4-godzinny tydzień pracy - Timothy Ferriss - ebook

4-godzinny tydzień pracy ebook

Ferriss Timothy

3,7

Opis

Zapomnij o starej koncepcji emerytury i całej reszcie planów odkładania życia na później – nie musisz czekać. Co więcej, jest wiele powodów, by nie czekać, szczególnie w tych nieprzewidywalnych czasach zawirowań gospodarczych. O czymkolwiek byś nie marzył – ucieczce od wyścigu szczurów, wspaniałych podróżach po świecie, miesięcznym pięciocyfrowym dochodzie bez żadnego zaangażowania lub tylko o pełniejszym życiu, w większym stopniu wolnym od pracy – ta książka jest dla ciebie przewodnikiem.

Pokazuje ona, jak krok po kroku zaprojektować sobie luksusowy styl życia. Opowiada o tym:
• jak Tim Ferriss przeszedł od dochodu 40 tysięcy dolarów rocznie przy pracy po 80 godzin tygodniowo do 40 tysięcy MIESIĘCZNIE przy pracy po 4 godziny tygodniowo
• jak zlecić obsługę swojego życia zagranicznym wirtualnym asystentom za pięć dolarów na godzinę i robić to, co się chce
• jak najbardziej rozchwytywani artyści podróżują po świecie, nie porzucając swojej pracy
• jak w ciągu 48 godzin wyeliminować 50% swojej pracy, stosując reguły zapomnianego włoskiego ekonomisty
• jak zamienić długotrwale budowaną karierę na krótkie epizody intensywnej pracy z częstymi „miniemeryturami”

TO NOWE, ROZSZERZONE WYDANIE ZAWIERA:
• ponad pięćdziesiąt praktycznych wskazówek i analiz przypadków podanych przez czytelników (również całe rodziny), którzy podwoili swoje dochody, poradzili sobie z powszechnymi problemami i na nowo odkryli siebie, obierając za punkt wyjścia książkę w jej pierwotnej wersji
• autentyczne wzory, które można kopiować w celu eliminacji e-maili, negocjacji z szefami i klientami lub zdobycia prywatnego kucharza za mniej niż 8 dolarów za posiłek
• wyjaśnienie, jak zasady projektowania stylu życia mogą się sprawdzić w nieprzewidywalnych czasach zawirowań gospodarczych
• najnowsze narzędzia i triki oraz skróty rozwiązań technicznych pozwalających żyć jak dyplomata lub milioner, nie będąc ani jednym, ani drugim

Czym się zajmujesz? Tim Ferriss ma problem z odpowiedzią na tak postawione pytanie. W zależności od tego, kiedy pytasz, ten kontrowersyjny wykładowca gościnny Uniwersytetu Princeton może odpowiedzieć: „Ścigam się na motocyklach w Europie”, „Jeżdżę na nartach w Andach”, „Nurkuję z akwalungiem w Panamie”, „Tańczę tango w Buenos Aires”.

Tim ponad pięć lat poświęcił na zgłębianie sekretów Bogactwa w Zupełnie Nowy Sposób, szybko rosnącej subkultury, odrzucającej „plan życia odłożonego na później” (slave → save → retire, czyli niewolniczo pracuj → oszczędzaj → bądź emerytem) i zamiast tego zdobywającej nową walutę – czas i mobilność – w celu stworzenia luksusowego stylu życia tu i teraz.
Bez względu na to, czy jesteś wciąż zajętym pracownikiem najemnym, czy przedsiębiorcą uwiązanym do swojej firmy, ta książka będzie dla ciebie kompasem wskazującym drogę do nowego, rewolucyjnego świata.

O AUTORZE
Timothy Ferriss, określony przez magazyn „Fast Company” mianem jednego z „najbardziej innowacyjnych biznesmenów w roku 2007”, jest inwestorem typu „angel” i autorem oryginalnej wersji bestsellera numer jeden „New York Timesa”, „Wall Street Journal” i „Business Week”, czyli 4-godzinnego tygodnia pracy, opublikowanego już w trzydziestu pięciu krajach.
Ponad sto razy wypowiadał się w mediach, takich jak „New York Times”, „Economist”, „Time”, „Forbes”, „Fortune”, CNN i CBS. Mówi w sześciu językach, z różnych miejsc na świecie prowadzi międzynarodową firmę za pośrednictwem bezprzewodowego internetu, a od roku 2003 jest popularnym wykładowcą na Uniwersytecie Princeton, gdzie promuje przedsiębiorczość jako narzędzie projektowania idealnego stylu życia i zmieniania świata.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 533

