Reklamacja usług transportowych - co zrobić, gdy ją otrzymamy - Dariusz Lotz - ebook

Reklamacja usług transportowych - co zrobić, gdy ją otrzymamy ebook

Dariusz Lotz

0,0

Opis

Otrzymanie reklamacji może być stresującym momentem dla każdego przewoźnika. Ten e-book to praktyczny przewodnik, który pomoże Ci przejść przez cały proces – od momentu wpłynięcia reklamacji po jej skuteczne rozpatrzenie. Dowiesz się, kiedy i w jakiej formie reklamacje mogą zostać zgłoszone, jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcy, jak wygląda procedura w przewozach międzynarodowych oraz jak uniknąć zbędnych wypłat odszkodowań. To niezbędna lektura dla każdej firmy transportowej.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 13

Rok wydania: 2025

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Autorzy: Tomasz Wiśniewski, Magdalena Z. Skalska, Michał Culepa

Redaktor: Anna Jagodzińska

Redaktor merytoryczny: Dariusz Dutkiewicz

Menedżer produktu: Marcin Karbowiak

Koordynator projektów wydawniczych: Anna Jagodzińska

Z-ca Dyrektora Head of B2B Market: Szymon Danowski

Koordynatorzy produkcji: Mariusz Jezierski

Okładka: Agnieszka Makowska

Zdjęcia i ilustracje: freepick

Korekta: Zespół

Skład i łamanie: Agnieszka Makowska

ISBN: 978-83-8409-186-9

Nr produktowy: 1BZ131

Copyright © by Wiedza i Praktyka sp. z o.o.

Warszawa 2023

Wiedza i Praktyka sp. z o.o.

03-918 Warszawa, ul. Łotewska 9a,

tel.: 22 518 29 29, faks: 22 617 60 10

Centrum Obsługi Klienta: czynne pon.–pt. w godzinach 8.00–16.00, poza godzinami pracy można pozostawić wiadomość na skrzynce głosowej, tel. 22 518 29 29 lub adres e-mail: [email protected].

Poradnik „Reklamacja usług transportowych co zrobić, gdy ją otrzymamy” chroniony jest prawem autorskim. Przedruk materiałów opublikowanych w nim – bez zgody wydawcy – jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło. Niniejszy poradnik został przygotowany z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem w ysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów oraz konsultantów. Zaproponowane w poradniku „Reklamacja usług transportowych co zrobić, gdy ją otrzymamy wskazówki, porady i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku z tym redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w poradniku „Reklamacja usług transportowych co zrobić, gdy ją otrzymamy” wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.

Informujemy, że Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez Wiedza i Praktyka sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Łotewska 9a, w celu realizacji niniejszego zamówienia oraz do celów marketingowych – przesyłania materiałów promocyjnych dotyczących innych produktów i usług. Mają Państwo prawo do wglądu oraz poprawiania swoich danych, a także do wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania do celów promocyjnych. Podanie danych jest dobrowolne. Zapewniamy, że Państwa dane nie będą przekazywane bez Państwa wiedzy i zgody innym podmiotom.

SPIS TREŚCI

Słowo od redaktora

Kiedy można spodziewać się reklamacji

Reklamacja usług transportowych co zrobić, gdy ją otrzymamy

Copyright © by Wiedza i Praktyka sp. z o.o. Warszawa 2025

Ten e-book jest zgodny z wymogami Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA)

Słowo od redaktora

Drodzy Czytelnicy,

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że temat postępowania reklamacyjnego w prawie transportowym został już wyczerpany. Jednak w praktyce przewoźnicy mają wiele problemów ze spełnieniem ustawowych wymogów związanych z reklamacją, która do nich wpłynęła. Jak powinien zachować się przedsiębiorca, którego usługi zareklamowano?

Kiedy może nie przyjąć reklamacji? Co mu grozi, gdy nie rozpatrzy jej w terminie lub bezpodstawnie odrzuci? Tego wszystkiego dowiecie się z naszego e-booka.

Życzymy miłej lektury!

Redakcja

Ten e-book jest zgodny z wymogami Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA)

Kiedy można spodziewać się reklamacji

Krajowe prawo przewozowe określa obowiązki przewoźnika przyjmującego towar i wydającego go na miejscu odbioru.Jeśli ich nie dopełni, nadawca lub odbiorca przesyłki mogą skorzystać z przysługujących im roszczeń, przede wszystkim dotyczących zwrotu należności za przewóz lub jej części. Dochodzenie roszczeń od przewoźnika odbywa się głównie przez zgłoszenie reklamacji.

Reklamację z tytułu przewozu przesyłki przewoźnik może otrzymać w dwóch przypadkach:

1. kiedy nie wykonał umowy przewozu lub wykonał ją nienależycie, czyli np. w ogóle nie przystąpił do wykonania umowy, nie odbierając towaru we wskazanym przez zlecającego miejscu, lub doszło do opóźnienia z powodu wadliwie wykonanego zlecenia transportowego, bądź

2. gdy nieprawidłowo wystawił wezwanie do zapłaty, a więc gdy faktura za przewóz o konkretnych parametrach nie odpowiada zakresowi rzeczywiście wykonanej usługi albo bezpodstawnie zawyżył cenę lub skierował żądanie zapłaty do innego zlecającego.

Złożenie reklamacji zawiesza bieg przedawnienia roszczenia odszkodowawczego z tytułu nienależytego wykonania lub niewykonania umowy przewozowej nawet na 3 miesiące.

Czy uprawnienie do wszczęcia procedury reklamacyjnej przysługuje nadawcy, czy odbiorcy? A może obu tym podmiotom? W zależności od fazy realizacji usługi przewozowej te osoby w różny sposób mają prawo do swobodnego rozporządzania przesyłką. Przynależność uprawnień reklamacyjnych zmienia się więc w czasie. Zasadniczo prawo to przysługuje nadawcy, ale gdy doszło do odbioru przesyłki, uprawnienie przechodzi na odbiorcę. Zgłoszenie generalnych roszczeń z umowy transportu zależy zatem od tego, który z podmiotów zapłacił lub któremu z nich przysługuje prawo rozporządzania przesyłką.

Ten e-book jest zgodny z wymogami Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA)