Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Nowe technologie / Biznes
Zastanawiasz się jak i dlaczego technologie mobilne mogą wesprzeć prowadzenie biznesu?
Jakie są najnowsze trendy?
Jak wymyślić aplikację odpowiadającą na potrzeby użytkownika i dlaczego warto tworzyć makiety funkcjonalne?
Idealnie trafiłeś – trzymasz w rękach książkę, która odpowie na wszystkie te pytania!
Znajdziesz tu również informacje dotyczące kosztów stworzenia aplikacji mobilnej oraz podpowiedzi, jak samodzielnie stworzyć aplikację mobilną bez programowania z pomocą istniejących płatnych narzędzi.
Praktyczny poradnik zawiera szereg wskazówek, które pomogą zrozumieć na czym polega proces tworzenia aplikacji mobilnych krok po kroku, przedstawia inspiracje, technologie i narzędzia, które mogą być przydatne w stworzeniu aplikacji lub gry mobilnej bez konieczności inwestowania dużych pieniędzy.
Zyskaj przewagę konkurencyjną, zoptymalizuj koszty i usprawnij komunikację się z klientem.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 135
Rok wydania: 2018
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Menedżerka projektu: Justyna Malatyńska
Redakcja: Agnieszka Al-Jawahiri
Skład: Shift Enter
Opracowanie e-wydania:
Projekt okładki: Michał Duława
Grafika na okładce: maverick_infanta, Ammonster | Fotolia.com
Zdjęcia na okładce:
Sylwia Żółkiewska i Małgorzata Rycharska, archiwum prywatne autorek
Noemi Gryczko © fot. Dominika Dzikowska
Copyright © 2018 by Poltext sp. z o.o.
All rights reserved.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci zabronione. Wykonywanie kopii metodą elektroniczną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym, optycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja została elektronicznie zabezpieczona przed nieautoryzowanym kopiowaniem, dystrybucją i użytkowaniem. Usuwanie, omijanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa.
Warszawa 2018
MT Biznes Sp. z o.o.
www.poltext.pl
ISBN 978-83-7561-885-3 (e-book w formacie epub)
ISBN 978-83-7561-886-0 (e-book w formacie mobi)
Jeszcze niedawno tworzenie aplikacji mobilnych było zarezerwowane dla dużych firm i znanych marek.
Obecnie także mniejsze firmy chcą wykorzystać potencjał mobilnych technologii i znaleźć się tam, gdzie już są ich klienci.
Dzięki książce, którą trzymasz w ręku, dowiesz się, jak zaprojektować aplikację skrojoną na miarę potrzeb twojego biznesu. Poznasz najnowsze trendy, technologie, metody oraz inspirujące przykłady sukcesów polskich i zagranicznych aplikacji i gier mobilnych.
Zorientujesz się, ile czasu trwa cały proces, jakich zasobów potrzebujesz i ile to wszystko kosztuje. Jeśli masz motywację, podstawową wiedzę i odrobinę cierpliwości, nauczysz się, jak wykonać aplikację lub grę mobilną samodzielnie, niskim kosztem, z wykorzystaniem serwisu do tworzenia aplikacji, który nie wymaga umiejętności programowania.
Poznasz praktyczne metody projektowania i tworzenia innowacyjnych usług opartych na technologii mobilnej. Dowiesz się, jak wprowadzić na rynek gotową aplikację i jak nią zarządzać, rozbudowywać ją i rozwijać.
Zapraszamy do świata mobile.
Jeśli przeglądasz tę książkę, oznacza to, że szukasz miejsca dla swojego biznesu w świecie mobile.
Być może obserwujesz mobilną rewolucję i zastanawiasz się, jak z niej skorzystać. Konkurencja (z większym lub mniejszym powodzeniem) sprzedaje mobilnie swoje usługi i produkty, rozszerza widoczność w sieci, nawiązuje kontakt z odbiorcami i buduje ich zaangażowanie.
Nie od dziś korzystasz z wielu mobilnych rozwiązań i technologii. Zauważasz, że twoi klienci i partnerzy biznesowi coraz częściej szukają tego typu rozwiązań. Zaczynasz rozumieć, że obecność w kanale mobilnym staje się koniecznością, a responsywna strona WWW może nie wystarczyć, by na dłużej zatrzymać przy sobie klienta.
Wiesz, że biznes, który stoi w miejscu i nie rozwija się wraz z rozwojem technologii oraz zmianami obyczajów swoich klientów, nie dotrzyma kroku bardziej innowacyjnej konkurencji. Zastanawiasz się, jak wejść do gry i zyskać na mobilnej rewolucji[1].
Twoi klienci już są w świecie mobile. Liczba użytkowników smartfonów i tabletów dynamicznie rośnie i poświęcają oni coraz więcej czasu na korzystanie z aplikacji mobilnych. Poprzez aplikacje zamawiają taksówki, rezerwują noclegi, kupują bilety do kina, często także dokonują impulsywnych zakupów. Cenią prostotę i wygodę, chcą bez wysiłku dokonywać transakcji, przeglądać oferty, komunikować się z innymi − najlepiej poprzez spersonalizowaną, bezpieczną aplikację mobilną, która zapamięta preferencje i ustawienia oraz wskaże najlepszą promocję. Jeśli twoja aplikacja jest dobrze zaprojektowana, to wystarczy kilka dotknięć ekranu (w dowolnym miejscu i czasie), by zakupić i opłacić oferowany produkt lub usługę[2].
Coraz więcej firm jeszcze bardziej wychodzi naprzeciw potrzebom klientów, którzy preferują zakupy online. Opracowują aplikacje mobilne z wirtualnymi spacerami pozwalającymi w atrakcyjny sposób zapoznać się z ofertą na przykład mieszkań na sprzedaż czy pokojów do wynajęcia. Dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości umożliwiają klientom dokładne obejrzenie na ekranie smartfona lub tabletu produktów: ubrań − na sobie, mebli − w odpowiednim miejscu w mieszkaniu, samochodów – we własnym garażu.
Tworzenie pozytywnego doświadczenia klienta może stanowić przewagę konkurencyjną i zapewnić firmie wzrost przychodów. Obserwuje się, że klienci są gotowi zapłacić więcej za produkt lub usługę, jeśli otrzymają dobrą obsługę we wszystkich kanałach komunikacji.
Millenialsi, a także przedstawiciele pokolenia Y i Z, nie odrywają się od swoich smartfonów. Jeśli twoje usługi i produkty są przeznaczone właśnie dla nich, to posiadanie aplikacji mobilnej staje się koniecznością. Już nie wystarczy dostęp do usług i produktów poprzez responsywną stronę internetową. Młodsze pokolenia chcą wiedzieć, że rozumiesz ich przyzwyczajenia i potrzeby i udostępnisz im swoją ofertę poprzez intuicyjną i zgrywalizowaną aplikację mobilną. Jak się okazuje, liczba godzin spędzanych online na urządzeniu mobilnym dynamicznie rośnie w każdej grupie wiekowej, dlatego poprzez aplikację możesz pozyskać klientów wśród różnych grup użytkowników.
Czy wiesz, że aplikacja mobilna jest nowoczesnym narzędziem marketingowym? Dzięki aplikacjom spełnia się sen marketera: poprzez powiadomienia (notyfikacje push) klient może otrzymać ofertę dokładnie taką, jakiej w danym momencie potrzebuje. Aplikacja umożliwia zbieranie danych o użytkowniku i jego preferencjach, a dzięki elementom sztucznej inteligencji może przygotować na ich podstawie i wysłać spersonalizowaną ofertę prosto na urządzenie mobilne. Powiadomienia mogą dotyczyć aktualnych zniżek, promocji, nowych funkcjonalności służą podtrzymaniu kontaktu z klientem[3].
Aplikacja mobilna pomaga także wykorzystać potencjał mediów społecznościowych. Zachęca do dzielenia się opiniami o tym, co oferujesz. Wspiera marketing szeptany, umożliwia klientom zostanie ambasadorami twojej marki.
Użytkownicy spędzają coraz więcej czasu wpatrzeni w swoje urządzenia mobilne, szczególnie podczas podróży zatłoczoną komunikacją miejską[4]. W takich momentach smartfon pozwala odizolować się od otoczenia i zanurzyć w prywatnym świecie, co zmniejsza poczucie dyskomfortu związane z tłokiem. I w tych momentach użytkownik będzie skłonny skorzystać z aplikacji twojej marki.
W tym celu nie trzeba od razu tworzyć zaawansowanej aplikacji sprzedażowej. Na początek wystarczy prosta, ale wciągająca gra mobilna, która zwiększy zainteresowanie twoją ofertą oraz rozpoznawalność marki. Pamiętaj: potencjalny klient zapamięta twoją markę dopiero wtedy, gdy zauważy ją co najmniej 20 razy w różnych kontekstach, dlatego warto zadbać o odpowiednią widoczność w różnych kanałach promocyjnych.
Czy wiesz, że w ciągu dnia masz aż 150 okazji (tak zwany mikromomentów[5]), by nawiązać kontakt z klientami i partnerami biznesowymi poprzez tablet lub smartfon? Użytkownicy sięgają po smartfon, czekając w kolejce w supermarkecie, jadąc na spotkanie, oglądając telewizję. Aplikacja mobilna, która może działać offline − w pociągu, autobusie, samolocie − pomoże zbudować o wiele większe zaangażowanie niż responsywna strona WWW. Dobrze zaprojektowana, przydatna aplikacja ma szansę na stałe zagościć w smartfonie twoich klientów, którzy będą korzystać z niej podczas mikromomentów. Każdy taki moment, choć przelotny, można wykorzystać, aby przyciągnąć uwagę użytkownika i budować świadomość marki.
Czy wiesz, że aplikacje mobilne mają dopiero dziewięć lat? Świat mobilny jest w fazie rozwoju, nie wszystkie karty zostały rozdane. Choć konkurencja jest coraz większa, to wciąż można powalczyć o kawałek mobilnego tortu. Co chwila pojawiają się nowe technologie, które inspirują do szukania nowych, niespotykanych rozwiązań i wymyślania nieznanych dotąd usług i produktów. Małe firmy, w których innowacje wprowadza się łatwiej niż w dużych korporacjach, mają szansę szybciej zaimplementować nowe rozwiązania i zyskać przewagę konkurencyjną. Startupy takie jak Uber czy Airbnb (dziś giganci sharing economy, ekonomii współdzielenia) nie mogłyby zagrozić pozycji tradycyjnych korporacji, gdyby nie mobilna rewolucja i nisza związana ze zmianą przyzwyczajeń i potrzeb klientów.
Nie tylko wizja spektakularnego sukcesu, lecz także chęć dotrzymania kroku konkurencji jest wystarczającym argumentem, by poznać świat aplikacji mobilnych. Biznes, który stoi w miejscu i nie korzysta z najnowszych rozwiązań, bardzo szybko traci przewagę nad konkurencją. Obecność w kanale mobilnym sprawi, że twoja firma zyska wizerunek nowoczesnej, innowacyjnej, podążającej za swoim klientem i jego potrzebami.
Przewagą konkurencyjną jest dziś jakość doświadczenia klienta we wszystkich kanałach komunikacji, dlatego jeśli zdecydujesz się na stworzenie aplikacji mobilnej, zadbaj o to, by była dobrze przemyślana i zaprojektowana.
Komercyjna aplikacja może stać się dla ciebie nowym źródłem przychodu, między innymi dzięki impulsywnym decyzjom, jakie podejmują użytkownicy urządzeń mobilnych w trakcie mikromomentów. Ale to nie wszystko. Nie tylko dobrze wykonana aplikacja mobilna, lecz także nowo nabyta wiedza o świecie aplikacji mobilnych może pomóc zwiększyć przychód twojej firmy, zarówno poprzez zwiększenie sprzedaży usług lub produktów, jak i przez przyspieszenie rozwoju biznesu, innowacje i wprowadzenie nowych modeli biznesowych.
