"Życie i zdrowie masz tylko jedno" - Violetta Wróblewska - ebook

"Życie i zdrowie masz tylko jedno" ebook

Violetta Wróblewska

0,0
29,90 zł

lub
Opis

Książka „Życie i zdrowie masz tylko jedno” pomoże Ci odkryć właściwy styl życia, jaki warto prowadzić, kiedy masz tendencję do nadwrażliwości, gonitwy myśli, ciągłego myślenia i zamartwiania się,  trudno Ci się rozluźnić, masz napięte mięśnie, czujesz się często zmęczona/y, brakuje Ci energii życiowej, poczucia, że Twoje życie ma jakiś sens. Książka w  delikatny sposób wskaże Ci skuteczne sposoby kompleksowego i holistycznego zadbania o siebie, czyli o swoje ciało, umysł, ducha i psychikę. A szczególnie o  mózg, który jest często karmiony nieodpowiednim pożywieniem i szkodliwymi dla niego programami mentalnymi. W treści książki, w mocy i sile dobrego słowa, odnajdziesz wiarę, radość, nadzieję, odwagę, miłość i dobroć, czyli te wartości, które sprzyjają szczęśliwemu, codziennemu życiu. 

Książka pokaże Ci, jak żyć w harmonii z prawami natury. Wprowadzi w sekrety zdrowego odżywiania opartego o dietę biblijną i rzetelne badania naukowe z dziedziny żywienia. Dostarczy Ci praktycznych wskazówek, w jaki sposób najlepiej zadbać o swoje ciało. Zachęci Cię do codziennego dbania o zdrowie i uzdrawiania się z chorób natury psychicznej i fizycznej.  Pomoże Ci w radzeniu sobie ze stresem i trudnymi emocjami oraz kryzysami życiowymi. Zapozna Cię z ćwiczeniami oddechowymi i przybliży praktykę medytacji. Pokaże zestaw codziennych ćwiczeń na kręgosłup opartych na jodze i skoncentrowanych na świadomości ciała i oddechu. Zachęci Cię do rozpoznawania destruktywnych myśli, aby je kontrolować i nie pozwalać im się rozwijać. Dostarczy Ci motywacji do realizacji marzeń i inspiracji do życia  z pasją. Pomoże kreować życie zawodowe na własnych warunkach i pracować z chęcią. Książka ta może być dla Ciebie pożytecznym przewodnikiem na drodze budowania udanych relacji i uczenia się kochania siebie i innych. W trudnych momentach życiowych możesz czerpać siłę z zawartych w książce: cytatów, mądrych i pouczających anegdot, historyjek, czy „złotych myśli”. Książka napisana jest łatwym do zrozumienia i prostym językiem. „Życie i zdrowie masz tylko jedno”, napisane przez Violettę Wróblewską - popularyzatorkę psychomedduchowego stylu życia, ma szansę stać się ulubionym przez Czytelników podręcznikiem lepszego życia, w którym zawsze może być więcej zdrowia, szczęścia, radości i spokoju. Proponuję Ci również zapoznać się z książką: „Studium sztuki lepszego życia”. Zawiera ona autocoaching życiowy i ćwiczenia oparte na książce „Życie i zdrowie masz tylko jedno”. 

Książka "Życie i zdrowie masz tylko jedno" jest również dostępna w wersji anglojęzycznej. Jej tytuł to "You have only one life and one health". Została ona przetłumaczona na j. angielski przez profesjonalnego tłumacza z tytułem doktora filologii angielskiej i skonsultowana z nativami.  Warto uczyć się języka angielskiego, czytając książki po angielsku. 

Dr Violetta Wróblewska - psycholog, terapeuta, psychocoach w firmie „Kreacja Życia” (www.psychologwarszawa.biz.pl), pisarz, nauczyciel akademicki, autorka bloga o psychomedduchowym stylu życia i podróżach - www.violettawroblewska.com. Psycholog biznesu (www.psychologbiznesu.com.pl). Wspiera ludzi w rozwoju osobistym, duchowym i zawodowym.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI
PDF

Liczba stron: 457




Wrażenia pierwszych czytelników po przeczytaniu książki 11

Idziesz drogą „kreacji życia” 15

O mnie, i nie tylko, w dużym skrócie 21

Rozdział 1 45

Schematy poglądów i przekonań jako piękne

kwiaty lub chwasty w naszej głowie.

Największe sekrety prawa przyciągania

Rozdział 2 67

Zniekształcenia poznawcze, które nie czynią nas szczęśliwymi Rozdział 3 73

Gniew i lęk jako podstawowe,

najczęściej odczuwane ludzkie emocje

Rozdział 4 89

Wpływ nastroju na naszą duchowość,

zdrowie i samopoczucie

Rozdział 5 92

Co posiejemy w swoim umyśle, to zbierzemy,

czyli o wpływie emocji na nasze zdrowie

Rozdział 6 96

Emocje i doświadczenia życiowe i ich wpływ na nasze ciało Rozdział 7 102

Mechanizmy obronne jako koła ratunkowe

w różnych sytuacjach życiowych

Rozdział 8 105

Dokąd zmierzam, czyli odkrywanie

i formułowanie swojej misji życiowej

Rozdział 9 109

Jak nadać głębszy sens życiu,

czyli o tym, co jest w życiu ważne

4

Rozdział 10 135

Realizacja marzeń przez działanie

Rozdział 11 140

Moja praca i moje pieniądze, czyli jak czerpać zadowolenie z pracy i nie traktować jej tylko jako źródła zarobku Rozdział 12 183

Komunikacja z innymi jako droga do uzdrowienia relacji Rozdział 13 193

Kobieta i mężczyzna, czyli o tym jak być i żyć ze sobą Rozdział 14 217

Wielka moc miłości

Rozdział 15 233

Jak kształtować swój charakter?

Dlaczego warto wymagać od siebie?

Rozdział 16 238

Współczucie i wdzięczność jako sposób na rozwiązanie naszych emocjonalnych i życiowych problemów

Rozdział 17 244

Wybaczanie innym jako remedium na nasze

konflikty zewnętrzne, wybaczanie sobie

jako remedium na gniew na siebie

Rozdział 18 250

Jak pielęgnować w sobie cnoty: nadzieję, cierpliwość i odwagę? Jak nie być chorobliwie zazdrosnym?

Rozdział 19 258

Bycie sam na sam ze sobą lub bycie singlem jako szansa na rozwój i lepsze poznanie siebie

Rozdział 20 260

Trudne sytuacje jako wskazówka pokazująca,

jakich zmian powinniśmy dokonać w sobie i we własnym życiu. Kryzysy życiowe jako szansa na zmiany w życiu 5

Rozdział 21 268

Relacja z Bogiem jako nowy, wyższy wymiar życia.

Cieszenie się życiem z Bogiem

Rozdział 22 303

Relacje rodziców z dziećmi, czyli co robić,

aby dziecko rozwijało się jak piękny kwiat?

Rozdział 23 314

Jak dbać o swoje zdrowie, aby go mieć jak najwięcej Rozdział 24 342

Odżywianie wpływające na zdrowie fizyczne i psychiczne Rozdział 25 356

Aktywność fizyczna, która czyni nasze życie lepszym Rozdział 26 375

Sen jako ważna część naszego życia

Rozdział 27 377

Jak dobrze wykorzystać wolny czas, czyli o zabawie, świętowaniu chwili obecnej i rozwijaniu własnej kreatywności

Rozdział 28 382

Zarządzanie czasem. Jak przestać być niewolnikiem czasu?

Rozdział 29 385

Stres i radzenie sobie z nim jako jedno z największych wyzwań współczesnego człowieka

Rozdział 30 391

Medytacja i pokój, czyli bycie sam na sam ze sobą w spokoju Rozdział 31 396

Właściwe oddychanie to pełnia życia

Rozdział 32 400

Kontakt z przyrodą jako wielkie ukojenie

i radość dla naszych ciał, emocji i umysłu

Rozdział 33 401

Złote myśli na każdy dzień

6

Rozdział 34 403

Moje odpowiedzi na pytania internautów

Do najbardziej znanych

zniekształceń poznawczych można zaliczyć:

1. Myślenie wszystko albo nic i skłonność do perfekcjoniz-

mu. Oceniamy nasze działania i cechy charakteru jako czarne lub białe, np. nie awansowałem, bo czuję, że jestem nieudacznikiem. Możemy również uważać, że wszystko, co robimy, co nie jest perfekcyjne, nie zasługuje na uwagę naszą i innych.

2. Nadmierne generalizowanie. Przenosimy sporadycz-

ne niepowodzenia na wszystko, co robimy. Sądzimy, że jeżeli coś raz zdarzyło się w naszym życiu, to może się przydarzać wielokrotnie, np. odrzucono naszą kan-

dydaturę w jednej firmie, to na pewno też tak będzie w innych firmach.

67

3. Dyskwalifikowanie pozytywnych myśli. Włączenie ne-

gatywnego filtru myślowego.

a. Czarne okulary. Wybieramy negatywne zdarzenia z życia swojego i innych, i skupiamy na tym swoją uwagę. Drobne, negatywne szczegóły danej sytuacji mogą być przenoszone na negatywne postrzeganie całej sytuacji.

b. Czytanie w czyichś myślach. Dochodzimy do błęd-

nych wniosków, że inni myślą o nas tak, jak my sobie to wyobrażamy.

4. Wyolbrzymianie słabości i umniejszanie zasług. Wy-

ol brzymiamy swoje błędy i widzimy je w „dużych rozmia-

rach”. Myślimy w sposób emocjonalny i odczuwamy nega-

tywne emocje. Uważamy, że tak, jak się czujemy, tak jest w rzeczywistości.

5. Dyskwalifikowanie pozytywnych zdarzeń i dyskredyto-

wanie swoich wysiłków.

6. Przyjęta zasada „powinienem to zrobić, muszę to zro-

bić” wywołuje w nas frustrację i niechęć. Nie motywuje do działania, a jedynie wtłacza w poczucie winy, jeżeli tego nie zrobimy.

7. Stałe koncentrowanie się na przeszłości i przeżywanie minionych, bolesnych doświadczeń.

8. Wyznaczanie sobie nierealnych na dzień dzisiejszy celówi standardów, a później obwinianie siebie za niezrealizo-

wanie ich tak, jak tego oczekiwaliśmy.

9. Większa obawa przed odniesieniem sukcesu niż przedporażką. Myślenie kategoriami: „Sukces zawsze wymaga ogromnego wysiłku i wyrzeczeń. Jak odniosę sukces, to ludzie, na których mi zależy, odrzucą mnie. Moje błędy będą szybciej zauważone i skrytykowane. Lepiej się nie wychylać”.

68

10. Obwinianie siebie za nieudany wynik końcowy pracy ca-

łej grupy, zamiast przeanalizowania, ile wnieśliśmy do tej pracy własnego czasu, zaangażowania i pomysłów.

11. Przekonanie, że wszystko (np. zdrowie, superpraca, miłość, szacunek i uznanie innych) mi się należy bez większegowysiłku z mojej strony.

12. Naginanie rzeczywistości do nierealnych oczekiwań, a kiedy nie wychodzi staranie się jeszcze bardziej, to często przekłada się to na frustrację i zwątpienie.

Część z powyżej zaprezentowanych przeze mnie zniekształceń poznawczych zostało wyodrębnionych przez doktora Davida D.

Burnsa na bazie jego badań i doświadczeń klinicznych. Według niego są one podstawą depresji i stanów obniżonego nastroju.

Zidentyfikował on następujące zniekształcenia poznawcze: myśle-

nie „wszystko albo nic”, nadmierne uogólnianie, czarne okulary, tendencyjny wybór faktów, nieuzasadnione wnioski, przesadzanie i bagatelizowanie, rozumowanie emocjonalne, etykietowanie, ksobność, stwierdzenia typu „powinienem”, „powinno się”, „mu-

szę”, „trzeba” (Burns, 2010, s. 63).

Problemy biorą się z naszego wnętrza. A stwarzają je niepra-

widłowe myśli.

Nie kolekcjonuj myśli, które ci nie służą.

Odpady wyrzuca się na śmietnik. Tak samo pozbądź się myśli, które ci nie służą.

69

PYTANIA DO CIEBIE, ZACZERPNIĘTE Z MOICH

SESJI TERAPEUTYCZNYCH I KONSULTACJI

PSYCHOLOGICZNYCH, ZWIĄZANE Z PRACĄ NAD

RELACJĄ W ZWIĄZKACH i JEJ BUDOWANIEM

Weź zeszyt i zanotuj w nim odpowiedzi na poniższe pytania.

1. Prawo przyciągania pokazuje nam, jakich przyciągamy do swojego życia partnerów: mocno różniących się od nas albo podobnych do nas, albo uciążliwych, których usilnie chcielibyśmy uniknąć i odrzucić. A jak to wygląda u ciebie?

Jakich partnerów przyciągasz do siebie? Jakiego partnera ostatnio przyciągnęłaś do siebie? Jaką partnerkę ostatnio przyciągnąłeś do siebie?

2. Czy czujesz się ofiarą i taką rolę odgrywasz w swoim życiu?

Kiedy czujesz się ofiarą i taką rolę odgrywasz w swoim życiu, to najczęściej przyciągasz do siebie zarówno osoby, które wzmagają i umacniają w tobie bezsilność, krytykują i gnębią 214

cię oraz stosują wobec ciebie przemoc fizyczną lub/i psy-

chiczną, jak i takie, które same czują się ofiarami i poszukują u ciebie zrozumienia i bliskości. Co o tym sądzisz?

3. Jakie osoby płci przeciwnej najczęściej przyciągasz do sie-

bie: miłe, sympatyczne, życzliwe, manipulujące innymi, krytykujące, wymierzające kary, cyniczne, obwiniające cię, udowadniające, że nie masz racji, oprawców, ofiary losu, bezsilne, nielubiące siebie, radzące ci, pocieszające cię, cie-

szące się z problemów innych, pokazujące swoją ważność i władzę, narzucające swoje zdanie. A może inne? Jakie?

Jakie widzisz podobieństwa pomiędzy sobą a osobami, któ-

re przyciągasz? Jakie możecie mieć wspólne zachowania, cechy czy przekonania?

4. To, o czym naprawdę myślisz i co naprawdę czujesz, często stoi w sprzeczności z tym, co mówisz i robisz. To, o czym naprawdę myśli i co naprawdę czuje twój partner/twoja partnerka często stoi w sprzeczności z tym, co mówi i robi.

Będąc w relacji z drugą osobą możesz się zapytać, co ona czuje i myśli. Stąd łatwiej będzie ci dostrzec rozbieżność po-

między tym, co ona myśli i czuje a tym, co robi czy mówi.

Czy potrafisz zauważyć takie rozbieżności pomiędzy tym, co twój partner/twoja partnerka myśli i czuje a tym, co robi czy mówi?

5. Czy masz pomysł na swoje życie z drugą osobą, a może ta druga osoba ma pomysł na twoje życie i żyjesz według jej scenariusza? A może macie wspólny scenariusz na życie we dwoje?

6. Czy w swojej relacji z bliską ci osobą bardzo mocno starasz się zyskać jej miłość, szacunek i aprobatę? Czy raczej kon-

centrujesz się na jakości samej relacji, bez ciągłego myśle-

nia, aby coś otrzymać?

7. Na czym ci najbardziej zależy w związku?

215

8. Czy w związku z partnerem/partnerką głównie poszukujesz opieki, miłości, aktów aprobaty i uznania, poczucia bezpie-

czeństwa, pochwał i akceptacji? Czy także mocno pragniesz, aby partner/partnerka tak po prostu był/była z tobą i dzie-

lił/dzieliła się swoimi potrzebami, uczuciami i myślami?

9. Pomyśl, co twoje relacje z innymi czy twój związek mówią o tobie?

A teraz wybierz najważniejsze dla ciebie odpowiedzi, udzielone na każde z powyższych pytań i zapisz je w zeszycie.

Zadanie dla ciebie

Pobaw się ze znajomymi w zabawę: „Gdybym miał wyruszyć w podróż dookoła świata”. Spotkaj się ze znajomymi i zacznijcie obmyślać plan podróży dookoła świata. Przynieście ze sobą prze-

wodniki i mapy. Popracujcie nad swoją wyobraźnią. Wyobraźcie sobie miejsca i sytuacje, w których moglibyście się znaleźć. Zo-

baczcie, co tam robicie. Cieszcie się byciem ze sobą, żartujcie i czujcie się tak, jakbyście tam byli.

380

PYTANIA DO CIEBIE

Weź zeszyt i zanotuj w nim odpowiedzi na poniższe pytania.

1. Jakie są twoje zainteresowania? Poniższa lista różnych ak-

tywności może ci w tym pomóc: malowanie, uprawianie sportów, gra w szachy lub warcaby, rozwiązywanie krzy-

żówek, słuchanie muzyki, granie na instrumentach, foto-

grafowanie, gotowanie, czytanie książek czy czasopism, robienie na drutach, zajmowanie się ogrodem, bawienie się z dziećmi, majsterkowanie, pisanie pamiętników, taniec, podróżowanie, sporty ekstremalne, uczenie się języków obcych. A może jeszcze inne? Jakie?

2. Czy masz w ciągu dnia czas na rzeczy najważniejsze, które kochasz robić? Zaplanuj każdego dnia, w najbliższym ty-

godniu, jedną aktywność związaną z zabawą.

3. Zastanów się: Czy nie lepiej częściej czytać rozwojowe książ-

ki, inspirujące czasopisma, ciekawe rady i porady, czyli to wszystko, co jest bardziej przydatne w życiu?

Rozdział 28

Zarządzanie czasem.

Jak przestać być niewolnikiem czasu?

Miej czas na pracę – jest ceną sukcesu. Miej czasna rozmyślanie – jest źródłem siły. Miej czas nazabawę – jest eliksirem wiecznej młodości. Miej czasna czytanie – jest skarbnicą mądrości. Miej czas nażyczliwość – jest drogą do szczęścia. Miej czas namiłość – jest pokarmem duszy. Miej czas na dzieleniesię – życie jest zbyt krótkie, by chować je dla siebie.

Miej czas na śmiech – jest muzyką serca. Miej czasna przyjemności – to nagroda za Twoją pracę. Miejczas na marzenia – przybliżają Cię do gwiazd. Miejczas na planowanie – wtedy wystarczy Ci czasu napozostałe dziewięć spraw.

Anonimowy poemat (Foley, 2005, s. 36)

Czy masz czas na to wszystko, co ważne w życiu?

„[…] kto nie może dysponować własnym czasem, nie może rozporządzać własnym życiem. Nie jest już wolny” (Albisetti, 2005, s. 35). Zacznij lepiej zarządzać swoim czasem, a zmieni się każdy twój dzień.

382

Czas jest pojęciem względnym. Dla jednych czekanie przez 10 minut na drugą osobę to wieczność, dla innych czekanie przez cały dzień na spotkanie może być drobnostką. Kiedyś rozmawiałam z osobą, która czekała na swoją koleżankę schodzącą z gór aż 6 godzin, siedząc i chodząc obok ławeczki, przy której się umówiły. Obie nie miały przy sobie telefonu, a więc nie mogły zmienić ustaleń. Kobieta, na moje pytanie: „Jak się czuła podczas tego oczekiwania?”, odpowiedziała:

„Nie myślałam o czekaniu, tylko delektowałam się przyrodą i czas mi szybko upływał. Schowałam zegarek i skupiałam się na każdej bieżącej chwili. Nie patrzyłam, ile jest jeszcze czasu do końca dnia.

Byłam wolna, bo nie patrzyłam na zegarek”.

Umiejętność koncentrowania się na rzeczach istotnych, a od-

kładanie tych, z których spokojnie można zrezygnować, jest ważną zaletą. Również nie mniej istotną umiejętnością jest powierzanie innym tego, czego sami nie jesteśmy w stanie zrealizować lub nie mamy na to czasu.

Każda rzecz ma swój czas. Jeżeli chcemy być skuteczni w dzia-

łaniu, to powinniśmy określić, co tak naprawdę chcemy (a nie musimy) zrobić w ciągu dnia, jak te wszystkie zadania rozplanu-

jemy, które są ważniejsze, które mniej istotne, z czego możemy zrezygnować. Asertywne odmawianie w sytuacji, kiedy z czymś się nie zgadzamy lub nie jesteśmy w stanie czegoś zrobić ze względów czasowych, jest istotną umiejętnością ochrony poczucia emocjo-

nalnych granic między sobą a innymi.

Recepta 99. Nie pozwól, aby inni cię poganiali. Wypracuj sobie własne tempo, w jakim się poruszasz i wykonujesz czynności. Zajmuj się w ciągu dnia rzeczami, które mają dla ciebie największe znaczenie, wyeliminuj złodziei czasu.

Nie obciążaj się obowiązkami i zadaniami ponad swoje możliwości.

383

Nie trać swojego czasu i nie marnuj go na zmianę ludzi,którzy nie chcą się zmienić. Zacznij zmianę od siebie, a wtedy inni też zaczną się zmieniać.