Cezar IV - poradnik do gry - Łukasz "Gajos" Gajewski - ebook

Cezar IV - poradnik do gry ebook

Łukasz "Gajos" Gajewski

5,0

Opis

Poradnik do strategii ekonomicznej Caesar IV składa się z dwóch części. Pierwsza z nich dotyczy ogólnych zasad rozgrywki i zawiera rady jak stworzyć sprawnie funkcjonujące miasto. Druga to zastosowanie tych zasad w praktyce – opis przejścia kampanii.

Cezar IV - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Rdzeń miasta (Budowa i zarządzanie miastem)
  • Planowanie (Budowa i zarządzanie miastem)
  • Przemysł i Handel (Gospodarka)
  • Mury miejskie (Gospodarka)
  • Grupy społeczne (Ludność)
  • Mieszkańcy (Budowa i zarządzanie miastem)
  • Ekwici (Ludność)
  • Interface
  • Żywność (Gospodarka)
  • Patrycjusze (Ludność)

Informacja o grze

Caesar IV to kolejna, czwarta już odsłona popularnego cyklu strategii-ekonomicznych, skupiających się na aspektach rozbudowy oraz zarządzania wirtualnym miastem w czasach starożytnego Imperium Rzymskiego.

Gra Caesar IV, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł wydany został w Polsce w 2006 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: z polskimi napisami.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 77

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
5,0 (1 ocena)
1
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Cezar IVporadnik do gry

autor: Łukasz "Gajos" Gajewski

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=600

[email protected]

Spis treści

Wstęp

Interface

Budowa i zarządzanie miastem

Mieszkańcy

Kolejność działań

Rdzeń miasta

Planowanie

Ludność

Grupy społeczne

Siła robocza

Plebejusze

Ekwici

Patrycjusze

Gospodarka

Żywność

Przemysł i Handel

Transport

Mury miejskie

Finanse

Religia

Wojsko

Cele scenariuszy

Kampania - Republika

1. Syracusae

2. Narobo

3. Burdigala

4. Corinth

5. Narona

6. Condate Riedonum

7. Carthago

Kampania - Imperium

1. Viminacium

2. Alexandria

3. Lugdunum

4. Caesarea

5. Ephesus

6. Tingis

7. Nicomedia (cz.1)

7. Nicomedia (cz.2)

7. Nicomedia (cz.3)

Wstęp

Caesar IV jest przedstawicielem gatunku city-builders game, a więc gry w której celem rozgrywki jest stworzenie samowystarczalnego, przynoszącego zyski, tętniącego życiem miasta. Naszym jedynym przeciwnikiem jest środowisko - określone w danym scenariuszu wymogi oraz pojawiające się od czasu do czasu wrogie oddziały. Nie mamy klasycznego wroga, z którym musimy toczyć walkę o ograniczone surowce, choć wiele razy miałem wrażenie, że nasi przełożeni w Rzymie znakomicie pełnią tę rolę. Dysponujemy nieograniczoną ilością czasu w każdym ze scenariuszy, o ile więc nie popełnimy więc poważnego błędu zawsze mamy szansę na osiągnięcie celów. Dlatego szczególnie ważne w tej grze jest działanie z rozwagą i planowanie z zapasem - bo poza nielicznymi sytuacjami (głównie na początku scenariusza) czas nas nie goni, a popełnione błędy później trudno naprawić.

Niniejszy poradnik składa się z dwóch części. Pierwsza z nich dotyczy ogólnych zasad rozgrywki i zawiera rady jak za pomocą narzędzi oferowanych przez grę stworzyć sprawnie funkcjonujące miasto.

Druga to zastosowanie tych zasad w praktyce - proponowana przeze mnie ścieżka przejścia kampanii. Są to głównie scenariusze ekonomiczne - ta ścieżka kampanii jest moim zdaniem ciekawsza, choć niekoniecznie łatwiejsza.

Do każdego ze scenariuszy dołączam schematy zastosowanych przeze mnie miast. Żadne z nich nie jest doskonałe - ale wszystkie są w pełni funkcjonalne. Szczególnie te z pierwszych misji są dalekie od doskonałości - w rozgrywce sam testowałem zasady które są teraz zawarte w I części poradnika. W razie wątpliwości zawsze więc proponuję korzystać z tych wymienionych w I części.

I jeszcze jedna uwaga dotycząca samej konstrukcji poradnika. Większość tematów w nim poruszanych jest ze sobą ściśle powiązana i nie jest możliwe ich czytelne oddzielenie od siebie tak, aby utrzymać jasną strukturę całego tekstu. Z tego względu pewne porady są powtarzane, w wielu miejscach odsyłam czytelnika do jakiegoś innego rozdziału. Starałem się utrzymać pewną równowagę między analizą a spójnością tekstu - z pewnością jednak nie doskonałą.

Caesar IV jest grą dość złożoną. Rolę gracza można przyrównać do zegarmistrza, który najpierw musi zbudować sprawnie działający zegar który będzie mierzył czas, a potem dodającego do mechanizmu kolejne funkcje pilnując by ten cały czas działał równie sprawnie. Niestety każdy popełniony błąd może się zemścić w dalszej rozgrywce i uniemożliwić realizację przedstawionych w scenariuszu celów. Metafora z działającym zegarkiem jest o tyle ważna. iż wszystkie zmiany dokonujemy na działającym mechanizmie i gdy ten zacznie się zacinać bardzo trudno może być odzyskać kontrolę nad naszym miastem.

Podam przykład z jednej z moich pierwszych gier. Podczas gdy walczyłem z jednoczesnym ustawieniem sprawnie działającego przemysłu i budową fortów, w których stacjonowały oddziały broniące mojego miasta przed wrogami, nie zauważyłem że zbytnio spadła ilość mieszkańców zajętych produkcją żywności. To z kolei doprowadziło moich ekwitów (klasę średnią) do wściekłości i do masowej emigracji z mojego miasta. Oczywiście próbowałem temu przeciwdziałać, ale było już za późno. Pozostali ekwici pozbawieni lekarzy, bieżącej wody pospieszyli śladami swoich sąsiadów. Całe miasto zaczęło mi się rozpadać. W końcu moje męki skończyła seria piorunów wysłanych przez rozwścieczonego brakiem kapłanów Jowisza, którzy również mnie opuścili.

Całe szczęście prawa rządzące naszym miastem są relatywnie proste a sama gra daje nam sporo narzędzi pozwalających na przewidzenie problemów nim poważnie zagrożą naszej osadzie.

Interface

Do skutecznego zarządzania musimy nauczyć się wykorzystywać interface gry. Mimo swoich wad dostarcza on ogromnej ilości danych. Bardziej szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji i samej grze. Tutaj chciałbym zwrócić uwagę na 4 narzędzia:

Domy - każdy z nich ma wskaźnik opisujący poziom zaspokojenia rozmaitych oczekiwań jego mieszkańców. Na pierwszy rzut oka widać co poprawia nastroje a co pogarsza - kolor zielony to dobrze, kolor żółty i czerwony - źle. Dodatkowo mamy tutaj zawartą informację co dany budynek potrzebuje do rozwoju.

Ekrany doradców - jest ich kilka rodzajów, każdy z nich informuje nas szczegółowo o sytuacji w danej dziedzinie. Dobrze jest mieć nawyk korzystania z nich regularnie. Szczególnie polecam ekrany Praca, Wskaźniki i Surowce - zawarte tam informacje i narzędzia będą bardzo pomocne.

Filtry (Overlays) - pozwalają nam zobaczyć na głównym ekranie mnóstwo kluczowych dla poprawnego rozwoju miasta informacji. W szczególności ekrany informujące o zasięgu oddziaływania różnych budynków oraz o zagrożeniach (pożary, uszkodzone budynki, zagrożenia sanitarne) należy wykorzystywać regularnie.

Filtry pozwalają na precyzyjne określenie zasięgu oddziaływania budynków

Zwykła obserwacja miasta - jakimi trasami poruszają się mieszkańcy, czy na targowiskach jest żywność czy nie tworzą się korki na szlakach komunikacyjnych itd. To tak naprawdę podstawowe narzędzie.

Budowa i zarządzanie miastem

Mieszkańcy

Mieszkańcy

Nasze miasto tworzą przede wszystkim jego mieszkańcy. Dzielą się oni na trzy grupy - każda ma inne potrzeby i pełni inną funkcję.

Pierwszą, najniższą warstwą jestplebs - to robotnicy, pracownicy fizyczni i wykonujący prostsze usługi. Na nich opiera się cały nasz przemysł, produkcja żywności, transport i handel. Są fundamentem każdego miasta i będą stanowić zazwyczaj przynajmniej 2/3 mieszkańców naszego miasta. Do życia wiele nie potrzebują - żywność i podstawowe dobra (basic goods) im wystarczą. Mieszkają w kilkupiętrowych kamienicach - Insula.

Drugą warstwą są ekwici - coś na kształt klasy średniej. To lepiej wykształcona grupa naszych obywateli. Z ich szeregów rekrutują się nasi kapłani, poborcy podatków, obsługa wodociągów, artyści, medycy i trenerzy gladiatorów. Są niezbędni do zapewnienia działania bardziej wyrafinowanych elementów infrastruktury miasta i zapobieżeniu gniewu bogów. Zaspokojenie ich potrzeb to już nieco większe wyzwanie niż zadowolenie plebsu - poza żywnością i podstawowymi dobrami oczekują dostępu również do dóbr luksusowych.

Trzecia warstwa to arystokracja. Nie wykonują żadnej pracy i mają największe oczekiwania: różnorodna żywność, wszelakie dobra - te wytwarzane przez nasze miasto i te sprowadzane z odległych prowincji. Mają jednak dwa bardzo przydatne cechy. Po pierwsze jako jedyna grupa płacą podatki od nieruchomości (i to całkiem spore). Co ważniejsze - ich posiadłości (wille) mogą po pewnym czasie osiągnąć ogromną wartość co jest najskuteczniejszym uzyskaniem wysokiej wartości jednego z parametrów naszego miasta - Zamożności, co wielokrotnie będzie niezbędne do ukończenia danego etapu.

Kolejność działań

Kolejność działań

Rozwój naszego miasta podzieliłem na trzy etapy.

Etap I - rdzeń

Został omówiony poniżej.

II Etap - gospodarka i obronność

Sukcesywnie otwieramy wszystkie możliwe szlaki handlowe i rozwijamy cały dostępny przemysł. Inwestujemy najpierw w generujące wysokie dochody dziedziny, aby potem rozbudować sieć transportową i umożliwić naszym mieszkańcom dostęp do produkowanych dóbr - najpierw podstawowych, potem luksusowych.

Na