Fizjologia wysiłku z mojego punktu widzenia - Anna Lukanova-Jakubowska - ebook

Fizjologia wysiłku z mojego punktu widzenia ebook

Anna Lukanova-Jakubowska

0,0

Opis

Ta książka pokazuje jak zrozumieć ludzki organizm i jego mechanizmy energetyczne. Pokazuje jak w praktyce wygląda przekonywanie organizmu, aby zechciał sprostać wymaganiom jakie stawia przed nim dana dyscyplina sportu.

Zawodnicy często zadają sobie pytanie gdzie są granice ich możliwości. Co jeszcze mogliby osiągnąć i jak to wytrenować. Każdy ludzki organizm ma swoje „kody” dostępności. Naciskając odpowiednie guziki w postaci ukierunkowanego treningu energetycznego, który bazuje na badaniach wydolnościowych, jesteśmy w stanie szybko i skutecznie polepszać swoje wyniki. Pokonywać swoje granice możliwości.

To książka o procesach fizjologicznych, ale napisana językiem trenerskim. A większość wiedzy czerpana jest z praktyki. Jest to alfabet treningu dla każdego, kto chcę skutecznie rozwijać swój potencjał wydolnościowy i wychodzić poza „granice możliwości”.

 Ilość stron: 161

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 332

Rok wydania: 2024

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Anna Lukanova - Jakubowska  
Tytuł: Fizjologia wysiłku. Z mojego punktu widzenia  
Autor: Anna Lukanova-Jakubowska  
Redakcja tekstu: Łukasz Dzierżanowski  
Redakcja ilustracje i tabele: Michał Tomaszewski  
Projekt graficzny okładki: Tomasz Dutkowski  
Skład książki: Paweł Pieniążek  
SPISTREŚCI  
Podziękowania.....................................................................................................................5  
Wstęp  
1. Zmojegopunktuwidzenia!.....................................................................................10  
2. Stepbystep!...................................................................................................................12  
3. Granice!............................................................................................................................17  
4. Pokonywaniegranic!..................................................................................................18  
5. Sukces!..............................................................................................................................21  
Fizjologiawysiłku...............................................................................................................25  
1. Czymjesttreningsprawnościenergetycznej?.................................................27  
2. Czymjesttreningsprawnościmięśniowej?......................................................28  
3. Periodyzacjawtreningusprawnościenergetycznejisprawności  
mięśniowej............................................................................................................................30  
4. Skutecznośćwtreningu.............................................................................................33  
5. Iletrwawysiłek?–przykładyzróżnychdyscyplinsportowych................37  
Głównesystemyzabezpieczająceenergię..............................................................44  
1. Systemtlenowy.............................................................................................................44  
2. CzynnikiwarunkująceVO2max............................................................................50  
3. PrógLT.............................................................................................................................53  
4. PrógAT.............................................................................................................................60  
5. Krzywakwasomlekowa.............................................................................................62  
6. Głównestrefyenergetyczne.....................................................................................65  
7. Podziałnastrefyenergetyczne...............................................................................71  
Testysprawdzającewydolnośćfizycznąorganizmu.........................................72  
1. Przykładyzpraktyki.....................................................................................................72  
2. Jakieparametrysąbadanewteściestopniowanym?.................................. 82  
Jakskutecznietrenować?...............................................................................................90  
1. Rodzajetreningu...........................................................................................................90  
2. Treningtlenowy–przykłady....................................................................................90  
3. TreningnaproguAT–przykłady..........................................................................93  
4. Treningbeztlenowy–przykłady.............................................................................98  
5. Treningiwstrefiemieszanej–przykłady........................................................112  
6. Głównytreningenergetyczny...............................................................................113  
7. Czymjestadaptacja?................................................................................................114  
8. Czymjestsuperkompensacja?............................................................................115  
Periodyzacja......................................................................................................................116  
1. Rodzajecykli.................................................................................................................116  
2. Ułożenietreningówenergetycznychwmikrocyklu....................................121  
Fizjologiakrwi..................................................................................................................123  
1. Wpływwysiłkunaobjętośćosoczawkrwi.....................................................125  
2. Erytrocytyiichwłaściwości...................................................................................126  
3. Żelazo.............................................................................................................................127  
4. Hemoglobina..............................................................................................................127  
5. Ferrytyna........................................................................................................................128  
6. Glukoza...........................................................................................................................129  
7. Kinazakreatynowa(CK).........................................................................................130  
8. Kreatynina.....................................................................................................................131  
Zmojegopunktuwidzenia.........................................................................................132  
Epilog...................................................................................................................................142  
DrogiCzytelniku!............................................................................................................146  
Notatki.................................................................................................................................147  
Zdjęcia.................................................................................................................................149  
PODZIĘKOWANIA  
Zawszemarzyłamotym, żebymóckiedyś, piszącwłasnąksiążkę,  
podziękowaćtym, którzyprzyczynilisiędotego, żejestemwstanie  
przekazaćinnymcośwartościowegoipomocnego.  
Awięc, korzystającztejniezwykłejokazji, chciałabympodziękowaćcałej  
swojejrodziniezawsparcieizazrozumieniespecyfikimojejpracyw  
sporcie.  
DziękujęmojemuTaciezato, żezaraziłmniesportemwwieku4lat. Za  
to, żezaprowadzałmnienapierwszetreningiipilnowałtego, abymw  
sporciepozostałajaknajdłużej. Wiem, żepatrzysznamniezgóry, dalej  
mikibicujesziwierzyszwemnie. Czujęto!  
SzczególniedziękujęmojemumężowiPiotrowizato, żeprzezwielelat  
byłdlamnieostojąioparciemwtedy, kiedymocnosięchwiałam, i  
podnosił, kiedypotykałamsię, upadałaminiemiałamsiłdalejiść.  
Dziękujęzato, żewierzyłeśwemnienawetwtedy, kiedyjazaczynałam  
wątpić. Dziękujęzakażdesłowowsparciaizazrozumienie. Dziękuję, że  
opiekowałeśsięnaszymidziećmi, kiedyjaprzemierzałamlotniskai  
lodowiskaświata. TaksiążkatoteżkawałekTwojegożycia.  
DziękujęmojejcórceNadiizato, żezaraziłamniemiłościądopiłki  
nożnej. Wbardzotrudnymmomenciemojejkarieryzawodowejpokazała  
minowykierunek, którycałkowiciezmieniłcałemojeżycie. Dziękujęza  
toidziękujęzawiaręwtocorobięnacodzień. TaTwojawiaradajemi  
niesamowitąsiłęiprzekonanie, żeporadzęsobiewkażdejsytuacji  
swojegożycia. DziękujeCóreczko, zakażdąrozmowęizakażdąchwilę  
spędzonązTobą. Jesteśmojącodziennąinspiracjąipięknym  
człowiekiem.  
DziękujęmojemusynowiTomkowizato, żeprzetrwałwielerozłąkz  
powodumoichczęstychwyjazdówiwyrósłnawspaniałegoczłowieka.  
DziękujęmojejMamiezato, żeutwierdziłamniewprzekonaniu, że  
zawszedamsobieradę. DziękujęCizato, żewierzyłaś, żekiedyśnapiszę  
swojąksiążkę.  
DziękujęmojejprzyjaciółceKrystiny. TowłaśnieKrystynajakieśpółroku  
temubyłaśmotoremdlamniedonapisaniatejksiążki. BezCiebiena  
pewnoniezaangażowałambymsięwpisanie. TowłaśnieTy  
uświadomiłaśmi, jakdużomamdoprzekazaniawdziedziniefizjologii  
wysiłkuitreningusportowego.  
DziękujęŁukaszowi, koledzezuczelni, zaredakcjętekstu. Jako  
obcokrajowiecniebyłabymwstaniewydaćtegotekstubezTwoich  
poprawekiwszystkiego, codoniegowniosłeś.  
DziękujęMichałowi, koledzezuczelni, zaredakcjęwszystkichtabeli  
wykresów. DziękiTwojemuprofesjonalizmowiiumiejętnościom  
informatycznym, książkawyglądatak, jaksobiejąwymarzyłam.  
Dziękujęwszystkimosobomnamojejdrodzezawodowej, którebyłydla  
mnieinspiracjąiktórewniesłydomojejpraktykidużowartości.  
Dziękujęwszystkimmoimzawodnikom, którychbyłodotądtakwielu.  
Każdyznichjestcząstkątejksiążki.  
Dziękujęstudentomzawiedzę, którąmogęczerpaćodnichwczasie  
naszychspotkań. Ztychcennychdyskusjiwyciągałambardzodużo  
wartościowychwniosków.  
Dziękujęwkońcutym, którzyniezawszebylimiprzechylni, czasami  
czyniącmojeżycielekkomówiąc, trudnym. Niebyłobytejksiążkibez  
Was. Towłaśnietenajcięższechwilezrodziłymojenajwiększewartości  
zawodoweiżyciowe.  
Mówią, żeczłowiekuczysięnabłędach.  
Ajauważam, żetobzdura!Człowiekuczysiętylkowtedy, gdytegochcei  
jestgotowyodrobićlekcję. Poznałamwielumałopojętnychuczniów,  
którzybezkońcatłukligłowamiwścianęwnadziei, żejąprzebiją.  
