Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Angielski podstawy gramatyki jest podręcznikiem dla każdego, kto chce nauczyć się języka angielskiego. Przedstawia podstawy angielskiej gramatyki, uczy właściwego używania języka. Wszystkie rozdziały zawierają przykłady stosowania, danego zagadnienia, które zostały przetłumaczone na język polski oraz zadania do rozwiązania wraz z odpowiedziami, dzięki, którym będzie łatwiej utrwalić pisownię. Książka przyda się każdemu, kto chce poszerzyć własną wiedzę ze znajomości języka Angielskiego.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 56
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Projektant okładkiPixabay https://pixabay.com/pl/vectors/londyn-obserwowa%c4%87-element-krajobrazu-1670432/
© Edgar Enderson, 2023
© Pixabay https://pixabay.com/pl/vectors/londyn-obserwowa%c4%87-element-krajobrazu-1670432/, projekt okładki, 2023
Angielski podstawy gramatyki jest podręcznikiem dla każdego, kto chce nauczyć się języka angielskiego. Przedstawia podstawy angielskiej gramatyki, uczy właściwego używania języka. Wszystkie rozdziały zawierają przykłady stosowania, danego zagadnienia, które zostały przetłumaczone na język polski oraz zadania do rozwiązania wraz z odpowiedziami, dzięki, którym będzie łatwiej utrwalić pisownię. Książka przyda się każdemu, kto chce poszerzyć własną wiedzę ze znajomości języka Angielskiego.
ISBN 978-83-8324-624-6
Książka powstała w inteligentnym systemie wydawniczym Ridero
Edgar Enderson
25.01.2023r.
Jeśli dopiero zacząłeś uczyć się angielskiego, najpierw musisz znać kilka podstawowych zasad języka. Opracowanie solidnych podstaw gramatyki angielskiej nie tylko pomoże Ci poprawnie tworzyć własne zdania, ale także ułatwi poprawę umiejętności komunikacyjnych zarówno w mówionym, jak i pisanym języku angielskim
Rzeczownik nazywa osobę, miejsce, rzecz lub ideę[1].
Zazwyczaj pierwsza strona książki do gramatyki mówi o rzeczownikach. Rzeczowniki nadają nazwy konkretnych lub abstrakcyjnych rzeczy w naszym życiu. Ponieważ dzieci uczą się „mamy”, „taty” lub „mleka” jako pierwszego słowa, rzeczowniki powinny być pierwszym tematem podczas nauki języka obcego.
W przypadku liczby mnogiej większości rzeczowników dodaj s.
Przykład
bottle — bottles
cup — cups
pencil — pencils
desk — desks
sticker — stickers
window — windows
W przypadku rzeczowników kończących się na ch, x, s lub s dodaj es.
Przykład
box — boxes
watch — watches
moss — mosses
bus — buses
W przypadku rzeczowników kończących się na f lub fe zmień f na v i dodaj es.
Przykład
wolf — wolves
wife — wives
leaf — leaves
life — lives
Niektóre rzeczowniki mają różne formy liczby mnogiej.
Przykład
child — children
woman — women
man — men
mouse — mice
goose — geese
Rzeczowniki kończące się samogłoskami takimi jak y lub o nie mają określonych reguł.
Przykład
baby — babies
toy — toys
kidney — kidneys
potato — potatoes
memo — memos
stereo — stereos
Kilka rzeczowników ma te same formy liczby pojedynczej i mnogiej.
Przykład
sheep — sheep
deer — deer
series — series
species — species
Wybierz poprawną formę rzeczownika w każdym zdaniu.
Przykład
1)I have three (child, children).
2)There are five (man, men) and one (woman, women).
3)(Baby, Babies) play with bottles as toys.
4)I put two big (potato, potatoes) in the lunch box.
5)A few men wear (watch, watches).
6)I put a (memo, memos) on the desk.
7)I saw a (mouse, mice) running by.
8)There are few (bus, buses) on the road today.
Tłumaczenie zdań
1) Mam troje (dziecko, dzieci).
2) Jest ich pięć (mężczyzna, mężczyzn)
i jedna(kobieta, kobiety).
3)(dziecko, dzieci) bawią się butelkami jak zabawkami.
4) Włożyłem dwa duże (ziemniak, ziemniaki) do pudełka
na lunch.
5) Kilku mężczyzn nosi (zegarek, zegarki).
6) Położyłem (notatkę, notatki) na biurku.
7) Widziałem (mysz, myszy) biegnące obok.
8) Niewiele jest (autobus, autobusów) na drogach dzisiaj.
1) children.
2) men, woman.
3) Babies.
4) potatoes.
5) watches.
6) memo.
7) mouse.
8) buses.
[1] Wydawnictwo Edgard, Angielski. Krok po Kroku, 2022r.
