Zmieniam się. Co się ze mną dzieje podczas dojrzewania - Iza Jąderek - ebook + audiobook

Zmieniam się. Co się ze mną dzieje podczas dojrzewania ebook i audiobook

Iza Jąderek

4,0

Ten tytuł dostępny jest jako synchrobook® (połączenie ebooka i audiobooka). Dzięki temu możesz naprzemiennie czytać i słuchać, kontynuując wciągającą lekturę niezależnie od okoliczności!
Opis

Ta fascynująca książka to klucz do zrozumienia niezwykłej podróży, jaką jest dojrzewanie psychoseksualne.  

Przewodnik ten jest kompendium wiedzy na temat naszej anatomii, fizjologii dojrzewania, poszukiwania i rozwoju tożsamości seksualnej i płciowej. Otwarcie i kompleksowo podaje niezbędne informacje dotyczące budowania relacji, zdrowia, aktywności seksualnej, bezpiecznego korzystania z Internetu. Pomaga zrozumieć zmiany i zjawiska, z którymi dorastające dzieci często czują się osamotnione i zdezorientowane.  

Przez całe życie, szczególnie jednak w okresie dojrzewania, nasze ciała i umysły przechodzą burzliwe zmiany, z czasem ewoluuje sposób, w jaki postrzegamy siebie i relacje z innymi osobami, rozwija się emocjonalność i zainteresowania, kształtując indywidualną i niepowtarzalną tożsamość każdej osoby.  

Książka stanowi również cenną pomoc dla rodziców i opiekunów, gdyż zachęca do otwartości i podejmowania wspierających rozmów o rozwoju psychoseksualnym, co pozwoli na wspólne odkrywanie i towarzyszenie zmianom, jakie zachodzą w życiu dzieci. To narzędzie, które pomaga tworzyć bezpieczną przestrzeń do komunikacji między pokoleniami i rozmów na tematy, które mogą wydawać się złożone czy delikatne.  

 

 

O autorce 

 

Dr n. med. Iza Jąderek 

Psycholog, psychoterapeutka, seksuolog kliniczny, specjalistka psychoseksuolog oraz europejski psychoseksuolog (ECPS), doradczyni testowania w kierunku HIV/AIDS KC ds. AIDS agendy Ministra Zdrowia.  

Certyfikowana nauczycielka programów uważności oraz współczucia: MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) oraz MBCL (Mindfulness-Based Compassionate Living). Prowadzi terapię indywidualną, terapię par jak również terapię seksualną opartą na mindfulness. Jako pierwsza osoba w Polsce prowadzi badania naukowe nad wpływem technik uważności na redukcję objawów dysfunkcji seksualnych kobiet. Prowadzi szkolenia oraz warsztaty dotyczące zdrowia psychicznego oraz seksualnego. 

Jest autorką badań i artykułów naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym oraz dwóch książek: „Zmieniam się. Co się ze mną dzieje podczas dojrzewania” oraz „Seksolatki – jak rozmawiać z młodzieżą o seksie”.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 140

Audiobooka posłuchasz w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,0 (1 ocena)
0
1
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.
Sortuj według:
bookczystakartka

