Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
W roczniku 2024/2025 Redakcja Czasopisma MATINF publikuje szkice z tomu drugiego książki G.M.Fichtenholz'a "Rachunek różniczkowy i całkowy", do samodzielnej nauki kurs programowania poprzez język Javascript, przemyślenia z lektury "Fizyka" Dawida Halliday’a i Roberta Resnick’a oraz dodatkowe artykuły komponujące całość proponowanego programu nauczania.
Plik obejmuje cały, do sierpnia uaktualniany rocznik Czasopisma MATINF z aktualnym numerem na początku, nie uwzględnia numerów specjalnych. Publikacja w okolicach ostatniego poniedziałku miesiąca poprzedzającego. Redakcja Czasopisma MATINF z góry przeprasza za błędy ortograficzne, interpunkcyjne, składniowe, stylistyczne, ... Redakcja Czasopisma MATINF nie udziela żadnych gwarancji jakości treści.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 105
Rok wydania: 2024
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Numer:
MATINF 12/2025
modulo sierpień
Stron:
7
Data wydania:
28lipca 2025
Druk:
bez drukowanych egzemplarzy
Adresy Redakcji:
Witryny informacyjne, regulaminy:
https://github.com/czasopismo-MATINF/Czasopismo-MATINF
Czytelnik:
osoba samodzielnie ucząca się, student
Cel:
systematyczne kursy podstaw programowania, matematyki, algebry i analizy matematycznej, artykuły o takowej tematyce; recenzje książek do nauki, narzędzi do programowania, listy zasobów informatycznych, serwisów internetowych; zestawienia wiedzy ogólnej, sprawozdania z wyszukiwania informacji w sieci Internet; po dwudziestu latach wybuchu programistycznego niepotrzebna już promocja programowania, ale powrót na jego podstawowy poziom i znalezienie miejsca dla jego podstaw przy potwornie zwiększającym się stopniu skomplikowania algorytmów oraz narzędzi programistycznych; systematyczny zbiór powszechnie znanych pomysłów i idei; obrazowanie interdyscyplinarnego podejścia do nauki z przewagą matematyki oraz informatyki; próby tworzenia wielogałęziowej podstawy nauczania; obrazowanie sposobu tworzenia notatek z wykładów;
Wstęp do bieżącego numeru:
Spis treści oraz podsumowanie Rocznika Czasopisma MATINF 2024/2025.
Spis aktualnie rozwijanej zawartości:
szkice kursu z analizy matematycznej
kurs programowania w języku JavaScript
historia nauki i techniki
szkice z podstaw fizyki
recenzje książek
indeks wiadomości technicznych
------------------------
SPIS TREŚCI:
------------------------
0 SIERPIEŃ 2024
------------------------
1 WRZESIEŃ 2024
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 12. ::GMFII-RVIII:: Całki nieoznaczone.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 1.
ZIELONA
Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 1. ::RHFI-R1:: Pomiary fizyczne, czyli Redakcja ma problem.
CZARNA
Notatka 17. Czterech Muszkieterów Informatyki.
------------------------
2 PAŹDZIERNIK 2024
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 13. ::GMFII-RIX:: Całka oznaczona.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 2.
ZIELONA
Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 2. ::RHFI-R2:: A zatem wektory ...
CZARNA
Notatka 18. Nie-pewna klasyfikacja symulacji komputerowych.
------------------------
3 LISTOPAD 2024
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 14. ::GMFII-RX:: Zastosowania rachunku różniczkowego do geometrii, mechaniki i fizyki.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 3.
ZIELONA
Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 3. ::RHFI-R3:: Ile wymiarowa jest mechanika?
CZARNA
Sprawozdanie 9. Seryjnie produkowane roboty człowiekokształtne.
------------------------
4 GRUDZIEŃ 2024
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 15. ::GMFII-RXI:: Szeregi nieskończone o wyrazach stałych. Część 1.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 4.
ZIELONA
Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 4. ::RHFI-R4:: Kilka pytań o ruchu.
CZARNA
Sprawozdanie 10. Mózg a połączenie z komputerem.
------------------------
5 STYCZEŃ 2025
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 16. ::GMFII-RXI:: Szeregi nieskończone o wyrazach stałych. Część 2.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 5.
ZIELONA
Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 5. ::RHFI-R5:: Co to jest dynamika? Część 1.
NIEBIESKA
Sprawozdanie 11. Matematyka: krzywe eliptyczne. Czyli jak czytać książki matematyczne bez zrozumienia i jak robić notatki. O uczeniu się matematyki bez dowodów na podstawie książki Serge'a Lang'a "Elliptic Curves Diophantine Analysis".
