Wydawca: MT Biznes Kategoria: Biznes, rozwój, prawo Język: polski Rok wydania: 2015

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 60000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
14 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku (w tym Kindle) kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 153 Przeczytaj fragment ebooka

Odsłuch ebooka (TTS) dostępny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacji Legimi na:

Androida
iOS
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB kup za 1 zł
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze PDF
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Marketing internetowy - Łukasz Kępiński, Marcin Kordowski, Damian Sałkowski

Pierwsza książka w serii „Twoja firma widoczna w internecie”, omawiającej najnowsze trendy oraz metody obecności i działania firm w internecie.
Poszczególne publikacje będą mieć charakter pisanych na gorąco raportów z pierwszej linii cyfrowego frontu.
Autorami są młodzi profesjonaliści, przedstawiciele generacji określanej jako digital native, dzielący się swoimi doświadczeniami. Każda książka w tej serii stanowi dawkę najnowszej wiedzy, z której skorzysta zarówno przedsiębiorca startujący z małą firmą, jak i pracownik korporacji.

Opinie o ebooku Marketing internetowy - Łukasz Kępiński, Marcin Kordowski, Damian Sałkowski

Fragment ebooka Marketing internetowy - Łukasz Kępiński, Marcin Kordowski, Damian Sałkowski

Łukasz Kępiński, Marcin Kordowski, Damian Sałkowski, Kamil Sztubecki

Marketing internetowy

Nowe możliwości, nowi klienci, nowe rynki

Łukasz Kępiński

Partner w agencji reklamowej Central Park. Swoje doświadczenie zdobywał między innymi w K2, najbardziej interaktywnej agencji w Polsce, na stanowisku Social Media Development Director. Wcześniej żeglował, latał ze szczotką po lodzie, pracował za barem, prowadził pub, aż wreszcie stworzył profil na Facebooku, dzięki któremu organizował czas wolny dla studentów z zagranicy. Specjalizuje się w social media, reklamach na Facebooku i kreatywnych pomysłach, które osiągają po kilkaset tysięcy wyświetleń na YouTube. Choć poglądy Chucka Palahniuka wydają mu się odległe, uwielbia jego książki.

Marcin Kordowski

Od 2003 r. zajmuje się marketingiem internetowym. Specjalizuje się w obszarze SEO. Dotychczas zrealizował kilkaset kampanii dla firm, m.in. z branży finansowej, ubezpieczeniowej, budowlanej, farmaceutycznej. Obecnie pełni funkcję Head of SEO w grupie DocPlanner, obecnej w 25 krajach, gdzie odpowiada za rozwój portalu znanylekarz.pl na rynku polskim i rynkach zagranicznych. Swoje doświadczenie zdobywał jako menedżer m.in. w firmach grupy kapitałowej, w skład której wchodzi najbardziej utytułowana agencja interaktywna w Polsce – K2.

Damian Sałkowski

Na co dzień tworzy SENUTO: narzędzie do audytu, automatyzacji i wspomagania optymalizacji SEO witryn internetowych. Od kilku lat realizuje projekty z zakresu marketingu internetowego dla dużych i małych przedsiębiorstw, także na rynkach zagranicznych. Autor książek: Analiza SEO w pigułce orazKurs Google Analytics. Na Uczelni Łazarskiego prowadził wykłady z marketingu internetowego. Posiadacz certyfikatu specjalisty Google AdWords (Google AdWords Individual Qualification) oraz Google Analytics (Google Analytics Individual Qualification). Mistrz Polski SEO.

Kamil Sztubecki

Z branżą internetową jest związany od ponad 10 lat. Zanim w 2013 r. jako współwłaściciel rozpoczął zarządzanie agencją interaktywną, do jego zadań należało budowanie i wdrażanie strategii marketingu efektywnościowego zarówno dla największych marek w Polsce i za granicą, jak i z sektora MSP oraz zarządzanie kilkuosobowym zespołem plannerów mediowych. Obecnie jest współwłaścicielem agencji interaktywnej AdLike oraz współzałożycielem wyszukiwarki przedsiębiorstw i usług FirmyPolskie.pl z zaawansowanym algorytmem wyszukiwania.

Redaktor serii

Marta Hołoweńko

Redakcja

Agnieszka Al-Jawahiri

Projekt okładki

Amadeusz Targoński, targonski.pl

Skład i łamanie

Shift_E nter

© Copyright by Poltext sp. z o.o.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci zabronione. Wykonywanie kopii metodą elektroniczną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym, optycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja została elektronicznie zabezpieczona przed nieautoryzowanym kopiowaniem, dystrybucją i użytkowaniem. Usuwanie, omijanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa.

Warszawa 2015

Poltext sp. z o.o.

02-230 Warszawa, ul. Jutrzenki 118

tel.: 22 632-64-20

e-mail:wydawnictwo@poltext.pl

internet:www.poltext.pl

ISBN 978-83-7561-567-8 (format e-pub) 

ISBN 978-83-7561-575-3 (format mobi) 

ISBN 978-83-7561-579-1 (format pdf) 

Opracowanie wersji elektronicznej:

Rozdział1Reklama w wyszukiwarkach

Wyszukiwarka jako źródło reklamy

Choć z wyszukiwarki Google (to głównie o niej będziemy mówić) codziennie korzysta 20 milionów użytkowników (93% wszystkich internautów), w Polsce niewielu z nich zdaje się wiedzieć, że Google nie tylko pomaga znaleźć informacje w Internecie, ale jest też jednym z największych źródeł reklamy.

Wydaje ci się, drogi czytelniku, że to oksymoron? Przecież Google odpowiada na pytania, a nie wyświetla reklamy!

Pomyśl jednak przez chwilę, czy nie podejmujesz decyzji na podstawie informacji znalezionych dzięki wyszukiwarce? Może wybrałeś wakacyjny wyjazd spośród ofert zaproponowanych przez Google? Może znalazłeś w Google hydraulika do naprawy cieknącego kranu?

Tak, Google to nie tylko największe źródło reklamy, ale również jedna z jej najskuteczniejszych form w Internecie (wrócimy do tego w dalszej części rozdziału).

Musisz wiedzieć, że reklama w wyszukiwarce (czyli SEM – Search Engine Marketing) to jedna z najszybciej rosnących form reklamy. Nie tylko tej internetowej, ale reklamy w ogóle.

Według badania AdEx 2014, przeprowadzonego przez IAB i PWC, wydatki na SEM stanowią 36,5% wszystkich wydatków na reklamę internetową w Polsce. To niewiele mniej niż wynoszą wydatki na reklamę display, którą masz zapewne okazję oglądać codziennie w postaci banerów na portalach internetowych.

Rys. 1.1

Wydatki na reklamę online w 2014 roku – raport IAB AdEx 2014; źródło: IAB Polska, iab.org.pl

Wszystko to sprowadza się do jednego – reklama w wyszukiwarkach istnieje i ma się dobrze. Warto więc poświęcić chwilę na lekturę rozdziału poświęconego tej niezwykle ciekawej i innowacyjnej formie reklamy.

Rynek wyszukiwarek w Polsce

Zanim zaczniemy mówić o formach reklamy w wyszukiwarce, warto dokonać pewnej klasyfikacji. W Polsce wyraz wyszukiwarka można stosować zamiennie z nazwą Google. Czy znasz inne wyszukiwarki? Nie? Nie szkodzi. Google to monopolista na tym rynku. Według badania zamieszczonego w serwisie GemiusRanking (ranking.pl) Google ma 96,1% rynku w Polsce. Zatem na 100 zapytań zadawanych przez użytkowników 96 jest wpisywanych w Google.

W najbliższych latach nie zanosi się na zmianę. Dlatego ten rozdział poświęciłem wyłącznie reklamie w Google. Ta wyszukiwarka ma nie tylko monopol, ale również najbardziej rozwiniętą technologię reklamową na rynku.

Rys. 1.2

Popularność wyszukiwarek w Polsce; Gemius SA, gemiusTraffic, kwiecień – czerwiec 2015, ranking.pl

Dlaczego reklama w wyszukiwarce jest skuteczna

Wiesz już, że coś takiego jak reklama w wyszukiwarkach istnieje i że w Polsce wyszukiwarki to tak naprawdę jedna wyszukiwarka – monopolista Google. Warto, abyś się dowiedział, dlaczego reklama w Google jest skuteczna.

Najłatwiej będzie wyjaśnić to na przykładzie. Załóżmy, że jesteś sprzedawcą opon zimowych. Zbliża się sezon, a ty musisz opróżnić magazyny. W przypadku standardowej komunikacji marketingowej twoje zachowanie wyglądałoby w sposób następujący:

Masz

produkt – są nim opony zimowe.

Pora

poszukać klientów – kupujesz reklamę w gazecie i lokalnej telewizji.

Twoją reklamę widzą zarówno osoby, które już kupiły

opony, jaki

i te, które ich nadal potrzebują, oraz takie, które nawet nie mają samochodu.

Trafiasz zatem do szerokiej grupy odbiorców, ale tylko niewielka ich część jest zainteresowana twoim produktem. Cały kłopot polega na tym, że w przypadku wymienionych form reklamy musisz płacić za dotarcie do wszystkich odbiorców – nawet tych niezainteresowanych twoim produktem.

Podsumowując:

Posiadasz produkt. Trafiasz do dużej grupy odbiorców o różnych potrzebach. Tylko niewielka ich część to odbiorcy, którzy potrzebują twojego produktu.

A jak taka komunikacja będzie wyglądać w wypadku reklamy w wyszukiwarce? Zasadnicza różnica, która sprawia, że reklamy w wyszukiwarce są bardziej skuteczne, polega na tym, że komunikacja się odwraca. Tak! Przez wyszukiwarkę trafiasz tylko do osób potrzebujących twojego produktu. Przeanalizujmy to.

Masz

produkt – nadal są nim opony zimowe.

Pora

poszukać klientów – kupujesz reklamę w Google.

Twoją reklamę widzą

tylko

osoby, które w wyszukiwarce wpiszą frazę „opony zimowe” lub podobną.

Podsumowując:

Klient ma potrzebę – są nią opony zimowe. Wpisuje hasło „opony zimowe” w wyszukiwarkę. A ty kupiłeś wcześniej reklamę na tę frazę.

Jak widzisz, za pomocą wyszukiwarki trafiasz tylko do odbiorców zainteresowanych twoim produktem i pomijasz wszystkich, którzy go nie potrzebują – nie mają samochodu bądź już kupili opony zimowe – i w związku z tym go nie szukają.

Na tym właśnie polega skuteczność reklamy w wyszukiwarce.

Formy reklamy w wyszukiwarce

Przejdźmy do omówienia form reklamowych. Istnieją dwie podstawowe formy reklamy w wyszukiwarce.

Google

AdWords – oficjalny program reklamowy Google. W ramach programu Google oferuje kilka form reklamowych, które zostaną przedstawione w dalszej części tego rozdziału.

Pozycjonowanie

(zwane również SEO, od

Search

Engine Optimization

):

jest to forma reklamy, której nie da się wykupić drogą oficjalną, taką kampanię realizuje się samodzielnie lub z zewnętrznymi podmiotami. Inna nazwa SEO to reklama w organicznych wynikach wyszukiwania. Wyniki organiczne są tworzone na podstawie złożonego algorytmu Google.

Rys. 1.3

Podział form reklamowych w wynikach wyszukiwania; efekt wpisania w wyszukiwarkę frazy „reklama w internecie”

Elementy zaznaczone na ilustracji na niebiesko to reklama z programu Google AdWords. Zajmują one zazwyczaj trzy pierwsze pozycje u góry okna z wynikami wyszukiwania oraz siedem z prawej strony.

Wyniki zaznaczone na zielono (i wszystkie, które pojawią się poniżej) to efekt pozycjonowania. Zajmują one zazwyczaj 10 pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Obie formy reklamy różni kilka podstawowych elementów:

Reklamy

z Google AdWords rozlicza się z firmą Google, a na wynikach organicznych Google nie zarabia. Pozycjonowanie można wykonać bez nakładów finansowych (jeśli dysponuje się odpowiednią wiedzą i czasem), ale najczęściej płaci się za nie podmiotom zewnętrznym.

Wyniki

z Google AdWords są oznaczane jako reklama i tak są postrzegane, wyników organicznych większość internautów nie traktuje jako reklamy.

Pozycjonowanie, o ile jest robione dobrze, to zazwyczaj tańsza forma reklamy.

Efekty

pozycjonowania utrzymują się długo, efekty kampanii Google AdWords utrzymują się tylko w trakcie jej prowadzenia (inwestowania w nią środków).

Podsumowanie

Wiesz już, że w wyszukiwarce można się reklamować. Wiesz już również, że warto. Pora dokładniej poznać obie formy reklamy, by móc ocenić ich przydatność dla twojego biznesu.

.Rozdział2Google AdWords

Czym jest Google AdWords

Jak już wiesz, Google AdWords to oficjalny program reklamowy firmy Google. Za pomocą tego programu można kupić reklamę zarówno w wyszukiwarce (w wynikach wyszukiwania), sieci reklamowej Google, jak i w innych produktach tej firmy. W ramach programu funkcjonuje kilka form reklamowych, które poznasz w dalszej części tego rozdziału.

Google AdWords ma dwie podstawowe zalety, które zdecydowały o jego popularności:

Płacisz tylko za efekty

to

prawda. Google nie pobiera opłaty za wyświetlanie reklamy. Teoretycznie reklamę może zobaczyć 100 000 osób i nic za to nie zapłacisz. Google pobiera opłatę dopiero wtedy, gdy użytkownik kliknie na reklamę. Jest to model CPC (od

Cost

per Click

).

Nie ma minimalnego budżetu

reklama

w radio lub telewizji wymaga znacznych nakładów finansowych. Google AdWords to system otwarty na wszystkich reklamodawców. Nieważne, czy masz 100 000 zł, czy 300 zł miesięcznie na reklamę, zawsze możesz stać się czynnym reklamodawcą w systemie AdWords.

AdWords to również zwinnie zaprojektowany system licytacji. Koszt każdego kliknięcia zależy od liczby reklamodawców, którzy wybierają określoną frazę. Jeśli jest 10 firm, które chcą się reklamować na słowo „kredyty”, najwyżej wyświetlana jest reklama tej, która jest w stanie zapłacić najwięcej za jedno kliknięcie. W systemie AdWords kliknięcie na „kredyty” może kosztować powyżej 15 złotych, a kliknięcie na frazę „mechanik Warszawa” – poniżej złotówki.

Warto również wspomnieć o tym, że firma Google jako jedna z pierwszych na świecie dostarczyła reklamodawcom tak rozbudowany system. Każdy użytkownik, nawet bez większej wiedzy informatycznej, jest w stanie skonfigurować i uruchomić kampanię dla swojej strony internetowej.

Elementy programu AdWords

Wiesz już, czym jest Google AdWords, i wiesz również, że uczestnictwo w tym programie nie zależy od posiadanego budżetu. Warto zatem, abyś zapoznał się z jego szerokimi możliwościami. Obecnie w ramach programu funkcjonuje kilka form reklamowych.

Reklama w sieci wyszukiwania

Jest to najpopularniejsza forma reklamy w AdWords. Funkcjonuje od początku istnienia programu. Polega na wyświetlaniu reklam w wynikach wyszukiwania określonych słów kluczowych. Na przykład, jeśli jesteś stomatologiem z Warszawy, możesz wykupić reklamę na frazę „stomatolog Warszawa”. Reklama przyjmuje formę tekstową, a widać ją po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę.

Użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę zapytanie, ponieważ czegoś potrzebuje, na przykład – stomatologa w Warszawie, a w wynikach wyszukiwania pojawiają się reklamy, na przykład – stomatologów z Warszawy. W ten sposób reklamodawca trafia tylko to osób bezpośrednio zainteresowanych jego usługą. Jest to odwrócona komunikacja marketingowa, o której była mowa wcześniej. Reklama w sieci wyszukiwania sprawdza się w wypadku wszystkich typów biznesu, możemy tak reklamować zarówno usługi, jak i sklepy internetowe.

Rys. 2.1

Efekt wpisania w Google frazy „stomatolog Warszawa”

AdWords daje cztery możliwości zawężania grupy odbiorców reklam:

Zawężenie grupy docelowej słowami kluczowymi

:

kupując reklamę na frazę „stomatolog Warszawa”, trafiamy tylko do osób, które wpiszą to hasło w wyszukiwarkę.

Zawężenie grupy docelowej poprzez kierowanie geograficzne

:

gdy kupujemy reklamę na słowo kluczowe, możemy zdecydować, by wyświetlała się tylko użytkownikom w określonej lokalizacji, na przykład w Warszawie.

Zawężenie grupy docelowej poprzez kierowanie na język

:

gdy kupujemy reklamę na słowo kluczowe, możemy zdecydować, by wyświetlała się tylko użytkownikom mającym ustawiony w przeglądarce język polski.

Zawężenie grupy docelowej poprzez kierowanie na konkretne urządzenia

:

gdy kupujemy reklamę na słowo kluczowe, możemy zdecydować, by wyświetlała się tylko na określonych urządzeniach, na przykład tylko na telefonach komórkowych.

Reklama w sieci reklamowej (sieć Google Display Network)

Sieć reklamowa Google to największa sieć reklamowa w polskim Internecie. Jej zasięg przekracza 95% (za jej pomocą można dotrzeć do 95% polskich internautów). Na sieć reklamową Google składają się witryny zarejestrowane w programie Google AdSense (system Google pozwalający witrynom zarabiać na wyświetlaniu reklam z systemu AdWords). W programie Google AdSense uczestniczą zarówno małe, lokalne witryny, jak i największe portale. Dzięki sieci reklamowej Google lokalny przedsiębiorca dysponujący małym budżetem może wykupić reklamy w największych portalach w Polsce. Nikt przed Google nie dawał takich możliwości reklamodawcom.

W ramach sieci reklamowej Google jest kilka formatów reklamy:

Reklama tekstowa

:

wygląda jak ta w sieci wyszukiwania, ale wyświetlana jest na witrynach będących częścią sieci reklamowej Google.

Rys. 2.2

Przykład reklamy tekstowej; źródło: Pomoc Google AdWords

Reklama graficzna

to

popularne banery. Banery w sieci reklamowej Google muszą spełniać warunki:

format

pliku: JPEG, JPG, PNG, GIF

jeden

z 15 dostępnych rozmiarów

wielkość

pliku

nie większa niż 150 KB

Reklama multimedialna –

zawiera

animację, jest dynamiczna. Reklamy multimedialne w sieci reklamowej Google muszą spełniać warunki:

format

pliku: GIF, FLASH, HTML5

jeden

z 13–14 dostępnych rozmiarów w zależności od formatu

wielkość

pliku

nie większa niż 150 KB

czas

trwania do 30 sekund

animacja

nie może się zapętlać

Rys. 2.3

Przykład reklamy graficznej; źródło: Pomoc Google AdWords

Reklama wideo

wideo

uruchamiane bezpośrednio na stronie z sieci reklamowej Google.

Rys. 2.4

Przykład reklamy wideo; źródło: Pomoc Google AdWords

Sieć reklamowa Google pozwala przede wszystkim osiągać cele wizerunkowe. Jeśli chcesz zbudować świadomość swojej marki wśród potencjalnych klientów, to odpowiednie medium. Jeśli jednak jesteś stomatologiem z Warszawy i poszukujesz klientów w tej lokalizacji, to reklama w sieci reklamowej Google może nie okazać się optymalnym rozwiązaniem.

AdWords daje jednak kilka podstawowych możliwości zawężania grupy odbiorców reklam:

Kierowanie na wiek:

Reklamę możesz kierować

do

użytkowników w określonym wieku.

Kierowanie na płeć:

Reklamę możesz kierować

do

użytkowników określonej płci.

Kierowanie na słowa kluczowe:

Reklamę możesz kierować

na

słowa kluczowe w sieci reklamowej. Jeżeli będziesz kierował reklamę na frazę „stomatolog Warszawa”, twoje reklamy będą wyświetlać się na witrynach, na których występują te słowa.

Kierowanie na tematy:

Reklamę możesz kierować

na

tematy w sieci reklamowej. Witryny w sieci posegregowane są według tematów – możesz kierować reklamę na witryny przyporządkowane do danego tematu.

Kierowanie na lokalizację:

Reklamę,

tak

jak w przypadku sieci wyszukiwania, możesz kierować na konkretne lokalizacje, na przykład do użytkowników z Warszawy.

Kierowanie na zainteresowania:

Google

określa zainteresowania każdego użytkownika. W ramach sieci reklamowej możesz kierować reklamę na użytkowników o konkretnych zainteresowaniach.

Kierowanie na miejsca docelowe:

Reklamę możesz kierować również

na

konkretne miejsca docelowe, wybierając konkretne witryny, na których pojawiać się będzie twoja reklama.

Wszystkie zawężenia reklamy można ze sobą łączyć. Możesz zatem kierować reklamę na przykład do kobiet w wieku od 18 do 24 lat z Warszawy.

Warto również wspomnieć, że ta forma reklamy jest jedną z najtańszych w ramach programu AdWords. Jedno kliknięcie kosztuje zazwyczaj taniej niż kliknięcie chociażby w sieci wyszukiwania.

Remarketing

Remarketing to forma reklamy, dzięki której możesz dotrzeć do użytkowników, którzy już odwiedzili twoją witrynę. Możesz kierować reklamę do użytkowników, którzy byli na twojej stronie, ale nie wykonali żądanej akcji, czyli na przykład nie wysłali formularza kontaktowego dostępnego na stronie.

Rys. 2.5

Sposób działania remarketingu; źródło: Smart1Marketing, www.smart1marketing.com/remarketing

Remarketing uznawany jest za jedną z najskuteczniejszych form reklamowych w ramach AdWords. Dlaczego?

Załóżmy, że prowadzisz warsztat samochodowy i akurat jest sezon wymiany opon na zimowe. Użytkownik wszedł na twoją witrynę, ale nie zdecydował się na wymianę opon w twoim warsztacie. Dzięki AdWords w sieci reklamowej możesz wyświetlić tej osobie nowy komunikat reklamowy. Możesz zdecydować, że taka osoba otrzyma 10% rabatu na wymianę opon. Klient, który otrzymał rabat, jest bardziej zmotywowany do wykonania celu (zamówienia usługi). Dzięki takiemu działaniu ta forma reklamy jest bardzo skuteczna.

Remarketing pełni dwie funkcje reklamowe:

Funkcja wizerunkowa:

ponieważ

reklama

podąża za użytkownikiem witryny, ma on wrażenie, że widzi ją wszędzie, więc wnioskuje, że masz duży budżet reklamowy i wyświetlasz reklamę szeroko w sieci. Oczywiście nie należy przesadzać z nadmiernym wyświetlaniem jednej reklamy tym samym użytkownikom, może to wywołać efekt odwrotny od założonego – zdenerwować ich.

Funkcja sprzedażowa

: z uwagi

na swoją skuteczność remarketing świetnie nadaje się również do sprzedaży produktów lub usług.

Reklama w serwisie YouTube

W roku 2006 Google nabył serwis YouTube za bagatela 1,65 miliarda dolarów. Dzięki tej transakcji po kilku latach program AdWords zyskał dużą powierzchnię reklamową. Każdy reklamodawca AdWords ma możliwość reklamowania się w serwisie YouTube. Warto przy tym podkreślić, że reklama w YouTube nie oznacza jedynie reklamy w samym serwisie. Filmy z tego serwisu są wszechobecne w sieci – umieszczane są na różnych witrynach, na blogach, w portalach. Wszędzie tam, gdzie są filmy z YouTube, będzie również wyświetlana reklama ustawiona dla serwisu YouTube.

W ramach serwisu YouTube funkcjonuje kilka form reklamy:

Reklama TrueView typu In-Stream –

jeśli

korzystasz

z YouTube aktywnie, na pewno spotkałeś się już z reklamami tego typu. Uruchamiają się one przed filmem, a użytkownik ma możliwość ich pominięcia. Warto tu zaznaczyć, że model rozliczenia w przypadku tej formy jest inny niż standardowy dla AdWords. Jest to format CPV (od

Cost

per View

) – płacisz

wtedy, kiedy

użytkownik obejrzy 30 sekund filmu (dla filmów dłuższych niż 30 sekund) lub kiedy użytkownik obejrzy cały film (dla filmów krótszych niż 30 sekund).

Reklama TrueView typu In-Display –

w przypadku tej formy rozliczenie jest standardowe, ponosisz koszt wtedy, kiedy internauta kliknie na miniaturę twojego filmu. Reklama wyświetla się na przykład w wynikach

wyszukiwania YouTube.

Główne wymagania techniczne dla reklam są takie, aby film był umieszczony w serwisie YouTube oraz był publiczny.

Jeśli chodzi o zawężenie kierowania reklamy, mamy te same możliwości, które są dostępne w sieci reklamowej.

Product Listing Ads

Product Listing Ads to nowa forma reklamy w ramach AdWords przeznaczona dla sklepów internetowych. Reklama polega na wyświetlaniu zdjęć produktów bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.

Rys. 2.6

Reklama Product Listing Ads, czyli wyświetlanie zdjęć produktów w wynikach wyszukiwania; efekt wpisania w wyszukiwarkę hasła „gopro”

Jak widać na ilustracji (rys. 2.6), bezpośrednio po wpisaniu hasła „gopro” w wyszukiwarce wyświetlane są produkty wraz z cenami z konkretnych sklepów internetowych.

Aby uruchomić reklamę Product Listing Ads, należy na początku zarejestrować swój sklep w usłudze Google Shopping. Usługę tę należy połączyć z kontem AdWords, a w samej usłudze umieścić plik ze wszystkimi niezbędnymi danymi do wyświetlania produktów w wyszukiwarce.

Kampania Product Listing Ads rozliczana jest w standardowym modelu CPC, a reklamy wyświetlane są dla zapytań typowo produktowych.

Czy AdWords jest dla mnie?

Wiesz już, czym jest AdWords oraz jakie formy reklamy oferuje. Zastanawiasz się pewnie, czy jest odpowiedni dla ciebie. Odpowiedź brzmi TAK. Jest to program przydatny dla każdego rodzaju działalności. Nieważne, czy jesteś stomatologiem z Warszawy, czy prowadzisz sklep internetowy – AdWords zawsze pomoże ci rozwinąć biznes.

Podstawowe pytanie to pytanie o to, jakie formy reklamy dostępne w AdWords najlepiej wybrać. A oczywiście osoba prowadząca gabinet stomatologiczny w Warszawie powinna postawić na inne sposoby reklamowania niż osoba prowadząca sklep internetowy.

Oto proponowana przeze mnie lista formatów najlepiej sprawdzających się w wypadku konkretnych rodzajów biznesu.

Reklama w sieci wyszukiwania

dla

każdego rodzaju biznesu, a przydatna szczególnie dla małych i lokalnych przedsiębiorców.

Reklama w sieci reklamowej

raczej

dla większych podmiotów dysponujących sporym budżetem reklamowym, pomaga zbudować wizerunek marki w Internecie.

Remarketing

dla

każdego rodzaju biznesu.

Reklama w YouTube –

raczej

dla większych podmiotów, głównie buduje świadomość marki.

Product Listing Ads

dla

sklepów internetowych.

To bardzo ważne, aby na początku – zanim zaczniesz przygodę z AdWords, dobrze dobrać formy reklamy do typu prowadzonego biznesu. Pomoże to uniknąć niepotrzebnych kosztów, dzięki czemu szybciej będziesz w stanie osiągnąć pożądane efekty. Pamiętaj, że na przykład inwestowanie w sieć reklamową w przypadku mechanika z Warszawy może okazać się błędną decyzją, ponieważ budowanie świadomości marki nie jest dla niego kwestią pierwszorzędną.

Jest jeszcze jeden szczególny przypadek, który należy rozpatrzeć. Co, jeśli nie masz strony internetowej?

Wbrew pozorom wiele firm nie ma strony WWW. I wiele firm jej nie potrzebuje, bo strona internetowa nie zawsze jest niezbędna, choćby w przypadku osiedlowej kwiaciarni czy pizzerii. Brak strony nie odbiera jednak możliwości reklamowania się.

Istnieje uproszczona wersja systemu AdWords – AdWords Express, dzięki której możemy kierować reklamę bezpośrednio na swoją wizytówkę w portalu Google Moja Firma (www.google.pl/business – stworzenie