Nadstaw ucha! Ćwiczenia z nagraniami do nauki języka polskiego dla obcokrajowców, poziom B1-C2 - Elżbieta Zarych - ebook

Nadstaw ucha! Ćwiczenia z nagraniami do nauki języka polskiego dla obcokrajowców, poziom B1-C2 ebook

Zarych Elżbieta

0,0
59,90 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Nadstaw ucha! to ćwiczenia z nagraniami wchodzące w skład serii podręczników/samouczków do nauki języka polskiego jako obcego. Do podręcznika papierowego dołączony jest kod do wersji cyfrowej.

Książka adresowana jest do cudzoziemców uczących się języka polskiego na poziomach średniozaawansowanym i zaawansowanym, studiujących lub pracujących w Polsce albo przygotowujących się do egzaminów certyfikatowych oraz dla osób nauczających języka polskiego na tych poziomach.

Na stronie redakcyjnej podręcznika znajduje się kod QR dający dostęp do wersji cyfrowej podręcznika (wersja online aktywowana w przeglądarce internetowej, wymagane połączenie z internetem).

Atrakcyjne nagrania (materiały audio i wideo udostępnione online za pomocą kodów QR) oraz duży wybór ćwiczeń pomogą w rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu i sprawią, że nauka języka polskiego będzie przyjemnością. Wystarczy nadstawić ucha.

Zawartość podręcznika:

  • W materiale do słuchania: monologi i scenki z życia codziennego, fragmenty utworów literackich, skecze kabaretowe, reportaże, utwory muzyczne, baśnie i legendy.
  • Zróżnicowane ćwiczenia: testy wyboru, ćwiczenia z lukami, zdania do dokończenia, tabele, pytania do tekstu, wyszukiwanie błędów, przyporządkowanie odpowiedzi do mówiącego.
  • Tematyczny układ materiału: dzień powszedni, święta, rodzina i przyjaciele, praca, nauka i odpoczynek, mieszkanie, zainteresowania, obyczaje i życie społeczne.
  • Podział na formy wypowiedzi: opis, charakterystyka, opowiadanie, reportaż, wywiad, dialog, dyskusja.
  • Transkrypcje nagrań studyjnych oraz klucz do ćwiczeń.

Pozostałe tytuły z serii Język polski dla obcokrajowców:

  • Język kluczem do kraju (poziom C1/C2)
  • Przejdź na wyższy poziom (poziom C1/C2)
  • Sprawdź swój polski. Testy poziomujące (poziom A1-C2)
  • Podróże po Polsce (poziom C1/C2)

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI
PDF

Liczba stron: 427

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Elż­bie­ta Za­rych

Ćwi­cze­nia z ję­zy­ka pol­skie­go dla ob­co­kra­jow­ców roz­wi­ja­ją­ce ro­zu­mie­nie ze słu­chu

Opra­co­wa­nie gra­ficz­ne i skład: Mi­chał Zie­liń­ski

Pro­jekt okład­ki: Do­bra­wa Brze­ziń­ska

Re­dak­tor pro­wa­dzą­cy: Emi­lia Zwo­niar­ska

Na­gra­nia: stu­dio CO­VE­RIUS

Gło­su do na­grań uży­czy­li:

Sła­wo­mir Ba­jew, Pa­weł Bin­kow­ski, Ane­ta Fie­ga, Ka­ro­li­na Mań­kow­ska, Krzysz­tof Mań­kow­ski, Piotr Mań­kow­ski, Ka­ta­rzy­na No­wak, Mo­ni­ka Skit­kow­ska, Jo­an­na Świercz, Bo­że­na Ty­cha­nicz-Hof­fman, Emi­lia Zwo­niar­ska

No­we­la sp. z o.o.

ul. Żmi­grodz­ka 41/49

60-171 Po­znań

Dział han­dlo­wy (+48 61) 847 40 40

www.no­we­la.pl

e-mail: za­mo­wie­nia@no­we­la.pl

© Co­py­ri­ght by Elż­bie­ta Za­rych 2021

© Co­py­ri­ght by Wy­daw­nic­two NO­WE­LA, Po­znań 2021

ISBN: 978-83-67029-32-2

Wer­sja cy­fro­wa książ­ki:

ha­sło: Ka­ba­ret-SP-D7-uJqx-21

Wszel­kie pra­wa za­strze­żo­ne. Każ­da re­pro­duk­cja lub ada­pta­cja ca­ło­ści lub czę­ści ni­niej­szej pu­bli­ka­cji, nie­za­leż­nie od za­sto­so­wa­nej tech­ni­ki re­pro­duk­cji (dru­kar­skiej, fo­to­gra­ficz­nej, kom­pu­te­ro­wej i in.), wy­ma­ga pi­sem­nej zgo­dy wy­daw­cy.

Od Au­tor­ki

Wśród licz­nych ma­te­ria­łów i ćwi­czeń do na­uki ję­zy­ka pol­skie­go jako ob­ce­go wi­docz­ny jest nie­do­bór tych do roz­wi­ja­nia kom­pe­ten­cji ro­zu­mie­nia ze słu­chu. Na brak ten skar­żą się za­rów­no lek­to­rzy, wie­le­kroć wy­ko­rzy­stu­ją­cy te same, nie­licz­ne ma­te­ria­ły z pod­ręcz­ni­ków, jak i stu­den­ci, zwłasz­cza ci, któ­rzy chcą sa­mo­dziel­nie po­zna­wać ję­zyk pol­ski. Może to wy­da­wać się za­ska­ku­ją­ce, bo pa­ra­dok­sal­nie ota­cza nas ję­zyk mó­wio­ny, róż­ne­go ro­dza­ju wy­po­wie­dzi, pio­sen­ki, au­dy­cje, słu­cho­wi­ska, au­dio­bo­oki, pod­ka­sty, a tak­że cała masa form łą­czą­cych fo­nię i wi­zję. Pro­ble­mem dla na­ucza­ją­cych i uczą­cych się jest jed­nak zna­le­zie­nie ma­te­ria­łu dźwię­ko­we­go da­ją­ce­go się wy­ko­rzy­stać dy­dak­tycz­nie. Musi on być ade­kwat­ny do po­zio­mu ję­zy­ko­we­go stu­den­ta czy gru­py, mieć od­po­wied­nią dłu­gość i spój­ność te­ma­tycz­ną (stąd nie za­wsze spraw­dza­ją się wy­cin­ki więk­szych ca­ło­ści z pro­gra­mów ra­dio­wych czy frag­men­ty au­dio­bo­oków), a po­nad­to po­win­ny mu to­wa­rzy­szyć od­po­wied­nie ćwi­cze­nia spraw­dza­ją­ce, po­wtór­ko­we, roz­wi­ja­ją­ce słow­nic­two, za­chę­ca­ją­ce do re­flek­sji i pi­sa­nia itd. Za­rów­no ma­te­riał dźwię­ko­wy, jak i ćwi­cze­nia po­win­ny speł­niać wy­mo­gi okre­ślo­ne w pro­gra­mie na­ucza­nia ję­zy­ka pol­skie­go na od­po­wied­nim po­zio­mie (i z my­ślą o lek­to­ra­tach i eg­za­mi­nach cer­ty­fi­ka­to­wych), a więc ich te­ma­ty­kę, ćwi­czo­ne for­my wy­po­wie­dzi, za­gad­nie­nia gra­ma­tycz­ne itd.

Ten wy­bór ćwi­czeń z pew­no­ścią speł­ni ocze­ki­wa­nia osób na­ucza­ją­cych i uczą­cych się ję­zy­ka pol­skie­go wy­stę­pu­ją­ce na po­zio­mach śred­nio za­awan­so­wa­nym i za­awan­so­wa­nym. Więk­szość na­grań po­wsta­ła na jego po­trze­by, ale wy­ko­rzy­sta­no też utwo­ry li­te­rac­kie oraz do­stęp­ne w In­ter­ne­cie pio­sen­ki, scen­ki ka­ba­re­to­we, mo­no­lo­gi czy re­por­ta­że; ich po­cho­dze­nie zo­sta­ło od­po­wied­nio ozna­czo­ne. W na­gra­niach po­ja­wia­ją się te­ma­ty zwią­za­ne z dniem co­dzien­nym i świą­tecz­nym, ro­dzi­ną i przy­ja­ciół­mi, pra­cą i od­po­czyn­kiem, prze­strze­nią i cza­sem, róż­ny­mi for­ma­mi ak­tyw­no­ści, za­in­te­re­so­wa­nia­mi, zwy­cza­ja­mi, oby­cza­ja­mi i ży­ciem spo­łecz­nym. Oprócz te­ma­tycz­ne­go ukła­du ma­te­ria­łu w pu­bli­ka­cji za­sto­so­wa­no tak­że po­dział na for­my wy­po­wie­dzi (opis, cha­rak­te­ry­sty­ka, opo­wia­da­nie, re­por­taż, wy­wiad, dia­log, dys­ku­sja…), istot­ne za­rów­no w roz­wo­ju kom­pe­ten­cji ję­zy­ko­wych, jak i na eg­za­mi­nach cer­ty­fi­ka­to­wych. Po­szcze­gól­ne for­my wy­po­wie­dzi róż­nią się stop­niem trud­no­ści i wy­ma­ga­ją in­ne­go ro­dza­ju kon­cen­tra­cji słu­cha­ją­ce­go, umie­jęt­no­ści wy­od­ręb­nia­nia istot­nych in­for­ma­cji spo­śród wszyst­kich po­da­nych in­for­ma­cji oraz dźwię­ków utrud­nia­ją­cych ro­zu­mie­nie, a tak­że wsłu­chi­wa­nia się w gło­sy o od­mien­nej bar­wie, ar­ty­ku­la­cji i gło­śno­ści oraz wy­po­wie­dzi o róż­nym tem­pie mó­wie­nia. Pio­sen­ki zo­sta­ły do­bra­ne te­ma­tycz­nie i re­pre­zen­tu­ją róż­ne typy utwo­rów, by oprócz do­sko­na­le­nia ro­zu­mie­nia po­sze­rzyć wie­dzę stu­den­tów na te­mat kla­sy­ki pol­skiej pio­sen­ki i jej wy­ko­naw­ców.

Część na­grań trwa kil­ka mi­nut, inne są dłuż­sze; od­po­wied­nie dla uczą­cych się na po­zio­mie za­awan­so­wa­nym. Nie­jed­no­krot­nie uczest­ni­cy kur­sów, stu­den­ci, dok­to­ran­ci, tłu­ma­cze itd., stu­diu­ją­cy po pol­sku i oto­cze­ni ję­zy­kiem pol­skim na co dzień, po­trze­bu­ją do ćwi­czeń ję­zy­ko­wych tek­stów ob­szer­nych i bar­dziej skom­pli­ko­wa­nych, ade­kwat­nych do dłu­go­ści i stop­nia trud­no­ści ich wy­kła­dów, pro­gra­mów pre­zen­to­wa­nych w me­diach czy roz­mów i dys­ku­sji, w któ­rych uczest­ni­czą.

Do na­grań do­łą­czo­no ćwi­cze­nia spraw­dza­ją­ce ro­zu­mie­nie ze słu­chu i utrwa­la­ją­ce słow­nic­two oraz łą­czą­ce te kom­pe­ten­cje z in­ny­mi, np. mó­wie­niem i pi­sa­niem, aby jak naj­sze­rzej i wie­lo­płasz­czy­zno­wo włą­czyć kom­pe­ten­cje ro­zu­mie­nia ze słu­chu w bu­do­wa­nie zna­jo­mo­ści ję­zy­ka. Zróż­ni­co­wa­nie za­sto­so­wa­nych ćwi­czeń zde­cy­do­wa­nie sprzy­ja na­uce; są wśród nich te­sty wy­bo­ru, ćwi­cze­nia z lu­ka­mi, zda­nia do do­koń­cze­nia i ta­be­le do uzu­peł­nie­nia, py­ta­nia do tek­stu i go­to­we od­po­wie­dzi, któ­re na­le­ży przy­po­rząd­ko­wać do mó­wią­ce­go, wy­szu­ki­wa­nie błę­dów, a tak­że ćwi­cze­nia łą­czą­ce na­ukę z za­ba­wą, m.in. przez wpro­wa­dze­nie ry­sun­ku lub gry.

Ozna­cze­nia B i C wska­zu­ją na sto­pień trud­no­ści od­po­wia­da­ją­cy po­zio­mom zna­jo­mo­ści ję­zy­ka. Książ­ka nie jest prze­zna­czo­na dla stu­den­tów po­cząt­ku­ją­cych – do roz­wi­ja­nia i utrwa­la­nia za­so­bu ich słow­nic­twa wy­star­cza­ją pro­ste tek­sty i dia­lo­gi za­miesz­czo­ne w licz­nych pod­ręcz­ni­kach na po­zio­mie A. W ob­rę­bie po­zio­mów ję­zy­ko­wych zde­cy­do­wa­no się nie do­pa­so­wy­wać po­szcze­gól­nych na­grań i ćwi­czeń do mniej­szych ca­ło­stek, a więc B1, B2, C1 i C2, a do­dat­ko­wo ozna­czyć nie­któ­re na po­gra­ni­czu B i C, wy­cho­dząc z za­ło­że­nia, że wie­le za­le­ży od ich celu, a tak­że od in­dy­wi­du­al­nych pre­dys­po­zy­cji uczą­ce­go się. Na­gra­nia i ćwi­cze­nia te mogą być bo­wiem wy­ko­rzy­sty­wa­ne za­rów­no na po­zio­mie niż­szym do wpro­wa­dze­nia no­we­go te­ma­tu, słow­nic­twa, za­gad­nie­nia gra­ma­tycz­ne­go lub w celu roz­wi­ja­nia da­nej umie­jęt­no­ści, jak i na po­zio­mie wyż­szym do utrwa­le­nia ma­te­ria­łu, uroz­ma­ice­nia form za­ję­cio­wych czy wpro­wa­dze­nia ele­men­tów za­ba­wy. Nie­jed­no­krot­nie wy­ko­rzy­sta­nie po­szcze­gól­nych ćwi­czeń dla po­zio­mu niż­sze­go czy wyż­sze­go za­le­ży też od wie­lu in­nych czyn­ni­ków, jak ję­zyk oj­czy­sty stu­den­ta i zna­jo­mość in­nych ję­zy­ków ob­cych, a ro­zu­mie­nie ze słu­chu może nie iść w pa­rze z in­ny­mi kom­pe­ten­cja­mi, jak zna­jo­mość gra­ma­ty­ki i za­sób ak­tyw­ne­go słow­nic­twa, roz­strzy­ga­ją­ce wszak w okre­śla­niu po­zio­mu ję­zy­ko­we­go i przy­pi­sa­niu oso­by do da­nej gru­py. Stąd np. u stu­den­tów o pol­skich ko­rze­niach czy mó­wią­cych ję­zy­ka­mi sło­wiań­ski­mi, u któ­rych ro­zu­mie­nie ze słu­chu prze­wyż­sza inne umie­jęt­no­ści, moż­li­we jest wy­ko­rzy­sta­nie tek­stów przy­pi­sa­nych do wyż­sze­go po­zio­mu, a dla stu­den­tów z in­nych krę­gów kul­tu­ro­wych nie­kie­dy tek­sty o ade­kwat­nie okre­ślo­nym stop­niu trud­no­ści mogą być zbyt trud­ne. Z wszyst­kich tych po­wo­dów ozna­cze­nie po­zio­mu w książ­ce jest je­dy­nie su­ge­stią, zaś do­pa­so­wa­nie po­zo­sta­wiam za­in­te­re­so­wa­nym.

Na koń­cu książ­ki za­miesz­czo­no tran­skryp­cje na­grań stu­dyj­nych, a tak­że klucz do ćwi­czeń. W klu­czu zna­la­zły się wy­łącz­nie roz­wią­za­nia ćwi­czeń za­mknię­tych oraz uzu­peł­nio­ne zda­nia i tek­sty na­grań po­cho­dzą­cych z In­ter­ne­tu. Bez su­ge­stii roz­wią­za­nia po­zo­sta­wio­no ćwi­cze­nia otwar­te oraz ta­kie, do któ­rych od­po­wie­dzi moż­na sfor­mu­ło­wać w róż­ny spo­sób lub sa­mo­dziel­nie zna­leźć je w tran­skryp­cji na­gra­nia.

Mam na­dzie­ję, że za­pro­po­no­wa­ne na­gra­nia i ćwi­cze­nia po­mo­gą w roz­wi­ja­niu spraw­no­ści ro­zu­mie­nia ze słu­chu oraz spra­wią, że na­uka ję­zy­ka pol­skie­go bę­dzie przy­jem­no­ścią. Wy­star­czy nad­sta­wić ucha.

Bar­dzo waż­ne in­for­ma­cje

 Pu­bli­ka­cja za­wie­ra ma­te­ria­ły do słu­cha­nia albo do słu­cha­nia i oglą­da­nia oraz zwią­za­ne z nimi ze­sta­wy ćwi­czeń.

 Do na­grań od­sy­ła­ją kody QR. Ikon­ki in­for­mu­ją o licz­bie osób mó­wią­cych.

 Ozna­cze­nia B i C wska­zu­ją na sto­pień trud­no­ści od­po­wia­da­ją­cy po­zio­mom zna­jo­mo­ści ję­zy­ka.

 Kody QR kie­ru­ją tak­że do re­pro­duk­cji ob­ra­zów, któ­rych do­ty­czą na­gra­nia i ćwi­cze­nia, oraz do tek­stów pio­se­nek przed­sta­wio­nych w roz­dzia­le IV.

 Każ­de z ćwi­czeń zo­sta­ło od­po­wied­nio ozna­czo­ne dwie­ma cy­fra­mi – pierw­sza od­no­si się do nu­me­ru na­gra­nia, a dru­ga do ko­lej­no­ści ćwi­czeń.

 Za każ­dym ra­zem naj­pierw po­słu­chaj na­gra­nia, a na­stęp­nie wy­ko­naj ćwi­cze­nia. W ra­zie po­trze­by sko­rzy­staj z tran­skryp­cji na­grań stu­dyj­nych za­miesz­czo­nej na koń­cu książ­ki.

 Przy każ­dym ćwi­cze­niu słu­chaj na­gra­nia naj­wy­żej dwa razy.

 Py­ta­nia naj­czę­ściej od­no­szą się do in­for­ma­cji po­ja­wia­ją­cych się ko­lej­no w na­gra­niach. Gdy jest ina­czej, po­le­ce­nia są od­po­wied­nio sfor­mu­ło­wa­ne.

 Czy­taj in­for­ma­cje w dym­kach przy ćwi­cze­niach – pod­po­wia­da­ją, w jaki spo­sób mo­żesz pra­co­wać.

 Nie­któ­re ozna­czo­ne ćwi­cze­nia mo­żesz wy­ko­nać ust­nie lub pi­sem­nie albo wy­ko­rzy­stać jako te­mat do dys­ku­sji w gru­pie.

 Nie po­mi­jaj wy­krzyk­ni­ków – sy­gna­li­zu­ją bar­dzo waż­ne uwa­gi.

 Je­że­li pra­cu­jesz z na­uczy­cie­lem, skon­sul­tuj się z nim i zwróć uwa­gę na wska­za­ne przez nie­go miej­sca. Gdy wy­ko­nu­jesz ćwi­cze­nia sa­mo­dziel­nie, zaj­rzyj do tran­skryp­cji na­grań. Ko­rzy­staj z klu­cza.

 Je­śli masz taką moż­li­wość, po­rów­nuj swo­je pra­ce z pra­ca­mi in­nych uczą­cych się osób. War­to uczyć się tak­że na cu­dzych błę­dach!

 Uży­waj tego wy­bo­ru ćwi­czeń z na­gra­nia­mi rów­nież w wer­sji cy­fro­wej – kod i ha­sło znaj­dziesz na stro­nie re­dak­cyj­nej.

3. Re­flek­sje, opi­nie, emo­cje

49. Skąd się bio­rą prze­są­dy

Po­słu­chaj na­gra­nia, a na­stęp­nie wy­ko­naj ćwi­cze­nia.

Ćwi­cze­nie 49.1

Wy­pisz prze­są­dy do­ty­czą­ce rze­czy, za­cho­wań i zja­wisk za­pew­nia­ją­cych szczę­ście i po­wo­dze­nie oraz tych spro­wa­dza­ją­cych pe­cha i nie­szczę­ście.

Za­pew­nia­ją szczę­ście i po­wo­dze­nie

Spro­wa­dza­ją pe­cha i nie­szczę­ście

Ćwi­cze­nie 49.2

Za­znacz pra­wi­dło­we od­po­wie­dzi.

Skąd się bio­rą prze­są­dy

Tak

Nie

Brak

in­for­ma­cji

1. Roz­mo­wa od­by­wa się w pią­tek trzy­na­ste­go.

2. Zda­niem ba­da­cza, lu­dzie rzad­ko przy­zna­ją się do tego, że są prze­sąd­ni, bo nie chcą być po­strze­ga­ni ne­ga­tyw­nie.

3. Eks­pert twier­dzi, że prze­są­dy są czę­ścią kul­tu­ry i tra­dy­cji.

4. Eks­pert przy­zna­je, że za­wsze, kie­dy nie re­agu­je zgod­nie ze zwy­cza­jem na prze­są­dy, to dziw­nie się czu­je.

5. Ba­dacz tłu­ma­czy, że wia­ra w prze­są­dy wią­że się z ludz­ką po­trze­bą zna­le­zie­nia przy­czy­ny swo­je­go po­wo­dze­nia lub nie­po­wo­dze­nia.

6. Prze­sąd, żeby nie wi­tać się przez próg wią­że się z wie­rze­nia­mi pra­sło­wiań­ski­mi.

7. Re­dak­tor przy­zna­je, że prze­niósł swo­ją żonę po ślu­bie przez próg, a tak­że, że od­pu­ku­je w nie­ma­lo­wa­ne drew­no.

8. Eks­pert przy­zna­je, że nosi w port­fe­lu ry­bią łu­skę, żeby za­pew­nić so­bie pie­nią­dze.

9. Zda­niem eks­per­ta nie­któ­re prze­są­dy wca­le nimi nie są, na­to­miast są fak­ta­mi wy­ni­ka­ją­cy­mi z ob­ser­wa­cji przy­ro­dy.

10. Dru­ży­na pił­kar­ska, któ­rej ki­bi­cu­je re­dak­tor, ma swo­ją ma­skot­kę.

Ćwi­cze­nie 49.3

Po­daj wy­mie­nio­ne przez eks­per­ta po­wo­dy po­wsta­nia i ist­nie­nia prze­są­dów.

1. ...................................................................................................................................................................

2. ...................................................................................................................................................................

3. ...................................................................................................................................................................

4. ...................................................................................................................................................................

5. ...................................................................................................................................................................

6. ...................................................................................................................................................................

7. ...................................................................................................................................................................

8. ...................................................................................................................................................................

Ćwi­cze­nie 49.4

a) Wy­ja­śnij zna­cze­nie po­niż­szych zwro­tów wy­stę­pu­ją­cych w na­gra­niu.

1. po­strze­gać (ko­goś/coś) jako

...................................................................................................................................................................

2. ro­bić (coś) bez za­sta­no­wie­nia

...................................................................................................................................................................

3. nie uświa­da­miać so­bie (cze­goś)

...................................................................................................................................................................

4. zła­pać (ko­goś) na go­rą­cym uczyn­ku

...................................................................................................................................................................

5. rzą­dzić się pra­wa­mi

...................................................................................................................................................................

6. na­ru­szać po­rzą­dek

...................................................................................................................................................................

7. upo­wszech­niać (coś)

...................................................................................................................................................................

8. przy­pi­sy­wać (ko­muś/cze­muś) coś

...................................................................................................................................................................

9. być uprosz­cze­niem

...................................................................................................................................................................

10. ustrzec się (ko­goś/cze­goś)

...................................................................................................................................................................

b) Ułóż zda­nia z tymi wy­ra­że­nia­mi, od­no­sząc je do wła­sne­go ży­cia lub róż­nych moż­li­wych sy­tu­acji.

Ćwi­cze­nie 49.5

a) Uzu­peł­nij w tek­ście bra­ku­ją­ce wy­ra­zy.

Red.– Mamy dziś pią­tek, i to trzy­na­ste­go, więc czy może być ................ dzień na roz­mo­wę o prze­są­dach? Na­szym go­ściem jest pan dr Krzysz­tof So­snow­ski, an­tro­po­log. Dzień do­bry. Czy jest Pan prze­sąd­ny?

dr KS– Nie znam chy­ba czło­wie­ka, któ­ry na ta­kie py­ta­nie ................... twier­dzą­co. Nie lu­bi­my być ....................... jako lu­dzie prze­sąd­ni. Ale z dru­giej stro­ny pra­wie każ­dy od­po­wia­da „Nie je­stem prze­sąd­ny, ale...”. I to „ale” ozna­cza, że głę­bo­ko ...................... w nas pew­ne wie­rze­nia, ......................, przy­zwy­cza­je­nia. Bo prze­są­dy są po pro­stu czę­ścią kul­tu­ry.