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS



TimothyFerriss

4-godzinny tydzień pracy

Fragment

Przekład: Anita Doroba
MT Biznes

Tytuł oryginału:

THE 4-HOUR WORKWEEK: Escape 9-17, live anywhere, and join the new rich Expanded and Updated

Przekład: Anita Doroba

Redakcja: Milena Schefs

Projekt okładki: Rhyder Cookman

Autor zdjęć: Corey Arnold

Adaptacja okładki: studio KARANDASZ

Skład: Shift-Enter

Copyright © 2007, 2009 by Tim Ferriss

All rights reserved. Th is Licensed Work published under license.

Copyright © 2011 for the Polish edition by MT Biznes Ltd.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci zabronione. Wykonywanie kopii metodą elektroniczną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym, optycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja została elektronicznie zabezpieczona przed nieautoryzowanym kopiowaniem, dystrybucją i użytkowaniem. Usuwanie, omijanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa.

Warszawa 2012

MT Biznes sp. z o.o.

ul. Oksywska 32, 01-694 Warszawa

tel./faks (22) 632 64 20

www.mtbiznes.pl

e-mail: [email protected]

ISBN 978-83-7746-190-7

Plik ePub opracowany przez firmę Lib.pl

al. Szucha 8, 00-582 Warszawa

e-mail: [email protected]

www.eLib.pl

Moim rodzicom

Donaldowi i Frances Ferriss, którzy nauczyli małego wcielonego diabełka, że dobrze jest nie płynąć z prądem. Kocham Was oboje i wszystko Wam zawdzięczam.

Wspieraj lokalne szkolnictwo – 10% wszystkich honorariów autorskich zostaje przekazane organizacjom charytatywnym, między innymi Donorchoose.org

PRZEDMOWA DO WYDANIA POSZERZONEGO I ZAKTUALIZOWANEGO

Czterogodzinny tydzień pracy został odrzucony przez dwadzieścia sześć spośród dwudziestu siedmiu wydawnictw.

Gdy został już sprzedany, prezes jednej z firm marketingowych prowadzących sprzedaż książek na dużą skalę (branej pod uwagę jako kooperant) wysłał mi e-mailem historyczne statystyki dotyczące bestsellerów, bym miał jasność, że moja publikacja nie może znaleźć się w głównym nurcie.

Ze swojej strony zrobiłem wszystko, co potrafiłem zrobić. Napisałem tę książkę z myślą o swoich dwóch najbliższych przyjaciołach, zwracając się bezpośrednio do nich i odnosząc się do ich problemów – problemów, które sam od dawna miałem. Skupiłem się też na niezwykłych możliwościach, z których korzystałem na całym świecie.

Z pewnością starałem się doprowadzić do tego, by Czterogodzinny tydzień pracy stał się najbardziej nieoczekiwanym przebojem, ale wiedziałem, że jest to mało prawdopodobne. Miałem nadzieję na najlepsze i byłem przygotowany na najgorsze.

Drugiego maja 2007 roku zadzwoniła do mnie na komórkę moja wydawczyni.

– Tim, jesteś na szczycie listy.

Była piąta po południu w Nowym Jorku, a ja czułem się wyczerpany. Książka została wprowadzona na rynek przed pięcioma dniami i właśnie zakończyłem serię ponad dwudziestu wywiadów radiowych, jeden po drugim od szóstej rano. Nigdy nie lubiłem długich tournée, wolałem odbyć wszystkie spotkania w studiach radiowych w ciągu czterdziestu ośmiu godzin.

– Heather, kocham cię, ale nie rób mnie w $#%*.

– Nie, naprawdę jesteś na szczycie listy. Gratulacje, panie „najlepiej sprzedający się autorze »New York Timesa«”.

Oparłem się o ścianę i zsunąłem w dół, aż usiadłem na podłodze. Zamknąłem oczy, uśmiechnąłem się i głęboko odetchnąłem. Wszystko zaczynało się zmieniać.

Wszystko zaczynało się zmieniać.

