Język polski. Fiszki gimnazjalisty. 500 kart do nauki - Paweł Pokora - ebook

Język polski. Fiszki gimnazjalisty. 500 kart do nauki ebook

Paweł Pokora

5,0

Opis

Seria "OLDSCHOOL - stara dobra szkoła" została przygotowana przez doświadczonych korepetytorów i metodyków, a wszystkie publikacje są konsultowane z nauczycielami i samymi gimnazjalistami.

"Język polski. Fiszki gimnazjalisty. 500 kart do nauki" to kurs powtórkowy do egzaminu zarazem skuteczna nauka tego, czego naprawdę potrzebujesz. Skorzystaj z nowego sposobu na szybkie zapamiętywanie! Weź to na rozum! My w Ciebie wierzymy!

 

"Fiszki gimnazjalisty" to:

- 500 dwustronnych Fiszek do samodzielnej nauki
- 1000 pytań i odpowiedzi
- wszystkie zagadnienia gimnazjalne

- efektywne zapamiętywanie

- nowy sposób na naukę

 

Dzięki "Fiszkom gimnazjalisty":

- opanujesz wszystkie zagadnienia wymagane na egzaminie gimnazjalnym: od rodzajów i gatunków literackich, przez środki stylistyczne, po najważniejsze motywy wędrowne w literaturze
- sprawdzisz, co już umiesz

- dowiesz się, czego jeszcze nie wiesz
- dostosujesz tempo nauki do własnych potrzeb
- możesz uczyć się samodzielnie lub z przyjaciółmi

- masz możliwość uczenia się w dowolnym momencie i miejscu

Wiesz, jak jest. Egzamin gimnazjalny tylko z OLDSCHOOL!

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 193

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
5,0 (1 ocena)
1
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Autor: Paweł Pokora

Redaktor serii: Marek Jannasz

Projekt okładki: Teresa Chylińska-Kur, KurkaStudio

www.gimtestok.pl

© Copyright by Wydawnictwo Lingo sp. j., Warszawa 2014

ISBN (epub): 978-83-7892-244-5

ISBN (mobi): 978-83-7892-245-2

Projekt i opracowanie wersji elektronicznej:

DZIAŁ I KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Język jest zespołem środków służących porozumiewaniu się. Z czego składa się język?

Fiszka 1/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Język składa się ze słownika i gramatyki (czyli reguł dotyczących stosowania wszystkich elementów języka).

Fiszka 1/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Wyróżnia się dwie odmiany języka: język ogólny (używany w mowie i piśmie) i język gwarowy. Jakie są charakterystyczne cechy języka mówionego i języka pisanego?

Fiszka 2/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

W języku mówionym wypowiedzenia (zdania, równoważniki zdań) mają charakter nieuporządkowany, mogą być urwane; występuje dużo powtórzeń i wykrzyknień. Język pisany ma charakter przemyślanej wypowiedzi o starannym doborze słów (np. brak powtórzeń) i uporządkowanej składni, bezbłędnej fleksji.

Fiszka 2/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Komunikat to treść przekazywana za pomocą słów (tzw. komunikacja werbalna) lub/i mimiki i gestów (tzw. komunikacja niewerbalna). Czym jest komunikacja językowa?

Fiszka 3/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Komunikacja językowa to proces porozumiewania się ludzi za pomocą znaków językowych (graficznych lub dźwiękowych).

Fiszka 3/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Cel przekazywania komunikatu to inaczej intencja wypowiedzi. Jakie mogą być intencje wypowiedzi?

Fiszka 4/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Intencjami wypowiedzi mogą być np.: przekazanie informacji, wyrażenie opinii, uczuć, prośby, zapytanie.

Fiszka 4/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

W języku polskim istnieje słownictwo ogólnego zasięgu. Jakie jeszcze słownictwo istnieje w języku polskim?

Fiszka 5/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

W języku polskim istnieje jeszcze słownictwo o ograniczonym zasięgu.

Fiszka 5/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Słownictwo o ograniczonym zasięgu rozróżnia się ze względów terytorialnych. Co wchodzi w skład tego rozróżnienia?

Fiszka 6/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Ze względów terytorialnych do słownictwa o ograniczonym zasięgu zalicza się: regionalizmy (wyrazy, formy gramatyczne charakterystyczne dla danego regionu), dialektyzmy (języki ludności wiejskiej zamieszkującej dany region, np. język małopolski, śląski), gwary ludowe (języki ludności wiejskiej z niewielkiego obszaru, np. gwara podhalańska).

Fiszka 6/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Słownictwo o ograniczonym zasięgu rozróżnia się ze względów środowiskowych. Co wchodzi w skład tego rozróżnienia?

Fiszka 7/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Ze względów terytorialnych do słownictwa o ograniczonym zasięgu zalicza się: gwary środowiskowe (np. gwara studencka, uczniowska), gwary zawodowe (słownictwo charakterystyczne dla danej grupy zawodowej).

Fiszka 7/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Styl wypowiedzi to sposób wypowiadania się. Jakie style wypowiedzi wyróżnia się ze względu na nadawcę?

Fiszka 8/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Ze względu na nadawcę wyróżnia się: styl indywidualny (charakterystyczny dla danego autora), styl typowy (charakterystyczny dla grupy osób, np. żyjących w danej epoce), styl gatunku literackiego (np. styl fraszki).

Fiszka 8/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Style funkcjonalne wyróżnia się ze względu na cel wypowiedzi. Wymień style funkcjonalne.

Fiszka 9/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Do stylów funkcjonalnych zaliczamy: styl potoczny, styl naukowy, styl popularnonaukowy, styl publicystyczny, styl urzędowy, styl artystyczny, styl retoryczny.

Fiszka 9/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Jednym ze stylów funkcjonalnych jest styl potoczny, który charakteryzuje się językiem zbliżonym do mówionego, nacechowanym emocjonalnie słownictwem, użyciem wykrzyknień, pytań, urwanych zdań i równoważników zdań. Czym charakteryzuje się styl naukowy?

Fiszka 10/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Styl naukowy charakteryzuje się: słownictwem typowym dla danej dziedziny wiedzy, użyciem terminów naukowych, definicji izdań przeważnie podrzędnie złożonych. Odmianą stylu naukowego jest styl popularnonaukowy, charakteryzujący się językiem przystępnym dla przeciętnego czytelnika i nie tak suchym jak w przypadku dzieł naukowych.

Fiszka 10/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Jednym ze stylów funkcjonalnych jest styl publicystyczny, który charakteryzuje się komunikatywnym i obrazowym językiem (dzięki użyciu m.in. związków frazeologicznych, porównań, urozmaiconej składni) i słownictwem z różnych dziedzin wiedzy. Czym charakteryzuje się styl urzędowy?

Fiszka 11/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Styl urzędowy charakteryzuje się: zwięzłą, schematycznie ujętą treścią, użyciem – wypunktowań, bezosobowych zwrotów do odbiorcy, czasowników w stronie biernej, zdań bezpodmiotowych, cytatów z przepisów prawnych, ustaw.

Fiszka 11/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Jednym ze stylów funkcjonalnych jest styl artystyczny, który charakteryzuje się bogatym, obrazowym słownictwem, użyciem wielu środków stylistycznych. Styl ten jest zróżnicowany w zależności od gatunku literackiego, stylu epoki, stylu autora. Czym charakteryzuje się styl retoryczny?

Fiszka 12/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Styl retoryczny charakteryzuje się: podniosłością, kwiecistością, obrazowością wypowiedzi, stosowaniem wielu środków wzmacniających ekspresję – pytań retorycznych, apostrof, powtórzeń, cytatów.

Fiszka 12/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Stylizacja to świadome kształtowanie języka tak, by upodobnić go do innego języka lub stylu. Jakie mogą być rodzaje stylizacji?

Fiszka 13/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Wśród rodzajów stylizacji znajdują się: archaizacja, stylizacja biblijna, stylizacja środowiskowa, dialektyzacja, pastisz, parodia.

Fiszka 13/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Jednym z rodzajów stylizacji jest archaizacja, która polega na takim ukształtowaniu języka i stylu wypowiedzi, aby upodobnić go do języka innej epoki (poprzez użycie licznych archaizmów, przede wszystkim leksykalnych, ale także składniowych, fleksyjnych, fonetycznych). Na czym polega stylizacja biblijna?

Fiszka 14/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Stylizacja biblijna polega na takim ukształtowaniu języka i stylu wypowiedzi, aby upodobnić go do językaBiblii (poprzez m.in. stosowanie paralelizmów składniowych, długich, wielokrotnie złożonych zdań, metafor).

Fiszka 14/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Jednym z rodzajów stylizacji jest stylizacja środowiskowa, która polega na takim ukształtowaniu języka i stylu wypowiedzi, aby upodobnić go do języka używanego w danym środowisku (poprzez stosowanie słownictwa charakterystycznego dla danego środowiska, np. w dialogach, przeważnie w celu scharakteryzowania postaci). Na czym polega dialektyzacja?

Fiszka 15/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Dialektyzacja polega na takim ukształtowaniu języka i stylu wypowiedzi, aby upodobnić go do językaużywanego w danym regionie (poprzez m.in. stosowanie słownictwa charakterystycznego dla danego dialektu; często służy charakterystyce bohaterów, także zbiorowych).

Fiszka 15/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Pastisz to utwór, który naśladuje cechy innego dzieła (wyolbrzymia je); przeważnie pełni funkcję żartu. Czym jest parodia?

Fiszka 16/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Parodia to naśladowanie cech innego dzieła w celu ośmieszenia, wykpienia go; pełni funkcję satyryczną.

Fiszka 16/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Związki frazeologiczne (frazeologizmy) to utrwalone w języku związki dwóch lub więcej wyrazów? Czym jeszcze charakteryzują się związki frazeologiczne?

Fiszka 17/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Związki frazeologiczne charakteryzują się niedosłownym znaczeniem, które nie wynika ze znaczenia poszczególnych, wchodzących w skład związku wyrazów, lecz z ich połączenia zwyczajowo utrwalonego w języku.

Fiszka 17/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Wśród związków frazeologicznych ze względu na stopień łączliwości wyróżnia się związki stałe (idiomy), w których nie można nic zmieniać, a każda zmiana oznacza błąd frazeologiczny i utratę sensu (np. ‘biały kruk’, a nie ‘szary kruk’). Jakie jeszcze inne rodzaje związków frazeologicznych wyróżniamy ze względu na stopień łączliwości?

Fiszka 18/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Oprócz idiomów, wśród związków frazeologicznych ze względu na stopień łączliwości, wyróżniamy: związki łączliwe (w których wyrazy nie są ze sobą ściśle połączone, więc można zmienić jakiś element, np. biały jak kreda, biały jak ściana) i związki luźne (w których wyrazy nie są ze sobą związane na stałe, np. biały kot, czarny kot).

Fiszka 18/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Wśród związków frazeologicznych ze względu na budowę gramatyczną wyróżnia się wyrażenia, czyli związki wyrazowe bez czasownika (np. czarna owca). Jakie jeszcze inne rodzaje związków frazeologicznych wyróżniamy ze względu na budowę gramatyczną?

Fiszka 19/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Oprócz wyrażeń, wśród związków frazeologicznych ze względu na budowę gramatyczną, wyróżniamy: zwroty, czyli związki wyrazowe zawierające czasownik (np. rzucić okiem) i frazy, czyli połączenia wyrazów o budowie zdania lub równoważnika zdania (np. mowa jest srebrem, a milczenie złotem).

Fiszka 19/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Frazami są przysłowia (np. W marcu jak w garncu). Co jeszcze zaliczamy do fraz?

Fiszka 20/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Oprócz przysłów do fraz zaliczamy także sentencje (np. Dobrze widzi się tylko sercem, najważniejsze jest niewidoczne dla oczu) oraz skrzydlate słowa (np. Miej serce i patrzaj w serce – Adam Mickiewicz, Wiem, że nic nie wiem– Sokrates).

Fiszka 20/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Związki frazeologiczne mogą pochodzić z różnych źródeł. Wymień te źródła.

Fiszka 21/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Związki frazeologiczne mogą pochodzić z Biblii (np. egipskie ciemności, hiobowe wieści), z mitologii (np. jabłko niezgody, koń trojański), z historii i literatury (np. kości zostały rzucone, dantejskie sceny), z życia codziennego (np. obiecywać gruszki na wierzbie, porywać się z motyką na słońce).

Fiszka 21/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Części mowy możemy podzielić na odmienne i nieodmienne. Do odmiennych zaliczamy: czasownik, rzeczownik i zaimek rzeczowny, przymiotnik i zaimek przymiotny, liczebnik i zaimek liczebny. Które części mowy są nieodmienne?

Fiszka 22/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Nieodmienne części mowy to: przysłówek i zaimek przysłowny, przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik.

Fiszka 22/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczownik nazywa m.in. rzeczy. Co jeszcze nazywa rzeczownik?

Fiszka 23/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Oprócz rzeczy rzeczownik nazywa: osoby, miejsca, rośliny, zwierzęta, zjawiska i pojęcia abstrakcyjne.

Fiszka 23/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczownik własny to rzeczownik będący nazwą konkretnej osoby, istoty żyjącej, miejsca, instytucji, publikacji (np. tytuł czasopisma: Płomyczek, tytuł książki: Potop, tytuł wiersza: Niepewność). Czym jest rzeczownik pospolity?

Fiszka 24/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczownik pospolity to rzeczownik będący nazwą ogólną osoby, nazwą przedmiotu, zwierzęcia, miejsca(np. kolega, stół, lis, wieś).

Fiszka 24/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczownik abstrakcyjny to rzeczownik będący nazwą uczucia, pojęcia, czynności, cechy (np. miłość, moc, bieg, odwaga). Czym jest rzeczownik konkretny?

Fiszka 25/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczownik konkretny to rzeczownik będący nazwą przedmiotu lub zjawiska, które można rozpoznać zmysłami (np. fotel, deszcz).

Fiszka 25/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczowniki dzielimy na żywotne i nieżywotne. Rzeczownik nieżywotny to rzeczownik będący nazwą przedmiotu lub rośliny (np. dom, róża). Czym jest rzeczownik żywotny?

Fiszka 26/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczownik żywotny to rzeczownik będący nazwą człowieka (osobowy) lub nazwą zwierzęcia (nieosobowy).

Fiszka 26/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczowniki odmieniają się przez przypadki i liczby, czyli podlegają deklinacji. Co można powiedzieć o rodzaju rzeczownika?

Fiszka 27/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rodzaj rzeczownika jest stały.

Fiszka 27/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Temat to część wyrazu, który pozostaje po oddzieleniu końcówki. Czym jest końcówka?

Fiszka 28/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Końcówka to część wyrazu ulegająca zmianie podczas odmiany przez przypadki (np. co? – książka, czego? – książki; temat: książk-, końcówka: -a).

Fiszka 28/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Niektóre rzeczowniki mają nietypową odmianę. Są to np. rzeczowniki występujące tylko w liczbie pojedynczej (np. szlachta, mieszczaństwo). Podaj przykłady rzeczowników, które są odmienne tylko w liczbie mnogiej.

Fiszka 29/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczowniki odmienne tylko w liczbie mnogiej to np. liceum, muzeum.

Fiszka 29/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Niektóre rzeczowniki mają nietypową odmianę. Są to np. rzeczowniki, które mają inne tematy w liczbie pojedynczej i mnogiej (np. rok, człowiek). Podaj przykłady rzeczowników, które odmieniają się różnie w liczbie mnogiej w zależności od znaczenia.

Fiszka 30/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczowniki, które odmieniają się różnie w liczbie mnogiej w zależności od znaczenia to np. oko, ucho.

Fiszka 30/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Niektóre rzeczowniki mają nietypową odmianę. Są to np. rzeczowniki, które mają dwie dopuszczalne formy odmiany (np. ręka, oko). Podaj przykłady rzeczowników, które mają formę dawnej liczby podwójnej.

Fiszka 31/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczowniki, które mają formę dawnej liczby podwójnej to np. skrzypce, plecy.

Fiszka 31/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Niektóre rzeczowniki mają nietypową odmianę. Są to np. rzeczowniki, które odmieniają jak przymiotniki (np. gajowy, księgowy). Podaj przykłady rzeczowników nieodmiennych.

Fiszka 32/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczowniki nieodmienne to np. kiwi, boa.

Fiszka 32/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczownik pełni w zdaniu przede wszystkim funkcję podmiotu. Jakie inne funkcje może pełnić on w zdaniu?

Fiszka 33/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Rzeczownik może pełnić w zdaniu także funkcje: dopełnienia, przydawki, okolicznika, orzecznika w orzeczeniu imiennym.

Fiszka 33/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Czasownik nazywa czynności i stany i podlega koniugacji. Czym jest koniugacja?

Fiszka 34/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Koniugacja to odmiana czasownika przez osoby, liczby, rodzaje, tryby i czasy.

Fiszka 34/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

W liczbie pojedynczej czasownik występuje w rodzajach męskim, żeńskim i nijakim. W jakich rodzajach występuje czasownik w liczbie mnogiej?

Fiszka 35/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

W liczbie mnogiej czasownik występuje w rodzajach męskoosobowym i niemęskoosobowym.

Fiszka 35/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Czasownik w trybie oznajmującym (orzekającym) występuje we wszystkich czasach: teraźniejszym, przeszłym, przyszłym (prostym i złożonym). W jakich czasach występuje czasownik w trybach przypuszczającym i rozkazującym?

Fiszka 36/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Tryby przypuszczający i rozkazujący czasownika nie mają form czasów.

Fiszka 36/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

W czasowniku określa się jego stronę. Jakie strony czasownika wyróżniamy?

Fiszka 37/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Wyróżniamy strony czynną, bierną i zwrotną czasownika.

Fiszka 37/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Strona czynna czasownika oznacza, że podmiot jest wykonawcą czynności (np. piszę). Jak definiuje się strony bierną i zwrotną czasownika?

Fiszka 38/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Strona bierna czasownika oznacza, że podmiot podlega czynności (np. jest pisany), a strona zwrotna czasownika oznacza, że podmiot jest jednocześnie wykonawcą czynności i jej odbiorcą(np. myć się).

Fiszka 38/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Czasowniki mające stronę bierną noszą nazwę przechodnich (np. czytać – jest czytany). Jak nazywają się czasowniki, które nie mają strony biernej?

Fiszka 39/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Czasowniki, które nie mają strony biernej to czasowniki nieprzechodnie (np. iść).

Fiszka 39/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

W czasowniku określa się jego aspekt. Jakie aspekty czasownika wyróżniamy?

Fiszka 40/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Wyróżniamy aspekty niedokonany i dokonany.

Fiszka 40/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Czasownik niedokonany nazywa czynność, która nie została zakończona, trwa, lub będzie trwała w przyszłości (np. kupować). Jaką czynność nazywa czasownik dokonany?

Fiszka 41/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Czasownik dokonany nazywa czynność, która się zakończyła, lub zakończy się w przyszłości (np. kupić). Czasowniki dokonane nie występują w czasie teraźniejszym.

Fiszka 41/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Oto przykład określenia formy czasownika: biegnę – 1 osoba, liczba pojedyncza, rodzaj – , tryb oznajmujący, czas teraźniejszy, strona czynna, aspekt niedokonany.Określ formy czasownika ‘poszlibyśmy’.

Fiszka 42/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

‘Poszlibyśmy’ – 1 osoba, liczba mnoga, rodzaj męskoosobowy, tryb przypuszczający, czas – , strona czynna, aspekt dokonany.

Fiszka 42/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Czasownik pełni w zdaniu przede wszystkim funkcję orzeczenia (orzeczenie czasownikowe i łącznik w orzeczeniu imiennym). Jakie inne funkcje może pełnić on w zdaniu?

Fiszka 43/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Czasownik może pełnić w zdaniu także funkcje dopełnienia i podmiotu.

Fiszka 43/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Formą nieosobową czasownika jest bezokolicznik – podstawowa forma czasownika zakończona na -ć lub -c (np. biegać, biec). Jakie inne formy nieosobowe czasownika wyróżniamy?

Fiszka 44/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Wyróżniamy formy zakończone na -to, -no (np. otwarto, zrobiono) oraz imiesłowy.

Fiszka 44/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Jednymi z nieosobowych form czasownika są imiesłowy przymiotnikowe czynne (np. czytający) i imiesłowy przymiotnikowe bierne (np. czytany). Jakie inne imiesłowy wyróżniamy?

Fiszka 45/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Wyróżniamy imiesłowy przysłówkowe współczesne (np. czytając) i imiesłowy przysłówkowe uprzednie (np. przeczytawszy).

Fiszka 45/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Przymiotnik nazywa cechy istot żywych, przedmiotów i pojęć abstrakcyjnych. Przez co odmienia się przymiotnik?

Fiszka 46/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Przymiotnik odmienia się przez przypadki, liczby i rodzaje, podlega też stopniowaniu.

Fiszka 46/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

W liczbie pojedynczej przymiotnik występuje w rodzajach męskim, żeńskim i nijakim. W jakich rodzajach występuje przymiotnik w liczbie mnogiej?

Fiszka 47/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

W liczbie mnogiej przymiotnik występuje w rodzajach męskoosobowym i niemęskoosobowym.

Fiszka 47/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Przymiotnik jest określeniem rzeczownika. W jakim związku pozostaje z rzeczownikiem?

Fiszka 48/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Przymiotnik w związku z rzeczownikiem dostosowuje do niego swoją formę (np. ładna pogoda – mianownik, liczba pojedyncza, rodzaj żeński; dobrych zawodników – dopełniacz, liczba mnoga, rodzaj męskoosobowy).

Fiszka 48/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Stopniowanie przymiotnika pozwala określić intensywność występowania danej cechy. Jakie wyróżniamy stopnie przymiotnika?

Fiszka 49/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Wyróżniamy następujące stopnie przymiotnika: równy (np. brzydki), wyższy (np. brzydszy), najwyższy (np. najbrzydszy).

Fiszka 49/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Jednym z rodzajów stopniowania przymiotnika jest stopniowanie proste regularne (np. ładny, ładniejszy, najładniejszy). Jakie inne rodzaje stopniowania przymiotnika wyróżniamy?

Fiszka 50/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Wyróżniamy także następujące rodzaje stopniowania przymiotnika: stopniowanie proste nieregularne (np. zły, gorszy, najgorszy) oraz stopniowanie opisowe (np. uparty, bardziej uparty, najbardziej uparty).

Fiszka 50/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Nie wszystkie przymiotniki podlegają stopniowaniu. Jakie przymiotniki nie podlegają stopniowaniu?

Fiszka 51/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Stopniowaniu nie podlegają te przymiotniki, które określają stałą cechę (np. roczny, drewniany).

Fiszka 51/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Przymiotnik pełni w zdaniu przede wszystkim funkcję przydawki. Jakie inne funkcje może pełnić on w zdaniu?

Fiszka 52/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Przymiotnik może pełnić w zdaniu także funkcje podmiotu i orzecznika w orzeczeniu imiennym.

Fiszka 52/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Liczebnik oznacza liczbę, ilość lub kolejność. Przez co odmienia się liczebnik?

Fiszka 53/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Liczebnik odmienia się przez przypadki (nie odmieniają się liczebniki ‘pół’ i ‘półtora’), liczby i rodzaje.

Fiszka 53/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

W liczbie pojedynczej liczebnik występuje w rodzajach męskim, żeńskim i nijakim. W jakich rodzajach występuje liczebnik w liczbie mnogiej?

Fiszka 54/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

W liczbie mnogiej liczebnik występuje w rodzajach męskoosobowym i niemęskoosobowym.

Fiszka 54/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Liczebniki dzieli się ze względu na budowę. Jakie liczebniki ze względu na budowę wyróżniamy?

Fiszka 55/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Ze względu na budowę wyróżniamy liczebniki proste (np. dwa, trzy) i złożone (np. dwadzieścia dwa).

Fiszka 55/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Liczebniki dzieli się ze względu na znaczenie. Jakie liczebniki ze względu na znaczenie wyróżniamy?

Fiszka 56/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Ze względu na znaczenie wyróżniamy: liczebnikigłówne (np. pięć, sto), liczebniki porządkowe (np. piąty, setny), liczebniki zbiorowe (np. pięcioro), liczebniki ułamkowe (np. ćwierć), liczebniki mnożne (np. potrójny), liczebniki nieokreślone (np. kilkanaście).

Fiszka 56/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Liczebnik może pełnić w zdaniu np. funkcję podmiotu. Jakie inne funkcje może pełnić on w zdaniu?

Fiszka 57/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Liczebnik może pełnić w zdaniu także funkcje przydawki, dopełnienia, orzecznika w orzeczeniu imiennym.

Fiszka 57/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Zaimek to część mowy, która zastępuje inne części mowy. Jakie części mowy może zastępować zaimek?

Fiszka 58/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Zaimek może zastępować rzeczownik, przymiotnik, liczebnik, przysłówek.

Fiszka 58/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Zaimek odmienia się tak jak część mowy, którą zastępuje. Jaki zaimek jest nieodmienny?

Fiszka 59/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Nieodmiennym zaimkiem jest zaimek przysłowny.

Fiszka 59/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Zaimki dzieli się ze względu na to, jaką część mowy zastępują.Jakie zaimki wyróżniamy ze względu na to, jaką część mowy zastępują?

Fiszka 60/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Ze względu na to jaką część mowy zastępują, wyróżniamy: zaimki rzeczowne (kto?, co? – np. ktoś), zaimki przymiotne (jaki?, który?, czyj? – np. ten), zaimki liczebne (ile? – np. tyle), zaimki przysłowne (jak?, gdzie?, kiedy? – np. wtedy).

Fiszka 60/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Zaimek rzeczowny może pełnić w zdaniu funkcje podmiotu, dopełnienia, orzecznika w orzeczeniu imiennym. Jakie funkcje może pełnić w zdaniu zaimek przymiotny?

Fiszka 61/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Zaimek przymiotny może pełnić w zdaniu funkcjeprzydawki i orzecznika w orzeczeniu imiennym.

Fiszka 61/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Zaimek liczebny pełni w zdaniu funkcję przydawki. Jaką funkcję pełni w zdaniu zaimek przysłowny?

Fiszka 62/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Zaimek przysłowny pełni w zdaniu funkcję okolicznika.

Fiszka 62/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Zaimki dzieli się ze względu na znaczenie.Jakie zaimki ze względu na znaczenie wyróżniamy?

Fiszka 63/500 pytanie

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Ze względu na znaczenie wyróżniamy: zaimki osobowe (np. ja, ty, mnie, jego), zaimki pytające (np. kto?, co?, kogo?, czego?, jaki?, czyj?, ile?, jak?, gdzie?, kiedy?), zaimki wskazujące (np. ten ta, to, ów, tyle, tutaj), zaimki dzierżawcze (np. mój, twój, nasz, wasz), zaimki nieokreślone (np. ktoś, coś, czyjś, ileś, gdzieś, kiedyś), zaimki przeczące (np. nikt, nic, niczyj, żaden, nigdy, nigdzie), zaimki względne (np. kto, co, który, jaki, ile, jak, gdzie, kiedy), zwrotny (się).

Fiszka 63/500 odpowiedź

OldSchool

GimTest z polskiegoDział: Kształcenie językowe

Przysłówek oznacza okoliczności wykonywania czynności.