Challenge to Win. Przygotuj się i wygraj w konkursie z angielskiego - Marta Fihel, Anna Walewska, Marianna Laskowska - ebook

Challenge to Win. Przygotuj się i wygraj w konkursie z angielskiego ebook

Marta Fihel, Anna Walewska, Marianna Laskowska

0,0

Opis

Challenge to Win. Przygotuj się i wygraj konkurs z angielskiego to książka dla wszystkich uczniów szkół podstawowych, którzy chcieliby spróbować swoich sił w Olimpiadzie Języka Angielskiego lub konkursach kuratoryjnych. Będzie pomoc-na także dla tych, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę na temat kultury krajów anglojęzycznych, poznać nowe słownictwo i opanować zaawansowane struktury gramatyczne. 

Książka – opracowana przez zespół doświadczonych anglistek – może być źró-dłem ciekawych materiałów na zajęcia dodatkowe i wspomóc nauczycieli w przygotowaniu uczniów do udziału w najbardziej prestiżowych konkursach.

 

Książka składa się z trzech części:

 

Kultura krajów anglojęzycznych – zawarte tu wiadomości oraz ćwiczenia po-zwolą zdobyć i usystematyzować wiedzę niezbędną podczas konkursów. Autorki omawiają zagadnienia takie jak: podstawowe dane i fakty o  Wielkiej Brytanii, USA i innych państwach anglojęzycznych, ich geografia, historia, życie społeczne i polityczne, szkoła, praca, nauka i technika, muzyka, sztuka i literatura, kino i te-atr, sport i czas wolny, święta i zwyczaje.

Oprócz faktów, dat i nazwisk w tej części znajdują się również ciekawostki, quizy i zadania pojawiające się na konkursach.

 

Słownictwo – ta część zawiera listy idiomów, phrasal verbs oraz innych wyrazów pojawiających się w arkuszach konkursowych. Autorki omawiają tu też inne czę-sto testowane zagadnienia, jak słowotwórstwo czy false friends. Po każdym krótkim rozdziale znajduje się zestaw zadań konkursowych.

 

Gramatyka – przedstawione tu struktury gramatyczne objaśnione są hasłowo, ze szczególnym naciskiem na zagadnienia bardziej zaawansowane i sprawiające problemy. Po każdym krótkim rozdziale umieszczono zestaw zadań konkurso-wych.

 

 

Marta Fihel – anglistka, nauczycielka, współautorka słowników i książek do nauki języka angielskiego, w tym bestsellerowej serii Klasyka po angielsku.

 

Marianna Laskowska – nauczycielka języka angielskiego szkół w Polsce i w Anglii, szczególnie ceni nauczanie poprzez metody aktywizujące. Absolwentka Uniwer-syteckiego Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego oraz Filologii Angielskiej. Specjalizuje się w literaturze amerykańskiej.

 

Magdalena Michalska – anglistka, amerykanistka, nauczycielka, długoletnia lek-torka kursów biznesowych oraz egzaminacyjnych, specjalistka tłumaczeń bran-żowych i prawniczych, autorka artykułów dla ogólnopolskiego programu „Grasz o staż”.  Stawia na pozytywne relacje w nauczaniu.  

 

Gabriela Oberda – nauczycielka i wykładowczyni z wieloletnim stażem i doświad-czeniem w pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi. Przez wiele lat prowadziła portal dla anglistów anglisci.pl. Autorka wielu książek i publikacji do nauki języka angielskiego.

 

Anna Walewska – anglistka, wykładowczyni w Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz nauczycielka w szkole podstawowej. Z powodzeniem przygotowuje uczniów do olimpiad i konkursów kuratoryjnych. Jest państwowym egzaminatorem maturalnym, autorką serii podręczników, metodyczką i trenerką nauczycieli języka angielskiego. Prowadzi zajęcia z dydaktyki ogólnej i dydaktyki nauczania języka angielskiego oraz metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 647

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Redakcja: Anna Żółcińska

Projekt okładki: Urszula Szkuta-Kruk

Skład: Camélia Dizajn

Opracowanie wersji elektronicznej:

Copyright © 2023 by Poltext Sp. z o.o.

All rights reserved

Warszawa 2023

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci zabronione. Wykonywanie kopii metodą elektroniczną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym, optycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja została elektronicznie zabezpieczona przed nieautoryzowanym kopiowaniem, dystrybucją i użytkowaniem. Usuwanie, omijanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa.

Poltext Sp. z o.o.

www.wydawnictwoslowko.pl

[email protected]

ISBN 978-83-8175-546-7 (format epub)

ISBN 978-83-8175-547-4 (format mobi)

Wstęp

Uwielbiasz język angielski? Pasjonujesz się kulturą krajów anglojęzycznych? Przygotowujesz się do konkursu z języka angielskiego, a jednocześnie czujesz się zagubiona/zagubiony wśród nadmiaru linków i sfrustrowana/sfrustrowany liczbą polecanych lektur? Challenge to Win. Przygotuj się i wygraj konkurs z angielskiego to książka właśnie dla Ciebie!

Challenge to Win. Przygotuj się i wygraj konkurs z angielskiego to książka dla wszystkich uczniów szkół podstawowych, którzy chcieliby spróbować swoich sił w Olimpiadzie Języka Angielskiego lub w konkursach kuratoryjnych, oraz dla tych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat kultury krajów anglojęzycznych, poznać nowe słownictwo i opanować zaawansowane struktury gramatyczne.

Z opracowanej przez zespół doświadczonych anglistek książki korzystać mogą nauczyciele poszukujący interesujących materiałów na zajęcia dodatkowe i przygotowujący uczniów do udziału w najbardziej prestiżowych konkursach.

Challenge to Win składa się z trzech części:

Vocabulary Challenge

Ta część zawiera pogrupowane tematycznie listy idiomów, phrasal verbs oraz innych wyrazów pojawiających się w arkuszach konkursowych. Autorki omawiają też inne często testowane zagadnienia, jak słowotwórstwo czy słowa, które uczącym się sprawiają najwięcej kłopotów, jak na przykład false friends. Po każdym rozdziale znajdziesz zestaw ćwiczeń skonstruowanych na wzór zadań konkursowych wraz z kluczem odpowiedzi. Dodatkowe wsparcie nauczyciele i uczniowie znajdą w aplikacji Insta.Ling, która pozwoli powtórzyć słownictwo zebrane w książce oraz wiele innych wyrazów.