Dobrze spędzony czas

Wartościowy poradnik.
00

Popularność




Ty­tuł ory­gi­nału: Zmie­niam się. Co się ze mną dzieje pod­czas doj­rze­wa­nia
Tekst © Co­py­ri­ght by Iza Ją­de­rek, 2024 Ilu­stra­cje © Co­py­ri­ght by Zo­sia Dzier­żaw­ska, 2024 © Co­py­ri­ght for the Po­lish edi­tion by Wy­daw­nic­two Zwier­cia­dło Sp. z o.o., War­szawa 2024
Re­dak­tor: Mał­go­rzata Ze­msta
Opra­co­wa­nie re­dak­cyjne: Ewe­lina Szysz­kow­ska
Ko­rekta: Pra­cow­nia Edy­tor­ska Od A do Z, Bar­bara Fi­li­pek
Pro­jekt gra­ficzny okładki: Zo­sia Dzier­żaw­ska
Pro­jekt gra­ficzny ma­kiety, ła­ma­nie i przy­go­to­wa­nie do druku: Marzka Do­bro­wol­ska
Re­dak­cja tech­niczna: Ma­riusz Te­ler
Zdję­cie au­torki: Del­l­fina Del­lert
Dy­rek­tor pro­duk­cji: Ro­bert Je­żew­ski
Wy­daw­nic­two nie po­nosi żad­nej od­po­wie­dzial­no­ści wo­bec osób lub pod­mio­tów za ja­kie­kol­wiek ewen­tu­alne szkody wy­ni­kłe bez­po­śred­nio lub po­śred­nio z wy­ko­rzy­sta­nia, za­sto­so­wa­nia lub in­ter­pre­ta­cji in­for­ma­cji za­war­tych w książce.
Wy­da­nie II, 2024
ISBN: 978-83-8132-569-1
Wy­daw­nic­two Zwier­cia­dło Sp. z o.o. ul. Wi­dok 8, 00-023 War­szawa tel. 22 312 37 12
Dział han­dlowy:han­dlowy@gru­pa­zwier­cia­dlo.pl
Wszel­kie prawa za­strze­żone. Re­pro­du­ko­wa­nie, ko­pio­wa­nie w urzą­dze­niach prze­twa­rza­nia da­nych, od­twa­rza­nie, w ja­kiej­kol­wiek for­mie oraz wy­ko­rzy­sty­wa­nie w wy­stą­pie­niach pu­blicz­nych tylko za wy­łącz­nym ze­zwo­le­niem wła­ści­ciela praw au­tor­skich.
Kon­wer­sja: eLi­tera s.c.

Jak przez mgłę pa­mię­tam ze szkoły pierw­sze za­ję­cia do­ty­czące doj­rze­wa­nia. By­łam wtedy star­sza od Cie­bie, mia­łam 15 albo 16 lat i cho­dzi­łam do li­ceum. By­li­śmy już pra­wie do­ro­śli, dość pewni sie­bie, ale kiedy ktoś przy­szedł opo­wie­dzieć nam o tym, co się dzieje z na­szymi cia­łami, spo­glą­da­li­śmy na sie­bie z za­kło­po­ta­niem, ner­wowo się uśmie­cha­li­śmy i by­li­śmy skrę­po­wani. Ko­lej­nych za­jęć nie było. O dziwo, wy­raź­niej­sze są moje wspo­mnie­nia z pod­sta­wówki: przy­po­mi­nam so­bie moje i mo­ich ko­le­ża­nek i ko­le­gów za­gu­bie­nie, eks­cy­ta­cję i lęk, kiedy roz­ma­wia­li­śmy o tym, co się zmie­nia w na­szych cia­łach, cie­ka­wość, a także przy­glą­da­nie się temu, jak się róż­nimy, po­rów­ny­wa­nie sie­bie i swo­ich do­świad­czeń. Z naj­bliż­szą ko­le­żanką spę­dza­ły­śmy dłu­gie go­dziny na roz­mo­wach, do­py­tu­jąc, czy druga „ma tak samo”, i wy­mie­nia­jąc się ob­ser­wa­cjami.

Wiele lat póź­niej za­uwa­ży­łam, ilu rze­czy wtedy za­bra­kło. Nikt nas nie uczył o bu­do­wa­niu re­la­cji, czym są gra­nice i jak je wy­zna­czać, o emo­cjach i o tym, kim się jest i jak to po­znać. Nikt nie roz­ma­wiał z nami o tym, czym jest za­ko­cha­nie i że to jest okej, kiedy chło­pak za­ko­chuje się w chło­paku. Cie­ka­wiło nas ca­ło­wa­nie się i seks, ale in­for­ma­cje mo­gli­śmy czer­pać tylko z cza­so­pism. Ro­dzice nie za­wsze umieli od­po­wie­dzieć na na­sze py­ta­nia, In­ter­net nie ist­niał, a w pro­gra­mach szkol­nych te­mat był skrzęt­nie ukry­wany. In­for­ma­cje uzy­ski­wane od ró­wie­śni­ków, oparte głów­nie na ich wła­snych do­świad­cze­niach, nie roz­wie­wały zde­cy­do­wa­nej więk­szo­ści na­szych wąt­pli­wo­ści, ale w świe­cie z wie­loma zna­kami za­py­ta­nia da­wały coś, co było dla nas cenne i war­to­ściowe – po­czu­cie przy­na­leż­no­ści i myśl: „Nie tylko ja tak mam”.