------------------------
6 LUTY 2025
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 17. ::GMFII-RXII:: Ciągi i szeregi funkcyjne.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 6.
ZIELONA
Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 6. ::RHFI-R6:: Co to jest dynamika? Część 2.
ZŁOTA
R.U.M.T.P. Rozproszony Uniwersytet Matematyczno-Techniczno-Przyrodniczy.
------------------------
7 MARZEC 2025
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 18. ::GMFII-RXIII:: Całki niewłaściwe. Część 1.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 7.
ZIELONA
Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 7. ::RHFI-R7:: Praca, energia, praca, energia ...
ZIELONA
Notatka 19. Wątpliwość Redakcji w teorii ewolucji.
------------------------
8 KWIECIEŃ 2025
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 19. ::GMFII-RXIII:: Całki niewłaściwe. Część 2.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 8.
ZIELONA
Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 8. ::RHFI-R8:: A może jednak perpetuum mobile istnieje gdzieś w świecie cząstek elementarnych?
ZIELONA
Notatka 20. O potrzebnej książce do geografii.
------------------------
9 MAJ 2025
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 20. ::GMFII-RXIV:: Całki zależne od parametru. Część 1.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 9.
ZIELONA
Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 9. ::RHFI-R9:: Czy rzut maczugą indiańską to to samo, co rzut bumerangiem?
ZIELONA
Notatka 21. O potrzebnej książce do chemii, czyli konfigurowalność rzeczywistości.
------------------------
10 CZERWIEC 2025
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 21. ::GMFII-RXIV:: Całki zależne od parametru. Część 2.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 10.
ZIELONA
Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 10. ::RHFI-R10:: Czym różni się zderzenie od wybuchu?
ZIELONA
Notatka 22. Paradoks Olbers'a.
------------------------
11 LIPIEC 2025
NIEBIESKA
Kurs analizy matematycznej. Szkic 22. ::GMFII:: Zamiast podsumowania - lista książek.
CZARNA
Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 11.
ZIELONA
Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 11. ::RHFI-(11-13):: Redakcji kręci się w głowie.
SZARA
Sprawozdanie 12. Fuzja termojądrowa.
ZŁOTA
Notatka 23. Wszechświat jako symulacja.
------------------------
12 SIERPIEŃ 2025
SPIS TREŚCI
ZŁOTA
Podsumowanie roku 2024/2025.
------------------------
FILOZOFIAFILOZOFIAFILOZOFIAFILOZOFIAFIL
Podsumowanie roku 2024/2025.
Chociaż Redakcja jako tako stara się uciekać od niemożliwych wyzwań, to w tym wyścigu z samą sobą puściła się za nią w pogoń i siedzi jej na tylnym kółku potrzeba klasyfikacji nauki, teorii naukowych i stworzonego świata.
MATEMATYKA
Redakcji udało się lub gdzieś zasłyszałarozdział matematyki(czy to nie powinna być nazwa własna?) na podstawie różnicy pomiędzy algebrą a matematyką kształtu, do której Redakcja zalicza analizę matematyczną, równania różniczkowe, układy dynamiczne, geometrię, topologię – wszystkie wykorzystywane w teorii rozmaitości. Nie jest to rozdział idealny, bo jak w nim zmieścić n.p. rachunek prawdopodobieństwa i statystykę, teorię gier, ekonomię matematyczną czy zajmowanie się logiką lub możliwościami aksjomatyk? Czytelnik sam może wpaść na pomysł, by do budowania takiej klasyfikacji wykorzystać katalog biblioteczny oraz spisy książek wydawanych w długich, matematycznych seriach wydawniczych, których listę tych, z którymi się zetknęła, Redakcja opublikowała w ::CzMATINF-11/2023/2024-Not.15::. Dodatkowo Redakcja zauważyła, że klasyfikacja matematyki odbija się w językach programowania i ich możliwościach. Tylko po co Redakcji takie klasyfikacje?
KLASYFIKACJA NAUKI
IRedaktor Redakcji, który przygotował ten Rocznik Czasopisma MATINF, zastanawiając się nad tym pytaniem, wykrył następujące dwie odpowiedzi:
klasyfikacja nauki ma pomóc osiągnąć coś, co w języku angielskim nazywa się „cultural literacy” (Czasopismo MATINF na razie ogranicza się do „mathematics literacy” lub „computer literacy”, najwyżej do „science literacy”)
klasyfikacja nauki daje pomysły na nowe, potrzebneprogramy kształcenia oraz możliwe do zdobycia zawody
PROGRAMOWANIE
N.t.p. w tym roku Redakcja, chociaż tego na razie nie publikowała, zastanawiała się nad procesem tworzenia dużych aplikacji, przy których powinno współpracować wiele zespołów specjalistów,w oparciu o frameworki