Prawo karne. Zarys problematyki - Jerzy Lachowski, Andrzej Marek - ebook

Prawo karne. Zarys problematyki ebook

Jerzy Lachowski, Andrzej Marek

0,0
76,00 zł

-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Podręcznik w sposób zwięzły i przystępny omawia wszystkie najważniejsze instytucje części ogólnej prawa karnego oraz wybrane typy przestępstw. Uregulowania te zostały poddane do głębnej analizie, wskazano również na praktyczne implikacje ich zastosowania oraz zaproponowano konkretne rozwiązania kwestii problemowych.

W szóstym wydaniu uwzględniono zmiany wprowadzone do Kodeksu karnego ustawą z 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw i wchodzące w życie 1 października 2023 r., które przewidują m.in.: podwyższenie ustawowych zagrożeń karnych za najpoważniejsze przestępstwa, wydłużenie kary terminowego pozbawienia wolności do 30 lat, a także modyfikacje w zakresie odpowiedzialności karnej nieletnich.
Treść opracowania wzbogacają przykłady, które obrazują wybrane instytucje, ułatwiając tym samym ich zrozumienie. Pytania kontrolne dodane po każdym z rozdziałów pozwalają na zweryfikowanie zdobytej wiedzy.
Publikacja została podzielona na części oraz opatrzona indeksem rzeczowym, dzięki czemu odbiorca bez trudu odszuka interesujące go zagadnienia.

Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla studentów prawa i administracji. Będzie stanowić niezastąpioną pomoc w przygotowaniu do egzaminu z prawa karnego.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
PDF

Liczba stron: 699

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.


Podobne


Prawo karne. Zarys problematyki

6. wydanie

Jerzy Lachowski, Andrzej Marek

Stan prawny na 1 października 2023 r.

Wydane przez:

Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.

Wykaz skrótów

Część I Nauka o przestępstwie i zasadach odpowiedzialności karnej

Rozdział I Pojęcie prawa karnego i jego podział

1. Pojęcie prawa karnego i jego cechy szczególne

2. Podział prawa karnego

3. Funkcje prawa karnego

4. Źródła prawa karnego

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział II Budowa i wykładnia przepisów prawa karnego

1. Budowa przepisów prawa karnego

2. Wykładnia przepisów prawa karnego

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział III Zasady obowiązywania ustawy karnej

1. Zakres obowiązywania ustawy karnej

1.1. Temporalny zakres obowiązywania ustawy karnej

1.2. Zasady obowiązywania ustawy karnej co do miejsca

1.3. Podmiotowy zakres obowiązywania ustawy karnej

2. Skutki skazania poza granicami RP

3. Wpływ zmiany ustawy na odpowiedzialność karną

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział IV Nauka prawa karnego i nauki z nią związane

1. Rozwój nauki prawa karnego

1.1. Nurt humanitarny w prawie karnym

1.2. Szkoła klasyczna prawa karnego

1.3. Szkoła antropologiczna

1.4. Szkoła socjologiczna

2. Współczesny nurt neoklasyczny

3. Teoria ekonomiczna

4. Nauka prawa karnego a nauki pokrewne

4.1. Kryminologia i kryminalistyka

4.2. Polityka kryminalna i nauki penitencjarne

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział V Definicja przestępstwa

1. Elementy struktury przestępstwa

1.1. Czyn w prawie karnym

1.2. Pojęcie czynu zabronionego

1.3. Zagadnienie bezprawności kryminalnej

1.4. Zawinienie jako przesłanka odpowiedzialności karnej

1.5. Element materialny w strukturze przestępstwa

2. Zdolność do ponoszenia odpowiedzialności karnej z uwagi na podmiot

3. Pojęcie ustawowych znamion przestępstwa i ich systematyka

4. Ogólna klasyfikacja przestępstw

4.1. Podział przestępstw ze względu na podmiot

4.2. Podział przestępstw ze względu na formę czynu

4.3. Podział przestępstw ze względu na wagę czynu

4.4. Podział przestępstw ze względu na skutek. Zagadnienie związku przyczynowego

4.5. Podział przestępstw ze względu na typ rodzajowy

4.6. Podział przestępstw ze względu na tryb ścigania

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział VI Zagadnienie strony podmiotowej czynu zabronionego oraz winy w prawie karnym

1. Postacie strony podmiotowej czynu zabronionego

1.1. Umyślność i jej formy

1.2. Nieumyślność i jej formy

1.3. Mieszane postacie strony podmiotowej

2. Istota winy w prawie karnym

2.1. Teorie winy

2.2. Definicja winy

3. Funkcje winy w prawie karnym

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział VII Okoliczności uchylające kryminalną bezprawność czynu

1. Istota kontratypu i jego miejsce w strukturze przestępstwa

2. Kontratypy kodeksowe

2.1. Obrona konieczna

2.2. Stan wyższej konieczności

2.3. Kolizja obowiązków

2.4. Ryzyko nowatorstwa

3. Kontratypy pozakodeksowe

3.1. Ryzyko sportowe

3.2. Działanie w granicach uprawnień i obowiązków

3.3. Karcenie małoletnich

3.4. Rola zgody dysponenta dobra prawnego

3.5. Zabiegi lecznicze

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział VIII Okoliczności dekompletujące podmiotowe przesłanki odpowiedzialności karnej

1. Istota okoliczności wyłączających winę a wyłączenie umyślności lub nieumyślności

2. Poszczególne okoliczności dekompletujące podmiotowe przesłanki odpowiedzialności karnej

2.1. Pojęcie błędu i jego rodzaje

2.2. Błąd co do faktu

2.3. Błąd co do bezprawności

2.4. Błąd co do okoliczności wyłączającej odpowiedzialność karną

2.5. Stan wyższej konieczności i kolizja obowiązków

2.6. Działanie w warunkach rozkazu

2.7. Niepoczytalność i poczytalność ograniczona w stopniu znacznym

3. Problem odpowiedzialności karnej za czyn popełniony w stanie zawinionej niepoczytalności lub poczytalności znacznie ograniczonej

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział IX Formy popełnienia czynu zabronionego

1. Formy stadialne popełnienia czynu zabronionego

1.1. Istota form stadialnych

1.2. Charakterystyka poszczególnych form stadialnych

1.2.1. Przygotowanie

1.2.2. Usiłowanie

2. Formy współdziałania w popełnieniu czynu zabronionego

2.1. Modele odpowiedzialności karnej za współdziałanie w popełnieniu czynu zabronionego

2.2. Charakterystyka poszczególnych form współdziałania w popełnieniu czynu zabronionego

2.2.1. Formy sprawstwa i współsprawstwa

2.2.2. Podżeganie i pomocnictwo

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział X Zbieg przepisów ustawy

1. Istota zbiegu przepisów ustawy

2. Pomijalny zbieg przepisów ustawy i jego konsekwencje

3. Rzeczywisty zbieg przepisów ustawy i kumulatywna kwalifikacja prawna

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział XI Zbieg przestępstw

1. Istota zbiegu przestępstw

2. Prawna jedność przestępstwa (pomijalny zbieg przestępstw)

2.1. Przestępstwa wieloczynowe

2.2. Przestępstwa o alternatywnie określonych znamionach czynności wykonawczej

2.3. Przestępstwo ciągłe

2.4. Czyny współukarane

2.5. Przestępstwo trwałe

2.6. Przestępstwo złożone

3. Zbieg rzeczywisty przestępstw

3.1. Przesłanki rzeczywistego zbiegu przestępstw

3.2. Zasady orzekania kary łącznej

Pytania kontrolne i problemowe

Część II Środki reakcji na czyn zabroniony

Rozdział I Kary

1. Pojęcie kary kryminalnej i katalog kar

2. Grzywna

3. Kara ograniczenia wolności

4. Tak zwana kara mieszana

5. Terminowa kara pozbawienia wolności i zasady jej wykonywania

6. Kara dożywotniego pozbawienia wolności

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział II Środki karne i kompensacyjne oraz przepadek

1. Uwagi ogólne

2. Środki karne

2.1. Pozbawienie praw publicznych

2.2. Zakazy lub nakazy określonego zachowania

2.3. Świadczenie pieniężne

2.4. Degradacja

2.5. Podanie wyroku do publicznej wiadomości

3. Przepadek

4. Środki kompensacyjne

4.1. Obowiązek naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za krzywdę

4.2. Nawiązka

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział III Środki związane z poddaniem sprawcy próbie

1. Pojęcie, cele i formy probacji

2. Warunkowe umorzenie postępowania

3. Warunkowe zawieszenie wykonania kary

4. Warunkowe zwolnienie z reszty kary pozbawienia wolności

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział IV Środki zwalczania recydywy oraz przestępczości zawodowej, zorganizowanej i terrorystycznej

1. Recydywa

1.1. Pojęcie recydywy

1.2. Przesłanki i skutki recydywy szczególnej

2. Przestępczość zawodowa, zorganizowana i terrorystyczna

2.1. Pojęcie przestępczości zawodowej, zorganizowanej i terrorystycznej

2.2. Środki przeciwdziałania przestępczości zawodowej, zorganizowanej i terrorystycznej

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział V Wymiar kary

1. Pojęcie i zasady sądowego wymiaru kary

2. Dyrektywy sądowego wymiaru kary

3. Nadzwyczajny wymiar kary

3.1. Nadzwyczajne obostrzenie kary

3.2. Nadzwyczajne złagodzenie kary

3.3. Darowanie kary

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział VI Środki zabezpieczające

1. Pojęcie oraz geneza środków zabezpieczających

2. Zasady stosowania środków zabezpieczających

3. Rodzaje środków zabezpieczających

4. Skutki uchylania się od środka zabezpieczającego

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział VII Uchylenie karalności. Zatarcie skazania

1. Pojęcie okoliczności uchylających karalność

2. Przedawnienie

3. Ustawowe klauzule niekaralności

4. Zatarcie skazania

Pytania kontrolne i problemowe

Część III Zagadnienia części szczególnej

Rozdział I Przestępstwa przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej

1. Zamach stanu

2. Zamach na konstytucyjny organ Rzeczypospolitej Polskiej

3. Szpiegostwo

4. Przestępstwa w stosunkach międzynarodowych

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział II Przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu

1. Zabójstwo oraz inne przestępstwa polegające na spowodowaniu śmierci człowieka

2. Przestępstwa polegające na sprowadzeniu niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia człowieka

3. Przestępstwa polegające na przerywaniu ciąży

4. Przestępstwa polegające na spowodowaniu uszczerbku na zdrowiu

5. Przestępstwo nieudzielenia pomocy

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział III Przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu

1. Przestępstwo polegające na spowodowaniu zdarzenia powszechnie niebezpiecznego

2. Sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa zdarzenia powszechnie niebezpiecznego

3. Przestępstwa związane z terroryzmem

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział IV Przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji

1. Sprowadzenie katastrofy i wypadek komunikacyjny

2. Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości

3. Niewykonanie polecenia zatrzymania pojazdu mechanicznego

4. Odpowiedzialność karna dyspozytora oraz osoby zapewniającej bezpieczeństwo w ruchu

5. Niestosowanie się do decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział V Przestępstwa przeciwko wolności, czci i nietykalności cielesnej

