True Crime: New York City - poradnik do gry - Paweł "PaZur76" Surowiec - ebook

True Crime: New York City - poradnik do gry ebook

Paweł "PaZur76" Surowiec

0,0

Opis

Poradnik do gry True Crime: New York City zawiera obszaerną solucję, opis przejścia wszystkich misji głównego nurtu fabularnego, zadań pobocznych oraz misji bonusowej, oraz wiele innych przydatnych informacji.

True Crime: New York City - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Rozdział „Magdalena Cartel” - Misja 7 „Bullet Opera” (Misje główne)
  • Sterowanie
  • Porady (Walka wręcz)
  • Rozdział „Palermo Mob” (Misje główne)
  • Rozdział „President’s Club” - Misja 1 „Drug Den” (Misje główne)
  • Sztuki walk (2) (Walka wręcz)
  • Sklepy z ciuchami (Sklepy)
  • Mapa miasta
  • Sztuki walk (1) (Walka wręcz)
  • Rozdział „Intro Act” (Misje główne)

Informacja o grze

Kontynuacja słynnej gry akcji z 2003 roku. Wcielamy się w postać czarnoskórnego policjanta Marcusa i wyruszamy na ulice tytułowego "Wielkiego Jabłka". Gracz może wykonywać zadania związane z głównym wątkiem lub liczne misje dodatkowe.

Gra True Crime: New York City, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier akcji. Tytuł wydany został w Polsce w 2006 roku i dostępny jest na platformach: PS2, PC, XBX, GCN. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: z polskimi napisami.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 302

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



True Crime:New York Cityporadnik do gry

autor: Paweł "PaZur76" Surowiec

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=530

[email protected]

Spis treści

Wprowadzenie

Sterowanie

Misje główne

Rozdział "Intro Act"

Rozdział "Intro Act" - Misja 1 "Vengeance"

Rozdział "Intro Act" - Misja 2 "Precinct Test" - Test 1

Rozdział "Intro Act" - Misja 2 "Precinct Test" - Test 2

Rozdział "Intro Act" - Misja 2 "Precinct Test" - Test 3

Rozdział "Intro Act" - Misja 3 "Locker & Garage"

Rozdział "Intro Act" - Misja 4 "Navigating Traffic"

Rozdział "Intro Act" - Misja 5 "Street Test"

Rozdział "Intro Act" - Misja 6 "Terry's Agenda"

Rozdział "Magdalena Cartel"

Rozdział "Magdalena Cartel" - Misja 1 "Teresa's Dare"

Rozdział "Magdalena Cartel" - Misja 2 "The Messenger"

Rozdział "Magdalena Cartel" - Misja 3 "Safe House"

Rozdział "Magdalena Cartel" - Misja 4 "Zuma Museum"

Rozdział "Magdalena Cartel" - Misja 5 "Escape Crazy"

Rozdział "Magdalena Cartel" - Misja 6 "After Teresa"

Rozdział "Magdalena Cartel" - Misja 7 "Bullet Opera"

Rozdział "Palermo Mob"

Rozdział "Palermo Mob" - Misja 1 "Ristorante"

Rozdział "Palermo Mob" - Misja 2 "Morbid Antics"

Rozdział "Palermo Mob" - Misja 3 "Mortician's Flight"

Rozdział "Palermo Mob" - Misja 4 "Sour Candy"

Rozdział "Palermo Mob" - Misja 5 "Bad Accounting"

Rozdział "Palermo Mob" - Misja 6 "Vertigo"

Rozdział "President's Club"

Rozdział "President's Club" - Misja 1 "Drug Den"

Rozdział "President's Club" - Misja 2 "Club Tadow"

Rozdział "President's Club" - Misja 3 "Meeting Kobi"

Rozdział "President's Club" - Misja 4 "Factory Rush"

Rozdział "President's Club" - Misja 5 "Print Factory"

Rozdział "President's Club" - Misja 6 "Benjamin's Studios"

Rozdział "President's Club" - Misja 7 "Zen Gardens"

Rozdział "Shadow Tong"

Rozdział "Shadow Tong" - Misja 1 "A Bad Crowd"

Rozdział "Shadow Tong" - Misja 2 "Homeward Bound"

Rozdział "Shadow Tong" - Misja 3 "Hard Sell"

Rozdział "Shadow Tong" - Misja 4 "Workshop Rumble"

Rozdział "Shadow Tong" - Misja 5 "Human Cargo"

Rozdział "Shadow Tong" - Misja 6 "The Rat Race"

Rozdział "Shadow Tong" - Misja 7 "Sesame"

Rozdział "Conclusion"

Rozdział "Conclusion" - Misja 1 "Prime suspect"

Rozdział "Conclusion" - Misja 2 "Way of honor" - dobre zakończenie

Rozdział "Conclusion" - Misja 2 "Hustler's exit" - złe zakończenie

Misje poboczne

Informator - Cabbie - Misja 1 "Fare driving"

Informator - Cabbie - Misja 2 "Save the sexy lamb"

Informator - Cabbie - Misja 3 "Hammering the competition"

Informator - Cabbie - Misja 4 "Shake your tail"

Informator - Cabbie - Misja 5 "Bus load of runners"

Informator - Madam - Misja 1 "Breaking point"

Informator - Madam - Misja 2 "Tailing the fuzz"

Informator - Madam - Misja 3 "When paparazzi attack"

Informator - Madam - Misja 4 "News splash"

Informator - Madam - Misja 5 "Racy Stacy"

Informator - King - Misja 1 "Vendor bender"

Informator - King - Misja 2 "Meet and beat"

Informator - King - Misja 3 "Freakish tale"

Informator - King - Misja 4 "Troubled exchange"

Informator - King - Misja 5 "King of the roads"

Bonusy

Misja "Redman gone wild"

Buty Pumy

Przestępstwa

Ulica (1)

Ulica (2)

Ulica (3)

Ulica (4)

Ulica (5)

Lokale (1)

Lokale (2)

Lokale (3)

Lokale (4)

Lokale (5)

Lokale (6)

Samochody (2)

Samochody (2)

Samochody (3)

Dobry - zły gliniarz

Walka wręcz

Porady

Broń (1)

Broń (2)

Sztuki walk (1)

Sztuki walk (2)

Nielegalne areny

Strzelaniny

Porady

Broń - Pistolety

Broń - Strzelby śrutowe

Broń - Pistolety maszynowe

Broń - Karabiny (karabinki) szturmowe

Broń - Karabiny wyborowe

Broń - Inne

Broń specjalna, "nieśmiercionośna"

Umiejętności (skille)

Samochody

Porady

Modele - Klasa "Sedan"

Modele - Klasa "Coupe"

Modele - Klasa "Beater"

Modele - Klasa "Wagon"

Modele - Klasa "Pickup"

Modele - Klasa "SUV"

Modele - Klasa "Van"

Modele - Klasa "Limo"

Umiejętności (skille), modyfikacje warsztatowe

Nielegalne wyścigi

Sklepy

Sklepy muzyczne

Fryzjerzy

Sklepy z ciuchami

Sklepy spożywcze

Mapa miasta

Ten-code (policyjny żargon radiowy)

Wprowadzenie

Reed jeździł za facetem od dobrej godziny. Gość nazywał się Manny Gonzales, ksywa "Szczęściarz", i był nikim - zwykłym łachem, który fakt, że jeszcze żył zawdzięczał tylko temu, iż dla śledzącego go gliniarza mógł się jeszcze okazać przydatny. "Tak Manny, jesteś mi potrzebny jak papier toaletowy w publicznym szalecie" - zaśmiał się w duchu Reed pomlaskując Wrigleyem. Nagle, tuż przed skrzyżowaniem Broadwaya z 8-ą Aleją, Manny nacisnął mocniej na pedał gazu i przemknął przez ulicę na czerwonym świetle, nie przejmując się zamieszaniem jakie wywołał wokół swoim szalonym manewrem. "Co jest, do diabła ?" - zaklął szpetnie Reed, ruszając z piskiem opon za uciekającym meksykiem i z wprawą Richarda Burnsa omijając rozkraczone na jezdni samochody przypadkowych nowojorczyków spieszących do pracy. Był tak dobry, że tygodniowe pączki, które trzymał na desce rozdzielczej nawet nie drgnęły ... "Musiał mnie zobaczyć" - pomyślał glina, szybko umieszczając na dachu "koguta" i włączając syrenę. Po kilku przecznicach dogonił Gonzalesa - nie zważając zbytnio na ruch na ulicy, z maksymalną siłą wpakował swój przedni zderzak w tylny błotnik wozu Mannego. Pojazdem bandyty gwałtownie zarzuciło i, kręcąc wokół własnej osi jednego bąka za drugim, wyrżnął bokiem w uliczną latarnię. Gonzales nie bez przyczyny jednak nosił swoją ksywkę - zdołał wygramolić się z rozbitej bryki na chodnik i ukryć za samochodem, trzymając w poharatanych rękach "obrzyna" - niechlujnie przyciętą strzelbę śrutową. "Stój ! Policja !" wrzasnął Reed, który już czekał obok swojej fury. W odpowiedzi usłyszał tylko histeryczny śmiech meksyka i odgłos ładowanej strzelby. "Przyjdź tu i aresztuj mnie, ty zapchlony kundlu !" - rzucił "Szczęściarz" cały czas chichocząc, po czym wychylił się ponad maską wraku i wystrzelił. Tylko wrodzony refleks uratował Reeda przed przyjęciem na klatę sporej dawki śrutu - błyskawicznie przekoziołkował w bok za swojego Dodge'a Vipera, równocześnie wyszarpując z kabury służbowego Walthera P-99. Czuł się już jednak za stary na takie numery. "Czy oni zawsze muszą stawiać opór ?" - pomyślał, wolną ręką sięgając w głąb samochodu po radio. "10-99"* rzucił w eter, by po chwili odetchnąć z ulgą gdy usłyszał w odpowiedzi "10-4"**. I ... nagle poczuł w głowie dojmującą pustkę. Zupełnie nie wiedział co dalej, co robić ...

Tymi słowy mógłby opisać scenę z "True Crime: New York City" autor kryminałów. Dodajmy - kiepski autor bardzo poślednich kryminałów ... A potem na podstawie jego trylogii (kiepscy pisarze zwykle nie wiedzą kiedy skończyć "raczyć" Czytelników swoimi wypocinami) nakręcono by w Hollywood film sensacyjny klasy B. Główną rolę czarnoskórego Reeda mógłby zagrać sam Robert de Niro, bo - jak powszechnie wiadomo - potrafi on zagrać wszystko i wszystkich, a od dłuższego czasu bierze co popadnie (obniżył loty). W końcu cóż to za problem zmienić pigment skóry dla faceta, który do roli "Wściekłego byka" przytył onegdaj kilkadziesiąt kilogramów ... W ramach przygotowań do roli Bobby-perfekcjonista spędziłby pewnie sporo czasu pogrywając w "True Crime". I właśnie głównie z myślą o nim przygotowałem ten poradniczek. Jeśli jednak i Wy z niego skorzystacie nie będę miał nic przeciwko. Tylko pamiętajcie - de Niro ma pierwszeństwo, nie zapychajcie serwera aby mógł swobodnie ściągnąć poradnik !

Dokument ten powstał na podstawie angielskojęzycznej wersji programu i został stworzony przede wszystkim dla początkujących graczy (przypuszczam, iż de Niro nie zarywa nocek "szarpiąc" w Quake'a), którzy nie mieli wcześniej do czynienia z podobnymi produkcjami (jak chociażby seria "GTA") i na dodatek nie znają języka angielskiego. Znajdziesz w nim porady dotyczące sterowania (to jest piętą achillesową gry), a także solucję, opis przejścia wszystkich misji głównego nurtu fabularnego (wraz z dwoma zakończeniami), zadań pobocznych oraz misji bonusowej. Trafisz tu również na dokładne wskazówki jak odnaleźć w mieście bonusy - 10 par butów Pumy. W kolejnych rozdziałach uraczę Cię m.in. charakterystykami poszczególnych broni, sztuk walk i pojazdów dostępnych w grze i zapoznam z rodzajami przestępstw, którym będziesz musiał stawić czoła patrolując nowojorską metropolię. Na koniec przedstawię Ci mapę miasta z zaznaczonymi najważniejszymi (z mojego punktu widzenia) miejscami, która to mapa powstała w pocie czoła. Życzę przyjemnej lektury mojego "arcydzieła", dobrej zabawy przy grze i ... mam nadzieję, iż dzięki temu poradnikowi grając w "True Crime: NYC" nigdy nie poczujesz się tak bezradny jak glina we fragmencie powyżej.

Paweł "PaZur'76" Surowiec

*10-99 - w amerykańskim, policyjnym, radiowym żargonie to "oficer (policji) potrzebuje wsparcia"

**10-4 - "zrozumiałem"

Sterowanie

Zanim zaczniesz grać proponuję abyś od razu ustawił sobie czułość myszki na największą (czyli 10) i jej "smoothing" na 5 (również najwyższa wartość). Na marginesie - trójprzyciskowa myszka z rolką jest w tej grze praktycznie niezbędna, ale najlepiej aby gryzoń miał jeszcze więcej przycisków.

Radzę Ci także abyś rozważył zmianę ustawień klawiatury i myszki z domyślnych, którymi w/g mnie nie da się swobodnie grać, na jakieś podobne do moich. Moje też nie są doskonałe ale chyba jednak lepsze, bo przynajmniej nie musisz z wirtuozerią pianisty przeskakiwać pomiędzy samą klawiaturą (bójki), a klawiaturą i myszką (strzelaniny) - kluczową zmianą jest przeniesienie ciosów z klawiatury na myszkę. Jeśli chodzi o klawiaturę, kombinacji ustawień może być co najmniej kilka (sam w trakcie jednej gry przetestowałem tyle), ale ważne w/g mnie są dwie rzeczy: 1) aby ciosy i strzał były przypisane właśnie do myszki, 2) żebyś przyciski bloku, pochwycenia, skoku i autocelowania/blokowania celu (plus ewentualnie jeszcze chodzenia/skradania się) miał tak przypisane by - kiedy któryś z nich naciskasz - jednocześnie móc poruszać się we wszystkich czterech kierunkach (WSAD), w dowolnym z tych kierunków. Proponuję powyższe funkcje "zrzucić" na klawisze: lewy Shift, Ctrl, Alt i Spację, które zwykle naciskasz pewnie kciukiem i małym palcem lewej ręki. Domyślnie za np. blok odpowiada bodajże klawisz R i to jest złe rozwiązanie, bo blokując przez dłuższą chwilę ciosy przeciwnika, nie możesz wówczas obrócić się z gardą w prawo (klawisz D) - odrywasz palec od tego ostatniego przycisku. A jeżeli blok przypiszesz np. do Spacji, będziesz mógł się swobodnie obracać ze swoją zasłoną w obydwie strony, bo Spację naciskasz zapewne kciukiem. Skradanie się (stealth) - a właściwie jest to chodzenie - jest najmniej ważne, bardzo rzadko używane i w sumie możesz nie przyporządkowywać go do żadnego klawisza. Nie myl takiego skradania się/chodzenia z drugim, które "uaktywniasz" kucając (crouch) - to drugie jest bardzo istotne i powinieneś mieć jakiś klawisz odpowiadający za kucnięcie postaci (np. C) ! Jest jeszcze jedna warta uwagi sprawa - jeśli w bójkach lubisz zakładać przeciwnikom dźwignie/łamać im kończyny (Thai boxing), to dobrze by było gdybyś przycisk bloku mógł swobodnie naciskać jednocześnie z klawiszem pochwycenia (bo właśnie tych dwóch używasz w takiej akcji). Raczej odpada wówczas rozwiązanie typu Spacja - Alt czy Shift - Ctrl. Jeśli rolka Twojej myszki jest już bardzo "wyrobiona"/czuła i przy naciskaniu jej (czyli strzelaniu) reaguje w nieprzewidziany sposób, możesz przenieść wybór broni z rolki na klawiaturę, aby uniknąć zamieszania z niechcianą zmianą narzędzi mordu przy owym strzelaniu. Wadą tych ustawień, które widzisz na obrazku powyżej są różnice dotyczące przycisków związanych ze strzelaniem i celowaniem - inne odpowiadają za te funkcje kiedy poruszasz się piechotą, a inne kiedy pędzisz samochodem. Ale można do tej niedogodności przywyknąć chyba ...

Tłumaczenie funkcji z obrazka wyżej na polski (abyś wiedział co robi dany klawisz jeśli ni w ząb nie kumasz angielskiego ;-):

badge - odznaka policyjna (pokazanie jej)

warning shot - strzał ostrzegawczy (w powietrze)

pause/map - wiadomo: pauza/mapa

exit - wyjście

next combat mode - następny tryb walki

target lock - zablokowanie celu/autocelowanie

grapple - pochwycenie

restart song - restart piosenki

clear waypoint - skasowanie z mapy waypointu czyli punktu drogi, orientacyjnego

accelerate - przyspieszenie (w pojeżdzie)

up - w górę (w menu gry)

look behind - spójrz za siebie (w samochodzie)

jump - skok

crouch - kucnięcie

next song - następna piosenka

set waypoint - postawienie na mapie waypointu (punktu drogi, orientacyjnego)

reload - zmiana magazynka

block - blok (w walce)

handbrake - hamulec ręczny

use/action - użyj/akcja (np. otwarcie drzwi, przerzucenie wajchy, itp. - w zależności od sytuacji)

car door - otwarcie drzwi samochodu, wyjście z niego

next 2nd weapon - następna broń boczna, w tej grze - biała (np. miecz, pałka)

move left - idź w lewo (pieszo)

turn left - skręt w lewo (pojazd)

previous - poprzedni (w menu)

move right - idź w prawo

turn right - skręt w prawo

next - następny (menu)

move forward - idź do przodu

move backward - idź do tyłu

brake/reverse - hamulec/wsteczny

down - w dół (w menu)

precision aim - tryb celowania precyzyjnego

next main weapon - następna broń główna (w grze np. pistolet, karabinek, itp.)

