Sklep Online Krok po Kroku - Ola Gosciniak - Ola Gościniak - ebook

Sklep Online Krok po Kroku - Ola Gosciniak ebook

Gościniak Ola

0,0

Opis

Z e-bookiem Sklep Online Krok po Kroku zaplanujesz własny sklep internetowy i dzięki temu zaczniesz zarabiać w sieci! 

Ten e-book jest idealny dla Ciebie, jeśli:

- widzisz potencjał w zarabianiu online,

- chcesz zarabiać online, ale nie masz pomysłu,

- nie wiesz w ogóle od czego zacząć.

 

W tym e-booku znajdziesz:

150 stron – wartościowej wiedzy w postaci e-booka w PDF-ie,

21 rozdziałów – o tworzeniu sklepu online,

notatki wizualne do usystematyzowania wiedzy.

 

KORZYŚCI Z E-BOOKA

Stwórz świetnie działający sklep samodzielnie!

Zaplanuj sklep internetowy z e-bookiem Sklep Online krok po kroku i zacznij zarabiać na własnych zasadach.

NIEZALEŻNOŚĆ

Twój sklep — Twoje zasady. Koniec z technicznymi ograniczeniami, abonamentami i ciągłymi zmianami cen.

NISKIE KOSZTY

Generuj dochody i płać tylko za to, co realnie jest Ci potrzebne do prowadzenia sklepu internetowego.

STRATEGIA

Stwórz plan rozwoju swojego sklepu. Zaplanuj strategię produktów, dopracuj koncepcję i zadbaj o promocję.

SPÓJNOŚĆ

Strona WWW połączona z platformą sprzedażową, z Twoim stylem i charakterem. Wszystko w jednym miejscu!

 

DLACZEGO NAPISAŁAM E-BOOKA?

Tu Ola Gościniak!

Nie zliczę, ile razy zostałam zapytana o to, jak stworzyć i prowadzić sklep internetowy. Nie tylko, jak go wyklikać. Ale przede wszystkim, co zrobić, żeby produkty były atrakcyjne dla grupy docelowej, jak poszerzać ofertę oraz dopracować go pod kątem wizualnym. Stąd powstał e-book Sklep Online krok po kroku, który jest doskonałym uzupełnieniem kursu SPRZEDAM, który jest dostępny w Interaktywnej Akademii.

Przeszkoliłam już ponad 50 000 osób w zakresie tworzenia i promocji własnej strony WWW. Jestem pomysłodawczynią marki Jestem Interaktywna, blogerką, autorką książek m.in. bestsellerowej Bądź Online oraz e-booków i kursów online, mentorką, przedsiębiorczynią z ponad 10 letnim stażem, wykładowczynią akademicką.

 

Co znajdziesz w e-booku Sklep Online?

Opracujesz koncepcję swojego sklepu, zaplanujesz go od strony technicznej oraz zadbasz o ofertę i promocję swoich produktów.

 

ĆWICZENIA

Dzięki ćwiczeniom opracujesz gotowy plan i stworzysz koncepcję swojego sklepu online. Krok po kroku.

 

PRAWO

Poznaj swój sklep od strony prawnej i zapewnij swoim klientom najwyższą opiekę i ochronę.

 

CASE STUDY

Inspiruj się innymi. Dowiedz się, jak stworzyć produkt skierowany do swojej grupy docelowej. Poznaj Case Study Jestem Interaktywna.

 

NOTATKI WIZUALNE

Nie strać tego, co najważniejsze w tym e-booku. Przejrzyj notatki, które pobudzą Twoją pamięć i kreatywność.

 

NARZĘDZIA

Odkryj metody na w pełną automatyzację sklepu online. Dowiedz się, jak niskokosztowo testować nowe rozwiązania.

 

PORADY

Zaplanuj dobrą strategię sprzedaży i zgarnij gotowe hacki, które od razu wdrożysz w swoim sklepie online.

 

CO ZNAJDZIESZ W ŚRODKU E-BOOKA?

Poznaj tematy rozdziałów e-booka Sklep Online Krok po Kroku, które pomogą Ci dopracować stronę WWW.

 

1. PLAN

Koncepcja sklepu online na start jest najważniejsza. Stwórz z pierwszym modułem e-booka Sklep online krok po kroku solidne fundamenty pod swój sklep online!

Dlaczego sklep?

Grupa docelowa

Nazwa sklepu

Twoja praca w sklepie

Etapy sklepu online

Najczęstsze błędy

Koszty oraz zyski

2. PLATFORMA SPRZEDAŻOWA

Stwórz plan i koncepcję platformy sprzedażowej dla swojego sklepu internetowego! Dzięki temu będzie prosta, intuicyjna oraz lepiej dopasowana dla klientów, co będzie skutkowało lepszą sprzedażą.

Koncepcja sklepu

Funkcje sklepu

Wdrożenia prawne

Sposoby sprzedaży

Testy pomysłów

Narzędzia do pracy

Case study – Interaktywna

3. PRODUKTY

Zaplanuj strategię swoich produktów w sklepie i zadbaj o ich promocję i sprzedaż! Zwiększ swoje zarobki dobrze dostosowanymi produktami do klientów!

Produkty w sklepie

Produkty wirtualne

Praca nad e-bookiem

Kursy online

Produkty fizyczne

Promocja sklepu

Platforma sprzedażowa – checklista

 

21ROZDZIAŁÓW

150 STRON E-BOOKA

3 NOTATKI WIZUALNE

 

Co mówią czytelniczki e-booka?

Sprawdź recenzje osób, które miały już w ręce e-booka Sklep Online Krok po Kroku.

 

Od czego zacząć sklep online? Jak go wypromować? Co w nim sprzedawać? Czy produkty online naprawdę się opłacają? Na te wszystkie pytania odpowiada najnowszy eBook Sklep Online Krok po Kroku Oli i świetnie układa wszystkie aspekty stworzenia sklepu online w spójną całość. Pokazuje krok po kroku na czym się skupić i na co zwrócić uwagę. Nieoceniony poradnik dla osób które chcą zacząć a nie wiedza jak!