Grammar Challenge

W tej części zostały omówione wszystkie zagadnienia gramatyczne testowane podczas konkursów. Struktury gramatyczne objaśnione są hasłowo, ze szczególnym naciskiem na konstrukcje wykraczające poza program szkoły podstawowej oraz te, które uczniom sprawiają największe problemy. Po każdym rozdziale znajdziesz zestaw ćwiczeń skonstruowanych na wzór zadań konkursowych wraz z kluczem odpowiedzi.

Culture Challenge

To niezastąpione źródło wyczerpującej wiedzy wymaganej od uczestników konkursów językowych. Wśród omawianych tematów znajdują się:

podstawowe dane i fakty o Wielkiej Brytanii, USA i innych państwach anglojęzycznych

geografia

historia

życie społeczne i polityczne

edukacja

nauka i technika

muzyka

sztuka

literatura

kino

teatr

sport i czas wolny

święta i zwyczaje

Liczne quizy i ćwiczenia pozwolą zdobyć i usystematyzować wiedzę niezbędną podczas konkursów bez konieczności wertowania licznych książek i przeglądania setek stron internetowych.

1. People

 Names

Idioms: proper names

Jack of all tradeszłota rączka; doubting Thomasniewierny Tomasz, niedowiarek; every Tom, Dick and Harry wszyscy, każdy; average/ordinary Joe przeciętny Kowalski; average/ordinary/plain Jane przeciętna Kowalska; peeping Tompodglądacz; smart alec/clever Dick mądrala, przemądrzała osoba; keep up with the Joneses nie być gorszym od sąsiadów

 Stages of life

Wordbuilding: stages of life

Noun

Noun

infantniemowlę

infancyniemowlęctwo, wczesne dzieciństwo

child (l.m. children) dziecko

childhood dzieciństwo

youth młodzieniec

youth młodość

adolescentosoba w wieku dojrzewania

adolescence wiek dojrzewania

adultdorosły

adulthood dorosłość

Words easily confused: teenage or teenager?

Teenager to nastolatek, a przymiotnik teenagenastoletni występuje tylko przed rzeczownikiem:

My daughter is a teenager/teenage girl (nie: My daughter is teenage).

Prepositions: age

be in one’s (early/mid/late) teensbyć (młodym/średnim/późnym) nastolatkiem

be in one’s (early/mid/late) twenties/thirties, etc.być po dwudziestce/trzydziestce itd.

be under age być niepełnoletnim; come of ageosiągnąć pełnoletniość

Idioms: age

bein one’s prime/be in the prime of one’s lifebyć w kwiecie wieku; be no spring chicken (pot.) być nie pierwszej młodości; be over the hill (pot.) mieć już z górki, byćw podeszłym wieku; breathe out one’s last wydać ostatnie tchnienie; give up the ghost (pot.) wyzionąć ducha; kick the bucket (pot.) umrzeć; push up the daisies (pot.) gryźć kwiatki od spodu; be six feet underbyć pogrzebanym; dead and buried/dead as a doornail (pot.) zmarły; zapomniany; from (the) cradle to (the) grave od kołyski aż po grób, od najmłodszych lat po schyłek życia

 The Looks

Words easily confused: fit, match, or suit?

Fit to pasować pod względem rozmiaru:

Those trousers don’t fit – they’re too small.

Match oznacza pasować do czegoś, np. kolorystycznie:

This bow tie doesn’t match the shirt.

Suit oznacza pasować komuś, być twarzowym. Rzeczownik suit oznacza garnitur:

This suit really suits you. You look awesome.

Wordbuilding: adjectives

Niektóre przymiotniki powstają od rzeczowników przez dodanie końcówki ~d/~ed:

dot kropkadotted w kropki

freckles piegifreckled piegowaty

platform koturnplatformed na koturnie

Wiele takich przymiotników to złożenia dwóch wyrazów:

middle-aged manmężczyzna w średnim wieku; blue-eyed beautyniebieskooka piękność; white-haired ladysiwowłosa dama; old-fashioned bootsstaromodne buty; high-heeled shoes buty na wysokim obcasie; broad-brimmed hat kapelusz z szerokim rondem

Phrases: gestures and facial expressions

shake one’s headpokręcić głową; nod (one’s head)skinąć głową; point one’s finger (at)wskazać palcem (na); wave one’s handpomachać ręką, clap one’s handsklaskać; fold one’s armsskrzyżować ramiona; shrug one’s shoulderswzruszyć ramionami; keepone’s fingers crossedskrzyżować palce (odpowiednik polskiego trzymać kciuki); make a facezrobić minę; grin from ear to ear/grin like a Cheshire catuśmiechać się od ucha do ucha

 Personality

Wordbuilding: character

adjective

noun

prouddumny

prideduma

ambitiousambitny

ambitionambicja

imaginativez dużą wyobraźnią

imaginationwyobraźnia

toleranttolerancyjny

tolerancetolerancja

(dis)honest(nie)uczciwy

(dis)honesty(nie)uczciwość

considerateliczący się z innymi

considerationwyrozumiałość; wzgląd (na kogoś/coś)

stubbornuparty

stubbornnessupór

politeuprzejmy, grzeczny

politenessuprzejmość, grzeczność

kinddobry, uprzejmy

kindnessuprzejmość

selfishsamolubny

selfishnesssamolubność

Antonyms

adjective

adjective (antonym)

honestuczciwy

dishonestnieuczciwy

reliableniezawodny

unreliableniesolidny, zawodny

obedientposłuszny

disobedientnieposłuszny

kinduprzejmy

unkindnieuprzejmy

loyallojalny

disloyalnielojalny

patientcierpliwy

impatientniecierpliwy

sensitivewrażliwy

insensitiveniewrażliwy

Idioms: character

lazybones leń; couch potatoosoba, która najchętniej spędza czas przed telewizorem; mouse potatoosoba, która najchętniej spędza czas przed komputerem; live wireosoba bardzo aktywna; smart alecosobaprzemądrzała i pewna siebie; busybody/nosy parkerktoś wścibski; chatterboxktoś gadatliwy; wet blanket/spolisportmalkontent, smutas; ktoś, kto psuje innym zabawę; daredevilosoba, która lubi ryzyko; gate-crasherktoś kto pojawia się bez zaproszenia, np. na przyjęciu; fair-weather friend fałszywy przyjaciel, przyjaciel do pierwszych kłopotów; shrinking violetosoba bardzo nieśmiała

 Saying

Beauty is only skin-deep. Uroda jest powierzchowna, uroda to nie wszystko.

 Exercises

1. Uzupełnij brakujące litery, tak by powstałe słowa odpowiadały podanym definicjom. Każda kreska odpowiada jednej brakującej literze. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych słów.

1. Obese – o _ _ _ _ _ _ _ _ _

2. More formal than a tie – b _ _ - t _ _

3. Shoes or bags are often made of it – l _ _ _ _ _ _

4. A small round element to fasten e.g. a cardigan – b _ _ _ _ _

5. To smile broadly – g _ _ _

6. A way of walking, in particular in the army – m _ _ _ _

7. On a teenager’s face – p _ _ _ _ _ s

8. After the first name and before the surname – m _ _ _ _ _ _ _ _ _

2. Uzupełnij każde z poniższych zdań jednym słowem poprawnym pod względem leksykalnym i gramatycznym. Każda kreska odpowiada jednej brakującej literze. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych słów.

1. He is a photographer by _ _ o _ _ s _ _ _ _ , but works in a shop.

2. Despite her age, my grandma has just a few _ _ _ n _ _ _ s.

3. When I am _ _ b _ r _ _ _ _ _ _ , I always blush.

4. She doesn’t have to use any foundation because her _ _ m p _ _ _ _ _ _ is perfect.

5. Jack lost his wife and now he is a _ _ d _ w _ _ .

6. The old woman is very _ _ n d - _ _ a _ _ e _ . She helps all the homeless cats.

7. His gorgeous _ _ o _ attracts girls everywhere he goes.

8. You need to take _ h _ _ m _ _ clothes when you hike in the mountains. It may become cold quickly.

3. Uzupełnij luki, przekształcając wyrazy w nawiasach tak, aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych wyrazów.

1. It is time to buy a new dress because this one is ________________ . (FASHION)

2. Those shoes are not ________________ , so please avoid all puddles. (WATER)

3. I prefer a ________________ sweater. (NECK)

4. You can’t enter the temple wearing a ________________ blouse. (SLEEVE)

5. Why does she pretend to be a silly, ________________ chick? (HEAD)

6. She is such a ________________ ! It is hard to interrupt her, no matter what you have to say. (CHAT)

7. Not everyone in her family is ________________ towards her – some think it was her fault. (SYMPATHY)

8. Please put on your ________________ . Cleaning in a dress is not comfortable. (WEAR)

9. His main problem is his ________________ . (PATIENT)

10. Those ________________ trousers look bad on you – you’re too short for them. (SIZE)

4. Uzupełnij luki, wstawiając właściwe wyrazy spośród podanych, tak aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania.

own up come across dwell on take up keep in with sb

1. Well, don’t ________________ it, kid. Let’s forget about it. (contemplate)

2. He is not as confident as he ________________ . (seem)

3. My child ________________ to breaking this beautiful vase. (confess)

4. Please ________________ him! He can help you in difficult situations. (stay friendly)

5. It is time to ________________ a different sport, hopefully something more interesting than golf. (start)

5. Uzupełnij luki, wstawiając właściwy przyimek, tak aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania.

1. Why are you so dressed _____________ ? This is a regular meeting, nothing official.

2. Is it possible to let those trousers _____________ ? My son’s growing up so fast.

3. Please do your shirt _____________ . I will help you with the tie.

4. Roll _____________ your sleeves and get back to work.

5. It’s cold, we need to wrap _____________ before we leave.

6. W podanych poniżej parach zdań w miejsce każdej z luk wstaw jeden wyraz, który poprawnie uzupełnia obie luki.

1.

a. At the end of the play all actors took a ________________ .

b. Take it off from your head, the ________________ looks just funny.

2.

a. You shouldn’t ________________ this blouse. Maybe someone else would like to use it.

b. I swear I saw a ________________ of joy on her face.

3.

a. My brother is a leader of this ________________ .

b. You can use a rubber ________________ around those boxes.

4.

a. I bet Ike will solve this problem because he is really ________________ .

b. You look nicer in this ________________ dress. Dark colours are not for you.

5.

a. Let’s go, the ________________ starts in 30 minutes!

b. The blouse and jacket ________________ your eyes.

7. Uzupełnij luki, wstawiając właściwy idiom spośród podanych, tak aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania.

smart alec gate-crasher daredevil Jack of all trades busybody

long face couch potato peeping Tom pain in the neck wet blanket

1. He won’t go with us because he is a real _____________ and does nothing all holidays.

2. Without an invitation you’d be a _____________ .

3. I will ask you for help with this renovation because you’re a _____________ and you know how to fix things.

4. You’re such a _____________ ! You think you always know better.

5. Please, pull down the blinds. Our neighbour is a _____________ .

6. You are not a _____________ – you don’t have to jump.

7. We shouldn’t invite him. He is a _____________ and will spoil all the fun.

8. Sheila is a _____________ . If you tell her a secret, everyone will know.

9. I do not like kids, so working in a kindergarten can be a _____________ .

10. Has anything bad happened? Why the _____________ ?

8. Przetłumacz na język angielski podane w nawiasach fragmenty zdań, tak aby otrzymać logiczne i gramatycznie poprawne wypowiedzi. W częściach zdań w języku angielskim nie wolno niczego zmieniać.

1. She _____________ (uśmiechnęła się znacząco) at the boy. She liked him a lot.

2. We _____________ (gapiliśmy się z otwartymi ustami) as she was quarreling with the teacher.

3. Please, _____________ (chodź na palcach), the kids are already sleeping.

4. You must be very patient with your son because he has reached ____________ (wiek dojrzewania).

5. Did you know that she _____________ (zmarła na) cancer?

6. My son usually ______________ (wzrusza ramionami) when I ask about his opinion.

7. You must ______________ (trzymać kciuki) tomorrow. I have a very important exam.

8. My father is _____________ (po sześćdziesiątce). Answer key: 1. 1. overweight 2. bow-tie 3. leather 4. button 5. grin 6. march 7. pimples8. middle name 2. 1. profession 2. wrinkles 3. embarrassed 4. complexion 5. widower6. kind-hearted 7. look 8. thermal 3. 1. unfashionable/old-fashioned 2. waterproof 3. polo-neck 4. sleeveless 5. empty-headed 6. chatterbox 7. sympathetic 8. loungewear 9. impatience 10. oversized 4. 1. dwell on 2. comes across 3. owned up 4. keep in with 5. take up 5. 1. up 2. out 3. up 4. up 5. up 6. 1. bow 2. tear 3. band 4. bright 5. match 7. 1. couch potato 2. gate-crasher 3. Jack of all trades 4. smart alec 5. peeping Tom 6. daredevil 7. wet blanket 8. busybody 9. pain in the neck 10. long face 8. 1. smirked 2. gaped/were gaping 3. tiptoe 4. adolescence 5. had died of 6. shrugs (his shoulders) 7. keep your fingers crossed 8. in his sixties

2. House and neighbourhood

 Houses

Words easily confused: floor, story, or storey?

Floor ma dwa znaczenia: podłoga i piętro. W brytyjskim angielskim ground floor to parter, first floor – pierwsze piętro itd. W amerykańskim angielskim first floor to parter, second floor – pierwsze piętro itd. Wyraz storey (BrE)/story (AmE) piętro, poziom, kondygnacja informuje, ile pięter ma budynek, np. a single-storey building budynek jednokondygnacyjny. Storey/story często występuje w złożeniach, np. multi-storey car park.

Words easily confused: room, place, site, or venue?

Room jako rzeczownik policzalny to pomieszczenie, pokój. Room w użyciu niepoliczalnym to miejsce, przestrzeń:

I’d take your luggage in our car, but unfortunately there’s no room for it.

Place oznacza miejsce w sensie obszaru:

He vividly described those exotic places.

Słowa site miejsce użyjemy przede wszystkim, kiedy mówimy o celu, do jakiego dane miejsce jest przeznaczone, np. construction site, the site of a battle. Venue to miejsce jakiegoś wydarzenia, np. the venue for the Olympic Games, concert venue.

Idioms: home

come home to sb dotrzeć do kogoś, stać się jasnym; bring sth home to sbuświadomić kogoś o czymś, be home and dryprzebrnąć przez coś, mieć coś za sobą; home sweet homenie ma to jak w domu; make yourself at home czuj się jak u siebie w domu; home truth gorzka prawda (słyszana od kogoś na swój temat); close to home trafny, celny, bolesny; be home free mieć najgorsze za sobą

Wordbuilding: house repairs

Verb

Noun

renovateremontować, odnawiać

renovationremont, renowacja

redecorateodnawiać

redecorationremont, odnowienie

refurbishremontować, odnawiać

refurbishmentodnowienie, remont

restoreodnawiać, przeprowadzać renowację

restorationrenowacja, odnowienie

repairnaprawiać, reperować

repairnaprawa*

*Uwaga! Reparation to odszkodowanie, zadośćuczynienie.

Words easily confused: broken or out of order?

Broken znaczy pęknięty, rozbity, uszkodzony mechanicznie, zniszczony. W odniesieniu do urządzeń preferuje się użycie wyrażeń out of order/not workingniedziałający, zepsuty:

What a pity that my smartwatch is broken!

There was a short circuit and Meg’s computer is out of order.

Wordbuilding: re~

Przedrostek re~ nadaje czasownikowi znaczenie zrobić coś jeszcze raz/na nowo, np. rebuildodbudować, przebudować, repaint przemalować, odmalować, reuse wykorzystać ponownie:

We’re in two minds about whether to rebuild the house.

Idioms: everyday objects

bed of rosesżycie usłane różami; get out of bed on the wrong sidewstać lewą nogą, być w złym humorze; put sth on the back burner odłożyć coś na później, wstrzymać się z czymś; light-bulb moment chwila olśnienia; go down the pan pójść na marne, przepaść; everything but the kitchen sink wszystko, co wpadnie w ręce; wszystko, co można sobie wyobrazić

 Neighbourhood

Words easily confused: district, neighbourhood, or quarter?

District to dzielnica postrzegana jako jednostkaadministracyjna lub część miasta, w której skoncentrowana jest jakaś działalność, np. the financial/entertainment districtdzielnica finansowa/rozrywkowa. Neighbourhood to okolica, sąsiedztwo. Quarter odnosi się do dzielnic zamieszkałych przez konkretną grupę etniczną czy narodowościową, np. the Chinese quarter of Parisdzielnica chińska w Paryżu.

Wordbuilding: describing a neighbourhood

Do opisu okolicy czy budynku można użyć przymiotników złożonych: run-downzaniedbany, popadający w ruinę; well-connected dobrze skomunikowany; low-riseo niskiej zabudowie; high-riseo wysokiej zabudowie; built-upgęsto zabudowany.

 Renting a flat

Words easily confused: rent or hire?

W brytyjskim angielskim rent znaczy wynajmować i odnosi się do sytuacji, kiedy wynajmuje się coś na dłużej i regularnie uiszcza opłatę:

Luke had to rent a flat, as he had no place to stay.

Czasownik hire wynajmować, wypożyczać w brytyjskim angielskim używany jest w sytuacji, gdy opłata za wynajem jest jednorazowa:

Why don’t we hire a sailing boat tomorrow?

W amerykańskim angielskim nie ma takiego rozróżnienia.

Lease oznacza wynajmować, wydzierżawić:

The company leased an entire skyscraper for their offices.

Wynajmować coś komuś to rent/rent sth out, hire/hire sth out, lease/lease sth out to sb:

After she retired, my aunt rented one of her rooms to a student.

W brytyjskim angielskim używa się też wyrazu letwynajmować (komuś):

He wouldn’t make ends meet if he didn’t own a flat to let.

 Saying

Home is where the heart is. Twój dom jest tam, gdzie twoje serce.

 Exercises

1. Wpisz brakujące słowa, tak by odpowiadały podanym definicjom. Liczba kresek odpowiada liczbie liter w brakującym słowie. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych słów.

1. A house with only one floor – _ _ _ _ _ _ _ _

2. The area between one flight of stairs and another – _ _ _ _ _ _ _

3. A small hole in a front door that helps to see who is in front of them – _ _ _ _ _ _ _ _

4. A loan taken from a bank used to buy a house or a flat – _ _ _ _ _ _ _ _

5. A part of a door that allows moving it – _ _ _ _ _

6. A small house in the mountains – _ _ _ _ _ _

7. A small room where you can keep all supplies – _ _ _ _ _ _

8. A building where students live – _ _ _ _

2. Uzupełnij każde z poniższych zdań jednym lub dwoma słowami poprawnymi pod względem leksykalnym i gramatycznym. Każda kreska odpowiada jednej brakującej literze. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych słów.

1. I keep my vacuum cleaner and a broom in a _ _ _ l _ t _ _ o _ _ .

2. They have moved into a r _ _ - d _ _ _ house and now will have to renovate it.

3. A large, expensive house is called a _ _ n _ _ _ _ .

4. The view is so _ _ c _ _ _ _ s _ _ _ . I can see a lot of trees and a lake.

5. Cars aren’t allowed here because it is a p _ _ _ _ _ _ _ _ n zone.

6. Could you please _ _ _ u _ _ the carpets?

7. I keep all the documents in the upper _ _ _ w _ _ .

8. You need to call a plumber because water’s dripping from a _ e _ _ _ pipe.

3. Uzupełnij luki, przekształcając wyrazy w nawiasach tak, aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych wyrazów.

1. I don’t know if we can afford the ________________ now. (REPAIR)

2. My friend always rents an ________________ flat when on holiday in tropical countries. (CONDITION).

3. This is our ________________ , who keeps the keys to all the rooms. (LADY)

4. My family lives in a big ________________ house (DETACH). Each child has its own bedroom.

5. I bought a beautiful ________________ to my bedroom. It will hold all my towels. (DRESS)

6. Don’t throw the bottles away. I will ________________ them. (USE)

7. This is a typical ________________ area and the air is very polluted here. (INDUSTRY)

8. The ________________ is tomorrow so I will need a lot of boxes. (MOVE)

9. The ________________ will take a few months and then we will be able to sell the house. (FURBISH)

10. You need to look for a completely ________________ house so that you can move in at once. (FURNITURE)

4. Uzupełnij luki, wstawiając właściwe wyrazy spośród podanych, tak aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania.

put in take out let out do up drop in

1. We can ________________ the table. It will be cheaper than buying a new one. (renovate)

2. Can you ________________ after work? (visit)

3. When I get the job, I will ________________ a flat close to it. (rent)

4. We’re going to get a new kitchen sink ________________ . (installed)

5. Dinner is ready so now I will ________________ the plates. (take from the shelf)

5. Uzupełnij luki, wstawiając właściwy przyimek, tak aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania.

1. Someone should look ______________ the chimney because it can be blocked.

2. Let’s eat ________________ today. It is snowing heavily.

3. I will rent the room ________________ because I need more money.

4. Every Friday my dad mops ________________ all the floors.

5. We need to stock ________________ . The prices will go up.

6. W podanych poniżej parach zdań w miejsce każdej z luk wstaw jeden wyraz, który poprawnie uzupełnia obie luki.

1.

a. We live on the sixth ________________ with no lift.

b. My kid likes playing on the ________________ .

2.

a. When I was a child, I wanted to be an astronaut and go to _______________ .

b. There’s a lot of ________________ in our new house, so we will keep all the furniture.

3.

a. Poland is my home ________________ .

b. My grandmother was brought up in the ________________ with many farm animals around.

4.

a. I used to live in a rural ________________ and had my own vegetable garden.

b. This phone has a broad ________________ of applications.

5.

a. Please hurry up, the match goes ________________ .

b. I used to ________________ with my boyfriend, but we split up last month.

7. Uzupełnij luki, wstawiając właściwy idiom spośród podanych, tak aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania.

close to home everything but the kitchen sink light-bulb moment make yourself at home get out of bed on the wrong side put sth on the back burner go down the pan home truth home sweet home home free

1. I like traveling, but there is no place like home. _________________ !

2. He is in a bad mood. Probably he _________________ .

3. I had to _________________ my plans _________________ because I am short of money now.

4. It was a _________________ for me when I realized how to solve the issue.

5. All my efforts _________________ as I cannot fix the dishwasher.

6. She took _________________ – that’s why her suitcase is so heavy.

7. Please _________________ and I’ll get back in a minute.

8. I will tell you a _________________ now. John is not your father.

9. When you finish all the paperwork, you are _________________ .

10. Those photos we looked at yesterday hit too _________________ . I don’t like those memories.

8. Przetłumacz na język angielski podane w nawiasach fragmenty zdań, tak aby otrzymać logiczne i gramatycznie poprawne wypowiedzi. W częściach zdań w języku angielskim nie wolno niczego zmieniać.

1. This _________________ (umowa najmu) is valid till the end of the month.

2. Did you remember to pay the _________________ (rachunki za media)?

3. You need to pay _________________ (z góry) for three months.

4. Anna bought a new flat and has invited us to a/an _________________ (parapetówkę).

5. Our _________________ (dzielnica mieszkaniowa) is very old – we’ve got many historic buildings and monuments.

6. I keep all my lingerie in the bedroom in a/an _________________ (komodzie).

7. We are going to buy a/an _________________ (przyczepę kempingową) and go on holiday.

8. I will mow the lawn and _________________ (przyciąć żywopłot).

Answer key: 1. 1. bungalow 2. landing 3. peephole 4. mortgage 5. hinge 6. chalet 7. pantry8. dorm 2. 1. utility room 2. run-down 3. mansion 4. picturesque 5. pedestrian 6. vacuum 7. drawer 8. leaky 3. 1. repair 2. air-conditioned 3. landlady 4. detached/semi-detached 5. dresser 6. reuse 7. industrial 8. removal 9. refurbishment 10. furnished 4. 1. do up 2. drop in 3. let out 4. put in 5. take out 5. 1. up 2. in 3. out 4. up 5. up 6. 1. floor 2. space 3. country 4. area 5. live 7. 1. Home sweet home 2. got out of bed on the wrong side 3. put, on the back burner 4. light-bulb moment 5. went down the pan 6. everything but the kitchen sink 7. make yourself at home 8. home truth 9. home free 10. close to home 8. 1. lease 2. utility bills 3. in advance 4. house-warming party 5. residential area 6. chest of drawers 7. caravan 8. trim the hedge

3. Means of Transport and Travel

 Transport

Phrasal verbs: on the move

get on (a train/bus/plane)wsiadać do (pociągu/autobusu/samolotu); get off (a train/bus/plane)wysiadać z (pociągu/autobusu/samolotu); get into (a car/taxi)wsiadać do (samochodu/taksówki); get out of (a car/taxi)wysiadać z (samochodu/taksówki); stop overzrobić postój; speed up przyspieszyć; pull awayruszyć z miejsca; pull offruszać; zjeżdżać (z drogi); pull outodjeżdżać; pull over zjeżdżać na pobocze

Idioms: transport

jump on the bandwagonpodążać za modą; robić to, co wszyscy; wykorzystać koniunkturę; round the bendekscentryczny, szalony; drive somebody round the benddoprowadzać kogoś do szału; be in the same boat (as somebody)jechać na tym samym wózku; być w podobnej/analogicznej przykrej sytuacji; burn one’s boatsspalić za sobą mosty; miss the boatnie wykorzystać okazji, przegapić coś, spóźnić się; rock the boatstwarzać problemy, robić zamieszanie; throw somebody under the busrzucić kogoś wilkom na pożarcie; poświęcić kogoś dla własnych korzyści; zdradzić sojusznika dla własnego dobra; drive somebody up the walldoprowadzać kogoś do szału; hit the roadruszyć w drogę, wyruszyć w podróż; iść/wrócić (do siebie); (be) plain sailing(być) łatwym, (być) prostym, bułka z masłem; that ship has sailed/that train has left the stationta okazja/szansa minęła bezpowrotnie; miss the busprzegapić coś, spóźnić się

 Travel

Wordbuilding: adjectives

Do wyrażeń związanych z podróżą należą przymiotniki złożone według schematu przymiotnik + rzeczownik, np. a last-minute offer oferta z ostatniej chwili, oraz liczebnik + rzeczownik, np. a four-star hotel hotel czterogwiazdkowy, a one-way ticketbilet w jedną stronę.

Phrases: way

be on one’s way udawać się gdzieś, być w drodze; be on the way outwychodzić z mody, tracić na popularności; change one’s wayszmienić się na lepsze; give way to something/somebody ustępować (czemuś/komuś); zapadać się (pod ciężarem); get in the way of somebody/something przeszkadzać komuś/w czymś, kolidować z czymś, zawadzać, wchodzić w drogę, plątać się pod nogami; keep out of somebody’s wayschodzić komuś z drogi; laugh all the way to the bank obłowić się, zbić majątek; make way (for) zrobić miejsce (dla), zrobić przejście (dla); ustąpić

 Saying

Don’t cross the bridge till you come to it. Nie martw się na zapas.

 Exercises

1. Wpisz brakujące słowa, tak by odpowiadały podanym definicjom. Liczba kresek odpowiada liczbie liter w brakującym słowie. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych słów.

1. A long boat to carry freight on rivers or canals – _ _ _ _ _

2. Money you pay for public transport – _ _ _ _

3. A separate room on a train – _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

4. Very fast (about e.g. train) – _ _ _ _ _

5. A journey to explore new places – _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

6. An aircraft that flies without an engine – _ _ _ _ _ _

7. A plan of a journey – _ _ _ _ _ _ _ _ _

8. A part of an airport where planes take off and land – _ _ _ _ _ _

2. Uzupełnij każde z poniższych zdań jednym lub dwoma słowami poprawnymi pod względem leksykalnym i gramatycznym. Każda kreska odpowiada jednej brakującej literze. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych słów.

1. P _ _ _ _ t _ _ _ _ s can feel safe here. Cars are not allowed in this area.

2. When the plane lands, our employee will be waiting for you in the _ _ _ _ v _ l _ _ _ n _ _ .

3. Every day the ticket i _ _ _ _ _ _ _ r checks our tickets.

4. I need to collect my suitcase. Let’s go to the _ a g _ _ _ _ c _ _ _ _ .

5. Once on the train, we’ll be able to buy drinks in the _ _ f _ _ _ _ _ _ .

6. You must wash your car because it has mud on the _ o n _ _ _ .

7. Take the first exit at the _ o _ _ _ _ b _ _ _ .

8. There’s always a traffic jam at the _ _ n _ t _ _ _ here.

3. Uzupełnij luki, przekształcając wyrazy w nawiasach tak, aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych wyrazów.

1. This is really a ________________ flight, so you’d better take something nice to read. (LONG)

2. The additional cost for ________________ baggage is €25. (SIZE)

3. If you took up our ________________ offer, you could go on holiday even tomorrow. (MINUTE)

4. On the trail you must pay attention to the ________________ . (WAY)

5. We have decided to take a ________________ because the local roads are always jammed. (WAY)

6. I need a ________________ as my legs are stiff and aching. (STOP)

7. If you don’t want to miss the train, you should check the ________________ . (TIME)

8. The price of the flight includes only ________________ and hand luggage. (FARE)

9. I will take the ________________ as this is not my first flight and I have already seen the views. (SEAT)

10. The ________________ must be sent via email. (CANCEL)

4. Uzupełnij luki, wstawiając właściwe wyrazy spośród podanych, tak aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania.

pull out get on stop over get into speed up

1. We will ________________ so that I can tank up and buy a coffee. (have a break)

2. Please, ________________ . We’ve got only 10 minutes left. (hurry up)

3. A police car ________________ in front of me. (cut off)

4. It’s raining! ________________ the car quickly. (enter)

5. ________________ the bus, it leaves in a minute! (enter)

5. Uzupełnij luki, wstawiając właściwy przyimek, tak aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania.

1. You must pull ________________ from this place because it’s mine.

2. Pull ________________ the motorway and take the local road.

3. Please pull ________________ . There is something wrong with the car.

4. She always gets ________________ at this bus stop and walks home.

5. When you get ________________ of the taxi, do not forget to take the suitcase.

6. W podanych poniżej parach zdań w miejsce każdej z luk wstaw jeden wyraz, który poprawnie uzupełnia obie luki.

1.

a. We’re going to ________________ a very long journey to Israel next summer.

b. Let’s ________________ dinner before Kate arrives.

2.

a. I am going to ________________ to Barcelona this weekend.

b. This ________________ is annoying. It buzzes all the time.

3.

a. The ________________ train is faster but more expensive.

b. Please ________________ yourself more clearly.

4.

a. Such long rambles ________________ me out.

b. I should change the ________________ in my car, this one is flat.

5.

a. I would like to ________________ hang-gliding.

b. I could ________________ with a holiday.

7. Uzupełnij luki, wstawiając właściwy idiom spośród podanych, tak aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania.

hit the road go round the bend plain sailing know the ropes in the same boat burn one’s boats make way rock the boat off the back of a lorry drive somebody up the wall

1. I think that he ________________ in this stressful situation.

2. Kate, we’re ________________ . Our grades in maths are terrible.

3. Although I’m leaving, I don’t want to ________________ , so let’s stay in touch.

4. It must have fallen ________________ , because it is seems too cheap.

5. You are ________________ ! Please clean the room and do your homework!

6. We are packed, so we can ________________ .

7. The situation is clear now, so please don’t ________________ anymore.

8. English is very easy, so the exam will be ________________ .

9. ________________ for the ambulance!

10. I have been working here for the last 5 years, so I know everyone and ________________ as well.

8. Przetłumacz na język angielski podane w nawiasach fragmenty zdań, tak aby otrzymać logiczne i gramatycznie poprawne wypowiedzi. W częściach zdań w języku angielskim nie wolno niczego zmieniać.

1. I damaged the bonnet and the _________________ (przednią szybę) in the accident.

2. My neighbour got to the seaside _________________ (autostopem).

3. I love _________________ (przechadzać się promenadą) in the summer.

4. I will not _________________ (ustąpić) in this matter. I need the car.

5. You can buy only a _________________ (bilet w jedną stronę). I will pick you up after school.

6. Don’t worry, I will _________________ (złapać okazję) later on.

7. Last year we booked a ___________________ (apartament hotelowy) for our wedding anniversary.

8. In the summer we are going to learn ______________________ (nurkować z akwalungiem).

Answer key: 1. 1. barge 2. fare 3. compartment 4. rapid 5. expedition 6. glider 7. itinerary 8. runway 2. 1. Pedestrians 2. arrival lounge 3. inspector 4. baggage claim 5. buffet car6. bonnet 7. roundabout 8. junction 3. 1. long-haul 2. oversized 3. last-minute 4. waymarks5. freeway 6. stopover 7. timetable 8. airfare 9. aisle seat 10. cancellation 4. 1. stop over2. speed up 3. pulled out 4. Get into 5. Get on 5. 1. away 2. off 3. over 4. off 5. out 6. 1. make 2. fly 3. express 4. tire 5. do 7 1. is going round the bend 2. in the same boat 3. burn my boats 4. off the back of a lorry 5. driving me up the wall 6. hit the road 7. rock the boat 8. plain sailing 9. Make way 10. know the ropes 8. 1. windscreen 2. hitch-hiking 3. strolling the esplanade4. give in 5. one-way ticket 6. thumb a lift 7. hotel suite 8. scuba diving

5. Sport and Leisure

 Sportspeople

Wordbuilding: sportspeople

Sportowiec to sportsperson/athlete (niezależnie od płci); sportsmansportowiec mężczyzna, sportswomansportowiec kobieta. Nazwy sportowców z poszczególnych dziedzin to:

a. słowa powstałe przez dodanie końcówki ~er do nazwy sportu, np. skiernarciarz, wrestlerzapaśnik, divernurek, boxerbokser, archerłucznik, footballerpiłkarz

b. słowa zakończone na ~ast lub ~ist, np. gymnastgimnastyk, cyclistkolarz

c. rzeczowniki złożone z wyrazem playergracz, np. basketballplayerkoszykarz, football playerpiłkarz, tennis playertenisista

d. rzeczowniki z wyrazem athlete: athlete sportowiec, lekkoatleta, biathlete biatlonista

Words easily confused: referee or umpire?

Sędzia sportowy to referee (np. w boksie, koszykówce, piłce nożnej, hokeju, rugby, zapasach) lub umpire (np. w baseballu, tenisie, badmintonie, pływaniu i siatkówce).

W tenisie foot fault judge to sędzia z tylnej linii, a net (cord) judge – sędzia serwisowy.

 Doing sports

Words easily confused: sports equipment

Tabela zawiera nazwy kijów i kijków używanych w różnych sportach:

hockey, curling

stick

baseball

bat

golf

club

skiing

pole

billiards, pool

cue

Wordbuilding: protection

Helmet to kask, mouthguard – ochraniacz na zęby. Nazwy ochraniaczy na inne części ciała to rzeczowniki złożone z wyrazem pad, np. shin padnagolennik, knee padnakolannik, elbow padochraniacz na łokieć.

Phrases: ball

bounce a ballodbijać piłkę; catch a ballzłapać piłkę; get the ballzdobyć piłkę; hit a ballodbić piłkę (rakietą, kijem); kick a ballkopać piłkę; miss a ballnie złapać piłki/nie trafić w piłkę; throw a ballrzucać piłkę; fly over sthprzelecieć nad czymś; reboundodbić się; rolltoczyć się

Idioms: sport

breast the tapebyć pierwszym na mecie; chuck/throw in the towel poddać się; keep the ball rollingpodtrzymywać rozmowę lub działanie, utrzymywać coś w toku; move the goalpostszmieniać reguły/zasady (np. gry po jej rozpoczęciu); on the ropes bezradny, bezsilny; bliski porażki; rozłożony na łopatki; one-horse race zawody, konkurs, wyścig itp., w których jeden z uczestników ma zdecydowaną przewagę; spoilsportktoś, kto psuje innym zabawę; win/lose by a short headwygrać/przegrać o włos

 Saying

You can’t win them all. / You win some, you lose some. Raz na wozie, raz pod wozem.

 Exercises

1. Wpisz brakujące słowa, tak by odpowiadały podanym definicjom. Liczba kresek odpowiada liczbie liter w brakującym słowie. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych słów.

1. A person who watches a match or show – _ _ _ _ _ _ _ _ _

2. An area where tennis or squash is played – _ _ _ _ _

3. A person trained in gymnastics – _ _ _ _ _ _ _

4. A person who keeps an eye on rules of the game, especially in baseball or tennis – _ _ _ _ _ _

5. A place where football or rugby is played – _ _ _ _ _

6. Men’s swimming shorts – _ _ _ _ _ _

7. A special kind of shoes for footballers – _ _ _ _ _ _

8. A sport where competitors jump over a high bar using a pole – _ _ _ _ _ _ _ _ _

2. Uzupełnij każde z poniższych zdań jednym słowem poprawnym pod względem leksykalnym i gramatycznym. Każda kreska odpowiada jednej brakującej literze. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych słów.

1. Before our son took up baseball, we had to buy all necessary _ q _ _ _ _ _ _ _ .

2. The _ _ o _ _ was cheering during the event.

3. The boxer I support lost, but I don’t think the _ _ f _ _ _ _ was fair.

4. We can’t play _ n _ _ _ _ _ , because we haven’t got a cue.

5. Jack won a gold medal throwing a _ _ v _ _ _ n.

6. I always wear my knee _ _ d _ when roller-skating.

7. She won the world record in 200 metres h _ _ _ _ _ _ .

8. Our _ _ a _ k _ _ _ _ _ needs a new pair of gloves for the next match.

3. Uzupełnij luki, przekształcając wyrazy w nawiasach tak, aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych wyrazów.

1. All sportspeople must be very ________________ to win. (PERSEVERE)

2. The second ________________ was much more balanced. (FINAL)

3. He has a good physique to do ________________ . (LIFT)

4. The ________________ increased at the beginning of the year. (MEMBER)

5. In this match, Jack Brown is the ________________ . Nobody can threaten him. (RUN)

6. She didn’t practice much last year and she is an ________________ in this game. (DOG)

7. His position on the field is the ________________ . (KEEP)

8. Please leave your things in the ________________ before the training. (LOCK)

9. Those two teams are very ________________ . (COMPETE)

10. ________________ has made this sport pretty unfair and boring. (CORRUPT)

4. Uzupełnij luki, wstawiając właściwe wyrazy spośród podanych, tak aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania.

warm up pick up sign up take up get into

1. When I get better, I will ________________ for the sports club again. (join)

2. I ________________ swimming last year and it helped me to lose weight. (start)

3. Please ________________ the new sports kit tomorrow morning. (collect)

4. It is incredible how she ________________ shape following the diet and working out. (get fit)

5. My suggestion is that you should all ________________ before we start playing. (stretch muscles)

5. Uzupełnij luki, wstawiając właściwy przyimek, tak aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania.

1. The doctors said that I should give ________________ all sports because my spine is in a bad condition.

2. I will take part ________________ this tournament and I hope for a gold medal.

3. Stick ________________ it! You can succeed!

4. How did you make ________________ what the coach was saying?

5. When the pain eases ________________ , I will get back to football.

6. W podanych poniżej parach zdań w miejsce każdej z luk wstaw jeden wyraz, który poprawnie uzupełnia obie luki.

1.

a. Let’s go to the ________________ tomorrow, I love dancing.

b. In order to play golf, you need to buy a ________________ .

2.

a. Next term I am going to start a French ________________ .

b. Look how big this golf ________________ is! We can play all day long.

3.

a. No one has won today: it’s a ________________ .

b. Could you ________________ a colourful flower for me?

4.

a. Do you think Brazil will continue to ________________ the record?

b. You don’t have to ________________ my hand anymore.

5.

a. Women love ________________ jewellery.

b. Did you realise that the baseball ________________ is actually square?

7. Uzupełnij luki, wstawiając właściwy idiom spośród podanych, tak aby otrzymać logiczne i poprawne gramatycznie zdania.

on the ropes jump the gun personal best keep the ball rolling call the shots lose by a short head on the ball across-the-board sink or swim ball is in my court

1. I’m not sure if I should take the offer but the _______________ now. I will let you know.

2. They’ve met just a few times so far and now they are talking about marriage. It is _______________ for me.

3. I need to stay _______________ today. This is my lifetime opportunity.

4. We should _______________ and we will finish the project today.

5. For some time, our business was _______________ , but now it brings profit.

6. You shouldn’t worry so much. It was your first tournament and you _______________ . Next time you will win.

7. His decision had an _______________ effect on our company. I think everyone is satisfied now.

8. I am the boss here and I _______________ .

9. This exam was my _______________ . I have never done better.

10. You have to make a decision today, _______________ .

8. Przetłumacz na język angielski podane w nawiasach fragmenty zdań, tak aby otrzymać logiczne i gramatycznie poprawne wypowiedzi. W częściach zdań w języku angielskim nie wolno niczego zmieniać.

1. _______________ (Czy masz ochotę) going for a coffee?

2. He was _______________ (zły na) the result. He knew he could win.

3. I’ve got a little bit _______________ (bez kondycji) sitting behind my desk.

4. The rules are not complex, but there’s plenty of them. You must really _______________ (zagłębić się w) them.

5. The athlete _______________ (nadrabia) lack of strength in agility.

6. The player could score a goal during a _______________ (rzut wolny), but he failed.

7. You should have a short _______________ (przerwę) and collect your thoughts.

8. In your condition, _______________ (intensywne ćwiczenia) is not advisable. Answer key: 1. 1. spectator 2. court 3. gymnast 4. umpire 5. pitch 6. trunks 7. spikes 8. pole vault 2. 1. equipment 2. crowd 3. referee 4. snooker 5. javelin 6. pads 7. hurdles 8. goalkeeper 3. 1. persevering/perseverant 2. semi-final 3. weightlifting 4. membership 5. front-runner 6. underdog 7. goalkeeper 8. locker room 9. competitive 10. Corruption 4. 1. sign up 2. took up 3. pick up 4. got into 5. warm up 5. 1. up 2. in 3. at 4. out 5. off 6. 1. club 2. course 3. draw 4. hold 5. diamond 7. 1. ball is in my court 2. jumping the gun 3. on the ball 4. keep the ball rolling 5. on the ropes 6. lost by a short head 7. across-the-board 8. call the shots 9. personal best 10. sink or swim 8. 1. Do you fancy 2. mad about 3. out of condition 4. dig deep into 5. makes up for 6. free kick 7. time out 8. strenuous exercise