Podstawy mikroekonomii - Adrian Ciepał - ebook

Podstawy mikroekonomii ebook

Adrian Ciepał

0,0
11,99 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Książka to obszerna publikacja, która prezentuje wiedzę z zakresu mikroekonomii. Książka omawia rynek pracy, popyt i podaż wraz z elastycznością, równowagę rynkową i punkt równowagi rynkowej. Przedstawia zachowania wpływające na podjęcie decyzji dotyczących wydatków, inwestycji i oszczędzania oraz czynniki psychologiczne i społeczne wpływające na decyzje ekonomiczne. Książka stanowi dobrze zbilansowane wprowadzenie do podstaw mikroekonomii.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI

Liczba stron: 43

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Adrian Ciepał

Podstawy mikroekonomii

Projektant okładkiPixabay https://pixabay.com/pl/vectors/facet-kobieta-wiązanie-garnitur-158378/

© Adrian Ciepał, 2023

© Pixabay https://pixabay.com/pl/vectors/facet-kobieta-wiązanie-garnitur-158378/, projekt okładki, 2023

„Podstawy mikroekonomii” to obszerna publikacja, która prezentuje wiedzę z zakresu mikroekonomii. Książka omawia rynek pracy, popyt i podaż wraz z elastycznością, równowagę rynkową i punkt równowagi rynkowej. Przedstawia zachowania wpływające na podjęcie decyzji dotyczących wydatków, inwestycji i oszczędzania oraz czynniki psychologiczne i społeczne wpływające na decyzje ekonomiczne. Książka stanowi dobrze zbilansowane wprowadzenie do podstaw mikroekonomii.

ISBN 978-83-8351-030-9

Książka powstała w inteligentnym systemie wydawniczym Ridero

Adrian Ciepał

20.04.2023r.

Rynek pracy

Wstęp

Rynek pracy to obszar, na którym pracodawcy i pracownicy spotykają się, aby nawiązać relację zatrudnienia. Mikroekonomia jest dziedziną ekonomii, która zajmuje się analizą zachowań poszczególnych jednostek gospodarczych, w tym pracowników i pracodawców, na rynku pracy. Oto podstawowe koncepcje rynku pracy w mikroekonomii.

Podaż pracy

Podaż pracy to jedna z podstawowych koncepcji rynku pracy w mikroekonomii. Odnosi się ona do ilości pracy, jaką osoby chcą podjąć w danej jednostce czasu (np. godzinę, tydzień, miesiąc) w danym miejscu i po określonej stawce wynagrodzenia.

Podaż pracy zależy od wielu czynników, w tym od poziomu wynagrodzenia, dostępności alternatywnych źródeł dochodu, preferencji dotyczących stylu życia i pracy, kosztów uzyskania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz uwarunkowań demograficznych.

W przypadku wzrostu stawki wynagrodzenia lub zmniejszenia kosztów uzyskania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych, zwiększa się zazwyczaj ilość osób gotowych do podjęcia pracy, co prowadzi do wzrostu podaży pracy. Natomiast wzrost kosztów alternatywnych źródeł dochodu, np. w wyniku wzrostu stóp procentowych lub innych alternatywnych inwestycji, może prowadzić do zmniejszenia podaży pracy.

Podaż pracy ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania rynku pracy, ponieważ decyduje o dostępności pracowników dla pracodawców. Współczesne teorie rynku pracy koncentrują się na analizie interakcji między podażą a popytem na pracę oraz na wyjaśnianiu czynników wpływających na decyzje pracowników dotyczące podjęcia pracy i ilości pracy, jaką są gotowi wykonać.

Popyt na pracę

Popyt na pracę jest jedną z podstawowych koncepcji rynku pracy w mikroekonomii. Odnosi się on do ilości pracy, jaką pracodawcy chcą i są w stanie zapłacić za nią w danym czasie. Popyt na pracę zależy głównie od produkcji i zysków firmy oraz od poziomu wynagrodzeń i kosztów pracy.