Red. – A czy Pan wie­rzy w ja­kieś prze­są­dy?

dr KS – Ra­czej nie wie­rzę, ale gdy­by mnie Pan za­py­tał ina­czej, o to, czy prze­są­dy są .............. w moim ży­ciu, to po­wie­dział­bym, że tak. Bo nie wie­rzę w ich moc, ale cza­sem re­agu­ję w da­nej sy­tu­acji au­to­ma­tycz­nie, bez ......................, albo też ro­bię coś, bo tak ro­bi­ła np. moja bab­cia. Zresz­tą ...................... jak wie­lu lu­dzi.

Red. – Czy może Pan po­dać ja­kieś przy­kła­dy?

dr KS– Kie­dy czar­ny kot .......................... Panu dro­gę, to nie wra­ca Pan prze­stra­szo­ny do domu, pew­nie po­my­ślał Pan o pe­chu?

Red. – No tak.

dr KS– Ostat­nio je­cha­łem .............. i za­uwa­ży­łem, że na wi­dok ko­mi­nia­rza po­ło­wa lu­dzi w tram­wa­ju za­czę­ła szu­kać gu­zi­ka ............... szczę­ście. Bo tak się robi. Ale na pew­no te oso­by po­wie­dzia­ły­by, że nie są prze­sąd­ne. A może po­my­śle­li, że może to nie jest praw­da, ale nie za­szko­dzi.

Red. – A co miał Pan na ......................, mó­wiąc o bab­ci?

dr KS– Pew­ne za­cho­wa­nia są po­wta­rza­ne z po­ko­le­nia na po­ko­le­nie, są czę­ścią tra­dy­cji. Moja mama, kie­dy ktoś ....................... to­reb­kę na pod­ło­dze, od razu ją pod­no­si, bo jej mama też tak ro­bi­ła. Ja to­reb­ki oczy­wi­ście nie mam, ale kie­dy cze­goś za­po­mnę i wró­cę, to za­wsze .................... na chwi­lę. Nie wie­rzę w złe moce i tak da­lej, ale je­śli tego nie zro­bię, po pro­stu dziw­nie się czu­ję. Jak­bym o czymś za­po­mniał. Bo ta­kie ........................ dają nam ja­kąś we­wnętrz­ną pew­ność i spo­kój.

Red. – Chy­ba nie ma ta­kich sy­tu­acji w moim ży­ciu.

dr KS– Albo po pro­stu Pan ich ...................... nie uświa­da­mia. Trzy­ma Pan .................... za ko­goś, żeby mu się uda­ło? Albo każe Pan je trzy­mać za sie­bie? Je Pan obo­wiąz­ko­we­go ....................... w tłu­sty czwar­tek, żeby za­pew­nić so­bie po­wo­dze­nie? Wita się Pan ..................... próg? Tak szcze­rze!

Red.– Zła­pał mnie Pan na ...................... uczyn­ku! Chy­ba po pro­stu nie uwa­ża­łem tych za­cho­wań za prze­są­dy.

dr KS– Bo wie­le z nich .................. w na­sze ży­cie. I dzia­ła­ją na za­sa­dzie przy­zwy­cza­je­nia. Za­wsze zja­da­my pącz­ka w tłu­sty czwar­tek, pil­nu­je­my, żeby się nie ............ w Wi­gi­lię, bo to zła ............. na na­stęp­ny rok, na wi­dok ko­mi­nia­rza ła­pie­my się za gu­zik itp.

Red. – Czy prze­są­dy do­ty­czą tyl­ko szczę­ścia i pe­cha?

dr KS– Nie tyl­ko. Spo­ro ..................... się choć­by z pie­niędz­mi. Jak wspo­mnia­ne już sta­wia­nie to­reb­ki na pod­ło­dze, przez któ­re mogą uciec. A dla za­pew­nie­nia so­bie pie­nię­dzy no­sze­nie ............. port­fe­la, albo w nim gro­si­ka czy ............. łu­ski.

Red. – Czę­sto na­wet, kie­dy ku­pu­je­my nowy port­fel, to już jest w nim gro­sik!

dr KS– Wi­dzi Pan, to po­twier­dza moją ...................... . Mo­że­my nie wie­rzyć w prze­są­dy, nie wie­dzieć, skąd się wzię­ły, a i tak bę­dzie­my się na nie co ................. na­ty­kać.

Red. – A skąd się wzię­ły?

dr KS– To naj­czę­ściej wie­rze­nia zwią­za­ne z re­li­gia­mi .................... chrze­ści­jań­stwa, albo ta­kie, któ­re chrze­ści­jań­stwo stwo­rzy­ło lub wzmoc­ni­ło.

Red. – Czy mogę pro­sić o przy­kła­dy?

dr KS – W cza­sach ...................... ist­nia­ło prze­ko­na­nie, że świat we­wnątrz domu i świat ze­wnętrz­ny ................. się od­ręb­ny­mi pra­wa­mi i mają swo­je du­chy. Tak więc obu tych świa­tów nie po­win­no się mie­szać i ....................... po­rząd­ku w ich ob­rę­bie. Dla­te­go, kie­dy na­gle wra­ca­my do domu, bo cze­goś za­po­mnie­li­śmy, mu­si­my usiąść, żeby wszyst­ko się uspo­ko­iło. Dla­te­go też nie wi­ta­my się przez ......................, któ­ry dzie­li te dwa świa­ty. I z tego sa­me­go po­wo­du prze­no­si­my mło­dą żonę przez próg do jej no­we­go domu, bo w ten spo­sób ................ do­mo­we du­chy, wpro­wa­dza­jąc obcą.

Red.– Czy­li jed­nak je­stem prze­sąd­ny, i przez próg się nie wi­tam, i żonę kie­dyś prze­nio­słem... A co z tymi, któ­re chrze­ści­jań­stwo .........................?

dr KS– To choć­by wszyst­kie zwią­za­ne z dia­błem, cza­row­ni­ca­mi, zły­mi mo­ca­mi. Ko­ściół, wal­cząc ze złem, przy­czy­nił się do upo­wszech­nie­nia wia­ry w jego słu­gi, w zna­cze­nie czar­nych ko­tów, sów, ......................... i tak da­lej. Ale też funk­cji amu­le­tów na szczę­ście: krzy­ży­ków, anioł­ków, po­sta­ci świę­tych...

