Konstrukcja apelacji jako środka odwoławczego w procesie karnym - Dariusz Świecki - ebook + książka

Konstrukcja apelacji jako środka odwoławczego w procesie karnym ebook

Dariusz Świecki

0,0
212,00 zł

-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

  • Autor od A do Z omawia zasady zaskarżenia wyroku – od otwarcia drogi do wniesienia apelacji, poprzez złożenie wniosku o sporządzenie i doręczenie uzasadnienia, aż do jej rozpoznania przez sąd odwoławczy.
  • Główny nacisk został położony na zaprezentowanie elementów składowych apelacji jako pisma procesowego.
  • W sposób praktyczny opisuje przebieg postępowania apelacyjnego i wskazuje na rodzaje rozstrzygnięć sądu odwoławczego wydawanych po rozpoznaniu apelacji. Omawia także zasady rozpoznania apelacji związane z granicami kontroli odwoławczej i granicami orzekania sądu odwoławczego.
  • Dzięki książce zyskasz cenne wskazówki dotyczące prawidłowego określenia zakresu zaskarżenia, formułowania zarzutów odwoławczych oraz wniosku odwoławczego.
  • Publikacja uwzględnia najnowszą literaturę i orzecznictwo Sądu Najwyższego oraz sądów apelacyjnych, a także zmiany legislacyjne dotyczące postępowania apelacyjnego (m.in. formularzowego sporządzania uzasadnienia wyroku oraz podziału uchybienia w postaci obrazy prawa materialnego w zależności od podstawy, tj. art. 438 pkt 1 k.p.k. i art. 438 pkt 1a k.p.k., zakazów stawiania niektórych zarzutów odwoławczych w apelacji).
  • Książka jest skierowana przede wszystkim do praktyków: sędziów, prokuratorów, adwokatów i radców prawnych oraz aplikantów zawodów prawniczych. Zainteresuje również oraz środowisko naukowe.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
PDF

Liczba stron: 611

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.


Podobne


Konstrukcja apelacji jako środka odwoławczego w procesie karnym

2. wydanie

Dariusz Świecki

Stan prawny na 1 lutego 2023 r.

Wydane przez:

Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.

WYKAZ SKRÓTÓW

WSTĘP

Rozdział I KONSTYTUCYJNY I KONWENCYJNY STANDARD KONTROLI ODWOŁAWCZEJ

Rozdział II APELACJA JAKO ŚRODEK ODWOŁAWCZY

1. Uwagi ogólne

2. System środków odwoławczych

3. Cechy apelacji jako środka odwoławczego

Rozdział III OTWARCIE DROGI DO WNIESIENIA APELACJI

1. Przedmiot zaskarżenia

2. Wniosek o sporządzenie na piśmie i doręczenie uzasadnienia wyroku

3. Zakres przedmiotowy i podmiotowy wniosku o sporządzenie na piśmie uzasadnienia wyroku

3.1. Uwagi ogólne

3.2. Oznaczenie zakresu wniosku

3.3. Zasady sporządzania uzasadnienia wyroku wydanego w trybach konsensualnych

3.4. Zakres wniosku a granice kontroli odwoławczej

3.5. Odmowa przyjęcia wniosku

4. Doręczenie wyroku z uzasadnieniem

5. Formularzowa forma uzasadnienia wyroku

Rozdział IV WARUNKI SKUTECZNEGO WNIESIENIA APELACJI

1. Dopuszczalność wniesienia apelacji

2. Podmioty uprawnione do wniesienia apelacji

3. Gravamen (interes prawny)

4. Termin do wniesienia apelacji

5. Przywrócenie terminu do wniesienia apelacji

Rozdział V ZASADY SPORZĄDZANIA APELACJI

1. Uwagi ogólne

2. Wymagania formalne apelacji

2.1. Uwagi ogólne

2.2. Warunki formalne apelacji jako pisma procesowego

2.3. Warunki formalne apelacji jako środka odwoławczego

2.3.1. Uwagi ogólne

2.3.2. Kierunek apelacji

2.3.3. Zakres zaskarżenia

2.3.4. Zarzuty odwoławcze

2.3.4.1. Uwagi ogólne

2.3.4.2. Zarzut obrazy prawa materialnego (urn:act:du:2022::1375(art(438)pkt(1))art. 438 pkt 1 i urn:act:du:2022::1375(art(438)pkt(1(a)))1a k.p.k.)

Uwagi ogólne

Obraza przepisów prawa materialnego w zakresie kwalifikacji prawnej czynu przypisanego oskarżonemu (urn:act:du:2022::1375(art(438)pkt(1))art. 438 pkt 1 k.p.k.)

Obraza przepisów prawa materialnego w innym wypadku niż kwalifikacja prawna czynu przypisanego oskarżonemu (urn:act:du:2022::1375(art(438)pkt(1(a)))art. 438 pkt 1a k.p.k.)

2.3.4.3. Zarzut obrazy przepisów postępowania

2.3.4.4. Zarzut błędu w ustaleniach faktycznych

2.3.4.5. Zarzut rażącej niewspółmierności kary, środka karnego, nawiązki lub nieprawidłowego orzeczenia o środku zabezpieczającym, przepadku lub o innym środku

2.3.5. Wniosek odwoławczy

2.3.6. Uzasadnienie apelacji

2.3.7. Odpisy apelacji

2.3.8. Przymus adwokacko-radcowski

3. Odpowiedź na apelację

Rozdział VI GRANICE KONTROLI APELACYJNEJ

1. Uwagi ogólne

2. Elementy wyznaczające granice kontroli odwoławczej

3. Zakaz stawiania niektórych zarzutów odwoławczych w trybach konsensualnych (urn:act:du:2022::1375(art(447)par(5))art. 447 § 5 k.p.k.)

4. Zakaz stawiania zarzutów odwoławczych dotyczących uchybień podlegających usunięciu w trybie uzupełnienia wyroku (urn:act:du:2022::1375(art(447)par(6))art. 447 § 6 k.p.k.)

5. Zakaz stawiania zarzutów odwoławczych nieprzeprowadzenia dowodu z urzędu (urn:act:du:2022::1375(art(427)par(3(a)))art. 427 § 3a k.p.k.)

6. Zakaz stawiania zarzutów odwoławczych naruszenia gwarancji procesowych w wypadku niezłożenia wniosku o uzupełniające przeprowadzenie dowodu przeprowadzonego pod nieobecność oskarżonego lub obrońcy (urn:act:du:2022::1375(art(378(a))par(4))art. 378a § 4 k.p.k.)

Rozdział VII GRANICE ORZEKANIA SĄDU ODWOŁAWCZEGO

1. Uwagi ogólne

2. Kierunek orzekania

3. Zakaz reformationis in peius

4. Reguła ne peius

5. Orzekanie poza granicami zaskarżenia i podniesionymi zarzutami

5.1. Uwagi ogólne

5.2. Orzekanie poza podmiotowymi granicami zaskarżenia (urn:act:du:2022::1375(art(435))art. 435 k.p.k.)

5.3. Orzekanie poza przedmiotowymi granicami zaskarżenia

5.3.1. Bezwzględne przyczyny odwoławcze (urn:act:du:2022::1375(art(439)par(1))art. 439 § 1 k.p.k.)

5.3.2. Rażąca niesprawiedliwość orzeczenia (urn:act:du:2022::1375(art(440))art. 440 k.p.k.)

5.3.3. Poprawienie błędnej kwalifikacji prawnej czynu (urn:act:du:2022::1375(art(455))art. 455 k.p.k.)

5.4. Przełamanie kierunku zaskarżenia na korzyść oskarżonego (urn:act:du:2022::1375(art(434)par(2))art. 434 § 2 k.p.k.)

6. Ograniczenie rozpoznania apelacji (urn:act:du:2022::1375(art(436))art. 436 k.p.k.)

Rozdział VIII ZASKARŻENIE UZASADNIENIA WYROKU

Rozdział IX PRZEBIEG POSTĘPOWANIA APELACYJNEGO

1. Uwagi ogólne

2. Postępowanie w sądzie pierwszej instancji

2.1. Uwagi ogólne

2.2. Badanie warunków apelacji

2.3. Postępowanie międzyinstancyjne

3. Postępowanie przed sądem drugiej instancji

3.1. Uwagi ogólne

3.2. Ponowne badanie warunków apelacji

3.3. Forum orzekania

3.3.1. Uwagi ogólne

3.3.2. Rozpoznanie apelacji na posiedzeniu

3.3.3. Rozpoznanie apelacji na rozprawie

Rozdział X PRZEBIEG ROZPRAWY APELACYJNEJ

1. Przygotowanie rozprawy apelacyjnej

2. Ogólny porządek rozprawy apelacyjnej

3. Rozpoczęcie rozprawy apelacyjnej

3.1. Uwagi ogólne

3.2. Rozprawa apelacyjna w formie zdalnej

3.3. Udział stron i innych uczestników postępowania

4. Przewód sądowy

4.1. Uwagi ogólne

4.2. Sprawozdanie sędziego sprawozdawcy

4.3. Odstąpienie od ustnego sprawozdania

4.4. Wyjaśnienia, oświadczenia i wnioski stron

4.5. Zasady przeprowadzania dowodów w instancji odwoławczej

4.5.1. Uwagi ogólne

4.5.2. Zakres postępowania dowodowego

4.5.3. Prekluzja dowodowa

4.5.4. Dopuszczenie dowodu

4.5.5. Oddalenie wniosku dowodowego

5. Zwrot akt sprawy w celu uzupełnienia uzasadnienia wyroku

6. Przedstawienie zagadnienia prawnego

7. Głosy końcowe

8. Rodzaje wyroków sądu odwoławczego

8.1. Uwagi ogólne

8.2. Wyrok utrzymujący w mocy

8.3. Wyrok zmieniający

8.4. Wyrok uchylający

9. Rozpoznanie apelacji od wyroku skazującego wydanego w trybie konsensualnym

10. Zasady sporządzania i doręczania uzasadnienia wyroku sądu odwoławczego

11. Uzasadnienie wyroku sądu odwoławczego

12. Rodzaje orzeczeń po rozpoznaniu zażalenia od uzasadnienia wyroku i ich uzasadnienie

BIBLIOGRAFIA

WYKAZ SKRÓTÓW
1.
Akty prawne
k.k.
ustawa z 6.06.1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.)
k.k.s.
ustawa z 10.09.1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2022 r. poz. 859 ze zm.)
Konstytucja RP
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2.04.1997 r. (Dz.U. poz. 483 ze zm.)
konwencja europejska, EKPC
Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności sporządzona w Rzymie dnia 4.11.1950 r. (Dz.U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 ze zm.)
k.p.c.
ustawa z 17.11.1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1805 ze zm.)
k.p.k.
ustawa z 6.06.1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 1375 ze zm.)
k.p.k. z 1928 r.
rozporządzenie Prezydenta RP z 19.03.1928 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. z 1950 r. Nr 40, poz. 364 ze zm.)
k.p.k. z 1969 r.
ustawa z 19.04.1969 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. Nr 13, poz. 96 ze zm.)
k.p.w.
ustawa z 24.08.2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. z 2022 r. poz. 1124 ze zm.)
k.r.o.
ustawa z 25.02.1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.)
MPPOiP
Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 19.12.1966 r. (Dz.U. z 1977 r. Nr 38, poz. 167)
p.u.s.p.
ustawa z 27.07.2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2072 ze zm.)
p.u.s.w.
ustawa z 21.08.1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2250)
r.u.s.p.
rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 18.06.2019 r. – Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2514 ze zm.)
u.o.i.n.
ustawa z 5.08.2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 742 ze zm.)
u.o.s.k.
ustawa z 23.06.1973 r. o opłatach w sprawach karnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 123)
ustawa o SN
ustawa z 8.12.2017 r. o Sądzie Najwyższym (Dz.U. z 2023 r. poz. 123 ze zm.)
2.
Czasopisma, publikatory i inne
BSP
Białostockie Studia Prawnicze
GSP
Gdańskie Studia Prawnicze
KSP
Krakowskie Studia Prawnicze
KZS
Krakowskie Zeszyty Sądowe
NP
Nowe Prawo
OSN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego
OSNC
Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Izba Cywilna
OSNKW
Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Izba Karna i Wojskowa
OSNPG
Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Zbiór Prokuratury Generalnej
OSNwSK
Orzecznictwo Sądu Najwyższego w Sprawach Karnych
OSP
Orzecznictwo Sądów Polskich
OSPiKA
Orzecznictwo Sądów Polskich i Komisji Arbitrażowych
OTK-A
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego – seria A
Pal.
Palestra
PiP
Państwo i Prawo
Prok. i Pr.
Prokuratura i Prawo
Prok. i Pr.-wkł.
Prokuratura i Prawo – dodatek Orzecznictwo
PS
Przegląd Sądowy
SA
sąd apelacyjny
SN
Sąd Najwyższy
TK
Trybunał Konstytucyjny
Zb.Orz.
Zbiór Orzeczeń Sądu Najwyższego Izby Karnej
WSTĘP

