawdzić jakiego są rodzaju i jaką przedstawiają wartość bojową. Dodatkowo "fistaszki" w prawych dolnych rogach ikon symbolizują ową wartość bojową (doświadczenie) jednostek a "rosnące", zielone, poziome paski pozwalają ocenić kiedy nastąpi przeskok na "wyższy poziom doświadczenia" (kiedy dany rodzaj jednostek osiągnie wyższą wartość bojową).

Licznik obok pokazuje ile razy możemy jeszcze w tej misji wesprzeć się posiłkami (uzupełnieniami) i maleje z każdym ich wezwaniem. Kiedy spadnie do zera nie dostaniemy już ani jednego szwejka w tym konkretnym scenariuszu a słuchawka zmieni kolor z żółtego na czerwony.

Błyskawice na przyciemnionych ikonach rodzajów jednostek oznaczają z kolei, że tych jednostek nie możemy w danej chwili wezwać ze względu na złą pogodę panującą na mapie.

Chodzi tu głównie o lotnictwo bombowe i szturmowe oraz o spadochroniarzy. Jednak wraz z naszymi postępami w kampanii i nabywaniem przez jednostki nowych umiejętności (rozkazów w panelu rozkazów - patrz niżej) nasze lotnictwo powinno w końcu móc latać nawet przy kiepskiej pogodzie.

Interfejs (4)

(11) Panel rozkazów.

Ten panel w prawym dolnym rogu ekranu wyświetla ikony rozkazów dostępne dla wybranej (wybranych) jednostki (jednostek). Rozkazy jakie tu zobaczysz zależą od typu jednostki - inne będą dla oddziału piechoty, inne dla czołgu a jeszcze inne dla ciężarówki saperów. Dodatkowo część rozkazów pojawi się dopiero wraz z nabywaniem przez daną jednostkę doświadczenia co jest związane z Twoimi postępami w kampanii, którą grasz. Dwa pierwsze rzędy od góry to rozkazy podstawowe, zaś w najniższym rzędzie są z reguły komendy charakterystyczne dla danego typu jednostki (te nabywane).

Litery na obrazku powyżej odpowiadają rozkazom. Naciśnięcie danej litery na klawiaturze powoduje wydanie wybranej jednostce rozkazu odpowiadającego tej literze. Komendę zatwierdzamy klikając lewym przyciskiem myszy w miejscu na planszy, w którym rozkaz ma być zrealizowany.

Poniżej odkrywam znaczenie podstawowych rozkazów z pierwszego od góry rzędu. Rozkazy ze środkowego rzędu oraz z najniższego opisuje dokładniej w rozdziale "Jednostki". Ale najpierw cztery formy kursora z jakimi masz często do czynienia bez używania komend z panelu rozkazów.

Podstawowa "forma" kursora ;-P.

"Podążaj za" - Jeśli chcesz aby jedna z Twoich jednostek podążała za inną wybierz pierwszą klikając na niej lewym przyciskiem myszy a następnie kliknij prawym na jednostce, za którą chcesz aby ona ruszyła. Czasami nie da się dokładnie w ten sposób wydać tej komendy bo kursor nie przybiera takiej postaci jaką widzisz obok tylko inną (np. kiedy chcesz aby ciężarówka amunicyjna pojechała za czołgiem) - wtedy zrób to przytrzymując wciśnięty Alt.

"Udaj się do (miejsce) atakując po drodze wroga" - Wybierasz jednostkę (jednostki) lewym przyciskiem myszy a następnie, przytrzymując wciśnięty Ctrl, klikasz prawym na terenie - jednostka (jednostki) uda się do wskazanej lokacji atakując po drodze wszystkich zauważonych nieprzyjaciół.

"Zajmij artylerię" (działo polowe, moździerz, ckm, etc.); rozkaz dla piechoty - Wybierz drużynę piechoty klikając ją lewym przyciskiem myszy a następnie wskazując kursorem porzucone (ale sprawne) działo polowe, moździerz, ckm, itp. kliknij prawym przyciskiem. Z drużyny wydzielonych zostanie kilku ludzi, którzy zajmą stanowiska przy porzuconym sprzęcie.

A teraz podstawowe rozkazy z górnego rzędu (od lewej):

"Move", "Stop", "Attack" i "Hold position".

"Move" ("Ruszaj")

- klawisz

Q

. Ruszaj do wskazanego punktu na planszy ignorując wszystkich wrogów. Możesz także wydać ten rozkaz wybierając lewym przyciskiem myszy swoją jednostkę a następnie, przytrzymując wciśnięty

Alt

, kliknąć prawym przyciskiem myszy na terenie.

"Stop"

- klawisz

W.

Przerwij wykonywanie aktualnego rozkazu.