Marta Krasnodębska, Hakerki Sukcesu

 

Czytając odpowiadam na pytania, których sama bym sobie nie zadała. To porządkuje myśli, i ułatwia ustawienie najważniejszych punktów na drodze do własnego sklepu. Mam pewność, że niczego nie przeoczę. A niby kształt sklepu majaczył mi w głowie! Czego nie powinno zabraknąć przy projektowaniu sklepu online? – planu! Sklep z takimi ćwiczeniami i gotowymi hackami do wdrożenia spełni śmiałe wyobrażenia, a nawet je przekroczy!

 

Inka Klonowa, craftowaklonowa.pl

 

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 117

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.

Popularność




sklep

Online

kRok Po kRoku

Zaplanuj własny sklep internetowy i zacznij zarabiać w sieci!

Tytuł: Sklep online krok po kroku

Zaplanuj własny sklep internetowy i zacznij zarabiać w sieci!

Copyright: © Ola Gościniak Jestem Interaktywna, 2019

Współautorka: Martyna Chmielewska

Grafika: Ola Gościniak

Skład: Ola Gościniak

Redakcja i korekta: Ewa Popielarz

Fotografie: Agnieszka Werecha-Osińska

ISBN: 978-83-947640-4-3

Poznań 2019

Wydanie pierwsze

Dystrybutor: Jestem Interaktywna

1 wstęP

Wstęp 5

2 Plan

Dlaczego sklep? 9 Grupa docelowa 18

Nazwa sklepu 21

Twoja praca w sklepie 29

Etapy sklepu online 34

Najczęstsze błędy 40

Koszty oraz zyski 45

3 platfoRma sPRzedażowa

Koncepcja sklepu 54

Funkcje sklepu 62 Wdrożenia prawne 72

Sposoby sprzedaży 78

Testy pomysłów 81

Narzędzia do pracy 86

Case study – Interaktywna 95

4 pRoDuKTY

Produkty w sklepie 100

Produkty wirtualne 103

Praca nad e-bookiem 105

Kursy online 111

Produkty fizyczne 117

Promocja sklepu 122

Platforma sprzedażowa 143

5 zAKoŃCZENIE

Zakończenie 148

hej! tu ola

gościniak!

Prowadzę blog Jestem Interaktywna. ►www.olag.pl

Stworzyłam też grupę Jesteśmy Interaktywne, w której około 10 000 osób wspiera się wzajemnie przy tworzeniu idealnych miejsc w sieci.

►www.olag.pl/grupa-fb

Blog zaczęłam pisać końcem 2015 roku, a rok później blogowanie stało się moim głównym źródłem dochodu.

Jak to osiągnęłam?

Przy moim blogu w 2016 roku powstał sklep internetowy, w którym najpierw dostępne były wyłącznie e-booki i kursy online, czyli produkty elektroniczne. W 2018 roku w sierpniu do sklepu dołączył pierwszy produkt fizyczny – moja książka Bądź online. ►www.badzonline.pl

Od tamtego czasu w sklepie pojawiają się różne produkty fizyczne i gadżety, dzięki czemu asortyment jest bardziej urozmaicony, a na moje konto trafiają comiesięczne wpływy ze sprzedaży.

Już wiele lat przed założeniem bloga pracowałam jako freelancer i tworzyłam strony WWW oraz sklepy internetowe. Później zaczęłam uczyć, jak tworzyć samodzielnie swoje miejsca w sieci, jednak dopiero teraz mam dla Was więcej materiałów odnośnie do sklepów online.

Dlaczego? W międzyczasie sprawdziłam wszystko na własnej skórze i mogę się podzielić swoim doświadczeniem. To dzięki tworzeniu swoich produktów i zarządzaniu od 2016 roku Interaktywnym sklepem czuję, że mam świetne zaplecze i know-how, którym mogę się z Wami podzielić, aby pomóc Wam w zarabianiu online.

W tej chwili sklep Jestem Interaktywna jest mocno zautomatyzowany, dzięki czemu wiele rzeczy to tak zwany samograj.

Przykład? Jeśli zamówisz książkę Bądź online, ja nie usiądę zaraz do biurka i nie będę zawijać jej w sreberka, a potem iść na pocztę i wysyłać. Wygląda to inaczej – te czynności zleciłam zewnętrznemu magazynowi. W przypadku produktów elektronicznych z kolei sklep automatycznie oznacza zamówienia jako zrealizowane po opłaceniu, wystawia fakturę i przyznaje dostęp do materiałów. Wygodne? No raczej!

Dzięki temu podejściu mogę poświęcać więcej czasu na rozwijanie biznesu i tworzenie kolejnych świetnych materiałów. Takie delegowanie i automatyzacja oszczędzają dużo ważnego w biznesie czasu.

Na potrzeby tego e-booka przeprowadziłam eksperyment na Instagramie – rozmawiałam z ponad setką osób o potrzebach dotyczących sklepów internetowych i dzięki temu jeszcze lepiej dopracowałam treści, które czytasz, a także wyzwania oraz kurs online o WooCommerce – wszystkie je uzupełniłam o wartościową wiedzę praktyczną.

W tym e-booku skupimy się głównie na koncepcji Twojego dochodowego miejsca w sieci. Dopracujesz swoje produkty, znajdziesz grupę docelową, poszukasz nazwy sklepu oraz stworzysz koncepcję, dzięki czemu Twój sklep będzie skuteczniejszy, a Ty postawisz go w krótkim czasie i przy małym nakładzie pieniędzy.

Cieszę się, że dołączasz do społeczności Interaktywnych i trzymam kciuki za Twoje działania. Wierzę, że Twój sklep internetowy po lekturze tego e-booka będzie się rozwijał i wzniesiesz go na wyżyny!

Ola Gościniak

Zaplanuj sklep internetowy i zacznij zarabiać w sieci!

To co? Zaczynamy?

No raczej!

moduł 1

PLAN

Dlaczego skleP?