Projektowanie stylu życia od Dubaju po Berlin

Czterogodzinny tydzień pracy został już sprzedany w trzydziestu pięciu wersjach językowych. Znajdował się na listach bestsellerów przez ponad dwa lata i z każdym miesiącem przynosił nowe historie oraz nowe odkrycia.

Od „Economist” po okładkę „New York Times Style”, od ulic Dubaju po kawiarnie Berlina, projektowanie stylu życia przenikało kultury i stawało się światowym ruchem, a pierwotne pomysły z książki rozsypały się na części, zostały udoskonalone oraz sprawdzone w różnych okolicznościach i na takie sposoby, których nawet sobie nie wyobrażałem.

Po co zatem nowe wydanie, skoro wszystko idzie tak dobrze? Ponieważ wiem, że może być jeszcze lepiej i że brakuje tam jednego elementu: ciebie.

To rozszerzone i zaktualizowane wydanie zawiera ponad sto stron nowych treści, w tym opisy najnowszych technologii, przetestowanych w praktyce rozwiązań i – co najważniejsze – historii sukcesu zaczerpniętych z rzeczywistego życia, wybranych z ponad czterystu stron analiz przypadków przysłanych mi przez czytelników.

Rodziny i studenci? Prezesi i profesjonalni wędrowcy? Wybierz sam. Zapewne znajdziesz kogoś, czyje działania możesz powielić. Może potrzebujesz podpowiedzi, jak negocjować warunki zdalnej pracy, by wyjechać na płatny rok do Argentyny? Zrób to teraz, rozwiązanie znajdziesz tutaj.

Blog zatytułowany „Experiments in Lifestyle Design” (www.fourhourblog.com) pojawił się wraz z książką i w ciągu sześciu miesięcy stał się jednym z tysiąca najpopularniejszych blogów na świecie (przy istniejących ponad 120 milionach wszystkich). Tysiące czytelników dzieliło się swoimi własnymi zadziwiającymi narzędziami i trikami, przyczyniając się do fenomenalnych i zupełnie nieoczekiwanych rezultatów. Blog stał się swego rodzaju laboratorium, o którym zawsze marzyłem. Zachęcam, byś się do niego przyłączył.

Nowy rozdział „Najlepsze wpisy z bloga” zawiera kilka najpopularniejszych postów. Na samym blogu możesz znaleźć też porady od różnych ludzi, poczynając od Warrena Buffetta (poważnie, udało mi się do niego dotrzeć i pokażę, jak to zrobiłem), a na geniuszu szachowym Joshu Waitzkinie kończąc. To eksperymentalne pole dla tych, którzy chcą osiągać lepsze rezultaty w krótszym czasie.

Nie „poprawione”

To nie jest wydanie „poprawione” w takim sensie, że oryginał stracił swoją aktualność. Błędy drukarskie i inne drobne błędy poprawiono podczas przygotowywania kolejnych ponad czterdziestu wydań w Stanach Zjednoczonych. Natomiast w tym wydaniu wprowadziłem pierwszą poważną zmianę, ale nie jest ona spowodowana tym, czego mógłbyś się spodziewać.

Od kwietnia 2007 wiele rzeczy zasadniczo się zmieniło. Upadają banki, topnieją fundusze inwestycyjne i emerytalne, a ludzie tracą pracę w rekordowym tempie. Czytelnicy i różni sceptycy zadają pytanie: „Czy reguły i techniki opisane w tej książce naprawdę nadal działają w sytuacji recesji gospodarczej lub kryzysu?”.

Tak i jeszcze raz tak.

Faktycznie pytania, które postawiłem, kiedy jeszcze było dobrze (na przykład: „Jak zmieniłyby się twoje priorytety i decyzje, gdybyś mógł nigdy nie przejść na emeryturę?”), przestały być czysto hipotetyczne. Miliony ludzi zobaczyły, że wartość ich oszczędności zmalała o 40% lub więcej i teraz rozglądają się za opcją C i D. Czy mogą inaczej rozłożyć sobie emeryturę, by łatwiej im było przetrwać? Czy mogą się przeprowadzić na kilka miesięcy w takie miejsca, jak Kostaryka czy Tajlandia, by zachować styl życia za oszczędności, których wartość stopniała? Czy warto sprzedawać swoje usługi w Wielkiej Brytanii, by zarabiać w mocniejszej walucie? Odpowiedź na te wszystkie pytania jest dziś jeszcze bardziej zdecydowana: tak.

Sam pomysł planowania stylu życia zamiast wieloetapowego planowania kariery jest rozsądny. Jest to bardziej elastyczne i umożliwia ci przetestowanie kilku stylów życia bez konieczności przystąpienia do dziesięcio-lub dwudziestoletniego planu emerytalnego, który może się zawalić z powodu fluktuacji na rynku, pozostających zupełnie poza twoją kontrolą. Dziś ludzie są otwarci na badanie alternatyw (i bardziej skłonni do wybaczania tym, którzy robią to samo), ponieważ wiele innych opcji – kiedyś „bezpiecznych” – padło.

Gdy wszystko i wszyscy zawodzą, jaki jest koszt poeksperymentowania poza normą? Najczęściej żaden. Skierujmy wzrok na jakiś punkt za dwa lata: co będzie, jeśli osoba prowadząca z tobą rozmowę kwalifikacyjną zapyta o tę niezwykłą przerwę w życiorysie?

„Każdy może przerwać na jakiś czas pracę i skorzystać z nadarzającej się raz w życiu szansy na podróż dookoła świata. To było niesamowite”.

Jeśli w ogóle pojawi się następne pytanie na ten temat, będzie ono dotyczyło tego, jak to zrobić. Scenariusze z tej książki są nadal aktualne.

Facebook i LinkedIn wypłynęły podczas kryzysu, jaki dotknął „dotcomy” po roku 2000. Inne dzieci zrodzone w recesji to Monopoly, Apple, Cliff Bar, Scrabble, KFC, Domino’s Pizza, FedEx i Microsoft. To nie przypadek, ponieważ schyłkowe cykle ekonomiczne powodują, że łatwiej dostępna staje się tania infrastruktura, wysokiej klasy wolni strzelcy po konkurencyjnych cenach i niemal darmowe kampanie reklamowe – wszystko to jest nie do pomyślenia, gdy ludzie wokół tryskają optymizmem.

Roczny urlop naukowy, nowy pomysł na biznes, reorganizacja życia w korporacyjnych ramach lub marzenia, które odkładasz na „kiedyś” – nigdy nie było lepszego momentu, by przetestować coś niezwykłego.

Co najgorszego może się stać?

Zachęcam cię, byś pamiętał o tym często ignorowanym pytaniu, gdy zaczniesz przyglądać się nieograniczonym możliwościom poza twoją strefą komfortu. Ten okres zbiorowej paniki to dla ciebie wielka szansa na coś niezwykłego.

Dzielenie ostatnich dwóch lat z niesamowitymi czytelnikami na całym świecie było dla mnie wielkim zaszczytem i mam nadzieję, że nowe wydanie będzie się wam podobało tak, jak mi podobało się jego przygotowywanie.

Jestem i nadal będę waszym pokornym uczniem.

Un abrazo fuerte

Ściskam serdecznie

TIM FERRISS

San Francisco, Kalifornia

21 kwietnia 2009

Pierwsze i najważniejsze

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIAKażdy niedowiarek powinien to przeczytać

Czy Projektowanie Stylu Życia to coś dla ciebie? Bardzo możliwe, że tak. Oto najczęstsze wątpliwości i obawy nawiedzające ludzi, zanim zdecydują się na ten krok i dołączą do grona Bogatych w Zupełnie Nowy Sposób.

Czy muszę odejść z pracy? Czy muszę ryzykować?

Nie i powtórnie nie. Zarówno używanie trików myślowych Jedi, by zniknąć z biura, jak i planowanie działalności gospodarczej, która sfinansuje nasz styl życia – wszystko to można zrobić, zachowując odpowiedni poziom własnego komfortu psychicznego. Jak pracownik firmy z listy „Fortune 500” może w ciągu miesiąca poznać ukryte klejnoty Chin i wykorzystać technologię do zatarcia śladów? Jak stworzyć samoprowadzący się biznes, pozwalający zarobić 80 tysięcy dolarów miesięcznie? Wszystkie odpowiedzi znajdziesz właśnie tutaj.

Czy muszę być dwudziestokilkuletnim singlem?