Wzrost produkcji i zysków firmy zwiększa popyt na pracę, ponieważ im więcej produktów lub usług jest produkowanych, tym więcej pracowników jest potrzebnych do obsługi produkcji, sprzedaży i dystrybucji. Jednocześnie wzrost zysków daje pracodawcom większe możliwości finansowe na zatrudnianie pracowników.

Poziom wynagrodzeń i kosztów pracy również wpływa na popyt na pracę. Wzrost kosztów pracy, takich jak podatki czy składki na ubezpieczenia społeczne, może zmniejszyć popyt na pracę, ponieważ pracodawcy będą mieli mniejsze możliwości finansowe na zatrudnienie pracowników. Z drugiej strony, wzrost poziomu wynagrodzeń może zwiększyć popyt na pracę, ponieważ wysokie wynagrodzenia przyciągają wykwalifikowanych pracowników, co z kolei wpływa na jakość i efektywność pracy.

W mikroekonomii popyt na pracę jest jednym z elementów równowagi rynkowej, gdzie ilość oferowanej pracy przez pracowników równoważy się z popytem na pracę ze strony pracodawców. W przypadku, gdy popyt na pracę przewyższa podaż, występuje niedobór pracowników i wzrost wynagrodzeń, co z kolei może wpłynąć na wzrost kosztów produkcji i cen. Natomiast w przypadku nadpodaży pracy, czyli gdy ilość oferowanej pracy przewyższa popyt, może dojść do spadku wynagrodzeń i zwiększenia bezrobocia.

Równowaga rynkowa

Równowaga rynkowa to poziom cen i ilości dóbr i usług, przy którym popyt na te dobra jest równy ich podaży. W mikroekonomii równowaga rynkowa jest jednym z najważniejszych pojęć, ponieważ umożliwia zrozumienie, jak ceny dóbr i usług kształtują się na wolnym rynku.

Na wolnym rynku, ceny i ilości dóbr i usług są ustalane na podstawie sił rynkowych popytu i podaży. Popyt na dane dobra i usługi odnosi się do ilości, jaką chcą nabyć klienci po określonej cenie. Podaż natomiast to ilość dobra lub usługi, którą producenci są gotowi dostarczyć na rynek po określonej cenie.

Jeśli popyt na dany produkt przewyższa jego podaż, ceny zwykle rosną, co z kolei zmniejsza popyt, aż w końcu popyt i podaż osiągną równowagę. W przeciwnym przypadku, gdy podaż jest większa niż popyt, ceny zwykle spadają, co zwiększa popyt, aż w końcu popyt i podaż osiągną równowagę.

Równowaga rynkowa jest ważnym pojęciem, ponieważ pozwala na zrozumienie procesu kształtowania cen i ilości na rynku. W praktyce, w przypadku wystąpienia zakłóceń na rynku, np. podwyższenia podatku, szoków podażowych lub popytowych, proces osiągnięcia równowagi może być utrudniony[1].

[1] Marek Reker i Andrzej Czyżewski, Mikroekonomia. Podręcznikdla studiów ekonomicznych, 2011r.

Punkt równowagi rynkowej

Punkt równowagi rynkowej to sytuacja, w której popyt na dany produkt jest równy podaży tego produktu. W takim punkcie, żaden z kupujących ani sprzedających nie ma motywacji do zmiany ceny, ponieważ cena ta jest uważana za „sprawiedliwą” i adekwatną do aktualnej sytuacji na rynku.

W mikroekonomii punkt równowagi rynkowej jest bardzo ważnym pojęciem, ponieważ wskazuje na to, że rynek działa w sposób efektywny, a ceny są ustalane na poziomie, który odzwierciedla rzeczywisty poziom podaży i popytu.

Przykładem punktu równowagi rynkowej może być sytuacja, w której na rynku panuje równowaga pomiędzy ceną pizzy a ilością pizzy, którą klienci są w stanie kupić, a dostawcy są w stanie wyprodukować i dostarczyć na rynek. W takim przypadku, cena pizzy będzie ustalana na poziomie, który zaspokaja zarówno oczekiwania konsumentów, jak i producentów, i nie będzie potrzeby do wprowadzania zmian w cenie, czy ilości produkowanych jednostek[1].