Kiedy po la­tach przy­go­to­wy­wa­łam się do po­pro­wa­dze­nia pierw­szych za­jęć z edu­ka­cji sek­su­al­nej, chcia­łam to zro­bić w taki spo­sób, w jaki sama kie­dyś po­trze­bo­wa­łam, by ktoś mnie uczył. Za­le­żało mi, żeby oswoić uczen­nice i uczniów z te­ma­tyką, wy­ja­śnić im, dla­czego roz­ma­wia­nie o doj­rze­wa­niu jest po­trzebne, i po­waż­nie, ale z lek­ko­ścią prze­ka­zy­wać wie­dzę. To­wa­rzy­szył mi lęk, ale także wielka ra­dość zwią­zana z nową drogą, na którą się zde­cy­do­wa­łam: ucze­nie dzieci i mło­dzieży, czym jest doj­rze­wa­nie i co się na nie składa. Cały czas głę­boko czuję, jak ważne i od­po­wie­dzialne jest to za­da­nie – to­wa­rzy­szyć Ci w od­kry­wa­niu sie­bie i prze­ka­zać wie­dzę, z któ­rej bę­dziesz mógł/mo­gła ko­rzy­stać.

Od cza­sów mo­jej pod­sta­wówki bar­dzo wiele się zmie­niło. Przede wszyst­kim ist­nieje In­ter­net, da­jący ogromne moż­li­wo­ści do­stępu do wie­dzy, bez prze­szkód można do­trzeć do ksią­żek i in­nych ma­te­ria­łów na te­mat doj­rze­wa­nia i emo­cji, a w nie­któ­rych szko­łach od­by­wają się za­ję­cia do­ty­czące ciała i doj­rze­wa­nia. Nie zmie­niło się jed­nak to, że na­dal nie wia­domo, jak o tym wszyst­kim mó­wić, obo­wiąz­ko­wych za­jęć z edu­ka­cji sek­su­al­nej nie ma, a je­śli już ja­kieś są, to zwy­kle od­by­wają się nie­re­gu­lar­nie i nie obej­mują wszyst­kich te­ma­tów, a nie­któ­rzy do­ro­śli także dziś nie chcą i nie umieją na „te te­maty” roz­ma­wiać.

Wy­daje mi się też, że uczu­cia i po­stawy moje i mo­ich ró­wie­śni­ków wtedy oraz Twoje i Two­ich ró­wie­śni­ków obec­nie są w pew­nym stop­niu uni­wer­salne. Po prze­pro­wa­dze­niu se­tek go­dzin za­jęć mam wra­że­nie, że stan za­gu­bie­nia i nie­pew­no­ści, roz­terki mi­ło­sne, obawy o wy­gląd ciała, po­szu­ki­wa­nie swo­jej toż­sa­mo­ści, bu­do­wa­nie ko­le­żeń­stwa i przy­jaźni, py­ta­nia o to, czym jest seks – wszystko to to­wa­rzy­szy nam tak samo. Sta­ra­łam się za­tem na­pi­sać książkę dla Cie­bie i dla sie­bie z tam­tych lat.