Technologie mobilne można wykorzystać na wiele sposobów. Być może zechcesz:
stworzyć i sprzedawać kurs dostępny mobilnie, jeśli prowadzisz tradycyjne kursy
zaprezentować ofertę w wirtualnej rzeczywistości, jeśli sprzedajesz na przykład meble i elementy wyposażenia wnętrz
opracować aplikację mobilną, która zwiększy zaangażowanie twoich pracowników w sprawy firmy oraz poprawi wydajność pracy
Rynek mobilny rozwija się w bardzo szybkim tempie. Coraz więcej firm dostrzega potencjał mobilnych technologii dotyczący zwiększania sprzedaży i poprawy obsługi klientów. Wartość rynku m-commerce zarówno na świecie, jak i w Polsce, systematycznie rośnie.
Tworzenie aplikacji nie jest już zarezerwowane tylko dla korporacji: prawie połowa spośród zapytanych właścicieli i menedżerów małych firm w Stanach Zjednoczonych już ma bądź planuje wdrożyć aplikacje mobilne do końca 2017 roku[6].
Przedsiębiorcy dostrzegają możliwości aplikacji mobilnych w zakresie zwiększenia wydajności, poprawy procesów wewnętrznych, automatyzacji i zbierania danych w czasie rzeczywistym. Coraz chętniej korzystają także z gotowych aplikacji do tworzenia multimediów, makiet i schematów lub do szybkiego wizualizowania i prezentowania ofert.
Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz i w czym specjalizuje się twoja firma, obecność w świecie mobile staje się obowiązkowa. Urządzenia i aplikacje mobilne przyspieszają zmianę – wszystko jest szybsze, bardziej dostępne, efektywne.
Coraz więcej małych firm zwiększa przychody dzięki sprzedaży swoich produktów i usług poprzez aplikacje mobilne. W czasach mobilnej rewolucji pojawia się coraz więcej możliwości budowania zaangażowania i rozwijania innowacyjnego biznesu. Książka ta może zainspirować cię do poszerzenia wiedzy oraz kompetencji i poszukania nowych sposobów na zwiększenie przychodu.
Czas na MOBILizację. Wejdź do gry.
[1] Więcej informacji o biznesie w świecie mobile znajdziesz w książce Mobilized. An insider guide to the business and future of connected technology, SC. Moatti, Berret-Koehler Publishers, 2016.
[2] Doświadczenie klienta, ang. customer experience, jest postrzegane jako kluczowe dla przyciągnięcia i utrzymania klienta i wyróżnienia się na tle konkurencji. 84 procent firm, które chcą zadbać o klientów, deklaruje, że skupia się na budowaniu ich pozytywnego doświadczenia w świecie mobile, 52 procent klientów rozstaje się z marką z powodu złego doświadczenia w obszarze mobile. Więcej: https://www.superoffice.com/blog/customer-experience-statistics/, dostęp 30.01.2018.
[3] Zbyt częste notyfikacje push są jednym z głównych powodów, dla których użytkownicy odinstalowują aplikację, dlatego należy tak zarządzać notyfikacjami, aby użytkownik nie stracił poczucia komfortu.
[4] Zachowania użytkowników i ich potencjał dla mobilnego marketingu zostały szeroko opisane w książce Tap: Unlocking the Mobile Economy, Anindya Ghose, MIT Press, 2016.
[5] Mikromomenty to krótkie chwile w trakcie dnia, w których sięgamy po smartfon bez konieczności wykonania konkretnej czynności: w tramwaju, autobusie, kolejce, podczas przerwy w pracy. Pojęcie to zostało ukute przez firmę Google, więcej o mikromomentach można znaleźć na stronie www.thinkwithgoogle.com, dostęp 30.01.2018.
[6] Raport Small Business Mobile Apps: 2017 Survey, Clutch, więcej: https://clutch.co/app-development/resources/small-business-mobile-apps-2017-survey, dostęp 30.01.2018.