79,00 zł
Złość, niezadowolenie, agresja, alkohol lub inne środki odurzające, a czasem zwykłe nierozumienie. To wszystko, z czym personel medyczny na co dzień styka się w swojej pracy. Pacjenci w sytuacjach stresowych ulegają emocjom. Z książki dowiesz się czy lekarz może odmówić wykonania świadczenia zdrowotnego wobec agresywnego pacjenta; jak postępować z trudnym pacjentem; jak komunikować się z pacjentem, by efektywnie przeprowadzić wywiad lekarski; z jakiej ochrony prawnej może skorzystać lekarz; jakich praw pacjenta musi przestrzegać lekarz i co grozi mu za ich naruszenie.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:
Liczba stron: 159
Redakcja
Rozdział 1. Obsługa pacjenta
Tematy publikacji w pełnej wersji
Cover
Autorz: Anna Błażejczyk, Marta Chalimoniuk-Nowak, Paweł F. Nowak, Dorota Kaczmarczyk-Szczurek, Anna Karkut, Marcin Klonowski, Maciej Lipka, Aneta Moskal-Kluska, Marzena Pytlarz-Pietraszko, Agata Starecka-Dembek, Aleksandra Ślifirska, Ewelina Tylińska, Dorota Uliasz, Anna Wilińska-Zelek, Katarzyna Włodarczyk, Małgorzata Wysocka, Anna Zubkowska-Rojszczak
Redaktor: Anna Śmigulska-Wojciechowska
Menedżer produktu: Anna Konarzewska-Żuczek
Menedżer segmentu: Alina Sulgostowska
Projekt graficzny okładki: Magdalena Huta
Korekta: Zespół
Koordynator produkcji: Magdalena Huta
Druk: KRM Druk
Skład i łamanie: Dariusz Ziach
ISBN 978-83-8344-183-2
Copyright by Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2023
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa
tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10, e-mail: [email protected]
NIP: 526-19-92-256, KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
wysokość kapitału zakładowego 200.000 zł
nr rejestrowy BDO: 000008579
Publikację „Prawa i obowiązki lekarza wobec roszczeniowego pacjenta” przygotowano z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy oraz doświadczenia jej twórców. Zaproponowane w niej wskazówki, porady i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Opublikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W konsekwencji autorzy i redakcja nie mogą ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w publikacji „Prawa i obowiązki lekarza wobec roszczeniowego pacjenta” wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.
1.1. Jak nie dopuścić do najczęstszych błędów przy rejestracji pacjenta
Właściwe wprowadzenie danych pacjenta, weryfikacja jego ubezpieczenia przez system EWUŚ bądź inne potwierdzenie uprawnień, wskazanie trybu przyjęcia – to ważne elementy rejestracji pacjenta. Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę, aby nie popełnić błędów?
Można wyodrębnić kilka grup błędów, które najczęściej popełniane są w przebiegu procesu rejestracji pacjenta, a skutkują odmową płatności przez NFZ.
Jedną z najczęściej popełnianych pomyłek jest wprowadzenie niepełnych lub niepoprawnych danych pacjenta. Należy zaznaczyć, że zakres danych przekazywanych do NFZ w celach rozliczeniowych jest szerszy od zakresu danych, które pacjent podaje na potrzeby prowadzenia dokumentacji medycznej.
Do rozliczenia konieczne jest podanie nie tylko imienia i nazwiska, PESEL-u, daty urodzenia i płci (choć wynikają one z konstrukcji numeru PESEL), ale również pełnego adresu, z oznaczeniem kodu pocztowego, nazwy ulicy, numeru domu i lokalu oraz nazwy gminy, powiatu i województwa.
Poza tym do NFZ przekazuje się numer telefonu lub adres poczty elektronicznej – jeżeli go wskazano, a w przypadku gdy pacjent jest osobą małoletnią, całkowicie ubezwłasnowolnioną lub niezdolną do świadomego wyrażenia zgody – dodatkowo imię i nazwisko przedstawiciela ustawowego albo opiekuna faktycznego.
NFZ wymaga również oznaczenia odpowiednimi kodami wielu innych informacji, m.in. trybu przyjęcia opisanego jako nagły albo na podstawie skierowania klasyfikującego pacjentów w kategoriach „pilny” i „stabilny” oraz kodu tytułu uprawnienia do świadczeń finansowanych ze środków publicznych. Czasem dochodzi jeszcze numer karty DiLO. Dotyczy on wyłącznie osoby ubiegającej się o zrealizowanie na jej rzecz świadczenia finansowanego przez NFZ i są to dane wyjściowe do zarejestrowania pacjenta, które trzeba wprowadzić do systemu umożliwiającego dokumentowanie udzielonych świadczeń i w dalszym etapie je rozliczyć.
Inna grupa błędów wynika z konieczności weryfikacji pacjentów pod kątem aktualnych uprawnień do świadczeń finansowanych ze środków publicznych, czyli sprawdzenia ubezpieczenia przy wykorzystaniu systemu EWUŚ. Trudności zaczynają się, gdy nie uzyskujemy potwierdzenia ubezpieczenia, co oznacza, że trzeba zwrócić się do pacjenta, aby udokumentował swoje prawo do bezpłatnych świadczeń.
Więcej znajdziesz w wersji pełnej publikacji
Rozdział 1. Obsługa pacjenta
Rozdział 2. Prawa pacjenta
Rozdział 3. Trudny pacjent
Rozdział 4. Komunikacja z pacjentem
Przygotowanie do wersji elektronicznej: RASTER studio, 603 59 59 71