Wcale nie. Ta książka jest dla każdego, kto czuje się zmęczony odsuwaniem życiowych planów na później i chce żyć pełnią życia, zamiast ciągle czekać. Analizy przypadków obejmują i dwudziestojednoletniego kierowcę Lamborghini, i samotną matkę, która przez pięć miesięcy podróżowała po świecie z dwójką dzieci. Jeśli masz dość standardowego zestawu możliwości i jesteś gotów wejść w świat, w którym są one nieograniczone, ta książka jest dla ciebie.

Czy muszę podróżować? Ja tylko chcę mieć więcej czasu.

Nie, podróżowanie to tylko jedna z możliwości. Celem jest zyskanie wolności i korzystanie z czasu i miejsca w taki sposób, jaki nam się podoba.

Czy muszę być bogaty z domu?

Nie. Wspólne dochody moich rodziców nigdy nie przekraczały 50 tysięcy dolarów rocznie i pracowałem od czternastego roku życia. Nie jestem Rockefellerem i ty też nie musisz nim być.

Ciąg dalszy w wersji pełnej

MOJA HISTORIA I DLACZEGO POWINIENEŚ PRZECZYTAĆ TĘ KSIĄŻKĘ

Dostępne w wersji pełnej

HISTORIA CHOROBY

Dostępne w wersji pełnej

KROK ID jak Definicja

Dostępne w wersji pełnej

1Ostrzeżenia i porównaniaJak przepuścić milion dolarów w jeden wieczór

Dostępne w wersji pełnej

2Reguły, które zmieniają regułyWszystko, co popularne, jest złe

Dostępne w wersji pełnej

3Sztuka unikówJak opanować lęk i nie dać się obezwładnić

Dostępne w wersji pełnej

4Zerowanie systemuBrak rozsądku i niedwuznaczność

Dostępne w wersji pełnej

KROK IIE jak Eliminacja

Dostępne w wersji pełnej

5Koniec zarządzania czasemZłudzenia i Włosi

Dostępne w wersji pełnej

6Dieta niskoinformacyjnaKultywowanie wybiórczej ignorancji

Dostępne w wersji pełnej

7Przerwanie przerywania i sztuka odmowy

Dostępne w wersji pełnej

KROK IIIA jak Automatyzacja

Dostępne w wersji pełnej

8Obsługa życiaOdciążenie i wypróbowanie geoarbitrażu

Dostępne w wersji pełnej

9Dochód na autopilocie I Znajdowanie muzy

Dostępne w wersji pełnej

10Dochód na autopilocie IITestowanie muzy

Dostępne w wersji pełnej

11Dochód na autopilocie IIIMBA – Zarządzanie przez Nieobecność

Dostępne w wersji pełnej

Krok IVL jak Liberalizacja

Dostępne w wersji pełnej

12Akt zniknięciaJak uciec z biura

Dostępne w wersji pełnej

13NienaprawialneJak skończyć z pracą

Dostępne w wersji pełnej

14MiniemeryturyPrzyjęcie mobilnego stylu życia

Dostępne w wersji pełnej

15Wypełnianie pustki

Dostępne w wersji pełnej

16Trzynaście najczęstszych błędówpopełnianych przez Bogatychw Zupełnie Nowy Sposób

Dostępne w wersji pełnej

17Ostatni rozdziałE-mail, który musisz przeczytać

Dostępne w wersji pełnej

Jeszcze nie koniec

Dostępne w wersji pełnej

Najlepsze wpisy z bloga

Dostępne w wersji pełnej

Życie z czterogodzinnym tygodniem pracyAnalizy przypadków, wskazówki i triki

Dostępne w wersji pełnej

LEKTURA OBOWIĄZKOWAKilka znaczących pozycji

Dostępne w wersji pełnej

DODATKOWE ROZDZIAŁY

Dostępne w wersji pełnej

PODZIĘKOWANIA

Dostępne w wersji pełnej

O AUTORZE

Dostępne w wersji pełnej


Wszystkie kierunki działań są ryzykowne, dlatego roztropność nie polega na unikaniu niebezpieczeństwa (bo to niemożliwe), ale na ocenie ryzyka i stanowczym działaniu. Niech błędy wynikają z ambicji, a nie z lenistwa. Rozwiń w sobie siłę do robienia śmiałych rzeczy, a nie do znoszenia cierpienia. Nicolò Machiavelli, Książę

