Age of Wonders III - poradnik do gry - Norbert "Norek" Jędrychowski - ebook

Age of Wonders III - poradnik do gry ebook

Norbert "Norek" Jędrychowski

0,0

Opis

W poradniku do gry Age of Wonders III znajduje się opis wszystkich najważniejszych elementów rozgrywki, a także szczegółowe porady dotyczące dwóch kampanii i ich zakończeń. W solucji znalazło się więc wytłumaczenie podstawowych zagadnień rozgrywki, gdzie znajdują się objaśnienia najważniejszych terminów oraz podstaw rozgrywki. W rozdziale Mapa świata zostały opisane wszystkie możliwości dostępne na mapie strategicznej gry, a także budowle na jakie można natrafić podczas rozgrywki. W poradniku zawarto również szczegółowy opis miast i ulepszeń, które mogą zostać w nich zbudowane. Nie zabrakło rozdziałów obszernie opisujących rasy oraz klasy, dostępne dla nich jednostki, czary oraz specjalne umiejętności, które czynią daną klasę bądź rasę wyjątkową. W rozdziale Bohaterowie zawarty został gruntowny opis możliwości, jakie stoją przed głównymi postaciami rozgrywki. Prawdziwym „last, but not least” jest rozdział Walka, gdzie zawarte zostały informacje na temat toczenia potyczek oraz większych bitew, dane dotyczące oblężeń miast oraz wskazówki pozwalające na wygrywanie każdego starcia. Całości dopełnia szczegółowa deskrypcja kampanii znajdujących się w grze – ścieżki fabularnej Wspólnoty oraz Elfiego Dworu. Age of Wonders III jest kolejną, czwartą już odsłoną cyklu strategii turowych, którego autorem jest holenderskie studio Triumph. Akcja gry przenosi gracza do fantastycznego świata, zamieszkałego przez różnorodne rasy oraz klasy. Zadaniem gracza jest budowa własnego imperium, złożonego z wielu unikalnych jednostek. Bohaterowie eksplorują mapy, odkrywają nowe lokacje, a także toczą emocjonujące bitwy, które są esencją rozgrywki w Age of Wonders III. Twórcy zadbali o mnogość jednostek oraz terenów, na których graczom przyjdzie toczyć potyczki.

Kampania główna pozwala wcielić się w bohatera walczącego po jednej z dwóch stron – Imperium Wspólnoty lub Trybunału Wysokich Elfów, utworzonego po zjednoczeniu mrocznych i leśnych elfów. Gracz rozpoczyna kampanię jako postać neutralna i to jego własne wybory prowadzą do pozostania neutralnym lub skręcenia w stronę dobra, czy zła.

Poradnik do gry Age of Wonders III zawiera:

  • szczegółowy opis 2 dostępnych w grze kampanii wraz z przedstawieniem dostępnych zakończeń.
  • wytłumaczenie podstawowych zagadnień rozgrywki.
  • porady dotyczące poruszania się na mapie strategicznej oraz eksploracji jej terenów.
  • opis pozwalający na szybką i sprawną rozbudowę miast, a także listę dostępnych w nich ulepszeń.
  • dokładną charakterystykę ras oraz dostępnych dla nich jednostki i wyjątkowych cech.
  • deskrypcję klas wraz z ich specjalnymi jednostkami oraz czarami i badaniami.
  • informacje i porady dotyczące bohaterów oraz ich rozwoju i umiejętności.
  • porady oraz wskazówki tyczące się toczenia walk i oblężeń na mapie bitewnej.

Poradnik do gry Age of Wonders III zawiera wszystkie najwaśniejsze informacje na temat kolejnej części tej popularnej serii. Umieszczono w nim opisy oraz porady dotyczące m.in. walki, nacji, klas, jednostek, czy poszczególnych misji.

Age of Wonders III - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Elfy (High Elf) (Rasy i jednostki)
  • Garść porad (Podstawy)
  • Ludzie (Human) (Rasy i jednostki)
  • Podstawowe informacje o grze (Podstawy)
  • Drakoni (Draconian) (Rasy i jednostki)
  • Krasnoludy (Dwarf) (Rasy i jednostki)
  • Orkowie (Orc) (Rasy i jednostki)
  • Arcydruid (Arch Druid) (Klasy)
  • Gobliny (Goblin) (Rasy i jednostki)
  • Interface i podstawowe informacje (Mapa świata)

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 238

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Age of Wonders IIIporadnik do gry

autor: Norbert "Norek" Jędrychowski

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1474

[email protected]

Spis treści

Age of Wonders III - poradnik do gry

Podstawy

O poradniku

Podstawowe informacje o grze

Garść porad

Mapa świata

Interface i podstawowe informacje

Eksploracja mapy

Budynki i miejsca na mapie strategicznej

Miasta

Podstawowe informacje

Rozbudowa imperium

Dostępne budowle

Walka

Interface

Podstawowe informacje

Bitwy

Wskazówki

Bohaterowie

Podstawowe informacje

Rozwój bohatera

Umiejętności bohaterów

Rasy i jednostki

Ogólne informacje

Elfy (High Elf)

Ludzie (Human)

Orkowie (Orc)

Gobliny (Goblin)

Krasnoludy (Dwarf)

Drakoni (Draconian)

Klasy

Ogólne informacje

Arcydruid (Arch Druid)

Drednota (Dreadnought)

Łotrzyk (Rogue)

Czarownik (Sorcerer)

Teokrata (Theocrat)

Generał (Warlord)

Specjalizacje

Kampania Wspólnoty

Bunt na Północy

Nawiedzone Nirvenkiln

Machinacje

Obowiązki służbowe

Wyspy Rockshoal

Ostatnia szansa

Zagłada fałszywego boga

Koniec starych tradycji

Kampania Elfiego Dworu

Rada praźródeł

Ziemie obiecane

Odrodzenie wiary

Szafirowy Archipelag

Podziemna Erupcja

Przeciwko cieniom

Dzika magia

Furia starożytnych

Mapy do kampanii

Bunt na Północy

Nawiedzone Nirvenkiln (Powierzchnia)

Nawiedzone Nirvenkiln (Podziemia)

Machinacje

Obowiązki służbowe

Wyspy Rockshoal (Powierzchnia)

Wyspy Rockshoal (Podziemia)

Ostatnia szansa (Powierzchnia)

Ostatnia szansa (Podziemia)

Zagłada fałszywego boga (Powierzchnia)

Zagłada fałszywego boga (Podziemia)

Koniec dawnych tradycji (Powierzchnia)

Koniec dawnych tradycji (Podziemia)

Rada praźródeł (Powierzchnia)

Rada praźródeł (Podziemia)

Ziemie obiecane (Powierzchnia)

Ziemie obiecane (Podziemia)

Odrodzenie wiary (Powierzchnia)

Odrodzenie wiary (Podziemia)

Szafirowy Archipelag

Podziemna Erupcja (Powierzchnia)

Podziemna Erupcja (Podziemia)

Przeciwko cieniom (Powierzchnia)

Przeciwko cieniom (Podziemia)

Dzika magia (Powierzchnia)

Dzika magia (Podziemia)

Furia starożytnych

Age of Wonders III - wymagania sprzętowe

Age of Wonders III - poradnik do gry

W poradniku do gry Age of Wonders III znajduje się opis wszystkich najważniejszych elementów rozgrywki, a także szczegółowe porady dotyczące dwóch kampanii i ich zakończeń. W solucji znalazło się więc wytłumaczenie podstawowych zagadnień rozgrywki, gdzie znajdują się objaśnienia najważniejszych terminów oraz podstaw rozgrywki. W rozdziale Mapa świata zostały opisanewszystkie możliwości dostępne na mapie strategicznejgry, a także budowle na jakie można natrafić podczas rozgrywki. W poradniku zawarto również szczegółowy opis miast i ulepszeń, które mogą zostać w nich zbudowane. Nie zabrakło rozdziałów obszernie opisujących rasy oraz klasy, dostępne dla nich jednostki, czary oraz specjalne umiejętności, które czynią daną klasę bądź rasę wyjątkową. W rozdziale Bohaterowie zawarty został gruntowny opis możliwości, jakie stoją przed głównymi postaciami rozgrywki. Prawdziwym "last, but not least" jest rozdział Walka, gdzie zawarte zostały informacje na temat toczenia potyczek oraz większych bitew, dane dotyczące oblężeń miast oraz wskazówki pozwalające na wygrywanie każdego starcia. Całości dopełnia szczegółowa deskrypcja kampanii znajdujących się w grze - ścieżki fabularnejWspólnoty orazElfiego Dworu. Age of Wonders III jest kolejną, czwartą już odsłoną cyklu strategii turowych, którego autorem jest holenderskie studio Triumph. Akcja gry przenosi gracza do fantastycznego świata, zamieszkałego przez różnorodne rasy oraz klasy. Zadaniem gracza jest budowa własnego imperium, złożonego z wielu unikalnych jednostek. Bohaterowie eksplorują mapy, odkrywają nowe lokacje, a także toczą emocjonujące bitwy, które są esencją rozgrywki w Age of Wonders III. Twórcy zadbali o mnogość jednostek oraz terenów, na których graczom przyjdzie toczyć potyczki.