"Attack" ("Atakuj")

- klawisz

E

. Kiedy wskażemy punkt na terenie wybrane jednostki udadzą się do niego atakując każdego wroga, który znajdzie się w polu ich widzenia. Wskazanie zaś konkretnej jednostki npl'a spowoduje jej zaatakowanie ignorując pozostałych wrogów. Możesz także wydać ten rozkaz wybierając lewym przyciskiem myszy swoją jednostkę a następnie po prostu kliknąć prawym przyciskiem myszy na jednostce wroga.

"Hold position" ("Stój w miejscu")

- klawisz

R

. Jednostka/jednostki nie ruszy się z miejsca dopóki jej nie rozkażemy.

"Odwołaj" - klawisz Esc

Pozwala anulować akcję jeśli się rozmyśliliśmy i wybrać inny rozkaz.

Dodatkowo, w trakcie zabawy, zobaczysz od czasu do czasu pod "paskami energii" swoich jednostek następujące ikony (zaczynając od góry):

jednostce wydano rozkaz "Patrol" lub rozkaz ruchu do wyznaczonego miejsca atakując każdego napotkanego wroga (kliknięcie prawym przyciskiem myszy na terenie z przytrzymanym Ctrl'em)

jednostce skończyły się (kończą się) granaty ręczne

klepsydra: jednostka jest zajęta wykonywaniem jakiejś czynności np. obraca się

zasadzka: jednostka przyczaiła się w zasadzce

jednostce wydano rozkaz "Stój w miejscu" lub się ona okopała (wtedy również nie rusza się z miejsca dopóki nie wydamy jej rozkazu ruchu)

oznaczenie ciężarówki saperów

jednostka została unieruchomiona (zerwała gąsienicę) przez wybuch miny

jednostka celuje w trybie "critical targeting".

Klawiszologia

Na niebiesko - klawisz, na czerwono - jego funkcja.

Porady do interfejsu

Kilka przydatnych (mam nadzieję) porad dla przyszłych generałów. Pierwszych parę rad w zasadzie mogłoby się znaleźć w poprzednim rozdziale poradnika (Interfejs) ale wrzuciłem je tutaj bo ... taki miałem kaprys ;-P.

Pamiętaj - naciskając

Spację

wstrzymujesz grę. Pauza jest aktywna więc możesz wówczas spokojnie wydawać rozkazy swoim oddziałom i zostaną one wykonane po powrocie do gry. Przydaje się to (jak i zwolnienie gry:

Num -

) w sytuacji szczególnego "galimatiasu" na mapie, kiedy dużo się dzieje i nie jesteś w stanie nad wszystkim zapanować. Z kolei naciskając + i - na klawiaturze numerycznej przyspieszasz i zwalniasz grę. Przydatne jest to wtedy, gdy poruszasz się jakąś wolną jednostką (np. zwiadowcą) i chcesz ją wysłać np. na drugi koniec mapy a nie masz zamiaru czekać cały dzień aby w końcu tam dotarła ...

Jednostkę wybierasz klikając ją lewym przyciskiem myszy. Grupę jednostek możesz stworzyć przytrzymując wciśnięty

Shift

i klikając kolejne oddziały lewym przyciskiem. Możesz także przytrzymując wciśnięty lewy przycisk myszki utworzyć ramkę na planszy obejmującą kilka jednostek - także powstanie grupa. Możesz przyporządkować grupom jednostek odpowiednie cyfry na klawiaturze wciskając jednocześnie klawisz

Ctrl

oraz cyfrę od

1

do

9

. Potem możesz całą taką grupę łatwo wybrać naciskając odpowiadającą jej cyfrę oraz ustawić na nią kamerę szybko naciskając dwa razy klawisz cyfry. Ułatwia to kontrolowanie wszystkich swoich oddziałów i umożliwia szybkie przełączanie się między nimi. Klawisz

Tab

z kolei przełącza pomiędzy podgrupami jednostek w większej grupie tzn. możesz z jego pomocą wybrać z tej większej grupy kilka jednostek (wszystkie) należących do tego samego typu.

Można kolejkować rozkazy dla jednostki, tzn. wydać jej kilka komend pod rząd klikając z wciśniętym klawiszem

Shift

lub wyznaczyć w ten sam sposób trasę patrolowania (przy użyciu rozkazu "Patrol" - klawisz

Z

) jednostkom, które mają ten rozkaz. Możesz także wszystkim jednostkom wyznaczyć tą metodą (klikanie z

Shiftem

) tzw. waypoint'y czyli kolejne punkty dłuższej trasy w/g których będzie się ona poruszać.

Przytrzymanie

Alt

i kliknięcie prawym przyciskiem myszy na budynku to wydanie wybranej drużynie piechoty rozkazu szturmu na budynek zamiast ostrzeliwania z zewnątrz wroga znajdującego się w środku.

Jeśli nie chcesz zaczynać trudnej misji od początku kiedy nie udało Ci się jej przejść za pierwszym razem pamiętaj o możliwości szybkiego zapisywania gry w trakcie rozgrywki (klawisz

F5

) i, w razie klęski - równie szybkiego załadowania zapisanego stanu (klawisz

F8

).

Możesz sprawdzić zasięg ognia swoich jednostek przytrzymując jednocześnie klawisze

Alt

i

R

(po wybraniu jednostki). Jest to pomocne gdy chcesz się dowiedzieć, czy np. Twoja artyleria dosięgnie wroga.

Staraj się wspierać swoją walczącą piechotę czołgami - świetnie nadaje się do tego komenda "Podążaj za". Ustaw jeden czy kilka swoich czołgów za oddziałem (oddziałami) piechoty a następnie (po wybraniu/zaznaczeniu "puszek") kliknij na piechocie prawym przyciskiem myszy (komenda "Podążaj za"). Potem wydaj swoim piechurom rozkaz ataku na wroga czy ruchu - czołgi podążą za nimi.

Porady do gry

Postaraj się najpierw przejść "Samouczek" (Tutorial) zanim zabierzesz się za którąś z kampanii. Pokazuje on, w jaki sposób korzystać z poszczególnych rodzajów jednostek (podstawowe informacje), a bardzo Ci się ta wiedza przyda w późniejszej rozgrywce.

Do zwiadu używaj najlepiej elitarnej piechoty, która ma możliwość kamuflowania się (niezauważonego podejścia bardzo blisko do wroga), w dalszej kolejności snajperów (również mogą się kamuflować), potem zwykłych piechurów a na końcu samochodów pancernych, lekkich czołgów i samolotów zwiadowczych. Samoloty szturmowe i bombowe (oprócz myśliwców) również wypatrzą wroga przelatując nad mapą ale raz, że możesz je łatwo stracić jeśli teren jest nasycony wrogą artylerią p-lot a dwa - korzystanie z nich wiąże się z wykorzystaniem panelu posiłków (czyli drogocennych rezerw). Jeśli już jednak wezwałeś bombowce czy szturmowce aby zaatakowały jakiś cel obserwuj pilnie trasę ich przelotu w poszukiwaniu do tej pory nie wykrytych jednostek wroga. W przypadku piechoty stosuj metodę "drobnych kroczków". Wybierz drużynę piechoty (ale taką z podoficerem !) i przejdź nią kilka-kilkanaście metrów w kierunku spodziewanych (ale jeszcze nie wykrytych) pozycji nieprzyjaciela. (Możesz kazać im się czołgać - postawa defensywna). Następnie przełącz ją w tryb obserwacji prze lornetkę (klawisz

F

) i dokładnie przyjrzyj się terenowi wokół oddziału. Jeżeli nie zauważysz żadnego wroga każ swojej drużynie przejść (podczołgać się) następne parę(naście) metrów. I tak dalej aż do kontaktu z wrogiem ... Za piechotą (rozkaz "Podążaj za") puść jakiś czołg aby w razie potrzeby (gdy piechurzy wlezą w g***) udzielił im wsparcia. Snajper-zwiadowca dodatkowo posiada karabin wyborowy, z którego "zdejmie" obsługę armaty polowej nieprzyjaciela a elitarne oddziały często są wyposażone w wytłumioną broń dzięki której rozprawią się z podobnym przeciwnikiem nie robiąc wielkiego hałasu. Samochody pancerne i lekkie czołgi niby też nadają się do rozpoznania ale dosyć łatwo i szybko "schodzą" (wystarczy jedno trafienie z np. jakiejś armaty polowej), piechota przetrwa dłużej ...

Do rozpoznania wroga możesz też użyć tricku (wymagana możliwość wezwania bombowców lub szturmowców w misji). Zapisz grę (

F5

) a następnie wezwij bombowce a jeszcze lepiej szturmowce (nad nimi masz przynajmniej kontrolę) nad miejsce, które chcesz rozpoznać. Gdy już wszystko wiesz wczytaj zapisaną wcześniej grę (

F8

). W ten sposób będziesz znał pozycje nieprzyjaciela w interesującym Cię miejscu (o ile je zapamiętałeś) a liczba dostępnych posiłków będzie taka jak przed zapisaniem gry.

Pamiętaj aby nie używać niszczycieli czołgów przeciwko piechocie ponieważ z reguły nie są one dobrze do tego uzbrojone (nie mają oprócz armaty karabinów maszynowych). Zresztą chyba sama ich nazwa sugeruje do czego te jednostki służą ... Jeśli zdarzy Ci się wjechać niszczycielem na okopaną piechotę i czołgi wroga zwróć uwagę aby Twój pojazd otworzył ogień do czołgów (dla pewności kliknij na jednym prawym przyciskiem myszy) bo często się zdarza, że najpierw ostrzeliwuje piechotę nie zwracając uwagi na czołgi co kończy się jego szybkim "zejściem".