Dziś z ra­do­ścią i po­ru­sze­niem od­daję ją w Twoje ręce. Pi­sa­łam ją z in­ten­cją omó­wie­nia wszyst­kich waż­nych kwe­stii do­ty­czą­cych ciała, doj­rze­wa­nia i roz­woju cha­rak­te­ry­stycz­nych dla Cie­bie i Two­ich ró­wie­śni­ków – czyli czasu, kiedy masz mniej wię­cej 10–12 lat. Sta­ra­łam się ze­brać naj­waż­niej­sze ele­menty wie­dzy, a także do­świad­cze­nia zgro­ma­dzone pod­czas za­jęć za­równo z uczen­ni­cami i uczniami w Twoim wieku, jak i ze star­szych klas. W przy­go­to­wa­niu tej książki po­ma­gali mi Twoi ró­wie­śnicy – czy­tali po­szcze­gólne roz­działy i da­wali wska­zówki, które uwzględ­ni­łam, po­pra­wia­jąc jej treść. Czy­tali ją też nie­któ­rzy ich ro­dzice – dla nich była to oka­zja, żeby po­roz­ma­wiać ze swo­imi dziećmi o doj­rze­wa­niu. Jak zo­ba­czysz, książka za­wiera także wspa­niałe ry­sunki, które po­mogą Ci oswoić po­szcze­gólne tre­ści i le­piej je zro­zu­mieć.

Po­dzie­li­łam tę książkę na dzie­więć roz­dzia­łów – za­czy­na­jąc od świata Ci naj­bliż­szego, czyli Two­jego świata we­wnętrz­nego, by po­tem przejść do ze­wnętrz­nego, tego, który jest wo­kół Cie­bie, który ob­ser­wu­jesz i który na Cie­bie wpływa. Znaj­dziesz tu tre­ści uni­wer­salne, do­ty­czące wszyst­kich osób, ale też za­gad­nie­nia po­dzie­lone, na przy­kład omó­wie­nie bu­dowy ana­to­micz­nej albo pro­cesu zmian roz­wo­jo­wych u dziew­czy­nek i chłop­ców. Na pewno za­uwa­żysz, że te­maty po­szcze­gól­nych roz­dzia­łów łą­czą się ze sobą i two­rzą ca­łość. Na końcu każ­dego roz­działu znaj­dziesz py­ta­nia i słow­ni­czek. Sta­raj się ich nie omi­jać, za­sta­nów się nad nimi, być może staną się dla Cie­bie in­spi­ra­cją.

Czy­taj tę książkę po­woli, nie spiesz się. Mo­żesz prze­czy­tać je­den roz­dział i odło­żyć lek­turę na ja­kiś czas, je­śli tak bę­dziesz chciała/chciał. Mo­żesz prze­czy­tać kilka roz­dzia­łów, a po­tem po­roz­ma­wiać o tym ze swo­imi ró­wie­śni­kami lub opie­ku­nami. Mo­żesz wy­brać tylko część do­ty­czącą Two­jej płci, a tre­ści do­ty­czące płci od­mien­nej niż Twoja zo­sta­wić na czas, kiedy Cię to za­cie­kawi. Może się rów­nież zda­rzyć, że za­czniesz czy­tać ja­kiś roz­dział, ale uznasz, że ten te­mat Cię nie do­ty­czy, lub po­czu­jesz się jesz­cze nie­go­towa/nie­go­towy i zde­cy­du­jesz, by prze­czy­tać go za ja­kiś czas. Może być rów­nież tak, że prze­czy­tasz ca­łość od razu i bę­dziesz wra­cać do po­szcze­gól­nych tre­ści przy róż­nych oka­zjach. In­nymi słowy: czy­ta­jąc, zwra­caj uwagę na swoje uczu­cia i po­trzeby i po­dą­żaj za nimi. Mo­żesz ro­bić no­tatki w od­dziel­nym ze­szy­cie albo za­zna­czać to, co okaże się dla Cie­bie szcze­gól­nie in­te­re­su­jące.

Pi­sząc tę książkę, mia­łam na­dzieję, że bę­dzie to ma­te­riał, który zo­sta­nie z Tobą na lata, jak rów­nież da Ci pod­stawy wie­dzy, które póź­niej, wraz z do­ra­sta­niem, bę­dziesz mo­gła/mógł roz­sze­rzać. Li­czę, że jej treść Cię za­cie­kawi, od­po­wie na ważne py­ta­nia, a także po­może Ci le­piej po­znać sie­bie, inne osoby i ota­cza­jący Cię świat.

