O trudnej sztuce czytania i pisania - Janina Malendowicz - ebook

O trudnej sztuce czytania i pisania ebook

Janina Malendowicz

0,0

Opis

Książka dostępna w katalogu bibliotecznym na zasadach dozwolonego użytku bibliotecznego. Tylko dla zweryfikowanych posiadaczy kart bibliotecznych

"Czytanie i pisanie można by nazwać sztuką słowa, jeśli obie te czynności posiadają taki cechy, jak całkowita poprawność, zrozumiałość i estetyka. Zdobywanie tych umiejętności jest bardzo trudne i długotrwałe - stąd tytuł tej książki."

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 140

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Janina Malendowicz 

O trudnej sztuce czytania i pisania

 Biblioteka

PsychoIogii

Wychowawczej

BIBLIOTEKA PSYCHOLOGII WYCHOWAWCZEJ POD REDAKCJĄ

PROF. DR MARII ZEBROWSKIEJ

I DR ANNY MATCZAK 

JANINA MALENDOWICZ

o trudnej sztuce

czytania i pisania

NASZA KSIĘGARNIA • WARSZAWA 1978 

Okładkę i obwolutę seryjną projektował MARIAN MURAWSKI Rysunki techniczne — IRENA RÓŻEWSKA

© Copyright by Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1978. 

Z serii

„BIBLIOTEKA PSYCHOLOGII

WYCHOWAWCZEJ”

ukazały się

następujące książki:

D. BARZACH, J. BIERZWIŃSKA,

A. LANOTA

Pomagamy w wyborze zawodu

H. FILIPCZUK

Każde dziecko jest inne

(2 wyd.)

E. FLESZNEROWA

Czy masz pojęcie?

A. GURYCKA

Przeciw nudzie

N. HAN—ILGIEWICZ

Dziecko w konflikcie z rodziną

(3 wyd.)

A. KULIK

Mój film

M. MARUSZEWSKI

Chory z afazją

i jego usprawnianie

H. NARTOWSKA

Wychowanie dziecka

nadpobudliwego

(2 wyd.)

Z. RUTKIEWICZ

Arytmetyka nie jest trudna

Z. RUTKIEWICZ

Pomagajmy uczniom myśleć

(2 wyd.) 

 OD REDAKCJI

W trakcie przygotowywania książki do druku zmarła Autorka. Bez jej udziału dalsze prace mające na celu nadanie tej książce zamierzonego kształtu nie mogły być zrealizowane w pełni. Mimo to zdecydowaliśmy się oddać książkę w ręce Czytelników sądząc, że i w tej formie może się ona okazać przydatna nauczycielom i rodzicom — tak jak pragnęła tego Autorka. 

Od autorki 

 Czytanie i pisanie można by nazwać sztuką słowa, jeśli obie te czynności posiadają takie cechy, jak całkowita (a więc wielostronna) poprawność, zrozumiałość i estetyka. Zdobywanie tych umiejętności jest bardzo trudne i długotrwałe — stąd tytuł tej książki.

Jest ona przeznaczona dla nauczycieli i rodziców. 

Chciałabym, aby nauczyciele mogli w niej znaleźć źródło pomysłów i ukierunkowań w codziennej, żmudnej pracy z dziećmi, a także materiał do konfrontacji z własną metodą nauczania.

Rodzicom pragnęłam przedstawić złożoność i skomplikowanie szkolnej nauki czytania i pisania w jej początkowym okresie, opisać trudności, jakie dzieci muszą w tej nauce przezwyciężać, i wskazać możliwości przyjścia dzieciom z pomocą.

Autorka 

 I. Analiza procesu czytania i pisania

 1. UWAGI WSTĘPNE

Czytanie i pisanie to złożone procesy dynamiczne. W toku ich przebiegu występują zjawiska natury fizycznej, fizjologicznej i psychologicznej.

Te trzy zjawiska, stanowiące zarazem trzy fazy procesu czytania, tworzą całość dzięki działaniu analizatorów: wzrokowego i słuchowego. Każdy z tych analizatorów składa się z trzech części: receptorycznej (gałka oczna w analizatorze wzrokowym oraz ucho zewnętrzne, środkowe i wewnętrzne w analizatorze słuchowym), przewodzącej, która przekazuje odebrane przez receptor impulsy do ośrodków widzenia i słyszenia w korze mózgowej oraz centralnej, którą stanowią ośrodki wzroku i słuchu w korze mózgowej.

W części centralnej następuje właściwe spostrzeżenie i uświadomienie formy i treści czytanego tekstu. Schemat działania analizatorów przedstawia rys. 1.

Rys. 1. Schemat działania analizatorów: B — bodziec działający (tekst); R — receptor (oko, ucho); R—C — droga przewodząca impulsy; C — ośrodek (widzenia, słyszenia) w korze mózgowej
Czytanie polega na pojmowaniu myśli wyrażonych za pomocą umownych znaków graficznych — symboli wzrokowych (lub dotykowych w przypadku czytania tekstów przez niewidomych), które tworzą tekst1 .
Aby móc odczytać tekst, trzeba:
1)znać symbole i ich funkcje;
2)umieć odbierać symbole w postaci określonych mniejszych lub większych całości, układów2 zwanych tekstami, czyli dokonywać syntezy znaków tworzących odczytywany tekst;
3)umieć dokonać właściwej interpretacji sensu prze-czytanego tekstu, czyli zrozumieć tekst;
4)umieć zastosować zrozumianą treść tekstu do aktualnych celów i potrzeb.
Proces czytania przebiega różnie w zależności od tego, czy jest to czytanie ciche (czyli bezgłośne), czy głośne.
Czytanie głośne jest procesem dłuższym i bardziej skomplikowanym. Zawsze jest ono poprzedzane bezgłośnym odczytaniem tekstu. Przy czytaniu głośnym występują właściwie dwa procesy: jeden z nich to czytanie wzrokiem, drugi — czytanie głosem, przy czym wzrok obejmuje kolejne partie tekstu znacznie wcześniej, niż zostaną one odczytane głosem. W ten sposób powstaje tzw. rozstęp głosowo—wzrokowy, rosnący wraz z doskonaleniem techniki czytania. Początkowo rozstęp jest minimalny, prawie nieuchwytny — oba procesy (wzrokowy i głosowy) nakładają się na siebie, dopiero uzyskiwanie wprawy w czytaniu zwiększa stopniowo różnicę między odczytaniem wzrokowym a odczytaniem głośnym. Po trzech latach nauki rozstęp głosowo—wzrokowy wynosi przeciętnie około trzech wyrazów, u dzieci zaś kończących szkołę podstawową — około pięciu wyrazów 3.
We wstępnej fazie nauki czytanie głośne jest czynnością niezbędną ze względu na sposób poznawania liter, które muszą być przyporządkowane odpowiadającym im głoskom, a także ze względu na konieczności wykształcenia poprawnej wymowy dźwięków. Dlatego też i rozumienie czytanego tekstu związane jest w tej fazie nauki z czytaniem głośnym. W późniejszych fazach początkowej nauki czytania rozumienie tekstu zależy w dużej mierze od typu pamięci: jeśli dziecko ma wyraźną pamięć słuchową lub słuchowo—mięśniowo—ruchową albo mieszaną — słuchowo—wzrokową z przewagą pamięci słuchowej, wówczas lepsze zapamiętywanie i rozumienie treści towarzyszy raczej czytaniu głośnemu. Na ogół jednak u znacznej większości dzieci mamy do czynienia z pamięcią wzrokową lub jej przewagą w mieszanych typach pamięci, co warunkuje zależność rozumienia treści od czytania cichego. Lepsze zrozumienie tekstu przyczytaniu cichym wynika m. in. z faktu, że sprzyja ono większemu skupieniu uwagi na treści, eliminuje bowiem zaabsorbowanie akustyczno—artykulacyjną stroną czytania .
Czytanie głośne znajduje o wiele rzadsze zastosowanie w codziennym życiu niż ciche: po cichu studiujemy dzieła naukowe, czytamy gazety, książki, programy teatralne, różne napisy i reklamy uliczne itp. Użyteczność czytania cichego znacznie przewyższa użyteczność czytania głośnego i dlatego na ćwiczenia w czytaniu cichym trzeba przeznaczyć odpowiednio więcej czasu.
Czytanie głośne w klasie jest dość uciążliwe. Uczniowie opanowują technikę czytania w bardzo różnym tempie, na skutek czego za uczniem czytającym głośno dość szybko nie nadążają uczniowie czytający powoli i słabo, ucznia zaś czytającego głośno i powoli wyprzedzają uczniowie czytający sprawnie. W takiej sytuacji uczniowie gorzej czytający gubią wątek, z trudem skupiają uwagę, w związku z tym słabiej rozumieją treść, przez co także mniej się nią interesują.
Biorąc to wszystko pod uwagę należałoby:
1)stosować czytanie głośne urywkami tylko w przypadku wyraźnej potrzeby, np. przy sprawdzaniu stopnia opanowania techniki głośnego czytania, dla urozmaicenia form pracy z tekstem itd.;
2)czytanie głośne urywkami wiązać z pytaniami lub poleceniami odnoszącymi się tylko do określonych, wybranych celowo partii tekstu (nie czytać całości od początku do końca);
3)czytanie głośne całości (lub dużych fragmentów), zwłaszcza tekstu nowego, nie znanego uczniom, stosować przy zamkniętych książkach (zarówno wówczas, kiedy czyta głośno uczeń, jak i — tym bardziej — nauczyciel).
Pisanie polega na wyrażaniu za pomocą symboli graficznych myśli albo na odtwarzaniu lub przetwarzaniu myśli podanych przez inne osoby.
Pisanie wymaga:
1)znajomości symboli (specjalnych znaków graficznych stosowanych w piśmie, a w przypadku przepisywania — także czcionek drukarskich) i ich funkcji;
2)umiejętności reprodukowania tych znaków i łączenia w sensowne całości (struktury językowe) w kompozycjach o różnej długości — zależnie od sytuacji;
3)umiejętności przetwarzania druku na pismo — w przypadku przepisywania tekstów drukowanych;
4)umiejętności stosowania znaków interpunkcyjnych odpowiednio do treści i składni pisanego tekstu.
   
1 Tekst to ciąg linearny elementów i struktur językowych (fonicznych, morfologicznych, syntaktycznych) tworzący określoną strukturę relacyjną (pozycyjną).
  
2 Układ to zbiór elementów (w przypadku czytania: liter i innych znaków graficznych, np. interpunkcyjnych) i struktura, czyli sieć sprzężeń relacji między elementami.
  
3 S. Baley Psychologia wychowawcza w zarysie. Warszawa 1958, PWN,

 2. ZJAWISKA FIZYCZNE I FIZJOLOGICZNE ZACHODZĄCE PRZY CZYTANIU

ZJAWISKA OPTYCZNE

Proces czytania zaczyna się sekwencją zjawisk fizycznych, do których przede wszystkim należą zjawiska optyczne.

Zjawiska optyczne dokonują się w gałkach ocznych. Gałka oczna jest kulista, nieco spłaszczona z tyłu, i ruchoma. Cztery mięśnie proste i dwa ukośne umożliwiają jej ruchy. Jedna para tych mięśni przyczepiona jest do oczodołu po stronie nosowej. Jeśli jeden z tych mięśni jest za krótki (najczęściej prosty wewnętrzny), oko zezuje stale, jeśli mięsień ten funkcjonuje nieprawidłowo — zez występuje od czasu do czasu.

Gałkę oczną okrywają i chronią powieki — górna i dolna. Powieki stale mrugają odruchowo, w miarę jak gałka oczna obsycha na powietrzu. Wyschnięcie gałki powoduje zmętnienie jej przedniej części, dlatego też musi być ona stale zwilżona. Potrzebną wilgoć wydzielają gruczoły łzowe. Rozprowadzają ją powieki podczas mrugania, a nadmiar jej spływa kanalikiem łzowym do jamy nosowej.

Gałka oczna składa się z trzech warstw: twardówki, naczyniówki i siatkówki. Twardówka przechodzi w przedniej części oka w przezroczystą rogówkę, naczyniówka zaś w tęczówkę nadającą kolor oczom. W tęczówce znajduje się okrągły otwór zwany źrenicą, który rozszerza się lub zwęża w zależności od siły światła padającego na oko. Zwężenie źrenicy powoduje nerw okoruchowy. Przez źrenicę przechodzi światło biegnące od przedmiotu oglądanego przez osobę nań patrzącą.

Za źrenicą znajduje się dwuwypukła przezroczysta soczewka, spłaszczająca się lub uwypuklająca — zależnie od odległości oglądanego przedmiotu. Ta zmiana kształtu soczewki zwie się akomodacją. Pomaga nam ona, kiedy chcemy wyraźnie, ostro widzieć przedmioty oglądane z bliska lub z daleka. Soczewka zbiera promienie światła i tworzy rzeczywiste, zmniejszone i odwrócone obrazy przedmiotów rzucając je na siatkówkę. Wnętrze gałki ocznej wypełnione jest przezroczystym tzw. ciałem szklistym.

Oko jest ciemnią optyczną, w której wszystkie składniki przezroczyste wykonują czynności odpowiadające czynnościom obiektywu aparatu fotograficznego.

Obie gałki oczne w czasie spostrzegania przedmiotu wykonują ruchy zbieżne. Dzięki temu ich główne „osie” przecinają się w punkcie, na który pada wzrok. Obrazy spostrzeganego przedmiotu odbite na siatkówkach obu oczu różnią się nieco od siebie, a scalenie tych obrazów w korowej części analizatora wzroku wywołuje wrażenie trójwymiarowości, głębi. Zjawisko to nosi nazwę konwergencji, tj. lokalizacji głębi.

Jeśli „oś” gałki ocznej jest zbyt długa, a krzywizna rogówki lub soczewki zbyt ostra, wówczas obrazy oglądanych przedmiotów są niewyraźne, nieostre, zamglone.

Takie widzenie jest wadą zwaną miopią, a ludzi z tą wadą nazywamy krótkowidzami. Inną wadą wzroku jest hypermetropia — dalekowzroczność. Dalekowidz może skupić na siatkówce oczu wiązki światła wysyłane przez przedmioty dalekie, a nie potrafi ich skupić przy przybliżeniu przedmiotu do oka. Noszenie okularów przy wadach wzroku jest konieczne zarówno ze względu na potrzebę dokładnego widzenia, jak i z uwagi na niebezpieczeństwo pogarszania się wzroku.

Jeżeli ciała łamiące światło w oku mają różną, nie-jednakową krzywiznę, wówczas siła załamywania się światła w różnych płaszczyznach jest różna. Różnice te powodują wadę zwaną astygmatyzmem, czyli niezbornością. Wadę tę kompensują szkła o różnej krzywiźnie, odpowiednio dobranej.

Dno oka wyściela siatkówka. Jest ona czuła na światło, tak jak światłoczuły film. Utworzona jest z rozgałęzienia nerwu wzrokowego i kilku warstw komórek nerwowych. Miejsce, w którym nerw oczny wchodzi do gałki ocznej, zwane ślepą plamką, jest zupełnie niewrażliwe na światło (pole widzenia mamy jednak pełne).

Najgłębszą warstwę siatkówki stanowią tzw. czopki i słupki (pręciki) wrażliwe na światło. Czopki mają kształt butelkowaty, słupki — laseczkowaty. Czopki i pręciki, zwane fotoreceptorami, różnią się od siebie budową i składem chemicznym. W fotoreceptorach znajdują się komórki barwnikowe: w pręcikach — purpura wzrokowa niezbędna do widzenia o zmierzchu i w nocy, a w — czopkach fiolet wzrokowy, potrzebny do widzenia w dzień i odbierania barw.

Czytanie, jak już zaznaczyliśmy na wstępie, jest procesem dynamicznym. Dynamika czytania dotyczy m. in. ruchów gałki ocznej. W toku czytania oko wykonuje trzy rodzaje ruchów: ruch postępowy — od lewej strony ku prawej, wzdłuż linii czytanego tekstu, ruch zwrotny — od końca jednej linii tekstu do początku linii następnej, a także, zwłaszcza u czytelnika początkującego lub niewprawnego — ruch wsteczny, który umożliwia ponowny odbiór obrazu graficznego w przypadku omyłki lub niezrozmienia czytanego tekstu.

Ruch oczu przy czytaniu nie jest równomierny, lecz dokonuje się skokami, które są przedzielone pauzami. Właściwe czytanie odbywa się w czasie owych pauz — wtedy obejmujemy wzrokiem około 12 liter. Pauza u czytelnika biegłego trwa około 1/5 sekundy. Ruch oczu obejmuje około 1/13 całego czasu czytania, a pauzy ruchowe wypełniają około 12/13 tego czasu.

Czas zużyty na pauzy ruchowe jest miernikiem biegłości w czytaniu: im przerwy spoczynkowe trwają dłużej, tym proces czytania jest szybszy, czytanie jest więc sprawniejsze. Opóźniają ten proces (czas jego trwania) ruchy oka wsteczne, które z reguły występują u osób rozpoczynających naukę czytania. U osób czytających bardzo słabo, niewprawnie, skoki gałki ocznej w ruchu postępowym są częste, przy czym w cza-sie przerw spoczynkowych oczy tych osób obejmują bardzo drobne cząstki czytanego tekstu: pojedyncze litery, a nawet niekiedy cząstki liter (rzadziej — parę liter, nie odpowiadających zresztą sylabie), co również wydłuża znacznie czas czytania ¹. Tak rozdrobnionemu procesowi spostrzegania towarzyszą z reguły słabsze możliwości prawidłowego rozumienia tekstu.

Liczba skoków oka, a w związku z tym liczba i czas trwania przerw spoczynkowych, zależy od wprawy w czytaniu. U dziecka rozpoczynającego naukę czytania liczba skoków jest znacznie większa niż u osoby biegle czytającej, np. w czwartym roku nauki czytania oko ucznia wykonuje przeciętnie dwukrotnie większą liczbę skoków niż oko wprawnego czytelnika. Jest to jedna z przyczyn szybszego męczenia się dzieci przy czytaniu.

Ruchy oczu inne są przy czytaniu cichym niż głośnym. Przy czytaniu cichym pole postrzegania jest większe, rytm oka bardziej regularny, a przerwy spoczynkowe krótsze i rzadsze, co wpływa na większą szybkość czytania.

Liczba skoków oka zależy jednak nie tylko od wprawy w czytaniu, ale również od stopnia rozumienia tekstu, pośrednio więc także i od stopnia trudności tekstu, a ponadto od celu, w jakim się czyta .

Ze względu na to, że narząd wzroku oprócz właściwej czynności widzenia w izolowanych sytuacjach (np. właśnie przy czytaniu) pełni funkcję kontrolowania wielu czynności wykonywanych w życiu codziennym (łącznie co najmniej 90% wszystkich czynności ²) oraz w związku ze złożonością funkcji nerwowych występujących w procesie widzenia zmęczenie tego narządu wywołuje ogólne zmęczenie organizmu. Mając to na uwadze należy pamiętać o oszczędzaniu i chronieniu wzroku, tego najdoskonalszego aparatu służącego zdobywaniu informacji i utrzymywaniu kontaktu z otaczającym nas światem. Czytanie w początkowym okresie nauki wymaga wzmożonej pracy oczu, co z kolei powoduje szybkie zmęczenie, o czym nie wolno zapominać przy planowaniu i przeprowadzaniu ćwiczeń z dziećmi.

W części receptorycznej analizatora wzrokowego, którą stanowi oko, kończy się pierwsza faza procesu czytania, mianowicie proces fizyczny. Równocześnie zaczyna się faza druga, czyli proces fizjologiczny.

Wytworzony na siatkówce obraz, np. czytanego tekstu, zostaje odebrany jako impuls przez nerw wzrokowy i przesłany do korowej części analizatora wzrokowego. Energia świetlna  zamienia się w siatkówce na bioelektryczny impuls nerwowy, który przewodzi informację (obraz odebrany przez siatkówkę) wzdłuż nerwu wzrokowego do ośrodka widzenia w potylicznej części kory mózgu.

Rys. 3. Schemat procesu widzenia: 1 — rogówka i soczewka; 2 — od-bieranie światła w siatkówce; 3 — przekazywanie informacji optycznej wzdłuż nerwów wzrokowych; 4 — punkt rozdzielczy i zwrotne sterowanie narządem wzroku; 5 — wzrokowe spostrzeganie światła zewnętrznego w sferze świadomości
Fizjologiczne zjawiska wzrokowe polegają, oprócz przewodzenia informacji, także na regulowaniu czynności narządu widzenia, takim jak sterowanie rozszerzaniem i zwężaniem się źrenicy , akomodacją soczewki oraz ruchami gałki ocznej — co dokonuje się w „stacji przełącznikowej” znajdującej się na drodze przewodzącej impuls nerwowy. Mechanizm regulowania dokonuje się automatycznie, bez udziału świadomości.
Aparat optyczny oka działa na zasadzie sprzężenia zwrotnego: odebrane impulsy dostarczają informacji, na podstawie których oko stale dostosowuje się do zmieniających się zadań.
¹ S. Baley Psychologia wychowawcza w zarysie..., s. 323—325.
² E. Grandjean Fizjologia pracy. Warszawa 1971, PZWL, s. 133.

ZJAWISKA AKUSTYCZNE

Zjawiska akustyczne stanowią drugi — obok zjawisk optycznych — komponent fizyczny procesu czytania. Występują one z reguły w toku opanowywania techniki czytania i pisania w początkach nauki, a także potem, kiedy dziecko czyta tekst głośno lub słucha głośnego czytania.
Zjawiska akustyczne polegają na odbiorze wrażeń słuchowych za pomocą analizatora słuchowego. Wrażenia słuchowe powstają pod wpływem fal podłużnych powietrza, wywołanych ruchem drgającego przedmiotu. Bodźcem wywołującym impuls w analizatorze słuchowym jest fala dająca wrażenie szmeru lub dźwięku ¹, zawierająca się w granicach od 16 do 20 000 herców. Dzieci słyszą jeszcze dźwięki wywołane przez 22 000 herców, u ludzi dorosłych górna granica słyszalności stopniowo obniża się. Człowiek najlepiej rozróżnia dźwięki, które odpowiadają częstotliwości 155— —2200 herców. Są to dźwięki mowy i śpiewu. Głos ludzki powstaje na skutek drgania tzw. wiązadeł głosowych w krtani i współbrzmienia powietrza w płucach, w tchawicy, w jamie ustnej i nosowej.
Wrażenia słuchowe odbieramy za pomocą analizatora słuchowego, którego receptorem, czyli narządem odbiorczym jest ucho. Ucho jest telereceptorem (choć odległość odbioru bodźców słuchowych nie jest tak wielka, jak przy odbiorze bodźców wzrokowych).
Narząd odbiorczy słuchu składa się z trzech części: ucha zewnętrznego, tj. małżowiny usznej i przewodu słuchowego, zamkniętego od środka błoną bębenkową, następnie ucha środkowego, w którym znajdują się bardzo drobne kostki: młoteczek, kowadełko i strzemiączko — przewodzące dźwięki do owalnego okienka, za którym leży ucho wewnętrzne, główne miejsce odbierania wrażeń słuchowych. Właściwe receptory słuchowe mieszczą się w tzw. narządzie Cortiego. Komórki słuchowe w narządzie Cortiego połączone są z zakończeniami nerwu słuchowego.
Na fizjologicznym etapie procesu czytania impuls odebrany od bodźca akustycznego przenosi się za pomocą tego nerwu do ośrodków podkorowych słuchu, a stamtąd do mózgu.
Drogi słuchowe, podobnie jak drogi wzrokowe, posiadają miejsca przełącznikowe, z których wywodzą się szlaki nerwowe prowadzące do ośrodków wegetatywnych ustroju człowieka. Ośrodki te kierują działalnością narządów wewnętrznych, przede wszystkim krążeniem krwi . Ten układ dróg nerwowych stanowi podłoże występowania dodatkowych objawów towarzyszących słyszeniu, takich np. jak bicie serca w przypadku nadmiernego obciążenia aparatu słuchowego bodźcami akustycznymi zbyt silnymi, o dużym natężeniu (hałas) lub długotrwałymi.
Rys. 4. Budowa ucha: 1 — błona bębenkowa; 2 — ucho środkowe; 3 — ucho wewnętrzne; 4 — nerw słuchowy; 5 — ślimak; 6 — błona podstawowa z komórkami dźwiękoczułymi, narząd Cortiego