1. Przestępstwo pozbawienia wolności człowieka oraz handlu ludźmi

2. Groźba karalna

3. Zmuszanie do określonego zachowania

4. Utrwalanie wizerunku nagiej osoby

5. Wykonanie zabiegu bez zgody pacjenta

6. Naruszenie miru domowego

7. Pomówienie, zniewaga i naruszenie nietykalności cielesnej

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział VI Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności

1. Zgwałcenie oraz wymuszenie innej czynności seksualnej

2. Przestępstwo seksualnego wykorzystania bezradności lub zaufania

3. Przestępstwa seksualne przeciwko małoletnim

4. Przestępstwa związane z pornografią

5. Przestępstwa związane z prostytucją

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział VII Przestępstwa przeciwko rodzinie i opiece

1. Przestępstwo bigamii

2. Znęcanie się nad osobą najbliższą lub zależną

3. Uchylanie się od alimentacji

4. Przestępstwa przeciwko opiece

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział VIII Przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych i samorządu terytorialnego

1. Przestępstwa przeciwko funkcjonariuszom publicznym

2. Sprzedajność, przekupstwo i płatna protekcja

3. Nadużycie władzy

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział IX Przestępstwa przeciwko wymiarowi sprawiedliwości

1. Wywieranie wpływu na czynności sądu

2. Fałszywe zeznania

3. Fałszywe oskarżenie

4. Poplecznictwo

5. Przestępstwa polegające na uwolnieniu osoby pozbawionej wolności

6. Naruszenie zakazu sądowego i uchylanie się od wykonania środka kompensacyjnego

7. Znęcanie się jako przestępstwo przeciwko wymiarowi sprawiedliwości

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział X Przestępstwa przeciwko porządkowi publicznemu

1. Wzięcie lub przetrzymywanie zakładnika

2. Kradzież i niszczenie urządzeń sieciowych lub trakcji elektrycznych

3. Propagowanie ustroju totalitarnego

4. Nawoływanie do przestępstwa lub pochwalanie przestępstwa

5. Przestępstwo udziału w grupie lub związku przestępczym

6. Przestępstwa związane z nielegalnym przekroczeniem granicy lub pobytem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział XI Przestępstwa przeciwko ochronie informacji i dokumentom

1. Przestępstwa przeciwko ochronie informacji

2. Naruszenie tajemnicy korespondencji

3. Fałszerstwo dokumentu

3.1. Fałsz materialny dokumentu

3.2. Fałsz intelektualny dokumentu

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział XII Przestępstwa przeciwko mieniu

1. Przestępstwa polegające na zaborze

2. Przywłaszczenie

3. Przestępstwa rozbójnicze

4. Oszustwo i jego postacie

5. Uszkodzenie lub zniszczenie rzeczy

6. Paserstwo

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział XIII Przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym

1. Karalne nadużycie zaufania

2. Oszustwo kapitałowe i ubezpieczeniowe

3. Korupcja gospodarcza

4. Pranie brudnych pieniędzy

5. Przestępstwa przeciwko wierzycielom

6. Utrudnianie lub udaremnianie przetargu publicznego, postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub aukcji

7. Zabór, podrabianie, przerabianie lub nieuprawnione używanie tablicy rejestracyjnej

Pytania kontrolne i problemowe

Rozdział XIV Przestępstwa przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi

1. Przestępstwa związane z fałszowaniem pieniędzy oraz innych środków płatniczych

2. Fałszowanie znaków wartościowych oraz urzędowych

Pytania kontrolne i problemowe

Literatura podstawowa

Indeks rzeczowy

Wykaz skrótów
EKPC
Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności sporządzona w Rzymie 4.11.1950 r. (Dz.U. z 1993 r. poz. 284 ze zm.)
k.c.
ustawa z 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.)
k.k.
ustawa z 6.06.1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.)
k.k. z 1969 r.
ustawa z 19.04.1969 r. – Kodeks karny (Dz.U. Nr 13, poz. 94 ze zm.)
k.k.s.
ustawa z 10.09.1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2023 r. poz. 654 ze zm.)
k.k.w.
ustawa z 6.06.1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. z 2023 r. poz. 127 ze zm.)
Konstytucja RP
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2.04.1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
k.p.k.
ustawa z 6.06.1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 1375 ze zm.)
k.r.o.
ustawa z 25.02.1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.)
k.w.
ustawa z 20.05.1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2022 r. poz. 2151 ze zm.)
p.w.k.k.
ustawa z 6.06.1997 r. – Przepisy wprowadzające Kodeks karny (Dz.U. Nr 88, poz. 554 ze zm.)
u.z.l.
ustawa z 5.12.1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2023 r. poz. 1516 ze zm.)
Część
I
Nauka o przestępstwie i zasadach odpowiedzialności karnej
Rozdział
I
Pojęcie prawa karnego i jego podział
1.
Pojęcie prawa karnego i jego cechy szczególne

Prawo karne jest jedną z gałęzi prawa, która obejmuje zespół norm określających zasady odpowiedzialności za przestępstwa, tj. czyny społecznie szkodliwe, zabronione przez ustawę pod groźbą kary (kryminalnej), a także środki reakcji na takie czyny (zarówno te o randze przestępstwa, jak i te, które nie są przestępstwami z powodu niepoczytalności sprawcy). Charakteryzuje się ono pewnymi specyficznymi cechami.

uniwersalizmPo pierwsze, należy wskazać uniwersalizm prawa karnego. Nie reguluje ono bowiem jednej, ściśle określonej sfery stosunków społecznych, lecz wkracza we wszystkie dziedziny życia, normowane najczęściej również przez inne gałęzie prawa. O ile poszczególne gałęzie prawa regulują właściwe dla nich stosunki społeczne, o tyle prawo karne wkracza we wszystkie spośród nich. W szczególności przedmiotem regulacji prawa karnego są stosunki gospodarcze (por. rozdział XXXVI k.k.), dla których podstawową gałęzią prawa jest prawo cywilne i prawo handlowe. W prawie karnym znajdujemy również uregulowania odnoszące się do stosunku pracy (por. rozdział XXVIII k.k.). Wypada wskazać także stosunki z zakresu prawa rodzinnego, podlegające przede wszystkim regulacji w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym (zob. rozdział XXVI k.k.).

subsydiarnośćPo drugie, trzeba wymienić subsydiarność prawa karnego, która polega na tym, że wkracza ono w stosunki społeczne regulowane przez właściwe dla nich gałęzie prawa tylko tam, gdzie dochodzi do tak poważnych naruszeń dóbr prawnych, że sankcje, które one przewidują, są niewystarczające. Oznacza to, że decyzja o wprowadzeniu do porządku prawnego zakazu określonego zachowania pod groźbą kary musi być zawsze poprzedzona wnikliwą analizą dotychczasowych instrumentów prawnych chroniących dobro naruszane lub narażane na niebezpieczeństwo. Jeśli w wyniku takiej analizy można dojść do konkluzji, że sankcje przewidziane w obowiązującym porządku prawnym za naruszenie lub narażenie określonego dobra na niebezpieczeństwo, w ramach właściwej dla tych dóbr gałęzi prawa (np. prawa cywilnego czy prawa pracy), są wystarczające, nie ma uzasadnienia dla kryminalizowania danych czynów. Oznacza to, że ustawodawca nie ma swobody w kryminalizowaniu określonych zachowań.

zasadaultima ratioPo trzecie, inną cechą prawa karnego jest to, że nie ustala ono praw i obowiązków uczestników stosunków społecznych (jak np. prawo rodzinne, spadkowe, pracy) ani nie pełni funkcji organizatorskiej (jak np. prawo administracyjne), natomiast jest zespołem norm powinnościowych – zakazów i nakazów, których przekroczenie jest zagrożone sankcją karną. Jest ona najostrzejszą formą przymusu państwowego, wyrażającą potępienie czynu zabronionego i jego sprawcy. W tym ujęciu prawo karne bywa niekiedy określane jako „prawo granic” (zasada ultima ratio regulacji prawnokarnych). Sięganie przez ustawodawcę po sankcję karną musi być traktowane jako ostateczność i poprzedzone szczegółową analizą dotychczasowych instrumentów prawnych chroniących określone dobro w innych niż prawo karne gałęziach prawa, które ustawodawca chce uczynić przedmiotem prawnokarnej ochrony.

Zdarza się jednak, że prawo karne chroni samoistnie najważniejsze dobra społeczne niezależnie od tego, czy ich ochrona wynika z przepisów innych gałęzi prawa (samoistność prawa karnego), np. ochrona bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego państwa, wolności i nietykalności osobistej jednostki.

Prawo karne, jako dziedzina najgłębiej wkraczająca w prawa i wolności człowieka, musi mieć swe podstawy konstytucyjne (m.in. art. 42 ust. 1 Konstytucji RP). Konstytucja RP wyznacza również granice dopuszczalnej ingerencji prawa karnego w stosunki społeczne. Granice te określa konstytucyjna zasada proporcjonalności, wynikająca z przepisu art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, zgodnie z którym ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw. Ustawodawstwo karne niespełniające tych warunków jest niekonstytucyjne, a jego moc obowiązująca może zostać zakwestionowana przez Trybunał Konstytucyjny.

2.
Podział prawa karnego

Pojęcie prawa karnego może być rozumiane albo wąsko, albo szeroko. W wąskim ujęciu przez prawo karne rozumiemy zespół norm określających zasady odpowiedzialności karnej za czyny zabronione pod groźbą kary oraz środki reakcji na te czyny. W tym ujęciu pojęcie prawa karnego jest tożsame z pojęciem prawa karnego materialnego.

W sensie szerokim przez pojęcie prawa karnego rozumie się obok prawa karnego materialnego również prawokarne procesowe (formalne) orazprawo karne wykonawcze.

prawo karne procesoweProcesowe prawo karne jest zespołem norm prawnych regulujących postępowanie w sprawach o przestępstwa, zmierzające do realizacji norm prawa materialnego, a przede wszystkim do rozstrzygnięcia kwestii odpowiedzialności karnej. Prawo to w szczególności określa naczelne zasady oraz warunki dopuszczalności (przesłanki) postępowania karnego, uprawnienia jego uczestników, stadia procesu, rodzaje rozstrzygnięć (wyroki, postanowienia) oraz środki ich kontroli (apelacja, zażalenie, sprzeciw, kasacja). Podstawowym źródłem prawa karnego procesowego jest ustawa z 6.06.1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 1375 ze zm.).

prawo karne wykonawczePrawo karne wykonawcze jest zespołem norm prawnych regulujących wykonywanie kar, środków karnych i zabezpieczających, orzekanych w postępowaniu karnym na podstawie norm prawa karnego materialnego, prawa wykroczeń, a także egzekucję środków przymusu polegających na pozbawieniu wolności, stosowanych na podstawie przepisów prawa karnego procesowego (art. 1 k.k.w.).