Błądzili, posuwalisiępoomacku. Icoztego?Czasamiwzapamiętaniu  
możnanawetniezauważaćguzównawłasnymczole.  
Wsporciejesttakjakwżyciu. Abydokonaćniemożliwego, czasami  
trzebachciećcośzmienić, nauczyćsięczegośnowego, pójśćnieznanądo  
tejporydrogą. Niewolnosiębaćtychzmian. Niemacoliczyć, że  
wykonującniezmiennietesame, znaneodzawszedziałania, osiągniemy  
wkońcunowe, lepszerezultaty. Nicsięniezmieni!  
Usłyszałamkiedyśodpewnegotrenera:„Pocomamcośzmieniać, kiedy  
odtrzechlatdrużynieidziedobrze?”. Jeszczewtymsamymsezonie  
zostałzwolnionyzabrakwyników...  
WSTĘP  
„Granice(możliwości), takjakstrach, sączęstoiluzją”  
MichaelJordan  
1.Zmojegopunktuwidzenia!  
Zawodnik  
Mojahistoriazawodowadałaminiesamowitąmożliwośćwypracowania  
własnegopunktuwidzeniawtematachzwiązanychzfizjologiąwysiłku  
iplanowaniemprocesutreningowego. Tociekawe, żewpewnym  
momencierozwojuczystateoriazaczerpniętazksiążekokazujesię  
niewystarczająca. Człowiekzaczynaszukaćswojejdrogi, bowierzywto,  
żezawszystkim, cojestopisanewliteraturze, stoicośinnego, zupełnie  
nowego. Właśnieto„coś”pozwalazrozumiećludzkiorganizmwpełni  
idajemożliwośćpokierowanianimwewłaściwymkierunku.  
Jesttodoświadczeniezpraktyki.  
JakozawodnikzostałamwychowanawsystemiekomunistycznymwSofii  
(Bułgaria). Pierwszekrokiwsporciestawiałamjakozawodniczka  
gimnastykiartystycznejwwieku4lat. Następnietrenerzyprzenieślimnie  
dosekcjiłyżwiarstwafigurowego. Wwieku14latzaczęłamścigaćsię  
wshorttracku. Obserwacjaiosobistedoświadczeniawprocesie  
treningowymstanowiądlamniestabilnąpodbudowędokreowania  
własnejstrategiitrenerskiejibadawczejwprzyszłości. Tamtensystemmiał  
wielewad, choćmyjakozawodnicyniemieliśmyotympojęcia, miał  
iswojedobrestrony. Treningpolegałnastosowaniumaksymalnych  
obciążeń:dużejobjętościiteżbardzowysokiejintensywności. Liczyłsięten,  
ktoprzetrwałtenproces. Dyscyplinabyłapodstawą, abypozostać  
wsporcie. Touczyłonaswieleorazhartowałoumysłiciało. Sportbył  
pewnegorodzajusposobemnażyciewtamtychczasachiszansą, aby  
wybićsięspośródrówieśników.  
JakozawodniczkakadryBułgariiwshorttrackuuczestniczyłamw  
usystematyzowanymikontrolowanymprocesietreningowym, gdzie  
intensywnośćiobjętośćtreningowabyłybardzowysokie. Wykonywałam  
badaniawydolnościowepraktyczniecomiesiąc. Nietylkopozwoliłomito  
poznaćswójorganizm, aleumożliwiłozaobserwowaniezależności  
pomiędzymoimfaktycznymstanemwydolnościowymawynikiem  
sportowymnalodzie. Mójtrenermocnowierzyłwto, żekontrolaprocesów  
fizjologicznych, ichzrozumienieimodelowanieplanutreningowegona  
podstawieparametrówdadząwysokiwynikwstartach. Tobyłwspaniały  
czasdlabułgarskiegoshorttracku. Wdrużynieniebyłozbytwielu  
zawodników, aleztychkilkuosóbtrenerzbudowałsilnyzespół, który  
niejednokrotniesięgnąłpomedaleMistrzostwEuropy, MistrzostwŚwiatai  
IgrzyskOlimpijskich. Zrobiłcośzniczego.  
Ichybatobyłpoczątekmojejdrogi. Wierzyłam, żewszystkojestmożliwe.  
Że–niezależnieodtego, wjakimstaniejestmójorganizmwokreślonym  
momencie–odpowiedniąpracązdołamgorozwinąćidaćmuszansęna  
wygraną. Czas, jakijestnamdany, abypozostaćwsporcie, mijaniestety  
bardzoszybko, dlategokażdachwilamaogromneznaczenie. Trzebaw  
pełniwykorzystaćpotencjałzawodnikanadanymetapierozwoju, zachwilę  
możebyćnatozapóźno. Wejścienakolejnypoziomwymaganowych  
bodźców. Braksolidnejpodbudowyzpoprzedniegookresuzaburza  
działaniawkolejnym. Ominięciejednegoschodkamożesprawić, żetrzeba  
będziecofnąćsięodwa. Tostratacennegoczasu, którymógłbynamdać  
spokójiszansęnaprawidłowyrozwój. Niewykorzystanemomentyw  
naszejkarierzesportowejlubiąsięmścić. Tebrakizawszedadząosobie  
znać, aczasamizdarzasiętak, żedziejesiętownajbardziej  
nieodpowiednimmomencie. Fizjologiawysiłkudajemożliwośćkontroli  
procesówrozwojuiniepozwalanato, abyomijaćkolejnekroki. Parametry  
wydolnościfizycznejpokazująnam, nacoszczególniezwracaćuwagęw  
danymmomencie, byosiągaćzałożonecele.  
2.Stepbystep!  
Trener  
Teprostesłowausłyszałamprzedlatyodjednegoztrenerów, wówczas  
prowadzącegokadręKanady. Tobyłmójidol!Obserwowałamjegopracę  
przezdługiczas. Podobałmisięspokójwjegodziałaniachipełnakontrola  
nadzespołem. Wtymczasiejegozawodnicywygrywali. Kiedysama  
zostałamtreneremkadryPolskiwshorttracku, przeprowadziliśmydługą  
rozmowę, chciałamwysłuchaćjegorad. Wydawaćbysięmogło, żenie  
powiedziałwtedynicwyjątkowego. Niedałmigotowejrozpiskiplanu  
treningowego, niepowiedział, jakmamtrenowaćzawodników, takabyoni  
sukcesywniesięrozwijali. Powiedziałzato:„Pamiętaj, zawszestepby  
step”. Trzebaprowadzićprocestreningowykrokpokroku. Obserwować.  
Rozumieć. Zaczekać, jeślibędzietrzeba, alezrozwagą. Tesłowaokazały  
siębardzopomocnewmojejdalszejkarierzetrenerskiejinietylko.  
Moimzadaniem, podobniejakniegdyśtrenerakadryBułgarii, było  
zrobienieczegośzniczego. Niemiałamzawodników, którzyjużosiągali  
większesukcesy. Musieliśmybudowaćwszystkoodpoczątku, niemalod  
zera, niemającnatozbytdużoczasu. IgrzyskaOlimpijskierozpoczynałysię  
za3lata. Wierzyłamjednak, żezdołamosiągnąćztągrupąsukces, mając  
solidnąpodbudowęwpostacinaukiiwłasnychdoświadczeń, zarównojako  
zawodnik, jakiwieloletnijużwówczastrener.  
Dodatkowopracanauczelniistycznośćzfizjologiąwysiłkupozwalałymi  
połączyćtedwiesferyikorzystaćzmożliwości, jakiestwarzałybadania  
wydolnościowe. Kiedyprzeprowadzalijeinnifizjolodzy, zazwyczajnie  
pomagalimizrozumiećparametrówwydolnościowychpodanych  
wpostacicyferek, któredostawałamnakartce. Dostępnaliteraturarównież  
niewyjaśniaławszystkichzależnościpomiędzynimiitym, jakpowinny  
przekładaćsięnapraktykętrenerską. Byliśmyzatemzdaninametodęprób  
ibłędów, cojednakdośćszybkozaczęłoprzynosićdobrewyniki. Częstość  
badańwydolnościowychmoichzawodnikówograniczałyjedynieskromne  
możliwościfinansowe. Analizowałamparametryfizjologiczne  
iichzależności. Napodstawietychinformacjibudowałamswojeplany  
treningowe, apotemdokonywałamewentualnychmodyfikacjiwzależności  
odzmianwuzyskiwanychwynikach. Wrezultacieobserwowałam, jak  
wpraktycekształtująsiętezależności. Możenapoczątkuniewszystkobyło  
wpełnizrozumiałeiklarowne, alezczasemzaczęłosięukładaćwcałość,  
cowniosłododatkowąjakośćwprocesietreningowym. Poznawałamkażdy  
organizm, zktórymmiałamokazjępracować, idopieromającwiedzę  
ojegoukrytychmożliwościach, działałamdalej.  
Moipodopiecznizzawodównazawodypobijaliswojerekordyżyciowe.  
Zaczęliosiągaćdobrewynikinaimprezachmiędzynarodowych.  
