Rynek książki w Polsce 2012. Wydawnictwa - Łukasz Gołębiewski, Paweł Waszczyk - ebook
Wydawca: Biblioteka Analiz Kategoria: Specjalistyczne Język: polski Rok wydania: 2012

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 16000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Przeczytaj fragment w darmowej aplikacji Legimi na:

Liczba stron: 875 Przeczytaj fragment ebooka

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze PDF
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Rynek książki w Polsce 2012. Wydawnictwa - Łukasz Gołębiewski, Paweł Waszczyk

Piętnasta edycja sztandarowej publikacji Biblioteki Analiz. W pięciu tomach omówione zostały najważniejsze zagadnienia dotyczące funkcjonowania polskiej branży wydawniczo-księgarskiej w 2011 i pierwszej połowie 2012 roku.

Istotną część tomu pierwszego publikacji – „Wydawnictwa” - stanowią pogłębione analizy różnych sektorów rynku książki (literatura piękna, książka dziecięca, szkolna, naukowa, literatura religijna, kartografia i przewodniki, albumy). Ponadto zamieszczono prezentacje największych firm wydawniczych w Polsce (m.in. opisy i charakterystyki przedsiębiorstw, informacje o generowanych obrotach, wielkości produkcji wydawniczej, zatrudnieniu). Książkę uzupełniają liczne tabele i zestawienia – m.in. z wynikami badań czytelnictwa, danymi na temat wielkości produkcji wydawniczej, informacjami o nakładach książek. Dodatkowo tematyka została znacząco poszerzona o zagadnnienia związane z digitalizacją treści i jej dystrybucją w nowych kanałach dystrybucji.

Opinie o ebooku Rynek książki w Polsce 2012. Wydawnictwa - Łukasz Gołębiewski, Paweł Waszczyk

Cytaty z ebooka Rynek książki w Polsce 2012. Wydawnictwa - Łukasz Gołębiewski, Paweł Waszczyk

Bardzo, ale to bardzo źle dzieje się z literaturą polską. Jest to w dużej mierze wynik szkodliwych działań środowiska mieniącego się krytyką literacką, które w latach 90. wymachując sztandarem postmodernizmu skutecznie zabełtało w głowach i pisarzom, i czytelnikom. W efekcie człowiek parający się piórem nie boi się napisać książki urągającej zdrowemu rozsądkowi i elementarnym zasadom przyzwoitości, ale książki uznanej za nowoczesną. A generalnie czytamy coraz mniej, od literatury w zasadzie niczego poza rozrywką nie oczekując. Stąd biorą się sukcesy fantasy, stanowiącej odtrutkę na książki ułomne, kalekie i poronione.
Nagrody literackie budują pozycję pisarzy, są wyznacznikiem wartościowych pozycji dla czytelników, a dla wydawców to okazja do zwiększenia sprzedaży. Niestety, w świecie zanikających autorytetów, także ranga nagród ulega szybkiej dewaluacji, a jej komercyjne przełożenie na rynkowe sukcesy jest coraz mniejsze. Nagrody dzielą los krytyków oraz prasy literackiej – przegrywają w chaosie informacji jakie przyniosła era internetu. Przyznawane przez czytelników Amazon.com
Pewne napięcie, opozycja pomiędzy masowym czytelnikiem a snobistycznym krytykiem, to bardzo negatywne zjawisko, które bardzo utrudnia promowanie ambitnej literatury, a zwłaszcza ważnych debiutów. Fakt otrzymania przez książkę
światowej literaturze ogromne znaczenie promocyjne przez lata miała oczywiście nagroda Nobla, choć jeśli dostaje ją pisarz mniej znany (a tak bywało często w ostatnich latach), to trudno ją przekuć na komercyjny sukces. Kilka bardzo kontrowersyjnych decyzji o przyznaniu
rodzimym rynku najważniejsza jest Nagroda Literacka Nike , prz yznawana od 1997 roku. Zwycięzca wyłaniany jest w trzyetapowym konkursie. Pierwszy etap to przyznanie przez jury 20 nominacji, które ogłaszane są w maju, następnie siedmiu finalistów we wrześniu i z tej grupy wyłaniany jest zwycięzca. Zwyczajowo przyznawana jest w październiku. Laureat otrzymuje statuetkę dłuta prof. Gustawa Zemły, czek na 100 tys. zł oraz – co z komercyjnego punktu widzenia najważniejsze – rozgłos gwarantowany przez „Gazetę Wyborczą” – współorganizatora (razem z Fundacją Agory) przedsięwzięcia (informację o Nike powtarzają
Patrząc na poziom sprzedaży nagradzanych książek, Nike często przez polskich czytelników stawiana była wyżej od Nobla, co poniekąd wydaje się zrozumiałe, bo któż znał u nas wcześniej takich jego laureatów jak: Imre Kertesz, Dario Fo, Doris Lessing, Harold Pinter czy Jose Saramago? W poprzednich latach Nike honorowano:
straciła swój blask, czy nagradzano zbyt hermetyczne tytuły, prawdopodobnie i jedno, i drugie odegrało rolę. Im bardziej wybory jury rozmijają się z preferencjami czytelników, tym bardziej czytelnicy lekceważą decyzje jurorów. Niestety, głos fachowego krytyka stracił siłę przebicia i należy spodziewać się, że lata świetności Nike już nie wrócą. Inne znaczące
na Książkę Audio Roku organizowany od 2009 roku przez firmy Nexto.pl i Biblioteka Analiz. Nagrody przyznawane są w następujących kategoriach: „literatura faktu i reportaże”, „literatura piękna”, „kryminał i sensacja”, „dla dzieci i młodzieży”, „poradniki i inne”, „oprawa graficzna”. W ramach każdej z kategorii nominowanych
nie są dobre. W obliczu zmian cywilizacyjnych, odwrotu czytelnika od druku na rzecz mediów cyfrowych, wydaje się, że branża powinna zacieśniać współpracę, charakteryzować się solidarnością i zrozumieniem wspólnych wyzwań. Tymczasem obserwujemy coraz bardziej bezwzględne walki rabatowe, nasilającą się konkurencyjność, której towarzyszy upadek dobrych obyczajów na rynku, obniża się też ranga zawodu wydawcy czy redaktora, książki wydawane są coraz taniej, a więc coraz bardziej niechlujnie. Jak mantra powtarzana jest potrzeba cięcia kosztów, czego efektem będą dalsze spadki sprzedaży, a bardziej długofalowo – utrata pozycji na rzecz lepiej przygotowanych do nowych realiów firm wyrastających z sektora IT, w tym światowych gigantów, jak: Google, Amazon, Apple, IBM, Microsoft oraz z sektora telekomunikacji: Orange, T-Mobile, być może AT&T. Dobrym wyznacznikiem jest tu sytuacja prasy, której wydawcy wyraźnie przegrali z serwisami internetowymi walkę o uwagę odbiorcy. Wzrosty przychodów, w dodatku