Jeśli musisz zagrać, na początku umów się co do trzech rzeczy: reguł gry, stawki i czasu zakończenia. chińskie przysłowie Jeśli zrobienie czegoś wymagało dużo pracy lub zajęło dużo czasu, nie oznacza to jeszcze, że było

1. Wstąp do dwóch lub trzech organizacji branżowych o poważnie brzmiących nazwach. W jej przypadku było to Stowarzyszenie Rozwiązywania Konfliktów (ang. Association for Conflict Resolution, www.acrnet.org ) i Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Równego Dostępu Obu Płci do Oświaty (ang. International Foundation for Gender Education, www.ifge.org ). Można to zrobić w pięć minut przez internet, przy użyciu karty kredytowej. 2. Przeczytaj trzy bestsellerowe książki na interesujący cię temat (przeszukaj w internecie historyczne listy bestsellerów „New York Timesa”) i spisz podsumowanie każdej z nich na jednej stronie. 3. Poprowadź bezpłatnie jedno seminarium, trwające od jednej do trzech godzin , na najbliższym znanym uniwersytecie. Wcześniej rozwieś plakaty z zaproszeniem. Potem zrób to samo w oddziałach dwóch dobrze znanych, dużych firm (AT&T, IBM itp.), zlokalizowanych w tej samej okolicy. Powiedz w firmach, że prowadziłeś seminarium na uniwersytecie X lub w college’u X i jesteś członkiem organizacji, o

w college’u X i jesteś członkiem organizacji, o których mowa w punkcie 1. Podkreśl, że oferujesz im to bezpłatnie, by zyskać dodatkowe doświadczenie w zakresie wystąpień publicznych poza środowiskiem akademickim i że nie będziesz przy okazji sprzedawał żadnych produktów ani usług. Nagrywaj seminarium, by potem wykorzystać je jako materiał na produkt CD/DVD. 4. Opcjonalnie: zaproponuj czasopismom branżowym napisanie jednego lub dwóch artykułów na interesujący cię temat, dla uwiarygodnienia powołując się na to, co osiągnąłeś w krokach 1 i 3. Jeśli twoja propozycja zostanie odrzucona, zaproponuj wywiad znanemu ekspertowi i napisz artykuł – twoje nazwisko znajdzie się na liście współtwórców. 5. Zapisz się do ProfNet – jest to usługa, z której korzystają dziennikarze poszukujący ekspertów, których mogliby zacytować w swoich artykułach. Robienie sobie PR jest proste, jeśli przestaniesz krzyczeć, a zaczniesz słuchać. Wykorzystaj kroki 1, 3 i 4, by wykazać się wiarygodnością. Przeszukaj internet, by móc odpowiedzieć na pytania dziennikarzy. Jeśli zrobisz to właściwie, zaistniejesz w mediach, poczynając od małych publikacji lokalnych, a kończąc na „New York Timesie” i ABC News. Nie jest trudno zostać uznanym ekspertem, więc chciałbym wreszcie usunąć ten mit.

Nie proponuję ci, byś udawał, że jesteś kimś, kim nie jesteś. Nie mogę! „Ekspert” jest mglistym tworem mediów i określenie to jest często nadużywane, tak jakby wymykało się definicjom. W języku współczesnego PR sprawdzianem w większości dziedzin jest pojawienie się w określonej grupie, wystąpienie na listach klientów, list polecający i wzmianki w mediach, a nie punkty IQ czy tytuł doktorski. Przedstawiaj prawdę w jak najlepszym świetle, ale nie fabrykuj jej – to podstawowa reguła gry. Do zobaczenia w CNN.