Red.– Ale chy­ba czymś in­nym jest no­sze­nie krzy­ży­ka niż no­sze­nie ....................... ko­ni­czyn­ki? Tu­taj za­pro­te­stu­ję.

dr KS – Z punk­tu wi­dze­nia .......................... nie. Wszyst­kie re­li­gie mają swo­je wie­rze­nia i ......................., któ­re chro­nią czło­wie­ka przed zły­mi mo­ca­mi albo ...................... opie­kę do­brych. Bo wy­ni­ka to z po­trze­by czło­wie­ka, z jego stra­chu. Tak samo uni­wer­sal­ne są pew­ne sko­ja­rze­nia, choć­by przy­pi­sy­wa­nie ne­ga­tyw­nych ................... do­ło­wi czy stro­nie le­wej, a do­brych gó­rze i stro­nie pra­wej. Tak więc wsta­wa­nie z łóż­ka lewą nogą spro­wa­dza pe­cha, a słoń z .................. do góry czy pod­ko­wa uło­żo­na do góry – szczę­ście. I to, że wie­le sko­ja­rzeń, a prze­są­dy są pew­nym uprosz­cze­niem w re­la­cji .......................... i sku­tek, wy­ni­ka­ją też z ob­ser­wa­cji przy­ro­dy.

Red. – Po­dob­no nie­któ­re wy­ni­ka­ją też z ob­ser­wa­cji przy­ro­dy.

dr KS– Oczy­wi­ście, choć­by taki, że ja­skół­ki ni­sko la­ta­ją, więc bę­dzie deszcz. Za­miast ..................... całe ro­zu­mo­wa­nie: bę­dzie deszcz, więc jest więk­sza ..................... po­wie­trza, przez co owa­dy, w tym ...................., ni­żej la­ta­ją, żeby nie ..................... skrzy­de­łek, a za nimi też ni­żej la­ta­ją zja­da­ją­ce je ja­skół­ki, ma­wia się w uprosz­cze­niu i to od­wrot­nie: ja­skół­ki ni­sko la­ta­ją, więc bę­dzie deszcz. Wy­glą­da to na ja­kieś ..................... wie­rze­nie, na prze­sąd, ale jest po pro­stu wy­ni­kiem ob­ser­wa­cji przy­ro­dy.

Red. – Skąd ta po­trze­ba prze­są­dów?

dr KS– Jak mó­wi­łem: ze stra­chu. Świat ..................... czło­wie­ka jest wro­gi. Może się zda­rzyć wie­le złych rze­czy i czło­wiek szu­ka choć­by ma­łych rze­czy, któ­re mogą mu po­móc, ..................... go, za­pew­nić tro­chę szczę­ścia. I dać po­czu­cie bez­pie­czeń­stwa. Bo wszyst­kie ....................., obo­jęt­nie ja­kie, po­ma­ga­ją czuć się bez­piecz­nie. Idzie­my na eg­za­min, mamy waż­ną pre­zen­ta­cję w pra­cy itd., więc bie­rze­my coś na szczę­ście. Może być to coś stan­dar­do­we­go, ale też coś in­dy­wi­du­al­ne­go, np. szczę­śli­wa ko­szul­ka, szczę­śli­wy dłu­go­pis, ........................, któ­ry się do­sta­ło „na szczę­ście” i już kie­dyś za­dzia­łał. Bo je­śli mie­li­śmy już to ze sobą i nam się uda­ło, to wie­rzy­my w ................... tej rze­czy i ko­lej­ny raz zno­wu ją za­bie­rze­my. Oczy­wi­ście to nie ona nam po­ma­ga, ale my mniej się de­ner­wu­je­my, ale czy nie le­piej za­brać ma­skot­kę, niż ........................ leki uspo­ka­ja­ją­ce?

Red. – Ni­gdy tak do­tąd o tym nie my­śla­łem...

dr KS– Mają swo­je ma­skot­ki czy ta­li­zma­ny ..................... spor­to­we, fir­my i róż­ne in­sty­tu­cje. Może na­wet Pana ulu­bio­ny ................. pił­ki noż­nej. A jak sły­sza­łem, jest Pan wier­nym ki­bi­cem jed­nej z ta­kich dru­żyn...

Red.– Czy­li jak się oka­zu­je je­stem czło­wie­kiem prze­sąd­nym, a jesz­cze ..................... go­dzi­ny temu wy­da­wa­ło mi się, że nie.

dr KS– Tak, bar­dzo czę­sto tak bywa, ha­ha­ha! Je­śli in­te­re­su­ją Pana i Pań­stwa prze­są­dy, to wła­śnie wy­da­ję książ­kę na ten te­mat.

Red.– To ży­czę, żeby oka­za­ła się be­st­sel­le­rem!

dr KS – Nie dzię­ku­ję! A na do­da­tek ....................... w nie­ma­lo­wa­ne drew­no.

Red. – I to wręcz ide­al­ne za­koń­cze­nie na­szej roz­mo­wy. Bar­dzo dzię­ku­ję i cze­ka­my na książ­kę.

b) Po­rów­naj uzu­peł­nio­ny tekst z jego tran­skryp­cją i po­praw błęd­nie za­pi­sa­ne wy­ra­zy.

c) Ułóż zda­nia nie­zwią­za­ne z prze­są­da­mi, uży­wa­jąc nowo po­zna­nych lub nie­zbyt do­brze zna­nych wy­ra­zów i zwro­tów.

Ćwi­cze­nie 49.6

Na pod­sta­wie wy­po­wie­dzi scha­rak­te­ry­zuj

a) re­dak­to­ra,

b) eks­per­ta.

| Ćwi­cze­nie mo­żesz wy­ko­nać pi­sem­nie lub ust­nie. |

50. Prze­gląd Ty­go­dnia

Po­słu­chaj au­dy­cji, a na­stęp­nie wy­ko­naj ćwi­cze­nia.

Ćwi­cze­nie 50.1

Przy­po­rząd­kuj wy­da­rze­nia, o któ­rych mowa, do kon­kret­nych dni.

1. Po­nie­dzia­łek: ........................................................................................

2. Wto­rek: ........................................................................................

3. Śro­da: ........................................................................................

4. Czwar­tek: ........................................................................................

5. Pią­tek: ........................................................................................

6. So­bo­ta: ........................................................................................

7. Nie­dzie­la: ........................................................................................

Ćwi­cze­nie 50.2

Do­kończ po­da­ne zda­nia zgod­nie z in­for­ma­cja­mi po­da­ny­mi w na­gra­niu.

1. Au­dy­cja Prze­gląd Ty­go­dnia........................................................................................

2. Pro­fe­sor Anna Ja­nik jest z za­wo­du ................................................................, dla­te­go ........................................................................................

3. Zda­niem pro­fe­sor Ja­nik wpro­wa­dze­nie obo­wiąz­ku szkol­ne­go dla 6-lat­ków wy­ni­ka z ........................................................................................