light attack - słaby cios

heavy attack - silny cios

fire weapon - strzał (oddanie go)

back - cofnij (w menu)

select - wybierz (w menu gry)

select weapon - wybór broni

camera mode - zmiana kamery (widoku)

Misje główne

Rozdział "Intro Act"

Rozdział "Intro Act"

Misje tego rozdziału to w większej części tutorial - przejdź go (nie masz innego wyjścia), aby zapoznać się z możliwościami jakimi dysponuje Reed. Kolejne zadania, które powinieneś wykonywać w czasie misji, wyróżniłem w tekście zielonym kolorem. Moje tłumaczenie z angielskiego tych kolejnych celów misji jest luźne (chciałem by przede wszystkim wpasowywało się w tekst poradnika) ale powinno zachowywać sens oryginału. Na obrazku obok widzisz spis misji tego rozdziału.

Na początek od razu bardzo ważna uwaga. Jeśli chcesz szybko zobaczyć oba zakończenia gry (dobre i złe) graj tak, aby do końca utrzymywać równowagę między swoimi punktami złego i dobrego gliniarza, które będziesz otrzymywać w trakcie rozgrywki (o nich w dalszej części tegoż poradnika). W momencie gdy dotrzesz do grande finale postępuj zgodnie ze wskazówkami, które znajdziesz w odpowiedniej części niniejszego poradnika, a szybko obejrzysz oba zakończenia. Jeśli zaś nie spieszy Ci się i zakładasz, że po zakończeniu zabawy przejdziesz jeszcze raz grę innym sposobem, to graj teraz jak chcesz - skupiając się na byciu dobrym lub złym gliną.

Rozdział "Intro Act" - Misja 1 "Vengeance"

Misja 1 "Vengeance"

Gwiazdka roku 2000. Paru kolesi próbowało wysłać na tamten świat Ciebie, Marcusa Reeda, i Twojego ojczulka, bossa przestępczego podziemia. Nie udało im się to i teraz podążasz przez Nowy Jork mocno zdezelowaną furą aby wyrównać z niedoszłymi zabójcami rachunek. To na razie tylko filmik wprowadzający do gry, nie masz kontroli nad poczynaniami bohatera. [1]

[1]

[2]

Zatrzymujesz się przed meliną tych szczurów i z pistoletami maszynowymi w dłoniach wchodzisz do rudery. Zastajesz ich w niezłych nastrojach w jednym z pomieszczeń. Są mocno zdziwieni widząc Cię żywego. [2] Kev Lar, ich przywódca (ten w zielonym szlafroczku), sięga po broń, jednak Ty jesteś szybszy i udaje Ci się go ranić. Pozostałych dwóch ziomali bawiących się konsolą do gier zabijasz. W tym momencie filmik wprowadzający się urywa i wreszcie możesz osobiście przejąć kontrolę nad Marcusem. Twoje pierwsze zadanie - znaleźć Keva Lara (objective - find Kev Lar), który, ciężko ranny, zdołał nawiać z pomieszczenia. Sterujesz bohaterem zgodnie z podpowiedziami, które widzisz na ekranie, używając domyślnych klawiszy lub korzystając z moich ustawień klawiatury/sterowania (w tekście odwołuję się do swoich ustawień !) - celujesz przy pomocy myszki, "blokujesz" cel (autotargeting - autocelowanie) przytrzymując Shift, strzelasz naciskając środkowy przycisk mychy czyliśpm. Zmiana magazynka to R. Na razie nie masz możliwości użycia precyzyjnego trybu strzelania ("precision aim"). Biegnij na korytarz, który widzisz przed sobą. [3]

[3]

[4]

Na korytarzu zastrzel dwóch bandziorów, którzy wejdą Ci w drogę. Dwóch następnych jest w pokoju po lewej. [4] Znajdują się tam również dwie panienki lekkich obyczajów - co z nimi zrobić to Twój wybór, na razie zabici "cywile" nie powinni liczyć się do punktów złego gliniarza bo tym ostatnim póki co jeszcze nie jesteś. Chwilowo nie możesz także podnosić i używać broni przeciwników. Obróć się w prawo i wbiegnij po schodach na górę zabijając jednego kolesia, który pojawi się u szczytu schodów. Los nieuzbrojonego pana załatwiającego swoje potrzeby fizjologiczne w ubikacji po lewej składam w Twoje ręce. Biegnij korytarzem do pomieszczenia na wprost, wysyłając najpierw na tamten świat ziomala, którego wybiegnie na korytarz. [5]

[5]

[6]

Zastrzel kolejnych dwóch zbirów w pokoju, dwie skąpo odziane panienki możesz oszczędzić. Jeśli odniosłeś jakieś rany w dotychczasowej strzelaninie możesz skorzystać z apteczki znajdującej się na prawo od okna - po prostu do niej podejdź. Potem wyskocz przez okno na zewnątrz (klawisz E). [6] Zejdź po drabinie na dół (również E) i idź po krwawych śladach, które zostawił ścigany przez Ciebie Kev Lar. Przy ogrodzeniu koło ogrzewającego się bezdomnego kucnij (C) i przejdź przez dziurę w siatce. [7]

[7]

[ 8]

Za rogiem budynku zastrzel najpierw bandytę na balkonie z prawej, a potem wykończ drugiego w głębi. [8] Kolejnych trzech zakapiorów pojawi się w oddali i schowa się za niebieskim samochodem - najłatwiej jest ich wyeliminować strzelając w zbiornik z gazem, który znajduje się na przyczepce podpiętej do samochodu i powodując eksplozję. Przed samochodem skręć w lewo (idąc po krwawych śladach na śniegu) i zejdź po schodach do piwnicy, wysyłając na tamten świat pojedynczego kolesia, który pojawi się u dołu schodów. [9]

[ 9]

[ 10]

