Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Otrzymanie reklamacji może być stresującym momentem dla każdego przewoźnika. Ten e-book to praktyczny przewodnik, który pomoże Ci przejść przez cały proces – od momentu wpłynięcia reklamacji po jej skuteczne rozpatrzenie. Dowiesz się, kiedy i w jakiej formie reklamacje mogą zostać zgłoszone, jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcy, jak wygląda procedura w przewozach międzynarodowych oraz jak uniknąć zbędnych wypłat odszkodowań. To niezbędna lektura dla każdej firmy transportowej.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 13
Rok wydania: 2025
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Redaktor: Anna Jagodzińska
Redaktor merytoryczny: Dariusz Dutkiewicz
Menedżer produktu: Marcin Karbowiak
Koordynator projektów wydawniczych: Anna Jagodzińska
Z-ca Dyrektora Head of B2B Market: Szymon Danowski
Koordynatorzy produkcji: Mariusz Jezierski
Okładka: Agnieszka Makowska
Zdjęcia i ilustracje: freepick
Korekta: Zespół
Skład i łamanie: Agnieszka Makowska
ISBN: 978-83-8409-186-9
Nr produktowy: 1BZ131
Copyright © by Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2023
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
03-918 Warszawa, ul. Łotewska 9a,
tel.: 22 518 29 29, faks: 22 617 60 10
Centrum Obsługi Klienta: czynne pon.–pt. w godzinach 8.00–16.00, poza godzinami pracy można pozostawić wiadomość na skrzynce głosowej, tel. 22 518 29 29 lub adres e-mail: [email protected].
Poradnik „Reklamacja usług transportowych co zrobić, gdy ją otrzymamy” chroniony jest prawem autorskim. Przedruk materiałów opublikowanych w nim – bez zgody wydawcy – jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło. Niniejszy poradnik został przygotowany z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem w ysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów oraz konsultantów. Zaproponowane w poradniku „Reklamacja usług transportowych co zrobić, gdy ją otrzymamy wskazówki, porady i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku z tym redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w poradniku „Reklamacja usług transportowych co zrobić, gdy ją otrzymamy” wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.
Informujemy, że Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez Wiedza i Praktyka sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Łotewska 9a, w celu realizacji niniejszego zamówienia oraz do celów marketingowych – przesyłania materiałów promocyjnych dotyczących innych produktów i usług. Mają Państwo prawo do wglądu oraz poprawiania swoich danych, a także do wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania do celów promocyjnych. Podanie danych jest dobrowolne. Zapewniamy, że Państwa dane nie będą przekazywane bez Państwa wiedzy i zgody innym podmiotom.
Słowo od redaktora
Kiedy można spodziewać się reklamacji
Copyright © by Wiedza i Praktyka sp. z o.o. Warszawa 2025
Ten e-book jest zgodny z wymogami Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA)
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że temat postępowania reklamacyjnego w prawie transportowym został już wyczerpany. Jednak w praktyce przewoźnicy mają wiele problemów ze spełnieniem ustawowych wymogów związanych z reklamacją, która do nich wpłynęła. Jak powinien zachować się przedsiębiorca, którego usługi zareklamowano?
Kiedy może nie przyjąć reklamacji? Co mu grozi, gdy nie rozpatrzy jej w terminie lub bezpodstawnie odrzuci? Tego wszystkiego dowiecie się z naszego e-booka.
Życzymy miłej lektury!
Redakcja
Ten e-book jest zgodny z wymogami Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA)
Reklamację z tytułu przewozu przesyłki przewoźnik może otrzymać w dwóch przypadkach:
1. kiedy nie wykonał umowy przewozu lub wykonał ją nienależycie, czyli np. w ogóle nie przystąpił do wykonania umowy, nie odbierając towaru we wskazanym przez zlecającego miejscu, lub doszło do opóźnienia z powodu wadliwie wykonanego zlecenia transportowego, bądź
2. gdy nieprawidłowo wystawił wezwanie do zapłaty, a więc gdy faktura za przewóz o konkretnych parametrach nie odpowiada zakresowi rzeczywiście wykonanej usługi albo bezpodstawnie zawyżył cenę lub skierował żądanie zapłaty do innego zlecającego.
Złożenie reklamacji zawiesza bieg przedawnienia roszczenia odszkodowawczego z tytułu nienależytego wykonania lub niewykonania umowy przewozowej nawet na 3 miesiące.
Czy uprawnienie do wszczęcia procedury reklamacyjnej przysługuje nadawcy, czy odbiorcy? A może obu tym podmiotom? W zależności od fazy realizacji usługi przewozowej te osoby w różny sposób mają prawo do swobodnego rozporządzania przesyłką. Przynależność uprawnień reklamacyjnych zmienia się więc w czasie. Zasadniczo prawo to przysługuje nadawcy, ale gdy doszło do odbioru przesyłki, uprawnienie przechodzi na odbiorcę. Zgłoszenie generalnych roszczeń z umowy transportu zależy zatem od tego, który z podmiotów zapłacił lub któremu z nich przysługuje prawo rozporządzania przesyłką.
Ten e-book jest zgodny z wymogami Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA)