Uparty chłopiec - Janusz Korczak - ebook

Uparty chłopiec ebook

Janusz Korczak

0,0

Opis

Uparty chłopiec” to utwór Janusza Korczaka, polsko-żydowskiego lekarza, pedagoga, pisarza i publicysty, który był prekursorem działań na rzecz praw dziecka.

Jest to opowieść biograficzna o życiu i dokonaniach Ludwika Pasteura. Korczak zauważył, że literatura proponuje dzieciom i młodzieży wzorce awanturnicze, propaguje postać bohatera, który zwycięża lub ginie na polu bitwy. Tymczasem wytrwała, ciężka praca naukowca w zaciszu gabinetu jest równie istotna i godna naśladowania. Postać Ludwika Pasteura i jego naukowe odkrycia idealnie się nadawały do tego celu. Skromnie urodzony, nieprzejawiający w dzieciństwie cech geniuszu, ciężką pracą, niezłomnością, niezwykłym uporem zrealizował własne marzenia i dokonał przełomu w nauce.

 

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 86

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




Janusz Korczak

Wydawnictwo Avia Artis

2021

ISBN: 978-83-8226-466-1
Ta książka elektroniczna została przygotowana dzięki StreetLib Write (https://writeapp.io).

I

To nie bajka. To jest prawda.

 To nie bajka. To jest prawda o upartym chłopaku.

 Zaczynam tak.  Był ubogi dom.  Małe miasto i mały, ubogi domek.  Tu urodził się Ludwik.  Matka jego była córką ogrodnika.

 Ludwik bawi się z chłopakami, a matka woła go do domu.  Ludwik czyta, pisze, rysuje. Chodzi do szkoły.  Bawi się, czyta, pisze, rysuje i chodzi do szkoły. Jest taki, jak każdy chłopiec. Jest taki, jak każdy; ale będzie wielki.  Nie duży, nie wysoki, ale wielki uczony.Sławny uczony.  Będą pisali o nim w gazetach. Będą pisali o nim książki.  Będą mówili:  — Oto mały dom Pasteura. Tu urodził się. Oto jego miasto. Oto szkoła, gdzie uczył się Ludwik. Oto dom, gdzie żył wielki Ludwik Pasteur. — Rzeka, gdzie kąpał się z kolegami, pływał i łowił ryby.

 Ojciec Ludwika był sierotą. Nazywał się Jan. Na drugie imię było mu Józef. Jan Józef Pasteur był ojcem Ludwika.  Biedny był. Domek jego był mały. I miasto było małe. Ulica wąska i uboga.  Matka Ludwika była córką ogrodnika.  Tak było.

 A teraz w Paryżu wielki dom nazywa się: szpital Ludwika Pasteura. Jest w Paryżu teraz ulica Pasteura. W Paryżu, w stolicy Francji.  To nie bajka, to prawda o upartym chłopaku, który urodził się w ubogim domu małego miasta.

 Jest gruba książka o tem, jak żył Ludwik Pasteur, co robił.  Czytałem tę książkę.  Ma 685 stronic.  Tę książkę drukowali 20 razy, bo jest ciekawa. Ludzie chcą wiedzieć, jak żył wielki uczony, co robił i jak pracował.  Jak żył Ludwik, jak żył jego ojciec, dziadek i pradziadek.  Szkoda, że to książka francuska; ale można ją przetłumaczyć, żeby ją każdy przeczytał.

II

Cesarzem Francji był wtedy Napoleon.

 Wódz Napoleon Bonaparte.  Napoleon prowadził wojny i wygrywał bitwy.

 Były to czasy bardzo niespokojne.  Były to czasy wojenne.  Bili się Francuzi i Niemcy.  Biły się i wojowały Rosja, Włochy, Hiszpania.  Były pożary. Był głód i zarazy.  Biły się narody w górach wysokich i w lasach.

 Wojna.  Jednego kula zabiła, drugiego raniła. Jednego szabla zabiła, drugiego zraniła tylko.  Wojsko ma doktorów, oni leczą żołnierzy.  Kto ma ranę, idzie do szpitala, i doktór go wyleczy.  Ale wtedy było inaczej. Ranny w rękę umierał. Ranny w nogę umierał. Nawet mała rana bywała wtedy śmiertelna.

 Dopiero Ludwik Pasteur nauczy doktorów, jak opatrywać rany. Dopiero Ludwik nauczył tak leczyć ludzi, żeby nie umierali od małych ran.  Wtedy nie było jeszcze Ludwika, bo jeszcze się nie urodził. On będzie dopiero.  A jego ojciec, Jan Józef, jest młodym żołnierzem armii Napoleona. Młody Jean Joseph.  Walecznym żołnierzem był ojciec Ludwika. A trudna była jego służba wojenna.  Dwa lata walczył w górach Hiszpanii. Tam wrogiem Francji był dzielny Espoz y Mina.  Dwa lata walczył ojciec Ludwika i został kapralem.  Batalion jego wraca do Francji. Formują dywizję Lavala.  Bitwa: 8000 Francuzów, 40000 wrogów. Jan Pasteur zostaje sierżantem. Dostaje Krzyż Legii Honorowej.  Druga bitwa. Na dywizję Lavala uderza 50000 wojsk różnych narodów. Było 8000 Francuzów, zostało tylko 276 żołnierzy i 8 oficerów.

2 7 6 + 8 2 8 4 8 0 0 0 - 2 8 4 7 7 1 6

 Tylu zabili: 7716.  Takie to były bitwy. Taki był rok. Takie były czasy.

 Po wojnach trudne przychodzą lata. Trudno o pracę, trudno zarobić, trudno o chleb i o dach nad głową.  Kręcił się ojciec Ludwika tu i tam, szukał tu i tam. Próbował tak i tak. Nie będę pisał, jak nazywały się te różne miasta francuskie; bo inaczej pisze się i inaczej czyta. Inna jest francuska mowa, inne francuskie słowa, inna gramatyka.  W miasteczku Salins (Salę) został Jan Pasteur garbarzem, tu ożenił się z Janiną Stefanią Roqui (Roki).

III

Urodziła się biednemu garbarzowi córka. Żyła cztery miesiące i umarła.

 Potem Jan Pasteur i żona jego nie mieli dzieci. Cztery lata nie mieli dzieci.  Potem urodził im się syn Ludwik. Ten syn miał być sławny.

 Była zima. Był miesiąc grudzień.  W ubogim pokoju ciemnego domu garbarza przyszedł na świat mały Ludwik Pasteur.  Zapisali w metryce:  „Dnia 27 grudnia 1822 roku urodziło się dziecię płci męskiej; dano mu imię Ludwik“.  Tak zapisano w urzędowym papierze.

 Urodził się mały chłopiec, a ojciec nie wie, że dziecko będzie uczone, i matka nie wie, że to będzie wielki i sławny uczony, który powie światu całemu nowe prawdy, jakich nikt przed nim nie znał.  Urodził się mały Francuz, któremu kłaniać się będą królowie.  Rośnie Ludwik. Już mówi, już chodzi. Już czyta. Już bawi się z chłopakami i kąpie się w rzece.  Ma dobrego kolegę — Julka.  Jest powolny, cierpliwy. Słucha uważnie, bo chce dobrze rozumieć.  Gdy nie rozumie, pyta się i prosi, żeby mu wytłomaczyć.  Uparty jest. Jeżeli mu się nie uda, robi to samo drugi raz i trzeci i czwarty raz i piąty. Nie chwali się, że już wie, może i umie.

 Dobry jest. Rozgniewał się, kiedy chłopcy zabili skowronka.

 Lubi rysować i malować. Stara się, dużo razy poprawia.  Mówią ludzie: — Będzie malarzem.  Zrobił Ludwik obraz matki, jak idzie na targ. Taki obraz nazywa się portret.  Gdy mu się podoba jakiś człowiek, bierze ołówek i farby, — rysuje, maluje. Gdy kogoś lubi, chce mieć jego portret.  Teraz ludzie fotografują, ale to było dawno, kiedy nie znano fotografii.  Ojciec jego też lubił rysować.  Takie są portrety, które malował Ludwik: Sąsiad, bednarz, staruszek Gaidot (po polsku mówi się Gedo).  Cała rodzina Roch (Rosz): pan Roch, jego syn i dwie córki: Zofia i Lidia.  Młoda pani w białej sukni. Portret zakonnicy staruszki. Obraz dziecka.  Mówili ludzie: — Będzie malarzem.  Bo pan rejent prosił go o portret, i nawet pan burmistrz.  Nauczycielem rysunków w jego szkole był pan Pointurier (Puętirie).

IV

Dobrym kolegą Ludwika był Julek.  Kolega pomaga. Poradzi dobrze, nauczy; można z nim rozmawiać wesoło i poważnie.  Trudno wybrać dobrego kolegę, bo i on szuka i długo wybiera.  Chce być sam, jeżeli nie natrafił na takiego, który mu się podoba.  Sam może się bawić, czytać, rysować, — rodzicom pomagać, albo bawić się w domu z bratem i siostrą.  Ludwik ma dwie siostry, nie ma brata.

 Ważne to, bardzo ważne, jakich ma chłopiec kolegów, i ważne, jakich ma ojciec kolegów.  Ktoś powie: życzliwy sąsiad. Ktoś inny powie: miły gość. Jeszcze inny: przyjaciel. Albo: znajomy, dobry znajomy. Albo: towarzysz młodych lat, towarzysz lat dziecinnych.

 Trzech takich dobrych znajomych miał ojciec Ludwika. Przychodzili często do ubogiego domu garbarza.  Pierwszym był pan Dumont (mówi się Dimą), dawny lekarz wojskowy.  Przychodził pogwarzyć o Napoleonie. Rozmawiają o wojnie, o bitwach, o krajach, w których byli.  A młody Ludwik słucha i rysuje.  Mówi doktór o ranach, które nie goją się. Co robić? Mała rana, a człowiek umiera.  Chce doktór wyleczyć chorego, ale nie może.  Są uczone książki, ale i w nich nie znajdzie się rada.  Tak mówi lekarz. Tak żali się.  Ludwik rysuje i słucha uważnie.  Drugim znajomym ojca był pan Mairet (Mere). Ten lubił czytać, zawsze miał książkę w kieszeni.  Opowiada o Francji, o całej wielkiej Francji, o bohaterstwie małego kawałka ziemi francuskiej, gdzie urodził się i on i ojciec Ludwika i Ludwik Pasteur.  — My jesteśmy zawsze gotowi, zawsze wierni. Kiedy trzeba, to walczymy szablą, kiedy trzeba — to pracą.  Mały jest ten zakątek ziemi francuskiej, ale szanowany.  Ludwik słucha i rysuje.  Ojciec słucha, sam czasem coś powie, chociaż nie lubi dużo mówić.

 Trzecim dobrym znajomym ojca był pan Romanet (czyta się Romane).  Ten był najważniejszy.  Pan Romanet powiedział pierwszy, że młody Ludwik powinien się uczyć.  On pierwszy powiedział:  — Wiem, że twój Ludwik nie łatwo uczy się w szkole. Są tacy, którzy lepiej się uczą. Ale Ludwik jest uparty w pracy. On dogoni, przegoni kolegów. Jest cierpliwy, chce umieć i wiedzieć. Trzeba go uczyć, bo szkoda chłopaka.  Pan Romanet wiedział. Mówi się: przewidział. Pan Romanet zgadł.

V

Ważne jest to, jakiego kolegę ma chłopiec, ważne jest jakiego nauczyciela ma w szkole.  Nauczycielem Ludwika w szkole był pan Renaud (mówi się Reno).  Ludwik jest teraz uczniem, a potem będzie sławnym uczonym. Będzie to dla szkoły radość i duma i sława. Dla ojca, dla szkoły, dla miasta, dla nauczyciela.  Tak sobie uczył się Ludwik. Nie źle i nie dobrze.  Z historii i z geografii miał dostateczne.

 Inne to były czasy. Inna była nauka. Książek było mało.  Nie było książek z obrazkami. Trudno było się uczyć. Trudno było pamiętać, bardzo trudno zrozumieć. Nauczyciel mało wykładał. Kazał czytać i pisać, a starszy chłopiec pilnował. Taki chłopak nazywał się „monitor“.  W bogatych szkołach było lepiej, ale Ludwik chodził do ubogiej szkoły powszechnej.

 Nie poznał pan Renaud jakiego ma ucznia w klasie, bo Ludwik był cichy i mało mówił.  Potem uczył go inny nauczyciel, pan Darlay (Darlej). Ten gniewał się nawet, gdy Ludwik pytał, bo dobrze nie rozumiał.  Trzeba umieć to, co jest wydrukowane. Poco się pytać? Trzeba pamiętać, że jest tak i tak. Nie zawracać głowy.  Za to pan Daunas (Dona) pokazał Ludwikowi, jak należy uczyć. I tak będzie uczył Ludwik, kiedy już sam zostanie profesorem.

 A pan Romanet uważnie patrzył jak Ludwik siedzi w ławce, jak słucha; rozmawia z nim w szkole i w domu, słucha, o co uczeń się pyta.  Cierpliwy uczeń, cierpliwy nauczyciel.  Dobrze poznał pan Romanet Ludwika Pasteura.

 Teraz różne miasta mają dobre szkoły. Ale to było dawno. Było to po wielkiej wojnie, kiedy nie można było myśleć o nauce, rodzice pilnowali wtedy, żeby im dziecka nie zabili, żeby nie było głodne. Kto miał czas myśleć o szkole?  Miała Francja różne inne miasta, ale pan Romanet radził i prosił ojca Ludwika:  — Posłać chłopca do stolicy. Niech uczy się w Paryżu.

 Nie udało się. Źle poradził pan Romanet. Ojciec lepiej znał syna.  Ale Ludwik pokochał nauczyciela, będzie później posyłał mu książki, które napisze, i w długich listach będzie opowiadał, co robi w Paryżu, co robią inni sławni uczeni.  A pan Romanet powie uczniom w szkole: „Wielki Ludwik Pasteur jest moim uczniem i przyjacielem“.

VI

Ojciec lepiej znał syna.  Mówił:  — Paryż za daleko.  Bo nie było jeszcze wtedy samochodów. Nawet we Francji nie było. Do Paryża trzeba było jechać dwa dni i dwie noce. Konie woziły ludzi. Nazywało się to — poczta.  Mówił ojciec, że daleko, a Ludwik kocha rodziców, dom i miasto. A tam w Paryżu będzie sam.  Ale jedzie Julek. Julek to przyjaciel Ludwika. Pojadą razem.

 Mówił ojciec:  — Trudno mu tam będzie. Niespokojne są duże miasta. Inaczej żyją tam ludzie. Co będzie, jeżeli syn zachoruje?  A pan Romanet:  — Ludwik nie zachoruje. Będzie zdrów. Ma tam szkołę nasz ziomek, dobry pan Barbet. Zaopiekuje się chłopcem.

 Jeszcze bronił się ojciec. Mówił: