Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Jeśli podejrzewasz, że twój bliski może mieć guza mózgu, albo został właśnie zdiagnozowany - ta książka jest dla ciebie. Od pierwszego objawu, do poznania wroga.
Chcę zabrać was do pasjonującego świata guzów mózgu i pomóc zrozumieć zależności, które mają wpływ na skuteczność leczenia.
Książka ułatwi wam przejście przez meandry świata onkologicznego, bez poczekalni, w której w gąszczu informacji, mistyfikacji i rad, szukacie wiedzy.
Świat najważniejszych informacji dotyczących nowotworów układu nerwowego, znajdziecie tutaj.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 301
Rok wydania: 2025
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
„Nie zarażaj dziecka swoim strachem i niepewnością jutra.
Nie poddawaj się, nawet jeśli na końcu drogi nie stoi zdrowie,
bo bezcenny jest czas, który wypełniliście po brzegi,
budując szczęśliwe dni
i wspomnienia.
Niech komfort dziecka będzie dla ciebie drogowskazem”
Magdalena Undro Łokietek
Guzy Mózgu u Dzieci
Jeśli podejrzewasz, że twój bliski może mieć guza mózgu, albo jeśli został właśnie zdiagnozowany – ta książka jest dla ciebie.
Od pierwszego objawu do poznania wroga.
Chcę zabrać was, czytelników, do pasjonującego świata guzów mózgu i pomóc zrozumieć zależności, które mają wpływ na skuteczność leczenia.
Chcę ułatwić wam przejście przez meandry świata onkologicznego bez poczekalni, w której w gąszczu wiadomości, mistyfikacji i rad szukacie wiedzy. Właśnie tutaj znajdziecie wybór najważniejszych informacji dotyczących nowotworów układu nerwowego.
Patronem tej książki jest Hubert Brenzak, 11-latek, który nigdy nie dorośnie, a którego droga przez chorobę połączyła moje serce z jego wspaniałymi bliskimi. To jedna z tysięcy rodzin pod skrzydłami silnej dzisiaj społeczności: Guzy Mózgu u Dzieci. Niniejsza książka jest zbiorem najnowszych danych, zgodnych z medycyną dowodów i prób ich uzyskania, istniejących dzięki naszym wojownikom leczonym na całym świecie.
Dochód przeznaczony ze sprzedaży książki wesprze Guzy Mózgu u Dzieci w dalszej misji towarzyszenia rodzinom, edukacji i wsparcia na każdym etapie choroby. Będzie głosem Bohaterów z guzami mózgu.
Informacje dostępne w książce nie zastępują niezależnej i profesjonalnej porady medycznej, uzyskanej podczas osobistej konsultacji. Książka zawiera informacje, dane, zasady, procedury i wytyczne, które są udostępnione w celu efektywnego informowania społeczności o guzach mózgu. Guzy Mózgu u Dzieci nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za nieodpowiednie wykorzystanie tych informacji, straty lub szkody poniesione w wyniku korzystania z informacji albo bezkrytycznego polegania na nich.
W tej książce nie przeczytacie o protokołach leczenia, lekach, terapiach ukierunkowanych, różnicach w podejściach ani rekomendacjach. Odnajdziecie to w kolejnym tomie.
Część druga, „Leczenie guzów mózgu u dzieci”, właśnie się dla was pisze!
Magdalena Undro Łokietek
Założycielka stron Guzy Mózgu u Dzieci, autorka 3 zbiorowych tomików poezji „Życiem pisane” i książeczki „Adam i guzioł w głowie”, przeznaczonej dla najmłodszych dzieci wchodzących w leczenie guza mózgu, a wydanej przez Stowarzyszenie Koliber w 2019 roku.
Link do strony Guzy Mózgu na Facebooku
https://www.facebook.com/guzymozguudzieci
Link do strony na Instagramie
https://www.instagram.com/guzymozguudzieci/profilecard/?igsh=dTVxeTlyaHdsNThv
Link do grupy zamkniętej dla rodzin po diagnozie
https://www.facebook.com/groups/Guzymozguudzieci/?ref=share
„Układ nerwowy człowieka to bardzo skomplikowany i skuteczny system zarządzania i komunikacji”. Tak twierdzi Ministerstwo Edukacji Narodowej [1] i nie sposób się z tym nie zgodzić.
Mózg jest najbardziej złożoną częścią ludzkiego ciała. Jest siedzibą inteligencji, kontrolerem zachowania, dublerem, twórcą, interpretatorem zmysłów i kreatorem ruchu ciała. Leżący w swojej kostnej powłoce i kąpany w ochronnym płynie, mózg jest źródłem wszystkich cech, które definiują nasze człowieczeństwo. Jest sercem bijącym w głowie. Jest czymś więcej niż sercem, jest najważniejszym z ludzkich organów, bez którego sprawne działanie innych organów, w tym serca, byłoby niemożliwe.
Mózg jest jak grupa ekspertów. Wszystkie części mózgu współpracują ze sobą, muszą ze sobą współpracować, ale każda część – ekspert – ma swoje obowiązki.
Nie będę zbyt szczegółowo omawiać neuroanatomii. Wiedza z tego zakresu jest wam potrzebna jedynie na tyle, by zrozumieć działanie mózgu jako systemu kontrolnego. Wraz z pojawieniem się zmiany w mózgu przestaje on funkcjonować zależnie od miejsca, gdzie znajduje się zmiana, co również nie pozostaje bez wpływu na cały organizm.
Cały ośrodkowy układ nerwowy (OUN) to centrum zarządzania organizmem. W jego skład wchodzą mózgowie oraz rdzeń kręgowy.
Podczas analizowania informacji i przygotowywania odpowiednich reakcji organizmu części mózgu i rdzenia kręgowego komunikują się ze sobą za pomocą wielu ścieżek neuronowych. Gdy ostateczny wynik jest gotowy, przekazują go do reszty ciała za pomocą nerwów obwodowego układu nerwowego.
„Mózg” i „guz” będą w tej książce najczęściej powtarzanymi słowami.
Mózg można podzielić na 3 podstawowe jednostki: kresomózgowie, śródmózgowie i mózgowie tylne.
Kresomózgowie podzielone jest na połowy (półkule) przez głęboką szczelinę. Obie części komunikują się ze sobą za pomocą grubego pasma włókien nerwowych, zwanego ciałem modzelowatym, leżącego u podstawy tej szczeliny. Chociaż wydają się swoimi lustrzanymi odbiciami, są różne. Lewa jest bardziej dominująca w zakresie języka, logiki i zdolności matematycznych, prawa odpowiada natomiast za kreatywność i pełni kluczową rolę w sytuacjach związanych z dziedzinami artystycznymi i muzycznymi oraz w odniesieniu do intuicji.
Podczas ciągłej komunikacji lewa i prawa półkula odpowiadają za różne zachowania, co jest znane jako lateralizacja mózgu. Prawie wszystkie sygnały z mózgu do ciała i odwrotnie krzyżują się w drodze. Oznacza to, że prawa półkula mózgowa kontroluje głównie lewą stronę ciała, a lewa – przede wszystkim stronę prawą. Kiedy jedna połowa mózgu jest uszkodzona, przeciwna strona ciała jest dotknięta skutkami tego faktu. Dla przykładu udar w prawej półkuli mózgu może spowodować paraliż lewej ręki i nogi.
Półkule mózgowe podzielone są na sekcje, czyli płaty, z których każdy specjalizuje się w różnych funkcjach.
Oba płaty czołowe znajdują się bezpośrednio za czołem. Odpowiadają za podejmowanie decyzji, planowanie i rozumienie mowy, wpływają na motywację i pojmowanie uczuć. Kiedy nosisz się z zamiarem zrobienia czegoś, wyobrażasz sobie przyszłość lub szukasz argumentów, by coś uzasadnić, te 2 płaty wykonują większość pracy.
W tylnej części każdego płata czołowego znajduje się kora ruchowa, która pomaga planować, kontrolować i wykonywać ruchy dowolne, odpowiedzialna za inicjowanie poruszania się ciała. Płat czołowy nadzoruje dobrowolne funkcje motoryczne, rozwiązywanie problemów, uwagę, pamięć, język i kontrolę emocji. Zawiera również korę ruchową i obszar Broki. Kora ruchowa umożliwia precyzyjne ruchy dowolne naszych mięśni szkieletowych, podczas gdy obszar Broki kontroluje funkcje motoryczne odpowiedzialne za generowanie mowy. Utratę umiejętności posługiwania się językiem nazywamy afazją Broki.
Obie sekcje za płatami czołowymi, zwane płatami ciemieniowymi, odpowiadają za odbieranie bodźców czuciowych z innych części ciała, orientację przestrzenną i postrzeganie obiektów w sposób trójwymiarowy; wspierają również czytanie i umiejętności arytmetyczne. Płat ciemieniowy jest oddzielony od kolejnego płata bruzdą ciemieniowo-potyliczną i znajduje się za bruzdą centralną. Jest odpowiedzialny za przetwarzanie informacji sensorycznych i zawiera korę czuciową somatosensoryczną. Neurony w płacie ciemieniowym odbierają informacje z receptorów sensorycznych i proprioceptorów w całym ciele, przetwarzają je i na podstawie wcześniejszej wiedzy powodują prawidłową percepcję dotykanego obiektu.
Oba obszary z tyłu mózgu to płaty potyliczne, które przetwarzają obrazy z oczu i łączą te informacje z obrazami przechowywanymi w pamięci. Płat potyliczny zawiera korę wzrokową. Podobnie jak płat ciemieniowy otrzymuje on informacje z siatkówki, a następnie wykorzystuje przeszłe doświadczenia wzrokowe do interpretowania i rozpoznawania bodźców.
Ostatnie sekcje w półkulach mózgowych to płaty skroniowe, które leżą przed obszarami wzrokowymi, pod płatami ciemieniowymi i czołowymi.
Niezależnie od tego, jakiej muzyki słuchasz, twój mózg reaguje poprzez aktywność tych sekcji. Na szczycie każdego płata skroniowego znajduje się obszar odpowiedzialny za odbieranie informacji z uszu. Płat skroniowy przetwarza bodźce słuchowe za pośrednictwem kory słuchowej. Energia dźwiękowa aktywuje mechanoreceptory zlokalizowane w komórkach włoskowatych wyściełających ślimak, wysyłając impulsy do kory słuchowej. Impuls jest przetwarzany i przechowywany na podstawie poprzednich doświadczeń. Dolna część każdego płata skroniowego odgrywa rolę w tworzeniu i odzyskiwaniu wspomnień. Inne jego części integrują wspomnienia i wrażenia smakowe, słuchowe, wzrokowe i dotykowe, np. obszar Wernickego znajduje się w płacie skroniowym i odgrywa rolę w rozumieniu mowy.
Elementy należące do kresomózgowia to także: hipokamp (fragment układu limbicznego, odpowiedzialny przede wszystkim za funkcje pamięciowe), komory boczne i jądra podstawne.
Układ limbiczny to specyficzny układ struktur tworzących mózg; odpowiada za prawidłowy przebieg określonych procesów fizjologicznych. Położony jest on w obrębie kilku części ośrodkowego układu nerwowego, przy czym dokładne określenie obszarów mózgu uczestniczących w funkcjonowaniu układu limbicznego jest niezwykle trudne, dlatego „układ limbiczny” to pojęcie odnoszące się do fizjologii, a więc pełnionych funkcji. Dokładne granice tego układu w kontekście anatomicznym pozostają niejasne.
Główną funkcją przypisywaną układowi limbicznemu jest odbiór doznań węchowych. Wraz z rozwojem nauki z układem tym powiązano wiele niezwykłych, istotnych ról, umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Uczestniczy on m.in. w regulacji zachowań popędowych (takich jak np.: głód, uczucie pragnienia czy popęd seksualny) oraz odpowiada za emocje, np. lęki czy agresję. Hipokampy, które wchodzą w skład układu limbicznego, są jednymi z najważniejszych ośrodków warunkujących proces zapa-miętywania.
Poza warunkowaniem odczuwania nieprzyjemnych emocji określone elementy układu limbicznego są odpowiedzialne za wywoływanie przyjemnych doznań, takich jak: euforia, uczucie zadowolenia oraz radość. Poza funkcjami związanymi ze sferą psychiczną omawiany układ uczestniczy także w regulacji pewnych obszarów gospodarki hormonalnej, a także czynności wegetatywnych.
Należące do OUN międzymózgowie zlokalizowane jest pomiędzy kresomózgowiem a śródmózgowiem, w centralnej części mózgowia, dokładniej pomiędzy spoidłem przednim i tylnym, pod półkulami mózgu. W jego skład wchodzą m.in. wzgórze i podwzgórze oraz 3. komora układu komorowego – tu wytwarzany jest płyn mózgowo-rdzeniowy. Za części międzymózgowia uznaje się również szyszynkę oraz przysadkę mózgową.
Wzgórze jest ośrodkiem przekaźnikowym mózgu. Otrzymuje impulsy aferentne (czuciowe) z receptorów sensorycznych w całym ciele i przetwarza informacje w celu ich dystrybucji do odpowiedniego obszaru korowego. Jest również odpowiedzialne za regulację świadomości i snu. Podwzgórze, jedna z najmniejszych części mózgu, jest niezbędne do utrzymania homeostazy. Łączy ośrodkowy układ nerwowy z układem hormonalnym. Nadzoruje częstość akcji serca, ciśnienie krwi, apetyt, pragnienie, temperaturę i uwalnianie różnych hormonów. Podwzgórze komunikuje się również z przysadką mózgową w celu uwalniania lub hamowania hormonów: antydiuretycznego, kortykotropiny, gonadotropiny, hormonu wzrostu, prolaktyny oraz oksytocyny.
Wymienione ośrodki ogólnie kontrolują przebieg metabolizmu. Stanowią jedne z podstawowych gruczołów dokrewnych, wydzielając hormony, które sterują czynnością innych gruczołów, takich jak np.: tarczyca, gonady czy nadnercza. Szyszynka bierze udział w regulacji rytmu snu i czuwania, dodatkowo właśnie w międzymózgowiu obecne są rozmaite ośrodki, których zadaniem jest integracja różnych docierających do OUN bodźców czuciowych.
Tyłomózgowie jest częścią mózgu, w której skład wchodzą: rdzeń przedłużony, będący górną częścią rdzenia kręgowego, pień mózgu i pomarszczona kula zwana móżdżkiem. Każda z tych struktur pełni funkcje kluczowe w codziennym życiu. Ośrodki w tyłomózgowiu odpowiadają m.in. za regulację oddychania, trawienia i snu [2]. Warunkują także zachowanie koordynacji ruchowej.
Pień mózgu anatomicznie składa się ze śródmózgowia, rdzenia przedłużonego oraz mostu.
Zbudowany w całości z tkanki nerwowej, jest zanurzony w płynie mózgowo-rdzeniowym. Wszystkie czynności, które człowiek wykonuje (w dużej mierze podświadomie), mające na celu utrzymać go przy życiu, podlegają kontroli pnia mózgu, zatem to dzięki niemu życie jest możliwe. Most to jedna z najważniejszych części pnia mózgu. Nazwa „most” pochodzi od charakterystycznej struktury: wiele włókien przechodzi tu z jednej strony ciała na drugą.
Przednia część mostu jest wypukła i można ją łatwo zobaczyć jako widoczne rozdęcie podczas oglądania pnia mózgu od przodu. Powierzchnia przedniego rozdęcia zawiera bruzdę podstawną, w której spoczywa tętnica podstawna. Tylny most jest połączony z móżdżkiem za pomocą środkowych, największych szypuł móżdżku. Ta część mostu tworzy też górną część dna 4. komory.
Obejmuje on drogi odpowiedzialne za przekazywanie impulsów z kory ruchowej do móżdżku, rdzenia przedłużonego i wzgórza [3]. Pełni zasadniczą rolę w regulacji oddychania i innych „automatycznych” funkcji życiowych, takich jak trawienie pokarmów. Jego prawidłowe działanie umożliwia także wejście w fazę REM snu.
Śródmózgowie zlokalizowane jest między tyłomózgowiem a przodomózgowiem. Do śródmózgowia należą konary mózgu, wodociąg mózgu i pokrywa śródmózgowia.
Wodociąg mózgu to wąski kanał łączący komorę 3. z 4. Dzięki niemu możliwy jest przepływ płynu mózgowo-rdzeniowego między komorami.
Rdzeń przedłużony znajduje się na dole pnia mózgu, gdzie rdzeń kręgowy spotyka się z otworem wielkim czaszki. Jest kluczowy dla przeżycia, m.in. monitoruje układ oddechowy za pomocą chemoreceptorów. Receptory mogą wykrywać zmiany w chemii krwi. Są odpowiedzialne za wykrywanie spadku pH płynu mózgowo-rdzeniowego, wzrostu ilości CO₂ oraz spadku ilości O₂. Najsilniej aktywuje je spadek pH związany ze wzrostem ilości CO₂. Stymuluje to ośrodek oddechowy do zwiększenia częstości oddechów. Gdy natomiast wykryty zostanie wzrost pH związany ze spadkiem ilości CO₂, dochodzi do zwolnienia aktywności oddechowej i zmniejszenia częstotliwości wdechów. Rdzeń przedłużony jest również ośrodkiem sercowo-naczyniowym i naczynioruchowym. Może regulować ciśnienie krwi oraz tętno i skurcze serca w zależności od potrzeb organizmu, a ponadto kontroluje odruchy, takie jak: wymioty, połykanie, kaszel i kichanie.
W rdzeniu przedłużonym i moście znajdują się również twór siatkowaty oraz grupa jąder szwu.
Twór siatkowaty (także układ siatkowaty) jest siecią neuronów rozproszonych na całej długości pnia mózgu. To siatka komórek i włókien nerwowych, łącząca się ze wszystkimi układami sensorycznymi i większością rejonów mózgu. Wprowadza mózg w stan pobudzenia i skupienia, umożliwiając przy tym uczenie się i zapamiętywanie. Okresy snu są nam niezbędne do przetrwania – mózg potrzebuje fazy odpoczynku, żeby móc lepiej przyswajać wiedzę.
Układ siatkowaty odpowiada za świadomość otoczenia, umiejętność uczenia się, myślenia i działania. Procesy myślowe przebiegają w korze mózgowej, ale sygnał do ich aktywności napływa z układu siatkowatego.
Móżdżek, znany jako mały mózg, odpowiada za płynne, skoordynowane ruchy dowolne. To właśnie móżdżek umożliwia nam taniec, jazdę na rowerze i stabilny chód.
Sama nazwa wzięła się stąd, że móżdżek przypomina zdecydowanie większe od niego półkule mózgowe. Obie jego półkule łączą się ze sobą robakiem móżdżku. Sąsiaduje z 4. komorą oraz należącymi do pnia mózgu mostem i rdzeniem przedłużonym.
Na powierzchni móżdżku znajdują się liczne szczeliny, a do komunikacji z innymi częściami mózgowia służą 3 pary konarów móżdżku:
konary dolne (łączące móżdżek z rdzeniem przedłużonym),konary środkowe (łączące go z mostem),konary górne (dające połączenie móżdżku ze śródmózgowiem).Powierzchnię mózgu i móżdżku pokrywa wspomniana już wcześniej istotna warstwa tkanki, nazywana korą. Większość przetwarzania informacji w mózgu odbywa się właśnie w niej.
Kiedy ludzie mówią o istocie szarej w mózgu, mają na myśli korę mózgową. Kora jest szara, ponieważ nerwy w tym obszarze nie mają izolacji, która sprawia, że większość innych części mózgu wydaje się biała. Fałdy w mózgu zwiększają jego powierzchnię, a tym samym ilość istoty szarej i objętość informacji, które można przetworzyć.
Kolejnym istotnym fragmentem ośrodkowego układu nerwowego jest znajdujący się w kręgosłupie rdzeń kręgowy.
Jego zadaniem jest wysyłanie poleceń ruchowych z mózgu do ciała obwodowego i przekazywanie informacji sensorycznych z narządów zmysłów do mózgu.
Właściwy rdzeń kręgowy rozciąga się od otworu wielkiego czaszki do 1. lub 2. kręgu lędźwiowego. Tworzy dwukierunkową ścieżkę między mózgiem a ciałem i dzieli się na 4 regiony: szyjny, piersiowy, lędźwiowy i krzyżowy. Regiony te są podzielone na 31 segmentów z 31 parami nerwów rdzeniowych. Istnieje 8 nerwów szyjnych, 12 nerwów piersiowych, 5 nerwów lędźwiowych, 5 nerwów krzyżowych i 1 nerw guziczny. Każdy nerw wychodzi z kręgosłupa i przez otwory międzykręgowe dociera do wyznaczonego miejsca w ciele. Rdzeń kręgowy kończy się stożkowatą strukturą, która jest podtrzymywana do końca kości guzicznej. Znajdujące się w całym kręgosłupie więzadła zabezpieczają rdzeń od góry do dołu.
Zanim informacje sensoryczne dotrą do mózgu, wędrują z ciała do rdzenia kręgowego. Za pomocą neuronów 1., 2. i 3. rzędu przemieszczają się w górę. Neurony 1. rzędu odbierają impulsy ze skóry i proprioceptorów i wysyłają je do rdzenia kręgowego. Następnie łączą się z neuronami 2. rzędu. Te wysyłają impulsy do wzgórza i móżdżku. Na koniec neurony 3. rzędu odbierają te impulsy we wzgórzu i przekazują je do somatosensorycznej części mózgu. Odczucia somatosensoryczne to ciśnienie, ból, temperatura i informacje od zmysłów ciała.
Ochronę mózgu i rdzenia kręgowego zapewniają również kości, opony mózgowe i płyny mózgowo-rdzeniowe. Warto wspomnieć tu o jeszcze jednym ważnym aspekcie ochronnym: znajdującej się w mózgu barierze krew–mózg, fizjologicznym ograniczeniu i zabezpieczeniu układu nerwowego przed szkodliwymi substancjami i czynnikami. Umożliwia ona ściśle wyselekcjonowany transport pomiędzy krwią a płynem mózgowo-rdzeniowym. Układ nerwowy jest dzięki niej odizolowany od krwi, a bariera pozwala na utrzymanie optymalnego środowiska do prawidłowego funkcjonowania tego układu [4].
Bariera z jednej strony chroni mózg przed szkodliwymi substancjami, a z drugiej – utrudnia leczenie.
Ze względu na znaczenie i delikatną naturę ośrodkowego układu nerwowego ciało ściśle monitoruje krew przepływającą do i z niego. Układ sercowo-naczyniowy zapewnia ciągłą, natlenioną krew, ponieważ spadek poziomu natlenienia może być szkodliwy. Tętnice szyjne wspólne rozgałęziają się od aorty, która transportuje bogatą w tlen krew z serca w celu dystrybucji do wszystkich naczyń ciała. Tętnica szyjna wspólna rozgałęzia się dalej na prawą i lewą tętnicę wewnętrzną i zewnętrzną, zaopatrując czaszkę w krew. Tętnice kręgowe zaczynają się w szyi i rozwidlają, gdy wchodzą do czaszki przez otwór wielki. Zaopatrują one przednią część rdzenia kręgowego, a następnie łączą się z tętnicą podstawną, która odpowiada za dostarczanie krwi do pnia mózgu i móżdżku. Koło Willisa zapewnia natomiast ciągłe krążenie krwi, nawet jeśli jedna z tętnic nie działa prawidłowo. Tworzą je tętnice szyjne wewnętrzne i tętnice kręgowe.
Po wykonaniu pracy w ośrodkowym układzie nerwowym krew wraca do płuc w celu natlenienia [5][6][7][8][9][10][11].
Przerażająco jest usłyszeć słowa „To może być guz mózgu”. Nie wszystkie jednak guzy mózgu są nowotworowe, nie wszystkie zagrażają życiu lub wymagają leczenia. Poznaj objawy, traktuj je poważnie i niezwłocznie podziel się obawami ze swoim lekarzem.
Istnieje ponad 100 różnych typów guzów mózgu, zmian i torbieli, różniących się miejscem występowania i rodzajem komórek, z których się składają.
O wszystkich rodzajach guzów przeczytacie w tej książce.
Poszczególne typy zmian i ich stopnie występują oczywiście w różnym natężeniu – procentowo od wartości dwucyfrowych w skali ogólnej do zaledwie ułamka procenta (por. diagram 1 – patrz na następnej stronie).
Guz mózgu to najczęstszy rodzaj litego nowotworu wieku dziecięcego i drugi co do częstości występowania nowotwór złośliwy u dzieci, zaraz po białaczce. Guzy mające swój początek w mózgu określamy jako pierwotne, podczas gdy te, które przemieszczają się do tkanki mózgowej z innych narządów, zwane są guzami przerzutowymi (wtórnymi).
Objawy neurologiczne w przebiegu guzów mózgu wynikają z obecności nieprawidłowej masy w mózgu, więc sam guz jest zbiorem komórek, które rozrosły się w niekontrolowany sposób. Znajomość specyficznych cech warunkujących występowanie objawów klinicznych związanych z obecnością zmiany guzowej w mózgu, jak również objawów klinicznych w przebiegu różnych zespołów uwarunkowanych genetycznie, pozwala na wczesne postawienie diagnozy oraz wdrożenie leczenia przyczynowego lub objawowego, co w znacznym stopniu zwiększa szansę wyzdrowienia.
Diagram 1. Współczynniki zapadalności na nowotwory mózgu i innych ośrodkowych układów nerwowych (OUN) u dzieci w wieku 0–14 lat (dane z lat 2016–2020; w proc.)
Źródło: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ctm2.1560
Rokowanie w przypadku guzów mózgu u dzieci zależy od wielu czynników: wieku dziecka, czasu wystąpienia pierwszych objawów, podtypu histologicznego, zakresu resekcji i przeprowadzonego leczenia.
Zbiorowy wkład badaczy z dziedzin neuroonkologii, neurochirurgii, radioterapii, neurologii, neuropatologii, neuroradiologii i biologii molekularnej doprowadził do znacznych postępów w leczeniu niektórych guzów mózgu [1][2].
W obecnej erze leczenie ewoluuje od historycznego standardu radioterapii i konwencjonalnej chemioterapii do bardziej zaawansowanego podejścia, w którym metody leczenia są stosowane w ramach dostosowanych do ryzyka, a terapie ukierunkowane molekularnie są wdrażane w celu uzupełnienia lub, w niektórych przypadkach, wręcz zastąpienia konwencjonalnej terapii.
Obecne strategie terapeutyczne wciąż jednak wiążą się z wysokim ryzykiem wystąpienia skutków ubocznych, szczególnie u małych dzieci. Te, które doświadczyły guza mózgu, odczuwają wyjątkowe następstwa leczenia w porównaniu z rówieśnikami z innym nowotworem złośliwym. Są bardziej narażone na znaczne upośledzenie w zakresie funkcji poznawczych, neurologicznych, endokrynologicznych, społecznych i emocjonalnych – w zależności od lokalizacji i rodzaju guza OUN. Genomika nowej generacji rzuciła światło na szeroką heterogeniczność molekularną dziecięcych guzów mózgu i zidentyfikowała ważne geny i ścieżki sygnałowe, które służą do napędzania proliferacji guza. Ta wiedza wpłynęła na dziedzinę badań, dostarczając potencjalnych celów terapeutycznych o niższej toksyczności.
Dzięki postępowi w technikach obrazowania, biologii molekularnej i genetyce guzy mózgu u dzieci są dobrze rozpoznawane, ale wciąż klasyfikowane jako najczęstsza przyczyna zgonów wśród wszystkich nowotworów wieku dziecięcego [3].
Guzy mózgu mogą być wykryte przypadkowo, np. przy okazji diagnostyki związanej z urazem na placu zabaw czy konsekwencją jakiegoś wypadku, ale droga do ostatecznego rozpoznania często zaczyna się od właściwego rozeznania objawów i oceny ryzyka.
Objawy mogą pojawiać się stopniowo i nasilać z czasem lub wystąpić nagle, np. w postaci napadu padaczkowego. Guz może również nie powodować żadnych zauważalnych objawów albo prowadzić do nagłych, poważnych, szybko pogarszających sytuację skutków.
Objawy guza mózgu zależne są więc od umiejscowienia i tego, jak wolno lub szybko rośnie – może rozwijać się nagle lub powoli, przez miesiące, a nawet lata.
Pierwsze objawy najczęściej stanowią następstwa wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego, będącego wynikiem ograniczonych możliwości wzrostu nieprawidłowej masy w obrębie czaszki, lub tworzą zespół objawów wynikających bezpośrednio z uszkodzenia określonych struktur w mózgu.
Dla przykładu guzy w tych częściach mózgowia, które kontrolują ruchy lub czucie, mogą powodować osłabienie lub drętwienie części ciała, często tylko po jednej stronie.
Guzy zlokalizowane w częściach mózgu odpowiedzialnych za mowę lub w ich pobliżu mogą powodować problemy z wypowiadaniem się, a nawet rozumieniem słów.
Guzy w przedniej części mózgu mogą czasami wpływać na myślenie, osobowość i umiejętności językowe.
Guzy móżdżku (dolnej, tylnej części mózgu, która kontroluje koordynację) mogą powodować trudności z chodzeniem, z precyzyjnymi ruchami dłoni, ramion, stóp i nóg, problemy z połykaniem lub synchronizacją ruchów gałek ocznych, a także zmiany rytmu mowy.
Guzy zlokalizowane w tylnej części mózgowia lub wokół przysadki mózgowej, nerwów wzrokowych lub niektórych innych nerwów czaszkowych mogą wywoływać problemy ze wzrokiem.
Guzy w obrębie innych nerwów czaszkowych lub w ich pobliżu mogą prowadzić do utraty słuchu (w jednym lub obu uszach), problemów z równowagą, osłabienia niektórych mięśni twarzy, drętwienia lub bólu twarzy bądź trudności z połykaniem.
Guzy rdzenia kręgowego mogą powodować drętwienie, osłabienie lub brak koordynacji rąk i/lub nóg (zazwyczaj po obu stronach ciała), a także problemy z pęcherzem moczowym lub jelitami.
Występowanie co najmniej jednego z powyższych objawów nie musi oznaczać, że twoje dziecko ma guza mózgu lub rdzenia kręgowego. Wszystkie te symptomy mogą mieć inne przyczyny. Mimo to, jeśli twoje dziecko ma którykolwiek z tych objawów, a zwłaszcza o ile on nie ustępuje lub nasila się z czasem, skonsultuj się z lekarzem dziecka, aby znaleźć przyczynę i leczyć ją, jeśli to konieczne [1].
Guz mózgu – prócz tego, że może wywoływać szereg objawów neurologicznych – powoduje skutki ogólnoustrojowe, dla całego ciała, dlatego tak ważny jest rozdział Mózg, jakiego nie znacie [2].
Znajomość podstawowych objawów oraz okoliczności ich występowania może ukierunkować opiekuna na możliwość rozpoznania zmiany o charakterze rozrostowym w obrębie mózgu.
Niezwykle istotną sprawą jest fakt, że często objawy bywają mało swoiste i równie dobrze mogą sygnalizować obecność masy guza, jak i zupełnie banalne dolegliwości wieku dziecięcego.
Bóle głowy u dzieci są powszechne i bywają spowodowane przez inne czynniki niż guz mózgu, takie jak: infekcja, odwodnienie, uraz głowy, stres lub dojrzewanie, ale wiele dzieci z guzem mózgu doświadcza bólów głowy przed postawieniem diagnozy. Między „zwykłymi” bólami głowy a bólem spowodowanym rosnącym guzem jest jednak różnica widoczna jak czerwona flaga.
Ta flaga to ból głowy, który nasila się rano. Dzieje się tak dlatego, że ciśnienie w mózgu wzrasta, gdy dziecko leży, a guz może pogorszyć samopoczucie w tej pozycji.
Ból ten to najczęściej wynik wzrostu ciśnienia w mózgu, czyli podwyższonego ciśnienia śródczaszkowego. Powoduje go ucisk guza na naczynia krwionośne i nerwy w mózgu lub blokowanie przepływu płynu mózgowo-rdzeniowego (PMR) przez wzrost guza w zamkniętej przestrzeni, jaką jest czaszka [1].
Objawem towarzyszącym są najczęściej mdłości lub wymioty. Zwiększone ciśnienie śródczaszkowe wywołuje także inne symptomy, takie jak: zaburzenia widzenia, niewyraźne widzenie, uczucie dezorientacji lub problemy z równowagą. Bólom głowy wskazującym na guza mózgu towarzyszą również inne objawy neurologiczne.
Objawy, znaki zgłaszane przez opiekunów przed diagnozą (możliwe, że znajdziesz tu takie, o których nigdy nie słyszałeś), to:
większy obwód głowy u niemowlęciapowiększone żyły skóry głowyuwypuklenie ciemiączkaczęste ulewanie wysoki, piskliwy płacz niemowlątproblemy z odruchem ssania u niemowlęciazatrzymanie w rozwoju motorycznymzmiany węchuwymiotymdłościnieprawidłowa pozycja głowy w czasie snu (odchylanie do tyłu)drętwienie rączki, nóżkidrżenie różnych części ciałamylenie strony prawej z lewąkrztuszenie sięślinieniepodwójne widzenieniedowidzenie połowiczekłucie w okunieprawidłowy odruch źrenic na światłonadwrażliwość na światłoniewyraźne widzenienagłe niedowidzeniewidzenie plamek, mroczkówcałkowita utrata wzrokuuciekające okozezhalucynacje wzrokowenagły daltonizmopadająca powiekaopadający policzekzaburzenia mimikiasymetria twarzynieporadność dzieckawiotkość nóżeksztywność nóżekniedowłady mięśniowechodzenie na palcach stopykaczkowaty chódniestabilny chódnieprawidłowe stawianie stóp podczas chodukręcz szyibóle plecówosłabienie jednej strony ciałazaburzenia czucia w różnych częściach ciałautrata kontroli nad ciałempotykanie siętrudności z jazdą na rowerzeból głowysztywność karkudrgawkidrętwienie części ciałanapady padaczkowe [2][3]zawroty głowynietrzymanie moczuwzrost ciśnienia tętniczegospadki tętnawiększe pragnieniesilny głód i przybieranie na wadzebrak apetytu i utrata wagiprzyśpieszone dojrzewanieproblemy ze snemwybudzanie w nocybezdechutrata przytomnościopóźniona mowaproblemy z mówieniemniewyraźna mowaszybka męczliwośćosłabieniepotliwośćszumy uszneniski poziom sodu we krwinieuzasadnione lęki, np. przed kąpieląlunatykowaniesny na jawiezaburzenia świadomościotępienieuczucie dezorientacjibrak krytycyzmuzmiany osobowościzłudzenia i omamy słuchowebrak empatiisadystyczne zachowanianadmierny popęd płciowyzmiany zachowaniaproblemy z koncentracjąpłaczliwośćdrażliwośćwybuchy gniewu lub płaczupopadanie w skrajne nastrojechwiejność emocjonalnawiększe pobudzenieagresywnośćsennośćzmęczeniezłe samopoczuciewiększe lęki dzieckadepresjaspadki nastrojuzmiana postrzegania światauczucie odrealnieniaapatianadpobudliwośćspowolnienie myśleniabrak inicjatywyzaburzenia osobowościnagły zwrot osoby niewierzącej ku wierzetiki nerwowe (chrząkanie, przewracanie oczami)wrażliwość na dźwiękiniezwykłe zdolności muzycznepisanie krzywoniechęć do pisanianiezwykłe zdolności matematyczneutrata zdolności wykonywania działań matematycznych.Nie zidentyfikowano jeszcze żadnej pojedynczej, ostatecznej przyczyny pierwotnych guzów mózgu, choć znane są już niektóre czynniki ryzyka. Ze względu na złożoną i unikalną historię medyczną każdego pacjenta nadal nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na fundamentalne pytanie: dlaczego pojawił się guz mózgu?
Nie znajdujemy odpowiedzi skorelowanych ani z czynnikami środowiskowymi, ani ze stylem życia.
Jedynym czynnikiem jednoznacznie związanym ze zwiększonym ryzykiem guza mózgu jest terapeutyczna radioterapia. W szczególności dzieci leczone z powodu ostrej białaczki limfoblastycznej wykazują znacznie podwyższone ryzyko rozwoju glejaków.
Czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia guza mózgu obejmują:
nadwagę i otyłość;promieniowanie jonizujące;starszy wiek jako – w dużej mierze – kumulujące się w czasie odzwierciedlenie uszkodzeń DNA komórek;uszkodzenia mogące wynikać z procesów biologicznych lub narażenia na czynniki ryzyka;zaburzenia układu odpornościowego [1][2][3][4].Część schorzeń genetycznych może zwiększać u dziecka ryzyko rozwoju niektórych typów guzów, w tym guza mózgu.
Należąca do grupy fakomatoz neurofibromatoza to termin opisujący rzadką chorobę genetyczną spowodowaną mutacjami w genach NF1 i NF2, które prowadzą do zwiększonego ryzyka rozwoju guzów. Różne rodzaje neurofibromatozy wywołują wzrost guzów (nerwiaków i nerwiaków osłonkowych) w różnych częściach ciała [5].
To rzadka choroba genetyczna, która powoduje, że niezłośliwe (łagodne) guzy rozwijają się w mózgu i w innych obszarach ciała, w tym w rdzeniu kręgowym, nerwach, oczach, płucach, sercu, nerkach i skórze. Nazwa „stwardnienie guzowate” pochodzi od charakterystycznych, przypominających osadzone w mózgu bulwy lub ziemniaki guzków, które z wiekiem ulegają wpływowi wapnia i stają się twarde lub sklerotyczne.
TSC jest chorobą trwającą całe życie [6].
Jest to dziedziczna, rodzinna predyspozycja do szerokiego zakresu pewnych, często rzadkich, nowotworów. Jest to spowodowane zmianą (mutacją) w genie supresora nowotworu znanym jako TP53. Wytwarzane przez gen białko p53 jest uszkodzone (lub nieprawidłowo funkcjonuje w inny sposób) i nie jest w stanie zapobiec rozwojowi złośliwych nowotworów. Dzieci i młodzi dorośli są podatni na rozwój kilku z nich, w szczególności mięsaków tkanek miękkich i kości, raka piersi, guzów mózgu, raka płuc i ostrej białaczki. Zespołowi Li–Fraumeni nie można zapobiec, jednak wczesne i regularne badania przesiewowe w kierunku raka i leczenie mogą ograniczyć wpływ zespołu na życie [7].
To dziedziczne zaburzenie charakteryzujące się powstawaniem guzów i wypełnionych płynem cyst w różnych częściach ciała. Guzy mogą być nienowotworowe lub nowotworowe i najczęściej pojawiają się w okresie wczesnej dorosłości, jednak objawy zespołu von Hippla–Lindaua mogą występować przez całe życie [8].
Zespół Turnera, choroba dotykająca wyłącznie kobiety, występuje, gdy w całości lub częściowo brakuje jednego z chromosomów płciowych X. Zespół Turnera może powodować wiele problemów medycznych i rozwojowych, w tym niski wzrost, niewydolność jajników i wady serca [9].
TS to rzadkie dziedziczne zaburzenie kliniczne charakteryzujące się występowaniem pierwotnych guzów jelita grubego i ośrodkowego układu nerwowego.
Jest to rzadkie, dziedziczne zaburzenie, które dotyka wiele narządów i tkanek w ciele. Osoby z tym schorzeniem są obarczone bardzo wysokim ryzykiem zachorowania na raka podstawnokomórkowego skóry w okresie dojrzewania lub wczesnej dorosłości oraz narażone na rozwój medulloblastomy i innych rodzajów nowotworu. Zespół Gorlina może również powodować łagodne (nienowotworowe) guzy w szczęce, sercu lub jajnikach. Charakteryzują go: duża głowa i nietypowe rysy twarzy; małe dołki w skórze dłoni i stóp; nieprawidłowości kręgosłupa, żeber lub czaszki; problemy z oczami i problemy rozwojowe. Zespół Gorlina jest spowodowany mutacją (zmianą) w genie PTCH1. Nazywany jest również zespołem znamion podstawnokomórkowych, BCNS, NBCCS i zespołem znamionowego raka podstawnokomórkowego [10].
Często nazywany dziedzicznym rakiem jelita grubego niezwiązanym z polipowatością (HNPCC), jest dziedzicznym zaburzeniem, które zwiększa ryzyko wystąpienia wielu rodzajów nowotworów, w szczególności nowotworów jelita grubego i guzów OUN.
Pamiętaj: to normalne, że zastanawiasz się, czy było coś, co mogłeś zrobić, aby zapobiec rozwojowi guza mózgu u swojego dziecka. Nie ma jednak dowodów na to, że możemy przeciwdziałać rozwojowi guza, a tym samym mieć wpływ na jego pojawienie się na którymkolwiek etapie życia dziecka [11][12].
Nie można ich wyczuć ani zobaczyć podczas rutynowego badania. Na szczęście mamy wiele nieinwazyjnych narzędzi do diagnozowania guzów mózgu.
Aby ustalić dokładną diagnozę, trzeba przejść serię testów uwzględniających objawy, oznaki oraz osobistą historię zdrowia.
Neuroobrazowanie odgrywa kluczową rolę w diagnozie guzów mózgu i w procesie podejmowania decyzji dotyczących terapii. Kluczem do zrozumienia cech obrazowania guzów mózgu jest solidne zrozumienie innych procesów chorobowych, które w tymże obrazowaniu mogą imitować guzy.
Jeśli istnieje podejrzenie guza mózgu, medycyna dysponuje całą gamą narzędzi diagnostycznych, które pomogą w postawieniu trafnej diagnozy. Te testy określają najpierw, czy w ogóle jest podejrzenie guza mózgu, gdzie może się znajdować, jak jest duży, a następnie – jaki to rodzaj guza.
Wczesna, kompleksowa diagnoza i odpowiednie leczenie są niezbędne do przeżycia pacjenta w terapii guza mózgu. Zazwyczaj nieinwazyjne techniki obrazowania medycznego, takie jak tomografia komputerowa i obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego (MRI), są preferowane jako narzędzia identyfikacji guza mózgu na początkowych etapach, w przeciwieństwie do inwazyjnych procedur, np. biopsji tkanek.
Obrazowanie mózgu jest też nadal złotym standardem różnicowania rodzaju zmian mózgowych u pacjenta z udarem (niedokrwienie lub krwotok). Zarówno tomografia komputerowa (TK, CT), jak i MRI mózgu wymagają przyjęcia do szpitala i prowadzą do opóźnienia w leczeniu. Badania te są obowiązkowe przed podjęciem konkretnych, wysoce wyspecjalizowanych środków terapeutycznych.
Dlaczego tak ważna jest diagnostyka?
Wszelkie „nie ruszamy, bo się rozsieje, bo zezłośliwi” wyrzuć do kosza.
„Guz” jest jedną z powszechnych chorób zagrażających zdrowiu człowieka. W zestawieniu z guzami piersi, płuc i przełyku częstość występowania guzów mózgu jest stosunkowo niska. W porównaniu z ogólną częstością występowania ludzkich guzów stanowi ona około 1,4%.
Jeśli zmiany wewnątrzczaszkowe zostaną wykryte tak szybko, jak to możliwe, a odpowiednie leczenie – wdrożone, zagrożenie zdrowotne związane z guzami mózgu może zostać zredukowane.
Obrazowanie TK lub MRI w celu analizy stanu patologicznego tkanki mózgowej jest obecnie główną metodą badania guzów mózgu. Różne techniki obrazowania mają różne zalety w diagnostyce guzów. W porównaniu z obrazowaniem TK – MRI wykorzystuje nieinwazyjną metodę, która może zapewnić obserwatorowi wysokiej jakości obrazy bez uszkodzeń i artefaktów czaszki, z wyraźną strukturą anatomiczną i bardzo dobrą rozdzielczością tkanek miękkich. Jednocześnie można uzyskać obrazy wewnątrzczaszkowe w dowolnym kierunku, jeśli dostosuje się odpowiednie parametry. Ponadto, stosując różne sekwencje obrazowania, można otrzymać MRI tej samej tkanki pod różnymi kątami lub z wykorzystaniem różnych modalności. Ten typ obrazu jest ogólnie określany jako obraz MRI multimodalny.
Skuteczna diagnoza guzów wymaga ich udanej segmentacji na obrazach mózgu [1][2][3]. Na podstawie wyników segmentacji lekarz może określić kształt, rozmiar i konkretną lokalizację guza oraz przedstawić odpowiedni plan leczenia. Ze względu na wzrost liczby pacjentów z chorobami mózgu i rozwój inteligentnej technologii diagnostycznej liczba prac badawczych związanych z guzami mózgu nadal się zwiększa.
Ogromną wartość badawczą i praktyczne znaczenie ma poprawa efektywności diagnozy poprzez wydobywanie potencjalnych informacji patologicznych z obrazów guzów mózgu MRI za pomocą technologii przetwarzania obrazu i metod uczenia maszynowego. Jednak informacje o guzie przekazywane są na obrazie MRI w skali szarości, a dodatkowo krawędź struktury guza i normalna tkanka charakteryzują się znacznym podobieństwem w tej skali. Jednocześnie rozmiar, lokalizacja, kształt i odpowiadająca ekspansja guza w tkance mózgowej będą wykazywać różne stany u różnych pacjentów. Te cechy stanowią wyzwanie dla rozwoju technologii segmentacji guza.
Multimodalne obrazy MRI to obrazy tej samej tkanki przy zastosowaniu różnych kontrastów, a uzyskane za pomocą różnych sekwencji rozwoju MR. Gdy w tkance mózgowej pojawiają się guzy i inne zmiany, cząsteczki wody występujące w guzach mózgu w postaci wolnej zaczynają podlegać reakcjom zmian, takim jak obrzęk tkanki. Na obrazach FLAIR i T2 cząsteczki wody w stanie związanym są wyświetlane w postaci wysokich sygnałów.
Wykrywanie i segmentacja guzów mózgu to główne problemy w badaniach inżynierii biomedycznej, a ze względu na ich niejednorodny kształt i lokalizację w MRI jest to zawsze wyzwanie. Jakość obrazów MR odgrywa również ważną rolę w zapewnieniu wyraźnego widoku kształtu i granic guza, ponieważ zwiększa to prawdopodobieństwo bezpiecznej operacji.
Analiza różnego zakresu typów obrazów wymaga udoskonalonych komputerowych narzędzi do kwantyfikacji i wizualizacji. Jednym z głównych wymogów ekstrakcji guza jest prawidłowa adnotacja i segmentacja jego granic.
Obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego to podstawowa, nieinwazyjna i najważniejsza – poza tomografią komputerową – metoda, która tworzy cyfrowe obrazy ludzkiego ciała, ale są też inne badania pomocnicze, wykonane wcześniej, później lub w tym samym czasie, by ułatwić diagnostykę zmiany [4].
Rezonans głowy jest podstawą diagnozowania. Zdjęcie 1 przedstawia przykładowy obraz mózgu w różnych sekwencjach rezonansu magnetycznego po podaniu kontrastu.
Zdjęcie 1. Sekwencje T1 po podaniu kontrastu, T2 i T2-FLAIR
Źródło: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/nan.12894
Polega na wykonaniu serii testów opartych na objawach oraz przeprowadzeniu wywiadu dotyczącego osobistej historii zdrowia.
Celem tej formy diagnostyki jest sprawdzenie, czy występują oznaki choroby lub cokolwiek innego, co wydaje się nietypowe. Podczas podstawowego badania neurologicznego lekarz oceni, jak dobrze działają nerwy, równowaga, odruchy, siła i zmysły, a także skontroluje funkcjonowanie poznawcze oraz stan psychiczny lub emocjonalny. Nieprawidłowości występujące w jednym lub kilku obszarach są wskazówką, z którą częścią mózgu może być problem.
Typowy test neurologiczny składa się m.in. z badania:
stanu psychicznego – testuje świadomość osoby, miejsca, czasu i sytuacji;sensorycznego – sprawdza zdolność odczuwania i czy istnieje różnica między stronami ciała;funkcji motorycznych – testuje siłę mięśni w różnych grupach mięśniowych w celu oceny ewentualnych słabości;odruchów – zwykle polega na użyciu młotka neurologicznego do delikatnego uderzania w różne punkty ciała w celu pobudzenia ich do wykonania ruchu;równowagi i koordynacji – sprawdza umiejętność stania, chodzenia w linii prostej lub dotknięcia nosa z zamkniętymi oczami.Dodatkowo lekarz może przeprowadzić testy węchu, wzroku, czucia twarzy, słuchu, połykania, smaku, wzruszania ramionami i ruchu języka.
Badanie neurologiczne nie wykrywa guza mózgu, ale może doprowadzić do jego podejrzenia i być uzasadnieniem do skierowania na dalsze testy.
Opiera swoje działanie na promieniowaniu X (promieniowaniu Röntgena), które, emitowane przez lampę, w różnym stopniu przechodzi przez tkanki ciała, a następnie pada na błonę rentgenowską – odbiornik. Powstający obraz rozróżnia poszczególne elementy budowy i podejrzane struktury w obrębie czaszki, zatok, kości nosa, twarzoczaszki, oczodołów, żuchwy czy stawów skroniowo-żuchwowych.
Nie zalicza się do form diagnostyki guzów mózgu.
Ciemiączko tworzy elastyczna błona, która spaja kości czaszki, zanim się zrosną. Błona jest delikatna, można przez nią przeprowadzić badanie USG – tzw. badanie przezciemiączkowe – w celu oceny rozwoju mózgu i układu nerwowego dziecka. Badanie pomaga w wykryciu wszelkich nieprawidłowości związanych z rozwojem mózgu i jednocześnie pozwala zdiagnozować jego ewentualne uszkodzenie.
W przypadku wykrycia nieprawidłowości dziecko kierowane jest na dalsze badania obrazowe (MRI, TK) [1].
Jest to badanie, które mierzy i rejestruje aktywność elektryczną mózgu. EEG wykorzystuje czujniki lub elektrody, przymocowane do głowy i podłączone przewodami do komputera. Wykrywa i lokalizuje nieprawidłową aktywność elektryczną mózgu, a także określa lokalizację podejrzanej zmiany, stanu zapalnego, infekcji, krwawienia lub urazu głowy. Dodatkowo diagnozuje i monitoruje zaburzenia napadowe, zaburzenia snu i obrzęk mózgu.
Po wykrytej nieprawidłowości dziecko kierowane jest na dalsze badania obrazowe (MRI, TK).
Badanie dna oka pozwala z dużą dokładnością przyjrzeć się strukturze ciała szklistego oraz obwodowej części siatkówki i plamce żółtej. Podczas badania doświadczony okulista jest w stanie stwierdzić występowanie zmian nowotworowych w obrębie gałki ocznej i nieprawidłowości w mózgu. W przebiegu wodogłowia może dojść do obrzęku tarcz nerwów wzrokowych. Wtedy kieruje się pacjenta na dalsze, bardziej szczegółowe badania specjalistyczne.