Kampania główna pozwala wcielić się w bohatera walczącego po jednej z dwóch stron - ImperiumWspólnoty lubTrybunału Wysokich Elfów, utworzonego po zjednoczeniu mrocznych i leśnych elfów. Gracz rozpoczyna kampanię jako postać neutralna i to jego własne wybory prowadzą do pozostania neutralnym lub skręcenia w stronę dobra, czy zła.

Poradnik do gry Age of Wonders III zawiera:

szczegółowy opis 2 dostępnych w grze kampanii wraz z przedstawieniem dostępnych zakończeń.

wytłumaczenie podstawowych zagadnień rozgrywki.

porady dotyczące poruszania się na mapie strategicznej oraz eksploracji jej terenów.

opis pozwalający na szybką i sprawną rozbudowę miast, a także listę dostępnych w nich ulepszeń.

dokładną charakterystykę ras oraz dostępnych dla nich jednostki i wyjątkowych cech.

deskrypcję klas wraz z ich specjalnymi jednostkami oraz czarami i badaniami.

informacje i porady dotyczące bohaterów oraz ich rozwoju i umiejętności.

porady oraz wskazówki tyczące się toczenia walk i oblężeń na mapie bitewnej.

Norbert "Norek" Jędrychowski (www.gry-online.pl)

Podstawy

O poradniku

Lekki spacerek po malowniczej krainie.

Poradnik do gry Age of Wonders III został przygotowany na wyższym poziomie trudności (hard). Dla graczy początkujących najlepszy na początek będzie oczywiście poziom łatwy (easy), który pozwoli na zapoznanie się ze sterowaniem oraz podstawami zarówno walki, jak i rozgrywki. Poziom trudny (hard) jest polecany dla graczy, którzy już zaznajomią się z rozgrywką, stoczą kilka bitew, czy ukończą parę misji w kampanii.

Oznaczenia kolorystyczne poradnika

W niniejszym poradniku zostały użyte następujące oznaczenia kolorystyczne:

- kolorpomarańczowy oznacza nazwy bohaterów oraz głównych przeciwników w kampanii oraz imiona innych bohaterów,

- kolorzielony oznacza możliwe do zbadania ulepszenia oraz wszelkiego rodzaju czary, a także umiejętności oddziałów i bohaterów,

- kolorembrązowym zostały oznaczone nazwy jednostek występujących w grze,

- kursywą oznaczono angielskie nazwy, opcje dostępne do wyboru w różnych sytuacjach oraz opcje dialogowe dostępne w kampanii,

- pogrubieniem natomiast zostały oznaczone miejsca możliwe do odwiedzenia na mapie oraz ważniejsze nazwy, sytuacje oraz porady.

Podstawowe informacje o grze

Klimat aż mrozi krew w żyłach.

W grze Age of Wonders III przyjdzie Ci wcielić się w lidera, który poprowadzi swoje Imperium od początku, aż do chwalebnego końca. Twoim zadaniem będzie rozbudowa miast, dbanie o odpowiedni zasób surowcowy oraz eksploracja mapy, a przede wszystkim - szkolenie różnorakich jednostek, nauka czarów oraz emocjonujące starcia. To wszystko w magicznym świecie fantasy. Oto podstawowe informacje, które powinieneś wiedzieć, aby móc swobodnie przystąpić do rozgrywki.

Strategia Turowa

Age of Wonders III jest strategią turową. Oznacza to, że każdy gracz ma określony czas i limitowane "punkty akcji", które może przeznaczyć na wykonywanie ruchu podczas swojej tury. Można więc w tym czasie rozpocząć szkolenie armii, przesunąć bohaterów po mapie, czy przystąpić do oblężenia wrogiego miasta. Po zakończeniu swojego ruchu należy zakończyć turę i poczekać, aż przeciwnik wykona swoje posunięcie. W grze występują dwa rodzaje tur: tury klasyczne oraz tury jednoczesne. W turach klasycznych każdy gracz wykonuje swój ruch po kolei, natomiast w turach jednoczesnych, jak sama nazwa wskazuje, gracze wykonują ruch równocześnie.

Hexy

Zarówno mapa strategiczna jak i bitewna podzielone zostały na sześciokątne pola, zwane hexami. Poruszanie się po obu tych mapach polega właśnie na przemieszczaniu się pomiędzy sąsiednimi sześciokątami. Z każdym pojedynczym hexem może sąsiadować 6 innych, a na każdym jednym może znajdować się jedna armia (złożona maksymalnie z 6 jednostek) lub jedna jednostka (na mapie bitewnej). Wszystkie jednostki znajdujące się na sąsiednim polu w razie ataku dołączą do bitwy, jako wsparcie (maksymalnie więc w bitwie może wziąć udział 7 armii, co daje 42 jednostki).

Bohaterowie

Ekran customizacji bohatera.

Twój lider oraz pomniejsi bohaterowie to najważniejsze jednostki w grze. Zwykle najsilniejsze, posiadające największą ilość punków życia, mogące nosić przedmioty oraz ulepszać swoje umiejętności. W zależności od wybranej rasy oraz klasy początkowo dostępne są różne jednostki, czary oraz badania. Twój lider po Tym, gdy zostanie pokonany w bitwie, odrodzi się po kilku turach w Twojej stolicy (Throne City). Utrata zarówno lidera jak i miasta głównego powoduje przegraną.

Surowce

Surowce to motor napędowy Twojego imperium, są potrzebne do produkcji jednostek, rozwoju miast, czy rzucania czarów. W grze występuje 5 głównych rodzajów surowców. Zdobyć je możesz przez eksplorację mapy, handel z innymi graczami, czy z plądrowania wrogich miast. Dodatkowo, Twoje własne miasta produkują określoną ilość każdego z nich.

Złoto - najważniejszy surowiec, wykorzystywany do produkcji nowych jednostek oraz rozbudowy miast. Dodatkowo każda jednostka oprócz złota potrzebnego na produkcję wymaga odpowiedniej ilości tego surowca na utrzymanie.

Mana - surowiec służący głównie do rzucania zaklęć oraz tworzenia przedmiotów. Podobnie jak z jednostkami, niektóre zaklęcia wymagają dodatkowo określonej ilości tego surowca na turę.

Punkty produkcji - każde miasto ma określoną liczbę punktów produkcji, od których zależy jak szybko zostanie ukończone rekrutowanie jednostki, czy budowa budynku. Działa to w następujący sposób: jeżeli posiadasz 50 punktów produkcji, a chcesz wyprodukować jednostkę kosztującą 150 złota, zajmie to 3 tury.

Punkty wiedzy - punkty potrzebne, aby przeprowadzać badania. Każde badanie wymaga określonej ilości tych punktów, których ilość można zwiększyć np. odpowiednimi budynkami.

Populacja - ostatni z surowców określa jak szybko Twoje miasta będą się rozrastać. Na każdy poziom potrzebna jest odpowiednia ilość ludzi, natomiast wzrost ludności można zapewnić przez rozbudowę miasta i odpowiednich budynków. Im wyższy jest owy wzrost tym szybciej miasto będzie się rozwijać i obejmować większe tereny.

Rasy i klasy

Księga pokazująca dostępne badania.

W grze występuje kilka rodzajów różnych ras oraz klas. W zależności od ich wyboru Twoje początkowe jednostki oraz miasto będą innego rodzaju. Wybór rasy wpływa również na teren, w jakim Twoje miasta będą się lepiej rozwijać. Wybór klasy natomiast ma wpływ głównie na dostępne badania, czary oraz unikalne jednostki, inne dla każdej klasy.

Dostępne rasy: Drakoni (Draconian), Krasnoludy (Dwarf), Gobliny (Goblin), Elfy (High Elf), Ludzie (Human) oraz Orki (Orc).

Dostępne klasy: Arcydruid (Arch Druid), Drednot (Dreadnought), Łotrzyk (Rogue), Czarownik (Sorcerer), Teokrata (Theocrat) i Generał (Warlord).

Dyplomacja

Gdy podczas gry spotkasz innego gracza (jego armię bądź miasto) odblokujesz możliwość rozmów dyplomatycznych z danym liderem. W zależności od relacji z innym graczem dostępne są różnorakie statusy:

Nieznane (Unknown) - status przed spotkaniem z innym graczem.

Neutralne (Neutral) - po spotkaniu się z graczem status ten ustalany jest automatycznie. Możesz wtedy rozpocząć oferowanie propozycji np. wymiany handlowej.

Pokój (Peace) - postanowiłeś nie atakować się wzajemnie z innym graczem. Jeżeli chcesz zaatakować innego gracza musisz zerwać pokój. Nie możesz też dokonać ataku aż do następnej tury.

Przymierze (Alliance) - sojusz z innym graczem. Jeżeli odpowiednia opcja jest włączona możliwe jest zwycięstwo sojuszu, po wyeliminowaniu wszystkich innych graczy, niebędących jego członkami. Armie sojuszników mogą się wspierać w bitwach, dodatkowo mapa zostanie odsłonięta nad miastami i armiami przyjacielskiego gracza.

Wojna (At War) - będąc w stanie wojny możesz bez żadnych przeszkód atakować miasta i armie przeciwnika. Uważaj jednak, gdyż on najprawdopodobniej odpłaci się tym samym.

Tworzenie nowej gry

Ekran tworzenia nowej gry.

Aby utworzyć nową grę należy wybrać opcję Nowa losowa mapa (New random map). Na początkowym ekranie można wybrać kolejno: ilość graczy, poziom trudności tych sterowanych przez AI, rozmiar mapy, jej typ oraz przebieg (Flow) gry (różnica w ilości startowych miast, czy jednostek). Wybierając opcję zaawansowane (Advance) może ustalić dodatkowo, czy mapa ma być dwupoziomowa (Surface + Underground) oraz zezwolić na tworzenie własnych bohaterów, bądź też nie (Wybierz dla wszystkich; Allow custom leaders). W zakładce Rozwój gry (Game flow) można dodatkowo ustalić takie opcje jak wielkość miasta i armii startowej, odległość graczy od siebie, czy zasobność mapy w skarby, miasta, siedliska (Dwellings). W zakładce Geografia (Geography) natomiast można ustalać typy terenów, jakie mają przeważać na mapie.

W kolejnym oknie można ustalić liczbę żywych graczy oraz poziom graczy sterowanych przez komputer. Dodatkowymi elementami są limity tur, czasu na turę oraz wybranie drużyn startowych bądź zezwolenie na zwycięstwo sojuszu. Można również ustalić, czy bitwy taktyczne mają być rozgrywane zawsze, czy tylko w przypadku starć pomiędzy graczami komputerowymi. W opcjach zaawansowanych można z kolei ustalić ilość startową surowców oraz odkrytych badań. Dodatkowo możliwe jest ustalenie maksymalnej liczby bohaterów oraz ich poziomu. Ostatnimi opcjami do ustalenia są: eksploracja mapy (mapa zostaje odsłonięta już na starcie) oraz możliwość zakładania miast (jeżeli zakładka zostanie odznaczona można tylko odbudowywać najechane wcześniej miasta). Ostatecznym elementem przed rozpoczęciem gry jest wybór bohatera bądź, jeżeli została zaznaczona odpowiednia opcja, stworzenie nowego.

Garść porad

Najważniejsza porada - bez kija nie podchodź.

1. Znajdź swoją ulubioną rasę. Najlepiej pograć wszystkimi kilka scenariuszy, aby zobaczyć, które jednostki najlepiej "leżą" i z którymi subiektywne odczucia były jak najbardziej pozytywne. Dzięki temu zmaksymalizujesz swoją skuteczność w rozbudowie imperium oraz w bitwach, a także zwiększysz przyjemność płynącą z gry, gdyż dużo lepiej gra się właśnie lubianą i znaną rasą.

2. To samo tyczy się klasy, która ma również bardzo duży wpływ na rozgrywkę, szczególnie na badania oraz dostępne dla bohatera zaklęcia. Różne połączenia rasa-klasa zapewniają inne bonusy, dzięki eksperymentom być może odkryjesz połączenie, które uczyni Cię niezniszczalnym. Wybór powinien zależeć od Twojego stylu gry, np. jeśli lubisz grać defensywnie dobrym wyborem będzie Teokrata (Theocrat), natomiast dla graczy ofensywnych Generał (Warlord) lub Drednot (Dreadnought).

3. Eksploruj mapę - to bardzo ważne, abyś jak najszybciej, przed innym rywalami, odkrywał jak największą część mapy, zbierał dostępne surowce oraz pokonywał niezależne drużyny, dzięki czemu Twoje jednostki nabiorą trochę doświadczenia, a miasta będą mogły się swobodnie rozwijać, po oczyszczeniu struktur z niechcianych oddziałów.

4. Dbaj o swoich bohaterów - w większości przypadków ich utrata jest nieodwracalna, a przecież levelowanie bohatera i zdobycie dla niego ekwipunku zajmuje trochę czasu. Zadbaj o to, aby nie wałęsał się wiec po mapie sam, gdyż będzie wtedy łatwym celem.

5. Zadbaj również o dobre stosunki z miastami niezależnymi, które będą zlecać Ci różne zadania. Po wykonaniu niektórych otrzymasz jednostki lub złoto, czasem przedmioty, a w niektórych wypadkach owe miasto przyłączy się do Ciebie. Jeśli nie przejmujesz się charakterem ("karmą") możesz je śmiało atakować, jednak wiąże się to właśnie ze spadkiem karmy oraz potencjalnymi stratami w bitwie.

6. Kontrola nad Siedliskiem może przynieść znaczące korzyści. Dostępne jednostki są całkiem drogie, jednakże wyróżniają się również przydatnymi umiejętnościami i dobrymi statystykami.

7. Zadbaj o zróżnicowaną armię, w której będzie wiele rodzajów jednostek, najlepiej zadających różne typy obrażeń. Pozwoli to na wykorzystanie ich możliwości w walce do maksimum i większą manewrowość na polu bitwy.

8. Pamiętaj o wykonaniu wszystkich czynności, które chcesz, przed zakończeniem tury - wybierz więc badanie, budynki do budowania czy jednostki, które chcesz rekrutować. Nie zapomnij także o wykorzystaniu dostępnych dla jednostek punktów ruchu i przesunięciu ich na mapie strategicznej.

9. Warto przynajmniej częściowo poznać umiejętności jednostek, dostępne badania oraz czary, zależne od klasy. Pozwoli Ci to na lepsze dopasowanie taktyki i wybór armii w przypadku walki z przedstawicielem danej rasy i klasy.

10. Często zapisuj stan gry. Umożliwi to powtarzanie bitew w przypadku niekorzystnych rezultatów oraz rozgrywanie kluczowych momentów w inny sposób, gdy nie będą one zbytnio udane.

Rozpoczęcie rozgrywki

Od dobrego startu zależy przyszłość imperium.

Odpowiedni start to połowa sukcesu. Już na początku, niezależnie od wybranego scenariusza, rasy czy klasy głównego bohatera, powinieneś zadbać o kilka rzeczy, co pomoże Ci na zdobycie przewagi nad przeciwnikami. Oto kilka z nich, o które musisz zadbać już od pierwszej tury rozgrywki.

1. Przyłącz bohatera. Na początku rozgrywki oraz w późniejszych jej etapach rożni bohaterowie będą chcieli przyłączyć się do Twojej armii. Warto z tego skorzystać i otoczyć owych bohaterów szczególną troska, zadbać o odpowiednią obstawę dla nich, a także postarać się wypróbować ich na początku w łatwiejszych bitwach, oczyszczaniu struktur i walce z drużynami niezależnymi (Independent), tak, aby podnieśli oni swoje umiejętności chociaż trochę oraz zdobyli jakieś ciekawe przedmioty.

2. Wybierz badanie. Od samego początku zadbaj o odpowiednie ulepszenia, które w danej chwili się przydadzą. Pamiętaj, że jeżeli nie wybierzesz żadnego badania, punkty wiedzy przepadają. Bardzo złym pomysłem jest również utrata lidera w początkowych starciach - postęp nad badaniami zostanie wstrzymany do czasu odrodzenia się głównego bohatera. Nie będziesz mógł również rzucać w tym czasie zaklęć.

3. Odkryj jak największą część mapy. Wyślij jednostki w każdym możliwym kierunku, najlepiej te posiadające dużą ilość punktów ruchu oraz umiejętności zmniejszające koszt poruszania się po różnych typach terenów. Pozwoli Ci to przede wszystkim na zebranie okolicznych "kupek" z surowcami, darmowymi ulepszeniami dla miasta czy punktami badań. Wiedza na temat okolicznych miast i lokalizacji przeciwników będzie również kluczowa w niedalekiej przyszłości.

4. Oczyść okolice swojej stolicy. Mowa tu o strukturach, a także miejscach, z których wylęgają się rożnej maści przeciwnicy. Pozwoli to na spokojny rozwój Twojego miasta, jednostki nabiorą trochę doświadczenia, a bohaterowie być może znajdą jakiś ciekawy przedmiot.

5. Zadbaj o rozbudowę miasta i jego obronę. Postaraj się wiec wybudować jak najszybciej budynki zwiększające punkty produkcji oraz koszary, umożliwiające rekrutację lepszych jednostek. Przyda się również palisada, która zapewni pewną przewagę w przypadku ataku przeciwnika.

6. Wykonuj zadania zlecane przez niepodległe miasta i Siedliska. Zwykle nie są one trudne i polegają na pokonaniu drużyny przeciwników. Nagrodami są złoto i jednostki, a czasami miasto przyłączy się do Ciebie. Jest to zdecydowanie tańszy sposób niż "kupowanie" niepodległego miasta, a ze złotem (i jego brakiem) musisz się liczyć najbardziej właśnie na początku rozgrywki.

7. Postaraj się odbudować zniszczone miasto, jeżeli to tylko możliwe. Jest to znacznie lepszy sposób niż zakładanie od zera własnego. Jeśli nie ma takiej możliwości pamiętaj o założeniu miasta w miejscu, gdzie znajduje się wiele struktur, zapewniających różne bonusy.

8. Rozpocznij rekrutację jednostek. Każda jednostka potrzebuje określonego czasu na rekrutację. Im wcześniej zaczniesz je werbować, tym szybciej silniejsza będzie Twoja armia. Pamiętaj również o ciągłej rozbudowie miast. Jeżeli nie prowadzisz z nikim wojny możesz zmniejszyć rekrutację, jednakże dalej ją prowadź, do zdobycia zadowalającej liczby jednostek. Pokój nigdy nie jest trwały, a przeciwnik, który zmierza w Twoim kierunku zwykle nie ma dobrych zamiarów. Nie zapomnij rzymskiej maksymy: "Si vis pacem, para bellum".

Mapa świata

Interface i podstawowe informacje

Age of Wonders III - interfejs mapa strategiczna

Opis Age of Wonders III - interfejs mapa strategiczna

Przegląd

- Za pomocą tego okienka można szybko przeglądnąć posiadane armie, miasta, bohaterów oraz sprawdzić cele zwycięstwa i dostępne questy.

Okno dyplomacji

- Przełącza w menu, w którym można wymieniać się z innymi graczami, pertraktować, zawierać sojusze, wypowiadać wojny, itp.

Księga Cudów

- Pozwala na przeglądanie Księgi Cudów (Tome of Wonders).

Informacje o surowcach

- Małe okienko pokazujące stan posiadania oraz produkcję surowców.

Struktura

- Informacje o zaznaczonej strukturze i bonusach jakie udostępnia posiadanie jej w swojej

Domain

.

Historia wydarzeń

- Pozwala na przeglądanie wydarzeń, które miały miejsce w grze.

Ustawienia mapy.

Ustawienia gry.

Karma

- Pokazuje karmę gracza. Negatywna jest następstwem złych uczynków (np. niszczenia miast), a dobre uczynki są nagradzane punktami dodatnimi.

Zadowolenie Imperium

- Informuje o nastrojach panujących w Imperium gracza.

Informacje o stanie bohatera (aktywny bądź czekający na odrodzenie się).

Informacje o aktualnie przeprowadzanym badaniu oraz jego stanie.

Księga czarów

- Pozwala na wybranie i przygotowanie zaklęcia o globalnym działaniu.

Przycisk umożliwiający zakończenie tury.

Informacja o pozostałych graczach.

Minimapa

- Pozwala na szybkie przemieszczanie się pomiędzy wybranymi miejscami.

Mapa strategiczna jest miejscem, w którym toczy się główna rozgrywka. To na niej zakładasz miasta, inicjujesz bitwy oraz zdobywasz surowce. Początkowo mapa świata jest niezbadana, zasłonięta przez mgłę wojny. Aby odsłaniać jej kolejne części musisz budować lub zdobywać strażnice oraz poruszać się swoimi armiami, aby zwiększać ich zasięg widzenia. Jak najszybsze odkrycie większości mapy zapewni Ci przewagę w postaci posiadania wiedzy o pozycji przeciwników, ich miast i armii oraz miejscach, w których możesz zdobywać zasoby lub budować miasta czy fortece.

Interface

Najważniejsze informacje, jakie znajdują się na głównym ekranie mapy strategicznej, to informacje zawarte w punkcie [4]. Mówią one o całej produkcji Twojego imperium, stanie wszystkich surowców i o ich zmianie na turę. Kolejne istotne elementy znajdują się w lewym dolnym rogu, mianowicie są to informacje o przebiegu gry, turze oraz stanie Twojego lidera [11].

Ostatnie istotne informacje znajdują po prawej stronie mapy - możesz z nich się dowiedzieć o przeciwnikach [15], przygotować zaklęcie [3] oraz zakończyć turę [14]. Na minimapie natomiast możesz zobaczyć informacje o miastach, armiach oraz strukturach znajdujących się na mapie. W zależności od tego, co wybrałeś w ustawieniach mapy [7], takie informacje ujrzysz.

Sterowanie

Mapy są barwne i zróżnicowane, warto na nie spojrzeć z odpowiedniej perspektywy.

Poruszać mapą możesz za pomocą klawisz WSAD lub za pomocą myszki. Klikając LMP na minimapie przeniesiesz się w wybrane miejsce. Dodatkowo mapę można dowolnie przybliżać i oddalać za pomocą kółka myszy lub klawiszy X i Z. Mapa może być również obracana przy użyciu klawiszy Q i E. Aby przemieścić jednostki po mapie świata należy kliknąć na wybranym polu PPM.

Wszystkie przyciski odpowiadające za sterowanie mogą zostać dowolnie zmienione w ustawieniach gry.

Eksploracja mapy

Odkrycie mapy w ustawieniach gry znacząco ułatwi rozgrywkę.

Na początku każdej rozgrywki mapa jest zazwyczaj zakryta przez tzw. mgłę wojny, chyba że zostało to zmienione w ustawieniach gry. Ważne jest więc, aby jak najszybciej odkryć możliwie największą część mapy, dzięki czemu zdobędziesz rozpoznanie w terenie, odnajdziesz pozycje innych graczy i będziesz mógł z nimi nawiązać stosunki dyplomatyczne oraz odnajdziesz skarby.

Poruszanie się i punkty ruchu

Każdą rozgrywkę rozpoczynasz w określonym miejscu z pewnymi jednostkami oraz liderem Twojej frakcji. Wszystkie z wymienionych oddziałów posiadają skończoną ilość punktów ruchu, które mogą zostać użyte w danej turze. Punkty te są wykorzystywane do przemieszczania się po hexach, a ich ilość, potrzebna na wykonanie ruchu, jest uzależniona od typu terenu, po którym chcesz przemieścić jednostkę. Aby sprawdzić ile punktów zużyjesz na wykonanie ruchu najedź myszką na pole, na które chcesz się przesunąć i zaczekaj chwilę, a stosowna informacja pojawi się na ekranie. Dodatkowo, nie przez każdy rodzaj terenu można przejść - np. w podziemiach (Skalne ściany jaskiń), czy tez niektóre góry (Nieprzebyte góry). W przypadku, gdy na wąskim przejściu pomiędzy terenami, których nie możesz przebyć znajduje się wroga armia, jedynym sposobem na otwarcie sobie drogi jest jej pokonanie lub znalezienie innego przejścia.

Pamiętaj, że nie każda jednostka ma taką samą ilość punktów ruchu. Maksymalny zasięg armii zależy więc od jednostki, która tych punktów ma najmniej. Niewykorzystane punkty ruchu innych jednostek przepadają wraz z zakończeniem tury. Jeżeli chcesz je przemieścić dalej musisz rozdzielić swoją armię. Nie zapomnij również, o różnych możliwościach poruszania się - niektóre jednostki mogą poruszać się tylko po wodzie, a np. te posiadające zdolność latania mogą bez żadnej kary do punktów ruchu pokonywać góry i inne przeszkody.

Oto potrzebna ilość punktów ruchu na przebycie danego terenu:

Żyzne równiny (Fertile Plains) - 4

Pustkowia (Barrens) - 4

Jezioro lawy (Lava Pool) - 4

Zamarznięte (Frozen) - 4

Mokradła (Wetlands) - 6

Ziemne ściany jaskiń (Dirt Cavern Walls) - 6

Gęsta roślinnośc (Dense Vegetation) - 6

Nadbrzeżne góry (Coastal Mountains) - 12

Góry (Mountains) - 12

Nieprzebyte góry (Impassable Mountains) - brak możliwości pokonania tego terenu

Skalne ściany jaskiń (Rock Cavern Walls) - brak możliwości pokonania tego terenu

Zablokowane (Blocked) - brak możliwości pokonania tego terenu

Możliwe jest również poruszanie się po wodzie, jednakże dla "normalnej" armii, której jednostki nie potrafią pływać bądź latać, potrzebne jest badanie Podstawowa żegluga (Basic Seafaring), dzięki któremu w momencie, gdy Twoje jednostki przemieszczą się na pole wodne, zostaną one załadowane na łodzie. Na zaokrętowanie potrzeba czasu, co w grze reprezentowane jest utratą wszystkich pozostałych punktów ruchu w momencie załadowania na statki.

Drogi

Tworzenie dróg jest możliwe za pomocą jednostek Budowniczych (Builder), które dostępne są po zbudowaniu w mieście Domu budowniczych(Builder's Hall)