Jeśli zastanawiasz się, czy i dlaczego warto prowadzić sklep internetowy, to mam dla Ciebie na start kilka ciekawostek. Sprzedaż internetowa rośnie z roku na rok i to naprawdę dynamicznie. Badania przeprowadzone przez SW Research w 2018 roku wykazały, że połowa społeczeństwa robi zakupy online raz lub dwa razy w miesiącu. Co więcej, 16% badanych na takie zakupy decyduje się minimum raz w tygodniu.

Osoby młodsze – pomiędzy 18 a 24 rokiem życia – traktują już Internet jako naturalne miejsce na zakupy. Oni robią je w sieci dużo częściej niż reszta społeczeństwa.

Zakupy przez Internet są wygodniejsze i pozwalają na nabycie różnorodnych produktów bez szukania ich w sklepach stacjonarnych i marnowania czasu oraz pieniędzy.

Po wyszukaniu tych informacji zaczęłam się zastanawiać, jak często robię zakupy w Internecie. Okazało się, że jestem na tyle Interaktywna, że jest to większość moich wydatków. Na przykład teraz zajmuję się remontem swojego domu i ostatnio zamawiałam przez Internet nawet kaloryfery. Coś w tym jest!

A Ty ile razy w miesiącu kupujesz przez Internet?

►olag.pl/badania

Dodatkowy dochód

Posiadanie sklepu internetowego może być świetnym sposobem na dodatkowy dochód, rozwój biznesu online czy zrealizowanie pomysłu na siebie. Warto wykorzystać możliwości, które daje biznes online!

Jesteś w czymś specjalistą? Tworzysz piękne rzeczy? Masz dar do wyszukiwania perełek i pragniesz sprzedawać je w Internecie? Sklep online może zapewnić Ci nie tylko dodatkowe pieniądze, ale zamienić się w Twój sposób na życie. Dokładnie tak było w moim przypadku – najpierw blog Jestem Interaktywna był moim hobby, potem pomysłem na dodatkowy zarobek, który opłaci mi koszty działalności, a w tej chwili jest to moje główne źródło dochodu.

Efekty i minimum wysiłku

Sklep online to zautomatyzowane rozwiązanie, które umożliwia Ci skalowanie dochodu. W sieci Twoi klienci mogą kupować, kiedy tylko chcą – 24 godziny na dobę, a Ty nie musisz non stop zajmować się sprzedażą produktów, bo odbywa się to automatycznie.

W chwili, gdy odpoczywasz, jesteś na wakacjach czy zajmujesz się dzieckiem, ktoś właśnie może przeglądać Twoje produkty i dokonać zakupów. Zautomatyzowany sklep oszczędzi Ci nawet zajmowania się kolejnymi fakturami sprzedażowymi czy wysyłaniem do klientów maili potwierdzających zakup.

Myślisz sobie: „No tak, ale gdy sprzedaję produkt fizyczny, muszę go jeszcze zapakować i wysłać kupującemu”. To zajęcie także możesz delegować, wykorzystując dropshipping. To nic innego, jak model logistyczny, który polega na przeniesieniu wysyłki towaru na dostawcę. Wystarczy, że w Twoim sklepie zbierane są zamówienia. Automat przekazuje je dostawcy, który wysyła towar do klienta. To kolejny proces, który jest na tyle automatyczny, że nie musisz się nim specjalnie zajmować.

Oczywiście sklep online także będzie wymagał Twojego zaangażowania, jednak wiele procesów możesz maksymalnie zautomatyzować, by mieć czas na marketing swojej działalności czy tworzenie nowych produktów. Brzmi jak dobry plan na biznes!

Stworzenie sklepu online może być doskonałym pomysłem na pełnoetatowy biznes online bądź dodatkowe źródło zarobku. Dochody ze sklepu internetowego nie są uzależnione od przepracowanych godzin, dlatego sprzedaż online dla wielu osób staje się źródłem dochodu pasywnego.

Świetnie sprawdza się to przy sprzedaży produktów elektronicznych. Gdy stworzysz kurs online bądź e-booka, możesz go sprzedawać w nieograniczonej liczbie egzemplarzy. W stworzenie produktów inwestujesz raz, a później zarabiasz, nawet gdy w danym miesiącu w ogóle nie pracujesz. Oczywiście pomijam kwestie promocji, a musisz pamiętać, że to w sklepie online jest najważniejsze, bo jeśli nikt nie wejdzie na Twoją stronę, to jak cokolwiek sprzedasz? W dalszej części e-booka poznasz moje sposoby na promocję sklepu online.

To jednak nie wszystko!

Więcej wolności

Prowadzenie sklepu internetowego to sposób na więcej wolności w pracy w biznesie online. Jesteś swoim szefem i samodzielnie decydujesz o tym, jak pracujesz. Umożliwia Ci to zarządzanie czasem po swojemu i wybieranie takich godzin pracy, jakie są dla Ciebie najlepsze.

Może to być pierwszy krok do pracy w domu, na przykład jeśli jesteś mamą i chcesz spędzać więcej czasu ze swoim dzieckiem. Zarabiasz, a przy okazji oszczędzasz czas i pieniądze, które wydałabyś chociażby na dojazdy do pracy. Możesz mieć swoje centrum dowodzenia nawet w salonie, tak jak to wygląda u mnie. To Ty decydujesz, jak pracować, gdzie i kiedy.

A może chcesz zostać cyfrowym nomadą i sprawić, że cały świat będzie Twoim domem? To także dobry pomysł! Do zarządzania swoim sklepem potrzebujesz tylko komputera i dostępu do Internetu, no i czasem do gniazdka, aby podładować baterie. Możesz pracować, skąd tylko zechcesz. Miejsce ani czas nie mają znaczenia.

Docierasz do nowych klientów

Sklep online pozwala także dotrzeć do większej liczby klientów. Twoje produkty nie będą dostępne tylko i wyłącznie stacjonarnie w danym mieście, ale w całej Polsce i za granicą. Tym samym możesz dotrzeć do nowych osób i zarabiać więcej, inwestując dużo mniej niż w przypadku otwierania kolejnych sklepów w innych miastach. Jak wspomniałam wcześniej – skalowanie biznesu w Internecie jest o wiele łatwiejsze! A w zależności od wersji językowych takiego sklepu możesz mieć dostęp nie do dziesiątek osób, ale do milionów!