UzyskaliśmykwalifikacjenaIgrzyskaOlimpijskiewPyongChangu2018  
natrzechmożliwychdystansach, porazpierwszywhistoriipolskiegoshort  
tracku. Tenwymagającyczasstałsiędlamniesolidnąbaządodalszej  
pracy. Potwierdził, żewiarawto, żekażdyorganizmjestwyjątkowyima  
swójpotencjał, jestpunktemwyjścia, byodpowiednionimpokierować.  
Wpewnymmomenciemojejkarierytrenerskiejprzestałamobserwować  
pracęinnychtrenerów. Skupiłamsięnawłasnej. Zauważyłam, żepowoli  
wypracowałamswojeschematy, któredziałały. Zagłębianiesięwto,  
dlaczegoktośinnymainnąmetodę, zaburzałomójwłasnytokmyślenia. To  
byłpoczątekkształtowania„mojegopunktuwidzenia”, choćnapoczątku  
jedyniedostrzegałamzarysytegoprocesuibyćmożeniedokońcanawet  
byłamświadoma, żepowstajecośnowego.  
Pracezpolskąkadrąwshorttrackuzakończyłamw2018roku. Tobył  
moment, kiedyporazpierwszywswoimżyciuzawodowympoczułamsię  
totalniewypalona. Zmęczona. Znalazłamsięnazakręcie. Potrzebowałam  
nowegowyzwania, świeżegopowiewu. Pragnęłampoczućsięswobodniej.  
Potrzebowałamprzestrzeni, wktórejmogłabympracować, kierującsię  
własnympunktemwidzenia.  
Udałosię!DostałampropozycjępracyzkadrąTurcjiwshorttracku. Dużo  
osóbpróbowałomnieodwieśćodtegopomysłu. „Gdzietyjedziesz?  
Przecieżtoegzotycznykraj. Jesttamciepłoiniktniejeździnałyżwach”–  
ciąglesłyszałampodobnezdania.  
Alejawtymwyzwaniuwidziałamszansęnacośzupełnieinnego, kolejną  
możliwość, byzacząćodzeraistworzyćcośzniczego. Iconajważniejsze,  
nadarzałasięwspaniałaokazja, bywypróbować, jakzadziała„mójpunkt  
widzenia”.  
Zacząłsiękolejnyetapwmoimżyciuzawodowym. Tenrozdziałokreślam  
jako„szczęśliwy”. Tobyłaniezwykłaprzygoda, bardzopozytywna.  
Poznałaminnąkulturęiodmienneobyczaje. Doświadczałamczegoś  
nowegopraktyczniecodziennie. Tanaukadawałamiogromnąsatysfakcję  
iradość. Pracaponowniezaczęłamniecieszyć. Ludzie, którymisię  
otaczałam, bylipomocniipozwalalimirealizowaćswojepomysły.  
Wspieralitenprocesiutożsamialisięznim. Tobyłaswegorodzaju  
maszyna, którazadziałałatylkodlatego, żewszystkieczęściodpowiednio  
zesobąwspółpracowały. Byłampełnaoptymizmu. Celbyłjasny:  
zakwalifikowaćzawodnikaTurcjinaIgrzyskaOlimpijskiewPekinie  
w2022roku. Miałamdodyspozycjidużągrupęzawodnikówwróżnych  
przedziałachwiekowych. Dostałamdopomocytrenerów, którychsama  
kształciłam, dziękiczemumoglipodążaćzamoimidziałaniamii  
pomysłaminato, jakbudowaćzespół. Mieliśmyzapewnioneświetne  
warunkitreningowe.  
Pamiętam, kiedymójmążprzyjechałporazpierwszydoTurcjizobaczyć  
zawodnikównatreningu. Byłotopomiesiącuodrozpoczęciamojejpracy  
wtymkraju. Poczasieprzyznał, żegdyobserwowałwówczastych  
zawodników, tokompletnieniepodzielałmojegoentuzjazmuinie  
rozumiałdeterminacji. Aprzecieżznałsięnasporcie, będącsamemuprzez  
wielelatwybitnymzawodnikiem.  
Działałamwedługzasadystepbystep. Nieśpieszyłamsię.  
Przeprowadzałamwieletestówwydolnościowych. Poznawałamkażdy  
organizmzosobna. Modelowałampodopiecznychposwojemu.  
Dopasowywałamindywidualnietechnikęjazdydomożliwości  
fizjologicznych  
Pierwszesukcesyprzyszłyszybko. Światłyżwiarstwazobaczyłturecki  
shorttrackzupełnieinnyniżdotychczas. Byliśmyjednąznajszybciej  
rozwijającychsiędrużyn. Apotemprzyszłapandemia, któraspowodowała,  
żepotrzechlatachpracymusiałamzrezygnowaćzfunkcjitrenerakadry.  
Jednakfundamentytureckiegoshorttrackubyłyjużtakmocne, żeuznałam  
celzaosiągnięty. Porazpierwszytureckizawodnik, FurkanAkar, zajął6.  
miejscenaIgrzyskachOlimpijskich, arokpóźniejzdobyłpierwszydla  
TurcjimedalwMistrzostwachEuropy.  
DwalatapozakończeniutejprzygodymojąpracęwTurcjipodsumował  
jedenzczłonkówZarząduTureckiegoZwiązkuŁyżwiarstwatakimi  
słowami:„Czastakszybkopłynie. Wtworzeniufundamentówisukcesów  
osiągniętychprzeztureckichzawodnikównajwiększąrolęmiałaAnna  
Lukanova-Jakubowska. Wszystkieklubywzięłyzniejprzykład. Dziękujemy,  
Anno!Byłaśdlanasnajwiększymwsparciem, kiedyzwielkądeterminacją  
iodwagąprzyjechałaśdonaszegokraju. Niepozwalaszosobiezapomnieć.  
NienależyzapominaćowysiłkachnaszegoPrezesaPanaGokhana  
Ozdemira. 15Dziękijegodecyzjishorttrackrozwinąłsiębardzoszybko,  
aświatwnasuwierzył”.  
KończącpracęwTurcji, miałamświadomość, żeudałomisięczegoś  
dokonaćdlasportuwtymkraju. „Mójpunktwidzenia”utwierdzałsięcoraz  
mocniej, aconajważniejsze, mogłamłączyćumiejętnościtrenerskiez  
pracąfizjologa. Rozumiałamzależnościpomiędzyteoriąsportuafizjologią  
wysiłku. Wiedziałam, żesukcesjestmożliwyjedynie, gdysięgniesiępoobie  
dziedzinyjednocześnie.  
3.Granice!  
Fizjolog  
Uwierzyłam, żegranicemożliwościwsporciesątylkoiluzją. Zazwyczaj  
samijesobiestawiamy, trenującnieodpowiednio, niezgodniezfizjologią  
własnegoorganizmu. Zaczęłampracowaćzzawodnikamizróżnych  
dyscyplinsportowych, wykorzystującpołączeniewiedzytrenerskiej  
ifizjologiiwysiłku. Wykonałamtysiącebadańwydolnościowych  
iprzeanalizowałamskomplikowanepołączeniaparametrów  
fizjologicznych, cozkoleiprzekładałamnaprocestreningowy. Dziśwłaśnie  
wtakisposóbwspieramtrenerówizawodników, dającimszansęnaszybki  
iskutecznyrozwójsportowy.  
Jakotrenerowizawszebrakowałomiwsparciazestronyfizjologa.  
Marzyłam, abytakaosobauczestniczyławprocesietreningowymi  
pomagałazrozumiećparametryfizjologiczne, takabymmogłajewłaściwie  
wykorzystaćwbudowaniuformysportowej. Obecniedużojesttrenerów,  
którzymajątakąsamąpotrzebęjakjakiedyś. Iwidzę, ilekorzyściniesieza  
sobątakapomoc.  
Pracanauczelninatomiastdałamimożliwośćpogłębienia„mojego  
punktuwidzenia”odstronyteoretycznej. Toniesamowite, jakdużodla  
mojegorozwojudajądyskusjezestudentami. Spotykamludzi, którzymieli  
różnedoświadczeniawsporcie, akażdarozmowaczyrodzącasiędyskusja  
jestszansąnanowespojrzenienadanezjawisko.  
Towłaśniedziękipraktyceimożliwościwspółpracyzwybitnymi  
zawodnikamizwieludyscyplinsportowychmogłamnapisaćtęksiążkę.  
Powstałazmyśląotrenerachizawodnikach(zawodowcachiamatorach),  
którzyniemajączasunaposzukiwaniewłaściwychrozwiązańwprocesie  
treningowympoomacku. Przedstawiłamto, cowmoimodczuciubyłomi  
samejbardzopotrzebnelatatemu. Wiem, żetaksiążkazawierawsobienie  
tylkopraktycznewskazówkiigotowerozwiązania, alejestrównieżmało  
skomplikowanaidziękitemuprzystępna, ainformacjewniejzawartesą  
gotowedozastosowaniawpraktyce. Mamnadzieję, żekażdy, ktoponią  
sięgnie, zrozumieipolubinaukę, jakąjestfizjologiawysiłku.  
4.Pokonywaniegranic!  