.

OD FUN­DA­CJI DA­JEMY DZIE­CIOM SIŁĘ

Kiedy by­łem dziec­kiem, po­pu­larne były pa­mięt­niki, do któ­rych ró­wie­śnicy, bli­scy i na­uczy­ciele wpi­sy­wali wier­szo­wane ży­cze­nia. Jed­nym z ulu­bio­nych wpi­sów do­ro­słych była sen­ten­cja: „Ucz się, ucz, bo na­uka to po­tęgi klucz”.

Z per­spek­tywy czasu zga­dzam się w pełni z nada­wa­niem wie­dzy tak du­żego zna­cze­nia. Bywa ona klu­czem do po­tęgi świa­do­mego, bez­piecz­nego i uda­nego ży­cia. Od­wró­cił­bym tylko kie­ru­nek od­po­wie­dzial­no­ści za na­by­wa­nie tej wie­dzy: ucz mnie, tato, ucz mnie, mamo, bab­ciu, dziadku, ucz mnie, szkoło!

Je­stem spo­kojny o go­to­wość dzieci do czer­pa­nia z tego na­ucza­nia, kiedy jest rze­czowe, cie­kawe i do­ty­czy spraw, które są dla nich ważne.

Ta­kim ob­sza­rem wie­dzy jest nie­wąt­pli­wie sek­su­al­ność. Wszy­scy się z nią ro­dzimy i to­wa­rzy­szy nam przez całe ży­cie. Od wcze­snego dzie­ciń­stwa je­ste­śmy jej cie­kawi, mamy wąt­pli­wo­ści, py­ta­nia, szu­kamy na nie od­po­wie­dzi. Skąd się wzię­li­śmy na świe­cie? Dla­czego je­ste­śmy zbu­do­wani tak, a nie ina­czej? Dla­czego się mię­dzy sobą róż­nimy? Dla­czego na­sze ciało się zmie­nia? Czym jest re­la­cja mi­ło­sna? Czym jest seks? Co to jest an­ty­kon­cep­cja? Do czego służą pre­zer­wa­tywy? Czy ko­bieta może się za­ko­chać w ko­bie­cie, a męż­czy­zna w męż­czyź­nie?

Wra­ca­jąc znów pa­mię­cią do dzie­ciń­stwa, stwier­dzam z przy­kro­ścią, że nikt ze mną na ta­kie te­maty nie roz­ma­wiał. Nikt w rze­czowy spo­sób nie od­po­wia­dał na po­ja­wia­jące się w mo­jej gło­wie py­ta­nia, a źró­dła, do któ­rych się­ga­łem, na­wet je­śli były rze­czowe, nie zo­stały przy­go­to­wane z my­ślą o mło­dych od­bior­cach. Wkra­cza­łem więc w na­sto­let­niość, a po­tem do­ro­słość z bra­kami w wie­dzy i wie­loma fał­szy­wymi prze­ko­na­niami.

Dzi­siaj jest ina­czej. Pa­mięt­nik za­stą­piły pro­file w ser­wi­sach spo­łecz­no­ścio­wych. In­ter­net daje do­stęp do nie­skoń­czo­nych za­so­bów tre­ści. Zda­wać by się mo­gło, że klucz do po­tęgi wie­dzy z do­wol­nej dzie­dziny jest w za­sięgu ręki każ­dego. Oka­zuje się jed­nak, że wy­szu­ka­nie w gąsz­czu in­for­ma­cji tych wła­ści­wych, wia­ry­god­nych i po­moc­nych nie jest wcale ta­kie pro­ste. Po dro­dze można tra­fić na mnó­stwo tre­ści nie­rze­tel­nych czy po pro­stu fał­szy­wych. Po­szu­ki­wa­nie przez dzieci i na­sto­lat­ków w sieci od­po­wie­dzi na py­ta­nia do­ty­czące sek­su­al­no­ści może pro­wa­dzić do tre­ści bru­tal­nych, od­ra­ża­ją­cych, wy­pa­cza­ją­cych sek­su­alną bli­skość, za­gra­ża­ją­cych ich pra­wi­dło­wemu roz­wo­jowi i bez­pie­czeń­stwu.