Compete ( www.compete.com ) i Quantcast ( www.quantcast.com ) Znajdź miesięczną liczbę odwiedzających na większości stron internetowych oraz wyszukiwane frazy, które generowały największy ruch na tych stronach. Writer’s Market ( www.writersmarket.com ) Tu znajdziesz wykazy tysięcy specjalistycznych i niszowych czasopism, w tym również ich nakłady i liczbę subskrypcji. Osobiście preferuję wersję drukowaną. Spyfu ( www.spyfu.com ) Ściągnij informacje o wydatkach konkurencji na reklamę w sieci, dowiedz się więcej o używanych przez innych słowach kluczowych i szczegółach dotyczących słów w reklamach oraz ogłoszeniach. Konsekwentne i powtarzające się wydatki zazwyczaj wskazują na to, że inwestycja w reklamę przyniosła oczekiwane efekty. Standard Rate and Data Services ( www.srds.com ) Sięgnij do tego źródła, by uzyskać roczne podsumowanie przytoczeń w czasopismach i listy mailingowe klientów firm, które można kupić. Jeśli zamierzasz na przykład stworzyć film instruktażowy na temat polowania na kaczki, sprawdź najpierw, jak długa jest lista klientów producentów broni myśliwskiej i poświęconych temu czasopism. Korzystaj z drukowanych wersji w bibliotekach, zamiast płacić za coś, do czego dostęp w internecie jest dość utrudniony. Znajdowanie produktów do odsprzedaży lub wytwarzania Sieci partnerskie: Clickbank ( www.clickbank.com ), Commission Junction ( www.cj.com ), Amazon Associates ( www.amazon.com/associates ) Bez zapasów, bez faktur.

Alibaba ( www.alibaba.com ) Zlokalizowany w Chinach serwis Alibaba jest największym na świecie rynkiem B2B. Od odtwarzaczy MP3 za 9 dolarów, po wino za 2 dolary za butelkę – na tej stronie znajdziesz wszystko, czego szukasz. Jeśli ktoś czegoś tu nie robi, prawdopodobnie nie da się tego zrobić. Worldwide Brands ( www.worldwidebrands.com ) To bogaty poradnik na temat tego, jak znajdować producentów mogących dostarczyć produkty bezpośrednio do naszych klientów, dzięki czemu nie będziemy musieli gromadzić zapasów. To właśnie tam najpoważniejsi użytkownicy serwisów Amazon i eBay znajdują nie tylko partnerów zajmujących się bezpośrednią wysyłką, ale również hurtowników i likwidatorów. Popularną opcją jest

również Shopster ( www.shopster.com ), oferujący wybór ponad miliona produktów wysyłanych bez pośredników. Thomas Register of Manufacturers ( www.thomasnet.com , 800-699-9822) To baza danych, w której można wyszukiwać informacje o kontraktowych wytwórcach każdego możliwego produktu, od bielizny i artykułów spożywczych, po części do samolotów. Elektronika, DVD, książki ( www.ingrambook.com , www.techdata.com ) Artykuły do użytku domowego i sprzęty ( www.housewares.org , www.nationalhardwareshow.com , 847-292-4200) Jeśli interesuje cię ta kategoria produktów oraz rzeczy z nimi związane (prezentacje wizualne), rozważ również uczestnictwo w targach – lokalnych lub obejmujących większe terytorium. Towary konsumpcyjne i suplementy diety ( www.expoeast.com , www.expowest.com ) Znajdowanie informacji stanowiących własność publiczną,

Dostarcza bezpłatną linię telekonferencyjną z prefiksem 800 oraz oferuje możliwość bezpłatnego nagrywania i odtwarzania. Włączenie się do rozmowy wymaga od użytkowników tylko dostępu do normalnych telefonów, więc komputer ani połączenie z siecią nie są koniecznym wyposażeniem. Jeśli planujesz sesję pytań i odpowiedzi, sugeruję wcześniejsze zebranie pytań od uczestników, aby uniknąć problemów z wyciszaniem i powtórnym włączaniem linii.

Postaraj się codziennie otrzymywać informacje od dziennikarzy prasowych i telewizyjnych, poszukujących ekspertów, których wypowiedzi mogliby zacytować lub z którymi mogliby przeprowadzić wywiad, poczynając od mediów lokalnych, a kończąc na CNN czy „New York Timesie”. Przestań płynąć pod prąd i zacznij odpowiadać na to, nad czym inni już trochę pracują. HARO oferuje takie możliwości bez żadnych kosztów, a jeśli chcesz uzyskać abonament na dwa miesiące w cenie jednego w PR Leads, powołaj się na mnie. Komunikaty prasowe PRWeb ( www.prwebdirect.com ) Komunikat prasowy nie nadaje się do większości naszych celów, ale używanie tego serwisu może przynieść ogromne korzyści w postaci pojawienia się na szczycie listy Google News lub Yahoo! News. ExpertClick ( www.expertclick.com