Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Książka dla tych co myślą o nauce programowania.
Poradnik pozwoli Ci szybko zweryfikować czy programowanie jest dla Ciebie.
Czy programowanie wydaje Ci się skomplikowane? Nie martw się, nie jesteś sam! Wielu ludzi ma takie obawy. Książka "Czym Jest Programowanie" ma na celu rozwiać wszystkie Twoje wątpliwości.
Niezależnie od Twojego poziomu wiedzy, książka pokaże Ci krok po kroku, jak wygląda pisanie kodu. Znajdziesz tu zrozumiałe przykłady, które dadzą Ci fundamenty do dalszej nauki. Książka przekazuje informacje w sposób zrozumiały dla każdego, bez zbędnych wywodów.
Książka odpowiada na pytania:
•Jak się tworzy programy?
•Czy dam radę to zrozumieć?
•Od czego zacząć dalszą naukę?
Książka zawiera:
•Przejrzyste wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z programowaniem.
•Przykład, który pozwoli zrozumieć jak działa program.
•Porady, które umożliwią Ci wybranie kierunku dalszego rozwoju.
Czego nie ma w tej książce:
•Książka nie uczy żadnego konkretnego języka programowania. Ma na celu zaznajomienie z podstawowymi aspektami pisania programów oraz rozwianiem wszelkich wątpliwości dla osób niezaznajomionych z tematem.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 40
Rok wydania: 2022
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Tytuł: Czym jest programowanie. Książka dla tych co myślą o nauce programowania i chcą wiedzieć czy dadzą radę i od czego zacząć
Redakcja i korekta: Elżbieta Zielińska, Anna Gref-Stefanowicz
Skład i łamanie: Elżbieta Zielińska
Projekt okładki: Wojciech Horzowski
Opracowanie graficzne okładki: Wojciech Horzowski
Copyright © Wydawnictwo Zdamir 2022
Wszystkie prawa zastrzeżone
Wydanie elektroniczne
Pińczów 2022
Niniejsza książka objęta jest ochroną prawa autorskiego. Wydawca informuje, że jakiekolwiek upowszechnianie, kopiowanie oraz przetwarzanie treści książki jest nielegalne i podlega odpowiednim sankcjom.
Zezwalamy na udostępnianie okładki książki w dowolnych mediach.
ISBN: 978-83-965184-7-7
Wydawnictwo Zdamir
ul. Grunwaldzka 8/27
28-400 Pińczów
wydawnictwozdamir.pl
Spis treści
Rozdział 1: Trzy elementy
Wprowadzenie
Instrukcje
Zmienne
Funkcje
Podsumowanie
Rozdział 2: Funkcje
Wprowadzenie
Funkcje z parametrami
Zwracanie wartości z funkcji
Zmiany prawie ostateczne
Rozdział 3: Zmienne
Wprowadzenie
Nazwa i typy
Wartość
Zmiany prawie prawie ostateczne
Rozdział 4: Instrukcje
Wprowadzenie
Instrukcja przypisania
Skąd brać typ i wartość?
Zmiany ostateczne
Rozdział 5: Pytania i odpowiedzi
Jakie jest programowanie?
Czy warto iść na kurs programowania?
Języki programowania
Czego się uczyć?
Rozdział 6: Podsumowanie
Rozdział 1: Trzy elementy
Wprowadzenie
Czym jest programowanie? Jest to pisanie instrukcji w wybranym języku programowania, które następnie komputer, za pomocą procesora, przetwarza i wykonuje.
Każdy język programowania składa się z trzech podstawowych elementów:
instrukcji,zmiennych,funkcji.A jak to wygląda w praktyce? Aby ułatwić zrozumienie tej kwestii, posłużymy się analogią. Wyobraźmy sobie, że mamy do dyspozycji robota. Robot będzie wykonywał nasze polecenia zapisane na specjalnych kartkach – jedna na każdy dzień tygodnia. Jako że robot jest dużo inteligentniejszy od komputera, będziemy się z nim komunikować w języku polskim.
Na końcu większości rozdziałów będziemy wprowadzać drobne zmiany w kodzie naszego programu, aby choć trochę upodobnić go do prawdziwego języka programowania.
W tym rozdziale przedstawimy podstawy instrukcji, zmiennych oraz funkcji. Przy okazji dowiemy się:
czym są komentarze (1A),jak poruszać się po analizowanym kodzie (1B),czym kończą się instrukcje (1C),czym się rozpoczynają i kończą funkcje (1D),jak zapisywać nazwy (1E),jak wywoływać funkcje (1F).Instrukcje
Na początek zajmiemy się instrukcjami. Chcemy, aby nasz robot w każdy dzień roboczy gotował nam obiad. Aby to osiągnąć, na kartce napiszemy dla niego instrukcje, jak to zrobić.
Oto nasze pierwsze instrukcje dla robota.
instrukcja gotowania obiadu
weź ziemniaki
weź garnek i wrzuć do niego ziemniaki
postaw garnek na kuchence i odbierz ugotowane ziemniaki
weź talerz i połóż na nim ugotowane ziemniaki
do talerza dodaj surówkę
do talerza dodaj mięso
Instrukcje musimy powtórzyć dla każdego dnia roboczego, lecz dla uproszczenia podglądu w przykładzie zostały napisane tylko raz. Robot codziennie czyta przygotowane przez nas polecenia i wykonuje je krok po kroku.