Czasownik pokazuje działanie, lub stan bycia[1].
Przykład
I go home. Home is my place to rest. I like the smell of my house. I feel totally relaxed. Home refreshes me. At home, I get ready for a new day.
Tłumaczenie
Wracam do domu. Dom jest moim miejscem odpoczynku. Lubię zapach mojego domu. Czuję się całkowicie zrelaksowany. Dom mnie odświeża. W domu przygotowuję się na nowy dzień.
Czasowniki „Be” wskazują na stan bycia.
Przykład
I am a doctor.
He is sleepy.
We are here.
Tłumaczenie
Jestem lekarzem.
Jest śpiący.
Jesteśmy tutaj.
Zdania zaprzeczające muszą posiadać „nie” po czasowniku.
Przykład
I am not a doctor.
He is not sleepy.
We are not there.
Tłumaczenie
Nie jestem lekarzem.
Nie jest śpiący.
Nas tam nie ma.
Czasownik pojawia się jako pierwszy w zdaniach pytających.
Przykład
Am I a doctor?
Is he sleepy?
Are we there?
Tłumaczenie
Czy jestem lekarzem?
Czy jest śpiący?
Czy tam jesteśmy?
Zdanie Nie są (is not) można skrócić do (isn’t).
Przykład
He isn’t sleepy.
We aren’t there.
Tłumaczenie
Nie jest śpiący.
Nie ma nas tam.
Liczba pojedyncza
1 osoba liczba pojedyncza: I am.
2 osoba liczba pojedyncza: You are.
3 osoba liczba pojedyncza: He is, She is, It is.
Liczba mnoga
1 osoba liczba mnoga: we.
2 osoba liczba mnoga: you.
3 osoba liczba mnoga: they.
Bezokolicznik: (to) be.
Liczba pojedyncza
1 osoba liczba pojedyncza: I am not
2 osoba liczba pojedyncza: You are not (aren’t)
3 osoba liczba pojedyncza: He is not (isn’t), She is not (isn’t),
It is not (isn’t)
Liczba mnoga
osoba liczba mnoga: We are not (aren’t).
2 osoba liczba mnoga: You are not (aren’t).
3 osoba liczba mnoga: They are not (aren’t).
Które z poniższych zdań jest napisane poprawnie?
1)I am thirsty.
2)You are kind.
3)He am not sad.
4)She are not tall.
5)It is not moving.
6)We aren’t tired.
7)Is they running?
8)Are you ready?
Tłumaczenie
1) Jestem spragniony.
2) Jesteś miły.
3) On nie jest smutny.
4) Ona nie jest wysoka.
5) Nie porusza się.
6) Nie jesteśmy zmęczeni.
7) Czy działają?
8) Czy jesteś gotowy?
Poprawne są 1, 2, 5, 6 i 8.
[1] Malcolm Mann, Steve Taylore-Knowles, Repetytoriumósmoklasisty. Podręcznik do języka angielskiego, 2018r.
Przymiotniki opisują, lub modyfikują rzeczowniki.
Przykład
I like fairy tales. A fairy tale is an imaginary story that has unrealistic characters in a fantastic background. It makes me forget about the real world and refreshes my tired mind.
Tłumaczenie
Lubię bajki. Bajka to wyimaginowana historia, która ma nierealistyczne postacie na fantastycznym tle. Sprawia, że zapominam o prawdziwym świecie i odświeża mój zmęczony umysł.
Przymiotniki zazwyczaj pojawiają się bezpośrednio przed rzeczownikiem.
Przykład
A pretty girl.
Red flowers.
A long stick.
Heavy boxes.
Warm weather.
Tłumaczenie
Ładna dziewczyna.
Czerwone kwiaty.
Długi kij.
Ciężkie pudła.
Ciepła pogoda.
Zwykle przymiotniki o przeciwnym znaczeniu są tworzone przez dodanie przedrostka, takiego jak un, in lub dis[1].
Przykład
clear — unclear,
important — unimportant,
predictable — unpredictable,
believable — unbelievable,
common — uncommon,
aware — unaware,
ambiguous — unambiguous,
conventional — unconventional,
certain — uncertain, definite — indefinite,
correct — incorrect,
comparable — incomparable,
complete — incomplete,
evitable — inevitable,
expensive — inexpensive,
able — disable,
assemble — disassemble,
content — discontent,
similar — dissimilar.
Tłumaczenie
jasne — niejasne,
ważne — nieważne,
przewidywalne — nieprzewidywalne,
wiarygodne — niewiarygodne,
powszechne — niecodzienne,
świadome — nieświadome,
niejednoznaczne — jednoznaczne,
konwencjonalne — niekonwencjonalne,
pewne — niepewne,
określony — nieokreślony,
poprawny — niepoprawny,
porównywalny — nieporównywalny,
kompletny — niekompletny,
możliwy do uniknięcia — nieunikniony,
drogi — niedrogi,
zdolny — niezdolny,
zmontować — zdemontować,
zadowolenie — niezadowolenie,
podobne — niepodobne.
Używając ciągu przymiotników, powinny one pojawiać się w ustalonej kolejności: rozmiar / kształt + wiek + kolor + pochodzenie + materiał.
Przykład
A big brown house,
A small old English desk,
A beautiful black Italian leather purse,
Delicious Chinese food.
Tłumaczenie
Duży brązowy dom,
Małe stare angielskie biurko,
Piękna czarna włoska skórzana torebka,
Pyszne chińskie jedzenie.
Przymiotnik + opisuje klasę lub grupę ludzi i działa jako rzeczownik.
Przykład
the old,
the young,
the poor,
the rich,
the oppressed,
the homeless.
This popular TV show is loved by the old.
Tłumaczenie
starzy,
młodzi,
biedni,
bogaci,
uciskani,
bezdomni.
Ten popularny program telewizyjny jest kochany przez starych.
1. Napisz przeciwne przymiotniki, używając odpowiedniego przedrostka. 1)Clear — 2) Definite — 3) Correct — 4) Expensive — 5) Complete —
2. Podkreśl wszystkie przymiotniki w poniższych zdaniach.
In the spring, red roses blossom in my cute small garden. The beautiful birds also sing in the big oak tree.
Tłumaczenie
Wiosną czerwone róże kwitną w moim uroczym małym ogrodzie. Piękne ptaki śpiewają również w wielkim dębie.
1. 1) unclear,
2) indefinite,
3) incorrect,
4) inexpensive,
5) incomplete,
2. red, cute, small, beautiful, big, oak.
[1] Howarth Patrick, Reilly Patricia, Morris Daniel, Angielski dladzieci, 2017r.
Przysłówki modyfikują czasownik, przymiotnik lub inny przysłówek.
1. Przysłówek mówi więcej o czasowniku w zdaniu.
Przykład
The fire engine runs fast.
Listen to his speech carefully.
I browse the web frequently.
It rained hard.
Tłumaczenie
Wóz strażacki jedzie szybko.
Posłuchaj uważnie jego przemówienia.
Często przeglądam sieć.
Mocno padało.
2. Przysłówek opisuje więcej o przymiotniku w zdaniu.
Przykład
The news is very surprising!
The coffee is extremely hot, so be careful.
Nature is really amazing!
Tłumaczenie
Wiadomość jest bardzo zaskakująca!Kawa jest bardzo gorąca, więc bądź ostrożny.
Natura jest naprawdę niesamowita!
3. Przysłówek modyfikuje inny przysłówek w zdaniu.
Przykład
It rains very hard.
Computers run much faster these days.
I clean my room less frequently because I am busy.
Tłumaczenie
Pada bardzo mocno.
W dzisiejszych czasach komputery działają znacznie szybciej.
Rzadziej sprzątam pokój, bo jestem zajęty.
4. Zwykle przymiotniki można zmienić na przysłówki, dodając końcówkę „ly”.
Przykład
slow — slowly,
quick — quickly,
comfortable — comfortably,
loud — loudly,
clear — clearly.
Tłumaczenie
wolno — powoli,
Szybko — szybko,
wygodnie — wygodnie,
głośno — głośno,
jasne — wyraźne.
5. Aby zmienić przymiotniki kończące się na „y” na przysłówki, zmień „y” na „i” i dodaj „ly”.
Przykład
happy — happily,
easy — easily.
Tłumaczenie
szczęśliwy — szczęśliwie,
łatwe — łatwe.
Wybierz poprawną formę słowa w poniższych zdaniach.
Przykład
1)I spoke to you (careful, carefully) last time.
2)We talked about it (clear, clearly).
3)I sat on the (comfortable, comfortably) sofa.
4)My dog runs very (fast, faster).
5)Let’s install the new program (quick, quickly).
Tłumaczenie
1) Rozmawiałem z tobą (ostrożnie, ostrożnie) ostatnim razem.
2) Rozmawialiśmy o tym (jasno, wyraźnie).
3) Usiadłem na (wygodnej, wygodnej) sofie.
4) Mój pies biega bardzo (szybko, szybciej).
5) Zainstaluj nowy program (szybko, szybko).
Tłumaczenie
1) ostrożnie.
2) wyraźnie.
3) wygodnie.
4) szybko.
5) szybko.
Forma czasownika mówi, kiedy dzieje się akcja. Istnieją trzy główne formy czasowników: teraźniejszy, przeszły i przyszły. Każdy czas główny jest podzielony na czasy prosty(Simple), progresywny(