Żydzi kutnowscy od XVI do XX w. na tle źródeł archiwalnych - Pawlak Janusz - książka

Żydzi kutnowscy od XVI do XX w. na tle źródeł archiwalnych książka papierowa

Pawlak Janusz

0,0

Dostawa: od 6,99 zł (darmowa dostawa z abonamentem Legimi dla zakupu od 50,00 zł)

Czas wysyłki: 1-2 dni robocze + czas dostawy


-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.

Dowiedz się więcej.
Opis

Prezentowana książka powstała na podstawie szerokiej kwerendy źródłowej przeprowadzonej w archiwach w Łodzi, Bydgoszczy, Kutnie, a także w zasobach IPN. Dzieli się na dwie części. Pierwsza składa się z trzech rozdziałów przedstawiających historię Żydów w układzie chronologicznym: rozdz. I – do czasów rozbiorów, rozdz. II – okres rozbiorów, rozdz. III – okres dwudziestolecia międzywojennego i II wojny światowej. W drugiej części przedstawiono przykładowe dokumenty od XVIII do XX w.
Historia Żydów kutnowskich to w istocie historia miasta od jego założenia do czasów II wojny światowej. Prywatne miasto Kucieńskich, Zamoyskich, Mniewskich i innych rozwijało się dzięki Żydom. To ciekawe miejsce, w którym narodziła się żydowska partia Mizrachii, gdzie Nachym Sokołow, jeden z twórców XX-wiecznego syjonizmu, chodził do szkoły, skąd pochodził Mosze Szmulowicz, jeden ze znaczniejszych Żydów polskich XVIII w. To miejsce, gdzie haskala – żydowskie oświecenie – współistniało z ortodoksyjnym chasydyzmem. Tutaj były filie dwóch znanych w świecie szkół wyższych: JIWO – Żydowskiego Instytutu Wiedzy z Wilna oraz Jesziwy Mędrców Lublina, której absolwentem był m.in. Trunk, ostatni rabin Kutna. To miasto Szaloma Asza, znanego literata, i Adama Kerstena, historyka XVII w. i konsultanta przy realizacji filmu Potop Jerzego Hoffmana. To wreszcie miasto Karola Eizyka, który był potentatem hodowli róż na skalę europejską.

Liczba stron: 297

Rok wydania: 2017

Format (wymiary): 13.5x20.4

ISBN: 9788380195714

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.