4. Ce­lem rzą­du re­ali­zu­ją­ce­go re­for­mę edu­ka­cji było ................................................................................................................................................................................

5. Za­le­tą wcze­śniej­sze­go pój­ścia dzie­ci do szko­ły jest .............................................................................., na­to­miast wadą........................................................................................

6. Kon­flik­ty na świe­cie są wy­wo­ła­ne ........................................................................................

7. Sy­tu­acja w Afry­ce ........................................................................................

8. Dla pie­nię­dzy ........................................................................................

9. Mi­sje hu­ma­ni­tar­ne ........................................................................................

10. Tu­ry­ści przy­spa­rza­ją pro­ble­mów ........................................................................................

11. Fi­nan­so­wa­nie ak­cji ra­tow­ni­czych ........................................................................................

12. Ludz­kie wady ........................................................................................

13. Na fe­sti­wa­lu fil­mo­wym suk­ces ........................................................................................

14. Psy ze schro­ni­ska nie­jed­no­krot­nie ........................................................................................

15. W ak­cjach cha­ry­ta­tyw­nych udział ........................................................................................

Ćwi­cze­nie 50.3

Scha­rak­te­ry­zuj go­ści na pod­sta­wie po­glą­dów wy­ra­żo­nych w pro­gra­mie.

| Ćwi­cze­nie mo­żesz wy­ko­nać pi­sem­nie lub ust­nie. |

1. Bog­dan No­wic­ki:.................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2. Anna Ja­nik:..........................................................................................................................................................................................................................................................

Ćwi­cze­nie 50.4

a) Uzu­peł­nij w tek­ście bra­ku­ją­ce wy­ra­zy.

Red –Dzień do­bry! Wi­ta­my w au­dy­cji Prze­gląd Ty­go­dnia. Jak zwy­kle wy­da­rze­nia będą .......................... zna­ny dzien­ni­karz Bog­dan No­wic­ki i pro­fe­sor Anna Ja­nik. Dzień do­bry Pań­stwu!

AJ – Dzień do­bry! Jak ten ty­dzień szyb­ko mi­nął!

BN –Ale za to mo­że­my zno­wu spo­tkać się z Pań­stwem i po­roz­ma­wiać o ............................ wy­da­rze­niach.

Red –Któ­re z wy­da­rzeń uzna­ją Pań­stwo za wy­jąt­ko­wo waż­ne w ............................ ty­go­dniu?

AJ –To oczy­wi­ście za­le­ży, z ja­kiej per­spek­ty­wy. Czy my­śli­my o wy­da­rze­niach po­li­tycz­nych, czy kul­tu­ral­nych, czy mię­dzy­na­ro­do­wo, czy lo­kal­nie.

Red – A dla Pani?

AJ –Jako dla so­cjo­lo­ga wy­jąt­ko­wo waż­ne wy­da­je mi się wpro­wa­dze­nie zmian w sys­te­mie edu­ka­cji. Ten wpro­wa­dzo­ny we wto­rek pro­gram, za­rów­no ............................... po­cząt­ku roz­po­czę­cia na­uki na wiek 6 lat, jak i zmia­na licz­by lat na­uki w szko­le śred­niej ............................. wpły­nie na wie­le spraw.

Red – Na przy­kład?

AJ –Cały ten sys­tem ma ............. celu skró­ce­nie na­uki szkol­nej i szyb­sze wy­pusz­cza­nie na ry­nek pra­cow­ni­ków, któ­rzy będą mo­gli ............................. bu­dżet.

BN – Ja ............... jesz­cze do­dał kwe­stie przed­szko­li. Sze­ścio­lat­ki idą­ce wcze­śniej do szko­ły, to wię­cej miejsc w przed­szko­lach dla in­nych dzie­ci.

AJ – No tak, ale mniej miejsc w szko­łach! Jak po­ra­dzą so­bie szko­ły z taką licz­bą .....................................?

Red – No i jesz­cze ro­dzi­ce, któ­rzy pro­te­stu­ją, że dzie­ciom za­bie­ra się dzie­ciń­stwo i że nie wszyst­kie .............................. są go­to­we do obo­wiąz­ku szkol­ne­go.

AJ – Ta­kie są skut­ki de­cy­zji bez ......................... spo­łecz­nych... Wi­dzę to też w szko­le mo­jej wnucz­ki.

Red – Zo­ba­czy­my, jak się to roz­wi­nie. Tym­cza­sem przyj­rzyj­my się też in­nym wy­da­rze­niom.

BN – Ja bym zwró­cił uwa­gę na na­ra­sta­ją­ce od ja­kie­goś cza­su kon­flik­ty na świe­cie. Może to nas bez­po­śred­nio nie ......................, ale to za­wsze efekt dłu­go­ter­mi­no­wy. Po­nie­dział­ko­wa wy­po­wiedź pre­zy­den­ta USA tyl­ko ....................... sy­tu­ację. We wto­rek naj­pierw za­re­ago­wa­ły Chi­ny, a dzień po­tem Ro­sja. To do ni­cze­go do­bre­go nie pro­wa­dzi. Do tego ma­ni­fe­sta­cje pra­wie we wszyst­kich kra­jach zwią­za­nych w róż­ny spo­sób z tymi mo­car­stwa­mi. Czwar­tek Mek­syk, pią­tek Ukra­ina i Azja Po­łu­dnio­wo-Wschod­nia, zwłasz­cza Taj­wan. Z jed­nej stro­ny USA, Ro­sja i Chi­ny ....................... mu­sku­ły i po­ka­zu­ją prze­ciw­ni­kom, kto tu jest waż­niej­szy i sil­niej­szy, a z dru­giej na ....................... mię­dzy­na­ro­do­wej uda­ją nie­win­ne ja­gniąt­ka. I do tego, jak mó­wi­łem, chwy­ta­ją się róż­nych środ­ków dla za­ma­ni­fe­sto­wa­nia swo­jej do­mi­na­cji w .................................... kra­jach.

AJ – I w Afry­ce. Afry­ka to dzi­siaj też pole ........................ o wpły­wy.

Red – I o pie­nią­dze.

AJ – Je­śli nie wie­my, o co cho­dzi, to za­wsze o pie­nią­dze. Słab­szych wy­ko­rzy­stu­je się na róż­ne spo­so­by. A te­raz na do­da­tek ................. dała moż­li­wość zwięk­sze­nia eks­por­tu.

BN – Stąd ta czwart­ko­wa umo­wa o eks­po­rcie żyw­no­ści do Afry­ki Środ­ko­wej. Wi­dać, że je­śli cho­dzi o pie­nią­dze, to USA i Ro­sja po­tra­fią się do­ga­dać. Cza­sem mam wra­że­nie, że te ich kon­flik­ty to tyl­ko .............................. .

AJ – Ja jesz­cze pod­kre­ślę, że w tej sy­tu­acji zin­ten­sy­fi­ko­wa­ła się dzia­łal­ność ...................... hu­ma­ni­tar­nych. Tak­że z na­sze­go kra­ju w ubie­głym ty­go­dniu po­le­cia­ły aż dwa trans­por­ty. We wto­rek z żyw­no­ścią, a w śro­dę z le­ka­mi i po­mo­cą me­dycz­ną.

Red – Sko­ro je­ste­śmy ............. me­dy­cy­nie, to co są­dzą Pań­stwo o ak­cji w gó­rach w ubie­głą so­bo­tę?

BN – Wie Pan, cza­sem brak mi słów. Lu­dzie wy­cho­dzą w góry bez przy­go­to­wa­nia, nie zwra­ca­ją uwa­gi na cha­rak­ter gór, zmien­ność po­go­dy, moż­li­wość po­ja­wie­nia się ...................... tak­że wte­dy, gdy na ni­zi­nach cie­pło i sło­necz­nie. I na do­da­tek ni­ko­go nie in­for­mu­ją o swo­jej wy­ciecz­ce.

AJ – A już od daw­na mówi się o tym, że no­cu­ją­cy w schro­ni­skach i ho­te­lach gór­skich mu­szą mieć obo­wią­zek po­da­wa­nia w .............................. cza­su i celu wy­pra­wy. I kon­sul­to­wa­nia wa­run­ków at­mos­fe­rycz­nych.

Red – No tak, ale co z tymi, jak to mał­żeń­stwo, któ­re wy­szło w so­bo­tę, któ­rzy no­cu­ją na pry­wat­nych ..............................? Jak nad nimi za­pa­no­wać?

BN – Nie da się. Choć­by wpro­wa­dził mi­lion za­ka­zów i na­ka­zów, to głu­po­ta ludz­ka jest więk­sza. W su­mie my­ślę, że je­śli ktoś chce zgi­nąć, to wy­cho­dzi ............. wła­sną od­po­wie­dzial­ność i już.

AJ – Ale po­tem jest ak­cja ra­tow­ni­cza i nie­od­po­wie­dzial­ni ry­zy­ku­ją też ....................... ra­tow­ni­ków, nie tyl­ko wła­sne. Tak jak ostat­nio.

Red – No tak, tu­ry­stów uda­ło się bez­piecz­nie spro­wa­dzić, ale zgi­nął je­den z ra­tow­ni­ków. Trwa ........................ na po­moc jego ro­dzi­nie. Na stro­nie na­szej au­dy­cji znaj­dą Pań­stwo nu­mer kon­ta.

BN – Coś się we mnie ............., kie­dy my­ślę, że to na­sze wspól­ne pie­nią­dze, któ­re mo­gły­by pójść na lep­szy cel. Może gdy­by ................ ta­kie ak­cje mu­sie­li za nie za­pła­cić z wła­snej kie­sze­ni, to by­li­by ostroż­niej­si.

AJ – Ja nie je­stem taką opty­mist­ką...

Red – Ko­lej­ny pro­blem bez do­bre­go wyj­ścia.

AJ – I ko­lej­ny wy­wo­ła­ny ludz­ki­mi wa­da­mi. Bo ludz­ka głu­po­ta i .......................... są nie­zmie­rzo­ne.

Red – A czy zna­leź­li Pań­stwo w ubie­głym ty­go­dniu ja­kiś po­zy­tyw­ny ak­cent? Spró­buj­my w tym ......................... złych in­for­ma­cji zna­leźć ja­kąś do­brą.

AJ – Ja wy­mie­nię suk­ces Lu­cja­na Za­rem­by na fe­sti­wa­lu fil­mo­wym w We­ne­cji. Na­gro­da, któ­rą otrzy­mał w pią­tek, dla naj­lep­sze­go fil­mu i ............. re­ży­se­rię to jed­no, ale o wie­le waż­niej­sze jest przy­ję­cie fil­mu przez pu­blicz­ność. Ja za­wsze mam na­dzie­ję, że sztu­ka po­tra­fi .......................... ludz­kie ser­ca i po­ka­że też ja­sną stro­nę czło­wie­ka.

BN – Tak, ten film o tra­ge­dii ro­dzin­nej jest na­praw­dę ................... .

Red – A jaki Pan, Pa­nie Bog­da­nie, .................. po­zy­tyw­ny przy­kład z ubie­głe­go ty­go­dnia?

BN – Ja zwró­cę uwa­gę na or­ga­ni­zo­wa­ną przez na­szą re­dak­cję week­en­do­wą ak­cję ad­op­cji psów ze schro­ni­ska. Uda­ło się zna­leźć dom dla pięt­na­stu czwo­ro­no­gów.

AJ – Miej­my na­dzie­ję, że to nie tyl­ko ................. ser­ca i dzia­ła­nie pod wpły­wem za­an­ga­żo­wa­nych w ak­cję zna­nych ak­to­rów i że część psów tam za ja­kiś czas nie wró­ci.

Red – Ależ Pani jest pe­sy­mist­ką!

AJ – Po pro­stu re­alist­ką. Ale za­wsze trze­ba mieć na­dzie­ję.

Red – I tym opty­mi­stycz­nym ................... koń­czy­my dzi­siej­szą au­dy­cję. Bar­dzo dzię­ku­ję na­szym go­ściom za dys­ku­sję i Pań­stwu za uwa­gę. Do usły­sze­nia za ty­dzień!

b) Po­rów­naj uzu­peł­nio­ny tekst z jego tran­skryp­cją i po­praw błęd­nie za­pi­sa­ne wy­ra­zy.

c) Ułóż zda­nia z nowo po­zna­ny­mi wy­ra­za­mi, zwro­ta­mi i wy­ra­że­nia­mi.

Ćwi­cze­nie 50.5

Wy­bierz je­den z pro­ble­mów omó­wio­nych przez eks­per­tów, a na­stęp­nie

a) po­daj opi­nie oboj­ga go­ści pro­gra­mu na jego te­mat.

b) wy­raź wła­sne zda­nie, od­no­sząc się do ich opi­nii.