Nie­zmien­nie więc dzieci po­trze­bują prze­wod­nika w oso­bie bli­skiego, za­ufa­nego i za­an­ga­żo­wa­nego do­ro­słego. Czy jako ro­dzice, edu­ka­to­rzy po­tra­fimy swo­bod­nie i rze­czowo wziąć na sie­bie tę rolę? Nie za­wsze. Czy wo­bec tego mamy so­bie od­pu­ścić? Ab­so­lut­nie nie. Mu­simy się roz­wi­jać, uzu­peł­niać braki w wie­dzy, prze­kra­czać swoje ogra­ni­cze­nia. Dla do­bra dzieci.

Nie­zwy­kle po­mocna bę­dzie w tym książka Izy Ją­de­rek Zmie­niam się, którą trzy­ma­cie w rę­kach.

Je­stem za nią wdzięczny jako ro­dzic. Po­mimo że roz­mowy na te­mat sek­su­al­no­ści po­dej­mu­jemy z dziećmi w na­szym domu od pierw­szych lat ich ży­cia, to jed­nak nie mam pew­no­ści, że ro­bimy to w spo­sób wy­czer­pu­jący. Prze­ka­zu­jąc im tę książkę, je­stem spo­kojny o to, że py­ta­nia, które być może w na­szych roz­mo­wach nie pa­dły, nie po­zo­staną bez od­po­wie­dzi.

Je­stem za tę książkę wdzięczny rów­nież jako pro­fe­sjo­na­li­sta zaj­mu­jący się od 25 lat w Fun­da­cji Da­jemy Dzie­ciom Siłę ochroną dzieci przed krzyw­dze­niem. Moje ob­ser­wa­cje do­pro­wa­dziły mnie do prze­ko­na­nia, że uważna re­la­cja ro­dzi­ców z dziec­kiem po­łą­czona z prze­ka­zy­wa­niem mu waż­nej, rze­tel­nej ży­cio­wej wie­dzy jest klu­czo­wym czyn­ni­kiem chro­nią­cym je przed krzyw­dze­niem i pro­wa­dzą­cym do do­brego, uda­nego ży­cia.

Łu­kasz Woj­ta­sikFun­da­cja Da­jemy Dzie­ciom Siłę

.

-->>

ZA­NIM ZA­CZNIESZ DOJ­RZE­WAĆ.PO­DOBNI/RÓŻNI

-->>

O DZIEW­CZYN­KACH.CIPKA/ŁECH­TACZKA/MA­CICA

-->>

O CHŁOP­CACH.PE­NIS/JĄ­DRA/SPERMA

-->>

POD­SU­MO­WA­NIE

.

MOJE CIAŁO TO JA

ZA­CZNIJMY OD POD­STAW. JAK DO­BRZE ZNASZ SWOJE CIAŁO?

JAK CZĘ­STO MU SIĘ PRZY­GLĄ­DASZ?

CIAŁO JEST Z NAMI PRZEZ CAŁE ŻY­CIE, JEST CZĘ­ŚCIĄ NAS. DAJE NAM NIE TYLKO MOŻ­LI­WOŚĆ BIE­GA­NIA, TAŃ­CZE­NIA, ZA­BAWY CZY NA­UKI, ALE TEŻ TO WŁA­ŚNIE W CIELE OD­CZU­WAMY EMO­CJE, JAK RA­DOŚĆ, SMU­TEK, ZŁOŚĆ. CIAŁO WY­SYŁA NAM RÓW­NIEŻ RÓŻNE SY­GNAŁY, NA PRZY­KŁAD KIEDY ROBI NAM SIĘ CIE­PŁO LUB ZIMNO. W NIM TEŻ CZU­JEMY PRZY­PŁYW ENER­GII LUB ZMĘ­CZE­NIE I DZIĘKI TYM WSKA­ZÓW­KOM MO­ŻEMY ROZ­PO­ZNAĆ I ZA­RE­AGO­WAĆ NA SWOJE PO­TRZEBY. CIAŁO TO NA­SZE NAJ­BAR­DZIEJ OSO­BI­STE DO­ZNA­NIA, NA­SZA IN­TYM­NOŚĆ I PRZY­JEM­NOŚĆ. DLA­TEGO WARTO PO­ZNAĆ JE BLI­ŻEJ.

