Rocznik Czasopisma MATINF 2024/2025 - Redakcja Czasopisma MATINF - ebook

Rocznik Czasopisma MATINF 2024/2025 ebook

Redakcja Czasopisma MATINF

0,0

Opis

W roczniku 2024/2025 Redakcja Czasopisma MATINF publikuje szkice z tomu drugiego książki G.M.Fichtenholz'a "Rachunek różniczkowy i całkowy", do samodzielnej nauki kurs programowania poprzez język Javascript, przemyślenia z lektury "Fizyka" Dawida Halliday’a i Roberta Resnick’a oraz dodatkowe artykuły komponujące całość proponowanego programu nauczania.

Plik obejmuje cały, do sierpnia uaktualniany rocznik Czasopisma MATINF z aktualnym numerem na początku, nie uwzględnia numerów specjalnych. Publikacja w okolicach ostatniego poniedziałku miesiąca poprzedzającego. Redakcja Czasopisma MATINF z góry przeprasza za błędy ortograficzne, interpunkcyjne, składniowe, stylistyczne, ... Redakcja Czasopisma MATINF nie udziela żadnych gwarancji jakości treści.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 105

Rok wydania: 2024

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Numer:

MATINF 12/2025

modulo sierpień

Stron:

7

Data wydania:

28lipca 2025

Druk:

bez drukowanych egzemplarzy

Adresy Redakcji:

[email protected]

Witryny informacyjne, regulaminy:

https://github.com/czasopismo-MATINF/Czasopismo-MATINF

Czytelnik:

osoba samodzielnie ucząca się, student

Cel:

systematyczne kursy podstaw programowania, matematyki, algebry i analizy matematycznej, artykuły o takowej tematyce; recenzje książek do nauki, narzędzi do programowania, listy zasobów informatycznych, serwisów internetowych; zestawienia wiedzy ogólnej, sprawozdania z wyszukiwania informacji w sieci Internet; po dwudziestu latach wybuchu programistycznego niepotrzebna już promocja programowania, ale powrót na jego podstawowy poziom i znalezienie miejsca dla jego podstaw przy potwornie zwiększającym się stopniu skomplikowania algorytmów oraz narzędzi programistycznych; systematyczny zbiór powszechnie znanych pomysłów i idei; obrazowanie interdyscyplinarnego podejścia do nauki z przewagą matematyki oraz informatyki; próby tworzenia wielogałęziowej podstawy nauczania; obrazowanie sposobu tworzenia notatek z wykładów;

Wstęp do bieżącego numeru:

Spis treści oraz podsumowanie Rocznika Czasopisma MATINF 2024/2025.

Spis aktualnie rozwijanej zawartości:

szkice kursu z analizy matematycznej

kurs programowania w języku JavaScript

historia nauki i techniki

szkice z podstaw fizyki

recenzje książek

indeks wiadomości technicznych

------------------------

SPIS TREŚCI:

------------------------

0 SIERPIEŃ 2024

------------------------

1 WRZESIEŃ 2024

NIEBIESKA

Kurs analizy matematycznej. Szkic 12. ::GMFII-RVIII:: Całki nieoznaczone.

CZARNA

Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 1.

ZIELONA

Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 1. ::RHFI-R1:: Pomiary fizyczne, czyli Redakcja ma problem.

CZARNA

Notatka 17. Czterech Muszkieterów Informatyki.

------------------------

2 PAŹDZIERNIK 2024

NIEBIESKA

Kurs analizy matematycznej. Szkic 13. ::GMFII-RIX:: Całka oznaczona.

CZARNA

Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 2.

ZIELONA

Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 2. ::RHFI-R2:: A zatem wektory ...

CZARNA

Notatka 18. Nie-pewna klasyfikacja symulacji komputerowych.

------------------------

3 LISTOPAD 2024

NIEBIESKA

Kurs analizy matematycznej. Szkic 14. ::GMFII-RX:: Zastosowania rachunku różniczkowego do geometrii, mechaniki i fizyki.

CZARNA

Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 3.

ZIELONA

Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 3. ::RHFI-R3:: Ile wymiarowa jest mechanika?

CZARNA

Sprawozdanie 9. Seryjnie produkowane roboty człowiekokształtne.

------------------------

4 GRUDZIEŃ 2024

NIEBIESKA

Kurs analizy matematycznej. Szkic 15. ::GMFII-RXI:: Szeregi nieskończone o wyrazach stałych. Część 1.

CZARNA

Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 4.

ZIELONA

Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 4. ::RHFI-R4:: Kilka pytań o ruchu.

CZARNA

Sprawozdanie 10. Mózg a połączenie z komputerem.

------------------------

5 STYCZEŃ 2025

NIEBIESKA

Kurs analizy matematycznej. Szkic 16. ::GMFII-RXI:: Szeregi nieskończone o wyrazach stałych. Część 2.

CZARNA

Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 5.

ZIELONA

Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 5. ::RHFI-R5:: Co to jest dynamika? Część 1.

NIEBIESKA

Sprawozdanie 11. Matematyka: krzywe eliptyczne. Czyli jak czytać książki matematyczne bez zrozumienia i jak robić notatki. O uczeniu się matematyki bez dowodów na podstawie książki Serge'a Lang'a "Elliptic Curves Diophantine Analysis".

