Niezwykłe zalety zielonych koktajli. Dieta chlorofilowa - Colette Herve-Pairain, Nadege Pairain - ebook
Opis

Pyszny zielony koktajl nazywany smoothie zrobił zawrotną karierę na świecie. Ta oryginalna kompozycja warzyw liściastych i różnych owoców z pewnością jest idealnym rozwiązaniem, by z przyjemnością skonsumować zalecaną dzienną porcję pięciu owoców i warzyw, gwarantujących doskonałą formę. Niezwykłe walory zdrowotne zielonych koktajli wynikają z zawartości najcenniejszych składników odżywczych, niezbędnych dla organizmu: chlorofilu, minerałów, białek, witamin i włókien roślinnych. Zwolennicy zdrowego stylu życia znajdą w książce proste przepisy na najsmaczniejsze koktajle i propozycję tygodniowej zielonej kuracji.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 64

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS

Popularność


PRZEDMOWA

Współczesna medycyna jest zainteresowana żywnością przede wszystkim w celu zapobiegania niedoborom (witamin, minerałów, białek), które mogłyby wystąpić w populacji i wywoływać różne zaburzenia i choroby u poszczególnych osób.

Niedobory te w przeszłości siały spustoszenie, jak choćby przypadki szkorbutu, bardzo częste wśród marynarzy, spowodowane niedoborem witaminy C w ich pożywieniu.

Dziś jednak znacznie oddaliliśmy się od tego niezbędnego minimum i raczej staramy się o żywność, która pozwoliłaby każdemu „być na topie", zachować świetną formę i zapobiec takim patologiom jak choroby sercowo-naczyniowe i nowotworowe, choroba Alzheimera itp. W tym sensie dieta bogata w owoce, warzywa i surowe produkty jest jednomyślnie zalecana przez lekarzy wszystkich specjalności. Tego rodzaju zgodność rzadko zdarza się w medycynie i jest szczególnie cenna, ponieważ nie pozostawiając żadnych wątpliwości, wskazuje właściwy kierunek.

W związku z tym zaleceniem utrwaliła się pewna liczba bardzo istotnych wskazówek. Zaleca się na przykład spożywanie surowych warzyw i owoców, ponieważ gotowanie niszczy część ważnych składników odżywczych żywności (witamin, minerałów, mikroelementów). Duża różnorodność tych składników jest niezbędna w codziennych dawkach, przy czym szczególnie preferuje się krajowe i sezonowe produkty, spożywane także w mniejszych ilościach poza sezonem. Ponieważ każde warzywo i każdy owoc zawiera różne składniki odżywcze w niejednakowych proporcjach, zróżnicowanie produktów roślinnych dostarczanych organizmowi pozwala zapewnić optymalne dawki żywieniowe. Osobiście do tych zaleceń dodałabym radę, by spożywać żywność bio (z upraw ekologicznych), co w przypadku surowych warzyw i owoców wydaje mi się konieczne.

TROCHĘ HISTORII

Aby uniknąć niedoborów, Amerykanie podczas II wojny światowej stworzyli dla swoich żołnierzy Zalecane Dawki Dzienne (AQR), które są stosowane do dziś. Chodziło o określenie dziennych porcji składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego (uniknięcia chorób).

Według zaleceń dietetycznych, należy spożywać od 5 do 8 różnych warzyw i owoców dziennie. Można jeść owoce, np. jabłka, pomarańcze, banany jako przekąskę o dowolnej porze dnia albo bardziej regularnie, w chwilach, gdy pojawia się lekki głód.

produkty roślinne krajowe i sezonowe

Sałatka podawana do obiadu może mieć na przykład następujące składniki: sałata, pomidor, papryka, ogórek, czosnek, cebula, pietruszka. Dodanie kolejnych innych warzyw pozwoli osiągnąć stopniowo całą zalecaną porcję składników odżywczych.

Jednak to oczywiste, że takie warzywne menu nie dla wszystkich jest łatwe do przygotowania, a często podawane, szybko się znudzi. To dlatego zielone koktajle wydają mi się znakomitym rozwiązaniem: zawierają wszystkie niezbędne składniki odżywcze, a prócz tego gwarantują różnorodność, oryginalność, szybkość przygotowania, łatwy transport i… świetną zabawę.

od 5 do 8 różnych owoców i warzyw codziennie

Nasze organizmy są obecnie silnie zakwaszone, głównie z powodu spożywania żywności przemysłowo modyfikowanej, stresu, niedotlenienia, siedzącego trybu życia. A to jest przyczyna wielu współczesnych chorób cywilizacyjnych. Porcja „zieleni" w postaci koktajli owocowo-warzywnych pozwoli na bardzo korzystne dla naszego zdrowia odkwaszenie organizmu. Ponadto enzymy i włókna zawarte w warzywach zapewnią wytrwałym konsumentom właściwą przemianę materii, a co za tym idzie, dobrą kondycję fizyczną.

Jeśli chodzi o chemiczne składniki roślinne (składniki fitochemiczne) i chlorofil, to każdy z nich ma zalety związane z ze swoimi specyficznymi właściwościami, które są istotne zarówno dla zachowania urody, jak i zapobiegania wielu chorobom. Warzywa wreszcie zapewniają optymalną dawkę witamin, minerałów i mikroelementów, a także protein, czyli niezbędnych składników odżywczych, których organizm ludzki sam nie jest w stanie wytworzyć.

zapobieganie chorobom

Tak więc zielone koktajle wpisują się w rytm współczesnego życia i są skutecznym antidotum na obciążenia organizmu wynikające ze spożywania powszechnej dziś, przemysłowo przetworzonej żywności.

Książka Colette i Nadège Pairain jest pasjonują ca ze względu na bogactwo wyjaśnień, ale także z uwagi na liczne szczegółowe wskazówki dotyczące zarówno wielu wartości odżywczych, jak i przykłady najlepszych kompozycji owocowo-warzywnych, z uwzględnieniem odpowiednich proporcji składników.

Tak książka jest więc jak zielony koktajl: do użycia bez wahania!

Dr Luc Bodin

Autorki przedstawiają najzdrowsze napoje, które może przygotować dosłownie każdy we własnej kuchni. Ten poradnik pomoże czytelnikowi w opracowaniu własnego zestawu ulubionych zielonych koktajli. Byłam świadkiem, jak wielu ludzi wróciło do zdrowia i odzyskało młodość właśnie dzięki włączeniu koktajli owocowo-warzywnych do codziennej diety.

Konsumentów zazwyczaj zdumiewa i zaskakuje przyjemny smak zielonych koktajli. Jednocześnie te napoje są najbardziej odżywcze spośród wszystkich dostępnych produktów żywnościowych.

Jedynie rośliny zielone, jak żaden inny żywy organizm, mają zdolność przetwarzania promieni słonecznych w składniki pokarmowe, które mogą wykorzystywać wszystkie żywe organizmy. Chlorofil to cudowna substancja – jest w istocie kroplą słońca. Z tego właśnie powodu regularne spożywanie zielonych, chlorofilowych koktajli może pomagać w przezwyciężaniu wielu różnych problemów zdrowotnych.

Z pewnością prozdrowotny przekaz tej książki poruszy i wesprze tysiące czytelników. A więc, Drodzy Państwo, korzystajcie z niezwykłych walorów zielonych koktajli sami i dzielcie się zielenią z innymi. Na zdrowie!

Victoria Boutenko,

autorka książek Green for Life i Smoothie Revolution

ZDROWA ŻYWNOŚĆ: BRAKUJĄCE OGNIWO

Zdrowe odżywianie stało się ważną ideą i celem już prawie sto lat temu, wraz z pojawieniem się wskazówek dietetyków powołanych do tego, aby nauczyć takiego sposobu planowania i przygotowywania posiłków, by gwarantowały nam one zdrowie.