Mojadroga  
Jakosportowcyczęstozadajemysobiepytanie, gdziesągranicenaszych  
możliwości?Czyistniejelimitludzkiejwydolności, bariera, którejniedasię  
przekroczyć?Granica–tokluczowesłowo. Przezwielelatpracyz  
zawodnikamistarałamsięjąprzekraczać, cowychodziłozróżnym  
skutkiem. Należypamiętać, żeludzkiorganizmjestkombinacją  
niekończącychsięreakcjibiochemicznych, uzależnionychodwielu  
czynnikówzewnętrznychiwewnętrznych. Dlategokażdyorganizmjest  
inny, wyjątkowy. Jaknadtymiprocesamizapanowaćipokierować  
treningiemtak, abyrozwijaćumiejętnościwydolnościowe?Jakieguziki  
należynaciskać, takabypolepszaćwyniksportowy?Pytańjestwiele.  
Praktykanauczyłamnie, byczytaćiuczyćsiękażdegoorganizmu  
indywidualnie, niewgrupieiniepodwspólnymmianownikiem. Praktyka  
nauczyłamnierównieższacunkudlasposobnościenergetycznych  
imotorycznychkażdegoczłowiekaijegoorganizmu, któryjestjedyny  
wswoimrodzaju. Jestemprzekonana, żejeżelizachowamypewnezasady  
działańodnośniedoindywidualnychpredyspozycjifunkcjonalnych  
zawodnika, najprawdopodobniejniezmarnujemyjegotalentu. Wydolność  
powinnosiębudowaćjużodnajmłodszychlat. Jesttoprocesdługotrwały.  
Zteoriitreningusportowegowiemy, żebazędlapewnychzdolności  
jesteśmywstaniewykształcićtylkowokreślonymetapierozwoju  
zawodnika, jeślizostanieonprzegapiony, kolejneniebędąmiałysolidnej  
podbudowyiniezdołasięosiągnąćmaksimummożliwości. Nieoznaczato  
wcale, żerozpoczęciekarierysportowejwstarszymwiekujestspisanena  
stratę. Natomiasttrudniejjestrozwinąćzdolnościmotorycznewstarszym  
wiekuniżnaodpowiednimetapiedorastaniaorganizmu. Należyrozróżnić  
sportamatorskiodzawodowegonapodstawie„wysokościcelów”, jakie  
chcemyosiągać, iwarunków, wjakichtecelerealizujemy.  
Jeżelimówimynatomiastowydolnościorganizmu, tonieistotne, czyjestto  
organizmzawodowca, czyamatora. Rozumiemywydolnośćjakozdolność  
systemówzabezpieczaniaenergetycznegodowytwarzaniaenergiizjak  
najmniejszymkosztemfizjologicznym. Przyrównującdosamochodów–  
dążymydorozwinięciajaknajwiększejszybkości, utrzymującjąjak  
najdłużejprzyjaknajniższymzużyciupaliwa.  
Wtreninguenergetycznymchodziopoprawęzdolnościdowytwarzania  
energii. Każdyorganizmjestinny, natomiastzasadydziałania  
zabezpieczaniaenergetycznegosąniezmienne. Nieważne, czytrenujemy  
zawodowo, czyamatorsko, treningtychsystemówbędzieopierałsięna  
tychsamychzasadach.  
Podstawąskutecznegotreninguenergetycznegosąbadania  
wydolnościowe. Służądopoznaniaorganizmuijegomożliwościnadanym  
etapierozwojutreningowego. Zrozumieniepotrzebpozwalaodpowiednio  
pokierowaćzawodnikiemwprocesietreningowym. Nakażdymetapie  
treningowymorganizmpokazujeswojesłabszeimocniejszestrony. Jeżeli  
udanamsięjepoznać, towłaściweprowadzenietreningubędzie  
łatwiejsze. Badaniawydolnościowesądlakażdego, ktochcerozpocząć  
procestreningowylubjużwnimuczestniczyimapotrzebękontrolinad  
zmianamiwparametrachfizjologicznych, niezależnieodtego, czynastąpiły  
onepodwpływemtreningu, czypodczasprzerwywtreningu,  
spowodowanejkontuzjąlubinnymczynnikiem. Tuniemapodziałuna  
sportzawodowyiamatorski. Celjestdokładnietakisam:skutecznyrozwój  
sportowy.  
Bardzoistotnadlatreningujestzależnośćpomiędzydwomasystemami  
zabezpieczaniaenergetycznego(tlenowymibeztlenowym). Zawsze  
miałamsilneprzekonanie, żerozwójjednegozsystemówoddziałujetakże  
narozwójtegodrugiego. Wszystkiereakcjebiochemicznezwiązanez  
wytwarzaniemenergiiodbywająsięwkomórcemięśniowejisąściśleze  
sobąpowiązane. Niedasięrozwijaćsystemutlenowego, ignorującwtym  
samymczasiesystembeztlenowyinaodwrót:niepowiedziesiępróba  
wzmocnieniasystemubeztlenowegobezzbudowaniasolidnejbazy  
tlenowej.  
Wswoimrozumieniufizjologiiwysiłkuwychodzęzzałożenia, żeschemat  
działaniasystemówzabezpieczaniaenergiijesttakisamniezależnieod  
uprawianejdyscyplinysportu. Trzebajednakuwzględnićkonkretne  
wymaganiastawianeprzeddanymorganizmemwokreślonymsporcie.  
Trzebaumiećzdefiniowaćzakresyczasowedlaposzczególnychsystemów,  
cozkoleipomożenamzrozumieć, któryznichbędziewiodący, aktóry  
nadążający.  
Kolejnymkluczowymaspektemwbudowaniuwydolnościwludzkim  
organizmiejestperiodyzacja, czyliprocespanowanianadzmęczeniem,  
kształtowaniepoprawnejsynchronizacjisystemówzabezpieczaniaenergii.  
Chodziozachowanieodpowiednichzależnościwbudowaniukonkretnych  
zdolnościorganizmu. Niejesteśmywstaniewtymsamymczasiena  
przykładrozwijaćwytrzymałościtlenowejisiłymaksymalnej. Każdaztych  
umiejętnościpowinnaznaleźćodpowiedniemiejscewrocznym(lub  
półrocznym)cyklutreningowym. Dosyćczęstomożliwebędzie  
wykorzystaniewprocesietreningowymopóźnionegoefektu  
potreningowegojednejzdolnościprzybudowaniuinnej  
5.Sukces!  
Czymjestdlamniesukces?  
Uważam, żecele, jakiesobiestawiajązawodnicy(amatorzyizawodowcy),  
iichrealizacjabędądeterminowaćrozumieniesukcesu. Zfizjologicznego  
punktuwidzenianależyuznać, żekażdyrozwójzdolnościfizycznych  
organizmulubpoprawawydolnościtopewnegorodzajusukces. Każdy  
krokwstronęwyznaczonegocelu, nawetniewielki, jestosiągnięciem.  
Pookreśleniucelu, zdefiniowaniusukcesu, pojawiasiękolejnepytanie:  
Jakgoosiągnąć?  
Granicapomiędzyfizjologiąapatofizjologiąjestbardzocienka. Lubię  
porównywaćpracętrenerazzawodemlekarza. Ijeden, idrugiwpewien  
sposóboddziałujenaorganizmludzki. Gdywiedzajestniewystarczająca,  
możnałatwopopełnićbłąd. Awsporcie20zbłędamispotykamysię  
bardzoczęsto. Niestetyzdarzasięitak, żepewnebłędyprowadządo  
koniecznościzakończeniakarierysportowejzawodnika. Nieodpowiednie  
bodźcowanietreningiemmożedoprowadzićdoprzemęczenialub  
przetrenowania, coniesiezesobąwieleinnychproblemówzdrowotnych.  
Częstowliteraturzespotykałamsięzezdaniem, żelepiejjestzawodnika  
niedotrenowaćniżgoprzemęczyć. Szansanasukceswpierwszym  
przypadkujestdużowiększa.  
Podczasbadańwydolnościowychczęstorozmawiamzesportowcami  
amatoramiispotykamsięzprzekonaniem, żedobryjesttylkotrening  
zrobiony„namaksa”. Dużozmoichklientówtozwolennicytreningu  
dogranicmożliwości, aledoczasu…botościeżka, któraczęstoprowadzi  
doupadku. Todrogaprzezprzetrenowanie, odkontuzjidokontuzji  
iwostatecznościdozakończeniakarierysportowej.  
Odpowiedniebodźcowaniezawodnikatreningiemidochodzenie  
obciążeniemdo„sufitu”możliwościorganizmuzazwyczajjstanowię  
niezawodnąmetodę, którapozwalanaszybkiiskutecznyrozwój  
organizmu. Oczywiścierodząsiępytania:Gdziesięten„sufitmożliwości”  
znajduje?Jakokreślićtęcienkągranicę, którejniewartoprzekraczać, a  
tylkojąodpowiedniodotykać?Odpowiedźnatepytaniajestprosta:trzeba  
znaćaktualnystanfizjologicznyorganizmunapodstawiebadań  
wydolnościowych. Towłaśniezrozumieniezależnościpomiędzy  
parametramidajemożliwośćokreśleniaaktualnychgranicmożliwości.  