Historia skodyfikowanej apelacji jako środka odwoławczego jest powiązana z przemianami ustrojowymi w naszym kraju, w wyniku których dokonywano również reformy procedury karnej. W okresie II Rzeczypospolitej apelacja jako środek odwoławczy funkcjonowała na gruncie Kodeksu postępowania karnego z 1928 r. W czasach Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej apelacja zniknęła z procedury karnej po reformie z 1949 r.1, gdyż zastąpiła ją rewizja. Po transformacji ustrojowej zapoczątkowanej w 1989 r. apelacja została przywrócona ustawą z 29.06.1995 r., która weszła w życie z dniem 1.01.1996 r.2 Ustawa ta znowelizowała Kodeks postępowania karnego z 1969 r. w zakresie postępowania odwoławczego. Zastąpiono nazwę środka odwoławczego „rewizja” nazwą „apelacja”, która następnie została wprowadzona do Kodeksu postępowania karnego z 1997 r. Jednakże, poza zmianą nazwy, nie uległ początkowo zmianie model postępowania odwoławczego, co świadczy o tym, że do terminologii nie należy przywiązywać nadmiernego znaczenia, gdyż o charakterze określonego środka odwoławczego nie decyduje jego nazwa, lecz wewnętrzna struktura. Wprowadzona wówczas apelacja stanowiła w rzeczywistości kopię rewizji, która została zbudowana z elementów apelacji i kasacji z okresu międzywojennego.

Apelacja jako środek odwoławczy kształtuje model postępowania odwoławczego. Model ten ma charakter mieszany, określany też w doktrynie modelem hybrydowym3, w którym występują elementy apelacyjności, kasatoryjności i rewizyjności właściwe poszczególnym systemom środków odwoławczych4. W takim modelu ważne jest natomiast właściwe ustawienie proporcji pomiędzy poszczególnymi jego elementami. Po wejściu w życie Kodeksu postępowania karnego z 1997 r. elementy rewizyjności dominowały nad elementami apelacyjnymi. Nowelizacje z lat 2013 r.5 i 2015 r.6 zmieniły te proporcje i zdecydowanie zwiększyły apelacyjność postępowania odwoławczego.

Apelacja jako środek odwoławczy od wyroku realizuje konstytucyjny standard dwuinstancyjności postępowania sądowego. Otwarta natomiast pozostaje kwestia zakresu uprawnień sądu odwoławczego do merytorycznego orzekania. Wspomniane nowelizacje z lat 2013 i 2015 zwiększyły to uprawnienie. Pozostają jednak nadal ograniczenia w merytorycznym orzekaniu sądu odwoławczego.

Główną metodą badawczą zastosowaną w tym opracowaniu jest metoda formalno-dogmatyczna, która posłużyła do dokonania analizy i interpretacji obowiązujących przepisów dotyczących apelacji umiejscowionej w systemie środków odwoławczych.

Kompleksowa prezentacja apelacji została poprzedzona analizą standardów konstytucyjnych i konwencyjnych, które dotyczą środków zaskarżenia w kontekście normatywnych rozwiązań zawartych w Kodeksie postępowania karnego. W tej płaszczyźnie zaprezentowano apelację jako środek odwoławczy umiejscowiony w systemie kontroli odwoławczej. Wskazano także cechy charakterystyczne apelacji.

Głównym celem pracy jest przedstawienie konstrukcji apelacji jako środka odwoławczego służącego do zaskarżenia wyroku lub jego uzasadnienia. Elementy składowe apelacji nie tylko stanowią warunki formalne skutecznego jej wniesienia, lecz także rzutują na zakres kontroli odwoławczej, a następnie na granice orzekania sądu odwoławczego. Mają one różne znaczenie i różny wpływ na rozpoznanie sprawy – od niewielkiego, jak wniosek odwoławczy, po zasadnicze, jak zakres zaskarżenia i zarzuty odwoławcze. Wszystkie zostały omówione. Jednak szczególny nacisk został położony na zarzuty odwoławcze. Wskazano istotne cechy oraz zasady i sposób ich formułowania. Zarzuty odwoławcze jako element składowy środka odwoławczego odgrywają znaczącą rolę w systemie kontroli odwoławczej, gdyż w wypadku ich postawienia sąd odwoławczy jest nimi związany. Prawidłowa budowa zarzutu odwoławczego ma więc duże znaczenie przy rozpoznawaniu apelacji.

W pierwszej jednak kolejności przedstawiono drogę do wniesienia apelacji, począwszy od złożenia wniosku o sporządzenie na piśmie i doręczenie uzasadnienia wyroku po jej rozpoznanie. Skuteczne wniesienie apelacji zobowiązuje sąd odwoławczy do jej rozpoznania. Następuje ono w granicach wskazanych przez skarżącego, które określają zakres kontroli odwoławczej oraz granice orzekania sądu odwoławczego. Apelację rozpoznaje sąd drugiej instancji. Wobec tego przedstawiono także przebieg postępowania apelacyjnego. Sąd ten rozpoznaje apelację co do zasady na rozprawie. Omówiono więc także przebieg rozprawy apelacyjnej w poszczególnych jej etapach. Zakończenie postępowania przed sądem drugiej instancji następuje w związku z wydaniem wyroku. Rodzaje wyroków sądu odwoławczego związane są z zakresem uprawnień tego sądu. Obecnie dominuje uprawnienie do merytorycznego orzekania. Wobec tego przedstawiono podstawy wydania poszczególnych wyroków, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów regulujących wyrok uchylający i przekazujący sprawę do ponownego rozpoznania. Podlega on obecnie zaskarżeniu w drodze skargi na wyrok sądu odwoławczego. Wydanie wyroku przez sąd odwoławczy otwiera drogę do jego zaskarżenia nadzwyczajnym środkiem zaskarżenia. Istotny w tym aspekcie jest obowiązek sądu odwoławczego sporządzenia na wniosek lub z urzędu pisemnego uzasadnienia. Zakres i wymogi tego uzasadnienia zostały szczegółowo omówione. Przedstawiono też zasady zaskarżenia apelacją uzasadnienia wyroku sądu pierwszej instancji oraz przebieg postępowania odwoławczego.

W publikacji wykorzystano dorobek piśmiennictwa i bogate orzecznictwo Sądu Najwyższego. Zawiera ona także praktyczne wskazówki dotyczące budowy apelacji.

Uwzględniono również zmiany wynikające z ustawy z 7.07.2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2600) wchodzące w życie 14.03.2023 r. W Sejmie trwają jednak prace nad przesunięciem tego terminu na 1.10.2023 r. (rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, druk sejmowy nr 2860, https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=2860, dostęp: 1.02.2023 r.).

Rozdział
I
KONSTYTUCYJNY I KONWENCYJNY STANDARD KONTROLI ODWOŁAWCZEJ

Wzorzec ukształtowania systemu środków zaskarżenia w postępowaniu karnym wskazany został w art. 78 i 176 Konstytucji RP. Z art. 78 Konstytucji RP wynika zasada kontroli orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji. Od tej zasady ustawa może wprowadzić wyjątki1. Przepis ten w zakresie oceny pierwszoinstancyjnego charakteru orzeczenia sądu wywołuje wątpliwości interpretacyjne. Może bowiem zostać odczytany w aspekcie przedmiotu orzekania bądź poziomu orzekania. W pierwszym przypadku należy przyjąć, że zaskarżeniu powinno podlegać orzeczenie wydane po raz pierwszy w określonej kwestii, niezależnie od tego, czy zapadło w pierwszej czy w drugiej instancji. W drugim przypadku zaskarżeniu powinny podlegać tylko orzeczenia wydane na określonym poziomie, tj. w pierwszej instancji. W tej kwestii stanowisko Trybunału Konstytucyjnego nie jest jednolite. Wyrażony został pogląd, że art. 78 Konstytucji RP wymaga, aby przedmiotem zaskarżenia stały się orzeczenia wydane w pierwszej instancji (kryterium poziomu orzekania). Według tego stanowiska sądem pierwszej instancji jest sąd, przed którym wszczęte zostało postępowanie w kwestii zasadniczej2. Odmienny pogląd opiera się na założeniu, że orzeczeniem wydanym w pierwszej instancji jest orzeczenie wydane po raz pierwszy niezależnie od usytuowania danego sądu w hierarchicznej strukturze sądów (kryterium przedmiotu orzekania)3.

W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego zakres stosowania art. 78 Konstytucji RP jako wzorca kontroli konstytucyjnej określany jest przez pryzmat użytego w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP wyrazu „sprawa”. Wobec tego Trybunał Konstytucyjny przyjmuje, że jeżeli sąd rozpatruje sprawę w rozumieniu tego przepisu, to postępowanie w tej sprawie powinno mieć charakter kontrolny.

W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego nadaje się autonomiczne znaczenie pojęciu sprawy użytemu w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP. Nie pokrywa się ono z rozumieniem pojęcia sprawy w poszczególnych postępowaniach sądowych. W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego przyjmuje się, że pojęcie sprawy użyte w art. 45 ust. 1 Konstytucji RP zakresem przedmiotowym obejmuje wszelkie sytuacje, w których zachodzi konieczność rozstrzygnięcia o prawach danego podmiotu, a jednocześnie natura tych stosunków prawnych wyklucza arbitralność rozstrzygania o sytuacji prawnej podmiotu przez drugą stronę stosunku. Dla pojęcia sprawy ważne jest, aby postępowanie dotyczyło wolności i praw konstytucyjnych danego podmiotu4.

Zasada kontroli wynikająca z art. 78 Konstytucji RP spełnia dwie istotne funkcje. Z jednej strony gwarantuje, że po wydaniu orzeczenia rozstrzygającego jego sprawę w pierwszej instancji podmiot może żądać skontrolowania tego rozstrzygnięcia. Z drugiej zaś strony powoduje, że każdy sąd orzekający w pierwszej instancji musi się liczyć z tym, iż jego rozstrzygnięcie może zostać poddane kontroli odwoławczej5.

Zasada kontroli odnośnie do postępowania sądowego została rozwinięta w art. 176 ust. 1 Konstytucji RP przez stwierdzenie, że postępowanie sądowe jest co najmniej dwuinstancyjne6. Trybunał Konstytucyjny wskazał, że z ustanowionej w tym przepisie zasady dwuinstancyjnego postępowania sądowego wynika:

1)

dostęp do drugiej instancji (przyznanie stronom środka zaskarżenia);

2)

powierzenie rozpoznania sprawy drugiej instancji sądowej wyższego szczebla;

3)

odpowiednie ukształtowanie procedury przed sądem drugiej instancji, tak aby sąd ten mógł zbadać sprawę i wydać merytoryczne rozstrzygnięcie7.

Porównanie art. 78 z art. 176 ust. 1 Konstytucji RP prowadzi do stwierdzenia, że zawarte w art. 78 pojęcie zaskarżalności ma inne znaczenie normatywne niż użyte w art. 176 ust. 1 określenie „instancyjność”. Pojęcie zaskarżalności ma konotacje procesowe, gdyż oznacza konieczność wykształcenia mechanizmu kontroli. Pojęcie instancyjności wiąże się natomiast z poziomem kontroli, co wymaga ustrojowego jej ukształtowania.

Zasadą dwuinstancyjności postępowania sądowego objęte są orzeczenia wydane w pierwszej instancji. Oznacza to, że Konstytucja RP nie gwarantuje możliwości zaskarżenia orzeczenia wydanego w drugiej instancji. W postępowaniu karnym sądem pierwszej instancji jest sąd, przed którym zostało wszczęte postępowanie na podstawie skargi uprawnionego oskarżyciela (art. 14 § 1 k.p.k.). Dlatego też zasadę dwuinstancyjności postępowania sądowego odnieść należy tylko do postępowania głównego (zasadniczego). W konsekwencji zakresem przedmiotowym art. 176 ust. 1 Konstytucji RP objęte są jedynie orzeczenia kończące postępowanie przed sądem pierwszej instancji w jego zasadniczym nurcie. Natomiast zasada kontroli unormowana w art. 78 Konstytucji RP ma szerszy zakres, gdyż obejmuje także orzeczenia o charakterze incydentalnym (wpadkowym) lub ubocznym. Jednak zaskarżalność tych rozstrzygnięć zależy od przedmiotu rozstrzygania. Jeżeli jest nim sprawa w rozumieniu art. 45 ust. 1 Konstytucji RP, to wówczas konieczne jest wprowadzenie mechanizmu kontroli. Sposób jego ukształtowania pozostawiony jest ustawodawcy zwykłemu. Może to być kontrola pozioma, tzw. instancyjność pozioma, albowiem w stosunku do tej kategorii rozstrzygnięć zasada kontroli nie wymaga usytuowania organu kontrolującego jako hierarchicznie wyższego wobec organu kontrolowanego. W oparciu o konstytucyjny wzorzec w postaci art. 78 i 45 ust. 1 Konstytucji RP ustawodawca wprowadza zaskarżalność niektórych decyzji incydentalnych wydanych w postępowaniu odwoławczym, np. w art. 426 § 2 k.p.k. W tych przypadkach jest to zawsze zaskarżalność pozioma mieszcząca się w standardzie dwuinstancyjności postępowania sądowego.

W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego wskazuje się również, że ustawodawca ma swobodę w kształtowaniu przebiegu postępowania w drugiej instancji, gdyż z art. 176 ust. 2 Konstytucji RP wynika, że postępowanie przed sądem, jak również kształt procedury odwoławczej, określają ustawy. Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego nie istnieje zatem konstytucyjne wymaganie, aby procedura odwoławcza w każdym stadium sprawy zawsze przybierała taką formę, jaka występuje w modelu pełnej apelacji. Jednakże konstytucyjny standard postępowania odwoławczego nie ogranicza się do samego dostępu do instancji odwoławczej. Dlatego też Trybunał Konstytucyjny sformułował pewne wymagania względem apelacji i podkreślił, że z punktu widzenia regulacji zawartych w Konstytucji RP środek zaskarżenia powinien być skuteczny w tym sensie, iż powinien umożliwiać merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy w postępowaniu odwoławczym oraz zapewniać obiektywną i rzeczywistą kontrolę orzeczeń wydanych w pierwszej instancji8.

Natomiast w regulującym prawo do sądu art. 45 ust. 1 Konstytucji RP nie jest unormowane prawo dostępu także do sądu drugiej instancji. To uprawnienie wynikające z zasady dwuinstancyjności postępowania sądowego stanowi jedynie wzmocnienie prawa do sądu i jest swoistą emanacją dostępu do sądu w ogóle9.

Ważne znaczenie dla funkcjonowania zasady dwuinstancyjności postępowania sądowego w procedurze karnej ma fakt, że na gruncie prawa międzynarodowego „prawo do drugiej instancji” należy do standardów rzetelnego procesu10. Nie wynika ono co prawda wprost z europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności11, gdyż art. 6 konwencji wymaga jedynie, aby państwa-strony zagwarantowały dostęp do sądu w sytuacjach opisanych w tym przepisie. Przepis ten nie gwarantuje więc dostępu do całego toku instancji12. Natomiast do systemu konwencji europejskiej prawo do odwołania zostało wprowadzone przez Protokół nr 7 sporządzony 22.11.1984 r. w Strasburgu do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (Dz.U. z 2003 r. Nr 42, poz. 364)13. Prawo to wynika natomiast wprost z Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych14. Warto zauważyć, że na gruncie konwencji europejskiej prawo do odwołania jest gwarantowane tylko oskarżonemu oraz że doznaje ono wyjątków. Artykuł 2 ust. 1 i 2 wspomnianego protokołu dodatkowego nr 7 stanowi bowiem, że: „Każdy, kto został uznany przez sąd za winnego popełnienia przestępstwa, ma prawo do rozpatrzenia przez sąd wyższej instancji jego sprawy, tak w przedmiocie orzeczenia o winie, jak i co do kary. Korzystanie z tego prawa, a także jego podstawy, ureguluje ustawa. Wyjątki od tego prawa mogą być stosowane w przypadku drobnych przestępstw, określonych w ustawie, lub w przypadkach, gdy dana osoba była sądzona w pierwszej instancji przez Sąd Najwyższy lub została uznana za winną i skazana w wyniku zaskarżenia wyroku uniewinniającego sądu pierwszej instancji”.

Natomiast żadne wyjątki nie zostały przewidziane w Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, który w art. 14 ust. 5 stanowi, że każda osoba skazana za przestępstwo ma prawo odwołania się do sądu wyższej instancji. Przepis ten powinien być interpretowany w ten sposób, że uprawnienie do zaskarżenia wyroku skazującego dotyczy nie tylko orzeczenia wydanego w pierwszej instancji, lecz także wyroku sądu drugiej instancji, który po raz pierwszy skazał oskarżonego. W konsekwencji przyznanie takiego uprawnienia sądowi odwoławczemu wymagałoby wprowadzenia mechanizmów kontrolnych15. W świetle tego standardu wprowadzony w art. 454 § 1 k.p.k. zakaz merytorycznego orzekania przez sąd odwoławczy należy uznać za słuszny.

W Kodeksie postępowania karnego zasadę kontroli wyraża art. 425 § 1, prawo do wniesienia apelacji zaś wiąże się z zasadą skargowości, od której zależy uruchomienie procedury apelacyjnej16. Wszczęcie postępowania apelacyjnego, zgodnie z tą zasadą wyrażoną w art. 14 § 1 k.p.k., może bowiem nastąpić na żądanie uprawnionego oskarżyciela lub innego uprawnionego podmiotu17. Zasada kontroli jest również ściśle powiązana z zasadą prawdy materialnej, gdyż przez kontrolę zaskarżonego wyroku istnieje możliwość oceny, czy poczynione przez sąd pierwszej instancji ustalenia faktyczne odpowiadają prawdzie18.

Natomiast w przypadku wydania orzeczenia kończącego postępowanie główne (co do przedmiotu procesu) z konstytucyjnej zasady dwuinstancyjności postępowania sądowego wynika konieczność zapewnienia dostępu do drugiej instancji (przyznanie stronom środka zaskarżenia) oraz powierzenia rozpoznania sprawy drugiej instancji sądowej wyższego szczebla. Natomiast zakres uprawnień kontrolnych pozostawiony jest do uznania ustawodawcy, który może wyposażyć organ kontrolujący w prawo do merytorycznego orzekania co do istoty sprawy. W literaturze wskazuje się, że zasada dwuinstancyjności postępowania sądowego odnosi się w istocie do możliwości zaskarżenia orzeczenia, a nie do rodzaju orzeczeń wydanych w sądzie odwoławczym19.

W Kodeksie postępowania karnego ustawodawca wyłącza możliwość merytorycznego orzekania na niekorzyść oskarżonego, gdy wniesiono apelację wyłącznie na jego korzyść, przez ustanowienie zakazu reformationis in peius (art. 434 § 1 k.p.k.) – poza wyjątkiem wskazanym w art. 434 § 4 k.p.k. – oraz ogranicza prawo sądu odwoławczego do merytorycznego orzekania na niekorzyść oskarżonego, pomimo wniesienia apelacji na jego niekorzyść, wprowadzając zakaz ne peius (art. 454 § 1 k.p.k.).

Ustawodawca nie przewiduje natomiast żadnych ograniczeń w merytorycznym orzekaniu w instancji odwoławczej na korzyść oskarżonego, a nawet zobowiązuje sąd odwoławczy do takiego orzekania, gdy wniesiono apelację na jego niekorzyść (art. 434 § 2 k.p.k.). Dlatego też gdy sąd odwoławczy, korzystając z przysługujących mu uprawnień, orzeka merytorycznie, to nie narusza zasady dwuinstancyjności postępowania sądowego, skoro sfery uprawnień kontrolnych zasada ta w ogóle nie obejmuje. Dotyczy to także uprawnień sądu odwoławczego do odmiennej oceny dowodów i czynienia własnych ustaleń faktycznych co do istoty sprawy, zarówno na podstawie dowodów zgromadzonych w pierwszej instancji, jak i dowodów przeprowadzonych w instancji odwoławczej w warunkach określonych w art. 452 § 2 k.p.k. Jedyne ograniczenia w tym zakresie wynikają z zakazu reformationis in peius, gdyż przy apelacji na korzyść oskarżonego nie można czynić ustaleń faktycznych na jego niekorzyść (poza wyjątkiem wskazanym w art. 434 § 4 k.p.k.), a także wiążą się z realizacją prawa do obrony, gdyż w wypadku wniesienia apelacji na niekorzyść oskarżonego w warunkach określonych w art. 454 § 1 k.p.k. sąd odwoławczy nie może czynić ustaleń faktycznych na niekorzyść oskarżonego i orzekać merytorycznie także na jego na niekorzyść.

Przyznanie sądowi odwoławczemu w art. 437 § 2 k.p.k. szerokich uprawnień do merytorycznego orzekania nie narusza konstytucyjnej zasady dwuinstancyjności postępowania sądowego. Z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego wynika jednoznacznie, że istotą tej zasady jest zapewnienie kontroli rozstrzygnięcia podejmowanego przez sąd pierwszej instancji przez dwukrotną ocenę stanu faktycznego i prawnego sprawy (dwukrotne badanie sprawy). Natomiast dwuinstancyjność postępowania sądowego nie oznacza konieczności dwukrotnego badania każdego ustalenia i każdej jego zmiany dokonanej przez sąd w trakcie postępowania, w szczególności ustaleń podjętych przez sąd odwoławczy20.

Trybunał Konstytucyjny, orzekając o zgodności przepisów dotyczących uprawnień sądu odwoławczego do merytorycznego orzekania z konstytucyjną zasadą dwuinstancyjności postępowania sądowego, w wyroku z 11.03.2003 r., SK 8/02, OTK-A 2003/3, poz. 20, stwierdził, że orzeczenie sądu odwoławczego oparte na ustaleniach odmiennych od ustaleń sądu niższej instancji nie staje się z tego powodu orzeczeniem pierwszoinstancyjnym, przyjęcie zaś, że sąd odwoławczy staje się – chociażby w ograniczonym zakresie – sądem pierwszej instancji, skutkowałoby swego rodzaju trójinstancyjnością postępowania, od jego orzeczenia bowiem przysługiwać by musiał jakiś środek zaskarżenia – swoista apelacja od wyroku apelacyjnego. Stanowisko to potwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 13.07.2009 r., SK 46/08, OTK-A 2009/7, poz. 109, uznając, że art. 437 § 1 i 2 k.p.k. w części, która zezwala na dokonywanie w postanowieniach wydanych przez sądy okręgowe zmiany w wyniku rozpatrywania zażaleń prokuratora na postanowienia sądów rejonowych nieuwzględniające wniosków o zastosowanie tymczasowego aresztowania polegające na uwzględnieniu tych wniosków i zastosowanie tymczasowego aresztowania, jest zgodny m.in. z art. 176 ust. 1 Konstytucji RP.

Rozdział
II
APELACJA JAKO ŚRODEK ODWOŁAWCZY
1.
Uwagi ogólne

Pojęcie apelacji pochodzi od łacińskiego słowa appellatio, które spośród kilku znaczeń ma także znaczenie „odwołania się”1.

W procesie karnym przez pojęcie apelacji należy rozumieć oświadczenie woli, którego istotna treść wyraża się w żądaniu skorygowania (uchylenia lub zmiany) wyroku lub jego uzasadnienia2. Apelację należy zaliczyć do oświadczeń woli o charakterze postulującym3.

W języku prawnym i prawniczym słowo „apelacja” jest wyrazem podstawowym, który służy do budowania innych pojęć związanych z postępowaniem odwoławczym. Tak więc, po pierwsze, słowo to występuje w nazwie sądu orzekającego – „sąd apelacyjny” – w wypadkach zaskarżenia orzeczenia wydanego w pierwszej instancji przez sąd okręgowy. Jest to związane z tzw. właściwością funkcjonalną sądu apelacyjnego (art. 26 k.p.k.). Po drugie, „apelacja” jest rodzajem środka odwoławczego. To określenie jest tożsame z pojęciem skargi apelacyjnej (w tym kontekście słowo to zostało użyte w art. 444 k.p.k., a także w przepisach następnych, np. art. 445 § 1 i 2 k.p.k., art. 446 § 1 i 2 k.p.k.)4. Po trzecie, z pojęciem apelacji wiąże się określony model środków odwoławczych5 i związane z nim określenie „postępowanie apelacyjne”. Po czwarte, ze słowem „apelacja” związana jest nazwa „rozprawa apelacyjna”.

2.
System środków odwoławczych

System środków odwoławczych wiąże się z przyjętym przez ustawodawcę modelem postępowania odwoławczego6. Klasyczny model postępowania odwoławczego może mieć charakter apelacyjny albo kasacyjny. Model apelacyjny wprowadził Kodeks postępowania karnego z 1928 r.7 Cechą charakterystyczną kontroli apelacyjnej jest ponowne rozpoznanie sprawy w zakresie wskazanym przez skarżącego. Sąd odwoławczy jest sądem merytorycznym. Granice kontroli apelacyjnej wyznacza zakres zaskarżenia. Natomiast mniejsze znaczenie mają zarzuty odwoławcze, gdyż sąd drugiej instancji nie jest nimi związany. Ułatwiają one jedynie kontrolę odwoławczą. W modelu apelacyjnym obowiązuje zasada bezpośredniości, zaś pośredniość w zapoznaniu się z materiałem dowodowym stanowi wyjątek. Sąd odwoławczy ma obowiązek ponownie przeprowadzić dowody, jeżeli jest to konieczne do oceny zasadności apelacji. Sąd ten ocenia dowody i ustala fakty, a następnie wydaje merytoryczne rozstrzygnięcie. Sąd odwoławczy – z przyczyn merytorycznych – nie może uchylić orzeczenia i przekazać sprawy do ponownego rozpoznania sądowi pierwszej instancji. W modelu apelacyjnym od wyroku sądu drugiej instancji przysługuje zwykle zwyczajny środek odwoławczy. Jest to więc system trójinstancyjnego postępowania odwoławczego.

Model kasacyjny kontroli wyroków polega na sprawdzeniu orzeczenia wyłącznie pod względem prawnym. Sąd kasacyjny po rozpoznaniu kasacji w zasadzie sam nie orzeka, lecz bądź uwzględnia kasację i zaskarżony wyrok uchyla, bądź kasację oddala8.

W naszym systemie prawnym powstał jeszcze model rewizyjny postępowania odwoławczego. Wprowadziła go reforma procedury karnej z 1949 r.9 Nazwa tego modelu pochodzi od przyjętej wówczas nazwy „rewizja” jako środka odwoławczego od wyroków wydanych w pierwszej instancji. W tym modelu postępowanie odwoławcze było dwuinstancyjne. Cechą charakterystyczną tego modelu – w przeciwieństwie do modelu apelacyjnego – było znaczne ograniczenie uprawnień sądu odwoławczego do merytorycznego orzekania i przyznanie właściwie nieograniczonych możliwości do uchylenia wyroku z przyczyn merytorycznych i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania10. W tym modelu sąd odwoławczy nie przeprowadzał ponownie postępowania dowodowego, choć w wyjątkowych wypadkach i po spełnieniu określonych warunków mógł w ograniczonym zakresie przeprowadzić dowód na rozprawie rewizyjnej.

W modelu rewizyjnym sąd odwoławczy pełnił funkcję kontrolną (stąd nazwa „rewizja”). Nie był natomiast sądem merytorycznym, gdyż ponownie nie rozpoznawał sprawy. Dlatego też jeżeli wyrok sądu pierwszej instancji nie poddawał się kontroli z uwagi na stwierdzone braki np. w materiale dowodowym, to podlegał uchyleniu, a sprawa była przekazywana do ponownego rozpoznania. Sąd rewizyjny, zgodnie z funkcją kontrolną, co do zasady sam nie uzupełniał tych braków. Kontrola odwoławcza odbywała się w granicach zaskarżenia i podniesionych zarzutów. W tym modelu szczególnego znaczenia nabrały zarzuty odwoławcze, gdyż co do zasady sąd odwoławczy był nimi związany. Poza zakresem zaskarżenia i podniesionymi zarzutami sąd odwoławczy rozpoznawał sprawę tylko w przypadkach wskazanych w ustawie. W modelu rewizyjnym wprowadzono także tzw. zasadę rewizyjną, czyli zasadę totalnej kontroli zaskarżonego orzeczenia z urzędu pod kątem uchybień o charakterze faktycznym i prawnym. Wyrazem tej zasady był nakaz kontroli wyroku niezależnie od granic zaskarżenia i podniesionych zarzutów w celu zbadania, czy zawarte w nim rozstrzygnięcia nie są oczywiście niesprawiedliwe11.

W Kodeksie postępowania karnego z 1997 r. środek odwoławczy od wyroku nosi nazwę „apelacja”, jednak poszczególne unormowania dotyczące postępowania apelacyjnego wskazują, że przyjęty przez ustawodawcę model postępowania odwoławczego, pomimo nazwy tego środka, nie jest modelem apelacyjnym, lecz modelem mieszanym złożonym z elementów apelacyjnych, kasacyjnych i rewizyjnych. W wyniku licznych nowelizacji ulegał on jednak transformacji w kierunku zwiększenia liczby elementów apelacyjnych. Początkowo widoczne było jednak silne nachylenie w kierunku modelu rewizyjnego. Po pierwsze, występował dwuinstancyjny model postępowania odwoławczego, w którym, tak jak w modelu rewizyjnym, sąd odwoławczy kontrolował zaskarżony wyrok, a nie ponownie rozpoznawał sprawę. Po drugie, system kontroli odwoławczej oparty został na pośredniości postępowania dowodowego, gdyż sąd odwoławczy, podobnie jak sąd rewizyjny, co do zasady nie przeprowadzał ponownie dowodów. Kontrola wyroku polega bowiem na analizie materiału dowodowego zebranego w pierwszej instancji. Bezpośredniość w zapoznaniu się z dowodami, charakterystyczna dla modelu apelacyjnego, stanowiła wyjątek. Po trzecie, sąd odwoławczy miał tylko uprawnienie, a nie obowiązek merytorycznego orzekania, jednak nie było żadnych ustawowych ograniczeń co do możliwości uchylenia wyroku i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania.

Nowelizacje Kodeksu postępowania karnego przeprowadzone ustawami z 27.09.2013 r., 20.02.2015 r. i z 11.03.2016 r.12 zdecydowanie ograniczyły elementy rewizyjno-kasacyjne na rzecz zwiększenia apelacyjności postępowania odwoławczego13. Widoczne jest to przede wszystkim w sferze procedowania i orzekania. Sąd odwoławczy nie ma w zasadzie żadnych ograniczeń w przeprowadzaniu dowodów w instancji odwoławczej, poza wyjątkową sytuacją. Sąd odwoławczy może przeprowadzać dowody, jeżeli jest to konieczne do skontrolowania zaskarżonego wyroku. Nie czyni tego jedynie wówczas, gdy zachodzi podstawa do uchylenia wyroku z przyczyn określonych w art. 437 § 2 zdanie drugie k.p.k. (art. 452 § 2 pkt 1 k.p.k.). Szeroki zakres postępowania dowodowego przed sądem odwoławczym stanowi wzmocnienie apelacyjności tego postępowania. Idący w tym kierunku jeszcze bardziej istotny element apelacyjności to nałożenie na sąd odwoławczy obowiązku merytorycznego orzekania. Wniosek taki należy wyprowadzić z faktu enumeratywnie wskazanych podstaw do uchylenia wyroku i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania w art. 437 § 2 zdanie drugie k.p.k. Oznacza to, że gdy stwierdzone uchybienie nie stanowi podstawy do orzekania kasatoryjnego, sąd odwoławczy ma obowiązek wydać orzeczenie reformatoryjne. Podstawy do uchylenia wyroku i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania mają różny charakter. Podstawa z art. 439 § 1 k.p.k. ma charakter formalny. Stanowi zdecydowanie element kasatoryjnego orzekania. Natomiast przejawem rewizyjności postępowania odwoławczego jest podstawa z art. 454 k.p.k. oraz konieczność prowadzenia na nowo przewodu w całości. Szczególnie ta ostatnia podstawa budzi wątpliwości co do potrzeby blokowania merytorycznego orzekania przez sąd odwoławczy. Natomiast podstawa z art. 454 k.p.k. stanowi przejaw dodatkowej gwarancji dla oskarżonego co do niedopuszczalności skazania po raz pierwszy w instancji odwoławczej. Charakterystyczna dla modelu rewizyjnego jest nadal obowiązująca pośredniość, a wyjątkiem bezpośredniość w przeprowadzaniu dowodów. Sąd odwoławczy może wydać orzeczenie co do istoty sprawy na podstawie dowodów zgromadzonych w aktach sprawy. Ponadto pozostał element rewizyjności postępowania odwoławczego w postaci związania sądu odwoławczego zarzutami odwoławczymi, gdy zostaną podniesione w środku odwoławczym. Ponadto zakres kontroli odwoławczej, tak jak w modelu rewizyjnym, jest poszerzony o obowiązek badania z urzędu, czy zaskarżony wyrok nie jest rażąco niesprawiedliwy (art. 440 k.p.k.).

Z powyżej przedstawionych rozważań wynika, że obecny model postępowania odwoławczego ma nadal charakter mieszany, jednak o zdecydowanej przewadze elementów apelacyjności nad elementami kasatoryjności i rewizyjności. W tym modelu obecnie właściwie rozłożono proporcje, zwiększając apelacyjność postępowania odwoławczego14.

3.
Cechy apelacji jako środka odwoławczego

Zgodnie z systematyką Kodeksu postępowania karnego apelacja należy do zwyczajnych środków odwoławczych (dział IX zatytułowany „Postępowanie odwoławcze”, oprócz rozdziału 48, zawiera rozdział 49 dotyczący apelacji i rozdział 50 dotyczący zażalenia i sprzeciwu).

Apelacja jako środek odwoławczy charakteryzuje się bezwzględną dewolutywnością i bezwzględną suspensywnością, skargowością, wywołuje skutek reformacyjny, a w stosunku do oskarżonego wprowadza zakaz reformationis in peius.

Dewolutywność o charakterze bezwzględnym oznacza, że zaskarżony wyrok powinien zostać przekazany do kontroli przez sąd wyższej instancji. Suspensywność bezwzględna powoduje wstrzymanie wykonalności zaskarżonego wyroku z powodu złożenia apelacji15.

Skargowość oznacza, że apelacja może zostać wniesiona tylko przez uprawnione podmioty i tym samym kontrola odwoławcza nie może być przeprowadzona z urzędu16. Wymieniony zakaz reformationis in peius to zakaz pogarszania sytuacji oskarżonego, gdy wniesiono środek odwoławczy na jego korzyść, przy braku skargi na niekorzyść. Zakaz ten stanowi gwarancję procesową dla oskarżonego polegającą na tym, że z powodu zaskarżenia przez niego wyroku nie zostaną zwiększone dolegliwości wynikające z kwestionowanego orzeczenia. Reformacyjny skutek oznacza, że wniesienie apelacji powoduje merytoryczną kontrolę zaskarżonego wyroku, w wyniku której może nastąpić nie tylko jego uchylenie lub utrzymanie w mocy, lecz także zmiana17.

Apelacja jako środek odwoławczy o charakterze bezwzględnie dewolutywnym powoduje przekazanie sprawy do rozpoznania przez sąd wyższej instancji (art. 25 § 3 i art. 26 k.p.k.). W procesie karnym możemy wyróżnić dwa podstawowe układy postępowania odwoławczego w relacji organ a quo–organ ad quem, które wynikają, po pierwsze, z rozwiązań ustrojowo-organizacyjnych, a po drugie – z uregulowań procesowych. Odnośnie do apelacji obie te sfery są ze sobą ściśle powiązane, choć procesowy aspekt układu instancyjnego związany jest z ustawowo ukształtowaną właściwością funkcjonalną sądu odwoławczego jako sądu wyższego rzędu w znaczeniu ustrojowo-organizacyjnym. W tym ostatnim aspekcie związanym z usytuowaniem sądu w określonym układzie hierarchicznym uzasadnione jest używanie pojęć sądu niższego rzędu i sądu wyższego rzędu18. Natomiast w sferze procesowej, w której akcent pada na rozwiązania kompetencyjne, w postępowaniu apelacyjnym należy operować pojęciami sądu pierwszej instancji i sądu drugiej instancji19.

Właściwość funkcjonalna sądów uprawnionych do rozpatrywania apelacji przedstawia się następująco:

1)

art. 25 § 3 k.p.k. ustanawia sąd okręgowy jako sąd odwoławczy do rozpoznawania apelacji od wyroków wydanych przez sąd rejonowy;

2)

art. 26 k.p.k. ustanawia sąd apelacyjny jako instancję odwoławczą od wyroków wydanych w pierwszej instancji przez sąd okręgowy;

3)

art. 655 § 1 pkt 1 k.p.k. ustanawia Sąd Najwyższy jako instancję apelacyjną od wyroków wydanych w pierwszej instancji przez wojskowy sąd okręgowy.

Należy jeszcze wskazać, że w niektórych sytuacjach procesowych Sąd Najwyższy – Izba Karna będzie także rozpoznawał apelacje jako sąd drugiej instancji. Pierwsza z nich może wystąpić na podstawie art. 441 § 5 k.p.k., kiedy Sąd Najwyższy, rozstrzygając zagadnienie prawne, przejmie sprawę do swojego rozpoznania i tym samym rozpozna apelację wniesioną od wyroku sądu rejonowego lub okręgowego. Druga taka sytuacja może mieć miejsce wówczas, gdy na podstawie art. 547 § 3 zdanie pierwsze k.p.k. sąd apelacyjny, wznawiając postępowanie, uchyli zaskarżony wyrok i wyda wyrok uniewinniający lub umarzający postępowanie. Wówczas, zgodnie z art. 547 § 3 zdanie drugie w zw. z art. 444 i 27 k.p.k., od takiego wyroku będzie przysługiwała apelacja do Sądu Najwyższego20.

Rozdział
III
OTWARCIE DROGI DO WNIESIENIA APELACJI
1.
Przedmiot zaskarżenia

Przedmiotem zaskarżenia w drodze apelacji jest wyrok sądu pierwszej instancji (art. 444 § 1 k.p.k.). Jest to taki rodzaj orzeczenia, w którym sąd w sposób imperatywny i wiążący uczestników procesu (także organy procesowe) bądź rozstrzyga o przedmiocie procesu (wyrok merytoryczny), bądź decyduje o niedopuszczalności postępowania, ustalając już po rozpoczęciu przewodu sądowego istnienie ujemnej przesłanki procesowej wyłączającej merytoryczne orzekanie (wyrok formalny)1.

Wykładnia systemowa art. 444 § 1 k.p.k. przez odwołanie się do treści art. 460 k.p.k. prowadzi do wniosku, że apelacja jako środek odwoławczy związana jest nie tyle z formą rozstrzygnięcia, ile z przedmiotem rozstrzygania. W wypadku bowiem, gdy w wyroku zawarte jest rozstrzygnięcie o kosztach lub opłatach i jest ono wyłącznie przedmiotem zaskarżenia, to środkiem odwoławczym jest zażalenie, a nie apelacja. To rozwiązanie prowadzi do dalszego wniosku, że apelacja służy do zaskarżenia rozstrzygnięć zawartych w wyroku związanych ściśle z przedmiotem procesu, a więc dotyczących odpowiedzialności za zarzucane przestępstwo. Konsekwencją tego stwierdzenia jest także to, że o formie apelacji decyduje nie forma rozstrzygnięcia, ale przedmiot rozstrzygania. Dlatego też apelacja przysługuje także wtedy, gdy orzeczenie zostanie wydane w niewłaściwej formie (np. zamiast wyroku sąd wyda postanowienie). W orzecznictwie Sądu Najwyższego oraz w doktrynie panuje w tej kwestii zgodny pogląd, że orzeczenie sądowe zapadłe w niewłaściwej formie należy oceniać nie według tej błędnej formy, lecz według materialnej jego istoty i procesowego znaczenia orzeczenia2. W takiej sytuacji znajduje zastosowanie reguła wyrażona w art. 118 § 1 k.p.k., która odnosi się także do czynności procesowej dokonanej przez organ procesowy. O rozgraniczeniu sfery kontroli apelacyjnej i zażaleniowej powinna decydować merytoryczna treść orzeczenia, a więc nie to, jak formalnie oznaczono dane orzeczenie, lecz w jakiej formie zgodnie z ustawą należało je wydać3. W związku z powyższym trzeba przyjąć, że skarżący powinien wnieść środek odwoławczy w takiej formie, jaka jest przewidziana dla danego rozstrzygnięcia i z zachowaniem warunków wymaganych dla właściwego środka odwoławczego. Jeżeli jednak skarżący dostosuje rodzaj środka odwoławczego do błędnej formy orzeczenia, to zgodnie z art. 118 § 2 k.p.k. należy uznać ten środek za taki, jaki powinien być wniesiony od prawidłowo wydanego orzeczenia. Strona nie może bowiem z powodu nadania przez sąd niewłaściwej formy ponosić ujemnych skutków procesowych.

Apelacja przysługuje od każdego wyroku. Wyjątkiem jest wyrok nakazowy, od którego przysługuje sprzeciw (art. 506 § 1 k.p.k.). Apelację wnosi się do sądu pierwszej instancji, który wydał zaskarżony wyrok (art. 428 § 1 k.p.k.). Jednakże w wypadku skierowania apelacji do niewłaściwego sądu – zgodnie z treścią art. 118 § 3 k.p.k. – przekazuje on ten środek sądowi właściwemu. W takiej sytuacji o terminowości złożenia apelacji decyduje data jej rzeczywistego wniesienia, a nie data wpływu do organu właściwego (art. 125 k.p.k.). Należy dodać, że zgodnie z zasadą racjonalnego formalizmu wynikającą z art. 118 § 2 k.p.k.4 niewłaściwe oznaczenie środka odwoławczego nie pozbawia tej czynności znaczenia prawnego, gdyż znaczenie czynności procesowej ocenia się według treści złożonego oświadczenia.

2.
Wniosek o sporządzenie na piśmie i doręczenie uzasadnienia wyroku

Warunkiem wniesienia apelacji od wyroku jest uprzednie złożenie wniosku o sporządzenie na piśmie i doręczenie jego uzasadnienia. Wniosek składa się do sądu, który wydał wyrok, w terminie zawitym 7 dni (art. 422 § 1 k.p.k.), a w trybie przyspieszonym – w terminie zawitym 3 dni (art. 517h § 1 k.p.k.). Przy obliczaniu tego terminu nie wlicza się dnia, od którego liczy się dany termin (art. 123 § 1 k.p.k.). Bieg terminu rozpoczyna się od daty ogłoszenia wyroku (art. 422 § 1in principio k.p.k.). Jednak gdy ustawa przewiduje doręczenie wyroku, termin do złożenia wniosku biegnie od daty doręczenia (art. 100 § 3 k.p.k.). Pierwszy przypadek przewidziany jest w art. 422 § 2ain fine k.p.k. W warunkach określonych w tym przepisie doręczeniu podlega wyrok wydany na rozprawie. Chodzi tu o oskarżonego pozbawionego wolności, który nie ma obrońcy i – pomimo złożenia wniosku o doprowadzenie na termin rozprawy głównej, na którym ogłoszono wyrok – nie był obecny podczas jego ogłoszenia. Zauważyć należy, że w wypadku złożenia wniosku o doprowadzenie w terminie 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia o terminie rozprawy oskarżony powinien zostać doprowadzony (art. 353 § 5 k.p.k.). W przeciwieństwie do rozprawy apelacyjnej, na którą doprowadzenie na wniosek oskarżonego jest względnie wiążące (art. 451 k.p.k.), w wypadku rozprawy głównej wniosek złożony w terminie jest wiążący bezwzględnie. Oznacza to, że zastosowanie art. 422 § 2a k.p.k. pociągające za sobą konieczność doręczenia oskarżonemu odpisu wyroku i powodujące dopiero z tym momentem rozpoczęcie biegu terminu do złożenia wniosku o sporządzenie uzasadnienia może mieć miejsce w dwóch sytuacjach. Pierwsza sytuacja występuje, gdy oskarżony złożył wniosek o doprowadzenie na rozprawę główną i wniosek ten został uwzględniony, ale sąd odroczył wydanie wyroku i na jego ogłoszenie nie doprowadził oskarżonego (art. 419 § 1 k.p.k.), który nie miał obrońcy. Druga sytuacja występuje, gdy wniosek o doprowadzenie na rozprawę główną został pozostawiony bez rozpoznania z uwagi na złożenie go po terminie, gdyż jego uwzględnienie powodowałoby konieczność odroczenia rozprawy (art. 353 § 5 zdanie drugie k.p.k.), a oskarżony nie ma obrońcy. Należy podzielić pogląd, że skoro w art. 422 § 2a k.p.k. nie ma zastrzeżenia, że chodzi o wniosek o doprowadzenie złożony w ustawowym terminie, to warunkiem doręczenia odpisu wyroku jest złożenie wniosku o doprowadzenie przed terminem rozprawy niezależnie od tego, czy oskarżony dochował 7-dniowego terminu na dokonanie tej czynności5.

Drugi przypadek doręczenia wyroku przewidziany został w wypadku wydania wyroku o wznowieniu postępowania. Taki wyrok, wydany na posiedzeniu, doręcza się stronom (art. 547 § 5 k.p.k.). Termin do złożenia wniosku o doręczenie uzasadnienia wyroku sądu wznowieniowego, otwierający drogę do wniesienia apelacji w przypadkach wskazanych w art. 547 § 3 zdanie drugie k.p.k., biegnie zatem od daty jego ogłoszenia.

Rozważenia wymaga jeszcze sytuacja związana z wydaniem wyroku na posiedzeniu, w którym oskarżony pozbawiony wolności ma prawo uczestniczyć. Chodzi tu o wyrok warunkowo umarzający postępowanie oraz wyrok wydany w trybie konsensualnym. W tych przypadkach do oskarżonego pozbawionego wolności ma zastosowanie art. 451 k.p.k. (art. 96 § 1 zdanie drugie k.p.k.). Przepis ten uprawnia do nieuwzględnienia wniosku o doprowadzenie pomimo złożenia go w terminie. Jednak wówczas, gdy oskarżony nie ma obrońcy, wyznacza się obrońcę z urzędu. W konsekwencji w przypadku niedoprowadzenia oskarżonego pozbawionego wolności na ogłoszenie wyroku jest on reprezentowany przez obrońcę. W takiej sytuacji, przy odpowiednim zastosowaniu do posiedzenia art. 422 § 2a k.p.k. (w przepisie tym mowa jest tylko o rozprawie), nie ma podstaw do doręczenia odpisu wyroku. Oznacza to, że dla oskarżonego pozbawionego wolności, który nie został doprowadzony na posiedzenie wyrokowe, termin do złożenia wniosku biegnie od daty jego ogłoszenia.

Należy też zauważyć, że art. 422 k.p.k., choć umieszczony w rozdziale 47 zatytułowanym „Wyrokowanie”, jest związany z przepisami dotyczącymi postępowania apelacyjnego. Powiązanie to wynika z treści art. 422 § 1 zdanie pierwsze k.p.k. i – a contrario – z art. 445 § 2 zdanie pierwsze k.p.k. Jednakże posługiwanie się niekiedy przez praktykę zwrotem „zapowiedź apelacji” na określenie wniosku o sporządzenie na piśmie uzasadnienia wyroku nie jest ścisłe, gdyż wniosek taki nie zobowiązuje strony do wniesienia apelacji, a nawet nie musi się łączyć z jej zamiarem. Nawiązuje ono jednak trafnie do wymogu wskazania zakresu przedmiotowego i podmiotowego wniosku, co otwiera drogę tylko w tym zakresie do wniesienia apelacji, a więc niejako ją zapowiada co do zakresu zaskarżenia.

Trzeba również zaznaczyć, że pomimo wniosku strony lub innego uprawnionego podmiotu uzasadnienie wyroku może nie zostać w ogóle sporządzone. Dotyczyć to będzie sytuacji, w której sąd orzekał jednoosobowo, a sędzia nie może sporządzić uzasadnienia, np. gdy zrzekł się urzędu, został pozbawiony urzędu sędziego albo zmarł. Wówczas zgodnie z § 119 ust. 2 zdanie drugie r.u.s.p.6 przewodniczący wydziału czyni o tym wzmiankę w aktach sprawy. W takiej sytuacji termin 14-dniowy do wniesienia apelacji należy liczyć od daty powiadomienia strony przez przewodniczącego wydziału o niemożności sporządzenia uzasadnienia wyroku.

Wniosek o sporządzenie i doręczenie uzasadnienia wyroku składa się na piśmie (art. 422 § 1 zdanie trzecie k.p.k.). Wyjątek dotyczy wyroku wydanego w postępowaniu przyspieszonym, gdyż Kodeks postępowania karnego dopuszcza możliwość zgłoszenia wniosku ustnie do protokołu rozprawy lub posiedzenia (art. 517h § 1 k.p.k.). Wniosek trzeba złożyć także wtedy, gdy sąd sporządza uzasadnienie wyroku z urzędu (art. 422 § 1 zdanie drugie k.p.k.). Następuje to w wypadku zgłoszenia zdania odrębnego (art. 114 § 3 k.p.k.).

Wniosek w formie pisemnej powinien odpowiadać ogólnym wymogom pisma procesowego określonym w art. 119 § 1 k.p.k. Natomiast nie musi zawierać deklaracji o zamiarze wniesienia apelacji. Nie jest to bowiem „zapowiedź apelacji” w dosłownym tego znaczeniu.

Wniosek o sporządzenie na piśmie i doręczenie uzasadnienia wyroku można skutecznie wnieść – co do zasady – tylko po wydaniu wyroku. Wniosek złożony przed ogłoszeniem wyroku może zostać uznany za bezskuteczny. W orzecznictwie wyrażono pogląd, że zgłoszenie wniosku o sporządzenie uzasadnienia przed ogłoszeniem wyroku należy uznać za przedwczesne, a zatem nie wywołuje ono skutku w postaci konieczności sporządzenia i przesłania stronie uzasadnienia wraz z odpisem wyroku. Przyjęcie poglądu odmiennego prowadziłoby bowiem do absurdalnego twierdzenia, że wniosek taki można składać w każdym czasie, a więc np. po zawiadomieniu o wyznaczeniu rozprawy. W takiej sytuacji niezbędne jest, aby podmiot, który taki wniosek złożył, ponowił go w terminie określonym w art. 422 § 1 k.p.k. lub w tym terminie złożył pisemne oświadczenie, że ten wniosek podtrzymuje7.

W orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka rozważana była kwestia złożenia wniosku o sporządzenie na piśmie uzasadnienia wyroku przed jego ogłoszeniem. W wyroku z 13.12.2018 r., 21497/14, Witkowski v. Polska, LEX nr 2597619, ETPC uznał w rozpoznawanej sprawie, że nieuwzględnienie wniosku o sporządzenie i doręczenie uzasadnienia wyroku złożonego przed jego wydaniem stanowi naruszenie art. 6 ust. 1 EKPC, wskazując, iż „zastosowana przez sąd krajowy wykładnia [...] przepisów dotyczących przepisanego terminu do złożenia wniosku o sporządzenie uzasadnienia wyroku, przestała służyć pewności prawa i należytemu sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości oraz stanowiła swoistą przeszkodę, która pozbawiła skarżącego możliwości rozpoznania jego sprawy przez sąd odwoławczy”. Wyrażony przez Trybunał pogląd należy odnieść do kwestii przestrzegania standardu pewności prawa i dostępu do drugiej instancji, natomiast nie można go uznać za podstawę do przyjęcia, że w prawie polskim zasadniczo za skuteczne powinno być uznane złożenie wniosku o sporządzenie uzasadnienia wyroku przed jego wydaniem. Chodzi tu bowiem o zagwarantowanie stronie także prawa do informacji o dacie ogłoszenia wyroku z perspektywy dostępu do drugiej instancji sądowej. Należy ponadto zauważyć, że Trybunał orzekł o naruszeniu art. 6 ust. 1 EKPC w określonym układzie procesowym, tj. gdy strona była poinformowana o dacie ogłoszenia wyroku, która następnie uległa zmianie bez powiadomienia jej o tym. W świetle tego wyroku złożenie wniosku w pierwotnym terminie należało uznać za skuteczne, skoro dokonanie tej czynności nastąpiło w ustawowym terminie liczonym od daty, w której wyrok powinien zostać ogłoszony, a strona nie wiedziała o nowym terminie. Zmiana tego terminu bez poinformowania o tym strony może bowiem prowadzić do pozbawienia jej prawa do zaskarżenia wyroku. Wydaje się zatem, że złożenie wniosku o sporządzenie uzasadnienia wyroku przed jego ogłoszeniem będzie skuteczne tylko wówczas, gdy wniosek złożono w dniu, w którym miało nastąpić wydanie wyroku. Nie ma zatem znaczenia faktyczna godzina złożenia wniosku, np. przed czasem ogłoszenia wyroku, jeżeli w tym dniu wyrok został ogłoszony. Istotne jest to, że wniosek nie został złożony przed datą wydania wyroku. Dodatkowo trzeba też podnieść, że art. 422 § 1 k.p.k. używa słowa „data” ogłoszenia wyroku, zaś 7-dniowy termin biegnie od tej daty. Stylistyka tego przepisu wyraźnie wskazuje, że wniosek należy złożyć najwcześniej w dacie wydania wyroku.

Podobnie należałoby postąpić – w świetle orzeczenia ETPC – gdyby wniosek został złożony w dniu, w którym wyrok miał zostać ogłoszony, ale doszło do przesunięcia tego terminu (np. z powodu odroczenia wydania wyroku na podstawie art. 411 § 1 k.p.k.), o czym nie poinformowano strony. W orzecznictwie Sądu Najwyższego wyrażono pogląd podobnie interpretujący wyrok ETPC. W jednym z orzeczeń Sąd Najwyższy stwierdził, że należy zaaprobować dotychczasowe orzecznictwo Sądu Najwyższego, że złożenie wniosku o sporządzenie uzasadnienia przed wydaniem wyroku jest co do zasady nieskuteczne, choć z uwagi na orzeczenie ETPC w sprawie Witkowski v. Polska zależy to od określonego układu procesowego. Będzie to bowiem uzależnione od okoliczności każdego indywidualnego przypadku, które powinny stać się przedmiotem oceny poprzedzającej wydanie w tym przedmiocie decyzji. Te okoliczności będą związane zarówno z osobą samego uprawnionego, jego sytuacją faktyczną, jak i z ustaleniami co do wymiaru czasu dzielącego złożenie przedmiotowego wniosku od ogłoszenia wyroku, którego on dotyczy, czynionymi w kontekście przedstawionej w związku z tym przez uprawnionego argumentacji dotyczącej przyczyny nieprzestrzegania rygorów art. 422 k.p.k.8

Na gruncie przedstawionego orzecznictwa Sądu Najwyższego zauważyć ponadto należy, że oskarżony w postępowaniu sądowym jest dwukrotnie pouczany o treści art. 422 k.p.k. (art. 338 § 1a i art. 353 § 4 k.p.k.). Ma zatem źródło wiedzy o tym, że wniosek o sporządzenie na piśmie uzasadnienia wyroku powinien złożyć dopiero po wydaniu wyroku. Przepis ten wyraźnie stanowi, że wniosek należy złożyć w terminie 7 dni od daty ogłoszenia wyroku. Jedynie zatem w takim układzie procesowym, gdy oskarżony był przekonany, że wyrok został ogłoszony w danym dniu i w tym dniu złożył wniosek, co jednak nie nastąpiło z uwagi np. na odroczenie jego wydania, o czym nie został zawiadomiony, należałoby uznać przedwczesny wniosek za skuteczny, aby nie pozbawiać go prawa do zaskarżenia wyroku zgodnie z orzeczeniem ETPC. Natomiast gdyby wniosek został złożony przed datą wydania wyroku, to nie wywołuje on skutków prawnych, a zatem należy pozostawić go w aktach sprawy i poinformować składającego o nienadaniu mu dalszego biegu. Słusznie bowiem w piśmiennictwie zauważono, że w takim układzie procesowym nie ma podstawy prawnej do odmowy przyjęcia wniosku, gdyż jedną z okoliczności uprawniających do wydania takiej decyzji jest złożenie go „po terminie”, a nie „przed terminem” (art. 422 § 3 k.p.k.)9.

Jeżeli ustawa nakazuje doręczenie wyroku z urzędu i od daty doręczenia biegnie termin do złożenia wniosku, to skuteczne jest złożenie wniosku przed doręczeniem wyroku. Z treści art. 422 § 3 k.p.k. wynika, że bezskuteczne jest tylko złożenie wniosku „po terminie”, a nie „przed terminem”. Warunkiem jest jedynie to, aby wyrok został wydany.

Wniosek o sporządzenie na piśmie uzasadnienia wyroku można cofnąć, gdyż przepisy Kodeksu postępowania karnego nie zabraniają dokonania takiej czynności. Jeżeli był to jedyny wniosek w sprawie, sąd nie sporządza uzasadnienia wyroku. Gdy cofnięcie wniosku nastąpiło przed upływem 7-dniowego terminu przewidzianego na złożenie wniosku, to uprawomocnienie się wyroku następuje dopiero z upływem tego terminu; gdy zaś cofnięcie wniosku nastąpiło po upływie wymaganego okresu, wyrok stanie się prawomocny z dniem cofnięcia wniosku.

Złożenie wniosku o sporządzenie na piśmie i doręczenie uzasadnienia wyroku jest warunkiem koniecznym do późniejszego wniesienia apelacji. Jednakże gdy uprawniony podmiot w terminie do złożenia wniosku wniesie apelację (tzw. apelacja wprost), to wywołuje ona jednocześnie skutek tożsamy ze złożeniem wniosku o sporządzenie i doręczenie uzasadnienia wyroku (art. 445 § 2 k.p.k.). W takiej sytuacji powinno nastąpić przyjęcie tego wniosku, co oznacza konieczność sporządzenia i doręczenia uzasadnienia wyroku oraz przyjęcie apelacji, a to zobowiązuje do powiadomienia o tym stron i ich przedstawicieli procesowych (art. 448 § 1 k.p.k.). W omawianej sytuacji po doręczeniu wyroku z uzasadnieniem strona może uzupełnić apelację w terminie do jej wniesienia albo nie dokonywać żadnej czynności.

Wniosek o sporządzenie na piśmie i doręczenie uzasadnienia wyroku ma podwójne znaczenie. W stosunku do strony powoduje otwarcie drogi procesowej do zaskarżenia wyroku, natomiast w przypadku sądu stwarza obowiązek sporządzenia uzasadnienia wyroku, chyba że nastąpiło to już z urzędu10.

Artykuł 422 § 1 k.p.k. mówi o wniosku w przedmiocie sporządzenia na piśmie i doręczenia tylko uzasadnienia wyroku. Nie wskazuje natomiast, by doręczeniu podlegał także wyrok. Nie ma jednak wątpliwości w świetle przepisów art. 423 § 2 i art. 445 § 1 k.p.k., że doręcza się wyrok z uzasadnieniem. Dotyczy to także sytuacji, gdy w wypadku wskazanym w ustawie strona z urzędu otrzymała już wyrok (art. 100 § 3 k.p.k.).

Wyrok z uzasadnieniem doręcza się temu, kto złożył wniosek o doręczenie (art. 423 § 2 k.p.k.). Przepis ten nie używa określenia „strona”, tylko zwrotu „temu, kto”, co należy odczytać jako „temu, kto złożył skutecznie wniosek o sporządzenie na piśmie i doręczenie uzasadnienia wyroku”. Uprawnionymi do złożenia wniosku są: strony, pokrzywdzony w wypadku wydania na posiedzeniu wyroku warunkowo umarzającego postępowanie oraz podmiot zobowiązany określony w art. 91a k.p.k. (art. 422 § 1 i 1a k.p.k.). Ponadto należy uznać, że takie uprawnienie ma także właściciel przedsiębiorstwa zagrożonego przepadkiem, o którym mowa w art. 44a § 2 k.k., gdy wydano wyrok dotyczący tego środka, gdyż przysługują mu prawa strony w zakresie czynności dotyczących tego środka (art. 91b k.p.k.). Uprawnienie takie mają również przedstawiciele procesowi wskazanych podmiotów. Jeżeli sprawę rozpoznano z wyłączeniem jawności z uwagi na ważny interes państwa, zamiast uzasadnienia doręcza się zawiadomienie, że uzasadnienie zostało sporządzone (art. 100 § 7 k.p.k.). Przepis ten będzie miał zastosowanie w sytuacji, gdy na podstawie przepisów ustawy z 5.08.2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 742 ze zm.) uzasadnieniu wyroku została nadana klauzula tajności z powodu zawartych w nim okoliczności, na które rozciąga się obowiązek ochrony informacji niejawnych ze względu na ważny interes państwa. Wówczas termin do wniesienia apelacji będzie biegł od daty doręczenia tego zawiadomienia. Klauzula „tajne” lub „ściśle tajne” zobowiązuje do przechowywania dokumentu w kancelarii tajnej (art. 42 ust. 1 u.o.i.n.). Klauzula tajności może również zostać nadana tylko co do części uzasadnienia i wówczas ta część zostaje wyłączona z akt sprawy i jest przechowywana w kancelarii tajnej, a pozostała część uzasadnienia podlega doręczeniu na zasadach ogólnych. Tym samym termin do wniesienia apelacji biegnie od daty doręczenia jawnej części uzasadnienia wyroku, choć z częścią niejawną strona będzie musiała się zapoznać w pomieszczeniu kancelarii tajnej sądu i po spełnieniu wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 9.09.2017 r. w sprawie sposobu postępowania z protokołami przesłuchań i innymi dokumentami lub przedmiotami, na które rozciąga się obowiązek zachowania w tajemnicy informacji niejawnych albo zachowania tajemnicy związanej z wykonywaniem zawodu lub funkcji (Dz.U. poz. 1733).

W doktrynie i orzecznictwie Sądu Najwyższego wyrażono pogląd, że przy doręczaniu stronom wyroku z uzasadnieniem stosuje się także art. 140 k.p.k. nakazujący doręczyć go również obrońcom, pełnomocnikom i ustawowym przedstawicielom11.

Złożenie wniosku o sporządzenie na piśmie i doręczenie uzasadnienia wyroku nie osobiście przez stronę, lecz przez jej przedstawiciela procesowego (obrońcę lub pełnomocnika), otwiera termin do wniesienia apelacji zarówno przedstawicielowi procesowemu, jak i stronie12. Podobnie – złożenie wniosku przez stronę uprawnia przedstawiciela procesowego do wniesienia apelacji w terminie biegnącym dla strony. W sytuacji złożenia tego wniosku przez stronę i jej przedstawiciela procesowego, gdy wyrok z uzasadnieniem zostanie doręczony tym podmiotom w różnym czasie, termin do wniesienia apelacji biegnie tak dla strony, jak i dla jej przedstawiciela procesowego od daty późniejszego doręczenia13.

3.
Zakres przedmiotowy i podmiotowy wniosku o sporządzenie na piśmie uzasadnienia wyroku
3.1.
Uwagi ogólne

We wniosku o sporządzenie na piśmie i doręczenie uzasadnienia wyroku należy określić jego zakres w sposób wskazany w art. 422 § 2 k.p.k. Jest to warunek formalny tego rodzaju pisma procesowego (arg. z art. 422 § 3 k.p.k.). Zakres wniosku zależy od charakteru rozpoznawanej sprawy oraz od rodzaju wydanego wyroku. Powiązany jest on także z zakresem sporządzonego uzasadnienia, które może zostać ograniczone do rozstrzygnięć wskazanych we wniosku (art. 423 § 1a k.p.k.). Ponadto uzasadnienie wyroku wydanego w trybie konsensualnym może zostać dodatkowo zawężone do wyjaśnienia podstawy prawnej tego wyroku oraz wskazanych rozstrzygnięć (art. 424 § 3 k.p.k.).

3.2.
Oznaczenie zakresu wniosku

W sprawach złożonych – przedmiotowo albo podmiotowo lub podmiotowo-przedmiotowo – zakres wniosku o sporządzenie uzasadnienia wyroku określony został w płaszczyźnie wertykalnej (pionowej). Ponadto w tych sprawach zakres wniosku związany jest z uprawnieniem do zaskarżenia wyroku.

W sprawach złożonych podmiotowo (więcej niż jeden oskarżony) we wniosku trzeba wskazać tego z oskarżonych, którego wniosek dotyczy, jeżeli wniosek nie pochodzi od samego oskarżonego. W sprawach złożonych przedmiotowo (więcej niż jeden zarzucany czyn) należy określić, którego z czynów wniosek dotyczy. Zawarty w art. 422 § 2 k.p.k. zwrot „niektórych czynów” jest skrótem myślowym, gdyż chodzi tu o rozstrzygnięcia zawarte w wyroku co do odpowiedzialności za poszczególne zarzucane czyny. W sprawach złożonych podmiotowo i przedmiotowo należy wskazać oskarżonego, którego wniosek dotyczy, jeżeli od niego nie pochodzi, oraz czyny objęte wnioskiem. Ponadto w sprawach łączących się podmiotowo i przedmiotowo oraz w sprawach złożonych przedmiotowo zakres wniosku powinien zostać powiązany z uprawnieniem do zaskarżenia rozstrzygnięć co do określonych czynów. Legitymacja do zaskarżenia wyroku ogranicza bowiem zakres wniosku o sporządzenie uzasadnienia. W konsekwencji oskarżyciel posiłkowy i oskarżyciel prywatny mogą żądać sporządzenia uzasadnienia tylko co do tych czynów, w stosunku do których mają status pokrzywdzonego14, a oskarżony tylko w zakresie zarzucanych mu czynów.

W sprawach prostych (jeden czyn) oraz w sprawach złożonych przedmiotowo (więcej niż jeden czyn) we wniosku o sporządzenie uzasadnienia zakres przedmiotowy wniosku (co do rozstrzygnięcia o czynie) powinien ponadto zostać określony w płaszczyźnie horyzontalnej (poziomej), a obowiązek jego wskazania zależy od rodzaju wyroku. Z art. 422 § 2 k.p.k. wynika, że zakres ten dotyczy tylko takich wyroków, w których zawarte zostało rozstrzygnięcie o karze i o innych konsekwencjach prawnych czynu. Wykładnia funkcjonalna tego przepisu prowadzi do stwierdzenia, że z zakresem przedmiotowym wniosku o sporządzenie uzasadnienia związany jest zakres późniejszego zaskarżenia wyroku. Chodzi tu o dopuszczalność częściowego zaskarżenia wyroku co do poszczególnych rozstrzygnięć. Wykładnia funkcjonalna wskazuje więc, że wskazanie zakresu przedmiotowego wniosku o sporządzenie uzasadnienia dotyczy także wyroku warunkowo umarzającego postępowanie, gdyż może on zostać zaskarżony w części dotyczącej warunków warunkowego umorzenia. Kierując się dalej wykładnią funkcjonalną, należy wyrazić pogląd, że nie jest wymagane wskazanie zakresu przedmiotowego wniosku o sporządzenie uzasadnienia, gdy wyrok zawiera tylko jedno rozstrzygnięcie podlegające zaskarżeniu w drodze apelacji. Dotyczy to wyroku uniewinniającego i wyroku umarzającego postępowanie, chyba że ten ostatni wyrok zawiera także rozstrzygnięcie co do środka zabezpieczającego – wówczas można go zaskarżyć w części co do tego środka. Wyroki te mogą zostać zaskarżone tylko w całości. Wobec tego bezprzedmiotowe jest wskazywanie zakresu wniosku o sporządzenie uzasadnienia.

Wątpliwości interpretacyjne mogą budzić użyte w art. 422 § 2 k.p.k. zwroty: „całość wyroku” oraz „jedynie rozstrzygnięcia o karze i innych konsekwencjach prawnych czynu”. Stylistyka art. 422 § 2 k.p.k. wskazuje, że pierwszy zwrot został użyty w dwóch kontekstach znaczeniowych. Pierwszy dotyczy spraw złożonych przedmiotowo, w których zwrot „całość wyroku” odnosi się do wszystkich zarzucanych czynów. W tych sprawach zakres wniosku o sporządzenie uzasadnienia powinien wskazywać, czy dotyczy wszystkich czynów czy też niektórych z nich. W tym ostatnim przypadku wykładnia logiczno-językowa prowadzi ponadto do stwierdzenia, że należy skonkretyzować te czyny, których wniosek dotyczy. W sprawach złożonych przedmiotowo art. 422 § 2 k.p.k. odnosi się zatem do wertykalnego zakresu wniosku o sporządzenie uzasadnienia wyroku. Drugi kontekst znaczeniowy zwrotu „całość wyroku” powiązać należy z pozostałą treścią art. 422 § 2 k.p.k., odnoszącą się do sformułowania „jedynie rozstrzygnięcia o karze i innych konsekwencjach prawnych czynu”. W tym kontekście zwrot ten dotyczy zakresu horyzontalnego wniosku o sporządzenie uzasadnienia wyroku. Chodzi tu o wskazanie poszczególnych rozstrzygnięć w kwestii odpowiedzialności karnej oskarżonego za zarzucany czyn. W tym kontekście semantyka słowa „całość” to m.in. „wszystkie części”. W tym ujęciu wykładnia językowa art. 422 § 2 k.p.k. prowadzi do stwierdzenia, że wniosek o sporządzenie uzasadnienia całości wyroku dotyczy wszystkich rozstrzygnięć w nim zawartych co do odpowiedzialności karnej za dany czyn. W kontekście art. 447 § 1 k.p.k. jest to wówczas uzasadnienie co do winy. Wniosek taki zobowiązuje sąd do całościowego uzasadnienia wyroku (arg. a contrario z art. 423 § 1a k.p.k.). Wyjątek od tej zasady wprowadza art. 424 § 3 k.p.k. co do uzasadniania wyroków wydanych w trybach konsensualnych. Ustalenie znaczenie pojęcia całości wyroku pozwala na stwierdzenie, że użyty także w art. 422 § 2 k.p.k. zwrot „jedynie rozstrzygnięcia o karze i innych konsekwencjach prawnych czynu” odnosi się do wniosku o sporządzenie uzasadnienia wyroku w części dotyczącej innych rozstrzygnięć niż wina. Narzuca się jednak pytanie, czy zakres sporządzenia uzasadnienia wyroku w części jest zdeterminowany treścią art. 447 § 2 i 3 k.p.k., co w konsekwencji zobowiązywałoby do sporządzenia uzasadnienia w zakresie szerszym niż wskazany we wniosku. Przykładowo gdy strona złożyła wniosek o sporządzenie uzasadnienia wyroku w części dotyczącej rozstrzygnięcia o karze, to czy sąd, kierując się art. 447 § 2 k.p.k., powinien także sporządzić uzasadnienie co do orzeczonego środka karnego. Odpowiedź w tej kwestii musi być negatywna. Za takim stwierdzeniem przemawia zarówno wykładnia językowa art. 423 § 1a k.p.k., jak i wykładnia językowa i systemowa art. 447 § 1–3 k.p.k. W art. 423 § 1a wyraźnie stwierdzono, że w wypadku złożenia wniosku w części co do poszczególnych rozstrzygnięć sąd może ograniczyć zakres uzasadnienia tylko do tych części, których wniosek dotyczy. Ponadto art. 447 § 1–3 k.p.k. odnosi się do apelacji i dookreśla wskazany w niej zakres zaskarżenia. Natomiast zakres uzasadnienia wyroku wyznacza tu art. 423 § 1a k.p.k. W konsekwencji sąd sporządza pisemne uzasadnienie tylko co do tych rozstrzygnięć, które zostały wskazane we wniosku, np. gdy obok kary pozbawienia wolności orzeczono grzywnę, a wniosek o sporządzenie uzasadnienia dotyczy tylko tej ostatniej kary, to sąd sporządza uzasadnienie wyroku tylko co do grzywny. W art. 422 § 2 k.p.k. odnośnie do wniosku co do części wyroku przykładowo wskazane zostało rozstrzygnięcie o karze. W tym kontekście wykładnia użytego zwrotu „inne konsekwencje prawne czynu” obejmuje inne rozstrzygnięcia niż kara związane z przypisaniem winy. Rozstrzygnięcie o karze stanowi zaś rozstrzygnięcie o konsekwencjach prawnych czynu. Inne rozstrzygnięcia niż kara należy ustalić w drodze wykładni systemowej przez odwołanie się do art. 447 § 2 i 3 k.p.k. i art. 110 k.p.k. Z treści tych przepisów wynika, że są to rozstrzygnięcia o środkach karnych, o przepadku, o środkach kompensacyjnych i innych kwestiach, np. zaliczenie na poczet kary i środków karnych środków zapobiegawczych (art. 63 k.k.).

Przedstawiona wykładnia art. 422 § 2 k.p.k. prowadzi do stwierdzenia, że horyzontalny zakres wniosku o sporządzenie uzasadnienia w części powinien mieć charakter punktowy poprzez wskazanie tego rozstrzygnięcia, którego wniosek dotyczy. Pomimo sporządzenia uzasadnienia wyroku tylko w tym zakresie kontrola odwoławcza odbywa się w szerszych granicach, gdyż z uwzględnieniem art. 447 § 2 i 3 k.p.k. W celu jej prawidłowego przeprowadzenia sąd odwoławczy może w trybie art. 449a § 1 k.p.k. zwrócić uzasadnienie celem jego uzupełnienia.

3.3.
Zasady sporządzania uzasadnienia wyroku wydanego w trybach konsensualnych

W trybach konsensualnych ustawa wprowadza możliwość ograniczenia uzasadnienia do wyjaśnienia podstawy prawnej wyroku oraz wskazanych rozstrzygnięć (art. 424 § 3 k.p.k.). Ograniczony zakres uzasadnienia jest związany z ograniczeniem zarzutów odwoławczych w apelacji od wyroku wydanego w tym trybie. Podstawą apelacji nie mogą być zarzuty określone w art. 438 pkt 3 i 4 k.p.k. (art. 447 § 5 k.p.k.). Artykuł 424 § 3 k.p.k. należy odczytać w systemowym powiązaniu z art. 422 § 2 k.p.k. Oznacza to, że także wniosek o sporządzenie uzasadnienia wyroku wydanego w trybie konsensualnym powinien spełniać wymogi formalne co do wskazania jego zakresu. Jednak zakres sporządzonego uzasadnienia modyfikuje art. 424 § 3 k.p.k. Powoduje to, że zakres uzasadnienia nie musi pokrywać się z zakresem przedmiotowym wniosku o jego sporządzenie. Zakres uzasadnienia wyroku może być bowiem węższy albo szerszy w stosunku do zakresu wniosku o jego sporządzenie.

Z treści art. 424 § 3 k.p.k. wynika, że sąd jest uprawniony do ograniczenia uzasadnienia tylko do elementów tam wskazanych. W konsekwencji nie jest związany zakresem przedmiotowym wniosku. W art. 424 § 3 k.p.k. został użyty zwrot „powinno zawierać co najmniej wyjaśnienie podstawy prawnej tego wyroku”. Wyraz „powinno” należy odczytać „twardo”, jako obowiązek sporządzenia w tej części uzasadnienia niezależnie od zakresu wniosku. W trybach konsensualnych ustawodawca ogranicza więc dyspozycyjność stron co do zakresu wniosku, a tym samym i uprawnienie sądu do dostosowania do niego zakresu uzasadnienia, gdyż zobowiązuje do jego sporządzenia w określonym zakresie. Dotyczy to wyjaśnienia podstawy prawnej wyroku. Pojęcie to należy odczytać w powiązaniu systemowym z art. 424 § 1 pkt 2 k.p.k. W trybach konsensualnych podstawa prawna wydanego wyroku to nie tylko zastosowane przepisy prawa materialnego co do podstaw pociągnięcia do odpowiedzialności karnej, lecz także przepisy prawa procesowego dotyczące podstawy prawnej wydania wyroku w tym trybie, a więc odnoszące się do treści porozumienia, którego elementy i granice określają przepisy prawa procesowego (art. 335 § 1 i 2, art. 338a i 387 k.p.k.). Ratio legis rozwiązania przyjętego w art. 424 § 3 k.p.k. należy upatrywać w powiązaniu podstawy prawnej wyroku z dopuszczalnym zakresem zarzutów odwoławczych wskazanym w art. 447 § 5 k.p.k. W apelacji można bowiem podnosić tylko zarzuty obrazy prawa materialnego i prawa procesowego (art. 438 pkt 1, 1a i 2 k.p.k.). W tym więc zakresie konieczne jest zawsze sporządzenie uzasadnienia. Chodzi bowiem o umożliwienie kontroli wyroku wydanego w trybie konsensualnym, który powinien być zgodny z porozumieniem, a porozumienie zgodne z prawem. W tym zakresie kontrola odwoławcza odbywa się nie tylko na zarzut, lecz także poza granicami apelacji na podstawie art. 440 k.p.k.

Przepis art. 424 § 3 k.p.k. jest przepisem uzupełniającym w stosunku do art. 423 § 1a k.p.k., gdyż modyfikuje zasady sporządzania uzasadnienia wyroku wydanego w trybie konsensualnym. A contrario z art. 423 § 1a k.p.k. wynika, że gdy wniosek o sporządzenie uzasadnienia dotyczy całości wyroku, to uzasadnienie nie może zostać sporządzone w części. Artykuł 424 § 3 k.p.k. modyfikuje tę zasadę, gdyż pomimo złożenia wniosku o sporządzenie uzasadnienia wyroku w całości, a więc do wszystkich rozstrzygnięć o przypisaniu odpowiedzialności za zarzucany czyn, sąd może ograniczyć uzasadnienie tylko do wyjaśnienia podstawy prawnej. Przedmiotem uzasadnienia nie będzie w takim przypadku kwestia sprawstwa oskarżonego. Z perspektywy art. 424 § 1 k.p.k. przepis ten ogranicza elementy składowe uzasadnienia poprzez wyłączenie pkt 1 art. 424 § 1 k.p.k. Uzasadnienie wyroku nie będzie więc zawierać ustaleń faktycznych oraz oceny dowodów. Wskazanie w art. 424 § 3 k.p.k. podstawy prawnej wyroku jako obligatoryjnego elementu każdego uzasadnienia sporządzanego w trybie konsensualnym wprowadza zawężenie pojęcia całości, którym posługuje się art. 422 § 2 k.p.k., gdyż odnosi się tylko do winy w znaczeniu podstaw odpowiedzialności karnej (prawo materialne), a nie obejmuje winy w znaczeniu sprawstwa (prawo procesowe). W takim przypadku zakres uzasadnienia jest węższy niż zakres wniosku o jego sporządzenie. Natomiast rozstrzygnięcia związane z winą, aby stanowiły przedmiot uzasadnienia, muszą zostać wskazane we wniosku o jego sporządzenie. Chodzi tu o rozstrzygnięcia co do kary, środków karnych, przepadku, środków kompensacyjnych i innych kwestii. Wymaga to punktowego wskazania jednego z tych rozstrzygnięć. Wówczas sąd sporządza uzasadnienie co do podstawy prawnej wyroku oraz wskazanego rozstrzygnięcia. W takim przypadku zakres uzasadnienia jest szerszy niż zakres wniosku o jego sporządzenie.

3.4.
Zakres wniosku a granice kontroli odwoławczej

Przyjęte w art. 422 § 2 k.p.k. rozwiązanie oznacza, że już na etapie składania wniosku o sporządzenie na piśmie uzasadnienia wyroku określone zostają granice apelacji, gdyż zakresem zaskarżenia może zostać objęty tylko taki zakres podmiotowy lub przedmiotowy wyroku, który był wskazany we wniosku15. W konsekwencji strona wyznacza także przyszłe granice kontroli odwoławczej, gdyż niedopuszczalne jest wniesienie apelacji w zakresie nieobjętym wnioskiem o uzasadnienie wyroku z uwagi na uprawomocnienie się samodzielnych rozstrzygnięć, co do których nie złożono wniosku o ich uzasadnienie16