------------------------

6 LUTY 2025

NIEBIESKA

Kurs analizy matematycznej. Szkic 17. ::GMFII-RXII:: Ciągi i szeregi funkcyjne.

CZARNA

Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 6.

ZIELONA

Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 6. ::RHFI-R6:: Co to jest dynamika? Część 2.

ZŁOTA

R.U.M.T.P. Rozproszony Uniwersytet Matematyczno-Techniczno-Przyrodniczy.

------------------------

7 MARZEC 2025

NIEBIESKA

Kurs analizy matematycznej. Szkic 18. ::GMFII-RXIII:: Całki niewłaściwe. Część 1.

CZARNA

Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 7.

ZIELONA

Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 7. ::RHFI-R7:: Praca, energia, praca, energia ...

ZIELONA

Notatka 19. Wątpliwość Redakcji w teorii ewolucji.

------------------------

8 KWIECIEŃ 2025

NIEBIESKA

Kurs analizy matematycznej. Szkic 19. ::GMFII-RXIII:: Całki niewłaściwe. Część 2.

CZARNA

Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 8.

ZIELONA

Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 8. ::RHFI-R8:: A może jednak perpetuum mobile istnieje gdzieś w świecie cząstek elementarnych?

ZIELONA

Notatka 20. O potrzebnej książce do geografii.

------------------------

9 MAJ 2025

NIEBIESKA

Kurs analizy matematycznej. Szkic 20. ::GMFII-RXIV:: Całki zależne od parametru. Część 1.

CZARNA

Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 9.

ZIELONA

Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 9. ::RHFI-R9:: Czy rzut maczugą indiańską to to samo, co rzut bumerangiem?

ZIELONA

Notatka 21. O potrzebnej książce do chemii, czyli konfigurowalność rzeczywistości.

------------------------

10 CZERWIEC 2025

NIEBIESKA

Kurs analizy matematycznej. Szkic 21. ::GMFII-RXIV:: Całki zależne od parametru. Część 2.

CZARNA

Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 10.

ZIELONA

Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 10. ::RHFI-R10:: Czym różni się zderzenie od wybuchu?

ZIELONA

Notatka 22. Paradoks Olbers'a.

------------------------

11 LIPIEC 2025

NIEBIESKA

Kurs analizy matematycznej. Szkic 22. ::GMFII:: Zamiast podsumowania - lista książek.

CZARNA

Kurs programowania poprzez język JavaScript. Sprawozdanie 11.

ZIELONA

Pomysły i pytania z fizyki. Szkic 11. ::RHFI-(11-13):: Redakcji kręci się w głowie.

SZARA

Sprawozdanie 12. Fuzja termojądrowa.

ZŁOTA

Notatka 23. Wszechświat jako symulacja.

------------------------

12 SIERPIEŃ 2025

SPIS TREŚCI

ZŁOTA

Podsumowanie roku 2024/2025.

------------------------

FILOZOFIAFILOZOFIAFILOZOFIAFILOZOFIAFIL

Podsumowanie roku 2024/2025.

Chociaż Redakcja jako tako stara się uciekać od niemożliwych wyzwań, to w tym wyścigu z samą sobą puściła się za nią w pogoń i siedzi jej na tylnym kółku potrzeba klasyfikacji nauki, teorii naukowych i stworzonego świata.

MATEMATYKA

Redakcji udało się lub gdzieś zasłyszałarozdział matematyki(czy to nie powinna być nazwa własna?) na podstawie różnicy pomiędzy algebrą a matematyką kształtu, do której Redakcja zalicza analizę matematyczną, równania różniczkowe, układy dynamiczne, geometrię, topologię – wszystkie wykorzystywane w teorii rozmaitości. Nie jest to rozdział idealny, bo jak w nim zmieścić n.p. rachunek prawdopodobieństwa i statystykę, teorię gier, ekonomię matematyczną czy zajmowanie się logiką lub możliwościami aksjomatyk? Czytelnik sam może wpaść na pomysł, by do budowania takiej klasyfikacji wykorzystać katalog biblioteczny oraz spisy książek wydawanych w długich, matematycznych seriach wydawniczych, których listę tych, z którymi się zetknęła, Redakcja opublikowała w ::CzMATINF-11/2023/2024-Not.15::. Dodatkowo Redakcja zauważyła, że klasyfikacja matematyki odbija się w językach programowania i ich możliwościach. Tylko po co Redakcji takie klasyfikacje?

KLASYFIKACJA NAUKI

IRedaktor Redakcji, który przygotował ten Rocznik Czasopisma MATINF, zastanawiając się nad tym pytaniem, wykrył następujące dwie odpowiedzi:

klasyfikacja nauki ma pomóc osiągnąć coś, co w języku angielskim nazywa się „cultural literacy” (Czasopismo MATINF na razie ogranicza się do „mathematics literacy” lub „computer literacy”, najwyżej do „science literacy”)

klasyfikacja nauki daje pomysły na nowe, potrzebneprogramy kształcenia oraz możliwe do zdobycia zawody

PROGRAMOWANIE

N.t.p. w tym roku Redakcja, chociaż tego na razie nie publikowała, zastanawiała się nad procesem tworzenia dużych aplikacji, przy których powinno współpracować wiele zespołów specjalistów,w oparciu o frameworki