Biznes w świecie mobile - Sylwia Żółkiewska, Małgorzata Rycharska, Noemi Gryczko - ebook

Opis

 

Nowe technologie / Biznes

 

Zastanawiasz się jak i dlaczego technologie mobilne mogą wesprzeć prowadzenie biznesu?

 

Jakie są najnowsze trendy?

 

Jak wymyślić aplikację odpowiadającą na potrzeby użytkownika i dlaczego warto tworzyć makiety funkcjonalne?

 

Idealnie trafiłeś – trzymasz w rękach książkę, która odpowie na wszystkie te pytania!

 

Znajdziesz tu również informacje dotyczące kosztów stworzenia aplikacji mobilnej oraz podpowiedzi, jak samodzielnie stworzyć aplikację mobilną bez programowania z pomocą istniejących płatnych narzędzi.

 

Praktyczny poradnik zawiera szereg wskazówek, które pomogą zrozumieć na czym polega proces tworzenia aplikacji mobilnych krok po kroku, przedstawia inspiracje, technologie i narzędzia, które mogą być przydatne w stworzeniu aplikacji lub gry mobilnej bez konieczności inwestowania dużych pieniędzy.

 

Zyskaj przewagę konkurencyjną, zoptymalizuj koszty i usprawnij komunikację się z klientem.

 

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 135

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
4,1 (8 ocen)
3
3
2
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.
Sortuj według:
DarioWawrz

Nie oderwiesz się od lektury

Lektura obowiązkowa
00

Popularność




Menedżerka projektu: Justyna Malatyńska

Redakcja: Agnieszka Al-Jawahiri

Skład: Shift Enter

Opracowanie e-wydania:

Projekt okładki: Michał Duława

Grafika na okładce: maverick_infanta, Ammonster | Fotolia.com

Zdjęcia na okładce: 

Sylwia Żółkiewska i Małgorzata Rycharska, archiwum prywatne autorek

Noemi Gryczko © fot. Dominika Dzikowska

Copyright © 2018 by Poltext sp. z o.o.

All rights reserved.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci zabronione. Wykonywanie kopii metodą elektroniczną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym, optycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja została elektronicznie zabezpieczona przed nieautoryzowanym kopiowaniem, dystrybucją i użytkowaniem. Usuwanie, omijanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa.

Warszawa 2018

MT Biznes Sp. z o.o.

www.poltext.pl

[email protected]

ISBN 978-83-7561-885-3 (e-book w formacie epub)

ISBN 978-83-7561-886-0 (e-book w formacie mobi)

 Wstęp

Jeszcze niedawno tworzenie aplikacji mobilnych było zarezerwowane dla dużych firm i znanych marek.

Obecnie także mniejsze firmy chcą wykorzystać potencjał mobilnych technologii i znaleźć się tam, gdzie już są ich klienci.

Dzięki książce, którą trzymasz w ręku, dowiesz się, jak zaprojektować aplikację skrojoną na miarę potrzeb twojego biznesu. Poznasz najnowsze trendy, technologie, metody oraz inspirujące przykłady sukcesów polskich i zagranicznych aplikacji i gier mobilnych.

Zorientujesz się, ile czasu trwa cały proces, jakich zasobów potrzebujesz i ile to wszystko kosztuje. Jeśli masz motywację, podstawową wiedzę i odrobinę cierpliwości, nauczysz się, jak wykonać aplikację lub grę mobilną samodzielnie, niskim kosztem, z wykorzystaniem serwisu do tworzenia aplikacji, który nie wymaga umiejętności programowania.

Poznasz praktyczne metody projektowania i tworzenia innowacyjnych usług opartych na technologii mobilnej. Dowiesz się, jak wprowadzić na rynek gotową aplikację i jak nią zarządzać, rozbudowywać ją i rozwijać.

Zapraszamy do świata mobile.

1Biznes w świecie mobile

Jeśli przeglądasz tę książkę, oznacza to, że szukasz miejsca dla swojego biznesu w świecie mobile.

Być może obserwujesz mobilną rewolucję i zastanawiasz się, jak z niej skorzystać. Konkurencja (z większym lub mniejszym powodzeniem) sprzedaje mobilnie swoje usługi i produkty, rozszerza widoczność w sieci, nawiązuje kontakt z odbiorcami i buduje ich zaangażowanie.