Trzebaakcentowaćsłowo„aktualne”, ponieważparametryfizjologiczne  
podwpływemodpowiedniegotreninguszybkosięzmieniają.  
Wykorzystywaniezdezaktualizowanychinformacjiostanieorganizmunie  
pozwolinamnajegorozwój. Zrozumieniepowiązańpomiędzy  
poszczególnymiparametramizbadaniawydolnościowegopozwoli  
skomponowaćskutecznytreningwposzczególnychstrefach  
energetycznych. Wszystkopoto, abyorganizmmógł„zaufać”procesowi  
rozszerzaniamożliwościenergetycznych. Tozkoleipozwalana  
odpowiedniąreakcjęnawymogi, jakiestawiaprzednimdanadyscyplina  
sportu.  
Jestemświadoma, żewielezużytychpowyżejokreśleńmożesięwydawać  
skomplikowanelubniejasne, alezkażdymkolejnymrozdziałem, krokpo  
kroku, będędążyćdoichobjaśnienia.  
*
„Jeżeliistniejejakiśjedensekretsukcesu, tojesttoumiejętność  
przyjmowaniacudzegopunktuwidzeniaipatrzeniaztejperspektywy  
zrównąłatwościąjakzwłasnej”.  
HenryFord  
Nierazzadawałamsobiepytanie, jakipunktwidzeniamiałabymprzyjąć,  
abytensukcesosiągnąćwfizjologiiwysiłku. Czymabyćnimpunkt  
widzeniaróżnychtrenerów, którzysamiodnosilisukcesy?Amożepunkt  
widzenianaukiofizjologiiwysiłku?Czyteżwkońcupunktwidzenia  
zasłużonychsportowców, którzypoznalimożliwościswojegoorganizmu  
iwiedzieli, jaknimkierować?Próbowałamprzyjmowaćkażdąztychtrzech  
perspektyw, ależadnaniedałamitakiegorezultatu, jakiegosię  
spodziewałam. AjednakmyślHenry’egoFordaniedawałamispokoju.  
Czułam, żegdzieśpomiędzywierszamikryjesięmojadrogasukcesu.  
Kiedyzaczęłammocnoskupiaćsięnadparametramiwtestach  
wydolnościowychidostrzegaćnietylkosamecyfry, aleraczejpewne  
zależnościpomiędzyliczbami, zrozumiałam, żeludzkiorganizmmami  
wieledopowiedzenia. Musiałamjednaknauczyćsięrozmawiaćznim  
wodpowiednimjęzyku. Zaczynałampatrzećprzezpryzmatkonkretnego  
organizmuizrozumiałam, żetojestwłaśnieperspektywa, którapozwala  
skutecznieoddziaływaćtreningiemtak, abyzawodnikmógłrozwijaćswoje  
umiejętnościiostatecznieosiągnąćsukces.  
Przejęciekontrolijestprocesemzłożonym, skomplikowanym  
iwymagającymczasu. Tymbardziejżeorganizmjest„cwany”ilubi  
znajdowaćsięwstrefiekomfortu. Atu, podobniejakwżyciubywa, wygoda  
wdłuższejperspektywieprzestajerozwijać. Dlategoabyosiągaćsukces  
wsporcie, potrzebnejestkontrolowanewyjściezestarejstrefykomfortu  
ikontrolowanestworzeniekolejnejtakiejstrefydlaorganizmu. Tylkowtedy  
będzienasdarzyłciągłymzaufaniemipoddasięprocesowizmian.  
Niekontrolowanyprocestreningowyczęstowyprowadzaorganizmna  
długopozastrefę, wktórejczujesiędobrze, cozkoleiskutkujebrakiem  
chęciwspółpracy, zastojemwrozwojulubprzemęczeniem.  
*
„Wielkierzeczyniepowstająwwynikuimpulsu, awwynikuposkładania  
małychrzeczywjednącałość”  
VincentvanGogh  
Uważam, żewsporciezawodowymiamatorskimkażdysukces, małylub  
duży, jestrzecząwielką. Dzisiajpatrzącnawłasnądrogęzawodowąz  
dużymjużbagażemdoświadczenia, stwierdzam, żewielkierzeczy  
powstająwwynikuposkładaniatychwszystkichmałych. Należybyćciągle  
uważnymidostrzegaćwskazówkicodziennie, nakażdymztreningów.  
Widzęwielumłodychtrenerów, którzyidątąsamądrogą. Widzęteż  
czasamiichzmaganiaifrustrację. Chciałabymimpodpowiedzieć, by  
budowaliwłasnedoświadczeniezjaknajmniejszymkosztem  
psychologicznym. Impulsywnedziałaniawsporciezazwyczajniemają  
szczęśliwegozakończenia. Prowadzenieprocesutreningowegozawodnika  
podwpływemimpulsujestdrogądonikąd. Procestreningowyskładasię  
zwielumałychwzajemnychzależności. Trzebabyćcierpliwym.  
Pamiętajmy, żewkońcuniekażdytrenującyzostaniemistrzemświata, ale  
każdymądrzetrenującysportowiecmożezostaćmistrzemwswoim  
procesietreningowym. Sporttonietylkowybitnywyniksportowy, rekord.  
Toprzedewszystkimrozwój, ścieżkadolepszegożycia.  
Stepbystep!  
FIZJOLOGIAWYSIŁKU  
Zmojegopunktuwidzenia  
Fizjologiawysiłkupozwolizapoznaćsięzzasadamitreningusprawności  
energetycznejifizycznej, owejsztuki„przekonywania”organizmu  
zawodnika, byzechciałsprostaćwymaganiomstawianymprzezdaną  
dyscyplinęsportu, jednakbezproszeniaozbytwiele(przetrenowanie).  
Tanaukadosyćczęstokojarzysięzczymśtrudnyminiezrozumiałym.  
Znambardzodużotrenerów, którzywręczuciekająodmożliwości  
przebadaniaswoichzawodnikówwtestachwydolnościowych, bojaksami  
przyznają, bojąsięskonfrontowaćzwiedzą, jakaimpozostałazestudiów.  
Tocałkiemzrozumiałe. Kończyłamstudiazocenąbardzodobrązfizjologii  
wysiłku, ajednakniewielepotrafiłamprzenieśćdopraktykitrenerskiej,  
którąwówczasrozpoczynałam. Skomplikowaneprocesyfizjologiczne  
wydawałysięwręczniedozrozumienia, acodopieropoznawanieich  
ikierowanienimiwpraktyce. Kiedymoizawodnicywykonywalitesty  
wydolnościowe, ajadostawałamwydrukzaparatury, widziałamliczby,  
którejeślicośmimówiły, toprzedewszystkim, żewciążmałowiem.  
Zbiegiemczasuokazałosię, żenietylkojataksięczułam. Trenerzywolą  
byćtreneramiiniezajmowaćsięskomplikowanymischematamidziałań  
systemówzabezpieczeniaenergetycznegoworganizmiezawodnika.  
Zacznijmyodtego, jakiesązasadytreningusprawnościenergetycznej  
ifizycznej. Bardzoczęstopopełniasiębłąd, którypoleganastosowaniu  
niezgodnychzesobąiprzeciwdziałającychkierunków. Naprzykład  
prowadzeniewtymsamymczasietreningusprawnościmięśniowej,  
którymanacelurozwójsiły, równolegleztreningiemenergetycznym  
(tlenowym). Oczywiściedozwolonejeststosowanietychtreningówwtym  
samymmikrocyklu, alepodwarunkiemprzestrzeganiazasadperiodyzacji.  
Czyli:jeśliwiodącymcelemdanegomezocyklujestbudowaniesiły,  
topriorytetowymczynnikiemoddziałującymnaorganizmjesttreningsiły,  
wdalszejkolejnościtreningmocyijakotrzecidopiero(podtrzymujący)–  
treningtlenowy. Natomiastgdybudujemywytrzymałośćtlenową, tobardzo  
dobrymwspomaganiemdlategosystemuidlawypracowaniasiłybiegowej  
jesttreningwytrzymałościsiłowej. Wtakiejsytuacjiukładamyna  
pierwszymmiejscuwplanietreningwytrzymałościtlenowej  
(treningenergetyczny), awdrugiejkolejnościtreningwytrzymałościsiłowej  
(treningsprawnościmięśniowej)(tabelanr1).  
Tabelanr1  
Przykładowakolejnośćblokówtreningowych:  
Wzależnościodspecyfikidyscyplinyitego, jakpodzielonesąposzczególne  
cykle, okresprzygotowaniaogólnegoiokresprzygotowaniaspecjalnego  
możnaprzedłużyć, takabycałośćzajęładwamezocykle(ok. 8tygodni).  
Należypamiętać, żeimdłużejtrwaczasbudowaniabazywokresie  
przygotowaniaogólnegoispecjalnego, tymdłużejzawodnikutrzyma  
parametrynawysokimpoziomiewokresiestartowym.  
1.Czymjesttreningsprawnościenergetycznej?  