.

ZA­NIM ZA­CZNIESZ DOJ­RZE­WAĆ

DO MO­MENTU DOJ­RZE­WA­NIA CIAŁA DZIEW­CZY­NEK I CHŁOP­CÓW WY­GLĄ­DAJĄ MNIEJ WIĘ­CEJ PO­DOB­NIE. TO, CO OD­RÓŻ­NIA ICH OD SIE­BIE, TO UBIÓR, DŁU­GOŚĆ WŁO­SÓW, WZROST. SAMA BU­DOWA CIAŁA – Z WY­JĄT­KIEM OCZY­WI­ŚCIE NA­RZĄ­DÓW PŁCIO­WYCH – JEST ZBLI­ŻONA. BIO­DRA MAJĄ PO­DOBNĄ SZE­RO­KOŚĆ, DZIEW­CZYNKI NIE MAJĄ JESZ­CZE ZA­RY­SO­WA­NEJ TA­LII ANI NIE RO­SNĄ IM PIERSI, A CHŁOP­COM NIE PO­SZE­RZAJĄ SIĘ BARKI.

Te kształty są wi­doczne go­łym okiem – wi­dzi­cie je na co dzień, za­równo u sie­bie, jak i u wa­szych ró­wie­śni­ków.

Czas przyj­rzeć się temu, co zwy­kle jest za­kryte. Ze­wnętrzne na­rządy płciowe to naj­in­tym­niej­sze czę­ści na­szego ciała. Nie po­ka­zu­jemy ich, chyba że w trak­cie ba­dań le­kar­skich; zda­rza się, że i sami ich nie oglą­damy.

CZY WIESZ, JAK SĄ ZBU­DO­WANE TWOJE NA­RZĄDY PŁCIOWE?

CZY PO­TRA­FISZ NA­ZWAĆ PO­SZCZE­GÓLNE CZĘ­ŚCI?

ŻEBY LU­BIĆ SWOJE CIAŁO, TRZEBA JE PO­ZNAĆ.

TO NAS RÓŻNI

Jest jedna ważna rzecz od­róż­nia­jąca dziew­czynki od chłop­ców. Chłopcy mogą do­tknąć i obej­rzeć swo­jego pe­nisa bez żad­nego pro­blemu. Ich na­rządy płciowe są wi­doczne. Dziew­czynki tak nie mają. Na­wet kiedy staną przed lu­strem, na­rządy płciowe są za­sło­nięte. Dla­tego też bu­dowa na­rzą­dów płcio­wych dla chłop­ców zwy­kle nie jest ta­jem­nicą, a dziew­czynki, żeby do­kład­nie sie­bie po­znać, po­trze­bują wię­cej czasu.

Za­pra­szamy do za­kupu peł­nej wer­sji książki

O FUN­DA­CJI

Od po­nad 30 lat chro­nimy dzieci przed prze­mocą i wy­ko­rzy­sta­niem sek­su­al­nym. Za­pew­niamy dzie­ciom i ich opie­ku­nom wspar­cie, pro­fe­sjo­nalną po­moc psy­cho­lo­giczną i prawną. Uczymy do­ro­słych, jak mą­drze i sku­tecz­nie re­ago­wać na prze­moc wo­bec dzieci oraz co ro­bić, gdy po­dej­rze­wają, że dziecko jest krzyw­dzone. Wspie­ramy i an­ga­żu­jemy ro­dzi­ców, aby wy­cho­wy­wali dzieci z mi­ło­ścią i sza­cun­kiem. Wpły­wamy na pol­skie prawo, by jak naj­le­piej chro­niło in­te­res dziecka. Każde dziecko za­słu­guje na dzie­ciń­stwo wolne od prze­mocy!