W piwnicy skręć w lewo a potem w prawo. Przywita Cię pięciu ostatnich już zbirów. [10] Wystrzelaj ich jednego po drugim (poczynając od tego skrajnie z lewej), chowając się i wyskakując zza narożnika, który widzisz po prawej. Możesz też grzać w te duże zbiorniki po lewej - wylatująca z nich para na chwilę oślepia stojącego w pobliżu oprycha. Na ścianie obok Ciebie wisi też apteczka, z której możesz zrobić użytek, jeśli zostaniesz poważniej postrzelony. Po eliminacji tych pięciu gangsterów ponownie włączy się filmik, na którym zobaczysz jak Twoja postać wykańcza bossa przestępców, chowającego się jak szczur w pojemniku na śmieci. [11]

[11]

[12]

Jeden z leżących tu bandziorów, najwyraźniej nie do końca martwy ;-), podniesie się z ziemi i spróbuje poczęstować Marcusa kulką. Życie Twojemu bohaterowi uratuje glina nazwiskiem Terrence Higgins, przyjaciel rodziny Mareczka (głosu użycza mu Mickey Rourke, aktor znany np. z filmu "Harry Angel"). Zjawił się na miejscu wezwany przez ojca Reeda. Detektyw Higgins puści Marcusa wolno zacierając ślady jatki, którą ten ostatni przed chwilą urządził. [12]

Rozdział "Intro Act" - Misja 2 "Precinct Test" - Test 1

Misja 2 "Precinct Test"

Test 1 - Walka wręcz

Od wydarzeń z poprzedniej misji minęło 5 lat, mamy rok 2005. Terry Higgins tak skutecznie ukrył przestępczą przeszłość Marcusa Reeda, że zdołał z niego uczynić nowojorskiego "krawężnika" (szeregowego policjanta). Mareczek ma jednak większe ambicje - pragnie stać się detektywem Wydziału do Walki ze Zorganizowaną Przestępczością (Organized Crime Unit - OCU), ale aby to marzenie zrealizować musi jeszcze wpierw zdać stosowne egzaminy. [1]

[1]

[ 2]

Po rozpoczęciu sprawdzianu postępuj zgodnie z podpowiedziami, które widzisz u góry ekranu. Aby przełączać się pomiędzy trybami walki wręcz wciskaj PageUp lub PageDown (jak widzisz na obrazku) albo Tab lub kręć w górę/w dół kółkiem myszki (jeśli ustawiłeś sobie klawiaturę w/g moich wskazówek). Masz na razie dwa tryby walki wręcz do wyboru - z użyciem broni "białej" (np. pałki policyjnej) albo na gołe pięści. Wraz z postępami w grze, będziesz mógł się wyposażyć w dodatkową broń i nauczyć się kilku sztuk walk - wówczas będziesz mógł się jeszcze przełączać dodatkowo pomiędzy tymi broniami/sztukami wciskając klawisze T i G. Na razie jednak możesz używać tylko policyjnej tonfy lub walczyć na gołe pięści w stylu "brawling" (pospolita bijatyka). [2] Podejdź do pierwszej kukły i poczęstuj ją trzema słabymi ciosami (perform 3 light attacks) - lewy przycisk myszki (lpm) w/g moich ustawień. Te słabe ciosy są szybkie ale dosyć ... no właśnie - słabe i dobrze nadają się do wstępnego "znieczulenia" przeciwnika. Trzy takie uderzenia zadane pod rząd przeciwnikowi powinny go ogłuszyć, pozwalając Ci zrobić z nim potem wszystko. [3]

[ 3]

[ 4]

Następnego manekina zapraw silnym ciosem (perform heavy attack) - prawy przycisk mychy (ppm). Silne ciosy doskonale nadają się do wykańczania opadającego z sił oponenta - trzy takie uderzenia zadane pod rząd mogą znokautować klienta. [4] W kolejnej sali uderz kukłę obszernym sierpem (perform radial attack) - naciśnij równocześnie lpm i ppm. [5] Ten typ ataku początkowo nie przydaje się zbytnio w walce bo jego wykonanie trwa dosyć długo i przeciwnik często zdąży w tym czasie przesunąć się co powoduje, że zaliczamy pudło. Jednak gdy poznasz tajniki Wu-Shu (jedna ze sztuk walki) cios ten może zostać zastąpiony znacznie skuteczniejszym kopnięciem w wyskoku z obrotem.

[ 5]

[ 6]

W następnym pomieszczeniu, gdy zbliżysz się do kukły, wykonaj atak kierunkowy (perform directional attack) - naciśnij i trzymaj wciśnięty klawisz Lewy Shift aby "zablokować się" na celu tj. manekinie a wówczas, przy pomocy klawiszy ruchu (popularny WSAD), możesz krążyć dookoła przeciwnika, uskakiwać na boki, zadawać ciosy. W rzeczywistej walce z kilkoma kolesiami "blokujesz się" na najbliższym oponencie co zdecydowanie ułatwia rozstrzygnięcie starcia na Twoją korzyść. W trakcie bójki możesz także przełączać się tym Lewym Shiftem pomiędzy adwersarzami. [6] Kolejny pokój to znęcanie się nad leżącym oponentem (perform ground attack) - podejdź do manekina i stojąc blisko niego wciskaj lpm lub ppm. Niby nie kopie się leżącego ale w realnej bójce na ulicy ta zasada nie ma zastosowania - w praktyce korzystaj z tego elementu często. Pamiętaj jednak, iż z czasem będziesz trafiał na klientów znających Tae Kwon Do (kolejna sztuka walki), którzy po chwili leżenia na ziemi potrafią z takiej leżącej pozycji wstać zadając przy okazji ciosy - kopnij ich więc parę razy a potem odskocz gdy będą zbierać się z gleby by nie dostać w szczenę. Poznaj Tae Kwon Do aby samemu również móc zadawać ciosy kiedy wstajesz z ziemi gdy ktoś Cię na nią powalił. Pamiętaj też, że kiedy to Ty leżysz na łopatkach możesz turlać się na boki (klawisze ruchu - WSAD) unikając uderzeń przeciwników. [7]

[ 7]

[ 8]

Następnie podejdź do ogrodzenia i przeskocz przezeń (climb over the fence) - klawisz E. W grze możesz wspinać się na wszelkie siatki, półki skalne, itp. zagradzające Ci drogę. [8] W kolejnym pomieszczeniu podejdź do policjanta ubranego w strój ochronny i pochwyć go (perform grapple) - Lewy Ctrl w/g moich ustawień klawiatury. [9] W grze chwytasz w ten sposób mieszkańców Nowego Jorku aby ich przeszukać. Jeżeli trafisz na jakiś trefny towar w ich kieszeniach (np. zielsko) możesz im założyć "obrączki" (kajdanki) ponownie wciskając ten klawisz. Ścigając uciekającego przestępcę możesz też po naciśnięciu tego przycisku rzucić się na delikwenta i powalić go na ziemię. Jeśli to Ciebie pochwycono w ten sposób możesz wyrwać się z takiego chwytu (obojętnie czy stoisz a przeciwnik trzyma Cię od tyłu czy leżysz a oponent siedzi na Tobie) szybko wciskając naprzemiennie kilka razy klawisze ruchu - A i D.

[ 9]

[ 10]

Kiedy już pochwyciłeś przeciwnika możesz poczęstować go którymś z uderzeń - lpm lub ppm. Trzymając i wykręcając klientowi rękę możesz przemieszczać się z nim "po okolicy" za pomocą standardowych klawiszy ruchu (WSAD) i podchodzić do wszelkiego rodzaju sprzętów (np. sklepowych półek) a potem rozbijać je ... jego "makówką" :-). Możesz go także popchnąć wciskając ponownie Lewy Ctrl. Popchnięcie świetnie działa gdy bijesz się na jakiejś wysokości - podejdź z delikwentem do krawędzi i zepchnij kolesia na dół, zapewniając mu w ten sposób twarde lądowanie. [10] W następnej salce musisz podkraść się cicho do przeciwnika (policjanta) stojącego tyłem do Ciebie i powalić go na ziemię (perform stealth takedown). W tym celu kucnij (C) i zbliż się do oponenta. Pochwyć go wciskając Lewy Ctrl. [11]

[ 11]

[ 12]

Teraz możesz go wykończyć na dwa sposoby - jak dobry glina nie odbierając mu życia (Lewy Ctrl) albo jak zły gliniarz zabijając go (lpm lub ppm). [12] W kolejnej sali Twoim zadaniem jest blokować ciosy przeciwnika (block opponent) - wciśnij i trzymaj klawisz Spacji gdy oponent wyprowadza swoje uderzenia. [13] Kiedy poznasz Karate będziesz w stanie łapać tym klawiszem (Spacją) ciśnięte w Twoim kierunku przedmioty. Gdy nauczysz się Thai-boxingu (boksu tajskiego) będziesz mógł także zakładać atakującemu Cię delikwentowi różnego rodzaju dźwignie - blokując Spacją i naciskając Lewy Ctrl gdy klient wyprowadza swój cios.

[ 13]

[ 14]

Ostatnie już pomieszczenie to luźna walka z trzema przeciwnikami (defeat extra opponents), policjantami ubranymi w stroje ochronne. Na marginesie - chyba czują przed Tobą respekt bo dosyć grubo się tymi ochraniaczami poowijali ;-) ... Pierwszego z nich (tego środkowego) najłatwiej wykończyć chwytając go od tyłu i powalając na ziemię Lewym Ctrl. Z pozostałymi dwoma powinieneś sobie spokojnie poradzić wykorzystując umiejętności, które nabyłeś przed chwilą. Pamiętaj tylko, iż jeśli nie chcesz zacząć zarabiać punktów złego gliniarza powinieneś myśleć o tym już teraz - nie zabijaj więc tych przeciwników, których zdołałeś pochwycić ! [14] Po krótkiej walce skieruj się w lewo, w stronę drzwi migających na zielono i wyjdź przez nie (E) kończąc ten etap. [15]

[ 16]

Zapoznaj się z wynikami tego testu i przejdź do następnego wciskając lpm. [16]

Rozdział "Intro Act" - Misja 2 "Precinct Test" - Test 2

Misja 2 "Precinct Test"

Test 2 - Użycie broni palnej

Teraz przystąpisz do testu swoich umiejętności strzeleckich. Najpierw, za pomocą domyślnych klawiszy PageUp lub PageDown albo mojego Tab'a, przełącz się w tryb używania broni palnej (w prawym górnym rogu ekranu powinna pojawić się ikona pistoletu - kropki obok niej to ilość nabojów w magazynku). Wyceluj (perform targeting) przy pomocy myszki i ostrzelaj cele przed sobą - strzelasz naciskając środkowy przycisk myszki (śpm) w/g moich ustawień klawiatury. Możesz także używać funkcji "blokowania" celu (autocelowania) trzymając wciśnięty Lewy Shift. Pomiędzy celami przełączasz się wówczas ponownie wciskając Lewy Shift. Magazynek zmieniasz na pełny klawiszem R. Uważaj (jeśli nie chcesz zbierać punktów złego gliny) aby nie grzać do żółtych tarcz trzymających "ręce" w górze - symbolizują one cywilów ! [1]

[1]

[2]

Następnie ostrzelaj cele schowany za narożnikiem (perform corner fire) - podejdź do ściany i przylgnij do niej wciskając C a potem wychyl się którymś z klawiszy ruchu A lub D (Lewy Shift czyli autocelowanie też chyba działa) i strzelaj - śpm. Od ściany "odlepiasz się" ponownie naciskając C. [2] Biegnij dalej po drodze wykonując "szczupaka" (perform gun dive) - dwa razy szybko naciśnij Lewy Alt przytrzymując go wciśniętego po drugim razie. [3] "Szczupakiem" możesz także rzucać się na boki (nie tylko do przodu) i strzelać lecąc w powietrzu. Bieg czasu wówczas zwalnia, na razie jednak to zwolnienie jest bardzo krótkie - wydłuży się gdy nabędziesz umiejętność "podwójnego szczupaka" (double slomo dive) na strzelnicy na komendzie głównej.

[3]

[4]

Przed następnym pomieszczeniem podnieś z ziemi granaty (pick up grenades) wciskając klawisz E (w ten sposób możesz podnosić także inne przedmioty), wyceluj (aim the grenade) i rzuć granat (throw grenade) naciskając śpm (w ten sposób możesz rzucać także innymi przedmiotami). Zauważ, że zawsze ciskasz obiekty z tą samą siłą. Po zniszczeniu celów ruszaj dalej. [4] Przed kolejną salką wejdź w tryb prowadzenia ognia precyzyjnego (enter precision aim) naciskając F w/g moich ustawień. Przyceluj dokładnie (perform precision aim) i ostrzelaj cele. W trybie prowadzenia ognia precyzyjnego bieg czasu również zwalnia. Lewy Shift w tym trybie nie "blokuje" celu lecz działa inaczej - powoduje jeszcze większe zwolnienie ruchów celownika umożliwiając oddanie arcydokładnego strzału. W praktyce to ostatnie rozwiązanie nie przydaje się (sam tryb precyzyjnego strzelania jest wystarczająco dokładny). Możesz celować/strzelać w kończyny przeciwników (celownik robi się wówczas niebieski) neutralizując ich a nie zabijając. Gdy mierzysz w głowę celownik robi się czerwony a strzał jest - rzecz jasna - śmiertelny. Pamiętaj jednak, że Twoim zadaniem jako policjanta jest zatrzymanie przestępcy a nie jego fizyczne wyeliminowanie - za strzały neutralizujące w kończyny otrzymujesz więc punkty dobrego gliniarza a za zaaplikowanie ołowiu w głowę bandziora - złego. Żółte tarcze trzymające "ręce" w górze to cywile a do tarcz "trzymających" w rękach broń strzelaj w pierwszej kolejności !. [5]

[5]

[6]

Na zakończenie tego testu zniszcz jeszcze pozostałe cele (destroy extra targets) na trzech następnych stanowiskach wykorzystując wszystkie umiejętności, które przed chwilą poznałeś a potem wyjdź przez drzwi na końcu korytarza. [6]

Rozdział "Intro Act" - Misja 2 "Precinct Test" - Test 3

Misja 2 "Precinct Test"

Test 3 - Jazda samochodem

Pora na sprawdzenie jak radzisz sobie "za kółkiem". Podejdź do drzwi samochodu i wsiądź do niego naciskając klawisz E. [1]

[1]

[2]

Prowadzisz używając popularnego WSADu - W to przyspieszenie (gaz), S - zwolnienie (hamulec) a także bieg wsteczny kiedy się całkowicie zatrzymasz, naciskając A i D skręcasz. Zaraz na pierwszym zakręcie użyj hamulca ręcznego (use handbrake) aby wejść w zakręt poślizgiem - wciśnij Spację. [2] Gdy zbliżysz się do kilku pojazdów jadących przed Tobą włącz syrenę (use siren) naciskając klawisz Q - samochody rozjadą się na boki. [3]

[3]

[4]

Następnie jadąc ostrzelaj z samochodu (use gun) cele po prawej i lewej stronie ulicy - ppm "blokujesz" celownik na najbliższym celu a lpm strzelasz z pistoletu. [4] W trakcie właściwej gry możesz także używać trybu strzelania precyzyjnego (śpm) - czas zwalnia, widok się znacznie przybliża, a Ty możesz sterować celownikiem przy pomocy myszki, jednocześnie kierując pojazdem za pomocą WSADu. Masz wówczas kilka opcji - możesz strzelać w opony pojazdu, który ścigasz, możesz podziurawić zbiornik z paliwem powodując wybuch tamtej fury, wreszcie możesz zastrzelić kierowcę. Magazynek w pistolecie zmienia się automatycznie po opróżnieniu, możesz go także zmienić w dowolnej chwili wciskając R. Teraz wykonaj "manewr unieruchamiający" (perform pit maneuver) - zbliż się do jednego z pojazdów jadących przed Tobą i walnij swoim przednim zderzakiem w jedną z jego tylnych opon aby wytrącić go z kursu. Najlepiej zrobić to tak jak widzisz na obrazku, uderzając w koło z boku. Spróbuj załatwić w ten sposób również drugi z samochodów. [5]

[5]

[6]

Potem przejedź slalomem pomiędzy przeszkodami [6] a następnie omiń trzy makiety przechodniów (avoid pedestrians) "przechodzące" przez drogę. [7]

[7]

[8]

Na koniec zatrzymaj się (brake car) wciskając i trzymając wciśnięty klawisz S (lub zaciągnij hamulec ręczny - Spacja). Wysiądź z samochodu (klawisz E) aby zakończyć test. [8]

Rozdział "Intro Act" - Misja 3 "Locker & Garage"

Misja 3 "Locker & Garage"

Oglądając filmik będący wstępem do tej misji, zwróć uwagę na przedstawioną na nim sytuację, na której telefonicznej rozmowie Vica Navarro (szefa OCU, któremu, jak można wyczuć, Reed nie bardzo przypadł do gustu) rozmawiającego z żoną o jakiejś szafce na stacji kolejowej Grand Central, przysłuchuje się detektyw Terry Higgins. Przyjrzyj się także posterowi z napisem El Jeffe wiszącemu na ścianie za plecami Victora. Ta niewinna scenka ma kluczowe znaczenie na końcu gry ... [1]

[1]

[2]

Ok, zdałeś testy. Teraz pora sprawdzić jak radzisz sobie na ulicy. Najpierw jednak musisz przebrać się w cywilne ciuchy i załatwić sobie samochód z policyjnego garażu. Zlokalizuj garaż (locate garage) - dostaniesz się do niego windą. Odnajdź ją - w tym celu idź prosto i skręć w lewo. [2] Wejdź do windy (klawisz E), wybierz piętro klawiszami A i S, zatwierdź wybór moim lpm. [3]

[3]

[4]

Zjedź na dół do garażu. [4] W szafce po prawej (podejdź teraz do niej) znajdziesz swoje cywilne ciuchy. Wszystkie ubrania, które w dalszej części gry zakupisz na mieście będą składowane w tej szafce. Zawsze możesz tu wrócić i zmienić ciuchy. Teraz właśnie przebierz się pierwszy raz w cywilne ubranko naciskając X i potwierdzając wybór lpm. [5]

[5]

[6]

W okienku obok jest policjant u którego możesz kupić samochód policyjny (po jednym na każdy zdobyty przez Ciebie stopień policyjny) a także któremu możesz wydać polecenie podstawienia do garażu nabytej wcześniej bryki policyjnej lub cywilnej, którą kupiłeś w mieście. Kupujesz naciskając X, każesz podstawić wciskając lpm. [6] U tego gliniarza możesz także nabyć (za pieniądze) stosowne umiejętności w prowadzeniu pojazdów - także po jednej na każdy stopień. [7]

[7]

[8]

Każ teraz podstawić sobie do garażu samochód policyjny (dużego wyboru póki co nie masz). Możesz też nabyć pierwszą umiejętność (skill) w prowadzeniu pojazdów - "Insta-turn" (akurat masz w kieszeni zbędne ... tysiąc dolarów) czyli zdolność wykonywania perfekcyjnych skrętów o 90 stopni. Wejdź do policyjnego garażu drzwiami na lewo od okienka. [8] Podejdź do podstawionej fury, wsiądź do niej (klawisz E) i wyjedź z komendy policji na ulicę aby zakończyć misję. [9]

[9]

[10]

Aha, kiedy podczas gry będziesz kupował broń (czy to w sklepie na mieście czy na policyjnej strzelnicy) to pojawi się ona w bagażniku Twojej policyjnej bryki - w każdej chwili możesz podejść do swojego samochodu, otworzyć bagażnik (E) i zmienić broń na tą, którą aktualnie w nim przechowujesz (pojawi się stosowne menu wymiany obsługiwane przy pomocy klawisza X i lpm). Przy bagażniku uzupełniasz również amunicję w posiadanych przy sobie broniach.

[Skoro już jesteśmy przy temacie policyjnego garażu zajmijmy się przy okazji policyjną strzelnicą, choć w tej misji jej nie odwiedzasz. Na strzelnicy ... wbrew pozorom nie masz okazji postrzelać. Możesz tam tylko zakupić nową broń i umiejętności strzeleckie wraz z awansowaniem na kolejne stopnie w policyjnej hierarchii. [10] Krócej - podobnie jak w garażu piętro wyżej.]

Rozdział "Intro Act" - Misja 4 "Navigating Traffic"

Misja 4 "Navigating Traffic"

Poczekaj aż Terry wsiądzie do samochodu. [1]

[1]

[2]

Teraz ruszaj do baru (race to biker bar) - właśnie od tego miejsca powinna zaczynać się służba każdego porządnego gliniarza ;-). [2] Jedź prosto Broadwayem aż do rozwidlenia dróg, tam wybierz prawą odnogę czyli 7th Ave. Skręć w prawo gdy dojedziesz do W 42nd St, a potem w lewo, w 9th Ave. Tuż za skrzyżowaniem 9th Ave z W 37th St po prawej stronie ulicy przy zielonym słupie światła jest bar. Miejsca związane z misjami, które masz wykonywać w trakcie gry wskazują na obwódce kompasu w lewym dolnym rogu ekranu stosowne, kolorowe trójkąciki. Zielony trójkącik to miejsce związane z misją główną (jak np. teraz ten bar), czerwony to miejsce, w którym dokonano przestępstwa. Będziesz także widział trójkąty w innych kolorach, np. niebieskie oznaczające miejsca w których odbywają się nielegalne wyścigi samochodowe czy fioletowe - areny nielegalnych walk. Jeśli dana lokacja znajduje się daleko od Ciebie to trójkącik ma tylko ramkę (obwódkę), gdy się zbliżasz - trójkąt wypełnia się stosownym kolorem. Na kompasie widzisz także inne symbole - co oznaczają sprawdź w rozdziale pt. "Mapa miasta" tegoż poradnika. W każdej chwili możesz klawiszem Esc dostać się do menu z większą mapą metropolii niż ten jej fragment, który masz na kompasie. Możesz także sprawdzić tam aktualny cel gry.

Terry każe Ci włączyć syrenę - uczyń to (klawisz Q). [3] Możesz w dowolnej chwili zmienić widok (kamerę) na jeden z kilku (zza samochodu, znad maski, zza przedniej szyby) kręcąc kółkiem myszki w górę/w dół.

[3]

[4]

Gdy jesteś już bardzo blisko celu trójkąt z obwódki kompasu zmienia się w kwadrat tego samego koloru w jego środku. Miejsce docelowe wskazuje na ulicy słup kolorowego światła - podjedź do niego. [4] Zamiast słupa możesz też ujrzeć migające odpowiednim kolorem drzwi jeśli miejsce docelowe to jakiś budynek, lokal.

Rozdział "Intro Act" - Misja 5 "Street Test"

Misja 5 "Street Test"

Naciśnij E aby wysiąść z samochodu (exit vehicle). Zrewiduj trzech podejrzanych typów (frisk 3 suspects), których widzisz stojących na chodniku. [1] Podchodź do każdego z nich po kolei i naciskaj Lewy Ctrl aby pochwycić podejrzanego i znowu Lewy Ctrl aby go puścić (jeśli nie znalazłeś przy nim trefnego towaru). W dalszej grze będziesz także mógł podłożyć Bogu ducha winnemu obywatelowi kontrabandę (podkładasz ją wciskając E) a potem go aresztować jednak za takie zachowanie otrzymasz punkty złego gliniarza.

[1]

[2]

Przy jednym z nich powinieneś coś znaleźć (np. paczuszkę narkotyków) - załóż mu kajdanki ponownie naciskając Lewy Ctrl. [2] Podczas właściwej gry przestępca czasem może zaproponować Ci łapówkę w zamian za puszczenie go wolno - jeśli zdecydujesz się ją wziąć (klawisz E) też dostaniesz złe punkciki. Następnie podejdź do samochodu stojącego nieopodal i przeszukaj jego bagażnik (search the trunk) - klawisz E. [3]