Proste i tanie!

Stworzenie sklepu online wcale nie jest trudne ani bardzo czasochłonne. Możesz to zrobić na stronie w WordPressie, wykorzystując bezpłatną wtyczkę WooCommerce. Sklep internetowy jest więc w Twoim zasięgu, nawet jeśli masz bardzo ograniczone fundusze na start.

Dużo taniej jest działać online, niż sprzedawać lokalnie. Nie musisz wynajmować lokalu ani opłacać pracowników, którzy w konkretnych godzinach będą zajmować się obsługą klienta. Z tego powodu sklep internetowy jest doskonałym rozwiązaniem, gdy testujesz swój pomysł na biznes. Dzięki stronie na WordPressie i WooCommerce, przy minimalnym nakładzie finansowym, postawisz sprawnie działający sklep i zobaczysz, czy Twoje produkty mają szansę zarabiać. Przy okazji sprawdzisz, czy taka forma pracy jest dla Ciebie.

W kolejnych rozdziałach dowiesz się więcej o tym rozwiązaniu. To naprawdę proste!

Obawy

Często to nie brak pomysłu ani umiejętności powstrzymuje przed zarabianiem w sieci, tylko strach. W Twojej głowie też rozbrzmiewają te pytania: Od czego zacząć? Jak to zrobić technicznie? Czy sobie poradzę? Jak zarządzać sklepem? Czy trzeba zakładać działalność gospodarczą?

Te obawy blokują przed działaniem i sprawiają, że świetne produkty wciąż nie są dostępne w sieci, chociaż z pewnością znalazłoby się na nie wielu klientów. Znam to, byłam tam. Przed założeniem Jestem Interaktywna miałam mnóstwo obaw. Czy warto? Czy ktoś będzie to czytał, czy ktoś kupi produkty?

Jak sobie z tym poradziłam? Spotkałam się na mastermindzie z cudownymi biznesowymi babkami, z którymi podzieliłam się tymi obawami. One odpowiedziały, że to jest całkowicie normalne i że na każdą z moich obaw znajdzie się szybkie rozwiązanie.

Poniżej zamieściłam odpowiedzi na najpopularniejsze wątpliwości, które mogą skutecznie opóźniać Twoje działanie. Wierzę, że tak jak mnie pomogły dziewczyny na mastermindzie, zachęcając do działania, tak ja teraz mogę podać rękę Tobie i pomóc Ci w postawieniu pierwszych kroków. Jakie obawy chodzą Ci po głowie?

1) Działalność gospodarcza

Chcesz stworzyć sklep online, ale obawiasz się kwestii formalnych związanych z prowadzeniem własnej działalności? Prócz standardowej jednoosobowej firmy możesz na początek zdecydować się na działalność nierejestrowaną. Więcej o możliwościach w tym zakresie napiszę w dziale o wdrożeniach prawnych.

2) Kwestie prawne

Pliki cookies, polityka prywatności, RODO, klauzule zgody – to wszystko brzmi dla Ciebie, jak czarna magia? Niepotrzebnie! Kwestie prawne są do ogarnięcia, tym bardziej że w Internecie dostępne są pakiety tych dokumentów. Wystarczy, że wprowadzisz swoje dane – i już! Warto to zrobić, by zapewnić spokój ducha sobie i klientom, którzy będą kupowali w Twoim sklepie. Wszystkie te dokumenty powstały po to, by chronić interesy sprzedającego i klienta, a także informować o sposobie wykorzystania danych osobowych.

3) Technologia

Kolejną obawą związaną ze stworzeniem sklepu online jest technologia. Wbrew pozorom samodzielne postawienie sklepu internetowego nie jest trudne. Jeśli masz stronę na WordPressie, wystarczy, że zainstalujesz darmową wtyczkę WooCommerce i przejdziesz przez jej konfigurację oraz dodasz do sklepu swoje produkty.

Nie masz strony na WordPressie? Jej stworzenie także jest proste. Potrzebujesz do tego nieco cierpliwości, funduszy na hosting i domenę oraz umiejętności czytania ze zrozumieniem. Nie musisz wiedzieć, jak programować, nie musisz znać się na grafice.

Wiem, że wiele osób lubi, gdy przez takie techniczne procesy są przeprowadzane krok po kroku. Dlatego w tym e-booku dowiesz się, jak przygotować się do stworzenia sklepu online, a wiedzę techniczną dotyczącą tego, jak wyklikać swój sklep od A do Z, znajdziesz w moim kursie o WooCommerce.

Do wyboru masz także platformy zewnętrzne, takie jak Shoplo, Shopify itd. Jednak w odróżnieniu od WordPressa wiążą się one z dodatkowymi prowizjami od sprzedaży lub abonamentami za użytkowanie.

Bardzo często spotykam się też z tym, że po pierwszym roku funkcjonowania na takiej platformie, gdy przychodzi ogromna faktura za przedłużenie usługi, właściciele sklepu i tak na szybcika przechodzą na WordPress z WooCommerce, aby uniknąć opłat. Sugeruję więc, aby od razu poświęcić więcej czasu i mieć świetną i dopracowaną platformę sklepową, która będzie tą docelową.

Problemy techniczne

Tu także masz z górki. Dlaczego? WordPress i WooCommerce to rozwiązania na tyle popularne, że bez problemu znajdziesz w sieci artykuły, wideo tutoriale, a także wsparcie, by sobie z tym poradzić.

Tym samym rozwiążesz problem naprawdę szybko.

Co więcej, możesz dołączyć do mojej grupy wsparcia: Jesteśmy Interaktywne, gdzie wzajemnie pomagamy sobie przy stronach WWW i innych kwestiach technicznych związanych z prowadzeniem biznesu online; do dyspozycji dla kursantów kursu WooCommerce jest też dedykowana grupa, gdzie osobiście pomagam w razie problemów.

►olag.pl/grupa-fb

►kurswoo.pl

Systemy płatności

Nie musisz od razu wprowadzać wszystkich systemów płatności. Lepiej na początku sprawdzić, czy jest zainteresowanie Twoimi produktami, a potem krok po kroku rozwijać swój sklep online. Na pierwsze miesiące wystarczą Ci opcje, które automatycznie pojawiają w WooCommerce, oraz przelew tradycyjny.

Z biegiem czasu, gdy liczba zakupów będzie rosła, zapoznaj się z innymi możliwościami. Na blogu znajdziesz przydatny artykuł, w którym zestawiłam prowizje i opinie o popularnych systemach płatności.

►olag.pl/platnosci

Koszty

Koszty stworzenia sklepu online są uzależnione od wielu czynników. Postawisz sklep samodzielnie na WordPressie przy wykorzystaniu wtyczki WooCommerce?

Skorzystasz z płatnych platform takich jak Shoplo czy PrestaShop? A może zlecisz wykonanie sklepu programiście? Jakie funkcje chcesz mieć w sklepie? Czy będziesz sprzedawać tylko w Polsce, czy na cały świat? Ile produktów będzie w Twoim sklepie? Chcesz w przyszłości samodzielnie zarządzać sklepem czy zatrudnić kogoś do pomocy?

Koszty stworzenia sklepu online mogą się wahać od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. W zależności od tego, jaki masz budżet na start, wybierz opcję dla siebie. Mój sklep został stworzony na WordPressie, a wykorzystałam do tego wtyczkę WooCommerce. Wybrałam bezpłatne rozwiązania, dzięki czemu na początku sklep nie kosztował mnie zupełnie nic, bo założyłam go na istniejącej stronie, z wcześniej opłaconą domeną i hostingiem.

W dziale z kosztami i zyskami dowiesz się więcej o rozwiązaniach, które masz do wyboru. Także o tych naprawdę niskobudżetowych!

Od czego zacząć?

Nie wiesz, od czego zacząć? Możesz odetchnąć z ulgą. W tym e-booku przeprowadzę Cię przez proces planowania sklepu od A do Z. Stworzysz swoją koncepcję i zaczniesz działać z gotowym planem. Pytanie „Od czego zacząć?” nie musi już zaprzątać Ci głowy.

Na zakończenie mam dla Ciebie QUIZ, dzięki któremu sprawdzisz, czy sklep online jest dla Ciebie!

►olag.pl/quiz-sklep

Czas na plan!

Zapisz swój pomysł na sklep online. Dzięki temu zwiększysz motywację do działania oraz będziesz mieć na papierze wszystkie założenia dotyczące sklepu internetowego. Znacznie łatwiej będzie Ci zabrać się za realizację tego tematu.

zadania

ODPOWIEDZ NA PONIŻSZE PYTANIA

PO CO CI SKLEP?

JAKI MASZ POMYSŁ NA SKLEP?

ILE CZASU MU POŚWIĘCISZ?

ILE CHCESZ ZARABIAĆ?

JAKIE PRODUKTY CHCESZ SPRZEDAWAĆ?

gRuPa docelowa

Kim będą Twoi klienci?

O badaniu rynku i grupie docelowej mówi się bardzo dużo – nie bez powodu. Czym byłby Twój sklep online bez klientów?

Twoje produkty mają służyć innym ludziom.

• Rozwiązywać problemy. • Cieszyć.• Pomagać w osiągnięciu celów. • Oszczędzać czas.

Jeśli tego nie robią, to nie będzie na nie chętnych. Dlatego na sam początek zastanów się, kto należy do Twojej grupy docelowej.

Możesz zrobić proste ćwiczenie zamieszczone na końcu tego rozdziału.

Do kogo skierujesz produkty?

Gdy masz już rozpisane cechy „przykładowego klienta”, czas na określenie, do jakiego typu osób będziesz kierować swoje produkty bądź usługi.

Dla przykładu – Jestem Interaktywna jest skierowane do osób, które chcą zaistnieć w sieci. Są samodzielne, lubią się uczyć, a jednocześnie wybierają niskobudżetowe rozwiązania. Często są to kobiety, które tworzą swoje blogi czy biznesy online.

Do kogo Ty skierujesz swoje produkty? Do mam? Klientów premium? Przedsiębiorców? Osób, które chcą żyć eko?

Określ to już na samym początku. Odpowiedzi pozwolą Ci budować spójną markę, tworzyć jasne komunikaty, a także lepiej dostosowywać produkty do klientów.

Wychodź do klientów!

Śledź fora i rób ankiety. Dowiaduj się, czego potrzebują osoby, które są Twoimi potencjalnymi klientami. Wchodź w interakcje i rozmawiaj. Sprawdzaj statystyki. Masz już stronę WWW i blog z podłączonymi statystykami? Jeśli tak, sprawdzaj je regularnie.

Masz swoją społeczność?

Rozmawiaj z nią! Gdy tworzyłam ten e-book i kurs WooCommerce, zapytałam na Instagramie swoich obserwujących, na jakim są etapie. Czy mają firmowe social media? Czy mają stronę? W czym widzą problem? Przeprowadziłam rozmowy z setkami osób i to pozwoliło mi stworzyć dla Was lepszy produkt.

Co już wiesz o swojej grupie docelowej?

Co chcesz wiedzieć o swojej społeczności?

Jak się tego dowiesz?

Jeśli nie znasz odpowiedzi na część pytań z ćwiczeń, nie przejmuj się tym. Zostaw te pola puste i wróć do ćwiczenia, kiedy Twój sklep internetowy będzie już w sieci. Po zajrzeniu w statystyki będziesz w stanie odpowiedzieć na pozostałe pytania. Nie blokuj się tym, zacznij działać nad swoim sklepem internetowym! Najważniejsze w tym ćwiczeniu jest określenie, dlaczego osoby z Twojej grupy docelowej odwiedzają Twoją stronę internetową ze sklepem i czego na niej szukają oraz jakie produkty ich interesują.

Dzięki tym wiadomościom już na etapie tworzenia sklepu i produktów będzie Ci łatwiej spełnić ich oczekiwania.

zadania

Wyobraź sobie swojego klienta. Nadaj mu imię. Zastanów się, ile może mieć lat, czym się interesuje, jakie ma wykształcenie, jakie mogą być jego problemy, o czym marzy. Zapisz wszystko, co przyjdzie Ci do głowy.

