Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
W dzisiejszym dynamicznym i złożonym świecie, umiejętność skutecznej komunikacji jest kluczowa dla sukcesu, szczególnie w kontekście przywództwa.
Jak powiedział James C. Humes, „Sztuka komunikacji jest językiem przywództwa”. Niezależnie od tego, czy jesteśmy już liderami, czy przygotowujemy się do objęcia tej roli, musimy zdawać sobie sprawę, że istnieje szeroki zakres różnic między nami jako jednostkami. Różnimy się w sposobie myślenia, odbieraniu rzeczywistości, a także w naszych potrzebach i wartościach. Rozwój komunikacji wirtualnej, wynikający z postępu technologicznego, wprowadza kolejny wymiar do tego wyzwania. Osoby przyzwyczajone do kontaktu wzrokowego z rozmówcą mogą odczuwać dyskomfort w relacjach nawiązywanych wirtualnie. Ponadto, różne style komunikacji są wymagane w różnych sytuacjach – niektórzy preferują konkretne rozwiązania oparte na faktach, podczas gdy inni czują się komfortowo w świecie idei i koncepcji. Jednakże, niezależnie od tych różnic, fakt pozostaje niezmieniony: liderem staje się osoba, która potrafi komunikować się skutecznie z różnymi ludźmi. Skuteczność komunikacji wymaga przede wszystkim adekwatności – dopasowania do możliwości i potrzeb odbiorcy. Komunikacja powinna być przejrzysta, jednoznaczna i pozbawiona miejsca na niejasności, przeinaczenia czy błędne interpretacje. Odpowiedzialność za zrozumienie komunikatu spoczywa na nadawcy, dlatego ważne jest, aby dostosowywać naszą technikę komunikacyjną do konkretnych rozmówców, tematów i sytuacji, z którymi mamy do czynienia. Czy komunikacji można się nauczyć? Bez wątpienia tak! Bez względu na nasze indywidualne cechy charakteru czy temperamentu, możemy trenować umiejętności precyzyjnej komunikacji. Powtarzalność i gotowość do eksponowania się społecznie są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. Nie można także zaniedbywać znaczenia kultury organizacyjnej. To, jak ludzie w firmie komunikują się, współpracują i podejmują decyzje, ma ogromny wpływ na osiągnięcie celów i sukces organizacji. Nawet jeśli firma ma dobrze opracowaną strategię, jeśli nie ma odpowiedniej kultury, to trudno będzie osiągnąć zamierzone rezultaty. Kultura organizacyjna obejmuje wartości, normy, postawy i zachowania obecne w firmie. Powinna być zgodna z wartościami przywództwa i promować otwartą komunikację, zaufanie, współpracę, innowacyjność i rozwój. Jest to proces, który wymaga stałego budowania i pielęgnowania. Przywództwo odgrywa tutaj kluczową rolę. Przywódcy powinni być wzorem dla innych w zakresie komunikacji i zachowań, które promują korzystną kulturę organizacyjną. Powinni również angażować się w aktywne słuchanie, rozumienie i reagowanie na potrzeby swoich pracowników. Wspieranie pozytywnej kultury organizacyjnej przynosi wiele korzyści. Może zwiększyć zaangażowanie pracowników, poprawić efektywność pracy zespołowej, promować innowacyjność i kreatywność, a także przyciągnąć i zatrzymać najlepszych talentów. Podsumowując, komunikacja i kultura organizacyjna są kluczowymi elementami skutecznego przywództwa. Przywódcy powinni rozwijać umiejętności komunikacyjne i budować korzystną kulturę organizacyjną, aby osiągnąć sukces i realizować strategię organizacji.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 24
Rok wydania: 2023
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Czas czytania: 15 min
Zagadnienia:
Zasady i plan komunikacji
Wyzwania pracy rozproszonej
Kultura i reputacja organizacji
Zdanie, które posłużyło nam za tytuł rozdziału1, wypowiedział James C. Humes2. Jeżeli znajdujemy się albo przygotowujemy się do tego, żeby znaleźć się w roli lidera, musimy pamiętać o tym, że nie istnieje jedna słuszna i SKUTECZNA technika komunikacji. Bez względu na to, czy komunikujemy się wirtualnie, czy w realnej rzeczywistości – musimy pamiętać, że różnimy się między sobą na wielu płaszczyznach myślenia, inaczej postrzegamy rzeczywistość, odmiennie odbieramy zjawiska i sytuacje, których doświadczamy. Ludzie, którzy są przyzwyczajeni do kontaktu wzrokowego z rozmówcą, będą się bardzo źle czuli w relacjach kształtowanych w inny sposób. Są osoby, które wymagają poznania wielu szczegółów, tworzący konkretne rozwiązania wyłącznie w oparciu o fakty, ale są też tacy, którzy czują się doskonale w świecie idei. Fakty są takie: niemal ZAWSZE przywódcą zostaje ten, który potrafi SKUTECZNIEJ komunikować się z RÓŻNYMI ludźmi.
Komunikacja, aby była skuteczna właśnie, przede wszystkim powinna być ADEKWATNA – czyli DOPASOWANA do możliwości i potrzeb odbiorcy, przejrzysta i jednoznaczna. Słowem: niepozostawiająca marginesu na niedopowiedzenia, przeinaczenia i interpretacje. A co najważniejsze, należy zawsze mieć na uwadze fakt, że za ZROZUMIENIE komunikatu przez odbiorcę odpowiada NADAWCA. Zawsze. Dlatego należy postępować adekwatnie do sytuacji, adresować zestaw komponentów do konkretnych rozmówców, tematów, problemów, które są omawiane w danej projektowej sytuacji.
Różne postrzeganie świata, inne potrzeby i wartości – ale także odmienne emocje i własne, dotychczasowe doświadczenie nasze i naszych odbiorców warunkują naszą technikę komunikacji.
1 Ang. The art of communication is the language of leadership. Zob. Brainy Quote, https://www.brainyquote.com/quotes/james_humes_154730 (dostęp: wrzesień 2022); także F.R. Shapiro (red.), The New Yale Book of Quotations, Yale University Press, 2021. Inne ciekawe cytaty wielkich tego świata można prześledzić na kanale YouTube: Yale Campus, The New Yale Book of Quotations, https://www.youtube.com/watch?v=WDallANsXNo (dostęp: wrzesień 2022).
2 James C. Humes był pisarzem, a także autorem przemówień prezydenckich (Richard M. Nixon, Ronald Reagan, George H.W. Bush, Gerald R. Ford i Dwight D. Eisenhower).