W ten sposób napisaliśmy nasz pierwszy program. Niestety, nie zrozumie go żaden komputer, z uwagi na użyty w nim język. Nasz robot nie powinien mieć z tym jednak żadnego problemu. Ale czy na pewno?
Komentarze (1A)
Zwróćmy uwagę na pierwszą linię naszego programu. Nie jest ona instrukcją dla robota, a jedynie naszym komentarzem, abyśmy sami wiedzieli, do czego służą napisane poniżej instrukcje. Ale skąd robot ma wiedzieć, co jest instrukcją dla niego, a co komentarzem dla nas?
W większości języków programowania tekst, który ma być pominięty przez komputer podczas wykonywania, zaczyna się od dwóch znaków prawego ukośnika. Teraz nasz kod będzie wyglądał tak:
// instrukcja gotowania obiadu
weź ziemniaki
weź garnek i wrzuć do niego ziemniaki
postaw garnek na kuchence i odbierz ugotowane ziemniaki
weź talerz i połóż na nim ugotowane ziemniaki
do talerza dodaj surówkę
do talerza dodaj mięso
Zmiany
Numerowania linii (1B)
Aby odrobinę upodobnić nasz kod do prawdziwego języka programowania, ponumerujemy każdą linię kodu. Choć numery nie są częścią naszych instrukcji, większość edytorów dla programistów posiada wbudowaną funkcjonalność ich wyświetlania.
1. // instrukcja gotowania obiadu
2.
3. weź ziemniaki
4. weź garnek i wrzuć do niego ziemniaki
5. postaw garnek na kuchence i odbierz ugotowane ziemniaki
6. weź talerz i połóż na nim ugotowane ziemniaki
7. do talerza dodaj surówkę
8. do talerza dodaj mięso
Ułatwia to wspólną analizę programów, gdyż można się w nich odnieść do konkretnej linii.
Zmienne
Wiemy już, że programowanie polega między innymi na pisaniu instrukcji, które następnie komputer przetwarza za pomocą procesora, tak samo jak nasz robot. Drugą rzeczą niezbędną do pisania programów są zmienne. Zmienne to dane, na których operują napisane przez nas instrukcje. W przypadku instrukcji ugotowania obiadu, zmiennymi będą rzeczy znajdujące się w kuchni.
Zaznaczmy więc wyraźnie szarym kolorem zmienne w instrukcjach przygotowania obiadu dla naszego robota.
1. // instrukcja gotowania obiadu
2.
3. weź ziemniaki
4. weź garnek i wrzuć do niego ziemniaki
5. postaw garnek na kuchence i odbierz ugotowane ziemniaki
6. weź talerz i połóż na nim ugotowane ziemniaki
7. do talerza dodaj surówkę
8. do talerza dodaj mięso
Zmiany
Aby po raz kolejny przybliżyć nasz kod do tego prawdziwego, na końcu każdej instrukcji wstawimy znak średnika. W większości języków programowania każda instrukcja musi kończyć się średnikiem (1C).
1. // instrukcja gotowania obiadu
2.
3. weź ziemniaki;
4. weź garnek i wrzuć do niego ziemniaki;
5. postaw garnek na kuchence i odbierz ugotowane ziemniaki;
6. weź talerz i połóż na nim ugotowane ziemniaki;
7. do talerza dodaj surówkę;
8. do talerza dodaj mięso;
Funkcje
Ostatnią główną składową każdego języka programowania są funkcje. Spokojnie, to nic trudnego. Wróćmy do robota.
Oto instrukcje dla naszego robota na każdy dzień roboczy tygodnia.
1. // poniedziałek
2.
3. weź ziemniaki;
4. weź garnek i wrzuć do niego ziemniaki;
5. postaw garnek na kuchence i odbierz ugotowane ziemniaki;
6. weź talerz i połóż na nim ugotowane ziemniaki;
7. do talerza dodaj surówkę;
8. do talerza dodaj mięso;
1. // wtorek
2.
3. weź ziemniaki;
4. weź garnek i wrzuć do niego ziemniaki;
5. postaw garnek na kuchence i odbierz ugotowane ziemniaki;
6. weź talerz i połóż na nim ugotowane ziemniaki;
7. do talerza dodaj surówkę;
8. do talerza dodaj mięso;
1. // środa
2.
3. weź ziemniaki;
4. weź garnek i wrzuć do niego ziemniaki;
5. postaw garnek na kuchence i odbierz ugotowane ziemniaki;
6. weź talerz i połóż na nim ugotowane ziemniaki;
7. do talerza dodaj surówkę;
8. do talerza dodaj mięso;
1. // czwartek
2.
3. weź ziemniaki;
4. weź garnek i wrzuć do niego ziemniaki;
5. postaw garnek na kuchence i odbierz ugotowane ziemniaki;
6. weź talerz i połóż na nim ugotowane ziemniaki;
7. do talerza dodaj surówkę;
8. do talerza dodaj mięso;
1. // piątek
2.
3. weź ziemniaki;
4. weź garnek i wrzuć do niego ziemniaki;
5. postaw garnek na kuchence i odbierz ugotowane ziemniaki;
6. weź talerz i połóż na nim ugotowane ziemniaki;
7. do talerza dodaj