Zachęcamy do wykorzystania poniższych materiałów dla mediów, a w przypadku pytań - do kontaktu z nami.
Legimi, serwis specjalizujący się w abonamentowym udostępnianiu ebooków i audiobooków, od dziś umożliwia swoim klientom kupowanie książek papierowych z rabatami sięgającymi 50%. Jest to kolejny etap tworzenia kompleksowej usługi, rozwijanej z myślą o najbardziej aktywnych czytelnikach.
Ebooki i audiobooki bez limitu, a do tego… książki papierowe 50% taniej
Legimi, serwis specjalizujący się w abonamentowym udostępnianiu ebooków i audiobooków, od dziś umożliwia swoim klientom kupowanie książek papierowych z rabatami sięgającymi 50%. Jest to kolejny etap tworzenia kompleksowej usługi, rozwijanej z myślą o najbardziej aktywnych czytelnikach.
Oprócz dostępu do cyfrowej biblioteki w subskrypcji, w Legimi można kupować w sposób tradycyjny ebooki i audiobooki z rabatem sięgającym 50%. Tak atrakcyjne zniżki obowiązują dla osób, będących stałymi użytkownikami serwisu i jednocześnie członkami Klubu Mola Książkowego. Zbierają oni bowiem punkty lojalnościowe m.in. za rejestrację, pobranie aplikacji, korzystanie z abonamentu i wymieniają je na rabaty w trakcie zakupów, obniżając cenę produktu nawet o połowę. Niektórzy użytkownicy przez lata skumulowali nawet kilkaset złotych w formie punktów. Od teraz mogą je przeznaczyć również na zakup książek drukowanych.
– Przez naszą platformę przez ostatnią dekadę przewinęło się ponad milion zarejestrowanych użytkowników. Zauważyliśmy, że część z nich traktowało Legimi jako przystanek na swojej czytelniczej drodze. Co czwarty użytkownik używał naszej aplikacji do tego, by przejrzeć interesującą książkę lub poznać autora przed dokonaniem zakupu wydania drukowanego. Dotychczas nie mieliśmy rozwiązania dla takich klientów. Sądzę więc, że z rozszerzenia oferty Legimi o wydania papierowe zadowoleni będą nie tylko czytelnicy ale również wydawcy, zyskujący dostęp do pokaźnej, budowanej przez lata bazy miłośników książek – komentuje Mikołaj Małaczyński, prezes Legimi.
Od dziś w katalogu dostępnych jest ponad 100 000 pozycji, wśród nich wiele tytułów w ogóle niewydawanych w formie ebooków, jak choćby kultowa Jeżycjada i dorobek Milana Kundery. Legimi oferuje również opcję sprowadzania konkretnych tytułów „na życzenie”. Co więcej osoby posiadające aktywny abonament (dotyczy to również darmowego okresu próbnego) i robiące zakupy za min. 50 zł korzystają dodatkowo z darmowej wysyłki, nie tylko w punktach odbioru, ale i kurierem. Obecnie przeglądanie katalogu tytułów papierowych i ich zakup możliwe są wyłącznie na stronie www.Legimi.pl. Zaplanowano jednak udostępnienie tej opcji także w aplikacjach mobilnych.
Benefity dla członków Klubu Mola Książkowego pozwalają uzyskać rabat bez wydawania złotówki w Legimi, np. rejestrując konto, pobierając aplikację na nowe urządzenie, czy też ściągając pierwszy tytuł (dotyczy również puli darmowych). Największą korzyść daje oczywiście posiadanie abonamentu, dla pakietów bez limitu zwrot na konto wynosi równowartość 5 zł miesięcznie. Punkty naliczane są automatycznie wszystkim osobom, które zarejestrowały konto w nowym Legimi (czyli od 6 czerwca 2019 r.), a także wcześniej zapisanym do KMK. Dołączenie do klubu jest możliwe po zalogowaniu się na stronie Legimi. Punkty są ważne bezterminowo pod warunkiem zalogowania się na swoim koncie raz na kwartał.
Rozpoczęcie sprzedaży książek drukowanych wpisuje się obchody 10-lecia Legimi. Serwis powstał w 2009 r. i z okazji okrągłej rocznicy od listopada 2019 r. przygotował dla swoich użytkowników szereg niespodzianek. Książki papierowe w Legimi są kolejnym elementem tych celebracji, ale przede wszystkim realizacją strategii rozwoju.
Jacek Dukaj w duecie z Tomaszem Bagińskim, Mario Escobar, Trudi Canavan, Blanka Lipińska, Wojciech Chmielarz, Alek Rogoziński czy Katarzyna Bonda - to kilkoro spośród ponad 40 autorów, których będzie można spotkać wirtualnie podczas pierwszej edycji BookTargu.
Największe wirtualne targi książki BookTarg już 21 maja!
Jacek Dukaj w duecie z Tomaszem Bagińskim, Mario Escobar, Trudi Canavan, Blanka Lipińska, Wojciech Chmielarz, Alek Rogoziński czy Katarzyna Bonda – to kilkoro spośród ponad 40 autorów, których będzie można spotkać wirtualnie podczas pierwszej edycji BookTargu. W programie znalazła się też pierwsza audio superprodukcja Remigiusza Mroza na żywo! Wydarzeniu towarzyszy konferencja branżowa na tematy związane z prowadzeniem działalności w czasach kryzysu. W tym samym czasie wystartuje też akcja charytatywna “Wsparcie dla kultury”, której celem jest pozyskanie funduszy na zapomogi Unii Literackiej dla twórców w ciężkiej sytuacji materialnej spowodowanej pandemią. Dodatkowo, organizatorzy BookTargu – Allegro, Legimi i Lubimyczytać.pl – wesprą Fundację Wisławy Szymborskiej kwotą 50 tys. złotych.
Wszyscy, którzy tęsknią za targami i festiwalami literackimi, mają na co czekać. BookTarg będzie prawdziwym świętem literatury i dowodem na to, że mimo kłopotów spowodowanych pandemią, branża wydawnicza potrafi walczyć o podtrzymanie zainteresowania czytelników. W programie największych wirtualnych targów książki, które odbędą się na stronie booktarg.pl i na fanpage wydarzenia w terminie od 21 do 24 maja, znalazły się spotkania z autorami, panele dyskusyjne, webinaria dotyczące tarczy antykryzysowej czy tego jak rozpocząć sprzedaż przez internet, a także wirtualne stoiska targowe ze specjalnymi ofertami sprzedawców. BookTarg to wspólna inicjatywa Allegro, Legimi i Lubimyczytać.pl, które solidarnie postanowiły wykorzystać nowoczesne narzędzia, zaangażowanie ludzi i doświadczenie, aby zapełnić lukę po takich wydarzeniach jak Warszawskie Targi Książki. Patronat nad targami objęła Polska Izba Książki oraz Warszawskie Targi Książki.
W BookTarg weźmie udział około 80 wydawnictw, a także księgarnie zarówno stacjonarne jak i internetowe, które podobnie jak w przypadku tradycyjnych targów, będą prowadziły sprzedaż w ramach wirtualnych stoisk na stronie www.allegro.pl/zobacz/booktarg. To okazja do zakupu książek w atrakcyjnych cenach, w większości z darmową dostawą w ramach usługi SMART!, która jest obecnie dostępna dla wszystkich kupujących.
Z kolei Legimi przygotowało akcję „ebook za darmo”, w ramach której osoby zapisujące się na newsletter na stronie booktarg.pl w terminie do 24 maja otrzymają możliwość czytania (a w przypadku niektórych tytułów również słuchania) książek w aplikacjach Legimi.
BookTarg Spotkania
Targi nie mogą się obyć bez spotkań autorskich, a tych w trakcie czterech dni trwania BookTargu odbędzie się kilkadziesiąt. Wirtualne spotkania będą miały charakter rozmowy lub panelu z udziałem kilku twórców. Prawdziwą gratką dla fanów będzie spotkanie Jacka Dukaja z Tomaszem Bagińskim, którzy porozmawiają na temat związków literatury z serialem. To nie koniec niespodzianek – Audioteka i Wydawnictwo Filia zaprezentują pierwszą audio superprodukcję Remigiusza Mroza na żywo! Nie można tego przegapić.
Dzięki temu, że część wydarzeń będzie odbywała się na żywo, osoby śledzące rozmowy będą mogły w jej trakcie komentować i zadawać uczestnikom pytania. Co ważne, internetowa formuła targów pozwala obejrzeć nagrania w każdym momencie – wszystkie zostaną udostępnione do ponownego odtworzenia. A w spotkaniach z czytelnikami wezmą udział m.in. Mario Escobar, Trudi Canavan, Jakub Małecki, Blanka Lipińska, Wojciech Chmielarz, Alek Rogoziński, Jerzy Bralczyk czy Katarzyna Bonda. Pełen rozkład spotkań można znaleźć na booktarg.pl i na https://www.facebook.com/BookTarg/
BookTarg Konferencja
Kolejnym stałym punktem targów są wydarzenia branżowe. Tematem przewodnim BookTarg Konferencja będą wykłady i panele związane z sytuacją na rynku książki w dobie pandemii. Eksperci odpowiedzą na pytania m.in. jak skorzystać z rządowego wsparcia, doradzą jak odnaleźć się w gąszczu informacji i procedur, podpowiedzą jak pozyskać klienta czy rozpocząć przygodę z biznesem w sieci. To wiedza w czystej postaci, skierowana do autorów, wydawców, księgarzy i bibliotekarzy, w celu wzmocnienia działań prowadzonych przez nich w Internecie. Informacje i zapisy będą prowadzone przez fanpage BookTarg oraz stronę Booktarg.pl. Dwudniowy program konferencji dostępny jest dla wszystkich uczestników nieodpłatnie. Współorganizatorami części biznesowej są Polska Izba Książki, spółka Literacka oraz Fundacja Polska 5.0.
Wsparcie dla kultury
Wszystkie działania jakie w ramach BookTargu podejmują wspólnie organizatorzy, wydawnictwa czy autorzy mają jeden główny cel – wesprzeć całą branżę wydawniczą, która w tej trudnej sytuacji potrafi się zjednoczyć i pomagać sobie nawzajem. Ale ważna jest również wymierna pomoc finansowa. Dlatego wraz ze startem BookTargu na charytatywni.allegro.pl rusza akcja “Wsparcie dla kultury”. Do 14 czerwca będą odbywać się licytacje przedmiotów przekazanych przez ludzi kultury i instytucje, a także oferty zawierające spotkania z pisarzami czy udział w specjalnych wydarzeniach literackich. Pozyskane w ten sposób środki zostaną przekazane Unii Literackiej na zapomogi dla twórców znajdujących się w ciężkiej sytuacji materialnej spowodowanej pandemią. Ponadto, organizatorzy BookTargu – Allegro, Legimi i Lubimyczytać.pl – postanowili wesprzeć Fundację Wisławy Szymborskiej kwotą 50 tys. złotych, która przeznaczy je na swoją działalność pomocową.
Udział w BookTargu dla wszystkich zainteresowanych jest bezpłatny i może wziąć w nim udział każdy, siedząc bezpiecznie w domu przed ekranem komputera lub smartfona. Zapraszamy!
W 2020 roku Polacy kupili w sumie ok. 100 mln książek w wersji papierowej. Równolegle na popularności zyskuje sektor e-booków oraz audiobooków. Legimi zakończyło rok z liczbą klientów większą o 66 proc. r/r i oficjalnie wchodzi na giełdę.
W 2020 roku Polacy kupili w sumie ok. 100 mln książek w wersji papierowej. Równolegle na popularności zyskuje sektor e-booków oraz audiobooków. Legimi zakończyło rok z liczbą klientów większą o 66 proc. r/r i oficjalnie wchodzi na giełdę.
Po przywróceniu obostrzeń epidemicznych pod koniec 2020 roku, zainteresowanie książkami, ebookami czy audiobookami wśród Polaków znacznie wzrosło. Potwierdzają to statystki Legimi, lidera abonamentowego dostępu do cyfrowych książek w Polsce. Liczba klientów, liczona jako suma abonentów i klientów korporacyjnych oraz bibliotecznych, na koniec IV kwartału 2020 przekroczyła już wartość 120 tys. a liczba abonentów wzrosła r/r o 66 proc. osiągając poziom blisko 86 tys. aktywnych kont.
– W IV kwartale 2020 roku, gdy Polacy mierzyli się z drugą falą pandemii, zauważyliśmy znaczny wzrost zainteresowania cyfrową rozrywką, z której można korzystać bez konieczności wychodzenia z domu. – mówi Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu i współzałożyciel Legimi. – Jak wskazują eksperci, rynek e-książek w Polsce rośnie średnio ok. 50 proc. rok do roku. W Legimi notujemy średnie tempo wzrostu na poziomie przekraczającym 60 proc.
Legimi zadebiutuje na giełdzie już jutro
Polacy nie tylko częściej sięgają po e-książki, ale także mocno upodobali sobie modele subskrypcyjne. Najnowsze dane pokazują, że już co drugi dorosły (49 proc.) korzysta z usług w abonamencie. Obecnie firmy udostępniające usługi w modelu subskrypcyjnym są na najbardziej stabilnej pozycji, dlatego Legimi od kilku miesięcy prowadziło działania mające na celu przeprowadzenie debiutu giełdowego na rynku NewConnect. Wejście na giełdę odbędzie się 14 kwietnia 2021.
– Celem wprowadzenia akcji spółki do obrotu na rynku alternatywnym jest budowa stabilnych relacji inwestorskich i systematyczne budowanie wizerunku wiarygodnej, stabilnej, dojrzałej i dobrze zarządzanej firmy. W dłuższym terminie cechy te chcemy przełożyć na odblokowanie dodatkowych możliwości pozyskiwania finansowania na szybszy rozwój w kolejnych latach. – mówi Mikołaj Małaczyński, Legimi.
Coraz częściej wybieramy książki online
Mimo pandemii wzrasta zainteresowanie czytelnictwem. Spędzamy więcej czasu w domach, co za tym idzie spotkania ze znajomymi zmieniliśmy na wieczory na kanapie z książką. Legimi w minionym roku zaraportowało wydawcom sprzedaż 1 mln książek elektronicznych.
W pandemii zwiększonym zainteresowaniem cieszą się firmy, które swoją działalność prowadzą głównie w internecie. W minionym roku, według danych KRD 17 proc. Polaków deklaruje, że kupuje więcej książek lub audiobooków. Według badań Nielsena w ubiegłym roku w Polsce sprzedano około 100 milionów egzemplarzy książek, a klienci wydali na nie łącznie około 2,1 mld zł. Jednak to branża e-booków i audiobooków zyskuje najbardziej na popularności w trakcie pandemii. Dotychczas ta niewielka część rynku, zyskuje coraz więcej zwolenników. Niewątpliwie pozytywny wpływ na zainteresowanie ebookami miało też wpływ obniżenie podatku od tego typu produktów, z 23% na 5%, która nastąpiła na koniec 2019 roku. Dzięki temu książki elektroniczne stały się bardziej przystępne cenowo dla wszystkich.
– W różnych branżach transformacja cyfrowa społeczeństwa przyspieszyła w minionym roku nawet o 3 lata. Również w bibliotekach zmiany okazały się bardziej dynamiczne niż wcześniej – już w ponad 700 placówkach w Polsce znajdziemy książki elektroniczne od Legimi. – dodaje Mikołaj Małaczyński, Legimi.
Legimi, pionier na polskim rynku e-książek, dynamicznie rozwija skalę biznesu w Niemczech. W minionym roku baza płacących użytkowników wzrosła o 100 proc. rdr., a tytuły dostępne w abonamencie zwiększyły się o 40 proc. rdr. do 150 tys. W 2020 r. wdrożona została także nowa wersja aplikacji mobilnej Legimi.de na system Android i iOS.
Legimi, pionier na polskim rynku e-książek, dynamicznie rozwija skalę biznesu w Niemczech. W minionym roku baza płacących użytkowników wzrosła o 100 proc. rdr., a tytuły dostępne w abonamencie zwiększyły się o 40 proc. rdr. do 150 tys. W 2020 r. wdrożona została także nowa wersja aplikacji mobilnej Legimi.de na system Android i iOS.
– Znaczny wzrost skali naszego biznesu w Niemczech to efekt prowadzonych działań marketingowych nakierowanych na konwersję użytkowników z modelu freemium oferowanego przez, przejętą przez nas, platformę Readfy na płatną wersję premium, bez wyświetlanych reklam, w postaci Legimi.de. Bazując na naszych doświadczeniach z rynku polskiego, niemieckim użytkownikom zaoferowaliśmy naszą flagową i sprawdzoną ofertę „Czytnik za 1 EUR”. – komentuje Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu
Legimi.
Dodatkowo, analogicznie jak w przypadku polskiego rynku, lockdown społeczeństwa wywołany pandemią COVID-19 również skłaniał niemieckich użytkowników do coraz częstszego korzystania z usług Readfy i Legimi.de.
– W Niemczech również widzimy wzmożone zainteresowanie naszą ofertą, w szczególności wyraźny wzrost odnotowała platforma Readfy. Naturalnie powiększył nam się lejek konwersji, co przekłada się na wzrost również w Legimi.de. – dodaje Mikołaj Małaczyński.
W połowie maja 2019 r. Legimi przejęło 100 proc. udziałów w Readfy, który jest właścicielem wiodącej na rynku niemieckim platformy w modelu freemium (darmowa konsumpcja treści w zamian za wyświetlane reklamy) do czytania e-booków. Serwis posiada ponad 400 tys. zarejestrowanych
użytkowników, z czego z aplikacji korzysta regularnie ponad 60 tys. użytkowników miesięcznie. Może ona się pochwalić ofertą ponad 180 tys. tytułów oraz umowami z ponad 300 wydawcami.
– Rynek niemiecki jest dla nas bardzo ważny, jest jednym z największych na świecie rynków książki, panuje tam wysoka kultura czytania książek. Jednak nie można zapominać, że rynek niemiecki jest trudny dla polskich firm, dodatkowo koszt pozyskania użytkownika jest tam bardzo wysoki. Dlatego
postanowiliśmy przejąć gotową bazę użytkowników z dużym potencjałem monetyzacji. – mówi Mikołaj Małaczyński.
Legimi liczy na debiut na rynku NewConnect w II kw. br.
28 grudnia 2022 roku, tuż przed Nowym Rokiem, w Legimi wprowadzono nowe ceny abonamentów. Nowi użytkownicy za najtańszy pakiet bez limitu, dający dostęp do ebooków z umową na 12 mies. zapłacą 39,99 zł za miesiąc, a za umożliwiający korzystanie również z audiobooków i synchrobooków ® - 49,99 zł. Oznacza to wzrost cen kolejno o 21 i 11 proc., co jest pierwszą podwyżką od ponad 5 lat.
Korekta ceny będzie dotyczyła wyłącznie osób, które aktywowały abonament po 28 grudnia 2022 roku,
natomiast wszyscy wcześniej korzystający z usługi abonamentowej, zachowają dotychczasowe warunki
korzystania z niej. Warto zauważyć, że jest to pierwsza podwyżka cen od 2017 roku.
– Od początku naszym celem było zapewnienie użytkownikom najwyższej jakość usługi. Aby robić to
również w przyszłości, musimy podnieść ceny abonamentów. Jednocześnie mamy coraz wyższe koszty pozyskania licencji na oferowane przez nas treści, wywołane nie tylko inflacją, ale również zwiększonym stopniem korzystania z tych treści przez użytkowników. W tym wszystkim zawsze pamiętamy o interesie czytelników i czytelniczek, szczególnie obecnie, w warunkach wysokiej inflacji i konieczności bardziej zrównoważonego planowania domowych budżetów. Stąd decyzja o zwiększeniu comiesięcznego cashbacku, czyli kwoty jaka wraca do użytkownika w postaci punktów, za które można dokonywać zakupów na naszej platformie – komentuje Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu Legimi.
W konsekwencji zwiększonego cashbacku, o którym wspomina Prezes Legimi, wiele osób może wcale
nie odczuć zmiany cen. Co miesiąc na konto subskrybentów bez limitu wraca, wyrażona w punktach
Klubu Mola Książkowego, równowartość 10 zł. Środki te mogą zostać wykorzystane na zakupy w
serwisie, wybierając między ebookami, audiobookami oraz książkami papierowymi. Punkty te
pozwalają opłacić 50 proc. ceny dowolnego tytułu, a subskrybenci Legimi, przy zakupach powyżej 50
zł, otrzymują również gratisową dostawę.
– Legimi jest integralną częścią ekosystemu księgarsko-wydawniczego, a także, ujmując temat szerzej, gospodarczego. Musimy zatem dostosowywać podstawowe metryki biznesowe do naszego otoczenia. Nasza aplikacja na przestrzeni ostatnich 5 lat bardzo się rozwinęła. Dajemy dostęp do kilkukrotnie większego i atrakcyjniejszego katalogu, obejmującego choćby tysiące, niedostępnych nigdzie indziej, synchrobooków ®, pozwalających na naprzemienne czytanie i słuchanie w naszych aplikacjach – dodaje Mikołaj Małaczyński.
Legimi po raz drugi z rzędu zostało wyróżnione w prestiżowym rankingu FT 1000: Europe’s Fastest Growing Companies, zestawiającym firmy, które osiągnęły najwyższą roczną stopę wzrostu przychodów w latach 2018-2021. Spółka była jedynym polskim przedstawicielem w kategorii „Leasure and Entertainment”.
Legimi zajęło 492 miejsce w siódmym, corocznym rankingu organizowanym przez Financial Times
i Statista. Spółka już drugi rok z rzędu została wyróżniona w tym prestiżowym zestawieniu. Co więcej,
jest jedyną polską firmą, która znalazła się w kategorii „Leasure and Entertainment”.
– Bardzo się cieszymy, że już po raz drugi zostaliśmy wyróżnieni w rankingu Financial Times dla
najszybciej rozwijających się firm w Europie. Odnotowany wzrost biznesu Legimi przekłada się realnie na tantiemy dla autorów i wydawców, które również dynamicznie wzrosły, a to powinno cieszyć wszystkich nas. Dobra kondycja rynku oraz więcej dobrych produkcji wydawniczych wprost przekłada się na zadowolenie i zainteresowanie czytelników. Legimi potwierdza, że potrafi przyciągnąć do nowych form czytelnictwa rosnące grono odbiorców, mimo obaw o negatywne skutki piractwa czy spadek czytelnictwa – komentuje Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu Legimi.
W ostatnim czasie Legimi również sporządziło zestawienie danych, bazując na informacjach nt. swoich
użytkowników. Wynika z nich, że ponad 60 proc. najwierniejszych subskrybentów nie tylko czyta, ale
i słucha. W ciągu 3 lat wartość ta wzrosła o 20 p.p., co wiąże się bezpośrednio z rozwojem unikatowego
produktu, jakim są synchrobooki® oraz rozwojem nowych funkcjonalności w ramach Legimi 4.0.
W minionym kwartale spółka wygenerowała 17,7 mln PLN skonsolidowanych przychodów ze
sprzedaży, co oznaczało dynamikę wzrostu na poziomie 31 proc. rdr., natomiast w całym 2022 r. blisko
63 mln PLN, dając wzrost w wysokości prawie 30 proc. rdr. Na koniec IV kwartału spółka posiadała
ponad 210 tys. użytkowników na rynku polskim i niemieckim.
Legimi wygenerowało 17,7 mln PLN skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w IV kwartale 2022 r., co oznaczało dynamikę wzrostu na poziomie 31 proc. rdr. Na poziomie jednostkowym spółka zanotowała przychody w wysokości 17,6 mln PLN, a zysk netto osiągnął wartość 767 tys. W celu poprawienia wyników finansowych Legimi zdecydowało się na pierwszą od 5 lat podwyżkę cen abonamentów.
W IV kwartale 2022 r. Legimi notowało dalsze wzrosty przychodów ze sprzedaży oraz liczby
użytkowników. Na poziomie jednostkowym spółka odnotowała 17,6 mln PLN przychodów ze sprzedaży
oraz 767 tys. zysku netto. Skonsolidowane przychody wyniosły natomiast 17,7 mln PLN, dając
dynamikę wzrostu na poziomie 31 proc. rdr. Stale odczuwalne czynniki inflacyjne, przejawiające się w
wyższych kosztach operacyjnych oraz wyższych jednostkowych kosztach zakupu treści wpłynęły na
skonsolidowany zysk netto firmy. Poniosła ona stratę w wysokości 65 tys. PLN. W celu poprawienia
wyników finansowych Legimi zdecydowało się, po razy pierwszy od 5 lat, na podwyższenie cen
abonamentów
– Cieszymy się, że Legimi stale powiększa wartość generowanych przychodów oraz liczbę użytkowników. Chcąc kontynuować polepszanie jakość naszych usług, mając na uwadze presję inflacyjną, postanowiliśmy w minionym kwartale, po raz pierwszy od 2017 roku, podwyższyć ceny abonamentów. Warto zaznaczyć, że podwyżka nie tyczy się wszystkich użytkowników, tylko tych, którzy aktywowali swoje konta po 28 grudnia 2022 r. Wierzymy, że ten krok zapewni nam stopniową poprawę wyników finansowych, którą realnie będziemy mogli zaobserwować za kilka kwartałów – komentuje Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu Legimi.
W minionym kwartale Legimi zakończyło prace nad wdrożeniem szeregu funkcjonalności w ramach
projektu Legimi 4.0. Było to m.in. wsparcie dla systemów odsłuchu audiobooków w samochodach
Android Auto i Apple CarPlay, rozszerzeniu funkcjonalności synchrobooków® czy rozwoju aplikacji na
e-czytniki. Jednocześnie ruszyły prace nad projektem Legimi 5.0, na który spółka ma już wiele nowych
pomysłów.
– Wartym podkreślenia jest fakt stabilnego rozwoju biznesu w Niemczech. Umożliwiło nam to realizację założeń strategicznych, czyli konwersji ruchu pozyskiwanego z aplikacji Readfy. Stale powiększamy liczbę użytkowników na polskim i niemieckim rynku. Łącznie mamy ich już ponad 210 tys. Systematycznie zwiększamy również katalog treści, których liczba oferowana w abonamentowych pakietach Legimi przekroczyła 180 tys., a dodatkowe 280 tys. książek jest dostępnych poza abonamentem – dodaje Mikołaj Małaczyński
Legimi osiągnęło 18,7 mln PLN skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w I kwartale 2023 r., co oznaczało dynamikę wzrostu na poziomie 28 proc. rdr. Spółka zamknęła miniony kwartał ze stratą netto w wysokości 1,4 mln PLN. Spowodowane to było przede wszystkim zwiększonym zaangażowaniem w kampanie marketingowe oraz wznowieniem znaczącej liczby umów przez konsorcja biblioteczne, co prowadziło do kumulacji kosztów w pierwszych okresach użytkowania. Legimi w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. powiększyło o 20 tys. bazę użytkowników na rynku polskim i niemieckim, która obecnie wynosi 230 tys. Był to największy przyrost od czasu pandemii.
Po okresie akumulacji środków na spłatę zadłużenia obligacyjnego w latach 2020-2022, Legimi zintensyfikowało działania marketingowe w celu powiększenia bazy użytkowników w Polsce i w Niemczech. Wiązało się to ze wzrostem kosztów usług obcych oraz licencji, które w początkowych okresach korzystania przez nowe kohorty użytkowników są największe. Co więcej w I kwartale przypadał czas wznowienia i zawarcia nowych umów przez konsorcja biblioteczne, również wiążący się ze wzrostem kosztów w pierwszym okresie użytkowania.
– Cieszymy się, że Legimi stale utrzymuje pozytywną dynamikę wzrostu przychodów. Jest to jedna z kluczowych metryk rozwoju naszego biznesu, którą stale poprawiamy. Nieustannie powiększamy również bazę użytkowników, dotrzymując kroku rozwojowi tego dynamicznie rosnącego rynku. Systematycznie docieramy do nowych czytelników, którzy przekonują się do formatów elektronicznych obok użytkowania książek tradycyjnych czy innych mediów. Obecnie baza użytkowników aplikacji Legimi na rynku polskim i niemieckim wynosi 230 tys., co oznacza wzrost o 20 tys. w porównaniu z IV kwartałem 2022 r. – komentuje Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu Legimi.
Pod koniec zeszłego roku spółka po raz pierwszy od 5 lat zwiększyła ceny abonamentów. Nowa strategia cenowa, wbrew obawom, nie osłabiła tempa wzrostu bazy użytkowników, która w minionym kwartale rosła najszybciej od czasu pandemii. Na koniec marca 2023 r. nowi użytkownicy, którzy dokonują opłat wg zaktualizowanego cennika, to 7 proc., jednak ta liczba w kolejnych miesiącach będzie się sukcesywnie zwiększać, pozytywnie przekładając się na wzrost przychodów Legimi.
– Zgodnie z oczekiwaniami naszych inwestorów, zwiększyliśmy nasze zaangażowanie marketingowe na rynku niemieckim. W ostatnim czasie podpisaliśmy umowę z nowym dostawcą, Zebralution, dzięki czemu zwiększamy ofertę książek audio na rynku niemieckim o 20 tys. Spodziewamy się w efekcie wyższej lojalności użytkowników i poprawy współczynnika ‘churn rate’ – dodaje Mikołaj Małaczyński.
Zarząd Legimi S.A., informuje, że wraz z zarządami innych spółek z grupy Legimi, prowadzi wewnętrzną analizę skutków wejścia w życie ustawy z dnia 26 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawy o ochronie baz danych oraz ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi. Poszczególne postanowienia tej ustawy wchodzą w życie stopniowo, zmieniając ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych („PrA”) w dniach 20 września 2024 r., 10 listopada 2024 r. i 20 lutego 2025 r.
Z perspektywy Legimi szczególne znaczenie mają zapisy przewidujące godziwe wynagrodzenia twórców, a więc osób zaangażowanych w powstanie udostępnianych przez Legimi publikacji książkowych. Ustawa wprowadza m.in. domniemanie, że wynagrodzenia twórców traktowane są jako godziwe, jeśli są proporcjonalne do przychodów, jakie generuje dany utwór. Ponadto ustawa wprowadza także dodatkowe wynagrodzenie dla artystów wykonawców (czyli np. lektorów audiobooków).
Spółki z grupy Legimi niezmiennie stoją na stanowisku, że satysfakcja finansowa osób zaangażowanych w powstanie utworu jest kluczowym elementem właściwego funkcjonowania rynku wydawniczego, stąd też kwestie finansowe stanowiły i nadal stanowią kluczowy element zawieranych przez Legimi umów z dostawcami treści (dystrybutorami, wydawnictwami, selfpublisherami). Zmiana porządku prawnego skutkuje jednak potrzebą przeprowadzenia wewnętrznej analizy, czy nowe postanowienia PrA nie wymagają konieczności modyfikacji tych umów w taki sposób, by spółki z grupy Legimi mogły wykazać, że twórcy otrzymują godziwe wynagrodzenie. Oznaczać to może także wprowadzenie pewnych rozwiązań echnologicznoorganizacyjnych, które pozwolą wyodrębniać pewne kwoty w ramach przychodów z danej publikacji, by je przyporządkować do konkretnej osoby zaangażowanej w powstanie publikacji i dokonywać rozliczenia bezpośrednio z tymi osobami lub podmiotami je reprezentującymi. Ustawa nowelizująca rozszerzyła też uprawnienia podmiotów reprezentujących twórców, stąd też działania technologiczno-organizacyjne nakierowane mogą być też na umożliwienie łatwiejszego generowania statystyk i przyporządkowywanie przychodów z danej publikacji względem danej osoby, która była jego twórcą lub wykonawcą. Domniemanie godziwości wynagrodzenia obliczonego proporcjonalnie od przychodów jest zgodne z ogólną polityką Legimi, która promuje proporcjonalny model rozliczeniowy (a więc taki, w którym pula przychodów od użytkowników końcowych dzielone są między podmioty dostarczające przeczytane/przesłuchane publikacje, pozwalając twórcom partycypować w przychodach platformy Legimi w równomierny i sprawiedliwy sposób). Niemniej nowelizacja ustawy dotyczy także kwestii zapewnienia, że dostawca treści w sposób godziwy rozlicza się z osobami, które uczestniczyły w powstaniu danej publikacji, ale także koniecznością usunięcia danej publikacji z dotychczas istniejących rozwiązań dostępu do niej. W przypadku takich publikacji, które wyłączone zostaną z dotychczasowego modelu jej udostępnienia, rozważane jest umożliwienie dostępu do niej danej grupie użytkowników za dodatkową odpłatnością, co pozwoli wprost powiązać przychody z tej publikacji z wynagrodzeniem dostawcy treści, dzięki któremu publikacja dostępna jest dla użytkowników Legimi. Zmiana porządku prawnego może także skutkować zaprzestaniem korzystania przez Legimi z innych modeli rozliczeń z dostawcami treści, co do których istnieje ryzyko niemożności wykazania przez Legimi, że wynagrodzenie twórców jest wprost powiązane z przychodami z ich publikacji.
Zarząd Legimi S.A. przewiduje, iż zmiany porządku prawnego mogą skutkować zwiększeniem kosztów prowadzenia działalności przez spółki z grupy Legimi. Wysokość tych kosztów zależna jest różnych czynników, w tym w szczególności kwestii, czy dla możliwości wykazania przez Legimi, że twórcy otrzymują godziwe wynagrodzenie oraz że wszelkie ich roszczenia związane z korzystaniem z ich utworów przez użytkowników Legimi są zaspokojone nie będzie konieczne rozliczanie się z tymi twórcami w pewnym zakresie bezpośrednio. Zarząd Legimi S.A. poinformuje o wyniku tej analizy po podjęciu decyzji o wdrożeniu określonych rozwiązań prawnych i technologiczno-organizacyjnych, a także gdy sprecyzowany zostanie finansowy wpływ zmiany porządku prawnego na funkcjonowanie spółek z grupy Legimi.
Zarząd Legimi S.A.
Zobacz ostatnie materiały o Legimi w mediach.
W pierwszej połowie br. firma Legimi oferująca e-booki i audiobooki w modelu abonamentowym osiągnęła 13,66 mln zł przychodów sprzedażowych i 771 tys. zł zysku netto. W drugim kwartale zyskała ponad dwa razy więcej abonentów niż rok wcześniej. Uważa, że w całym br. jej wpływy wzrosną o 21 proc. więcej niż poprzednio prognozowała.
Legimi przydzieliła 2.123 obligacji serii Z o łącznej wartości emisyjnej 2,123 mln zł. Pozyskane środki posłużą refinansowaniu zadłużenia oraz rozwojowi i promocji Legimi 3.0 na rynku niemieckim i polskim.