Ruch kadrowy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w czasie reformy ustroju szkolnego - Elżbieta Piotrowska-Albin, Lidia Marciniak - ebook

Ruch kadrowy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w czasie reformy ustroju szkolnego ebook

Elżbieta Piotrowska-Albin, Lidia Marciniak

0,0
67,44 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Ustawą z 14.12.2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe wprowadzone zostały reguły określające zasady wdrożenia i funkcjonowania nowego ustroju szkolnego. Jednym z założeń reformy jest wygaszanie gimnazjów i przekształcenie sześcioletnich szkół podstawowych w ośmioletnie szkoły podstawowe. Publikacja Ruch kadrowy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w czasie reformy ustroju szkolnego w sposób praktyczny opisuje, jakie w związku z tym zadania postawił ustawodawca przed dyrektorami szkół w kontekście polityki kadrowej. Jest odpowiedzią na pytania, jakich czynności musi dopełnić dyrektor, jakie możliwości posiada nauczyciel i w jakich terminach należy poszczególne etapy wdrożyć. Opracowanie zostało ponadto wzbogacone specjalistycznymi wzorami dokumentów, szczególnie istotnymi w okresie reformy ustroju szkolnego.

Dzięki fachowym wyjaśnieniom specjalistów dowiesz się m.in.:

- czy w przypadku rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem gimnazjum, którego dalsze zatrudnienie w roku szkolnym 2017/2018 lub 2018/2019 nie jest możliwe, należy przeprowadzić konsultacje związkowe,
- czy po włączeniu gimnazjum do 8-letniej szkoły podstawowej dyrektor szkoły podstawowej tworzy jeden arkusz organizacyjny dla szkoły podstawowej i gimnazjum,
- czy z nauczycielką zatrudnioną na czas nieokreślony w niepublicznym gimnazjum, która przebywa na urlopie wychowawczym, można rozwiązać stosunek pracy.

Publikacja przeznaczona jest dla dyrektorów, nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oświatowych. Z uwagi na poruszoną tematykę opracowanie może być również wykorzystane przez przedstawicieli organów sprawujących nadzór nad wymienionymi jednostkami.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
PDF

Liczba stron: 79

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.


Podobne


Ruch kadrowy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w czasie reformy ustroju szkolnego

ZESZYT 9

Stan prawny na 1 marca 2017 r.
Wolters Kluwer Polska

W SERII ABC PRAKTYKI PRAWA OŚWIATOWEGO UKAZAŁY SIĘ:

ZESZYT 1: REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLI REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLI 2016/2017

ZESZYT 2: KONTROLA ZARZĄDCZA W OŚWIACIE

ZESZYT 3: RUCH KADROWY W SZKOŁACH I PRZEDSZKOLACH

ZESZYT 4: REKRUTACJA DO SZKÓŁ REKRUTACJA DO SZKÓŁ 2016/2017

ZESZYT 5: URLOPY WYPOCZYNKOWE NAUCZYCIELI PRZEDSZKOLI

ZESZYT 6: URLOPY WYPOCZYNKOWE NAUCZYCIELI PLACÓWEK NIEFERYJNYCH

ZESZYT 7: ORGANIZACJA WYPOCZYNKU DZIECI I MŁODZIEŻY ORGANIZACJA WYCIECZEK SZKOLNYCH ORAZ WYPOCZYNKU DZIECI I MŁODZIEŻY. NOWE ZASADY

ZESZYT 8: NADZÓR PEDAGOGICZNY W SZKOLE I PRZEDSZKOLU

Akty prawne

Ustawa z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.)

Ustawa z 26.01.1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2016 r. poz. 1379 ze zm.)

Ustawa z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. z 2016 r. poz. 1474)

Ustawa z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 902 ze zm.)

Ustawa z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59)

Ustawa z 14.12.2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

Wykaz skrótów

Akty prawne

KN – ustawa z 26.01.1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2016 r. poz. 1379 ze zm.)

k.p. – ustawa z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.)

Przep.wpr. – ustawa z 14.12.2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

u.p.o. – ustawa z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59)

u.p.s. – ustawa z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 902 ze zm.)

u.z.r. – ustawa z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. z 2016 r. poz. 1474)

Piktogramy

obrazek

Słowo wstępne

Ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) oraz Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60) przyniosły zasadnicze zmiany w funkcjonowaniu dotychczasowego systemu oświaty. Dotyczą one m.in. ustroju szkolnego, kształcenia ogólnego i zawodowego, finansowania oświaty, organizacji nadzoru pedagogicznego, systemu egzaminów zewnętrznych, doskonalenia zawodowego nauczycieli, ruchu kadrowego i wielu innych spraw wynikających z tych zmian. W odpowiedzi na realne wyzwania dla kadry kierowniczej oświaty w zakresie określonego problemu powstała ta książka.

ABC Praktyki Prawa Oświatowego to seria praktycznych publikacji pomagających zrozumieć oraz stosować przepisy prawa dotyczące konkretnych zadań i zakresu odpowiedzialności dyrektora placówki oświatowej, uwzględniająca zmiany w systemie oświaty. Przejrzysta forma publikacji dostępnej zarówno w wersji papierowej, jak i on-line ułatwia codzienne jej użytkowanie oraz pozwala na edytowanie i drukowanie dokumentów.

Każdy tytuł z serii prezentuje niezbędny zakres wiedzy. Składa się nań:

• podstawa prawna, czyli przepisy regulujące konkretne zadanie lub obowiązek,

• praktyczne omówienie przepisów prawa przez ekspertów, zwracające uwagę na najważniejsze zagadnienia oraz praktykę stosowania,

• wzory pism i dokumentów,

• wzory regulaminów i procedur postępowania,

• praktyczne odpowiedzi na pytania dyrektorów wynikające zarówno z powtarzających się, jak i ze specyficznych problemów,

• orzecznictwo rozstrzygające najbardziej kontrowersyjne problemy z zakresu organizacji i funkcjonowania szkół i przedszkoli oraz praw i obowiązków nauczycieli.

Forma publikacji podporządkowana jest zasadzie praktyczności. Służą jej:

• podział na oddzielne publikacje dedykowane poszczególnym problemom prawnym,

• ustrukturyzowanie materiału, opisane powyżej,

• graficzne oznakowanie poszczególnych kategorii informacji i dokumentów,

• marginesy pozwalające na prowadzenie notatek,

• format zeszytów akademickich, pozwalający na czytelne rozłożenie materiału,

• duża czcionka i światło między akapitami oraz poszczególnymi kategoriami informacji,

• wzory dokumentów i regulaminów,

• procedury opisujące poszczególne zadania i proces postępowania,

• możliwość edytowania i drukowania dokumentów, regulaminów i procedur dzięki dołączonym do zeszytów kodom dostępu do wersji elektronicznej.

Częste zmiany prawa w zakresie organizacji oświaty, szybkość ich wprowadzania, niejasność przepisów skutkują problemami interpretacyjnymi, na które zwraca również uwagę Biuro Analiz Sejmowych. Niezrozumienie potwierdzają pytania kierowane do redakcji Lex Prawo Oświatowe wydawnictwa Wolters Kluwer Polska – lidera informacji prawnej.

Z drugiej strony dyrektorzy szkół i przedszkoli, jako osoby odpowiedzialne za całokształt zdarzeń występujących na terenie prowadzonych przez nich placówek, powinni wiedzieć, że znajomość przepisów oraz umiejętność ich interpretacji wzmacnia autonomię, pomaga w realizacji zadań oraz zabezpiecza przed popełnianiem błędów.

W serii ABC Praktyki Prawa Oświatowego ukazały się następujące tytuły kierowane zarówno do szkół, jak i do przedszkoli, a także organów prowadzących:

• Kontrola zarządcza w oświacie,

• Rekrutacja do przedszkoli (wydania z 2015 r. i 2016 r.),

• Rekrutacja do szkół,

• Ruch kadrowy w szkołach i przedszkolach,

• Urlopy wypoczynkowe nauczycieli przedszkoli,

• Urlopy wypoczynkowe nauczycieli placówek nieferyjnych,

• Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży,

• Nadzór pedagogiczny w szkole i przedszkolu.

Życzymy Państwu, aby prawo nie było trudne. Z tym przesłaniem tworzyliśmy serię ABC Praktyki Prawa Oświatowego – zachęcamy do lektury oraz wykorzystywania materiałów zgromadzonych w zeszytach i na stronie internetowej www.praktykaprawa.oswiata.abc.com.pl. Mamy nadzieję, że przygotowane publikacje pomogą Państwu poznać i zrozumieć obowiązujące przepisy oraz zastosować zapisane w nich prawa, obowiązki i procedury.

Elżbieta Piotrowska-Albin

Wolters Kluwer Polska SA

Komentarz

1. Wprowadzenie Agata Piszko

Z uzasadnienia rządowego projektu przepisów ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, druk sejmowy nr 1031, Sejm VIII kadencji, wynika, że zaproponowane rozwiązania mają umożliwić płynne przechodzenie nauczycieli ze szkół starego systemu do szkół nowego systemu bez konieczności rozwiązywania i ponownego zawierania umów o pracę oraz ochronę miejsc pracy nauczycieli. Poniższe opracowanie jest ilustracją proponowanych rozwiązań legislacyjnych i próbą odnalezienia miejsca nauczyciela i pracownika niepedagogicznego w zreformowanym systemie oświaty. W szczególności odpowiada na pytanie: co stanie się z nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi po wprowadzeniu zmian w strukturze szkolnictwa w kształcie nadanym nowymi uregulowaniami.

2. Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni w szkołach podlegających przekształceniu z mocy prawaAgata Piszko

2.1. Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni w sześcioletnich szkołach podstawowych

Zgodnie z przepisem art. 234 ustawy z 14.12.2016 r. – Przepisów wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60) – dalej Przep.wpr., nauczyciele oraz pracownicy niebędący nauczycielami zatrudnieni w dotychczasowej sześcioletniej szkole podstawowej stają się odpowiednio nauczycielami oraz pracownikami niebędącymi nauczycielami zatrudnionymi w ośmioletniej szkole podstawowej. Fakt ten wynika więc bezpośrednio z tytułu przekształcenia sześcioletniej szkoły podstawowej w ośmioletnią szkołę podstawową. Okoliczność ta powinna znaleźć swój wyraz w informacji przedstawianej nauczycielom i pracownikom niepedagogicznym. Dyrektor szkoły podstawowej powinien poinformować nauczycieli i pracowników niepedagogicznych na piśmie, że z dniem 1.09.2017 r. stali się nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi zatrudnionymi w ośmioletniej szkole podstawowej (WZÓR 1 ). Stanowi o tym wprost zapis art. 234 ust. 2 Przep.wpr. Obowiązkiem dyrektora dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej jest poinformowanie o tej zmianie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w terminie do 15.05.2017 r. – a więc jeszcze przed dniem przekształcenia sześcioletniej szkoły podstawowej w ośmioletnią szkołę podstawową.

2.2. Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni w trzyletnich liceach ogólnokształcących i czteroletnich technikach

Zgodnie z art. 242 ust. 1 Przep.wpr. z dniem 1.09.2019 r. nauczyciele oraz pracownicy niebędący nauczycielami, zatrudnieni odpowiednio w dotychczasowych trzyletnich liceach ogólnokształcących lub dotychczasowych czteroletnich technikach, stają się odpowiednio nauczycielami oraz pracownikami niebędącymi nauczycielami zatrudnionymi odpowiednio w czteroletnim liceum ogólnokształcącym lub pięcioletnim technikum.

Na dyrektorze – odpowiednio – dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego albo dotychczasowego czteroletniego technikum spoczywa obowiązek poinformowania w terminie do 15.05.2019 r. na piśmie ( WZORY 4 i 5 ) nauczycieli i pracowników niepedagogicznych o powyższej zmianie.

2.3. Nauczyciele i pracownicy niebędący nauczycielami zasadniczych szkół zawodowych

Przepisy wprowadzające określają również sytuację nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w dotychczasowej zasadniczej szkole zawodowej. Zgodnie z zapisem art. 244 ust. 1 Przep.wpr. z dniem 1.09.2017 r. nauczyciele oraz pracownicy niebędący nauczycielami zatrudnieni w dotychczasowej zasadniczej szkole zawodowej stają się nauczycielami oraz pracownikami niebędącymi nauczycielami zatrudnionymi w branżowej szkole I stopnia.

Analogicznie do poprzednio powołanych regulacji dyrektor zasadniczej szkoły zawodowej – w terminie do 15.05.2017 r. – informuje na piśmie ( WZÓR 1 ) nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w zasadniczej szkole zawodowej o powyższej zmianie.

2.4. Nauczyciele i pracownicy niebędący nauczycielami szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy

W świetle zapisu art. 246 ust. 1 Przep.wpr. z dniem 1.09.2017 r. nauczyciele oraz pracownicy niebędący nauczycielami zatrudnieni w dotychczasowej szkole specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi stają się nauczycielami oraz pracownikami niebędącymi nauczycielami szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) – dalej u.p.o., tj. trzyletniej szkole specjalnej przysposabiającej do pracy. O powyższym fakcie dyrektor szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy informuje na piśmie nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy w terminie do 15.05.2017 r. ( WZÓR 1 ).

2.5. Nauczyciele i pracownicy niebędący nauczycielami szkoły policealnej

Regulacje określające sytuację prawną nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach policealnych, określa art. 247 ust. 2 Przep.wpr. Zgodnie z przepisem art. 247 ust. 1 Przep.wpr. z dniem 1.09.2017 r. nauczyciele oraz pracownicy niebędący nauczycielami, zatrudnieni w dotychczasowej szkole policealnej, stają się z tym dniem nauczycielami oraz pracownikami niebędącymi nauczycielami zatrudnionymi w szkole policealnej, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. f u.p.o. Dyrektor dotychczasowej szkoły policealnej – w terminie do 15.05.2017 r. – informuje o powyższej zmianie na piśmie nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w szkole ( WZÓR 1 ).

2.6. Nauczyciele zatrudnieni w zespole szkół, w skład którego wchodzą szkoła podstawowa i gimnazjum

Zgodnie z zapisem art. 249 ust. 1 Przep.wpr. z dniem 1.09.2017 r. nauczyciele oraz pracownicy niebędący nauczycielami, zatrudnieni w dotychczasowym zespole szkół, w skład którego wchodziła jedynie dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum, stają się odpowiednio nauczycielami oraz pracownikami niebędącymi nauczycielami ośmioletniej szkoły podstawowej