Między przepisami Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz Kodeksu karnego wykonawczego zachodzą liczne związki. Przede wszystkim przepisy Kodeksu postępowania karnego są tak ukształtowane, aby zapewniały realizację norm prawa materialnego. Niekiedy granica między prawem materialnym a procesowym nie jest ostra. Tak np. instytucja warunkowego umorzenia postępowania karnego wykazuje mieszany, materialno-procesowy charakter. Z jednej strony jej istota, przesłanki i treść penalna są określone w Kodeksie karnym (art. 66–68), z drugiej zaś strony polega ona na warunkowym umorzeniu postępowania karnego, co implikuje wiele regulacji procesowych (art. 336, 341–342 i 549–551 k.p.k.). W Kodeksie karnym występują też przepisy o charakterze proceduralnym. Dotyczą one trybu ścigania przestępstw na wniosek pokrzywdzonego (np. kradzież na szkodę osoby najbliższej – art. 278 § 4 k.k.; groźba karalna – art. 190 § 2 k.k.) albo z oskarżenia prywatnego (np. zniesławienie – art. 212 § 4, zniewaga – art. 216 § 5). Wreszcie, w Kodeksie karnym zawarto również przepisy wykazujące związki z prawem karnym wykonawczym. Są to m.in. uregulowania dotyczące instytucji warunkowego zwolnienia (art. 77–82 k.k.), która ma mieszany charakter karno-materialny i wykonawczy. Należy tutaj też wymienić uregulowania dotyczące uznania kary ograniczenia wolności za wykonaną (art. 83 k.k.) czy uznania środka karnego za wykonany (art. 84 k.k.), które dotyczą problematyki wykonawczej, oczywiście niezasadnie umieszczone w rozdziale poświęconym środkom związanym z poddaniem sprawcy próbie. Instytucje te nie są bowiem powiązane z okresem próby, nie mają one warunkowego charakteru tak jak warunkowe umorzenie postępowania (art. 66–68 k.k.), warunkowe zawieszenie wykonania kary (art. 69–76 k.k.) czy warunkowe zwolnienie (art. 77–82 k.k.). Natomiast Kodeks karny wykonawczy wykazuje silne związki z prawem karnym procesowym. Jest to widoczne choćby na gruncie przepisu art. 1 § 2 k.k.w., który w zakresie nieuregulowanym w tym Kodeksie nakazuje stosować odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego. Warto dodać, że w Kodeksie karnym wykonawczym znajdują się także uregulowania, które wykazują ściślejsze związki z prawem karnym materialnym. Taki charakter ma na przykład uregulowanie zawarte w art. 45 § 1 k.k.w., który odsyła doart. 53 k.k.

prawo wykroczeńUzupełnieniem prawa karnego w sensie ścisłym jest prawo wykroczeń, obecnie unormowane w ustawie z 20.05.1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2022 r. poz. 2151 ze zm.). Kodyfikacja ta normuje odpowiedzialność za wykroczenia, czyli czyny karalne o mniejszej społecznej szkodliwości w sensie abstrakcyjnym, których w prawie polskim nie zalicza się do przestępstw. Postępowanie w sprawach o wykroczenia należy do właściwości sądów rejonowych i jest regulowaneustawą z 24.08.2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. z 2022 r. poz. 1124 ze zm.). Prawo wykroczeń jest oparte na podobnych zasadach jak prawo karne, z pewnymi wyjątkami. Dla przykładu można podać, że zgodnie z art. 8 k.k. odpowiedzialność karna za nieumyślny czyn zabroniony wchodzi w grę tylko wówczas, gdy ustawa tak stanowi, podczas gdy w myśl przepisu art. 5 k.w. wykroczenie może być co do zasady popełnione albo umyślnie, albo nieumyślnie, chyba że ustawa ogranicza odpowiedzialność tylko do umyślności. Zgodnie z art. 14 § 1 k.k. usiłowanie popełnienia przestępstwa jest zawsze karalne, natomiast usiłowanie w obszarze prawa wykroczeń karalne jest tylko wówczas, gdy ustawa tak stanowi (art. 11 § 2 k.w.). Z kolei w prawie karnym przygotowanie karalne jest tylko wówczas, gdy ustawa tak stanowi (art. 16 § 2 k.k.), natomiast w prawie wykroczeń czynności przygotowawcze nie podlegają penalizacji. W razie zbiegu przepisów w obszarze prawa wykroczeń stosuje się tylko przepis przewidujący najsurowszą karę (art. 9 § 1 k.w.), podczas gdy na gruncie prawa karnego stosuje się wszystkie zbiegające się przepisy (art. 11 § 2 k.k.). W prawie wykroczeń nie ma instytucji kary łącznej (art. 9 § 2 k.w.), natomiast w prawie karnym jest to podstawowy skutek zbiegu rzeczywistego przestępstw (art. 86 k.k.).

Do szczególnych (wyspecjalizowanych) dziedzin prawa karnego w znaczeniu szerokim należą prawo karne skarbowe i prawo karne wojskowe.

prawo karne skarbowePrawo karne skarbowe jest wyodrębnione ze względów przedmiotowych, gdyż dotyczy czynów godzących w interes finansowy Skarbu Państwa lub innych podmiotów publicznoprawnych, w tym samorządowych i unijnych. Prawo to normuje odpowiedzialność za przestępstwa i wykroczenia skarbowe (podatkowe, celne, dewizowe oraz w zakresie gier i zakładów), a także postępowanie w tych sprawach, w tym szczególne zasady postępowania wykonawczego. Normy prawa karnego skarbowego – zarówno materialnego, jak i procesowego oraz wykonawczego – są zawarte w ustawie z 10.09.1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2023 r. poz. 654 ze zm.). Jakkolwiek prawo karne skarbowe jest wyspecjalizowaną dziedziną prawa karnego w ujęciu szerokim, to jednak wykorzystuje ono wiele rozwiązań prawnych z zakresu prawa karnego materialnego (art. 20 § 2 k.k.s.) orazprocesowego (art. 113 § 1 k.k.s.) i wykonawczego (art. 178 § 1 k.k.s.). W tych dwóch ostatnich przypadkach Kodeks karny skarbowy odsyła do Kodeksu postępowania karnego oraz Kodeksu karnego wykonawczego, chyba że sam stanowi inaczej. Na przykładzie tej regulacji widać, że autonomia prawa karnego skarbowego w zakresie postępowania i wykonywania orzeczeń jest bardzo ograniczona. Jeśli chodzi natomiast o prawo karne skarbowe materialne, to ustawodawca przyjął tutaj odwrotną zasadę – przepisów Kodeksu karnego nie stosuje się, poza wyjątkami wskazanymi w art. 20 § 2k.k.s. Warto dodać, że wskazane uregulowanie nie odsyła na przykład do art. 26 k.k., co oznacza, że na gruncie prawa karnego skarbowego nie znajduje zastosowania instytucja stanu wyższej konieczności orazkolizji obowiązków. Jeżeli zatem w sytuacjach odpowiadających tym konstrukcjom prawnym dojdzie do popełnienia czynu zabronionego (karnego-skarbowego), wówczas podstaw uchylenia odpowiedzialności karnej skarbowej należy poszukiwać w art. 1 § 2 i 3 k.k.s.

Przykład:

Jan G., jako członek zarządu spółki z o.o., z powodu jej trudnej sytuacji finansowej nie wpłacił do urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłaconych pracownikom. Tak zaoszczędzone środki przeznaczył na podtrzymanie działalności przedsiębiorstwa, które dotowane jest w niezbędnym zakresie przez podmiot trzeci. Spółka nie posiada zdolności kredytowej, nie ma składników majątkowych, które mogłaby sprzedać, albowiem są one przedmiotem zajęć komorniczych, wniosek o ogłoszenie upadłości został oddalony, ponieważ okazało się, że majątek spółki nie wystarczy nawet na koszty postępowania upadłościowego.

prawo karne wojskowePrawo karne wojskowe jest dziedziną szczególną ze względów zarówno podmiotowych, jak i przedmiotowych. Względy podmiotowe wiążą się z ograniczeniem co do zasady do żołnierzy kręgu osób mogących ponosić odpowiedzialność na podstawie przepisów tego prawa. Względy przedmiotowe związane są z celem tych przepisów, którym jest zapewnienie dyscypliny i gotowości obronnej sił zbrojnych. Należy podkreślić, że odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa jest unormowana w Kodeksie karnym i opiera się na tych samych zasadach co odpowiedzialność osób cywilnych, jednakże z licznymi odrębnościami wynikającymi z dyscypliny wojskowej. Są one zawarte w części wojskowej tego Kodeksu (art. 317–363 k.k.; np. działanie na rozkaz, kara aresztu wojskowego, przestępstwa związane z naruszeniem dyscypliny i zasad służby wojskowej). Analogiczne rozwiązanie przyjęto w odniesieniu do postępowania karnego w sprawach podlegających orzecznictwu sądów wojskowych (dział XV k.p.k.).

administracyjne prawo karneOd prawa karnego w szerokim tego słowa znaczeniu należy odróżnić tzw. administracyjne prawo karne, które stanowi zespół uregulowań przewidujących sankcje majątkowe (kary pieniężne) za naruszenia prawa o charakterze administracyjnym. Kary te nie są wymierzane przez sądy, lecz przez organy administracji. Nie obowiązuje tutaj zatem zasada niezawisłości (tj. niezależności w zakresie orzekania). Odpowiedzialność taka jest przewidziana np. w rozdziale 6a ustawy z 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 172 ze zm.). W ustawie tej nie przewidziano szczególnych zasad odpowiedzialności. Z uwagi na to, że nie jest to część prawa karnego, nie znajdują tutaj zastosowania zasady gwarancyjne, na których jest oparte prawo karne, co stwarza niejednokrotnie niebezpieczeństwo nadużyć. Odpowiedzialności karnoadministracyjnej może zatem podlegać jednostka organizacyjna (np. spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), nie bada się w przypadku pociągania do takiej odpowiedzialności zawinienia podmiotu. Zasad, na których opiera się odpowiedzialność karnoadministracyjna, nie da się wyprowadzić z treści przepisu art. 42 ust. 1 Konstytucji RP, który stanowi o odpowiedzialności karnej. To konstrukcja jakościowo inna od odpowiedzialności karnoadministracyjnej. Nie oznacza to jednak, że w systemie polskiego prawa brak uregulowań, na podstawie których można zrekonstruować pewne reguły ogólne, którymi powinna rządzić się taka odpowiedzialność. Wynikają one zwłaszcza z przepisu art. 2 (zasada demokratycznego państwa prawa), art. 7 (zasada działania państwa tylko w granicach prawa), art. 31 ust. 3 Konstytucji RP (zasada proporcjonalności). Uregulowania te powinny być uwzględniane przez ustawodawcę w procesie stanowienia przepisów przewidujących odpowiedzialność karnoadministracyjną oraz przez organy stosującete uregulowania (art. 8 ust. 2 Konstytucji RP). Warto nadmienić w tym miejscu, że niekiedy ustawodawca przenosi zasady obowiązujące na gruncie prawa karnego do prawa karnego administracyjnego, dając wyraz potrzebie stworzenia mocnych gwarancji, które mają przeciwdziałać nadużyciom ze strony władzy publicznej w procesie pociągania do takiej odpowiedzialności. Tak się stało na przykład na gruncie ustawy z 17.12.2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 289 ze zm.), która w znacznej części przejęła zasady odpowiedzialności karnej z Kodeksu karnego, dostosowując je do specyfiki odpowiedzialnej karnoadministracyjnej.

3.
Funkcje prawa karnego

funkcja ochronnaPrawo karne pełni przede wszystkim funkcję ochronną, tzn. chroni stosunki społeczne i dobra podmiotów tych stosunków przed zamachami przestępnymi.

funkcja afirmacyjno-motywacyjnaRealizacja funkcji ochronnej wiąże się z funkcją afirmacyjno-motywacyjną. Jej istota polega na tym, że ustanawiając normy powinnościowe – nakazy i zakazy (np. „nie zabijaj”, „nie kradnij”, „nie oszukuj”), prawo karne określa podstawowe standardy postępowania w społeczeństwie. Przestrzeganie norm prawa karnego wiąże się więc z funkcją afirmacyjną, natomiast stosowanie sankcji za ich złamanie zmierza do wzmocnienia motywacji do przestrzegania tych norm. Należy w związku z tym podkreślić, że prawo karne jest tym skuteczniejsze, im powszechniejsza jest świadomość prawna społeczeństwa, a także im większe wsparcie znajdują jego normy w normach etyczno-moralnych zakorzenionych w kulturze, religii i przekonaniach społecznych.

funkcja gwarancyjnaWe współczesnym prawie karnym zwraca się wielką uwagę na jego funkcję gwarancyjną. Wyraża się ona w postulatach, aby zakres czynów zabronionych był dla obywatela jasny i aby sądy mogły stosować tylko takie kary, jakie zostały określone w ustawie (określoność czynu zabronionego i kary). Postulaty te znalazły wyraz w zasadach, czyli naczelnych dyrektywach, którym jest podporządkowany cały system prawa karnego. Są to zasady nullum crimen sine lege(nie ma przestępstwa bez zakazu ustawowego, czyn zabroniony musi być określony w ustawie), nulla poena sine lege(nie można stosować kar, które nie są określone w ustawie), lex retro non agit(ustawa nie działa wstecz, czyn nie może być uznany za przestępstwo bez wcześniejszego zakazu ustawowego). Wypada dodać do tego zasadę humanitaryzmu, zgodnie z którą należy miarkować stosowane środki represji, pamiętając o godności ludzkiej sprawcy przestępstwa (por. w tym zakresie art. 30 Konstytucji RP). Prawo karne powinno więc być humanitarne (w przeciwieństwie do okrucieństw prawa epok niewolnictwa i feudalizmu). Akcentuje to art. 3 k.k.

funkcja prewencyjno-wychowawczaPrawo karne pełni również funkcję prewencyjno-wychowawczą. Polega ona na tym, że prawo to nie ogranicza się do represjonowania sprawców czynów zabronionych, ale zwraca się w przyszłość – celem kary i innych środków karnych (zwłaszcza tzw. środków probacyjnych) jest zapobiegawcze i wychowawcze oddziaływanie na sprawcę, a także na ogół społeczeństwa, które zmierza do wzmocnienia motywacji do przestrzegania prawa.

funkcja sprawiedliwościowaKolejną funkcją prawa karnego jest funkcja sprawiedliwościowa. Prawo karne kształtuje społeczne poczucie sprawiedliwości, przewidując adekwatną reakcję na naruszenie lub zagrożenie dobra prawnego przez sprawcę czynu przestępnego. Stąd za jedną z podstawowych dyrektyw wymiaru kary lub środka karnego uznaje się ich współmierność do winy sprawcy i szkodliwości społecznej jego czynu (zob. art. 53 § 1 k.k.). Wyeksponowanie omawianej funkcji wiąże się z tym, że stosowanie prawa karnego odbywa się w ramach konstytucyjnej działalności sądów, zwanej wymiarem sprawiedliwości (zob. art. 175 Konstytucji RP).

funkcja kompensacyjnaPod wpływem postulatów wiktymologii (od łac. victima – ofiara), która akcentuje potrzebę uwzględnienia przez prawo karne interesów ofiar przestępstw, przyjmuje się współcześnie, że prawo karne powinno pełnić także funkcję kompensacyjną. Prawo to uwzględnia obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej pokrzywdzonemu przestępstwem. Obowiązek taki może być nałożony jako jeden z obowiązków w ramach środków probacyjnych (zob. art. 67 § 3 k.k., art. 159 § 1 k.k.w. w zw. z art. 72 § 2 k.k.) albo nawet jako samoistny środek kompensacyjny (art. 46 § 1 orazart. 59 k.k.).

Wymienione wyżej funkcje prawa karnego są realizowane zarówno w procesie stanowienia norm prawa karnego, jak i ich stosowania. Ustawodawca, kryminalizując określone zachowanie pod groźbą kary, czyni przedmiotem zakazu dobro prawne (funkcja ochronna). Przez stanowienie zakazów pod groźbą kary określa on pewien standard postępowania z tym dobrem (funkcja afirmacyjno-motywacyjna). Zadaniem ustawodawcy jest takie kształtowanie norm prawa karnego, aby spełniały one wymóg dostatecznej określoności (przepis ustawy musi wskazywać kryminalizowane zachowanie w taki sposób, aby możliwe było wyznaczenie jego granic; funkcja gwarancyjna). Stanowiąc normy prawa karnego, nie może on kierować się wyłącznie represją, lecz musi tak kształtować uregulowania karnoprawne, aby mogły przyczynić się do zredukowania przestępczości (racjonalizm norm prawa karnego; funkcja prewencyjno-wychowawcza). Jeżeli określone przepisy mieszczące się w obszarze prawa karnego nie przyczyniają się do redukcji przestępczości w danej sferze, może to kwestionować sens i potrzebę utrzymania takiego uregulowania w porządku prawnym. Sposób reakcji na czyn zabroniony określony przepisami prawa karnego musi stanowić proporcjonalną (adekwatną) reakcję na naruszenie dobra prawnego (funkcja sprawiedliwościowa). Ustawodawca nie ma pełnej swobody w kształtowaniu rozpiętości sankcji za popełnienie określonego czynu, granicę stanowi tutaj zasada proporcjonalności, określona w art. 31 ust. 3 Konstytucji RP. W przypadku stanowienia prawa karnego wszystkie wskazane funkcje są realizowane w sensie abstrakcyjnym, bez związku z konkretnym sprawcą kryminalizowanego czynu.

Wskazane funkcje muszą być realizowane również na płaszczyźnie stosowania prawa karnego w konkretnej sprawie. Zastosowanie normy prawa karnego w przypadku konkretnego sprawcy stanowi przejaw ochrony dobra prawnego, które on naruszył. Jest to również potwierdzenie pewnego standardu postępowania z dobrem prawnym, który ustanowił ustawodawca. Z funkcji gwarancyjnej prawa karnego wynika zakaz dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów prawa karnego na niekorzyść sprawcy. Instrumenty prawnokarne stosowane w konkretnej sprawie powinny być tak ukształtowane, aby przeciwdziałać powrotowi tego samego sprawcy na drogę przestępstwa, aby uświadomić mu, że przestępstwo się nie opłaca, a sprawcę spotyka zasłużona kara. Reakcja na konkretny czyn musi być sprawiedliwa, albowiem tylko kary sprawiedliwe są w stanie wychowawczo oddziaływać na sprawcę. Kara zbyt łagodna lub zbyt surowa ma charakter demoralizujący. Wreszcie w procesie stosowania prawa karnego konieczne jest uwzględnienie interesu pokrzywdzonego, stąd też rolą organu procesowego jest ustalenie tego, kto jest pokrzywdzonym (zob. art. 2 § 1 pkt 3 k.p.k., w którym podkreśla się również potrzebę uwzględnienia godności pokrzywdzonego), a nadto ochrona tego interesu w procesie karnym z urzędu (por. art. 46 § 1 k.k.).

4.
Źródła prawa karnego

ustawaŹródłem prawa karnego w Polsce może być tylko akt prawny rangi ustawowej. Wynika to z art. 42 ust. 1 Konstytucji RP, którego uszczegółowieniem jest art. 1 § 1 k.k. stanowiący, że odpowiedzialności karnej podlega ten tylko, kto popełnia czyn zabroniony pod groźbą kary przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia. Takie unormowanie opiera się na przyjętej w nowożytnym prawie zasadzie nullum crimen sine lege. Z art. 42 ust. 1 Konstytucji RP da się wyprowadzić wniosek, że ustawa powinna określać zarówno znamiona przedmiotowe, jak i podmiotowe czynu zabronionego. Przepis stanowi bowiem o czynie zabronionym, a na czyn zabroniony składają się zarówno znamiona przedmiotowe, jak i podmiotowe. Taka konstatacja znajduje oparcie również w art. 2 Konstytucji RP, statuującym zasadę demokratycznego państwa prawa, z którą nie da się pogodzić regulacji karnoprawnej określającej jedynie obiektywne, przedmiotowe elementy zabronionego czynu, pozostawiając elementy subiektywne (psychiczne komponenty inkryminowanego zachowania) poza granicami zasady ustawowej określoności czynu zabronionego. Nie wydaje się, aby taki standard prawa karnego pozostawał w zgodzie z zasadą humanitaryzmu (art. 3 k.k.) oraz koniecznością ochrony godności osoby ludzkiej (art. 30 Konstytucji RP).

Z zasady ustawowej określoności czynu zabronionego wypływa zakaz stosowania w prawie karnym analogii, która polega na pociąganiu do odpowiedzialności za uznany jako społecznie szkodliwy czyn wyraźnie nieunormowany w ustawie bądź na podstawie najbardziej zbliżonego przepisu (analogia legis), lub na podstawie wielu przepisów czy ogólnych zasad prawa (analogia iuris). Stosowanie analogii na niekorzyść sprawcy narusza gwarancyjną funkcję prawa karnego, z której wynika konieczność określenia znamion czynu zabronionego oraz kary w ustawie.

Mówiąc, że źródłem prawa karnego może być tylko ustawa, mamy obecnie na myśli jedynie ustawę uchwaloną przez parlament w trybie przewidzianym przez Konstytucję RP (ustawa sensu stricto). Akty prawne niższego rzędu (rozporządzenia, zarządzenia itp.) nie są źródłem prawa karnego, nie mogą one zawierać znamion czynu zabronionego, a także nie mogą określać kar. Rozporządzenia mogą natomiast „dopełniać” dyspozycje przepisów ustawy karnej, gdy mają one charakter blankietowy. Podstawowy kształt znamion musi znaleźć się jednak w ustawie i być tak określony, aby na jego podstawie możliwe było określenie granic kryminalizacji.

Przykład:

Przepisart. 231 k.k. penalizuje działanie na szkodę interesu publicznego lub prywatnego przez funkcjonariusza publicznego, który przekracza swe uprawnienia lub nie dopełnia ciążących na nim obowiązków. Te obowiązki i uprawnienia określają różnorodne przepisy dotyczące funkcjonariuszy publicznych, nie zawsze rangi ustawowej (por. art. 115 § 13 k.k.).

Zarządzenia nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, mają one charakter wewnętrzny. Nie mogą być samoistnym źródłem prawa karnego. Nie można jednak wykluczyć tego, że uregulowania w nich zawarte będą uzupełniały znamiona zawarte w ustawie.

Z punktu widzenia kryterium umiejscowienia przepisów prawa karnego wyróżnia się tzw. kodeksowe orazpozakodeksowe prawo karne. Źródłem kodeksowego prawa karnego jest ustawa z 6.06.1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.). Przepisy prawa karnego mogą być również zawarte w ustawodawstwie szczególnym, poza Kodeksem karnym. W takim wypadku przepisy części ogólnej Kodeksu karnego stosuje się w przypadku pociągania do odpowiedzialności za czyny zabronione, określone w ustawodawstwie pozakodeksowym, chyba że wyraźnie wyłącza ono ich zastosowanie (art. 116 k.k.).

umowy międzynarodoweZgodnie z art. 91 Konstytucji RP ratyfikowane przez Prezydenta umowy międzynarodowe są częścią składową prawa polskiego, przy czym, jeżeli ich ratyfikacja opiera się na upoważnieniu ustawowym, mają one moc ustawy, a nawet – w razie sprzeczności – pierwszeństwo przed ustawą zwykłą. Przepisy takich umów mogą przewidywać uregulowania natury prawnokarnej. W zależności od stopnia szczegółowości takiej regulacji, rzutującej na możliwość jej bezpośredniego stosowania, może ona wymagać implementacji do krajowego porządku prawnego w formie ustawy lub jest bezpośrednio stosowana.

prawo unijnePo przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej źródłem prawa karnego mogą być również akty unijne. Z dniem 1.12.2009 r. wszedł w życie traktat lizboński, który zniósł III filar Unii Europejskiej, w ramach którego była kształtowana unijna polityka karna. Problematyka bezpieczeństwa oraz współpracy sądowej w sprawach karnych należy teraz – co do zasady – bezpośrednio do kompetencji Unii. Obecnie również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej posiada jurysdykcję w zakresie prawa karnego. Po wejściu w życie traktatu lizbońskiego instytucje Unii mogą stanowić regulacje prawnokarne w formie rozporządzeń, dyrektyw, decyzji, rekomendacji i opinii, jednakże nie jest dopuszczalne określanie czynów zabronionych i kar w rozporządzeniach Unii Europejskiej. Prawnokarne przepisy rozporządzenia Unii Europejskiej są bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich i mają pierwszeństwo przed krajowymi porządkami prawnymi. Natomiast przepisy prawnokarne zawarte w decyzjach i dyrektywach wymagają implementacji do krajowych porządków prawnych, co wiąże się z koniecznością uchwalenia ustaw przez parlament Rzeczypospolitej Polskiej, które przenoszą lub uszczegóławiają problematykę prawnokarną zawartą w akcie implementowanym.

Źródłem prawa karnego nie jest orzecznictwo sądowe. Może ono mieć jednak wpływ na kształt prawa karnego albo na sposób wykładni jego uregulowań. W tym zakresie wiodącą rolę odgrywa Trybunał Konstytucyjny, który jest władny stwierdzić niekonstytucyjność uregulowań prawnokarnych albo wskazać kierunek jego wykładni. Również Sąd Najwyższy przez swe orzecznictwo kształtuje sposób interpretacji przepisów prawa karnego. Orzeczenia jednego i drugiego organu mogą wpływać na kształt przyszłego ustawodawstwa – odpowiednio przez spowodowanie utraty mocy obowiązującej przepisu z powodu niezgodności z Konstytucją RP lub wskazanie usterek legislacyjnych albo luk w prawie karnym, które wymagają interwencji ustawodawcy.

Pytania kontrolne i problemowe

1. Jakie cechy szczególne posiada prawo karne?

2. Wskaż granice ingerencji prawa karnego w sferę praw i wolności człowieka.

3. Jaka jest relacja pomiędzy przepisami części ogólnej Kodeksu karnego a pozakodeksowym prawem karnym?

4. Jaka jest relacja przepisów Kodeksu karnego z 1997 r. do przepisów Kodeksu karnego skarbowego z 1999 r.?

5. Czy ustawodawca ma swobodę w stanowieniu norm prawa karnego?

6. Jaki jest stosunek prawa karnego wykonawczego do prawa karnego procesowego?

7. Co to są wyspecjalizowane dziedziny prawa karnego?

8. Jakie źródła prawa karnego wyróżniamy?

9. Jaka jest rola orzecznictwa sądowego na gruncie prawa karnego?

Rozdział
II
Budowa i wykładnia przepisów prawa karnego
1.
Budowa przepisów prawa karnego

Kodeks karny składa się z trzech części: ogólnej, szczególnej i wojskowej.

Część ogólna określa zasady odpowiedzialności za czyny zabronione, formy ich popełnienia, system kar i innych środków (w tym kompensacyjnych, związanych z poddaniem sprawcy próbie, zabezpieczających) oraz zasady ich wymierzania, wreszcie przedawnienie karalności, zatarcie skazania i zasady odpowiedzialności za przestępstwa popełnione za granicą. Są to więc swoiste „reguły odpowiedzialności” za poszczególne typy przestępstw określone zarówno w części szczególnej Kodeksu, jak i w innych ustawach (zob. art. 116 k.k.).

Część szczególna Kodeksu określa typy rodzajowe czynów zabronionych przez podanie zespołu ich ustawowych znamion (dyspozycja) oraz kar grożących za ich popełnienie (sankcja). Natomiast część wojskowa zawiera odmienności w zasadach odpowiedzialności i karach, które dotyczą żołnierzy (np. działanie na rozkaz, kara aresztu wojskowego), jak również typy przestępstw wojskowych (np. przestępstwa przeciwko zasadom dyscypliny wojskowej). Oznacza to, że w pozostałym zakresie do żołnierzy mają zastosowanie przepisy części ogólnej i części szczególnej Kodeksu karnego (art. 317 § 1 k.k.).

Struktura przepisów prawa karnego jest złożona. Inna jest budowa przepisów części ogólnej, a inna przepisów części szczególnej. Przepisy części ogólnej zawierają definicje podstawowych pojęć i instytucji prawa karnego (np. objaśnienie wyrażeń ustawowych – art. 115 k.k., określenie usiłowania, podżegania, pomocnictwa – art. 13 i art. 18 § 2 i 3 k.k.), dyrektywy stosowania prawa (np. dyrektywy dotyczące zasad wymiaru kary – art. 53 k.k., odpowiedzialności przy zmianie ustawodawstwa – art. 4 k.k.), jak również określają sytuacje, z którymi wiążą się odpowiednie konsekwencje prawne (np. niepoczytalność – art. 31 § 1 k.k., obrona konieczna – art. 25 § 1 k.k., jako okoliczności uchylające odpowiedzialność karną). Natomiast przepisy części szczególnej mają dwuczłonową budowę. Składają się one z dyspozycji orazsankcji. Wymaga podkreślenia, że właśnie budowa przepisów części szczególnej jest charakterystyczna dla prawa karnego.

dyspozycjaDyspozycja jest to określenie zespołu znamion, czyli cech charakteryzujących dany typ rodzajowy czynu zabronionego. Istnieją liczne podziały dyspozycji.

dyspozycje nazwowe i opisoweZe względu na sposób określenia zabronionego zachowania się dyspozycje dzielimy na nazwowe i opisowe. Dyspozycja nazwowa ogranicza się do określeń zawierających nazwę przestępstwa.

Przykład:

„Kto kradnie z włamaniem” (art. 279 § 1 k.k.).

Dyspozycjeopisowe dają opis danego czynu zabronionego, nie posługując się jego nazwą.

Przykład:

Przestępstwo kradzieży zgodnie z art. 278 § 1 k.k. polega na zaborze cudzej rzeczy ruchomej w celu przywłaszczenia. Przestępstwo oszustwa polega na wprowadzeniu w błąd, wyzyskaniu błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania i doprowadzeniu do niekorzystnego rozporządzenia mieniem, przy czym zachowanie sprawcy musi być zdeterminowane celem osiągnięcia korzyści majątkowej (art. 286 § 1 k.k.).

Jest oczywiste, że dyspozycje opisowe pełniej zakreślają sferę penalizacji, realizując wynikający z zasady nullum crimen sine lege postulat określoności ustawowej czynu zabronionego. Natomiast dyspozycje nazwowe, posługując się niezdefiniowanymi w ustawie pojęciami (np. „włamanie”), stwarzają szerokie pole do różnych interpretacji w doktrynie i orzecznictwie sądowym, stając się nierzadko źródłem problemów interpretacyjnych.

dyspozycje kazuistyczne i syntetyczneW ramach dyspozycji opisowych rozróżniamy dyspozycjekazuistyczne i syntetyczne. Dyspozycje kazuistyczne zawierają szczegółowy opis, zmierzający do wyczerpania wszystkich możliwych odmian zabronionego zachowania lub okoliczności oraz skutków tego zachowania. Dyspozycje syntetyczne w sposób zwięzły oddają istotę czynu zabronionego, w której mieszczą się różnorodne sytuacje, w tym różne rodzaje zachowań. Współczesne kodeksy z reguły posługują się dyspozycjami syntetycznymi, które przeważają także w polskim Kodeksie karnym, aczkolwiek nie brak w nim również dyspozycji kazuistycznych.

Przykład:

Dyspozycje kazuistyczne odnajdujemy w art. 156 § 1 k.k., w którym zawarty jest szczegółowy opis przypadków ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, oraz art. 163 i 165 § 1 k.k., gdzie opisano zdarzenia powodujące niebezpieczeństwo powszechne dla życia, zdrowia lub mienia. Przykładem dyspozycji kazuistycznej jest także uregulowanie zawarte w art. 299 k.k. Dyspozycja syntetyczna znajduje się w art. 148 § 1 k.k.

dyspozycje proste i złożoneInny podział polega na rozróżnieniu dyspozycji prostych i złożonych. Dyspozycje proste zawierają tylko jeden zespół znamion, wyrażający jedną odmianę (typ) zabronionego zachowania, natomiast dyspozycje złożone – kilka takich zespołów, tworzących niekiedy kilka odmian przestępstwa.

Przykład:

Dyspozycje proste znajdują się np. w art. 148 § 1 k.k. (typ podstawowy zabójstwa), art. 189 § 1 k.k. (bezprawne pozbawienie człowieka wolności), art. 279 § 1 k.k. (kradzież z włamaniem).

Odmianą dyspozycji złożonej jest dyspozycja alternatywna, np. fałszerstwo dokumentu (art. 270 § 1 k.k.), które polega na podrobieniu lub przerobieniu dokumentu w celu użycia za autentyczny albo na użyciu takiego dokumentu w tym celu, choćby został przerobiony lub podrobiony przez kogoś innego.

Do dokonania przestępstwa opisanego w dyspozycji złożonej, alternatywnej wystarczy wypełnienie znamion jednej z alternatyw, ale wypełnienie obu alternatyw przez tę samą osobę i w tym samym celu też nie tworzy dwóch przestępstw, lecz jedno (zob. rozdział XI części I podręcznika).

Przykład:

Jeśli sprawca najpierw podrobi dokument, a następnie zacznie go używać jako autentycznego, to mimo że dopuścił się dwóch zachowań, odpowie co do zasady za jedno przestępstwo (art. 270 § 1 k.k.).

dyspozycje zupełne i niezupełneZe względu na stopień kompletności określenia znamion zabronionego zachowania się dyspozycje dzielimy na zupełne i niezupełne. Dyspozycja zupełna w sposób samoistny i wyczerpujący ujmuje zespół znamion zabronionego zachowania się, natomiast dyspozycja niezupełna może mieć charakter zależny lubblankietowy. Dyspozycja zależna występuje wówczas, gdy ustalenie istoty zabronionego zachowania się jest uzależnione od zastosowania innych przepisów Kodeksu karnego, które tę dyspozycję „dopełniają”.

Przykład:

Stosowanie przepisów o przestępstwach funkcjonariuszy publicznych lub przeciwko funkcjonariuszom (zob. art. 222–223b, 226–227, 231 k.k.) wymaga zastosowania art. 115 § 13 k.k., w którym opisano, kto w rozumieniu Kodeksu karnego jest funkcjonariuszem. Zastosowanie przepisu art. 228 § 1 k.k. wymaga odwołania się do przepisu art. 115 § 19 k.k.

Jeżeli chodzi o dyspozycję blankietową, to nie zawiera ona pełnego opisu zabronionego zachowania się, lecz tylko ogólną „ramę”, której treść wypełniają przepisy innych aktów prawnych. Nie muszą to być ustawy, mogą to być również akty prawne rangi podustawowej. Ważne jednak jest to, aby akty prawne rangi podustawowej wypełniające prawnokarną normę blankietową były wydane na podstawie przepisów ustawowych, przez organ do tego upoważniony i zgodnie z trybem przewidzianym w ustawie. Domaga się tego zasada demokratycznego państwa prawnego (art. 2 Konstytucji RP). Próba wypełnienia dyspozycji blankietowej unormowaniem, które nie spełnia tych warunków, narusza zasadę nullum crimen sine lege.

Przykład:

Artykuł 152 § 1 k.k., który penalizuje przerywanie ciąży za zgodą kobiety, lecz wbrew warunkom ustawy, odsyłając do aktualnej regulacji zawartej w ustawie z 7.01.1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz.U. z 2022 r. poz. 1575). Przykładem dyspozycji blankietowej jest również uregulowanie zawarte w art. 231 § 1 k.k., który wspomina o uprawnieniach i obowiązkach określonych w innych aktach prawnych niż Kodeks karny. Podobny charakter ma dyspozycja znajdująca się w art. 296 § 1 k.k., który także odwołuje się do uprawnień i obowiązków, tylko że ich źródło jest inne w porównaniu z art. 231 § 1 k.k.

sankcjaSankcja jest to kara grożąca za czyn wypełniający znamiona określone w dyspozycji przepisu prawnokarnego. Istnieją różne podziały sankcji. Według typu sankcji można je podzielić na bezwzględnie nieoznaczone, bezwzględnie oznaczone, względnie nieoznaczone i względnie oznaczone.

sankcje bezwzględnie nieoznaczoneSankcje bezwzględnie nieoznaczone pozostawiały wyłącznie uznaniu sędziego określenie rodzaju i wysokości kary. Występowały one w arbitralnym prawie karnym i sądownictwie epoki feudalizmu, prowadząc do licznych nadużyć władzy. Z krytyki samowoli sądów epoki feudalizmu, przeprowadzonej przez czołowych myślicieli oświecenia, zwłaszcza w okresie rewolucji francuskiej (1789–1799), zrodził się postulat operowania przez ustawę sankcjami bezwzględnie oznaczonymi, gdyż sędzia ma być tylko „wykonawcą woli ustaw”.

sankcje bezwzględnie oznaczoneSankcje bezwzględnie oznaczone nie dają sędziemu żadnej możliwości wyboru, określając zarówno rodzaj, jak i wysokość kary za przestępstwo. W takim przypadku sędzia staje się jedynie „ustami ustawy”. Takie sankcje nie pozwalają indywidualizować odpowiedzialności karnej, przez co należy rozumieć dostosowanie poziomu represji do stopnia winy i społecznej szkodliwości konkretnego czynu, a także do właściwości i warunków osobistych sprawcy. Uszczerbku doznaje wówczas funkcja indywidualnoprewencyjna prawa karnego, która domaga się takiego ukształtowania reakcji prawnokarnej, aby wychować sprawcę i zapobiegać jego powrotowi na drogę przestępstwa.

Przykład:

Z sankcją bezwzględnie oznaczoną mieliśmy do czynienia na gruncie przepisu art. 148 § 2 k.k., po nowelizacji z 2005 r., w stosunku do sprawcy, który nie ukończył 18 lat (art. 54 k.k.). W takim przypadku jedyną karą, którą można było wymierzyć, było 25 lat pozbawienia wolności. W 2010 r., w wyniku kolejnej nowelizacji, przywrócono jednak karę alternatywną w wymiarze od 12 do 15 lat pozbawienia wolności.

sankcje względnie nieoznaczoneSankcje względnie nieoznaczone, polegające na wymierzaniu kary „od... do” lub „co najmniej”, nie są znane w prawie polskim. Sankcje takie występowały np. w ustawodawstwie niektórych stanów USA i były przedmiotem krytyki jako oddające zbyt wielką władzę organom wykonującym karę.

sankcje względnie oznaczoneWspółczesne prawo karne posługuje się – w zasadzie – sankcjami względnie oznaczonymi. Sankcje takie zawiera też obowiązujące ustawodawstwo polskie; wskazują one granice grożącej kary, w ramach których sąd wymierza karę ściśle oznaczoną. Należy dodać, że sankcja może wskazywać zarówno minimum, jak i maksimum grożącej kary (np. art. 158 § 2 i 3 k.k.) albo może podawać tylko maksimum (np. art. 177 § 1 k.k.). W takich wypadkach „dopełnieniem” sankcji jest przepis określający ustawowy wymiar danego rodzaju kary, np. pozbawienia wolności (art. 37 k.k.) i ograniczenia wolności (art. 34 § 1 k.k.). Przyjęcie systemu sankcji względnie oznaczonych wiąże się z oparciem sądowego wymiaru kary na zasadzie „swobody w granicach ustawy” (art. 53 § 1 k.k.).

sankcja prostaJeżeli sankcja operuje jednym rodzajem grożącej kary, to mówimy wówczas o sankcji prostej (jednorodzajowej).

sankcja złożonaNatomiast w wypadku gdy sankcja przewiduje dwa lub więcej rodzajów kary, mamy do czynienia z typem sankcji złożonej (wielorodzajowej). W obowiązującym Kodeksie karnym sankcje takie mają zawsze charakter alternatywny, tzn. operują karą grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności, przy czym sąd orzekający musi dokonać wyboru rodzaju kary i określić jej wysokość (zob. np. art. 206, 208, art. 278 § 3, art. 284 § 3 k.k.). Warto dodać, że z podstawą sankcji złożonej nie mamy do czynienia w przypadku określonym w art. 37a k.k., który przewiduje możliwość wymierzenia, zamiast kary pozbawienia wolności, kary wolnościowej w postaci grzywny lub ograniczenia wolności, o której mowa w art. 34 § 1a pkt 1 lub 4. Innymi słowy, uregulowanie to nie przekształca sankcji prostej, sprowadzającej się do kary pozbawienia wolności do lat 8, w sankcję złożoną. Z sankcją złożoną mamy bowiem do czynienia wówczas, gdy ustawa w przepisie typizującym czyn zabroniony przewiduje równolegle kilka kar za dane przestępstwo na zasadzie alternatywy lub kumulacji, podczas gdy rzeczona regulacja pozwala wymierzyć karę wolnościową w miejsce kary izolacyjnej. Kara wolnościowa może zatem zastąpić w tym przypadku karę pozbawienia wolności. W ustawach szczególnych występują sankcje kumulatywne, operujące grzywną i pozbawieniem wolności.

Przykład:

Sankcja kumulatywna występuje w art. 61 ustawy z 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2023 r. poz. 172 ze zm.).

Należy tu podkreślić, że podział sankcji karnych następuje z uwagi na grożące kary, nie obejmuje zaś środków karnych i kompensacyjnych, które są orzekane na podstawie odrębnych przepisów części ogólnej lub części szczególnej Kodeksu karnego (zob. art. 40–48, 56, art. 212 § 3, art. 290 § 2, art. 293 § 2, art. 316 k.k.).

norma sankcjonowana i sankcjonującaOd pojęcia sankcji należy odróżnić pojęcie normy sankcjonowanej i sankcjonującej. Norma sankcjonowana jest wyrażona w dyspozycji określającej zachowanie sprawcy oraz jego okoliczności modalne, których realizacja może powodować określone przez prawo karne konsekwencje prawne. Konsekwencje te określa norma sankcjonująca. W obszarze prawa karnego dominują normy sankcjonujące, a więc przewidujące określone prawnokarne konsekwencje zachowania sprawcy, naruszającego normę sankcjonowaną, która ulokowana jest zazwyczaj w obszarze innej gałęzi prawa. Można jednak wskazać w ramach prawa karnego również normy sankcjonowane i powiązane z nimi normy sankcjonujące.

Przykład:

W art. 288 § 1 k.k. ustawodawca przewidział normę sankcjonującą, której treścią jest karalność umyślnego niszczenia rzeczy. Odpowiadająca tej normie norma sankcjonowana znajduje umocowanie w art. 415 k.c., z którego wynika zakaz niszczenia cudzych rzeczy i obowiązek naprawienia wynikającej stąd szkody. Natomiast art. 270 § 3 w zw. z art. 16 § 1 k.k. jest źródłem normy sankcjonowanej, której treścią jest zakaz podejmowania czynności przygotowawczych w celu fałszowania dokumentów. Nie znajdziemy w innych gałęziach prawa przepisu zabraniającego podejmowania takich czynności. Normy prawa karnego są tutaj pierwotnym źródłem takiego zakazu. Z przepisu tego wynika także norma sankcjonująca, której treścią jest kara za podjęcie takich czynności.

2.
Wykładnia przepisów prawa karnego

Wykładnia przepisów prawnych, czyli ustalanie ich treści i zakresu obowiązywania, ma podstawowe znaczenie w procesie stosowania prawa. Metody wykładni przepisów prawa karnego można dzielić według różnych kryteriów.

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na podmiot dokonujący wykładni i związany z tym stopień jej „mocy wiążącej”. Wyróżnia się tu wykładnię autentyczną, sądową i naukową.

wykładnia autentycznaWykładnia autentyczna polega na wiążącym wyjaśnieniu w samej ustawie karnej pojęć przez nią używanych. Wykładni tej jest poświęcony specjalny rozdział Kodeksu karnego (rozdział XIV „Objaśnienie wyrażeń ustawowych”), w którym ustawodawca wyjaśnia określone pojęcia prawne (art. 115 § 1–25 k.k.). Należy dodać, że wykładnię autentyczną znajdujemy również i w innych przepisach Kodeksu. Można tu wskazać przykładowo na art. 7 k.k., wyjaśniający pojęcie zbrodni i występku, oraz art. 9 k.k., w którym zostały określone formy umyślnego i nieumyślnego popełnienia czynu zabronionego.

Szczególny walor wykładni autentycznej polega na tym, że ma ona charakter powszechnie obowiązujący, nie dopuszcza nadawania innego znaczenia w drodze innych rodzajów wykładni nazwom wyjaśnionym w ustawie (definicje ustawowe).

Moc powszechnie obowiązującą ma również wykładnia prawa dokonywana przez Trybunał Konstytucyjny (art. 190 ust. 1 Konstytucji RP), aczkolwiek należy przyjąć, że również do niej odnosi się generalna zasada zakazu wypełniania luk w prawie na niekorzyść oskarżonego o popełnienie przestępstwa. Rola Trybunału Konstytucyjnego polega przede wszystkim na orzekaniu o zgodności lub niezgodności przepisów prawa z Konstytucją RP (wykładnia konstytucyjna) i w tym zakresie nie podlega ona żadnym ograniczeniom. Warto dodać, że stwierdzenie niekonstytucyjności określonego przepisu prawnokarnego przez Trybunał Konstytucyjny może mieć charakter prawnokształtujący, wszak wpływa na zakres kryminalizacji określonych zachowań zabronionych pod groźbą kary.

wykładnia sądowaW praktyce stosowania prawa największą rolę odgrywa wykładnia sądowa. Szczególne znaczenie ma tu wykładnia dokonywana przez Sąd Najwyższy, którego zadaniem jest kształtowanie jednolitej praktyki w stosowaniu prawa przez sądy. Oprócz rozstrzygania kasacji od prawomocnych orzeczeń sądowych, Sąd Najwyższy podejmuje uchwały, które właśnie mają największe znaczenie dla wykładni prawa. Uchwały te mogą być w szczególności podejmowane w odpowiedzi na pytania prawne kierowane do Sądu Najwyższego przez sądy odwoławcze (tj. sądy drugiej instancji), jeżeli przy rozpoznawaniu środków odwoławczych natrafiają na zagadnienie wymagające zasadniczej wykładni (art. 441 k.p.k.). Zapatrywania prawne zawarte w tych uchwałach wiążą sądy niższe, ale tylko w tej konkretnej sprawie. Jeśli Sąd Najwyższy, orzekający w składzie siedmiu sędziów, zdecyduje się nadać uchwale moc zasady prawnej (art. 87 § 1 ustawy z 8.12.2017 r. o Sądzie Najwyższym, Dz.U. z 2023 r. poz. 1093 ze zm.), to orzeczenie takie wiąże ten sąd również w innych sprawach, nie wiąże natomiast sądów powszechnych, które są niezawisłe. Uchwała pełnego składu Sądu Najwyższego, połączonych izb lub całej izby (w sprawach karnych Izby Karnej), z chwilą podjęcia uzyskuje moc zasady prawnej. Nie ulega wątpliwości, że znaczenie orzecznictwa Sądu Najwyższego, niezależnie od tego, czy ma ono rangę zasady prawnej czy nie, jest bardzo szerokie, gdyż wszystkie sądy w swoim orzecznictwie kierują się wykładnią Sądu Najwyższego z uwagi na jego autorytet. Nie można jednak wykluczyć sytuacji, w której sądy powszechne będą wykładały określony przepis ustawy karnej w sposób odmienny od interpretacji zaproponowanej w orzecznictwie Sądu Najwyższego.

wykładnia naukowaJeżeli chodzi o wykładnię naukową, to wprawdzie nie wiąże ona sądów i innych organów stosujących prawo, jednak wywiera wpływ na kierunek orzecznictwa z uwagi na autorytet opracowań naukowych. W szczególności należy tu wskazać na komentarze do kodeksów, przeglądy orzecznictwa i glosy stanowiące komentarz do konkretnych orzeczeń.

Z uwagi na sposób wykładni należy wskazać na wykładnię językową, logiczną, celowościową, historyczną, systemową i porównawczą.

wykładnia językowaNajwiększe znaczenie ma wykładnia językowa (semantyczna, gramatyczna), polegająca na wyjaśnianiu treści wyrażeń użytych w ustawie na podstawie znaczenia, jakie nadaje się im w powszechnym języku polskim. Ustawa bowiem, adresowana do ogółu obywateli, posługuje się w zasadzie wyrażeniami języka polskiego w ich zwykłym znaczeniu. Niekiedy wprowadza odmienne znaczenie używanych wyrazów (język prawny), gdy jest to niezbędne do właściwego i operatywnego stosowania prawa. Jednak i tutaj musi się liczyć z powszechną praktyką językową, aby nie wprowadzać zamętu pojęciowego.

wykładnia logicznaCzęsto bywa tak, że dla wyjaśnienia treści przepisów, tj. ustalenia normy prawnej, jaka w danym wypadku powinna być zastosowana, nie jest wystarczające użycie wykładni językowej. W takich sytuacjach posługujemy się specyficznymi regułami logiki formalnej, a w szczególności metodami wnioskowania logiki prawniczej. Ich zastosowanie pozwala na wyodrębnienie wykładni logicznej. Operuje ona określonymi schematami wnioskowania, wśród których najistotniejsze są:

1) wnioskowaniea maiori ad minus (dedukcyjne, z większego na mniejsze; jeżeli ustawa zezwala na czynienie więcej, tym bardziej zezwala na czynienie mniej);

Przykład:

Jeżeli w świetle art. 1 § 2 k.k. przestępność czynu uchyla znikomy stopień jego społecznej szkodliwości, to tym bardziej uchyli ją zupełny brak takiej szkodliwości.

2) wnioskowaniea minori ad maius (indukcyjne; z mniejszego na większe; jeżeli ustawa zabrania czynienia mniej, tym bardziej zabrania czynienia więcej);

Przykład:

Jeżeli karalne jest zatajanie dowodów niewinności innej osoby (art. 236 § 1 k.k.), to tym bardziej karalne będzie zniszczenie takich dowodów.

3) wnioskowaniea contrario (z przeciwieństwa pojęć).

Przykład:

Jeżeli zgodnie z art. 209 § 1 k.k. karalne jest niewypłacenie trzech okresowych świadczeń alimentacyjnych, zasądzonych w wyroku, to nie będzie przestępstwem czyn polegający na zwłoce w uiszczeniu dwóch świadczeń okresowych.

wykładnia teleologicznaJeżeli zastosowanie metod wykładni językowej i logicznej nie daje jednoznacznych wyników w procesie ustalenia normy prawnej, którą należy zastosować do danego wypadku, to w takiej sytuacji trzeba sięgnąć do innych metod wykładni. Duże znaczenie ma tu wykładnia celowościowa (teleologiczna), zmierzająca do wyjaśnienia sensu przepisu przez ustalenie celu, jaki chciał osiągnąć ustawodawca za jego pomocą. Pomocne mogą być w tym motywy ustawodawcze zawarte w projekcie danej ustawy, protokoły z posiedzeń zespołu czy komisji, która ten projekt opracowała, itp.

wykładnia systemowaDo podstawowych metod należy również wykładnia systemowa, która poszukuje wyjaśnienia treści przepisu na podstawie jego miejsca i funkcji w systemie prawa karnego.

Kolejna z metod – wykładnia historyczna – ma już wyraźnie znaczenie pomocnicze, pozwala ona na lepsze wyjaśnienie treści przepisu lub instytucji przez prześledzenie genezy i ewolucji w unormowaniu prawnym danej kwestii.

Istnieje wreszcie wykładnia prawnoporównawcza, która opiera się na porównaniu danego przepisu lub instytucji z analogicznymi unormowaniami w innych systemach prawnych. Prowadzi to często do postulatów zmierzających do doskonalenia lub zmian istniejącego unormowania.

Wśród metod wykładni pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa (gramatyczna), która powinna znaleźć potwierdzenie w pozostałych metodach wykładni. Odstąpienie od wyników wykładni gramatycznej jest dopuszczalne tylko wyjątkowo, gdy prowadzi ona ad absurdum, a wyniki zastosowania innych metod interpretacji racjonalizują zakres unormowania.

Pytania kontrolne i problemowe

1. Z jakich części składa się Kodeks karny z 1997 r.?

2. Jaki jest zakres zastosowania przepisów części ogólnej Kodeksu karnego z 1997 r.?

3. Jakie są rodzaje wykładni przepisów prawa karnego z uwagi na podmiot?

4. Jakie są rodzaje wykładni przepisów prawa karnego z uwagi na sposób interpretacji?

5. Jaka jest hierarchia metod wykładni przepisów prawa karnego?

6. Wskaż i omów rodzaje dyspozycji. Podaj przykłady.

7. Jakie znasz rodzaje sankcji?

8. Czym różni się norma sankcjonowana od normy sankcjonującej?

9. Jakie znaczenie ma orzecznictwo Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego w obszarze prawa karnego?

Rozdział
III
Zasady obowiązywania ustawy karnej
1.
Zakres obowiązywania ustawy karnej
1.1.
Temporalny zakres obowiązywania ustawy karnej

Temporalny zakres obowiązywania ustawy karnej można ustalić po uprzednim wyjaśnieniu pojęcia czasu popełnienia czynu zabronionego. Chodzi bowiem o stwierdzenie, czy czyn był zabroniony przez ustawę karną obowiązującą w czasie jego popełnienia, a także o to, którą ustawę karną zastosować, jeżeli nastąpiła zmiana ustawodawstwa.

czas popełnienia czynu zabronionegoZgodnie z art. 6 § 1 k.k. czyn zabroniony uważa się za popełniony w czasie, w którym sprawca działał lub zaniechał działania, do którego był obowiązany. Z uregulowania tego wynika, że z punktu widzenia czasu popełnienia czynu zabronionego nie ma znaczenia moment nastąpienia skutku należącego do znamion takiego czynu.

Nie stanowi wyjątku od omawianej zasady przepis art. 101 § 3 k.k., który w odniesieniu doprzedawnienia karalności przestępstw materialnych, tj. takich, do których znamion należy określony przez ustawę skutek, stanowi, że „bieg przedawnienia rozpoczyna się od czasu, gdy skutek nastąpił”.

Przykład:

Jeśli sprawca w zamiarze pozbawienia życia człowieka podaje mu truciznę w dniu 13.05.2011 r., a ofiara umiera dopiero 20.05.2011 r., to za czas popełnienia zabójstwa należy uznać dzień 13.05.2011 r., albowiem w tym dniu sprawca realizował czynność czasownikową określoną w art. 148 § 1 k.k. (zabija). Bieg terminu przedawnienia zabójstwa rozpocznie się 20.05.2011 r., a nie 13.05.2011 r., ponieważ w tym dniu nastąpił skutek należący do znamion tej zbrodni.

czyn ciągłyUstalanie czasu popełnienia przestępstwa, mimo jednoznaczności wskazanej wyżej reguły, nasuwa w praktyce wątpliwości interpretacyjne związane z nietypowymi formami czynu zabronionego. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy działanie sprawcy rozciąga się na dłuższy okres. Chodzi tutaj o konstrukcje przestępstwa ciągłego, wieloczynowego oraztrwałego. W tych wypadkach za czas popełnienia czynu zabronionego należy uznać okres, w którym dochodziło do powtarzanych przez sprawcę zamachów na określone dobra prawne (czyn ciągły – art. 12 k.k., przestępstwo znęcania się – art. 207 k.k.), alboczas, w którym utrzymywany był przez sprawcę określony stan bezprawia (przestępstwo trwałe, np. art. 189 § 1 k.k.). Natomiast skutki prawne (w szczególności w zakresie przedawnienia) określa się na moment końcowy tego okresu. Zgodnie z przepisem art. 101 § 3a k.k., w takich przypadkach bieg przedawnienia rozpoczyna się z upływem ostatniego dnia, w którym sprawca swoim zachowaniem wypełnił znamiona przestępstwa. Ponadto oznacza to, że podstawą pociągania do odpowiedzialności karnej mogą być tylko te zachowania albo taki okres, w którym obowiązywała ustawa stanowiąca podstawę takiej odpowiedzialności.

Przykład:

Jan W. w okresie od 1.10.2023 r. do 30.10.2023 r. dopuścił się w odstępach tygodniowych czterech kradzieży z włamaniem (art. 12 § 1 w zw. z art. 279 § 1 k.k.). Sprawca działał ze z góry powziętym zamiarem. W tej sytuacji termin przedawnienia będzie liczony od 30.10.2023 r. Gdyby sprawca w chwili podjęcia pierwszego zachowania, tj. 1.10.2023 r., był niepoczytalny (art. 31 § 1 k.k.), a następnie poczytalność odzyskał, zachowanie to należałoby wyłączyć z opisu czynu, nie może ono bowiem stanowić podstawy odpowiedzialności (art. 31 § 1 k.k.). W takiej sytuacji czyn ciągły (art. 12 § 1 k.k.), który należałoby przypisać Janowi W., obejmowałby bezpośrednio następne zachowanie po tym, którego sprawca dopuścił się 1.10.2023 r., i wszystkie pozostałe zachowania do 30.10.2023 r.

Trzeba mieć jednak świadomość tego, że takie rozwiązanie nie do końca ma umocowanie w treści przepisu art. 6 § 1 k.k. Czyn ciągły polega na tym, że sprawca ze z góry powziętym zamiarem dopuszcza się kilku zachowań w krótkich odstępach czasu. W owych krótkich odstępach czasu brak zachowania sprawcy, a więc trudno je również postrzegać jako czas popełnienia czynu ciągłego. Podobnie rzecz się ma w przypadku przestępstwa wieloczynowego. Z kolei przy przestępstwie trwałym z działaniem lub zaniechaniem mamy do czynienia w chwili stwarzania stanu bezprawia, a nie w czasie, gdy ten stan bezprawia trwa (obowiązek uchylenia takiego stanu bezprawia spoczywa jedynie na podmiotach kwalifikowanych, których zadaniem jest czuwanie nad tym, aby do takich stanów nie dochodziło, np. Policji).

Pewne problemy może rodzić określenie końcowego momentu czynu ciągłego (art. 12 k.k.) lub przestępstwa wieloczynowego w przypadku, gdy nie sposób ustalić dokładnej daty popełnienia ostatniego z zachowań.

Przykład:

Dariusz G. dopuścił się w okresie od 12.01.2023 r. do maja 2023 r. dwunastu kradzieży z włamaniem. Nie jest możliwe wskazanie, w którym momencie sprawca dokonał ostatniego zachowania. Jest to istotne z uwagi zwłaszcza na określenie początku biegu przedawnienia.

W przedstawionym przypadku możliwe jest przyjęcie rozwiązania, zgodnie z którym skutek w postaci rozpoczęcia biegu przedawnienia nastąpi w ostatnim dniu miesiąca, w którym sprawca dopuścił się ostatniego zachowania składającego się na czyn ciągły (art. 12 k.k.) lub przestępstwo wieloczynowe. Może być ono jednak oceniane jako niekorzystne dla sprawcy, wszak bieg ten rozpocznie się później, a tym samym przedawnienie karalności nastąpi później. Wydaje się, że korzystniejsze jest w takich przypadkach ustalenie momentu popełnienia ostatniego z zachowań najwcześniej, a więc albo na pierwszy dzień, albo na 15 dzień miesiąca, w zależności od tego, czy zostanie ustalone, że sprawca dopuścił się tego zachowania w pierwszej czy też w drugiej połowie miesiąca. Jeśli i ta okoliczność nie zostanie ustalona, wydaje się, że za datę, od której należy liczyć bieg terminu przedawnienia karalności, trzeba przyjąć pierwszy dzień miesiąca.

Gdy chodzi o przestępstwa z zaniechania, za czas ich popełnienia przyjmujemy ostatni moment, w którym sprawca mógł zrealizować ciążący na nim obowiązek. Innymi słowy, jest to chwila bezpośrednio poprzedzająca moment, w którym zadośćuczynienie obowiązkowi stało się już niemożliwe.

Temporalny zakres zastosowania ustawy karnej wyznaczają moment wejścia jej w życie i chwila utraty mocy obowiązującej.

vacatio legisUstawa karna może sama określać datę wejścia w życie, z tym że nie może to być data wcześniejsza od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw (naruszenie zakazu lex retro non agit). Okres między ogłoszeniem ustawy a jej wejściem w życie nosi nazwę vacatio legis. Ma on umożliwić społeczeństwu zapoznanie się z treścią ustawy, organom ścigania i wymiaru sprawiedliwości zaś – przygotowanie się do właściwego jej stosowania.

Przykład:

Ustawą z 25.02.2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny dodano do Kodeksu karnego przepis art. 190a penalizujący uporczywe nękanie innej osoby. Ustawa ta przewiduje, że przepis ten wejdzie w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia. Została ona ogłoszona w Dzienniku Ustaw z 5.04.2011 r., co oznacza, że uregulowanie to zaczęło obowiązywać od 6.06.2011 r. Jak nietrudno zauważyć, dzień ogłoszenia wlicza się do biegu tego terminu, wszak ustawa stanowi o 2 miesiącach od dnia ogłoszenia.

Jeżeli chodzi o ustanie mocy obowiązującej ustawy, to może ono nastąpić w wyniku uchylenia (derogacji) przez późniejszą ustawę bądź expressis verbis, bądź przez formułę o uchyleniu poprzednich przepisów w kwestiach uregulowanych przez nową ustawę. Należy zauważyć, że przepisy wprowadzające Kodeks karny posługują się obydwiema metodami (zob. art. 2–7 i 10 p.w.k.k.). Istnieją również ustawy czasowe (epizodyczne), które same określają z góry datę początkową i końcową ich obowiązywania.

Możliwa jest także utrata mocy obowiązującej ustawy wskutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Zgodnie z przepisem art. 190 ust. 1 Konstytucji RP orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne. Wchodzą one w życie z dniem ogłoszenia, chyba że Trybunał Konstytucyjny określi późniejszy moment utraty mocy obowiązującej niekonstytucyjnych przepisów.

zasadalex retro non agitPodstawową zasadą określającą temporalny zakres zastosowania ustawy karnej jest zasada lex criminalis retro non agit. Wypowiadają ją wprost akty prawa międzynarodowego, w tym art. 15 Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych otwartego do podpisu w Nowym Jorku dnia 19.12.1966 r. (Dz.U. z 1977 r. poz. 167) oraz art. 7 EKPC, ratyfikowane przez Polskę. Również Konstytucja RP w art. 42 ust. 1 statuuje tę zasadę, a jej uszczegółowienie znajdujemy w art. 1 § 1 k.k., zgodnie z którym odpowiedzialności karnej podlega ten tylko, kto dopuszcza się czynu zabronionego przez ustawę karną obowiązującą w czasie jego popełnienia. Nikt nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej za czyn popełniony przed wejściem w życie ustawy karnej, która zabrania go pod groźbą kary. Oznacza to, że ustawa karna może działać tylko na przyszłość. Nie można zatem pociągać do odpowiedzialności karnej za czyn stypizowany w ustawie, jeśli został on popełniony nawet po jej uchwaleniu, ale przed wejściem w życie, a także wówczas, gdy popełniono go w okresie vacatio legis. Jeśli fragment czynu popełniono przed wejściem i po wejściu w życie ustawy kryminalizującej go, wówczas podstawą odpowiedzialności karnej może być tylko ten fragment czynu, który został popełniony po wejściu jej w życie.

1.2.
Zasady obowiązywania ustawy karnej co do miejsca

Ustalenie terytorialnego zakresu zastosowania ustawy karnej musi być poprzedzone wyjaśnieniem pojęcia miejsca popełnienia czynu zabronionego.

miejsce popełnienia przestępstwaPrawo karne przyjmuje tu tzw. teorię wszędobylstwa, według której przestępstwo może być popełnione w różnych miejscach.

Zgodnie z art. 6 § 2 k.k. czyn zabroniony uważa się za popełniony w miejscu:

1)

gdzie sprawca działał lub zaniechał działania, do którego był obowiązany;

2)

gdzie skutek należący do znamion nastąpił (chodzi o dokonane przestępstwo skutkowe);

3)

gdzie skutek miał nastąpić według zamiaru sprawcy (usiłowany czyn zabroniony o charakterze skutkowym; ten przypadek znajduje zastosowanie jedynie w wypadku czynów o charakterze umyślnym).

Przykład:

Sprawca podaje pokrzywdzonej truciznę w Gdańsku, licząc na to, że umrze ona, zanim dojedzie pociągiem do Torunia. Pokrzywdzona wsiada do pociągu i umiera w Bydgoszczy. Miejscami popełnienia przestępstwa są Gdańsk, Bydgoszcz i Toruń.

Instytucja miejsca popełnienia czynu ma znaczenie dla ustalenia tego, czy przestępstwo zostało popełnione na terytorium państwa polskiego, czy za granicą, czy jego sprawca podlega jurysdykcji polskiej, czy też nie. Miejsce popełnienia przestępstwa rozstrzyga również o właściwości miejscowej sądu (art. 31 § 1 k.p.k.).

zasada terytorialnościO przestrzennym zakresie zastosowania ustawy karnej decyduje zasada terytorialności, która wynika wprost z suwerennej władzy państwa na jego terytorium. Została ona wyrażona w art. 5 k.k., który stanowi, że ustawę karną polską stosuje się do sprawcy, który popełnił czyn zabroniony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak również na polskim statku wodnym lub powietrznym. Wyjątki może przewidywać umowa międzynarodowa, której stroną jest Rzeczpospolita Polska. Z uregulowania tego wynika, że niezależnie od obywatelstwa polskiej jurysdykcji podlega sprawca popełniający przestępstwo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub polskim statku wodnym lub powietrznym. Zasada ta obejmuje również bezpaństwowców.

terytorium Rzeczypospolitej PolskiejZ punktu widzenia omawianej zasady istotne znaczenie ma pojęcie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Określa je ustawa z 12.10.1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 295 ze zm.) oraz ustawa z 21.03.1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz.U. z 2023 r. poz. 960). Zgodnie z tymi ustawami pojęcie terytorium obejmuje obszar oddzielony granicami państwa, głąb ziemi i słup powietrzny nad tym obszarem, jak również morskie wody terytorialne obejmujące pas 12 mil morskich (22 224 m). Zasada terytorialności rozciąga się także na polskie statki wodne lub powietrzne, bez względu na to, na jakim obszarze się znajdują (o przynależności statku decyduje rejestracja w porcie macierzystym). Zgodnie z art. 115 § 15 k.k. przez statek wodny rozumie się również stałą platformę umieszczoną na szelfie kontynentalnym. Należy tu jednak dodać, że statek wodny, powietrzny, a także wymieniona platforma nie są częścią terytorium państwa, a jurysdykcja polska może jedynie rozciągać się na te obszary.

Przykład:

Samolot linii angielskich wylądował w Warszawie. Pasażer wypchnął innego pasażera z tego samolotu przez otwarte drzwi, ten upadł na schody, a następnie na płytę lotniska, i zmarł. Miejscem popełnienia czynu będzie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albowiem na tym terytorium nastąpił skutek śmiertelny. Trzeba jednak zwrócić uwagę również na to, że samo zachowanie miało miejsce na pokładzie samolotu.

immunitety dyplomatyczne i konsularneWyjątkiem od zasady terytorialności są immunitety dyplomatyczne i konsularne, które w granicach określonych przez