Wydawca: Wydawnictwo Biobooks Kategoria: Poradniki Język: polski Rok wydania: 2012

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 20000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 64 Przeczytaj fragment ebooka

Odsłuch ebooka (TTS) dostępny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacji Legimi na:

Androida
iOS
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze PDF
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Niezwykłe zalety zielonych koktajli. Dieta chlorofilowa - Colette Herve-Pairain, Nadege Pairain

Pyszny zielony koktajl nazywany smoothie zrobił zawrotną karierę na świecie. Ta oryginalna kompozycja warzyw liściastych i różnych owoców z pewnością jest idealnym rozwiązaniem, by z przyjemnością skonsumować zalecaną dzienną porcję pięciu owoców i warzyw, gwarantujących doskonałą formę. Niezwykłe walory zdrowotne zielonych koktajli wynikają z zawartości najcenniejszych składników odżywczych, niezbędnych dla organizmu: chlorofilu, minerałów, białek, witamin i włókien roślinnych. Zwolennicy zdrowego stylu życia znajdą w książce proste przepisy na najsmaczniejsze koktajle i propozycję tygodniowej zielonej kuracji.

Opinie o ebooku Niezwykłe zalety zielonych koktajli. Dieta chlorofilowa - Colette Herve-Pairain, Nadege Pairain

Cytaty z ebooka Niezwykłe zalety zielonych koktajli. Dieta chlorofilowa - Colette Herve-Pairain, Nadege Pairain

Zielony koktajl tym różni się od tego sprzedawanego pod nazwą koktajl, że zawiera w odpowiednich proporcjach liście zielonych warzyw i ziół (np. szpinaku, sałaty, pokrzywy) dodane do innych składników, takich jak owoce i warzywa, i nie zawiera żadnych produktów mlecznych. Pozwala więc spożywać i przyswajać dzienną porcję warzyw liściastych w prostej, przyjemnej i smacznej formie.
Zasadniczo autorka proponuje dodawać, po dokładnym zmiksowaniu, dużą garść kiełków (na przykład alfalfa), a następnie ponownie miksować przez kil ka sekund, bezpośrednio przed spożyciem, tak by nie pozbawić kiełków ich wartości odżywczej.
Jeśli chodzi o wskazywane czasem niedogodności i wady zielonych koktajli, wiążą się oczywiście z tym, że po zmiksowaniu składniki nie pozostają już w swojej naturalnej postaci i tracą niektóre walory odżywcze (dotyczy to szczególnie witaminy C, a ponadto innych roślinnych składników odżywczych, które niszczy dostęp powietrza).
enzymy i aminokwasy występujące w młodych roślinach (trawach i zbożach) neutralizują rakotwórcze działanie substancji znajdującej się w wędzonych rybach i mięsach opiekanych na grillu, a zwłaszcza że te enzymy roślinne neutralizują toksyczne składniki azotowe spalin samochodowych.
Według innych zaleceń najkorzystniejszy jest nieco inny procentowy udział tych składników w pożywieniu: 70% zasadowych i 30% zakwaszających. Gdy organizm ulega zbytniemu zakwaszeniu i ten stan utrzymuje się przez dłuższy czas, rozpoczyna się proces niszczenia: przemiany komórkowe zostają zahamowane; pojawiają się różne zaburzenia (artretyzm, alergie, śpiączka cukrzycowa); procesy myślowe są spowolnione i mniej wydajne; system immunologiczny ulega osłabieniu.
Najprostszym sposobem na sprawdzenie stopnia zakwaszenia organizmu jest zwilżenie w moczu papierków lakmusowych, które można kupić w aptekach lub sklepach ekologicznych. Zmiana barwy wskazuje poziom ph. Pomiary należy wykonać o różnych porach dnia, ponieważ rano organizm wydala substancje kwaśne i poziom ph nie przekracza 6, w południe poziom ph wynosi na ogół 7. Najlepiej wykonywać próby przez kilka kolejnych dni, by ustalić pewny wynik.
Wiadomo, że im ciemniejsze zielone liście, tym większą wartość odżywczą ma warzywo: niewiele sałat spełnia to kryterium! Na pewno nie zadowoli nas pod tym względem blada sałata masłowa ani biała cykoria. Dlatego zielone warzywa liściaste warto podawać w postaci wykwintnych sałatek: sałatę rzymską, roszponkę, rukolę, rzeżuchę, liście rzepy i rzodkiewki, pietruszkę i inne.
Jeśli posiłki nie są przyjmowane zawsze o tych samych porach, wydzielanie soków trawiennych jest zaburzone i nie następuje we właściwym momencie, komplikując w ten sposób przyswajanie składników odżywczych.
Oto niepełna lista zieleniny używanej do przygotowania zielonych koktajli: wszystkie rodzaje naci (liście marchwi, buraków, rzepy, rzodkiewki); liście botwinki, porów, kalarepy, różnych kapust; sałaty, zwłaszcza intensywnie zielone (rzymska, roszponka, dębolistna, masłowa, rukola) aromatyczne zioła (bazylia, mięta, kolendra, anyż, estragon); pietruszka szpinak rzeżucha seler A także liście dziko rosnących ziół w różnych sezonach: pokrzywa; mniszek lekarski; jasnota; ogórecznik; malwa; fiołek; czosnek niedźwiedzi; żywokost lekarski; bluszcz; portulaka; amarant; babka; mlecz; krwiściąg lekarski (mniejszy); koniczyna; komosa młode liście różnych gatunków drzew.
Gdy jednak stosujesz ciągle ten sam zestaw liści, sprzyja to: z jednej strony, gromadzeniu się alkaloidów, które mogą wywoływać różne zaburzenia (np. kwas szczawiowy zawarty w szpinaku lub szczawiu), ponieważ organizm stara się usunąć nadmiar toksyn; z drugiej strony,
Przez cały tydzień kuracji: Staraj się ćwiczyć przynajmniej 45 minut dziennie. Nie ma nic łatwiejszego niż szybki marsz. Nikomu nie sprawi on trudności. To zaktywizuje układ limfatyczny, odpowiedzialny za usuwanie wszelkich zanieczyszczeń i toksyn, odciążając organizm. Jeżeli masz możliwość, skacz na trampolinie, 5-10 minut dziennie; nie obawiaj się, to najlepszy sposób wspomagania obiegu limfy, która usuwa toksyny. Ćwicz pogłębione oddychanie przez 5-10 minut (można to robić wszędzie, w metrze lub w samochodzie, a najlepiej na świeżym powietrzu, w marszu lub w spoczynku. Te ćwiczenia zwiększają natlenienie krwi. Śpij przynajmniej 7-8 godzin dziennie, aby wspomóc regenerację komórek, utrzymując je w dobrym stanie dzięki cennym składnikom odżywczym dostarczanym w czasie zielonej kuracji. Wykonaj jednorazowo lub dwukrotnie zabieg irygacji odbytnicy za pomocą odpowiedniego irygatora, wieczorem przed snem lub rano przed myciem. Pomoże to jelitom w usuwaniu zalegających zanieczyszczeń.
Łodygi selera naciowego zawierają duże ilości sodu, który wspomaga transport soków innych warzyw, szczególnie ogórków, do wszystkich warstw, zapewniając ich nawodnienie. Jednym z najbardziej oczyszczających soków jest mieszanka selera, jabłka i ogórka.
Nie masz prawdopodobnie takich samych możliwości metabolicznych jak twój sąsiad, dlatego najlepiej będzie, jeśli sam wypróbujesz, które połączenia pokarmów najlepiej ci służą i nie powodują żadnych zaburzeń przyswajania: nic nigdy nie zastąpi twojego własnego doświadczenia w tej materii.
Wysoka temperatura, powodując koagulację składników mineralnych i białek złożonych, wyklucza przyswojenie minerałów, w tym wapnia, i niszczy większość odżywczych tłuszczów, tworząc z nich struktury mutagenne (wywołujące zmiany w genach) i wyzwalając wolne rodniki.

Fragment ebooka Niezwykłe zalety zielonych koktajli. Dieta chlorofilowa - Colette Herve-Pairain, Nadege Pairain

PRZEDMOWA

Współczesna medycyna jest zainteresowana żywnością przede wszystkim w celu zapobiegania niedoborom (witamin, minerałów, białek), które mogłyby wystąpić w populacji i wywoływać różne zaburzenia i choroby u poszczególnych osób.

Niedobory te w przeszłości siały spustoszenie, jak choćby przypadki szkorbutu, bardzo częste wśród marynarzy, spowodowane niedoborem witaminy C w ich pożywieniu.

Dziś jednak znacznie oddaliliśmy się od tego niezbędnego minimum i raczej staramy się o żywność, która pozwoliłaby każdemu „być na topie", zachować świetną formę i zapobiec takim patologiom jak choroby sercowo-naczyniowe i nowotworowe, choroba Alzheimera itp. W tym sensie dieta bogata w owoce, warzywa i surowe produkty jest jednomyślnie zalecana przez lekarzy wszystkich specjalności. Tego rodzaju zgodność rzadko zdarza się w medycynie i jest szczególnie cenna, ponieważ nie pozostawiając żadnych wątpliwości, wskazuje właściwy kierunek.

W związku z tym zaleceniem utrwaliła się pewna liczba bardzo istotnych wskazówek. Zaleca się na przykład spożywanie surowych warzyw i owoców, ponieważ gotowanie niszczy część ważnych składników odżywczych żywności (witamin, minerałów, mikroelementów). Duża różnorodność tych składników jest niezbędna w codziennych dawkach, przy czym szczególnie preferuje się krajowe i sezonowe produkty, spożywane także w mniejszych ilościach poza sezonem. Ponieważ każde warzywo i każdy owoc zawiera różne składniki odżywcze w niejednakowych proporcjach, zróżnicowanie produktów roślinnych dostarczanych organizmowi pozwala zapewnić optymalne dawki żywieniowe. Osobiście do tych zaleceń dodałabym radę, by spożywać żywność bio (z upraw ekologicznych), co w przypadku surowych warzyw i owoców wydaje mi się konieczne.

TROCHĘ HISTORII

Aby uniknąć niedoborów, Amerykanie podczas II wojny światowej stworzyli dla swoich żołnierzy Zalecane Dawki Dzienne (AQR), które są stosowane do dziś. Chodziło o określenie dziennych porcji składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego (uniknięcia chorób).

Według zaleceń dietetycznych, należy spożywać od 5 do 8 różnych warzyw i owoców dziennie. Można jeść owoce, np. jabłka, pomarańcze, banany jako przekąskę o dowolnej porze dnia albo bardziej regularnie, w chwilach, gdy pojawia się lekki głód.

produkty roślinne krajowe i sezonowe

Sałatka podawana do obiadu może mieć na przykład następujące składniki: sałata, pomidor, papryka, ogórek, czosnek, cebula, pietruszka. Dodanie kolejnych innych warzyw pozwoli osiągnąć stopniowo całą zalecaną porcję składników odżywczych.

Jednak to oczywiste, że takie warzywne menu nie dla wszystkich jest łatwe do przygotowania, a często podawane, szybko się znudzi. To dlatego zielone koktajle wydają mi się znakomitym rozwiązaniem: zawierają wszystkie niezbędne składniki odżywcze, a prócz tego gwarantują różnorodność, oryginalność, szybkość przygotowania, łatwy transport i… świetną zabawę.

od 5 do 8 różnych owoców i warzyw codziennie

Nasze organizmy są obecnie silnie zakwaszone, głównie z powodu spożywania żywności przemysłowo modyfikowanej, stresu, niedotlenienia, siedzącego trybu życia. A to jest przyczyna wielu współczesnych chorób cywilizacyjnych. Porcja „zieleni" w postaci koktajli owocowo-warzywnych pozwoli na bardzo korzystne dla naszego zdrowia odkwaszenie organizmu. Ponadto enzymy i włókna zawarte w warzywach zapewnią wytrwałym konsumentom właściwą przemianę materii, a co za tym idzie, dobrą kondycję fizyczną.

Jeśli chodzi o chemiczne składniki roślinne (składniki fitochemiczne) i chlorofil, to każdy z nich ma zalety związane z ze swoimi specyficznymi właściwościami, które są istotne zarówno dla zachowania urody, jak i zapobiegania wielu chorobom. Warzywa wreszcie zapewniają optymalną dawkę witamin, minerałów i mikroelementów, a także protein, czyli niezbędnych składników odżywczych, których organizm ludzki sam nie jest w stanie wytworzyć.

zapobieganie chorobom

Tak więc zielone koktajle wpisują się w rytm współczesnego życia i są skutecznym antidotum na obciążenia organizmu wynikające ze spożywania powszechnej dziś, przemysłowo przetworzonej żywności.

Książka Colette i Nadège Pairain jest pasjonują ca ze względu na bogactwo wyjaśnień, ale także z uwagi na liczne szczegółowe wskazówki dotyczące zarówno wielu wartości odżywczych, jak i przykłady najlepszych kompozycji owocowo-warzywnych, z uwzględnieniem odpowiednich proporcji składników.

Tak książka jest więc jak zielony koktajl: do użycia bez wahania!

Dr Luc Bodin

Autorki przedstawiają najzdrowsze napoje, które może przygotować dosłownie każdy we własnej kuchni. Ten poradnik pomoże czytelnikowi w opracowaniu własnego zestawu ulubionych zielonych koktajli. Byłam świadkiem, jak wielu ludzi wróciło do zdrowia i odzyskało młodość właśnie dzięki włączeniu koktajli owocowo-warzywnych do codziennej diety.

Konsumentów zazwyczaj zdumiewa i zaskakuje przyjemny smak zielonych koktajli. Jednocześnie te napoje są najbardziej odżywcze spośród wszystkich dostępnych produktów żywnościowych.

Jedynie rośliny zielone, jak żaden inny żywy organizm, mają zdolność przetwarzania promieni słonecznych w składniki pokarmowe, które mogą wykorzystywać wszystkie żywe organizmy. Chlorofil to cudowna substancja – jest w istocie kroplą słońca. Z tego właśnie powodu regularne spożywanie zielonych, chlorofilowych koktajli może pomagać w przezwyciężaniu wielu różnych problemów zdrowotnych.

Z pewnością prozdrowotny przekaz tej książki poruszy i wesprze tysiące czytelników. A więc, Drodzy Państwo, korzystajcie z niezwykłych walorów zielonych koktajli sami i dzielcie się zielenią z innymi. Na zdrowie!

Victoria Boutenko,

autorka książek Green for Life i Smoothie Revolution

ZDROWA ŻYWNOŚĆ: BRAKUJĄCE OGNIWO

Zdrowe odżywianie stało się ważną ideą i celem już prawie sto lat temu, wraz z pojawieniem się wskazówek dietetyków powołanych do tego, aby nauczyć takiego sposobu planowania i przygotowywania posiłków, by gwarantowały nam one zdrowie.

Odtąd wydaje się dowiedzione, po wielu badaniach przeprowadzonych w różnych rejonach świata i dotyczących populacji charakteryzujących się doskonałym zdrowiem (np. dieta kreteńska, Okinawa), że sposób żywienia oparty na codziennym spożywaniu dużej ilości owoców i warzyw, prócz przestrzegania innych zasad, jest niewątpliwą podstawą dobrego stanu zdrowia.

Pozostaje jeszcze określić najbardziej właściwy i atrakcyjny sposób spożywania owoców i warzyw, a także dowiedzieć się, czy i które z nich są szczególnie uprzywilejowane.

Amerykańska autorka Victoria Boutenko, jest znana w stanach Zjednoczonych, a także w wielu innych krajach ze względu na ogromną popularność, jaką zdobyła jej książka Green for live, przedstawiająca, jak ważną rolę w odżywianiu człowieka spełniają zielone warzywa i owoce. Kilka lat przed ukazaniem się tej książki, w związku z poważnymi problemami zdrowotnymi, cała rodzina Boutenko zmieniła sposób odżywiania z dnia na dzień, zastępując amerykański standard dietą opartą wyłącznie na surowych roślinnych produktach. Sama autorka, jej mąż i dzieci wyzdrowieli w ciągu kilku miesięcy; Victoria przekonała się, że był to właściwy wybór, gdy dokładnie zrozumiała, na czym polega działanie tej diety. Przez siedem lat wszystko było w porządku aż do momentu, gdy osiągnęli rodzaj nasycenia i wystąpiły pewne symptomy, wskazujące, że stan zdrowia członków rodziny nie jest już idealny (nastąpił przyrost wagi, pojawiło się zmęczenie i osłabienie odporności).

Z otwartym umysłem, prawdziwym zacięciem naukowym i niesłabnącym przekonaniem, że surowe produkty roślinne są najlepsze dla jej rodziny, Victoria Boutenko rozpoczęła intensywne badania, współpracując z naukowcami i specjalistami. Ustaliła, że brakującym elementem diety, którą stosuje jej rodzina, jest zielony barwnik. Następnie przedstawiła w swojej książce odkrywcze, porównawcze schematy diet, dotyczące niedoborów zielonego składnika pokarmowego w diecie współczesnej populacji zachodniej, nawet w surowej diecie wegetariańskiej i witariańskiej.

Po zmianie rodzinnej diety, nadal witariańskiej, czyli opartej na surowych warzywach i owocach, na rezultaty badań Victorii nie trzeba było długo czekać. Stan zdrowia członków rodziny poprawił się szybko i trwale.

chlorofil

W ten sposób Victoria Boutenko odkryła brakujące ogniwo: chlorofil, czyli zielony barwnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Zapoczątkowała badania, których rezultaty czterdzie ści lat później potwierdziła doktor Ann Wigmore.

1. CHLOROFIL – WAŻNY SKŁADNIK ZDROWEJ ŻYWNOŚCI ORGANICZNEJ