Football Manager 2008 - poradnik do gry - Andrzej "Rylak" Rylski - ebook

Football Manager 2008 - poradnik do gry ebook

Andrzej "Rylak" Rylski

0,0

Opis

Poradnik do gry "Football Manager 2008" objaśnia czynności, które należy wykonać od momentu odpalenia gry aż po zagranie kilku pierwszych spotkań sezonu, a wszystko to z licznymi komentarzami autora opartymi na własnej praktyce.

Football Manager 2008 - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Taktyka (1) (Prowadzenie drużyny)
  • Taktyka (5) (Prowadzenie drużyny)
  • Taktyka (2) (Prowadzenie drużyny)
  • Asystenci i trenerzy (2) (Prowadzenie drużyny)
  • Taktyka (3) (Prowadzenie drużyny)
  • Taktyka (4) (Prowadzenie drużyny)
  • Asystenci i trenerzy (1) (Prowadzenie drużyny)
  • Opcje menedżera i oczekiwania zarządu (Prowadzenie drużyny)
  • Główny ekran (Warsztat pracy menedżera)
  • Kreacja menedżera i wybór zespołu

Informacja o grze

Football Manager 2008 to czwarta odsłona serii piłkarskich managerów, tworzonych przez zespół Sports Interactive na zlecenie koncernu Sega. Tak, jak z każdym nowym sezonem, tak i tym razem grupka kilkunastu programistów wspieranych przez blisko pięćdziesięciu researcherów wprowadziła do swego produktu szereg usprawnień, będących odpowiedzią na najczęstsze sugestie fanów serii.

Gra Worldwide Soccer Manager 2008, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku piłka nożna. Tytuł wydany został w Polsce w 2007 roku i dostępny jest na platformach: PC, X360. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: pełna polska.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 74

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



Football Manager2008poradnik do gry

autor: Andrzej "Rylak" Rylski

Wydawnictwo © GRY-Online S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-Online S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-Online S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=720

[email protected]

Spis treści

Wstęp

Kreacja menedżera i wybór zespołu

Warsztat pracy menedżera

Główny ekran

Zakładka Manager

Główne ikony

Prowadzenie drużyny

Opcje menedżera i oczekiwania zarządu

Asystenci i trenerzy (1)

Asystenci i trenerzy (2)

Asystenci i trenerzy (3)

Kadra (1)

Kadra (2)

Kadra (3)

Kadra (4)

Kadra (5)

Taktyka (1)

Taktyka (2)

Taktyka (3)

Taktyka (4)

Taktyka (5)

Mecz

Rozmowy motywacyjne

Dokonywanie zmian

Wstęp

Zapraszam do lektury poradnika poświęconego kolejnej odsłonie serii Football Manager. Od razu uprzedzam, że korzystanie z poradnika wiąże się z przeczytaniem sporej ilości tekstu, bo samymi planszami niewiele da się przekazać. Stworzona przeze mnie solucja przeznaczona jest raczej dla początkujących graczy, bo ludzie zaznajomieni z serią Football Manager, nie znajdą w FM 2008 niczego, co by mogło ich zaskoczyć. Tworząc niniejszy poradnik starałem się odsiać informacje najmniej istotne, koncentrując się na dokładniejszym opisie sedna gry. Cześć z tego, co pominąłem, można znaleźć w instrukcji do gry, część jest zaś po prostu statystykami, tabelami z danymi, które można, ale nie trzeba przeglądać. Nie wszystkie też są zawsze dostępne, bo zależy to od wielkości bazy danych i ilości lig, jakie wybraliśmy.

Poradnik zawiera dwa rodzaje informacji. Pierwszy to opis konkretnej czynności i/lub planszy, a drugi to mój komentarz oparty na własnych dokonaniach i spostrzeżeniach.

Postanowiłem nie dzielić materiału na jakieś konkretne grupy, zdecydowałem się bowiem na opisanie czynności, które musisz wykonać od momentu odpalenia gry aż po zagranie kilku pierwszych spotkań sezonu. Później to już tylko powtarzasz te same zachowania, korygując tylko błędy.

Kreacja menedżera i wybór zespołu

Zaczynamy jak zwykle na głównym ekranie klikając na ikonkę New Game. To przeniesie nas do ekranu kreacji menedżera.

Żeby mieć pełniejszy obraz sytuacji skorzystajmy z Advanced Options widocznych w lewym dolnym rogu planszy.

Wszystkie zakładki z kolumny po lewej stronie ekranu nas na razie nie obchodzą. Służą one głównie do zmiany ustawień według własnych preferencji i równie dobrze możemy się do nich nie dotykać. Pierwsza sprawa, która nas zajmuje, to kolumna Nations. Tu właśnie wybieramy ligi, które nas interesują. Do pomocy służy zakładka Continent, pomagająca w selekcji. Dzięki niej możemy oglądać wszystkie dostępne ligi, ewentualnie tylko te z interesujących nas kontynentów. To co wybieramy wyświetla się w oknie obok, umożliwiając nam uszczegółowienie wyboru.

Kolejno licząc: kolumna Selected Nations zawiera wybrane przez nas ligi; kolumna Lowest activeleague pozwala nam określić jak wiele lig z danego kraju wybieramy; kolumna Mode pozwala określić czy dana liga ma być grywalna (Playable, czyli w każdej chwili możemy podjąć tam pracę) czy też tylko dostępna do podglądu (View-only).

Trzeci z ekranów Options pozwala wybrać kilka opcji wpływających na rozgrywkę. Tu możemy zdecydować między innymi o wielkości bazy danych czy sposobie wyświetlania nazwisk i atrybutów piłkarzy.

Komentarz:

Pierwsza rzecz, która powinniśmy brać pod uwagę to szybkość naszego komputera. Zasada jest prosta: im więcej lig wybieramy, tym wolniej będzie działać gra. Spore znaczenie ma też tutaj baza danych (również najlepiej jest wybierać małą).

Ile wybrać lig i z ilu państw? To zależy od naszych celów. Jeśli nastawiamy się na długotrwałe trzymanie się jednego stołka, to lepiej ograniczyć liczbę symulowanych rozgrywek do wybranej ligi i na tym poprzestać, ewentualnie resztę interesujących krajów wybrać z opcją View-only. Nie do końca opłaca się symulować inne ligi tylko po to, by sprawdzać jak sobie radzi np. Barcelona w Hiszpanii. Jeśli w grę wchodzą kwestie transferów i np. grając angielskim zespołem zamierzamy kupować Holendrów, to lepiej wybrać tę nację korzystając z opcji Load All Players From, niż od razu symulować całą ligę. Wspomniana opcja pozwala dodać do bazy danych piłkarzy z danego kraju, bez konieczności symulowania czy choćby podglądania ligi.

Druga bardzo istotna rzecz, to siła prowadzonego przez nas klubu. Jeśli gramy pierwszoligowym gigantem europejskim, to nie warto wybierać niższych lig do symulacji. Raczej nie będziemy szukać talentów w drugiej lidze, tylko kupować uznane gwiazdy lub młodzież oznaczoną jako wonderkids. Sprawa wygląda inaczej kiedy sami prowadzimy zespół z niższej ligi lub słabą ekipę ekstraklasy. Wtedy rzeczywiście warto mieć dobry wgląd w niższe ligi, bo głównie tam będziemy szukać wzmocnień. I tylko w takich przypadkach warto wybierać niskie ligi do symulacji i podglądu.

Kwestia oszczędzania na ilości symulowanych lig ma większe znaczenie niż w poprzedniej osłonie serii. FM 2008 prezentuje się słabiej pod względem szybkości działania od poprzedniczki.

Po dokonaniu konkretnych wyborów używamy opcji Start Game z menu znajdującego się w lewym dolnym roku ekranu.

W ten sposób lądujemy w miejscu kreacji postaci menedżera. Znów skorzystajmy z Advanced Options widocznych w lewym dolnym rogu.

Wypełnienia poszczególnych rubryk nie wymaga wskazówek. W oknie Select Team wybieramy zespoły (spośród wybranych wcześniej lig), a w okienku obok wyświetlają się informacje o danej drużynie.

W tym oknie znajdują się też dwie zakładki służące wyborowi ekipy: Randomise i Leagues. W zakładce Leagues ukryte są wybrane wcześniej przez nas ligi oraz drużyny narodowe. Wybierając tu reprezentację danego kraju możemy zostać szkoleniowcem zespołu narodowego. Po kliknięciu na nazwę danej drużyny dostajemy bardziej szczegółowe informacje.

Tu możemy obejrzeć skład drużyny, preferowaną do tej pory taktykę, terminarz, staff trenerski, kluby filialne, historie itp. Kiedy się już zdecydujemy klikamy na zakładkę TakeControl i zaczynamy zabawę.

Komentarz:

Tworząc postać menedżera pamiętajmy o tym, by nie ujmować mu zbytnio lat. Młody menedżer może mieć problemy ze zdobyciem szacunku i poważania w zespole, dość nieufnie mogą do niego odnosić się też władze klubowe. To jest dość istotna sprawa (myślę o relacjach z pracodawcą), bo w FM 2008 szefostwo jest o wiele bardziej czepialskie i dociekliwe niż w poprzednich edycjach. Dobrze jest więc dbać o to, by dawać im jak najmniej pretekstów do niezadowolenia.

Sprawa narodowości ma znaczenie głównie ze względu na utrzymanie dyscypliny w klubie. Trener tej samej narodowości co większość piłkarzy w drużynie łatwiej się z nimi dogada i utrzyma porządek w zespole. Wybierając narodowość (lub drugie obywatelstwo) warto więc brać poprawkę na skład i dobierać go według np. narodowości najliczniejszej w drużynie, narodowości największych gwiazd zespołu lub też podług planowanych zakupów (jeśli zamierzamy ściągać piłkarzy z konkretnego, znanego z góry kraju). Warto być przygotowanym na to, że w FM 2008 będzie więcej kłopotów personalnych z piłkarzami. Kiedyś to najczęściej byli niezadowoleni ci, co mało grali. Teraz piłkarze mogą po prostu się nie lubić, tworzą się stronnictwa, jedni wracają niezadowoleni z meczów reprezentacji, innym nie podoba się to co mówi menedżer itd. Odpowiednie dobranie narodowości załatwi bardzo małą część kłopotów ale zawsze jest to jedne problem mniej.

Po zatwierdzeniu drużyny opcją Take Control zaczynamy pracę.

Warsztat pracy menedżera

Główny ekran

Główny ekran

Główny ekran pojawia się na dzień dobry.

Generalnie warsztat menedżera składa się z głównej tabeli i menu umieszczonych na górnej, dolnej i lewej krawędzi ekranu. Na samym dole widzimy szereg zakładek umożliwiających nam dostęp do całego mnóstwa statystyk i informacji. Nie są to informacje kluczowe dla gry, możemy tu za to podziwiać ogrom pracy włożony przez autorów w tworzenie FM 2008.

Menu w kolumnie po lewej stronie nazywam menu zmiennym. A to dlatego, że jego zawartość często się zmienia w zależności od tego czym się akurat zajmujemy. Bardzo często zakładki dublują się z tym co mamy na stałe w menu widocznym na samej górze ekranu.

A na samej górze mamy to co najważniejsze: wszystkie czynności, tabele i wykresy potrzebne do skutecznej gry. Z czterech list rozwijanych Manager, World, Bookmarks i Options najważniejsza jest ta pierwsza. Zakładka Manager jest bardzo ważna, ale poza nielicznymi wyjątkami, dubluje czynności ukryte w szeregu ikonek poniżej. Reszta list rozwijanych ukrywa kolejne tony statystyk i tabel albo po prostu zwykłe opcje gry. Zanim zrobimy obchód po poszczególnych ikonach jeszcze słowo o głównej planszy.

Jak widać jest ona podzielona na kilka tabel zawierających szereg ważnych informacji. Znajdziemy tu na przykład info o następnym przeciwniku, częściowo widoczny terminarz, statystyki zespołowe i zawodników, stan finansów itd. Układ tych tabelek możemy dowolnie modyfikować używając zakładek ukrytych w prawym górnym rogu każdego z okienek. To co teraz widać przedstawia szczątkowe informacje, bo jest to ekran z samego początku gry. W miarę trwania sezonu ilość danych się zwiększa i wygląda to tak:

Główny ekran spełnia zadania głównie informacyjne, a wszystko co nam potrzebne do odgrywania swojej roli ukryte jest w zakładce Manager i ikonach widniejących poniżej tej zakładki. Co tam znajdziemy?

Zakładka Manager

Zakładka Manager

Po