• Jak ma na imię?• Gdzie mieszka?• Ile ma lat? • Czym się zajmuje? Jaką branżą?• Co lubi? • Czego się boi? • Jakie są jego zainteresowania? • O czym marzy? • Jakie ma problemy/bolączki?• Na jakim urządzeniu przegląda Internet? • W jakich godzinach Twój odbiorca najczęściej jest w sieci? • Wypisz wszystkie ważne informacje o swoim kliencie, które przyjdą Ci do głowy, a są ważne w Twojej branży.

nazwa sklePu

Wymyślenie nazwy sklepu to ten etap, na którym wiele osób się zatrzymuje. Nic dziwnego, bo nazwa jest kluczowa dla Twojej marki, sklepu czy bloga. W dzisiejszych czasach to nie tylko słowa, ale często także wartości, ideologia, z którą klienci mogą się utożsamiać. Twoje działania powinny być nastawione na rozwój i umacnianie Twojej marki, aby wyróżniła się na rynku.

Czy prowadzisz już swoją działalność w sieci?

Czy Twoja aktualna działalność online jest związana z produktami, które chcesz sprzedawać?

Dlaczego o to pytam? Jeśli Twoja aktualna działalność będzie w jakiś sposób powiązana z Twoim przyszłym sklepem, to nie oddzielaj ich od siebie. Jak widzisz, u mnie pozwoliło to na lepszą sprzedaż, a także zadbanie o SEO (wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google). Co więcej, wybierając takie rozwiązanie, oszczędzisz na hostingu i domenie.

Czym kierować się przy wyborze nazwy działalności, szczególnie jeśli zaczynasz od zera?

W tym rozdziale podpowiem Ci, jak wybrać nazwę, która będzie czytelna, łatwa do zapamiętania i unikalna.

Twoja misja i wartości

Nim przejdziesz do wymyślania swojej nazwy, zatrzymaj się na chwilę i zastanów nad swoją misją i wartościami. To ważne, gdy określasz, czym będzie się różnił Twój sklep online od innych na rynku.

Co to jest misja?

Misja to odpowiedź na pytanie, dlaczego chcesz prowadzić sklep i sprzedawać takie, a nie inne produkty. Jaki jest Twój cel?

Wartości to nic innego, jak to, czym kierujesz się przy prowadzeniu swojej działalności. Twoją wartością może być szacunek do klienta, autentyczność, poczucie humoru, odpowiedzialność społeczna i wiele innych.

Przykład. Moimi wartościami są: zaufanie, dostępność wiedzy i autentyczność. Moja misja? Chcę sprawić, aby każdy mógł powiedzieć o sobie, że nie boi się nowych technologii i zacznie działać w sieci, stworzy swoją stronę samodzielnie i jeszcze będzie mieć z tego mnóstwo satysfakcji. Stąd powstała nazwa Jestem Interaktywna, która odnosi się zarówno do mnie, do osób, które lubią nowe technologie, jak i do czytelniczek, które dążą do ujarzmienia kwestii technicznych. Chcę, aby mogły powiedzieć o sobie, że nie boją technologii i w przypadku problemów działają same, nie zwlekają.

Potrzebujesz więcej przykładów? Zerknij do mojego artykułu o tym, jak napisać misję firmy.

►olag.pl/misja

Proces wymyślania nazwy

Zastanów się, jakie słowa kojarzą się z tym, co chcesz sprzedawać. Wypisz te wyrazy i ich synonimy. Możesz wykorzystać też język korzyści, który będzie zachęcał do odwiedzin w Twoim sklepie. Wypisane słowa to baza, na podstawie której stworzysz swoją nazwę. Przejrzyj hasła, które zostały zapisane. Być może już na tym etapie zauważysz coś, co Ci się podoba i mogłoby określać Twoją działalność w sieci.

Nazwa powinna być krótka, chwytliwa i łatwo zapadająca w pamięć. Przy jej wymyślaniu zwróć uwagę na to, że nie musi istnieć samodzielnie. Na stronie WWW możesz dodać dopisek do nazwy, który będzie ją dopełniał i sprawi, że zabrzmi znacznie ciekawiej.

Przy tworzeniu nazwy możesz także zastanowić się nad kwestiami SEO. Gdy umieścisz w nazwie jedną z Twoich fraz kluczowych, np. odzież damska, jeśli sprzedajesz ubrania dla kobiet, to masz szansę pozycjonować się lepiej w wyszukiwarkach, o ile później zadbasz o inne ważne aspekty SEO. Przykład? Michał Szafrański nazwał swój blog „Jak oszczędzać pieniądze?”. Teraz po wpisaniu w Google tej frazy jego strona wyskakuje jako pierwszy wynik wyszukiwania. Wiele osób, które nie znają Michała ani jego bloga, może dzięki temu do niego trafić i zostać na dłużej. Jeśli kierujesz swoje produkty głównie na rynek Polski, wybierz nazwę w ojczystym języku. Jeśli planujesz sprzedaż w innych państwach, możesz pomyśleć nad nazwą w języku angielskim.

Pamiętaj, że możesz także zdecydować się na nazwę, w której będzie Twoje imię i nazwisko, szczególnie gdy masz już wyrobioną markę osobistą bądź chcesz ją stworzyć za pośrednictwem biznesu online. Nazwa zawierająca imię i nazwisko świetnie się sprawdza w przypadku mniej popularnych nazwisk bądź takich, które nie dublują się w sieci. Dwie Anny Kowalskie sprzedające podobne produkty w sklepie online będą tylko wprowadzać klienta w błąd.

Gdy masz już kilka pomysłów, sprawdź, czy ktoś inny nie wpadł na nie wcześniej. Wpisz każdą wymyśloną nazwę do wyszukiwarki Google i zobacz, jakie daje wyniki. Wykreśl ze swojej listy wszystkie nazwy, które zostały już gdzieś użyte. Zostaw tylko te zupełnie unikalne.

