Jezus Zmartwychwstał, prawdziwie zmartwychwstał - Rafał Sulikowski - ebook

Jezus Zmartwychwstał, prawdziwie zmartwychwstał ebook

Rafał Sulikowski

0,0
6,06 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

E-book stanowi autopolemikę z poprzednią publikacją „Sakralny węzeł. Prawdziwe życie Jezusa z Nazaretu”, gdzie próbowano wyjaśnić biografię Jezusa w sposób naukowy. Dzięki wnikliwości udało się prawdopodobnie rzucić nieco światła na największy cud w dziejach ludzkości, przyjrzeć się poszlakom, argumentom i hipotezom. Może nawet w tekście kryje się dowód, że wszelkie naturalne wyjaśnienia faktu „pustego grobu” zostały sformułowane i nie wytrzymują solidnej krytyki biblijno-historycznej.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI

Liczba stron: 32

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Rafał Sulikowski

Jezus Zmartwychwstał, prawdziwie zmartwychwstał

© Rafał Sulikowski, 2024

E-book stanowi autopolemikę z poprzednią publikacją „Sakralny węzeł. Prawdziwe życie Jezusa z Nazaretu”, gdzie próbowano wyjaśnić biografię Jezusa w sposób naukowy. Dzięki wnikliwości udało się prawdopodobnie rzucić nieco światła na największy cud w dziejach ludzkości, przyjrzeć się poszlakom, argumentom i hipotezom. Może nawet w tekście kryje się dowód, że wszelkie naturalne wyjaśnienia faktu „pustego grobu” zostały sformułowane i nie wytrzymują solidnej krytyki biblijno-historycznej.

ISBN 978-83-8369-579-2

Książka powstała w inteligentnym systemie wydawniczym Ridero

Wstęp

Mieliśmy to wszyscy całe życie niemal przed oczami — dziś czas, aby nastąpiło przejrzenie, żeby nasze łuski opadły z oczu, które dotąd widziały we mgle, niewyraźnie, jak w „zwierciadle”, a teraz widzą jasno, jakby w zachwyceniu.

Czy wobec tego Zmartwychwstanie staje się największym historycznym wydarzeniem w dziejach ludzkości, w całej historii rodzaju ludzkiego?

Pytanie to staje się jeszcze jednym, ale największym pytaniem egzystencjalnym i nie można nikogo przymusić do wiary, ale ukazać możliwości, o jakich dziś nikomu z nas się nie śniło. Być może my czegoś nie wiedzieliśmy. I nie wiedzieliśmy, że możemy zupełnie inaczej przeżywać nasze życie, które gdy pozbawione wielkich pytań metafizycznych, staje się puste i niegodne człowieka…

Ten e-book jest autopolemiką wobec mojego wcześniejszego e-booka, w którym próbowałem wyjaśnić życie i śmierć oraz Zmartwychwstanie naukowo. Dziś wiem, gdzie tkwił mój błąd. Proces poznawania tak trudnych rzeczy bywa długi, a nawet wiedzie przez wątpliwości, urojenia czy zwykłe pomyłki. Kto jest otwarty na Prawdę, Drogę i Życie, zrozumie, że mogłem się mylić. I na szczęście się we wszystkim pomyliłem….

“Pan rzeczywiście zmartwychwstał”. Argument z “powrotu z Emaus”

Tajemnica wskrzeszenia Osoby Jezusa, którego — jak pisze autor natchniony — “Bóg wskrzesił trzeciego dnia” — nie była od początku powszechna i nie jest nią do dzisiaj. Jezus mógł ukazać się komu chciał, ale wybrał najpierw kobiety, aby odtąd przestały być traktowane jako niewiarygodne. Tak więc ateizm w zakresie negowania Zmartwychwstania nie jest obecnym wynalazkiem. Ten największy cud w historii świata, który by wystarczył, aby uznać istnienie wieczności, był negowany od samego początku. Grecy wręcz wyśmiali apostoła Pawła i powiedzieli, że “posłuchają innym razem”. W kulturze platonizmu ważniejsza była dusza niż ciało, podczas gdy w tradycji żydowskiej ciało również jest bezcenne, ponieważ stanowi “świątynię Ducha Świętego”.

Historia dwóch uczniów Jezusa, zmierzających po tragicznym Wielkim Piątku pewnie do swojej wioski Emaus, świadczy o rzeczywistości, przekraczającej rozumowanie człowieka po ludzku. Podobnie jak Jezus zwlekał ze wskrzeszeniem Łazarza, aby wypróbować wiarę jego bliskich, tak po Zmartwychwstaniu ukazauje się najpierw nie uczniom, lecz kobietom. W tamtych czasach w świadectwa kobiet zasadniczo nie ufano. Dopiero uczniowie, którzy mieli do pokonania 60 stadiów z Jerozolimy, czyli około 15—20 kilometrów zaczynają rozumieć, że coś się dzieje, bo jak potem powiedzą „serce w nas pałało, gdy Pisma nam wyjaśniał’.

Ukazywanie się Jezusa swej Matce, kobietom, a potem uczniom w świetle zdarzenia z Emaus, gdzie Chrystus odprawił drugą Eucharystię wzmacnia fakt, że uczniowie musieli być zmęczeni całodzienną wędrówką, lecz mimo to „zebrali się i wrócili do Jerozolimy, dając świadectwo i mówiąc, że „Pan rzeczywiście zmartwychwstał”. Chciałbym zwrócić uwagę właśnie na ten istotny szczegół — uczniowie, którzy „poznali Go po łamaniu chleba”, a więc analogicznie, jak podczas Ostatniej Wieczerzy sprzed czterech dni — mimo zmęczenia nie zwlekali z powrotem do Jerozolimy. Chcieli od razu złożyć pozostałym uczniom świadectwo, a wtedy osobiste spotkanie było jedyną możliwością komunikacji.

Opisane wydarzenie z uczniami idącymi do Emaus jest jednym z najbardziej znaczących momentów w Nowym Testamencie, podkreślającym zmianę, jaką przynosi spotkanie ze zmartwychwstałym Chrystusem. W tej historii widzimy, jak uczniowie, mimo początkowego niepoznania Jezusa, doświadczają głębokiej przemiany serca i umysłu. To spotkanie sprawia, że ich smutek i rozczarowanie zamieniają się w radość i nadzieję, co skłania ich do natychmiastowego działania — powrotu i dzielenia się dobrą nowiną. Ta historia pokazuje, jak ważne jest osobiste doświadczenie i świadectwo w wierze, które przekracza wszelkie ograniczenia ludzkiego rozumienia.

Istnieje wiele ważnych wydarzeń związanych ze spotkaniami Jezusa po Jego Zmartwychwstaniu. Jednym z nich jest spotkanie z Tomaszem, który wątpił w zmartwychwstanie aż do momentu, gdy mógł dotknąć ran Chrystusa (J 20,24—29). Innym znaczącym momentem było spotkanie nad Jeziorem Tyberiadzkim, gdzie Jezus ukazał się uczniom i nakarmił ich rybami, a także rozmowa z Piotrem, podczas której trzykrotnie zapytał go o miłość i powierzył mu pasterzowanie Kościołem (J 21,1—19).

Ponadto, Apostoł Paweł wspomina o objawieniu się Jezusa przed pięciuset świadkami, co podkreśla ogromne znaczenie tego wydarzenia dla wczesnego Kościoła (1 Kor 15,6). Te spotkania miały kluczowe znaczenie dla umocnienia wiary uczniów i rozprzestrzeniania chrześcijaństwa.

Istnieją inne