Sprawnośćenergetycznąnależyprzedewszystkimrozpatrywaćjako  
sprawnośćsystemówenergetycznegozabezpieczaniamięśni, które  
odgrywagłównąrolęwśródczynnikówdeterminującychwydolność  
fizycznączłowieka. Pamiętaćjednaktrzeba, żesąiinneczynnikiniezależne  
odnas, którepomogąwznacznysposóbwpłynąćnawydolnośćfizyczną  
(np. psychiczne). Ludzkiorganizmdysponujedwomasystemami  
energetycznymi:tlenowymibeztlenowym, różniewykorzystywanymiprzez  
poszczególnedyscyplinysportu.  
Treningsprawnościenergetycznejwcelowysposóbuaktywniawybrany  
systemdostarczaniaenergiidopracującychmięśni. Abygoodpowiednio  
dobrać, najpierwnależyzadaćsobiepytanie, jakiewymaganiastawiadana  
dyscyplinasportu. Jakisystemwgłównejmierzebędziedostarczałenergię  
podczastrwaniawysiłkustartowego?  
Abylepiejzrozumiećpracętychsystemów, dzielimyjenadodatkowestrefy.  
Systemtlenowy:  
–strefabudującawytrzymałośćtlenową,  
–strefabudującamoctlenową.  
Systembeztlenowy:  
–systemATPcr,  
–szybkaglikoliza(niekwasomlekowa),  
–wolnaglikoliza(kwasomlekowa).  
2.Czymjesttreningsprawnościmięśniowej?  
Sprawnośćmięśniowąnależyrozumiećjakozdolnośćdouzyskiwania  
optymalnej(wzależnościodwymogówsportu):  
–siły(siłamaksymalnaiwytrzymałośćsiłowa),  
–szybkości(szybkośćmaksymalnaiwytrzymałośćszybkościowa),  
–mocy,  
–gibkości.  
Wplanowaniuprogramówprzygotowaniasprawnościowegonależy  
określićoptymalnypoziomkażdegoztychkomponentówisposóbjego  
kształtowania. Przykładperiodyzacjiidoborublokówtreningowych  
wkształtowaniusprawnościfizycznejpokazałamwtabelinr2.  
Tabelanr2  
Fizjologiawysiłkutopewnegorodzajusztukaprzekonywaniaorganizmu,  
którysamwsobiejestnaswójsposób„cwany”izawszedążydopracy  
wstrefiekomfortu. Niezawszejednaktakastabilizacjapozwalaosiągać  
oczekiwanywyniksportowy. Ztegopowodunależypoprzezodpowiedni  
treningcojakiśczasorganizmzjegoaktualnejstrefykomfortu  
wyprowadzać. Abymóctozrobićiniewywołaćwtymsamymczasie  
dużegostresufizjologicznego, należyodpowiednioorganizm„przekonać”,  
abyzechciałdostosowaćsiędonaszychpoleceń. Jaktoosiągnąć?Stosując  
odpowiedniąstymulacjępoprzezdobórobciążeń(intensywnośćiobjętość)  
adekwatnychdostanuwytrenowanianadanymoment.  
Stanwytrenowaniatozmiennaskładowawysiłku.  
Składasięnaniegowieleczynników, takichjakstażtreningowy,  
przygotowaniesprawnościowe, przygotowanietechniczne, przygotowanie  
taktyczne, stanpsychologicznyzawodnika. Nastanwytrenowaniawpływa  
procestreningowy, azwłaszczajegoperiodyzacja.  
Zdobycie„zaufania”organizmumożliwejestprzezdozowanieobciążeń  
wtakisposób, abypokażdymokresiebodźcowaniadużymiobciążeniami  
nastąpiłczasnaregenerację, kiedyorganizmponownieznajdziesięw  
strefiekomfortuipoczujesię–krótkomówiąc–„bezpiecznie”. Tozaufanie  
budujemyzawszedługoterminowo, starającsięodbieraćsygnałyzwrotne,  
alerównieżkontrolującstanwytrenowaniapoprzezbadania  
wydolnościowe.  
Toniezbędnenarzędziadokontroliprocesutreningowegoorazdoboru  
kolejnychśrodkówimetodtreningowych. Parametry, jakiebadamy  
podczastestówwydolnościowych, służądodoboruodpowiedniej  
stymulacji, poddawaniaorganizmuobciążeniom, którymmożefaktycznie  
podołać. Tylkowtakimprzypadkumożemyliczyćna„chęćwspółpracy”.  
Organizm, poddanyzaplanowanemutreningowiiwłaściwejkontroli, jest  
wstanieadaptowaćsiędużoszybciejdonowychobciążeńirozwijaćswój  
potencjałenergetycznyimięśniowy.  
3.Periodyzacjawtreningusprawnościenergetycznejisprawności  
mięśniowej  
Takjakwspomniałamwyżej, najważniejszawprocesieadaptacji  
organizmu(budowaniazaufania)jestperiodyzacja. Toonapozwalana  
obieranieadekwatnychcelówiuniknięciebłędu„chcęza30dużo”. Nie  
możemyprosićorganizmozbytwiele, bowpewnymmomenciestracimy  
zaufanie, jakieudałonamsięzbudować. Zawysokaintensywnośćlub  
objętośćtreningowatodrogadonikąd. Todrogaporażki.  
Równieważnąrzecząjestplanowanieregeneracji. Systematyczne  
przeprowadzanietestówfizjologicznychnapewnomożezapobiec  
doprowadzeniuorganizmudoprzemęczenialubprzetrenowania. Bardzo  
częstozawodnikzgłasza, żeczujesiędobrzewprocesietreningowyminie  
czujezmęczenia. Możetojednakwynikaćnaprzykładzambicjiichęci  
zdobyciawysokichwynikówwjaknajkrótszymczasie. Czasemwgrę  
wchodzinaturalnaprzecieżwsporcierywalizacjawgrupie, nazasadzie–  
jeślikolega(czykoleżanka)dająradę, tojateżdam. Trzebajednak  
pamiętać, żedeklaracjezawodnikaniezawszefaktyczniesątym, codzieje  
sięnapoziomiejegosprawnościenergetycznejczymięśniowej.  
PrzytoczętutajprzykładjednegozmoichzawodnikówzkadryTurcji.  
Wpierwszymrokuswojejpracyskupiałamsięnadpoznawaniemkażdego  
zorganizmówzawodnikówzosobna. Ale, jaktobywa, najpierwpoznajemy  
samegoczłowieka, anastępniedopierozczasemzagłębiamysięw  
konkretnemożliwościorganizmu. Wplanowaniuobciążeńzawszestosuję  
odpowiednieskalowanietrudności, dlategopowykonanymtreningu  
zawszeprosiłamzawodników, żebywtejsamejskalioceniliswoje  
odczuciadotyczącetrudnościzadania. Jedenzzawodników, najstarszy  
wgrupie, wydającysiębyćjejliderem, pozakończeniugłównegotreningu  
energetycznegowokresiespecjalistycznym, przezemniesamąocenianym  
jako3(czylionajwyższejintensywności), zawszepodawałmiswoje  
odczucianapoziomie2, aczasaminawet1.  
Tymczasemresztagrupyoceniałatentreningzdecydowaniena3.  
Zaczęłammodyfikowaćintensywnośćtreningudlategojednego  
konkretnegozawodnika. Skracałamprzerwy, dodawałamodcinki  
(zwiększałamobjętość). Wpewnymmomenciezawodnikniedawałjuż  
rady, abyzakończyćtreningnazadanyczasodcinka, aleponowniepodał  
mijakoswojąocenę2. Byłojasne, żejegoocenajestzakłamana. Kiedypo  
zakończonymmezocykluwykonałambadaniewydolnościowe, posługując  
siętestemstopniowanymdoodmowy, wcalemnieniezdziwiło, kiedy  
polepszyłysięwynikiuwszystkichczłonkówgrupy, pozatymjednym,  
któryzawszezaniżałodczuwalnypoziomtrudności. Jegoparametryposzły  
wdół. Kiedymupokazałamrezultatybadańiwprostpokazałamskutki,  
jakiewynikałyztego, żeniemówiłmiprawdy, przyznałsię, żezawsze  
chciałbyćtymnajlepszymipokazywaćprzedgrupąswojąprzewagę.  
Potejrozmowiedużowjegozachowaniusięniezmieniło. Janatomiast  
wpracyznimzawszebazowałamnaparametrachzbadańiwynikach  
zzawodóworaztreningówkontrolnych. Wsporciepotrzebujemy  
oczywiściezawodnikówpewnychsiebieiodważnych, musimyjednak  
rozgraniczaćstrefętypowopsychologicznąodparametrówzdolności  
fizjologicznych. Pojakimśczasietenkonkretnyzawodnikosiągnąłdużo  
irozwinąłsiębardzoszybko, alejajakotrenerdostałamkolejnąswoją  
nauczkę, jakkierowaćprocesemtreningowym.  
Kolejnakluczowazasadafizjologiitoświadomość, żekażdyorganizmjest  
wyjątkowy, jedynywswoimrodzaju. Chociażzasadydziałaniasystemów  
energetycznychsątakiesamedlawszystkich, tosposób, wjakidany  
organizmzichpotencjałukorzysta, zależyodprocesutreningowego  
idobranychstymulacji.  
Częstospotykamtrenerów, którzytrenująwszystkichzawodnikówztej  
samejdrużynywjednakowysposób. Niezważają, najakimetapierozwoju  
znajdująsięposzczególnizawodnicylubjakijestichpotencjał.  
