Praca zdalna. Praktyczny przewodnik po nowych przepisach - Adrian Prusik - ebook

Praca zdalna. Praktyczny przewodnik po nowych przepisach ebook

Prusik Adrian

0,0
84,00 zł

-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Publikacja omawia nowe rozwiązania legislacyjne dotyczące pracy zdalnej wprowadzone do Kodeksu pracy na mocy ustawy z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Praca zdalna oznacza odejście od tradycyjnego modelu, który dotychczas dominował w Kodeksie pracy. Jednym z podstawowych założeń tego modelu była kontrola pracodawcy nad przestrzenią fizyczną, w której wykonywana jest praca. Założenie to stanowiło podstawę do ukształtowania m.in. rozkładu odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy, a także dopuszczania szerszego zakresu prawnie dozwolonej ingerencji w dobra osobiste pracownika świadczącego pracę na terenie zakładu pracy. W tym kontekście praca zdalna ma rewolucyjny charakter, oznacza bowiem zinstytucjonalizowanie zjawiska przenoszenia pracy z zakładu pracy do przestrzeni prywatnej pracownika, a taki stan rzeczy ma szansę stać się powszechnie stosowanym rozwiązaniem.

Autor skupia się w opracowaniu na praktycznych kwestiach związanych z wdrożeniem i stosowaniem nowych przepisów. Identyfikuje problemy, które pojawią się przed pracodawcami i pracownikami podczas stosowania nowych przepisów, oraz proponuje sposoby ich rozwiązania. Dodatkowo w publikacji graficznie wyeksponowano najważniejsze zagadnienia, a także przykłady obrazujące nowe rozwiązania prawne.

Książka w szczególności jest przeznaczona dla pracowników działów HR, kadry menedżerskiej, przedsiębiorców i prawników obsługujących pracodawców. Może też zainteresować każdego pracownika.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
PDF

Liczba stron: 309

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



PRACA ZDALNA Praktyczny przewodnik po nowych przepisach

1. wydanie

Adrian Prusik

Stan prawny na 1 marca 2023 r.

Wydane przez:

Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.

Wykaz skrótów

Wstęp

Rozdział I Istota pracy zdalnej (art. 6718)

1. Praca zdalna a telepraca

2. Kodeksowa definicja pracy zdalnej

2.1. Miejsce pracy zdalnej wskazywane przez pracownika

2.2. „Każdorazowe” uzgodnienie miejsca pracy zdalnej z pracodawcą

2.3. Praca zdalna jako praca z przestrzeni prywatnej

2.4. Praca zdalna częściowa lub całkowita – zarządzanie miejscem pracy

2.5. Praca zdalna, w szczególności z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość

3. Praca zdalna w ustawie covidowej

4. Problem „pierwszego dnia”, czyli formalne wymogi dotyczące wdrożenia kodeksowej pracy zdalnej a uchylenie podstaw z ustawy covidowej

5. Praca zdalna dla pozaumownych stosunków pracy

Rozdział II Wdrożenie pracy zdalnej

1. Tryby wdrożenia pracy zdalnej

2. Uzgodnienie indywidualne z pracownikiem

2.1. Porównanie z dotychczasowymi przepisami o telepracy

2.2. Uzgodnienie pracy zdalnej „przy zawieraniu umowy o pracę”

2.3. Uzgodnienie wykonywania pracy zdalnej w trakcie zatrudnienia

2.4. Czynności związane z uzgodnieniem pracy zdalnej

2.4.1. Uzgodnienie miejsca wykonywania pracy zdalnej

2.4.1.1. Konkretność uzgodnionego miejsca pracy zdalnej

2.4.1.2. Zagraniczne miejsce pracy zdalnej

2.4.1.3. Miejsce pracy w przestrzeni prywatnej pracownika

2.4.1.4. „Każdorazowe” uzgodnienie

2.4.2. Ustalenie wymiaru pracy zdalnej – całkowicie lub częściowo

2.4.2.1. Hybrydowa praca zdalna jako uprawnienie albo element obowiązkowej organizacji pracy

2.4.2.2. Rola porozumienia lub regulaminu pracy zdalnej

2.4.3. Określenie szczególnych warunków pracy zdalnej (np. sposobu potwierdzania obecności, zgłaszania nieobecności) i związanych z kontrolą pracy

2.4.3.1. Rola porozumienia lub regulaminu pracy zdalnej

2.4.4. Sporządzenie oceny ryzyka przez pracodawcę, zapoznanie z tą oceną pracownika, a także udokumentowane potwierdzenie przez pracownika zaznajomienia się z oceną ryzyka oraz potwierdzenie, że miejsce pracy zdalnej pozwala na pracę zgodnie z zasadami bezpiecznej i higienicznej pracy

2.5. Miejsce pracy zdalnej jako istotny element umowy o pracę (miejsce wykonywania pracy – urn:act:du:2022::1510(art(29)par(1)pkt(2))art. 29 § 1 pkt 2 k.p.)

2.5.1. Pojęcie miejsca pracy zdalnej

2.5.2. Analiza dotychczasowej praktyki określania miejsca wykonywania pracy

2.5.3. Praca zdalna hybrydowa a umowne miejsce pracy

2.5.4. Czy można zrezygnować z określenia miejsca pracy w umowie o pracę?

2.6. Następcze zmiany w zakresie miejsca pracy zdalnej

3. Wyjątki od konsensualnego uzgodnienia pracy zdalnej

3.1. Praca zdalna na polecenie pracodawcy

3.1.1. Warunki wydawania poleceń pracownikom

3.1.2. Przesłanki umożliwiające wydanie polecenia pracy zdalnej

3.1.3. Posiadanie warunków lokalowych i technicznych przez pracownika

3.1.4. Polecenie pracy zdalnej a wskazywanie miejsca wykonywania pracy

3.1.5. Praca zdalna na polecenie a umowa o pracę

3.1.6. Inne wymogi co do polecenia pracy zdalnej

3.1.7. Polecenie pracy zdalnej a obowiązki w zakresie BHP

3.1.8. Polecenie pracy zdalnej – podsumowanie

3.1.9. Odpowiedzialność pracownika za niewykonanie lub nienależyte wykonanie polecenia pracy zdalnej

3.2. Obowiązek uwzględnienia wniosku pracownika o skierowanie do pracy zdalnej

4. Okazjonalna praca zdalna

Rozdział III Porozumienie lub regulamin pracy zdalnej

1. Regulacja kodeksowa

2. Porozumienie w sprawie warunków pracy zdalnej

3. Regulamin wykonywania pracy zdalnej

4. Zmiana porozumienia lub regulaminu

5. Treść porozumienia i regulaminu

5.1. Grupa lub grupy pracowników, którzy mogą być objęci pracą zdalną

5.2. Zasady pokrywania przez pracodawcę kosztów pracy zdalnej albo ustalania ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu

5.3. Zasady porozumiewania się pracodawcy i pracownika, w tym sposób potwierdzania obecności na stanowisku pracy

5.4. Zasady kontroli wykonywania pracy; zasady kontroli w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

5.5. Zasady kontroli przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych

5.6. Zasady instalacji, inwentaryzacji, konserwacji, aktualizacji oprogramowania i serwisu powierzonych pracownikowi narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych

6. Ustalanie warunków pracy zdalnej w poleceniu lub uzgodnieniu indywidualnym z pracownikiem

Rozdział IV Kontrola pracownika w warunkach pracy zdalnej, prawo do prywatności oraz monitoring pracowników

1. Zagadnienia wstępne

2. Kontrola pracowników przez pracodawcę

3. Poszanowanie dóbr osobistych pracownika oraz innych osób

4. Metody kontroli pracownika zdalnego

5. Kontrola pracownika zdalnego a monitoring w rozumieniu Kodeksu pracy

5.1. Pojęcie monitoringu na tle Kodeksu pracy

5.2. Kamerka w komputerze pracownika jako narzędzie pracy i forma monitoringu – analiza praktyczna

5.3. Monitoring w pracy zdalnej/kontrola zdalna – konkluzje

6. Podsumowanie

Rozdział V Obowiązek ponoszenia kosztów pracy zdalnej przez pracodawcę

1. Obowiązek zapewnienia narzędzi i materiałów

2. Zapewnienie instalacji, serwisu, konserwacji narzędzi pracy albo pokrycie kosztów w tym zakresie

3. Pokrycie kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej

4. Pokrycie innych kosztów

5. Zapewnienie pracownikowi szkoleń i pomocy technicznej niezbędnej do wykonywania pracy

6. Ekwiwalent i ryczałt, a także sposób ustalania wartości kosztów, ekwiwalentu i ryczałtu

7. Czy koszty muszą być rzeczywiście poniesione przez pracownika?

Rozdział VI Praca zdalna a RODO

1. Przetwarzanie danych osobowych w związku z zatrudnieniem

2. Przetwarzanie danych osobowych klientów w ramach pracy pracownika

3. Konsekwencje pracy zdalnej dla przetwarzania danych osobowych

3.1. Przetwarzanie danych o miejscu pracy zdalnej

3.2. Przetwarzanie innych danych osobowych związanych z realizacją uprawnień lub obowiązków przy pracy zdalnej

3.3. Działania polegające na lokalizacji pracownika wykonującego pracę zdalną

3.4. Praca zdalna a wewnętrzne procesy przetwarzania danych osobowych

Rozdział VII Zaprzestanie wykonywania pracy zdalnej

1. Zagadnienia wstępne

2. Zaprzestanie wykonywania pracy zdalnej

2.1. Wiążący wniosek o zaprzestanie wykonywania pracy zdalnej i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy (uzgodnienie pracy zdalnej w trakcie zatrudnienia)

2.2. Zaprzestanie wykonywania pracy zdalnej uzgodnionej przy zawieraniu umowy o pracę

2.3. Zakres wniosku o zaprzestanie wykonywania pracy zdalnej – urn:act:du:2022::1510(art(67(22)))art. 6722 k.p.

2.4. Zagadnienie praktyczne: pozorne uzgadnianie pracy zdalnej po pierwszym dniu pracy

3. Cofnięcie polecenia pracy zdalnej przez pracodawcę

4. Cofnięcie zgody na wykonywanie pracy zdalnej w efekcie kontroli pracownika (urn:act:du:2022::1510(art(67(28))par(3))art. 6728 § 3 k.p.)

Rozdział VIII Ochrona oraz zakaz dyskryminacji przy pracy zdalnej

1. Niedozwolone przyczyny wypowiedzenia (urn:act:du:2022::1510(art(67(23)))art. 6723 k.p.)

2. Zakaz dyskryminacji pracowników zdalnych (urn:act:du:2022::1510(art(67(29)))art. 6729 k.p.)

2.1. Nierówne traktowanie pracowników w dostępie do pracy zdalnej

3. Prawo zachowania więzi ze społecznością zakładu pracy (urn:act:du:2022::1510(art(67(30)))art. 6730 k.p.)

Rozdział IX Bezpieczeństwo i higiena pracy w pracy zdalnej

1. Ograniczenie przedmiotowe prac, które mogą być wykonywane w trybie pracy zdalnej

2. Uregulowanie obowiązków stron w zakresie BHP przy pracy zdalnej

3. Szczególne ukształtowanie obowiązków dotyczących szkoleń przy pracy zdalnej

4. Ocena ryzyka zawodowego i przygotowanie informacji o zasadach bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej

5. Organizacja stanowiska pracy zdalnej przez pracownika

6. Wypadki przy pracy

Rozdział X Zagadnienia praktyczne

1. Czy pracownicy mobilni będą kwalifikowani jako pracownicy wykonujący pracę zdalną?

2. Roszczenie pracownika o zakwalifikowanie jako wykonującego pracę zdalną

3. Samowolna zmiana miejsca wykonywania pracy zdalnej przez pracownika

4. Workation

5. Zagraniczne miejsce pracy zdalnej

6. Łączenie okazjonalnej pracy zdalnej z modelem hybrydowym

7. Czy pracodawca może polecić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną przybycie do siedziby pracodawcy lub podróż służbową?

8. Czy pracodawca może samodzielnie określić miejsce pracy zdalnej pracownikowi?

9. Praca zdalna a właściwość miejscowa sądów pracy

10. Awaria w domu pracownika a przestój w pracy

11. Obowiązek zachowania trzeźwości przy wykonywaniu pracy zdalnej

12. Systemy czasu pracy przy pracy zdalnej

13. Odzwierciedlenie pracy zdalnej w dokumentacji pracowniczej

14. Czy pracodawca może nakazać pracownikowi włączenie kamerki internetowej w trakcie pracy?

15. Czy pracodawca może w ramach kontroli pracownika oczekiwać korzystania z określonych programów komputerowych? Czy możliwe jest sprecyzowanie obowiązków poprzez stosowanie określonych przez pracodawcę komunikatorów internetowych?

16. Czy możliwe jest wskazanie przez pracownika więcej niż jednego miejsca pracy zdalnej?

17. Czy pracodawca może przeprowadzić kontrolę w miejscu pracy zdalnej wbrew woli pracownika?

18. Czy osoba trzecia (np. domownik) może uniemożliwić kontrolę w miejscu wykonywania pracy zdalnej, np. nie wyrażając zgody na wejście na posesję?

19. Czy w trakcie kontroli pracodawcy w domu pracownika zdalnego może dojść do naruszenia dóbr osobistych innej osoby?

20. Stosowanie narzędzi kontrolujących, szpiegujących albo aplikacji typu bossware w ramach uprawnień kontrolnych pracodawcy

21. Czy wysokość kosztów obciążających pracodawcę powinna być dokładnie wyliczona?

22. Czy w ramach obowiązku zapewnienia narzędzi i materiałów do pracy zdalnej pracodawca ma sfinansować pracownikowi zakup biurka i krzesła albo też wypłacić ekwiwalent za używanie własnych mebli?

Literatura

Wykaz skrótów
Akty prawne
k.c.
ustawa z 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.)
k.p.
ustawa z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm.)
k.p.c.
ustawa z 17.11.1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1805 ze zm.)
RODO
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1)
u.p.d.f.
ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.)
ustawa covidowa
ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.)
u.z.z.
ustawa z 23.05.1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 854)
Inne
OSNC
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Cywilna
OSNP
Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Pracy
OTK-A
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego. Seria A
SN
Sąd Najwyższy
TK
Trybunał Konstytucyjny
UODO
Urząd Ochrony Danych Osobowych
WSA
wojewódzki sąd administracyjny
Wstęp

Praca zdalna została wprowadzona do Kodeksu pracy ustawą nowelizującą z 1.12.2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw1. Nowe przepisy wejdą w życie 7.04.2023 r.

Wprowadzenie instytucji pracy zdalnej na grunt Kodeksu pracy to istotna rewolucja względem – nazwijmy go – tradycyjnego modelu pracy, istniejącego i dominującego w polskim prawie pracy od samego początku. Istotne jest jednak, że nie jest to pierwsza próba rewolucyjnej zmiany, a przepisy dotyczące pracy zdalnej w dużej mierze są oparte na dotychczasowych regulacjach telepracy, usuwanych wraz z tą nowelizacją z Kodeksu pracy. Dlaczego pracy zdalnej może udać się to, co nie powiodło się jej „starszej siostrze” – telepracy? Wydaje się, że kluczowym czynnikiem może być coś, co w historycy dziejów mogliby nazwać „momentem rewolucyjnym”. Praca zdalna wdarła się do naszej rzeczywistości nieproszona w wyniku pandemii COVID-19. Wielu pracodawców stanęło przed dylematem zawieszenia działalności albo przeniesienia jej do przestrzeni prywatnej domów swoich pracowników. Dla części był to eksperyment udany, dla części mniej. Dla wielu wraz pracą zdalną upadł paradygmat pracy odbywającej się w miejscu fizycznie kontrolowanym i zarządzanym przez pracodawcę. W tych warunkach praca zdalna ma potencjał, by stać się jednym z trwalszych „znamion”, jakie pandemia zostawi na tkance społecznej.

Rewolucyjny potencjał pracy zdalnej tkwi w odejściu od tradycyjnie postrzeganego modelu pracy. Sprowadzał się on bowiem do dominacji i kontroli pracodawcy nad przestrzenią fizyczną, w której pracownik świadczy pracę. Ta dominacja „wyryta” jest wręcz w definicji stosunku pracy, w myśl której przez stosunek pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy pod kierownictwem pracodawcy oraz w miejscu i czasie przez niego wskazanym (art. 22 § 1 k.p.). W tradycyjnym modelu pracy pracownik „przychodzi do pracy”, tj. do tworzonego przez pracodawcę zakładu pracy oraz zorganizowanego przez pracodawcę stanowiska pracy. Pracodawca wyznacza porządkowe zasady zachowania wszystkich osób przebywających w obszarze jego władztwa. Nie należy nie doceniać tego założenia, gdyż jest ono źródłem podstawowych instytucji dzisiejszego prawa pracy, chociażby tych związanych z obowiązkiem zapewnienia bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy. Obowiązki te zostały nałożone na pracodawcę w związku z podwyższonym reżimem odpowiedzialności prawnej za bezpieczeństwo pracowników oraz negatywne skutki, jakie praca wywołuje w organizmie ludzkim. Niejako pośrednio wiązało się to z dopuszczalną prawem szerszą ingerencją w wolność i dobra osobiste pracownika. Na terenie zakładu pracy pracodawca ma prawo wymagać od pracownika zachowania zgodnego z narzuconymi przez siebie regułami. W akceptowanym przez prawo zakresie pracodawca może pracownika monitorować, sprawdzać, a także oczekiwać od niego poddania się kontroli osobistej2 lub na obecność alkoholu albo innych używek w organizmie. Zupełnie naturalne w tym układzie relacji wydaje się także prawo pracodawcy do ścisłej kontroli sposobu wykonywania pracy przez pracownika, kontroli czasu będącego „czasem pracy”. Praca zdalna (podobnie zresztą wcześniej telepraca) od tego tradycyjnego modelu pracy odchodzi, co nie oznacza jednak odejścia od wspomnianych wyżej instytucji prawa pracy.

Korzyści płynące z pracy zdalnej mogą być wieloaspektowe i tworzyć nową jakość rynku pracy, nie pomijając przy tym jej wpływu na międzynarodowe regulacje dotyczące pracowników. Można ostrożnie prognozować, że praca zdalna w aspekcie międzynarodowym będzie także przedmiotem zainteresowania i międzynarodowych regulacji (np. zjawisko workation w obrębie Unii Europejskiej). Dla pracowników to przede wszystkim znacznie większa swoboda wyboru miejsca, w którym pracują. Nic zatem dziwnego, że w wielu badaniach zdecydowana większość pracowników nie chce rezygnować z tej formy pracy.

Eksperci przewidują, że popularyzacja tej formy pracy może inicjować trwałe przeobrażenia społeczne – prowadzić do depopulacji zatłoczonych miast. Dzięki pracy zdalnej nie trzeba mieszkać w aglomeracji warszawskiej, by stać się częścią stołecznego rynku pracy. Dla pracodawców praca zdalna oznacza przełamanie geograficznych barier rynku pracy, na którym mogą poszukiwać kompetentnych pracowników, a długoterminowo daje szansę na ograniczenie zapotrzebowania na przestrzeń biurową. Praca zdalna może zwiększać mobilność, a tym samym wpływać na charakter i postrzeganie pracy. Nie jest bowiem powiedziane, że praca zdalna nie może być transgraniczna. Pracownicy mogą zatem poszukiwać zatrudnienia za granicą, nie rezygnując z mieszkania w Polsce. Tym bardziej nie można wykluczać, że popularny stanie się trend świadczenia pracy dla polskich pracodawców z zagranicy.

Wiele z tych zagadnień nie zostało jeszcze poruszonych przez ustawodawcę, chociaż wyzwania związane z nimi już mogą dawać znać o sobie. W warunkach pracy zdalnej trudniejsze może być przestrzeganie czasu pracy oraz kontrola pracowników. Trudność może zaistnieć w obydwu kierunkach. Z jednej strony to kwestia możliwości efektywnej kontroli wykorzystania czasu pracy przez pracowników. Z drugiej – to kwestia ochrony pracowników przed niekontrolowanym naruszaniem norm czasu pracy i wykorzystywaniem rozmywania się podziału między czas pracy a czas prywatny (odpoczynek). Transgraniczny aspekt pracy zdalnej wymaga uwzględnienia regulacji podatkowych i zabezpieczenia społecznego, które w dzisiejszym kształcie są niedostosowane do rodzących się potrzeb.

Od strony prawnej praca zdalna to zatem wyzwanie dla ustawodawcy, pracodawców i pracowników. Odejście od tradycyjnego modelu pracy oznacza, że w wielu aspektach znajdziemy trudności w stosowaniu tradycyjnych instytucji prawa pracy. W jakim zakresie pracodawca powinien odpowiadać za bezpieczeństwo pracownika świadczącego pracę zdalną? Jak dalece pracodawca może ingerować w przestrzeń pracy zdalnej? Kto powinien ponosić odpowiedzialność za wypadek przy pracy zdalnej? W jaki sposób pracodawca może kontrolować pracę takiego pracownika? Co z prawem do prywatności pracownika i reszty domowników w ich przestrzeni domowej? Jak udowodnić, że pracownik rzeczywiście jest nieobecny w pracy bez usprawiedliwienia? To tylko część problemów, które obecna nowelizacja przepisów Kodeksu pracy reguluje jedynie pobieżnie albo nie dostrzega. Wiele zagadnień związanych z potencjałem pracy zdalnej nadal nie jest uregulowanych, co nie oznacza, że nie będą one regulowane w przyszłości.

Celem tej publikacji jest omówienie nowych regulacji od praktycznej strony, z perspektywy zarówno pracodawców, jak i pracowników. Wiele zagadnień, które poruszę w ramach tej książki, nie doczekało się jeszcze szczegółowego omówienia. W wielu przypadkach jest to próba analizy. Nie ulega wątpliwości, że rzeczywistość świata pracy będzie dążyła do wypracowania konsensusu prawnego nad zagadnieniami, które dzisiaj ustawodawca pominął albo uregulował w sposób niedający jednoznacznej odpowiedzi. Stanowisko prezentowane przy wielu z takich zagadnień jest jedynie elementem dyskusji, która toczy się już wśród prawników, przedsiębiorców i pracowników.

Rozdział
I
Istota pracy zdalnej (art. 6718)
1.
Praca zdalna a telepraca

Zgodnie z ustawą nowelizującą Kodeks pracy przepisy dotyczące pracy zdalnej zastąpią dotychczasowe przepisy dotyczące telepracy (uchylone przepisy art. 675–6717k.p.). Nie jest tajemnicą, że nowe przepisy w dużej mierze są wzorowane na regulacjach swojej poprzedniczki, stąd też dla rozstrzygnięcia problemów praktycznych może być przydatne sięganie do (niewielkiego) zasobu orzecznictwa sądowego oraz piśmiennictwa. Dotychczasowe przepisy dotyczące telepracy nie były w powszechnym stosowaniu, zatem wiele problemów praktycznych, które mogły podczas jej stosowania powstać, nie zostało faktycznie rozstrzygniętych. Nie ma też ustalonych praktyk rynkowych, które mogłyby być punktem odniesienia przy analizie prawnej nad pracą zdalną.

Same zakładowe regulacje dotyczące telepracy mogą być stosowane przez pracodawców jeszcze przez okres 6 miesięcy od wejścia nowelizacji w życie. Ten sam termin dotyczy stosowania telepracy w indywidualnych stosunkach pracy.

Porównując telepracę i pracę, można odnaleźć pewne podstawowe różnice. W świetle art. 675k.p. telepraca miała cechy regularności wykonywania poza zakładem pracy oraz z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Praca zdalna (art. 6718k.p.) z kolei nie musi cechować się regularnością, a komunikacja elektroniczna między pracodawcą a pracownikiem nie jest jej istotną cechą. Różnice definicyjne pozwalają zatem na znacznie szersze pole wykorzystania pracy zdalnej w porównaniu do telepracy1. Byłoby jednak nadużyciem sądzić, że o lepszych rokowaniach co do użyteczności pracy zdalnej względem niecieszącej się popularnością telepracy mogłyby świadczyć przesłanki definicyjne. W tym kontekście bardziej chodzi o moment wdrożenia nowej regulacji, który wydaje się właściwszy niż miało to miejsce w przypadku telepracy.

2.
Kodeksowa definicja pracy zdalnej

Zgodnie z art. 6718k.p. przez pracę zdalną należy rozumieć pracę wykonywaną całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.

Art. 6718 k.p.

Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna).

W dużej mierze trzon nowych przepisów regulujących kodeksową pracę zdalną został przeniesiony z dotychczasowych regulacji związanych z telepracą (uchylonych w związku z wprowadzeniem pracy zdalnej). Takie działanie ustawodawcy nie jest przypadkowe. Między telepracą a pracą zdalną zachodzą istotne podobieństwa, a kwestie te zostaną szczegółowo omówione w dalszej części tego rozdziału. Można wręcz powiedzieć, że nowa regulacja dotycząca pracy zdalnej to druga próba ustawodawcy uregulowania tego samego zjawiska, które wcześniej próbowano regulować pod dość topornym pojęciem telepracy.

2.1.
Miejsce pracy zdalnej wskazywane przez pracownika

Zgodnie z definicją praca zdalna odbywa się w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym każdorazowo z pracodawcą. Jest to podstawowa cecha pozwalająca odróżnić model pracy zdalnej od tradycyjnego modelu pracy, w którym to pracodawca jest stroną dominującą w wyznaczeniu konkretnego miejsca wykonywania pracy, a obowiązkiem pracownika jest wykonywanie pracy w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę (art. 22 § 1 k.p.).

Przy pracy zdalnej dochodzi do zamiany ról w tym względzie. Miejsce pracy zdalnej wskazuje (sugeruje) pracownik, aczkolwiek musi być ono każdorazowo zaakceptowane przez pracodawcę. W piśmiennictwie zwraca się uwagę, że istotą pracy zdalnej (nieznajdującą jednak wprost potwierdzenia w treści przepisów) jest przeniesienie pracy do „sfery prywatnej pracownika”2. Wartość tego trafnego spostrzeżenia wykracza dalece poza akademickie rozważania i może generować istotne problemy praktyczne, jak konieczność godzenia prywatności z uprawnieniami kontrolnymi pracodawcy oraz jego kierownictwem czy chociażby zakres obowiązku zorganizowania pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Aspekt przeniesienia pracy do sfery prywatnej jest w mojej ocenie na tyle istotny, że należałoby go traktować jako samodzielną cechę pracy zdalnej, co szerzej omawiam w dalszej części.

Przepisy Kodeksu pracy nie precyzują, jakie miejsce pracownik powinien wskazać. Sformułowanie użyte przez ustawodawcę „(...) w tym pod adresem zamieszkania pracownika”, sugeruje, że wykonywanie pracy zdalnej z domu jest jedną z dostępnych możliwości. Jako miejsce pracy zdalnej pracownik może wskazać także inne dowolne miejsce. Chociaż wyraźnie nie wynika to z przepisów, nie ulega wątpliwości, że wskazywane (proponowane) przez pracownika miejsce pracy zdalnej musi znajdować się poza zakładem pracy.

Nie ulega również wątpliwości, że pracownik powinien wskazać pracodawcy konkretną lokalizację (adres). Ma to swoje uzasadnienie zarówno w treści art. 6718k.p., jak i ze względu na obowiązki spoczywające przy pracy zdalnej na pracodawcy.

Nie ma także przeszkód, by w ramach pierwotnego uzgodnienia pracodawca wyraził zgodę na kilka opcjonalnych miejsc pracy zdalnej zaproponowanych przez pracownika. Nie istnieją także przeszkody, by uzgodnione miejsce pracy zdalnej znajdowało się poza granicami Polski, jakkolwiek w tej kwestii niezbędne jest także uwzględnienie regulacji dotyczących przepisów podatkowych oraz z zakresu zabezpieczenia społecznego.

Rozumienie przesłanki pracy „w miejscu wskazanym przez pracownika” przez pryzmat inicjatywy pracownika w określaniu miejsca pracy może być niepełne, zwłaszcza wtedy, gdy model pracy zdalnej jest oczekiwaniem i warunkiem pracodawcy już na etapie rekrutacji (np. pojawia się w ogłoszeniu). Kwestie te moim zdaniem doprecyzowuje cecha pracy z przestrzeni prywatnej pracownika.

2.2.
„Każdorazowe” uzgodnienie miejsca pracy zdalnej z pracodawcą

W świetle przepisów miejsce pracy zdalnej ma być „każdorazowo uzgodnione z pracodawcą”. Oznacza to, że pracodawca musi wyrazić zgodę co do każdego miejsca, z którego praca zdalna ma być lub może być wykonywana. Nawet tymczasowa zmiana miejsca pracy zdalnej wymaga uprzedniej zgody pracodawcy.

PRZYKŁAD:

Pracownik wykonuje pracę zdalną ze swojego domu. W okresie wakacyjnym planuje przez tydzień zmienić miejsce pracy zdalnej w związku z wyjazdem do popularnego kurortu turystycznego. Zgodę na taką zmianę musi wyrazić pracodawca.

Wykonywanie pracy zdalnej z miejsca nieuzgodnionego z pracodawcą może być postrzegane jako naruszenie i skutkować sankcjami dla pracownika.

Należy jednak zauważyć, że samo uzgodnienie miejsca pracy zdalnej leży także niejako w interesie samego pracodawcy. Kodeksowa praca zdalna nie odchodzi bowiem zbyt daleko od tradycyjnego obowiązku zapewnienia przez pracodawcę bezpieczeństwa w miejscu pracy. Owszem, w myśl przepisów pewne obowiązki z zakresu BHP są zdejmowane z pracodawcy w warunkach pracy zdalnej, niemniej nadal pozostaje on adresatem pozostałej reszty. Jednym z zachowanych obowiązków jest obowiązek przeprowadzenia postępowania powypadkowego z pewnymi ograniczeniami wskazanymi w art. 6731 § 10 k.p.

W myśl art. 6731 § 7 k.p. dopuszczenie pracownika do wykonywania pracy zdalnej jest uzależnione od złożenia przezeń oświadczenia w postaci papierowej lub elektronicznej, zawierającego potwierdzenie, że na stanowisku pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Innymi słowy, ustawodawca przenosi na pracownika część ciężaru (i ryzyka) związanego z zapewnieniem bezpieczeństwa w miejscu pracy, ale dla takiego przeniesienia niezbędne jest to, by pracodawca znał konkretne miejsce, przedstawił pracownikowi stosowne informacje i zgodził się na wykonywanie z niego pracy zdalnej.

WAŻNE:

Warunkiem dopuszczenia do wykonywania pracy zdalnej jest złożenia przez pracownika oświadczenia, że we wskazanym miejscu są zapewnione warunki bezpiecznej pracy.

Z uwagi na powyższe za niezgodną z przepisami należy uznać praktykę wyrażania zgody in blanco przez pracodawcę na każdorazowe miejsce pracy zdalnej, z którego pracownik zechce świadczyć pracę.

Co do zasady oznacza to także, że wskazane przez pracownika miejsce pracy zdalnej musi być ściśle określone. Pracownik nie może zatem oświadczyć, że praca zdalna będzie wykonywana w Warszawie. Musi on określić dokładnie adres, pod którym praca będzie wykonywana, oraz oświadczyć, że we wskazanym miejscu są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Tylko pod takim warunkiem pracodawca powinien wyrazić zgodę na wykonywanie pracy zdalnej. Przyjęcie, że wystarczające byłoby wskazanie samej miejscowości, oznaczałoby, że samo miejsce pracy zdalnej jest defacto wyjęte poza nawias uzgodnienia i jest samodzielnie określane przez pracownika. Pracownik miałby możliwość świadczenia pracy z dowolnego miejsca w tej miejscowości (nawet np. z miejsca publicznego), a pracodawca nie miałby realnych możliwości sprawowania kontroli.

Nie można zapominać, że w przypadku pracownika wykonującego pracę zdalną pracodawca zachowuje możliwość kontrolowania jego pracy oraz miejsca pracy zdalnej. Sama kontrola odnosić się może zarówno do wypełniania obowiązków związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa w miejscu pracy, jak i kontrolą wykonywania samej pracy oraz kontrolą wypełniania innych wymogów stawianych przez pracodawcę.

Z perspektywy działalności wielu przedsiębiorców kluczowe są aspekty zachowania poufności informacji oraz obowiązki związane z bezpieczeństwem przetwarzania danych osobowych. W myśl przepisów przetwarzanie danych osobowych musi odbywać się z zachowaniem zasady integralności i poufności danych (art. 5 ust. 1 lit. f RODO), który nakłada na administratora obowiązek ochrony danych przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem danych oraz ich przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem. Koreluje z tym nałożony na administratora danych osobowych (w tym przypadku pracodawcę) obowiązek wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych (art. 24 ust. 1 RODO).

Z perspektywy powyższych uwarunkowań miejsce świadczenia pracy zdalnej powinno także być przedmiotem zainteresowania pracodawcy z perspektywy ochrony jego własnego interesu. Dla pracodawcy nie bez znaczenia mogą być takie kwestie, jak fizyczne otoczenie stanowiska pracy, do którego nie mają dostępu osoby nieupoważnione, a także to, czy praca jest świadczona z miejsca ogólnodostępnego, jak też z wykorzystaniem chronionych lub publicznych sieci telekomunikacyjnych. Należy pamiętać, że w świetle RODO do obowiązków administratora należy wdrożenie adekwatnych środków bezpieczeństw, tj. takich, które są proporcjonalne do stopnia ryzyka3.

Argumenty te przemawiają za stwierdzeniem, że pracodawca powinien mieć wiedzę co do dokładnego miejsca pracy zdalnej, które zaproponował pracownik. Miejsce to powinno bowiem spełniać warunki bezpieczeństwa fizycznego pracy, możliwość kontroli pracownika bez naruszenia prywatności innych osób, a także gwarantować zachowanie innych interesów pracodawcy.

WAŻNE:

Warunki i określone standardy, które musi spełniać miejsce pracy zdalnej, jego otoczenie oraz sposób używania narzędzi, dopuszczalność korzystania z narzędzi pracy oraz standardy bezpieczeństwa informatycznego, mogą być uprzednio ustalone przez pracodawcę np. w ramach porozumienia lub regulaminu pracy zdalnej.

Należy pamiętać, że w świetle definicji pracy zdalnej pracodawca niekoniecznie musi wyrazić zgodę na zaproponowane przez pracownika miejsce pracy zdalnej. Taka odmowa jest tym bardziej uzasadniona, jeżeli miejsce pracy, a także infrastruktura fizyczna tego miejsca (łącze internetowe, sprzęt biurowy, otoczenie) nie spełniają wymogów niezbędnych do zabezpieczenia interesów pracodawcy.

2.3.
Praca zdalna jako praca z przestrzeni prywatnej

Dla lepszego zrozumienia zjawiska pracy zdalnej konieczne jest także uwzględnienie cechy, która przez ustawodawcę nie została wprost wyartykułowana, ale może mieć istotne znaczenie praktyczne. Kodeksowe ramy pracy zdalnej w sposób niewysłowiony zdają się sugerować, że chodzi o pracę wykonywaną w przestrzeni prywatnej pracownika4. Gdyby spojrzeć na całość regulacji z pewnej perspektywy, to dostrzeżemy, że potrzeba odrębnej regulacji wynika przede wszystkim właśnie z tego faktu. Praca zdalna wychodzi bowiem z przestrzeni w pełni kontrolowanej i zarządzanej przez pracodawcę oraz wkracza w przestrzeń prywatną pracownika, w której to pracownik kształtuje środowisko pracy.

Bez uwzględnienia tej cechy mogą powstać trudności z wyodrębnieniem pracy zdalnej oraz kwalifikacją prawną poszczególnych przypadków. Samo pojęcie „praca zdalna” może być mylące. Nie chodzi bowiem jedynie o odległość między pracodawcą i pracownikiem. Nie chodzi nawet o to, że praca wykonywana jest poza zakładem pracy. Gdyby to były główne czynniki definiujące zjawisko pracy zdalnej, to przepisy jej dotyczące stanowiłyby naturalną regulację dla wielu zawodów, w których z reguły świadczy się pracę poza siedzibą pracodawcy: dla pracy przedstawicieli handlowych, dla kierowców w przewozie towarów czy pracowników firm budowlanych świadczących pracę w różnych miejscach i na różnych placach budów. Uregulowanie poprzez pracę zdalną stanowisk pracy tzw. pracowników mobilnych nie było zamiarem ustawodawcy, co też Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej deklarowało. Jak jednak można przeczytać w dalszej części niniejszego przewodnika, nie oznacza to, że pracownicy mobilni nie mogą być uznawani za pracowników wykonujących w części pracę zdalną.

Moim zdaniem do opisania fenomenu pracy zdalnej niezbędne jest nie tylko uwzględnienie faktu, że odbywa się ona poza zakładem pracy i brak jest jednoczesnej obecności pracodawcy i pracownika w tym samym miejscu. Na gruncie przepisów kodeksowych nie ulega wątpliwości, że pracę zdalną definiuje fakt wskazywania miejsca pracy przez pracownika. Nie można jednak pomijać założenia, że znajduje się ono w granicach władztwa pracownika, tj. w jego przestrzeni prywatnej, co jest w mojej ocenie niewyartykułowaną przez ustawodawcę cechą o istotnym jednak znaczeniu.

Tylko przy uwzględnieniu obydwu kryteriów zrozumiemy, dlaczego ustawodawca przerzuca pewne tradycyjne obowiązki pracodawcy na pracownika. Czy ustawodawca nakładałby na pracownika organizowanie stanowiska pracy (art. 6731 § 8) lub obciążał obowiązkiem składania oświadczeń potwierdzających, że na stanowisku pracy zdalnej są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki pracy (art. 6731 § 7 k.p.), gdyby z definicji miejsce pracy zdalnej nie znajdowało się przestrzeni, którą to pracownik zarządza? Ustawodawca nie regulowałby w tak wyraźny sposób zasad dokonywania kontroli pracy pracownika zdalnego, gdyby nie to, że miejsce pracy zdalnej znajduje się w przestrzeni prywatnej tego pracownika, co uwydatnia konflikt między uprawnieniami nadzorczymi pracodawcy a prywatnością pracownika oraz innych osób. Wreszcie też przepisy zobowiązujące do pokrywania kosztów energii elektrycznej oraz internetu nie miałyby racji bytu, gdyby ustawodawca nie zakładał apriori, że praca zdalna odbywa się w miejscu prywatnym, w którym koszty te obciążają pracownika. Istnienie tych przepisów ma sens tylko w przypadku, gdy mówimy o pracy w przestrzeni prywatnej pracownika.

Praca w przestrzeni prywatnej pracownika nie wybrzmiewa wyraźnie w definicji przyjętej przez ustawodawcę w art. 6718k.p., chociaż taką intencję ustawodawcy może zdradzać doprecyzowanie „w tym pod adresem zamieszkania pracownika”.

Art. 6718 k.p.

Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, wtym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna).

Kwestie te mogą mieć znaczenie praktyczne. Czy pracownik może wskazać miejsce publiczne jako miejsce pracy zdalnej (np. bibliotekę publiczną), w którym nie ma możliwości ukształtowania otoczenia miejsca pracy, a zatem jego oświadczenie o tym, że miejsce pracy zdalnej zapewnia bezpieczne warunki pracy może być fikcją? Czy w sytuacji, gdy pracownik pracuje w publicznie dostępnym miejscu i nie ponosi kosztów energii i internetu, przysługuje mu roszczenie o zwrot tych kosztów? Jeżeli tak, to faktycznie nie jest to zwrot poniesionych kosztów, ale przysporzenie majątkowe.

W mojej ocenie w istocie pracy zdalnej „zaszyte” jest niejako założenie, że miejsce jej wykonywania znajduje się w przestrzeni prywatnej pracownika, tj. takiej, w której to pracownik zarządza fizyczną przestrzenią (dlatego przejmuje część obowiązków z zakresu BHP) oraz ponosi koszty przy używaniu jej do pracy (dlatego ustawodawca wymaga od pracodawcy zwrotu tych kosztów). Na przykładzie powyższych pytań można domniemywać, że problem ten może znaleźć swój praktyczny wymiar np. w sporach o wypłatę ekwiwalentów i ryczałtów przewidzianych u pracodawcy dla pracy zdalnej oraz interpretacjach organów podatkowych.

Samodzielnie oceniana przesłanka dotycząca inicjatywy pracownika we wskazywaniu (proponowaniu) miejsca pracy może być niejasna. Z kodeksowych przepisów dotyczących pracy zdalnej wynika także, że pracodawca ma inicjatywę w proponowaniu zatrudnienia w modelu pracy zdalnej. Wypada tu oczywiście odróżnić inicjatywę w proponowaniu pracy zdalnej jako modelu zatrudnienia od inicjatywy we wskazywaniu miejsca pracy zdalnej, która to inicjatywa zawsze pozostaje przy pracowniku. Pracodawca może jednak przekazać pracownikowi swoje wymogi dotyczące ewentualnego miejsca pracy zdalnej (wynikające z wymagań BHP lub ochrony poufności informacji czy przetwarzania danych osobowych), które zawężą pracownikowi możliwość zaproponowania innego miejsca niż własny adres zamieszkania. Warto też przypominać, że jeszcze przed wdrożeniem pracy zdalnej do Kodeksu pracy nie było żadnych formalnych przeszkód, by miejsce pracy ustalone między stronami w umowie znajdowało się w domu pracownika5. Gdyby przyjąć, że przekazanie inicjatywy pracownikowi jest główną cechą pracy zdalnej, można byłoby postawić zasadne pytanie, czy w sytuacji, gdy na etapie rekrutacji przedsiębiorca stawia wymóg zatrudnienia w modelu pracy zdalnej spod adresu zamieszkania, nadal można mówić o uzgodnieniu wykonywania pracy z miejsca wskazanego przez pracownika? Odpowiedź na to pytanie w sposób oczywisty musi być twierdząca, niemniej nie zmniejsza to wątpliwości, które może budzić traktowanie inicjatywy we wskazywaniu miejsca pracy jako głównej przesłanki definiującej pracę zdalną.

Wykonywanie pracy z przestrzeni prywatnej wydaje się równorzędną przesłanką definiującą pracę zdalną, chociaż nie ma ona prawnego charakteru. Przepisy Kodeksu pracy nie zabraniają zatem, by miejsce pracy zdalnej było w miejscu publicznie dostępnym. Może to jednak skutkować powstaniem wielu praktycznych problemów, jak np. kwestia zwolnienia wypłacanych ekwiwalentu z podatku dochodowego (w sytuacji gdy taki ekwiwalent nie jest kompensatą ponoszonych przez pracownika kosztów), jak też stanowić źródło ryzyka dla pracodawcy akceptującego wykonywanie pracy w przestrzeni publicznej (np. w zakresie dodatkowego ryzyka BHP lub bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych).

2.4.
Praca zdalna częściowa lub całkowita – zarządzanie miejscem pracy

W odróżnieniu od telepracy ustawodawca zrezygnował z przesłanki regularności pracy zdalnej, co będzie miało swoje konsekwencje praktyczne. Zgodnie z definicją praca zdalna może być wykonywana w ten sposób całkowicie lub częściowo. Rozróżnienie to daje stronom szeroką swobodę stosowania pracy zdalnej jako narzędzia organizacji procesu pracy, a też w pewnym zakresie jako korzyści dla pracowników. W kontekście stosowanej w tej publikacji terminologii będziemy mówić o całkowitej pracy zdalnej, co oznacza, że pracownik całość swojego czasu pracy wykonuje pracę w trybie pracy zdalnej. W odniesieniu do częściowej pracy zdalnej będziemy mówić o modelu hybrydowym, który zakłada łączenie pracy zdalnej oraz modelu tradycyjnego miejsca pracy (np. w biurze pracodawcy albo w terenie).

Brak wymogu regularności pozwala stronom na uregulowanie tej kwestii w sposób swobodny i daje spore pole manewru. Można wręcz powiedzieć, że w tych warunkach możliwe jest „zarządzanie miejscem pracy”, przez co rozumiem tworzenie przez pracodawcę systemu uwzględniającego połączenie pracy zdalnej i stacjonarnej w zespołach pracowniczych w sposób, który np. umożliwia zmniejszenie metrażu powierzchni biurowej.

Faktycznie przy modelu hybrydowym możemy mieć do czynienia z różnymi postaciami i „systemami” pracy zdalnej.

2.5.
Praca zdalna, w szczególności z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość

Ustawodawca nie wymaga, by praca zdalna była wykonywana w określony sposób. W przypadku telepracy niezbędnym warunkiem było jej wykonywanie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (por. uchylony art. 675k.p.). Definicja pracy zdalnej (art. 6718k.p.) stanowi, że praca jest wykonywana „w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumienia się na odległość”. Sformułowanie użyte przez ustawodawcę oznacza, że nie jest to niezbędny warunek. W praktyce daje to możliwość szerszego zastosowania tej formy pracy. Zasady pracy zdalnej można stosować także do tych przypadków, gdy pracownik przy wykonywaniu pracy (przekazywaniu pracodawcy efektów swojej pracy) nie korzysta z nowoczesnych środków komunikacji elektronicznej. Przykładowo zatem pracę zdalną może wykonywać architekt, który tworzy projekt architektoniczny w swoim domu, a efekty swojej pracy następnie dostarcza pracodawcy.

3.
Praca zdalna w ustawie covidowej

Wedle stanu na 1.03.2023 r. nadal funkcjonują przepisy dotyczące pracy zdalnej, które zostały wprowadzone w tzw. ustawie covidowej, jednak sytuacja ta zmieni się wraz z wejściem w życie przepisów dotyczących kodeksowej pracy zdalnej. W ramach nowelizacji przepisów Kodeksu pracy (wprowadzających pracę zdalną) autonomiczne przepisy ustawy covidowej o pracy zdalnej zostaną uchylone.

Do tego momentu, na gruncie ustawy covidowej, zgodnie z jej art. 3, w okresie obowiązywania stanu epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz w okresie 3 miesięcy od ich odwołania, w celu przeciwdziałania COVID-19, pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę poza miejscem jej stałego wykonywania. Wykonywanie pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy, zaś rodzaj pracy pozwala na to.

Przepisy precyzują, że narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz „obsługę logistyczną” zapewnia pracodawca. Pracownik może używać narzędzi i materiałów niezapewnionych przez pracodawcę, pod warunkiem że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych oraz innych tajemnic prawnie chronionych. Na polecenie pracodawcy pracownik ma obowiązek prowadzić ewidencję wykonywanych czynności w formie i z częstotliwością określoną w poleceniu. Samo polecenie może być cofnięte w dowolnym czasie.

Nie ulega zatem wątpliwości, że na gruncie ustawy covidowej mowa jest o jednostronnym poleceniu skierowania do pracy zdalnej. Pracodawca ma możliwość skierowania pracownika do takiej pracy tylko w przypadku, jeżeli okoliczności (umiejętności, możliwości techniczne i lokalowe) umożliwiają mu wykonanie tego polecenia.

4.
Problem „pierwszego dnia”, czyli formalne wymogi dotyczące wdrożenia kodeksowej pracy zdalnej a uchylenie podstaw z ustawy covidowej

Zagadnieniem praktycznym może być kwestia relacji między pracą zdalną z ustawy covidowej a nowymi przepisami Kodeksu pracy. W szczególności rysuje się tu zagadnienie możliwości nieprzerwanej kontynuacji tej formy pracy w momencie wejścia w życie znowelizowanych przepisów. Nowelizacja Kodeksu pracy wejdzie w życie po upływie 2 miesięcy od dnia jej ogłoszenia, czyli 7.04.2023 r. Jednocześnie w tym samym momencie zostanie uchylony art. 3 ustawy covidowej regulujący obecne warunki pracy zdalnej, a wraz z nim dzisiejsze podstawy stosowania pracy zdalnej. Problematyczne w tym kontekście może być to, że wdrożenie kodeksowych reguł będzie wymagało czasu (np. w kontekście 30-dniowych negocjacji nad porozumieniem ze stroną związkową). To tworzy problem swoistej próżni prawnej dla pracodawców, którzy stosują już pracę zdalną i chcieliby ją stosować nieprzerwanie, przechodząc płynnie do kodeksowej regulacji. W dniu wejścia w życie nowych przepisów uchylone zostaną bowiem dotychczasowe podstawy prawne stosowania pracy zdalnej, a zastosowanie nowych może być utrudnione od pierwszych dni z uwagi na formalne wymogi etapu wdrażania.

W tym miejscu można zatem postawić pytanie, czy możliwe jest podjęcie przez pracodawców przygotowań do wdrożenia pracy zdalnej (np. rozpoczęcia negocjacji ze związkami zawodowymi nad porozumieniem, a także podjęcie indywidualnych uzgodnień z pracownikami w celu ustalenia miejsca pracy zdalnej zgodnie z kodeksowymi wymogami) przed wejściem w życie właściwych przepisów.

Wydaje się, że taki scenariusz jest przynajmniej w części możliwy, jakkolwiek nie jest to stanowisko pozbawione kontrowersji i zapewne znajdzie oponentów. Nie widzę jednak przyczyn, które wymagałyby od pracodawcy biernego oczekiwania na wejście przepisów w życie. Wręcz przeciwnie, przygotowanie do wdrożenia nowej regulacji jest istotą vacatio legis. W orzecznictwie konstytucyjnym nie budzi wątpliwości, że vacatio legis służy zapewnieniu adresatowi normy prawnej określonego czasu na przystosowanie się do zmienionych regulacji i na bezpieczne podjęcie odpowiednich decyzji co do dalszego postępowania6. Podjęcie przez pracodawcę działań przygotowawczych jest zatem istotą okresu wyczekiwania na wejście przepisów w życie. Wykluczenie możliwości podjęcia negocjacji między pracodawcą a związkami zawodowymi nad porozumieniem regulującym pracę zdalną, przed wejściem w życie przepisów, jest w mojej ocenie niezasadne.

Nie można także wykluczyć zawarcia samego porozumienia, pod warunkiem że zacznie obowiązywać od dnia wejścia w życie. Taki pogląd może być jednak kontrowersyjny, gdyż oznacza zawarcie porozumienia zbiorowego przed wejściem w życie przepisów stanowiących podstawę jego zawarcia7. Ten argument powinien mieć jednak mniejsze znaczenie, jeżeli będzie to porozumienie z datą wejścia w życie skorelowaną z początkiem obowiązywania nowelizacji.

Mniejsze kontrowersje powinno budzić samo rozpoczęcie i prowadzenie negocjacji nad porozumieniem bez jego zawierania, jak również dokonanie wyboru przedstawicieli pracowników (w przypadku załóg pracodawców nieuzwiązkowionych), a także podjęcie uzgodnienia indywidualnego z pracownikami i uzgodnienie miejsca pracy zdalnej przed wejściem w życie.

Takie stanowisko można bronić, bazując na przedmiocie regulacji Kodeksu pracy oraz celach prawa pracy. Kodeks pracy określa prawa i obowiązki pracodawców i pracowników (art. 1 k.p.), a jego głównym obszarem regulacji jest stosunek pracy. Jednym z celów prawa pracy jest realizacja interesu publicznego poprzez zabezpieczenie prawidłowych warunków zatrudniania, a także ochrona pracowników jako słabszej strony. Z tego względu nie powinno być przeszkód w podejmowaniu działań przygotowawczych oraz podejmowaniu czynności faktycznych, nie wykluczając takich czynności prawnych, które dla swego zaistnienia nie wymagają ustawowej kompetencji. Wybór przedstawiciela pracowników do dialogu z pracodawcą nie wymaga kompetencji ustawowej, by mógł się ziścić. Podobnie dotyczy to prowadzenia negocjacji nad zakładowymi warunkami zatrudnienia czy też uzgadniania miejsca wykonywania pracy. Taka sytuacja nie prowadzi do naruszenia praw pracowniczych, a uniemożliwienie adresatom nowych przepisów przygotowania się do ich stosowania od pierwszego dnia jest źle pojętym legalizmem i postrzeganiem norm prawa pracy w sposób charakterystyczny dla prawa administracyjnego, a nie prawa cywilnego.

Źródłem wątpliwości może być jednak, czy przed wejściem w życie przepisów nowelizujących Kodeks pracy może upłynąć 30-dniowy termin negocjacji porozumienia, który umożliwia pracodawcy samodzielne wydanie regulaminu (art. 6720 § 3 k.p.). Wskazać bowiem należy, że źródłem kompetencji pracodawcy (do wydania samodzielnego regulaminu) jest przepis ustawowy, który wejdzie w życie 7.04.2023 r. Trudno byłoby uznać, że takie uprawnienie pracodawcy mogłoby powstać przed samym wejściem w życie normy kompetencyjnej. Powstaje pytanie, czy oznacza to także, iż rozpoczęcie negocjacji przed wejściem w życie nowelizacji, nie może rozpocząć biegu takiego terminu, jeżeli jego upływ (i powstanie kompetencji pracodawcy do wydania regulaminu) nastąpiłoby już po wejściu w życie przepisów. Celem tego przepisu jest wyznaczenie stronom czasu na dokonywanie wspólnych uzgodnień. Wcześniejszy początek biegu terminu nie uchybia żadnym interesom związku zawodowego (zakładając, że w tym okresie toczy się dialog społeczny). Dobrze byłoby jednak, by obie strony miały zrozumienie i akceptowały tę konsekwencję w przypadku rozpoczęcia negocjacji przed wejściem w życie przepisów nowelizujących.

Bez względu na powyższe kwestia podjęcia działań przygotowawczych do wdrożenia przepisów o pracy zdalnej jest zagadnieniem wieloaspektowym i niewolnym od kontrowersji. Alternatywnym rozwiązaniem w kontekście problemu kontynuacji pracy zdalnej będzie dokonanie uzgodnienia indywidualnego z pracownikami (art. 6720 § 5 k.p.) albo sformułowanie polecenia pracy zdalnej (art. 6719 § 3 pkt 1 k.p.), ewentualnie zaoferowanie pracownikom możliwości złożenia wniosku o okazjonalną pracę zdalną na początkowy okres obowiązywania przepisów i do czasu, gdy odpowiednie regulacje na poziomie zakładowym zostaną u pracodawcy wdrożone.