Prawa i obowiązki lekarza wobec roszczeniowego pacjenta - praca zbiorowa - ebook

Prawa i obowiązki lekarza wobec roszczeniowego pacjenta ebook

zbiorowa praca

0,0
79,00 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Złość, niezadowolenie, agresja, alkohol lub inne środki odurzające, a czasem zwykłe nierozumienie. To wszystko, z czym personel medyczny na co dzień styka się w swojej pracy. Pacjenci w sytuacjach stresowych ulegają emocjom. Z książki dowiesz się czy lekarz może odmówić wykonania świadczenia zdrowotnego wobec agresywnego pacjenta; jak postępować z trudnym pacjentem; jak komunikować się z pacjentem, by efektywnie przeprowadzić wywiad lekarski; z jakiej ochrony prawnej może skorzystać lekarz; jakich praw pacjenta musi przestrzegać lekarz i co grozi mu za ich naruszenie.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI
PDF

Liczba stron: 159

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Spis treści

Redakcja

Rozdział 1. Obsługa pacjenta

Tematy publikacji w pełnej wersji

Landmarks

Cover

Redakcja

Autorz: Anna Błażejczyk, Marta Chalimoniuk-Nowak, Paweł F. Nowak, Dorota Kaczmarczyk-Szczurek, Anna Karkut, Marcin Klonowski, Maciej Lipka, Aneta Moskal-Kluska, Marzena Pytlarz-Pietraszko, Agata Starecka-Dembek, Aleksandra Ślifirska, Ewelina Tylińska, Dorota Uliasz, Anna Wilińska-Zelek, Katarzyna Włodarczyk, Małgorzata Wysocka, Anna Zubkowska-Rojszczak

Redaktor: Anna Śmigulska-Wojciechowska

Menedżer produktu: Anna Konarzewska-Żuczek

Menedżer segmentu: Alina Sulgostowska

Projekt graficzny okładki: Magdalena Huta

Korekta: Zespół

Koordynator produkcji: Magdalena Huta

Druk: KRM Druk

Skład i łamanie: Dariusz Ziach

ISBN 978-83-8344-183-2

Copyright by Wiedza i Praktyka sp. z o.o.

Warszawa 2023

Wiedza i Praktyka sp. z o.o.

ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa

tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10, e-mail: [email protected]

NIP: 526-19-92-256, KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie,

XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

wysokość kapitału zakładowego 200.000 zł

nr rejestrowy BDO: 000008579

Publikację „Prawa i obowiązki lekarza wobec roszczeniowego pacjenta” przygotowano z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy oraz doświadczenia jej twórców. Zaproponowane w niej wskazówki, porady i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Opublikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W konsekwencji autorzy i redakcja nie mogą ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w publi­kacji „Prawa i obowiązki lekarza wobec roszczeniowego pacjenta” wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.

Rozdział 1. Obsługa pacjenta

1.1. Jak nie dopuścić do najczęstszych błędów przy rejestracji pacjenta

Właściwe wprowadzenie danych pacjenta, weryfikacja jego ubezpieczenia przez system EWUŚ bądź inne potwierdzenie uprawnień, wskazanie trybu przyjęcia – to ważne elementy rejestracji pacjenta. Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę, aby nie popełnić błędów?

Można wyodrębnić kilka grup błędów, które najczęściej popełniane są w przebiegu procesu rejestracji pacjenta, a skutkują odmową płatności przez NFZ.

Jedną z najczęściej popełnianych pomyłek jest wprowadzenie niepełnych lub niepoprawnych danych pacjenta. Należy zaznaczyć, że zakres danych przekazywanych do NFZ w celach rozliczeniowych jest szerszy od zakresu danych, które pacjent podaje na potrzeby prowadzenia dokumentacji medycznej.

Do rozliczenia konieczne jest podanie nie tylko imienia i nazwiska, PESEL-u, daty urodzenia i płci (choć wynikają one z konstrukcji numeru PESEL), ale również pełnego adresu, z oznaczeniem kodu pocztowego, nazwy ulicy, numeru domu i lokalu oraz nazwy gminy, powiatu i województwa.

Poza tym do NFZ przekazuje się numer telefonu lub adres poczty elektronicznej – jeżeli go wskazano, a w przypadku gdy pacjent jest osobą małoletnią, całkowicie ubezwłasnowolnioną lub niezdolną do świadomego wyrażenia zgody – dodatkowo imię i nazwisko przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego.

NFZ wymaga również oznaczenia odpowiednimi kodami wielu innych informacji, m.in. trybu przyjęcia opisanego jako nagły albo na podstawie skierowania klasyfikującego pacjentów w kategoriach „pilny” i „stabilny” oraz kodu tytułu uprawnienia do świadczeń finansowanych ze środków publicznych. Czasem dochodzi jeszcze numer karty DiLO. Dotyczy on wyłącznie osoby ubiegającej się o zrealizowanie na jej rzecz świadczenia finansowanego przez NFZ i są to dane wyjściowe do zarejestrowania pacjenta, które trzeba wprowadzić do systemu umożliwiającego dokumentowanie udzielonych świadczeń i w dalszym etapie je rozliczyć.

Inna grupa błędów wynika z konieczności weryfikacji pacjentów pod kątem aktualnych uprawnień do świadczeń finansowanych ze środków publicznych, czyli sprawdzenia ubezpieczenia przy wykorzystaniu systemu EWUŚ. Trudności zaczynają się, gdy nie uzyskujemy potwierdzenia ubezpieczenia, co oznacza, że trzeba zwrócić się do pacjenta, aby udokumentował swoje prawo do bezpłatnych świadczeń.

Więcej znajdziesz w wersji pełnej publikacji

Tematy publikacji w pełnej wersji

Rozdział 1. Obsługa pacjenta

Rozdział 2. Prawa pacjenta

Rozdział 3. Trudny pacjent

Rozdział 4. Komunikacja z pacjentem

Przygotowanie do wersji elektronicznej: RASTER studio, 603 59 59 71