Nie od dziś korzystasz z wielu mobilnych rozwiązań i technologii. Zauważasz, że twoi klienci i partnerzy biznesowi coraz częściej szukają tego typu rozwiązań. Zaczynasz rozumieć, że obecność w kanale mobilnym staje się koniecznością, a responsywna strona WWW może nie wystarczyć, by na dłużej zatrzymać przy sobie klienta.

Wiesz, że biznes, który stoi w miejscu i nie rozwija się wraz z rozwojem technologii oraz zmianami obyczajów swoich klientów, nie dotrzyma kroku bardziej innowacyjnej konkurencji. Zastanawiasz się, jak wejść do gry i zyskać na mobilnej rewolucji[1].

 Korzyści z MOBILizacji

1. Poprawa doświadczenia klienta

Twoi klienci już są w świecie mobile. Liczba użytkowników smartfonów i tabletów dynamicznie rośnie i poświęcają oni coraz więcej czasu na korzystanie z aplikacji mobilnych. Poprzez aplikacje zamawiają taksówki, rezerwują noclegi, kupują bilety do kina, często także dokonują impulsywnych zakupów. Cenią prostotę i wygodę, chcą bez wysiłku dokonywać transakcji, przeglądać oferty, komunikować się z innymi − najlepiej poprzez spersonalizowaną, bezpieczną aplikację mobilną, która zapamięta preferencje i ustawienia oraz wskaże najlepszą promocję. Jeśli twoja aplikacja jest dobrze zaprojektowana, to wystarczy kilka dotknięć ekranu (w dowolnym miejscu i czasie), by zakupić i opłacić oferowany produkt lub usługę[2].

Coraz więcej firm jeszcze bardziej wychodzi naprzeciw potrzebom klientów, którzy preferują zakupy online. Opracowują aplikacje mobilne z wirtualnymi spacerami pozwalającymi w atrakcyjny sposób zapoznać się z ofertą na przykład mieszkań na sprzedaż czy pokojów do wynajęcia. Dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości umożliwiają klientom dokładne obejrzenie na ekranie smartfona lub tabletu produktów: ubrań − na sobie, mebli − w odpowiednim miejscu w mieszkaniu, samochodów – we własnym garażu.

Tworzenie pozytywnego doświadczenia klienta może stanowić przewagę konkurencyjną i zapewnić firmie wzrost przychodów. Obserwuje się, że klienci są gotowi zapłacić więcej za produkt lub usługę, jeśli otrzymają dobrą obsługę we wszystkich kanałach komunikacji.

2. Pozyskanie nowych klientów

Millenialsi, a także przedstawiciele pokolenia Y i Z, nie odrywają się od swoich smartfonów. Jeśli twoje usługi i produkty są przeznaczone właśnie dla nich, to posiadanie aplikacji mobilnej staje się koniecznością. Już nie wystarczy dostęp do usług i produktów poprzez responsywną stronę internetową. Młodsze pokolenia chcą wiedzieć, że rozumiesz ich przyzwyczajenia i potrzeby i udostępnisz im swoją ofertę poprzez intuicyjną i zgrywalizowaną aplikację mobilną. Jak się okazuje, liczba godzin spędzanych online na urządzeniu mobilnym dynamicznie rośnie w każdej grupie wiekowej, dlatego poprzez aplikację możesz pozyskać klientów wśród różnych grup użytkowników.

3. Narzędzie marketingowe

Czy wiesz, że aplikacja mobilna jest nowoczesnym narzędziem marketingowym? Dzięki aplikacjom spełnia się sen marketera: poprzez powiadomienia (notyfikacje push) klient może otrzymać ofertę dokładnie taką, jakiej w danym momencie potrzebuje. Aplikacja umożliwia zbieranie danych o użytkowniku i jego preferencjach, a dzięki elementom sztucznej inteligencji może przygotować na ich podstawie i wysłać spersonalizowaną ofertę prosto na urządzenie mobilne. Powiadomienia mogą dotyczyć aktualnych zniżek, promocji, nowych funkcjonalności służą podtrzymaniu kontaktu z klientem[3].

Aplikacja mobilna pomaga także wykorzystać potencjał mediów społecznościowych. Zachęca do dzielenia się opiniami o tym, co oferujesz. Wspiera marketing szeptany, umożliwia klientom zostanie ambasadorami twojej marki.

4. Zwiększenie widoczności marki

Użytkownicy spędzają coraz więcej czasu wpatrzeni w swoje urządzenia mobilne, szczególnie podczas podróży zatłoczoną komunikacją miejską[4]. W takich momentach smartfon pozwala odizolować się od otoczenia i zanurzyć w prywatnym świecie, co zmniejsza poczucie dyskomfortu związane z tłokiem. I w tych momentach użytkownik będzie skłonny skorzystać z aplikacji twojej marki.

W tym celu nie trzeba od razu tworzyć zaawansowanej aplikacji sprzedażowej. Na początek wystarczy prosta, ale wciągająca gra mobilna, która zwiększy zainteresowanie twoją ofertą oraz rozpoznawalność marki. Pamiętaj: potencjalny klient zapamięta twoją markę dopiero wtedy, gdy zauważy ją co najmniej 20 razy w różnych kontekstach, dlatego warto zadbać o odpowiednią widoczność w różnych kanałach promocyjnych.

5. Zwiększenie lojalności i zaangażowania klientów

Czy wiesz, że w ciągu dnia masz aż 150 okazji (tak zwany mikromomentów[5]), by nawiązać kontakt z klientami i partnerami biznesowymi poprzez tablet lub smartfon? Użytkownicy sięgają po smartfon, czekając w kolejce w supermarkecie, jadąc na spotkanie, oglądając telewizję. Aplikacja mobilna, która może działać offline − w pociągu, autobusie, samolocie − pomoże zbudować o wiele większe zaangażowanie niż responsywna strona WWW. Dobrze zaprojektowana, przydatna aplikacja ma szansę na stałe zagościć w smartfonie twoich klientów, którzy będą korzystać z niej podczas mikromomentów. Każdy taki moment, choć przelotny, można wykorzystać, aby przyciągnąć uwagę użytkownika i budować świadomość marki.

6. Innowacyjność i konkurencyjność biznesu

Czy wiesz, że aplikacje mobilne mają dopiero dziewięć lat? Świat mobilny jest w fazie rozwoju, nie wszystkie karty zostały rozdane. Choć konkurencja jest coraz większa, to wciąż można powalczyć o kawałek mobilnego tortu. Co chwila pojawiają się nowe technologie, które inspirują do szukania nowych, niespotykanych rozwiązań i wymyślania nieznanych dotąd usług i produktów. Małe firmy, w których innowacje wprowadza się łatwiej niż w dużych korporacjach, mają szansę szybciej zaimplementować nowe rozwiązania i zyskać przewagę konkurencyjną. Startupy takie jak Uber czy Airbnb (dziś giganci sharing economy, ekonomii współdzielenia) nie mogłyby zagrozić pozycji tradycyjnych korporacji, gdyby nie mobilna rewolucja i nisza związana ze zmianą przyzwyczajeń i potrzeb klientów.

Nie tylko wizja spektakularnego sukcesu, lecz także chęć dotrzymania kroku konkurencji jest wystarczającym argumentem, by poznać świat aplikacji mobilnych. Biznes, który stoi w miejscu i nie korzysta z najnowszych rozwiązań, bardzo szybko traci przewagę nad konkurencją. Obecność w kanale mobilnym sprawi, że twoja firma zyska wizerunek nowoczes­nej, innowacyjnej, podążającej za swoim klientem i jego potrzebami.

Przewagą konkurencyjną jest dziś jakość doświadczenia klienta we wszystkich kanałach komunikacji, dlatego jeśli zdecydujesz się na stworzenie aplikacji mobilnej, zadbaj o to, by była dobrze przemyślana i zaprojektowana.

7. Zwiększenie przychodu i plany na przyszłość

Komercyjna aplikacja może stać się dla ciebie nowym źródłem przychodu, między innymi dzięki impulsywnym decyzjom, jakie podejmują użytkownicy urządzeń mobilnych w trakcie mikromomentów. Ale to nie wszystko. Nie tylko dobrze wykonana aplikacja mobilna, lecz także nowo nabyta wiedza o świecie aplikacji mobilnych może pomóc zwiększyć przychód twojej firmy, zarówno poprzez zwiększenie sprzedaży usług lub produktów, jak i przez przyspieszenie rozwoju biznesu, innowacje i wprowadzenie nowych modeli biznesowych.

Technologie mobilne można wykorzystać na wiele sposobów. Być może zechcesz:

stworzyć i sprzedawać kurs dostępny mobilnie, jeśli prowadzisz tradycyjne kursy

zaprezentować ofertę w wirtualnej rzeczywistości, jeśli sprzedajesz na przykład meble i elementy wyposażenia wnętrz

opracować aplikację mobilną, która zwiększy zaangażowanie twoich pracowników w sprawy firmy oraz poprawi wydajność pracy

 Wejdź do gry

Rynek mobilny rozwija się w bardzo szybkim tempie. Coraz więcej firm dostrzega potencjał mobilnych technologii dotyczący zwiększania sprzedaży i poprawy obsługi klientów. Wartość rynku m-commerce zarówno na świecie, jak i w Polsce, systematycznie rośnie.

Tworzenie aplikacji nie jest już zarezerwowane tylko dla korporacji: prawie połowa spośród zapytanych właścicieli i menedżerów małych firm w Stanach Zjednoczonych już ma bądź planuje wdrożyć aplikacje mobilne do końca 2017 roku[6].

Przedsiębiorcy dostrzegają możliwości aplikacji mobilnych w zakresie zwiększenia wydajności, poprawy procesów wewnętrznych, automatyzacji i zbierania danych w czasie rzeczywistym. Coraz chętniej korzystają także z gotowych aplikacji do tworzenia multimediów, makiet i schematów lub do szybkiego wizualizowania i prezentowania ofert.

Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz i w czym specjalizuje się twoja firma, obecność w świecie mobile staje się obowiązkowa. Urządzenia i aplikacje mobilne przyspieszają zmianę – wszystko jest szybsze, bardziej dostępne, efektywne.

Coraz więcej małych firm zwiększa przychody dzięki sprzedaży swoich produktów i usług poprzez aplikacje mobilne. W czasach mobilnej rewolucji pojawia się coraz więcej możliwości budowania zaangażowania i rozwijania innowacyjnego biznesu. Książka ta może zainspirować cię do poszerzenia wiedzy oraz kompetencji i poszukania nowych sposobów na zwiększenie przychodu.

Czas na MOBILizację. Wejdź do gry.

Przypisy

[1] Więcej informacji o biznesie w świecie mobile znajdziesz w książce Mobilized. An insider guide to the business and future of connected technology, SC. Moatti, Berret-Koehler Publishers, 2016.

[2] Doświadczenie klienta, ang. customer experience, jest postrzegane jako kluczowe dla przyciągnięcia i utrzymania klienta i wyróżnienia się na tle konkurencji. 84 procent firm, które chcą zadbać o klientów, deklaruje, że skupia się na budowaniu ich pozytywnego doświadczenia w świecie mobile, 52 procent klientów rozstaje się z marką z powodu złego doświadczenia w obszarze mobile. Więcej: https://www.superoffice.com/blog/­customer-experience-statistics/, dostęp 30.01.2018.

[3] Zbyt częste notyfikacje push są jednym z głównych powodów, dla których użytkownicy odinstalowują aplikację, dlatego należy tak zarządzać notyfikacjami, aby użytkownik nie stracił poczucia komfortu.

[4] Zachowania użytkowników i ich potencjał dla mobilnego marketingu zostały szeroko opisane w książce Tap: Unlocking the Mobile Economy, Anindya Ghose, MIT Press, 2016.

[5] Mikromomenty to krótkie chwile w trakcie dnia, w których sięgamy po smartfon bez konieczności wykonania konkretnej czynności: w tramwaju, autobusie, kolejce, podczas przerwy w pracy. Pojęcie to zostało ukute przez firmę Google, więcej o mikromomentach można znaleźć na stronie www.thinkwithgoogle.com, dostęp 30.01.2018.

[6] Raport Small Business Mobile Apps: 2017 Survey, Clutch, więcej: https://clutch.co/app-development/resources/small-business-mobile-apps-2017-survey, dostęp 30.01.2018.