Zobacz także, czy są wolne domeny z nazwami, które Ci się podobają. By sprawdzić domenę, wystarczy, że przejdziesz na przykład na stronę LH.pl i wpiszesz swoją nazwę w rubrykę „Sprawdź, czy domena jest wolna”.

Sprawdź swoją nazwę!

Masz już kilka pomysłów na nazwę? Świetnie. To dobry moment, by zapytać osoby, które są Twoją grupą docelową, co o niej myślą. Warto popytać w grupach biznesowych, a także wrzucić w swoich mediach społecznościowych ankietę z nazwami i poradzić się innych, która z nich byłaby najlepsza. Nie pomijaj tego etapu, bo może skończyć się tak, że Twoja nazwa będzie się podobała Tobie, jednak dla Twoich przyszłych klientów okaże się trudna do zapamiętania, ciężka do przeczytania bądź w ogóle nie będzie im się kojarzyła z Twoją branżą. Zaowocuje to mniejszą liczbą odwiedzin w Twoim sklepie. Nawet jeśli ktoś zrobi u Ciebie zakupy, to nie poleci Twojego sklepu innym, bo zwyczajnie nie będzie pamiętał jego nazwy, a szkoda!

Sprawdź znaki towarowe

Kolejnym ważnym punktem jest sprawdzenie znaków towarowych. Upewnij się, czy wymyślona przez Ciebie nazwa nie jest już zarejestrowana jako znak towarowy. Możesz to zrobić tutaj:

►olag.pl/znak

Masz już swoją nazwę?

W przypadku, gdy masz już swoją nazwę, pod którą działasz w sieci, dobrze jest postawić sklep na tej samej domenie. Dlaczego? Bo masz już społeczność i wyrobioną markę – w takiej sytuacji poszerzenie swojej działalności o sklep powinno pójść jeszcze łatwiej.

Podam Ci przykład mojego kursu WordPressa. Znajduje się on na tej samej domenie, co blog, gdzie regularnie publikuję treści i mam już ponad kilkaset wpisów.

Dzięki temu Google ocenia autorytet strony, czyli to, że jest na niej wartościowa wiedza w tematyce WordPressa. Wyobraź sobie, że gdy dodałam stronę zapisów na kurs WordPressa, to nie minęły 24 godziny, a mój kurs pod frazą „kurs WordPress” trafił do top 10 w Google.

Dlaczego? Bo zrobiłam to wszystko na jednej domenie, a nie wymyślałam nowego sklepu przy blogu. Do tej pory przynajmniej kilkaset osób miesięcznie wchodzi na mojego bloga po wyszukaniu frazy „kurs WordPress”. Jeśli nie masz konkretnego powodu, by oddzielać swoją stronę WWW czy blog od sklepu, to tego nie rób.

Zadania

Wartości i misja to kwestie, od których należy zacząć prace nad sklepem internetowym. Mogą Ci one znacznie pomóc przy wyborze nazwy, a następnie w procesie tworzenia sklepu internetowego.

Wypisz 3 najważniejsze dla siebie wartości bądź wybierz je z listy, pomogą Ci one w rozpisaniu Twojej misji.

Elastyczność Zaufanie Wolność Zdrowie Mądrość Kreatywność Wyobraźnia Wygoda Autentyczność Bezpieczeństwo Energia Komfort Spokój Satysfakcja Wsparcie Odpowiedzialność społeczna Radość Lojalność Ekologia Harmonia Perfekcjonizm Niezależność Pasja Dostępność wiedzy

Napisz, jaka jest Twoja misja, komu chcesz pomóc i w jaki sposób. Przy wymyślaniu nazwy pamiętaj o swojej misji.

Wypisz słowa związane i kojarzące się z Twoją działalnością:

Wypisz synonimy do słów kojarzących się z Twoją działalnością:

Zastanów się, po jakich słowach kluczowych klient mógłby trafić na Twój sklep:

Spójrz na zapisane wcześniej słowa i ich synonimy. Zapisz poniżej kilka propozycji nazw:

Wypisz te nazwy z powyższych, których nie ma w Google ani nie są zarejestrowane jako znaki towarowe:

Wypisz propozycje wolnych domen dla powyższych nazw. Najlepiej w wersji .pl i .com (bez myślników i polskich znaków):

Poniżej znajdziesz checklistę działań związanych z wyborem nazwy. Typy, które Ci odpowiadają, możesz teraz sprawdzać na swojej potencjalnej grupie docelowej. Dzięki temu Twoja nazwa będzie idealna oraz będzie służyć Ci przez lata!

SKOJARZENIA

Zapytaj odbiorców, z czym kojarzy im się Twoja nazwa.

Czy kojarzy im się z tym, co chcesz sprzedawać?

CZYTELNOŚĆ

Jeśli Twoja nazwa jest w obcym języku, poproś kilka osób, by spróbowały ją przeczytać.

ŁATWOŚĆ ZAPAMIĘTANIA

Zapytaj potencjalnych kupujących o nazwę swojego sklepu i sprawdź, czy łatwo zapada w pamięć.

KILKA PROPOZYCJI

Jeśli masz kilka propozycji nazwy, zrób ankietę i zapytaj, która jest lepsza.

twoja PRaca w sklepie

Mam nadzieję, że już rozwiałam Twoje największe obawy związane ze sklepem online. Teraz dowiesz się, jak od kuchni wygląda praca przy sklepie internetowym.

Jak wcześniej wspominałam, prowadzenie takiego miejsca w sieci to duże możliwości – skalowania biznesu, dochodu pasywnego, dotarcia do nowych odbiorców i budowania swojego biznesu online.

Nie oznacza to jednak, że sklep online w 100% działa sam i nie potrzebuje Twojego zaangażowania.

To nie tak, że tworzysz swój sklep, umieszczasz w nim produkty i czekasz na dochód. Byłby to idealny scenariusz, jednak Twój sklep na tym etapie jest jeszcze jednym z wielu. Do tego nikt o nim nie słyszał, dlatego ważne jest zadbanie o jakość produktów, ale także marketing i obsługę klienta.

Tworząc sklep online, musisz liczyć się także z regularną pracą nad nim. Możesz zadbać o automatyzację i wtedy pracy będzie mniej, ale w przeciwnym wypadku lista Twoich codziennych obowiązków się wydłuży.

Na samym początku prowadzenie sklepu online może być dla Ciebie pracą po godzinach. Z małą liczbą produktów, np. elektronicznych, i zautomatyzowanym sklepem bez problemu możesz potraktować go jako dodatkowe źródło dochodu. Jednak gdy produktów będzie przybywało, a Ty ciągle będziesz się rozwijać, musisz liczyć się z tym, że sklep będzie wymagał Twojego większego zaangażowania.

Wtedy, jeśli dochody ze sklepu na to pozwolą, dobrym pomysłem jest zajęcie się biznesem online na pełen etat albo zatrudnienie osoby, która będzie wspierała Cię w pracy nad sklepem.

Praca, praca i jeszcze raz praca

Sklep internetowy potrzebuje nie tylko świetnych produktów, opisów, automatyzacji, ale także promocji. Dlatego pierwsze miesiące działania sklepu online to wytężona praca. By były efekty w postaci klientów, trzeba nastawić się na działanie i znaleźć na nie czas.

Twój sklep już jest gotowy?

Zastanów się, dlaczego inni mieliby w nim kupować, i działaj! Prowadź kanały społecznościowe, dbaj o wartościowe treści, relacje z klientami, a także budowanie listy mailingowej. To absolutna podstawa, która umożliwi Ci późniejsze promowanie swojej działalności.

Podejrzyj, jak swoje sklepy prowadzą: Pani Swojego Czasu, Monika Kamińska, Agnieszka Skupieńska czy Joanna Banaszewska. Budują one silną markę osobistą w sieci, opowiadają z pasją o swoich produktach, tworzą ciekawe artykuły, a przy okazji sprzedają. Ty też już na samym starcie musisz zaplanować działania, które wypromują Twój sklep.

Dlaczego inni mieliby kupować Twoje produkty?

Czym różnią się Twoje produkty od innych?

W czym pomagają kupującym?

Zastanów się, jak chcesz podejść do zarządzania swoim sklepem: czy będziesz wykonywać większość czynności samodzielnie, czy może chcesz wydelegować na zewnątrz jak najwięcej z nich? Oczywiście przy tworzeniu pierwszego sklepu na start większość czynności będziesz załatwiać własnymi rękami, aby nie naginać budżetu, ale z biegiem czasu, kiedy sklep zacznie na siebie zarabiać, możesz zastanowić się nad delegowaniem.

Dzięki temu skupisz się na tworzeniu nowych produktów lub na innych rzeczach, które lubisz robić w związku ze sklepem.

Przykładowy harmonogram, gdy wszystko robimy sami:

• dodawanie produktu do sklepu• przygotowanie zdjęcia produktu• przygotowanie opisu produktu • grafiki promocyjne• tworzenie produktów• regularne aktualizacje sklepu• backupy • wystawianie faktur każdego zakupu• kontakt z klientami • tworzenie planów promocji • tworzenie treści w social mediach• aktualizowanie strony WWW• wysyłanie wystawionych faktur księgowej • odnawianie hostingu i domeny• pakowanie produktów i ich wysyłka • opłaty, prowizje i podatki

Co można wydelegować?

• copywriting• obsługa magazynowo--logistyczna• opieka nad stroną WWW• kontakt z klientami• tworzenie nowych produktów elektronicznych/fizycznych• grafika• księgowość

Jak widzisz, wiele zadań związanych z prowadzeniem sklepu internetowego możesz wydelegować. Brzmi dobrze, prawda?

Jednak zachęcam Cię do samodzielnej realizacji chociaż części z tych rzeczy, jeśli zaczynasz. Może się okazać, że niektóre z nich dają Ci dużo frajdy i w przyszłości będziesz preferować ich samodzielną realizację. W moim przypadku okazało się, że lubię robić grafiki promocyjne i ciągle sama się tym zajmuję, nie zamierzam tego zadania nikomu delegować.

Jak wygląda mój dzień pracy?

Przede wszystkim staram się co drugi miesiąc zrobić premierę jakiegoś nowego produktu (np. e-booka lub kursu), a w pozostałe miesiące robię kampanie sprzedażowe kursów online, które wracają do sprzedaży. Oprócz tego cyklicznie prowadzę różne promocje, jak darmowa dostawa książki Bądź online itd.

Dzięki temu sklep się rozwija i nie stoi w miejscu. Czyli mój dzień pracy polega na tworzeniu nowego produktu i na wszystkich czynnościach związanych z dodaniem go do sprzedaży, opracowywaniem strategii promocji, pokazywaniem backstage’u, na kontakcie z klientami itp.

Raz w miesiącu zajmuję się zbieraniem faktur kosztowych. Wiele zadań deleguję, np. copywriting treści do social mediów, obsługę magazynową produktów fizycznych oraz księgowość.

Zadanie 1

Zastanów się, jakie czynności związane ze swoim sklepem online chcesz wykonywać samodzielnie.

Zadanie 2

Zaznacz na powyższej liście, jakie czynności związane ze swoim sklepem online chcesz delegować.

zadania

Oglądaj backstage promocji innych osób biznesu, z różnych branż. Znajdź możliwości, które możesz zastosować u siebie.

Jakie osoby ze świata biznesu online inspirują Cię najbardziej?

Jakie sposoby na tworzenie sklepu wykorzystują te osoby?

mogą Cię zainteResować!

książka Bądź online

Stwórz stronę WWW lub blog, aby wyrazić siebie, zbudować pozycję eksperta oraz pozyskać klientów. Zaistniej w sieci! Bądź online!

kuRs woo

Stwórz sklep online na WordPressie z WooCommerce. Przełóż swoją koncepcję sklepu z tego e-booka na działający sklep!

kuRs twój kuRs online

Stwórz swój pierwszy kurs online, wyklikaj samodzielnie i niskokosztowo własną platformę e-learningową na WooCommerce.

Wszystkie produkty znajdziesz tutaj:►olagosciniak.pl/sklep