Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Stos cech oferty przedsiębiorstwa to przełomowa publikacja, która dekonstruuje klasyczne kategorie Marketing Mixu, a następnie odbudowuje je w nowym, uproszczonym modelu opartym na dwóch podstawowych wymiarach: źródle wartości oraz różnorodności wartościowania. Dzięki inspiracji procesem alchemicznej przemiany, zaprezentowanym w popularnym serialu Full Metal Alchemist, autor przedstawia innowacyjne podejście do analizy i projektowania oferty, które jest jednocześnie prostsze i bardziej precyzyjne niż jego pierwowzór.
Książka udowadnia, że nowy model nie tylko odwzorowuje znane elementy produktu, ceny, dystrybucji i promocji, ale również w naturalny sposób uwzględnia obszary takie jak inżynieria jakości czy procesy wewnętrzne, które były pomijane w klasycznym Marketing Mixie. Ujęcie cech oferty w formie parametrów liczbowych otwiera drogę do szczegółowych analiz i optymalizacji, umożliwiając przedsiębiorcom świadome projektowanie całych łańcuchów dostaw, od surowców po klienta końcowego.
Mateusz Minkus jest autorem, który z pasją łączy teorię zarządzania z unikalnymi, interdyscyplinarnymi inspiracjami. Jako twórca modelu "Stosu cech oferty przedsiębiorstwa", udowadnia, że innowacyjne myślenie o biznesie może czerpać z nietypowych źródeł. Jest również założycielem wydawnictwa Autor Chrzestny, w którym sam dba o skład i przygotowanie publikacji, zapewniając ich wysoką jakość. Jego praca naukowa i zaangażowanie w promowanie nowych koncepcji biznesowych są odzwierciedleniem jego dążenia do łączenia teorii z praktyką.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 43
Rok wydania: 2025
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Kształtowanie oferty przedsiębiorstwa jest ważnym zadaniem każdego przedsiębiorcy. Od oferty zależy czy i na jakich zasadach inni będą chcieli z nami współpracować.
Shaping a company's offer is an important task for every entrepreneur. The offer determines whether and on what terms others will want to cooperate with us.
Klasycznie już wszystkie cechy oferty klasyfikuje się do jednej z 4 zaproponowanych przez McCarthy’ego kategorii Miksu Marketingowego. W późniejszym okresie Robert Lauterborn zaproponował odmienne nazewnictwo tych kategorii, aby lepiej odwzorować perspektywę klientów. Tymi kategoriami są 1 :
Classically, all features of an offer are classified into one of the 4 categories of the Marketing Mix proposed by McCarthy. Later, Robert Lauterborn proposed a different naming for these categories to better reflect the customers' perspective. These categories are 1 :
Produkt/ Wartość dla klienta
Cena/Koszty
Dystrybucja/Wygoda nabycia
Promocja/Komunikacja
Product/Customer Value
Price/Costs
Place/Convenience
Promotion/Communication
Pojawiły się jeszcze bardziej rozbudowane modele, które wchodziły coraz bardziej na zaplecze przedsiębiorstwa, które uwzględniały takie czynniki jak pracownicy, procesy a nawet składniki materialne.
Even more elaborate models have emerged, delving deeper into the company's back-end, which included factors such as employees, processes, and even physical evidence.
Zgodnie z zasadami procesu budowy mądrości, wzorowanej na modelu przemiany alchemicznej zaprezentowanej w serialu Full Metal Alchemist, mamy 3 etapy budowy nowego modelu 2 :
According to the principles of the wisdom-building process, modeled on the alchemical transformation model presented in the Full Metal Alchemist series, we have 3 stages of building a new model 2 :
Zrozumienie - to poznanie naturalnej struktury i właściwości badanej koncepcji.
Dekonstrukcja - to praca rozbicia struktury koncepcji, tak aby można było na bazie rozpoznanych elementów wykonać nowy model teoretyczny.
Odbudowa - to zbudowanie nowego modelu teoretycznego.
Understanding - it is getting to know the natural structure and properties of the studied concept.
Deconstruction - it is the work of breaking down the structure of the concept, so that a new theoretical model can be created based on the recognized elements.
Reconstruction - it is building a new theoretical model.
Główną różnicą między budową mądrości, a przemianą alchemiczną, jest fakt, że nowy model teoretyczny musi być zgodny ze starą koncepcją we wszystkich potwierdzonych fenomenach.
The main difference between building wisdom and alchemical transformation is the fact that the new theoretical model must be consistent with the old concept in all confirmed phenomena.
To znacznie silniejsze ograniczenie niż alchemiczna zasada równoważnej wymiany, która zakłada, że na najbardziej elementarnym poziomie nowa rzecz może być złożona się jedynie z tych klocków , które zostały uzyskane w dekonstrukcji.
This is a much stronger constraint than the alchemical principle of equivalent exchange, which assumes that at the most elementary level, a new thing can only be composed of those blocks that were obtained in deconstruction.
Publikacja jest podzielona na 3 części: W pierwszej są opisane wnioski ze zrozumienia klasycznego Marketing Mix. Następnie w części Dekonstrukcji w kolejnych rozdziałach opiszę wymiary poznane w etapie Zrozumienia. Na końcu w części poświęconej odbudowie w kolejnych rozdziałach omówię z przykładami mapowanie kategorii klasycznego Marketing Mix oraz wskażę elementy nowego modelu, które nie były przewidziane przez Marketing Mix, ale są znane z innych teorii zarządzania.
The publication is divided into 3 parts: The first part describes the conclusions from understanding the classic Marketing Mix. Then, in the Deconstruction part, in the following chapters, I will describe the dimensions learned in the Understanding stage. Finally, in the part devoted to reconstruction, in the following chapters, I will discuss with examples the mapping of the classic Marketing Mix categories and indicate the elements of the new model that were not foreseen by the Marketing Mix but are known from other management theories.
Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy jest fakt, że właściwie tylko produkt (ściślej niektóre jego funkcje) jest tym, na czym zależy użytkownikowi końcowemu. Pozostałe elementy Marketing Mix to cechy opisujące sposób radzenia sobie z przeszkodami, jakie świat stawia między klientem a dostawcą.
The first thing that catches the eye is the fact that actually only the product (more precisely, some of its functions) is what the end user cares about. The other elements of the Marketing Mix are features that describe how to deal with the obstacles that the world puts between the customer and the supplier.
W ten sposób wyróżniamy pierwszy wymiar: źródło wartości.
In this way, we distinguish the first dimension: the source of value.
Produkt ma swoją wartość wewnętrzną, wynikającą z tego jaki jest. Sam jest źródłem swojej wartości. Cena, Dystrybucja i Promocja mają źródło wartości na zewnątrz. Ich wartość związana jest z wartością powiązanego z nimi produktu.
A product has its own intrinsic value, resulting from what it is. It is the source of its own value. Price, Distribution, and Promotion have an external source of value. Their value is related to the value of the product associated with them.
Kolejnym krokiem jest zrozumienie w jaki sposób klienci dokonują wyborów. Można zauważyć, że część cech jest jednolicie oceniana przez większość klientów. Np. klienci w mitycznych warunkach Ceteris paribus 3 będą zawsze się skłaniali do tańszej opcji. Inne są oceniane sposobami dającymi rozbieżne oceny. Np. każdy klient ma inną odległość od domu do sklepu.