Jeżelizaplanowanotreningtlenowy, towszyscybędąbiegaćtymsamym  
tempem. Osoba, dlaktórejdobraneobciążeniafaktyczniebędąsięmieścić  
wzakresietlenowym, wykonazałożeniatrenerskie. Jednakwieluwykona  
tosamoćwiczeniewstrefiemieszanej, adlaniektórychbędzietonawet  
strefabeztlenowa. Załóżmy, żewykonujemytreninginterwałowyiwszyscy  
mająprzebiecjednakoweodcinkiztąsamąszybkością, ztąsamąliczbą  
powtórzeńiprzerwamipomiędzyodcinkami. Częśćzawodnikówwykona  
treningdokońca, aleinnipodrodzeodpadną. Czymożnawtymwypadku  
powiedzieć, że„drużynawykonałatrening”?Dlaniektórychzawodników  
byłotodziałanieskuteczne, aledlapozostałychtreningbyłźledobrany–  
zalekkialbozezbytdużaintensywnościączyobjętością, prowadząc  
doszybkiegoprzemęczenialubprzetrenowania. Badaniawydolnościowe  
ułatwiająunikanietegotypusytuacji. Dajątrenerowinarzędzia, które  
pomagajączytaćorganizmidopasowywaćobciążeniatak, abyłagodnie  
przechodzićzjednejstrefykomfortudonastępnej.  
4.Skutecznośćwtreningu  
Skutecznośćwsporciewyrażasiętrzemakluczowymisłowami:  
odpowiedniaintensywność,objętośćiodpoczynek.  
1)Intensywność–jesttojakościowyskładnikpracy. Imwyższa  
intensywność, tymwiększywydatekmocy. Każdewiększeobciążenie  
zewnętrznewprocesietreningowymwymagawiększegopobudzenia  
iobciążeniawewnętrznego. Ważnąrolętuodgrywarównieżnapięcie  
psychiczne. Intensywnośćmożnazwiększyćnapodstawienaprzykład  
skróceniaczasuprzerwypomiędzyodcinkami, zwiększeniaszybkości  
wykonaniaćwiczenia, podwyższeniatętna.  
2)Objętość– jesttoilościowyskładnikpracy. Jesttołącznaliczba  
czynnościwykonanychwtrakciedanejjednostkitreningowej, sumapracy,  
czastrwaniatreningu, przebytaodległość, łącznyciężarwtreningu  
oporowym, liczbaseriiipowtórzeń. Objętośćmożebyćwzględna  
ibezwzględna.  
3)Odpoczynek– jesttoodpowiedniczasprzerwypomiędzyodcinkami,  
ćwiczeniamiwtreninguiczasprzerwypomiędzyjednostkami  
treningowymiicyklamiwperiodyzacji. Należypamiętać, żewszystkie  
procesybiochemiczneifizjologicznezwiązanezgromadzeniemproduktów  
energetycznychodbywająsięwczasieodpoczynku, aniewtrakciewysiłku.  
Czasprzerwyiodpoczynkujestniezbędny, abynastąpiła  
superkompensacjapowysiłkowa, którajestpodstawowymprocesem  
zapewniającymrozwójfizjologiczny.  
Tetrzyparametrymajanaceluzwiększyćwydolnośćzawodnika.  
Wydolnośćjesttozdolnośćorganizmudowysiłkówfizycznychwszerokich  
zakresachintensywnościiczasutrwaniawysiłków–odkrótkotrwałych  
próbwysiłkowychomocymaksymalnejdodługotrwałychodużej  
lubumiarkowanejintensywności.  
Najważniejszewskaźnikiwydolnościfizycznejto:  
1)mocmaksymalna(MPO–maximumpoweroutput),  
2)maksymalnypobórtlenuVO2max,  
3)prógprzemiantlenowych–LT(2mmol/l),  
4)prógprzemianbeztlenowych–AT(4mmol/l),  
5)wyniksportowywzawodach.  
Nasamympoczątkunajważniejszejestto, abyzrozumieć, jakiewymagania  
stawiaprzedorganizmdanadyscyplinasportu. Wtymzrozumieniu  
pomagajątabelenr3–5. Załóżmy, żechcielibyśmyzrozumieć, jakie  
wymaganiastawiaprzedorganizmempiłkarzanożnego, akonkretnie  
grającegonapozycjinapastnika(tabelanr3.)dyscyplinapiłkanożna.  
Wzestawieniuwidzimykomponentytreninguenergetycznego  
isprawnościowego. Odpowiedniookreślamypriorytet(1-2-3)danego  
komponentudlawynikukońcowego. Jako„1”zaznaczamymałoważne,  
jako„2”średnioważneijako„3”teskładowe, którewedługnasmają  
kluczoweznaczeniedlawynikukońcowego.  
Jadlaprzykładuzaznaczyłamtak, jaktobymwidziałazmojego  
doświadczenia, aleniejestwcalepowiedziane, żekażdypowinien  
rozumiećtędyscyplinęwtensamsposób. Możezaznaczyćinaczej, zgodnie  
zeswoimidoświadczeniamiiprzekonaniami.  
Wtabelinr4widzimykolejnyprzykład, tymrazemwzięłampoduwagę  
pozycjębramkarzawpiłcenożnej.  
Wtabelinr5dlaporównaniapokazałampodejściedotreningubiegacza  
startującegonadystansie1500mwlekkiejatletyce. Dziękitakim  
rozumieniujesteśmywstanieokreślićdokładnie, jakiewymaganiastawia  
przednamikonkretnadyscyplina, anastępniezaplanowaćproces  
treningowy.  
Tabelanr3  
Tabelanr4  
Tabelanr5  
5.Iletrwawysiłek?–przykładyzróżnychdyscyplinsportowych  
Podstawątreninguenergetycznegojestustalenie, ilefaktycznietrwa  
wysiłekwdanejdyscypliniesportu. Poznajączakresczasowywysiłkuijego  
intensywność, możnatrafnieokreślić, jakisystembędziewiodącyijakgo  
wykształcić. Wtabelinr6mamyprzedstawionezakresyenergetyczne  
wzależnościodczasupracy. Jesttoskalaintensywnościwedługkryteriów  
bioenergetycznych.  
Tabelanr6  
WpierwszejkolejnościdoregeneracjiATPzostajewykorzystanaobecna  
wkomórkachmięśniowychfosfokreatyna(PCr)przyudzialeenzymu  
kinazykreatynowej. Jednakpodstawowymimechanizmamiregeneracji  
ATPwpracującychmięśniachsąglikolizabeztlenowa(wcytoplazmie  
komórki)iprzemianytlenowe(wmitochondriach)wcykluKrebsa.  
Substratamiprzemiantlenowychmogąbyć:kwaspirogronowy(końcowy  
produktglikolizybeztlenowej), wolnekwasytłuszczowelubwrzadkich  
przypadkachbiałka. NiewielkieilościATPmogąpowstaćtakżewwyniku  
reakcjikatalizowanejprzezkinazęadenylanową:  
ADP+ADPATP+AMP(silnyaktywatorglikolizy)  
Jakokreślić, wjakiejstrefieznajdujesiędanywysiłekijakisystem  
zabezpieczaenergię?  
Przykład1  
Piłkanożna–napastnik  
Zawodniktenwtrakciemeczuwykonujewielokrotnieprzyśpieszenia  
trwająceok. 3–13s. każde. Liczbapowtórzeńwczasiecałegomeczu, w  
zależnościodspecyfikigry, wahasięodok. 15do40. Przerwynatomiastsą  
krótkie, coniepozwalanato, abyzniwelowaćkwasmlekowynabieżąco  
iwartośćtegoproduktuubocznegorośnie. Ztegopowoduwysiłekwtym  
przypadkunależyokreślićjakobeztlenowy(glikolizawolna  
kwasomlekowa). Patrzącnatabelkę, widzimy, żeudziałprocesów  
beztlenowychjestnapoziomie50–80%, atlenowych20–50%.  
Pomimo, żewysiłekjesttypowobeztlenowy, ważnyjestrównieżsystem  
tlenowy, odgrywającyrolęwspomagającąpoprzezwyłapywanienabieżąco  
kwasumlekowegozkrwiobieguizamienianiegozpowrotemnaglikogen.  
Zmojegodoświadczeniawynika, żewprocesietreningowymnależy  
uwzględnićpracęnietylkowzakresachbeztlenowych, alerównieżw  
strefietlenowej. Budującbazętlenowąwodpowiednimprzeznaczonymdo  
tegookresie, mocnowspomagamysystembeztlenowy, uczącorganizm  
wyłapywaniakwasumlekowego, cozkoleipozwalaobniżyćkoszt  
fizjologicznycałegowysiłku. Zawodnikzdobrąbazątlenowąjestwstanie  
wykonywaćodcinkizdużąszybkościąprzezdłuższyczas, utrzymując  
szybkośćpoczątkową. Dodatkowo, mająctakąprzewagęenergetyczną,  
zachowujedobrątechnikępracyzpiłką, comaszczególneznaczenie  
zwłaszczawkońcówcemeczu. Takimodelnazywanyjest„ochroną  
glikogenu”wtrakciewysiłku. Imdłużejsystemtlenowynadąża, pomimo  
rosnącejintensywności, tymwięcejglikogenuzostajezachowanew  
końcowejfaziewysiłku. Zawodnik, któregoorganizmjestdotegozdolny,  
potrafiprzyspieszyćwówczas, gdyinnijużzwalniają. Taksamokształtuje  
sięenergetykawkoszykówceczypiłceręcznej, zewzględunapodobne  
zakresyczasupracyiodpoczynku.  
Przykład2  
Piłkanożna–bramkarz  
Zawodniknatejpozycjiwtrakciemeczuwykonujeodkilkudokilkunastu  
parosekundowychinterwencji. Przerwyzazwyczajsądługie, copozwalana  
pełnąregeneracjęwykorzystanychźródełenergetycznych. Ztegopowodu  
określamy, żetenwysiłekznajdujesięnapierwszympoziomietabelki  
energetycznej, gdziegłównymsystememzabezpieczającymenergięjest  
beztlenowy(ATP-cr). Udziałsystemutlenowegowtymprzypadkujest  
minimalny:1–5%iwprocesietreningowymnieodgrywawiększego  
znaczenia. Głównymźródłemenergetycznymjestfosfokreatyna, która  
regenerujesięwczasie4–6min. Treningbramkarzapowinienopieraćsię  
nabudowaniusiły, mocyiszybkości, odcinkipracypowinnybyćkrótkie,  
aprzerwy–długienaregeneracjęfosfokreatyny.  
Wtensamsposóbmożnaokreślićpracęwtakichkonkurencjachjakna  
przykładskokiirzutywlekkiejatletyce.  
Przykład3  
Lekkoatletyka–400m  
Wysiłeknatymdystansietrwaok. 45–50s. Wtabelceenergetycznej  
znajdujesięnatrzecimpoziomie–wysiłekbeztlenowy(glikolizawolna  
kwasomlekowa). Udziałprocesówbeztlenowychjestnapoziomie50–80%,  
atlenowych20–50%. Takjakwprzypadkunapastnikawpiłcenożnej,  
treningpowinienbyćukładanydwutorowo, kształtujączarównogłówny  
systemzabezpieczającyenergię, jakimjestglikolizawolna, idodatkowo  
rozwijaćsystemtlenowy, którynatympoziomieenergetycznymczasami  
matakisamudziałwzasilaniuenergetycznymjaksystembeztlenowy. Na  
tympoziomietabelkiznajdujesięrównieżbiegna600minawet800m  
gdziewysiłektrwaod1,5do2min. Różnicajestjednaktaka, żeprzy  
dłuższymwysiłkurośnieudziałprocesówtlenowychiwdystansie800m  
mamyjużpraktycznie50:50%udziałusystemutlenowegoibeztlenowego.  
Podobnesąwysiłkiwpływaniunadystansach100mi200m, wzależności  
odstylu.  
Patrzącnadyscyplinyzespołowe, któremajązupełnieinnąspecyfikę,  
energetycznieitakznajdująsięnatymsamympoziomietabelkicosporty  
cyklicznetakiejaklekkoatletyka(ww. dystanse)ipływanie.  
Przykład4  
Lekkoatletyka–100–200m  
Wysiłeknatychdystansachtrwaod10s(100m)dook26s(200m).  
Wtabelceenergetycznejsątowysiłkinadrugimpoziomie, gdziegłównym  
źródłemenergiijestsystembeztlenowy(glikolizaszybka  
niekwasomlekowa). Intensywnośćwtychwysiłkachpowinnabyćbardzo  
wysokaiztegopowoduprzerwynaregeneracjęźródłaenergetycznego  
powinnybyćdłuższe. Wbiegunadystansie100m, doniecopowyżej  
połowydystansuwysiłekzasilanyjestpoprzezsystemATP-cr, adopiero  
późniejwłączasięsystembeztlenowyglikolityczny(pook. 6swysiłku).  
UniektórychzawodnikówsystemATP-crjestlepiejrozwinięty, co  
powoduje, żezyskująprzewagęnapoczątkudystansu, auniektórych  
lepszajestdrugaczęśćdystansuzpowodutego, żelepiejwytrenowanyjest  
systemglikolityczny. Takimprzykłademjestbiegna100mumistrza  
światairekordzistyświataUsainaBolta. Tenzawodniknajwiększe  
odejściemapo60mdystansu. Ipomimożezdarzałomusięstracićna  
początkowymetapie, towkońcówcepotrafiłzrobićdużąprzewagę. Na  
dystansie200mrolasystemuATP-crjestjużznacząconiższaniżna  
krótszymdystansieiprzeważasystemglikolityczny(szybkaglikoliza  
niekwasomlekowa). Dotejgrupywysiłkówmożnazaliczyćrównież  
pływaniena25mi50m.  
Wtensamsposóbmożnaokreślićpracębramkarzawpiłceręcznej.  
Tuczasamidochodzidodłuższychinterwencjitrwającychnawetdo30s,  
copowoduje, żewysiłeknależyokreślićjakobeztlenowy(glikolizaszybka  
niekwasomlekowa–IIpoziomtabelki). Wtychprzypadkachnajważniejsza  
wtreningujestregeneracjaźródłaenergetycznego, czylidłuższeprzerwy  
idużaintensywnośćwysiłku.  
Przykład5  
Zapasy(iinnesportywalki)  
Wzapasachwysiłektrwa3min. (dwierundypo3min)zprzerwą30s.  
Wtabelceenergetycznejjesttowysiłeknapoziomieczwartym.  
Sątowysiłkiześredniąintensywnością, gdziesystemtlenowyibeztlenowy  
(glikolizawolnakwasomlekowa)zabezpieczająenergiępółnapół.  
Wtychwysiłkachjestjeszczeprodukowanykwasmlekowynawysokim  
poziomiezpowoduwymagańdyscyplinyipotrzebyutrzymywania  
intensywnościimocynawysokimpoziomieprzezdłuższyczas.  
Ztegopowoduwprocesietreningowympowinnyznaleźćsięwysiłki  
typowotlenoweorazte, wktórychbędzieprodukowanadużailośćkwasu  
mlekowego. Wpodobnysposóbwyglądaenergetykawysiłkuwinnych  
sportachwalki.  
Przykład6  
Lekkoatletyka–1500m  
Sątowysiłkitrwającedłużejniż3min. Systemtlenowywpełniuaktywnia  
siępo3minodpoczątkuwysiłkuistajesięsystememdominującym  
podczaszabezpieczaniaenergetycznego. Jesttowysiłeknapiątym  
poziomietabelki. Intensywnośćwtymprzypadkujestumiarkowanieniska,  
audziałsystemutlenowegowzabezpieczaniuenergiidochodzido95%.  
Natomiastnależypamiętać, żesąwysiłkiwtymzakresieenergetycznym,  
gdzieokoło40%energiizapewniawciążsystembeztlenowy(glikoliza  
wolnakwasomlekowa). Ztegopowoduwprogramietreningowymnależy  
uwzględnićjednostkitreningowekształtującesystemzarównotlenowy,  
jakibeztlenowy(wdalszejczęściksiążkiobszerniejwyjaśnięzależności  
pomiędzysystemamiizachodzącymiwnichprocesamibiochemicznymi).  
Wanalizowanymprzypadkuszczególneznaczeniemato, żejeśli  
wprocesieprzygotowaniazawodnikabiegnącegona1500mpominięty  
zostanietreningbeztlenowy, tonapewnoucierpisystemgłównytlenowy  
izawodniknierozwiniewpełniswojegopotencjałuenergetycznego,  
awrezultacienieosiągniewyniku, najakibyłobygofaktyczniestać.  
Przykład7  
Lekkoatletyka–maratony,biegiultra  
Sątowysiłkidługotrwałe, gdzieintensywnośćjestokreślanajakoniska.  
Czastrwaniawynosiodkilkudokilkunastugodzin. Głównysystem  
zabezpieczaniaenergetycznegotosystemtlenowy. Udziałsystemu  
beztlenowegojestmały, natomiastjakwspominałampowyżej, pełnirolę  
wspomagającąipowinienznaleźćmiejscewprocesietreningowym.  
Szczególniedlatego, żepodwyższenieVO2max(pochłanianietlenu)iVE  
(wentylacjipłucnej)jestmożliwetylkozudziałemtreningubeztlenowego  
nawysokichintensywnościachiprzykrótkichprzerwach, które  
doprowadządohiperwentylacjipoprzezpowstałydługtlenowy. Wielu  
maratończyków, sugerującsięczasemtrwaniawysiłku, świadomie  
rezygnujeztreningubeztlenowego, coodbieraimmożliwość  
wykorzystaniapełnegopotencjałuenergetycznegoidalszegorozwoju  
sportowego.  
Podsumowując, abyodpowiedniozrozumiećwysiłekizaplanować  
optymalnytrening, należyzadaćsobienastępującepytania:  
1)Iletrwawysiłek?  
2)Jakajestprzerwa?  
3)Jakajestliczbapowtórzeńwtrakciemeczuczyzawodów?  
4)Jakajestwymaganai