Odtąd wydaje się dowiedzione, po wielu badaniach przeprowadzonych w różnych rejonach świata i dotyczących populacji charakteryzujących się doskonałym zdrowiem (np. dieta kreteńska, Okinawa), że sposób żywienia oparty na codziennym spożywaniu dużej ilości owoców i warzyw, prócz przestrzegania innych zasad, jest niewątpliwą podstawą dobrego stanu zdrowia.

Pozostaje jeszcze określić najbardziej właściwy i atrakcyjny sposób spożywania owoców i warzyw, a także dowiedzieć się, czy i które z nich są szczególnie uprzywilejowane.

Amerykańska autorka Victoria Boutenko, jest znana w stanach Zjednoczonych, a także w wielu innych krajach ze względu na ogromną popularność, jaką zdobyła jej książka Green for live, przedstawiająca, jak ważną rolę w odżywianiu człowieka spełniają zielone warzywa i owoce. Kilka lat przed ukazaniem się tej książki, w związku z poważnymi problemami zdrowotnymi, cała rodzina Boutenko zmieniła sposób odżywiania z dnia na dzień, zastępując amerykański standard dietą opartą wyłącznie na surowych roślinnych produktach. Sama autorka, jej mąż i dzieci wyzdrowieli w ciągu kilku miesięcy; Victoria przekonała się, że był to właściwy wybór, gdy dokładnie zrozumiała, na czym polega działanie tej diety. Przez siedem lat wszystko było w porządku aż do momentu, gdy osiągnęli rodzaj nasycenia i wystąpiły pewne symptomy, wskazujące, że stan zdrowia członków rodziny nie jest już idealny (nastąpił przyrost wagi, pojawiło się zmęczenie i osłabienie odporności).

Z otwartym umysłem, prawdziwym zacięciem naukowym i niesłabnącym przekonaniem, że surowe produkty roślinne są najlepsze dla jej rodziny, Victoria Boutenko rozpoczęła intensywne badania, współpracując z naukowcami i specjalistami. Ustaliła, że brakującym elementem diety, którą stosuje jej rodzina, jest zielony barwnik. Następnie przedstawiła w swojej książce odkrywcze, porównawcze schematy diet, dotyczące niedoborów zielonego składnika pokarmowego w diecie współczesnej populacji zachodniej, nawet w surowej diecie wegetariańskiej i witariańskiej.

Po zmianie rodzinnej diety, nadal witariańskiej, czyli opartej na surowych warzywach i owocach, na rezultaty badań Victorii nie trzeba było długo czekać. Stan zdrowia członków rodziny poprawił się szybko i trwale.

chlorofil

W ten sposób Victoria Boutenko odkryła brakujące ogniwo: chlorofil, czyli zielony barwnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Zapoczątkowała badania, których rezultaty czterdzie ści lat później potwierdziła doktor Ann Wigmore.

1. CHLOROFIL – WAŻNY SKŁADNIK ZDROWEJ ŻYWNOŚCI ORGANICZNEJ


Zielony koktajl tym różni się od tego sprzedawanego pod nazwą koktajl, że zawiera w odpowiednich proporcjach liście zielonych warzyw i ziół (np. szpinaku, sałaty, pokrzywy) dodane do innych składników, takich jak owoce i warzywa, i nie zawiera żadnych produktów mlecznych. Pozwala więc spożywać i przyswajać dzienną porcję warzyw liściastych w prostej, przyjemnej i smacznej formie.

Zasadniczo autorka proponuje dodawać, po dokładnym zmiksowaniu, dużą garść kiełków (na przykład alfalfa), a następnie ponownie miksować przez kil ka sekund, bezpośrednio przed spożyciem, tak by nie pozbawić kiełków ich wartości odżywczej.

Jeśli chodzi o wskazywane czasem niedogodności i wady zielonych koktajli, wiążą się oczywiście z tym, że po zmiksowaniu składniki nie pozostają już w swojej naturalnej postaci i tracą niektóre walory odżywcze (dotyczy to szczególnie witaminy C, a ponadto innych roślinnych składników odżywczych, które niszczy dostęp powietrza).

Nie masz prawdopodobnie takich samych możliwości metabolicznych jak twój sąsiad, dlatego najlepiej będzie, jeśli sam wypróbujesz, które połączenia pokarmów najlepiej ci służą i nie powodują żadnych zaburzeń przyswajania: nic nigdy nie zastąpi twojego własnego doświadczenia w tej materii.

Wysoka temperatura, powodując koagulację składników mineralnych i białek złożonych, wyklucza przyswojenie minerałów, w tym wapnia, i niszczy większość odżywczych tłuszczów, tworząc z nich struktury mutagenne (wywołujące zmiany w genach) i wyzwalając wolne rodniki.

Łodygi selera naciowego zawierają duże ilości sodu, który wspomaga transport soków innych warzyw, szczególnie ogórków, do wszystkich warstw, zapewniając ich nawodnienie. Jednym z najbardziej oczyszczających soków jest mieszanka selera, jabłka i ogórka.

Przez cały tydzień kuracji: Staraj się ćwiczyć przynajmniej 45 minut dziennie. Nie ma nic łatwiejszego niż szybki marsz. Nikomu nie sprawi on trudności. To zaktywizuje układ limfatyczny, odpowiedzialny za usuwanie wszelkich zanieczyszczeń i toksyn, odciążając organizm. Jeżeli masz możliwość, skacz na trampolinie, 5-10 minut dziennie; nie obawiaj się, to najlepszy sposób wspomagania obiegu limfy, która usuwa toksyny. Ćwicz pogłębione oddychanie przez 5-10 minut (można to robić wszędzie, w metrze lub w samochodzie, a najlepiej na świeżym powietrzu, w marszu lub w spoczynku. Te ćwiczenia zwiększają natlenienie krwi. Śpij przynajmniej 7-8 godzin dziennie, aby wspomóc regenerację komórek, utrzymując je w dobrym stanie dzięki cennym składnikom odżywczym dostarczanym w czasie zielonej kuracji. Wykonaj jednorazowo lub dwukrotnie zabieg irygacji odbytnicy za pomocą odpowiedniego irygatora, wieczorem przed snem lub rano przed myciem. Pomoże to jelitom w usuwaniu zalegających zanieczyszczeń.

Gdy jednak stosujesz ciągle ten sam zestaw liści, sprzyja to: z jednej strony, gromadzeniu się alkaloidów, które mogą wywoływać różne zaburzenia (np. kwas szczawiowy zawarty w szpinaku lub szczawiu), ponieważ organizm stara się usunąć nadmiar toksyn; z drugiej strony,

Oto niepełna lista zieleniny używanej do przygotowania zielonych koktajli: wszystkie rodzaje naci (liście marchwi, buraków, rzepy, rzodkiewki); liście botwinki, porów, kalarepy, różnych kapust; sałaty, zwłaszcza intensywnie zielone (rzymska, roszponka, dębolistna, masłowa, rukola) aromatyczne zioła (bazylia, mięta, kolendra, anyż, estragon); pietruszka szpinak rzeżucha seler A także liście dziko rosnących ziół w różnych sezonach: pokrzywa; mniszek lekarski; jasnota; ogórecznik; malwa; fiołek; czosnek niedźwiedzi; żywokost lekarski; bluszcz; portulaka; amarant; babka; mlecz; krwiściąg lekarski (mniejszy); koniczyna; komosa młode liście różnych gatunków drzew.

Jeśli posiłki nie są przyjmowane zawsze o tych samych porach, wydzielanie soków trawiennych jest zaburzone i nie następuje we właściwym momencie, komplikując w ten sposób przyswajanie składników odżywczych.