Wydawca: Zwierciadło Kategoria: Poradniki Język: polski Rok wydania: 2017

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 25000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 64 Przeczytaj fragment ebooka

Odsłuch ebooka (TTS) dostępny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacji Legimi na:

Androida
iOS
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB kup za 1 zł
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Zdrowe wody czyli pyszne wody smakowe i izotoniki - Aneta Łańcuchowska-Jeziorowska

Zdrowe wody smakowe na cztery pory roku.

Czy wiesz, że ludzki organizm aż w 60% składa się aż z wody i nie może prawidłowo funkcjonować bez odpowiedniego jej spożycia?

Dietetycy zalecają picie każdego dnia około 2,5 litra płynów. Jednak nie zawsze mamy ochotę na „czystą” wodę. Świetną alternatywą dla niej są własnoręcznie robione zdrowe wody smakowe wzbogacone o owoce, warzywa, przyprawy i zioła.

W książce znalazły się przepisy na wiosenne wody energetyzujące oraz oczyszczające, świetne na lato wody intensywnie nawilżające i odprężające, a także doskonałe na okres jesienno-zimowy napary uodparniające, kojące, rozgrzewające oraz wspomagające pracę układu trawiennego. Ponadto 10 receptur na domowe napoje izotoniczne, niezbędne do uzupełniania płynów w organizmie przy bardzo intensywnym wysiłku fizycznym.

A zatem pijmy na zdrowie!

Aneta Łańcuchowska-Jeziorowska - specjalista ds. żywienia i dyplomowany dietetyk. Od ponad 10 lat udziela porad dietetycznych. Właścicielka Poradni Dietetycznej „hälsa”, blogerka kulinarna i propagatorka zdrowego, a jednocześnie smacznego jedzenia. Szerokiej publiczności znana ze swojego autorskiego programu telewizyjnego „Pożegnanie z wagą”, w którym przez trzy sezony radziła jak zrzucić zbędne kilogramy, pokazywała sposoby na przygotowanie dietetycznych potraw oraz zachęcała do aktywności fizycznej.

Opinie o ebooku Zdrowe wody czyli pyszne wody smakowe i izotoniki - Aneta Łańcuchowska-Jeziorowska

Fragment ebooka Zdrowe wody czyli pyszne wody smakowe i izotoniki - Aneta Łańcuchowska-Jeziorowska

Redakcja i korekty: Melanż
Projekt okładki i projekt typograficzny oraz skład i łamanie: Paweł Panczakiewicz/PANCZAKIEWICZ ART.DESIGN
Redaktor prowadzący: MAGDALENA CHORĘBAŁA
Dyrektor produkcji: ROBERT JEŻEWSKI
Zdjęcia: I strona okładki: Fotolia
Portrety Autorki: Inga Łańcuchowska / z archiwum Autorki
Pozostałe: Fotolia
© Copyright by Wydawnictwo Zwierciadło Sp. z o.o., Warszawa 2017 Text © copyright by Aneta Łańcuchowska-Jeziorowska 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone. Reprodukowanie, kopiowanie w urządzeniach przetwarzania danych, odtwarzanie w jakiejkolwiek formie oraz wykorzystywanie w wystąpieniach publicznych tylko za wyłącznym zezwoleniem właściciela praw autorskich.
ISBN 978-83-64776-60-1
WydawcaWydawnictwo Zwierciadło Sp. z o.o. ul. Postępu 14, 02-676 Warszawa e-mail:handlowy@grupazwierciadlo.pl
Konwersja:eLitera s.c.

Od autorki

Wody smakowe wzbogacone o owoce, warzywa, przyprawy czy zioła, lub też mieszanki wszystkich tych składników naraz, stanowią świetną alternatywę dla „czystej” wody, której właściwości w żadnej mierze nie kwestionuję. Wręcz odwrotnie, zdając sobie sprawę z niepodważalnej roli, jaką pełni ona w naszej codziennej diecie, postanowiłam zadbać o wszystkich tych, którzy z różnych względów za taką wodą nie przepadają i szukają innych sposobów dla zagwarantowania sobie utrzymania odpowiedniego poziomu płynów w organizmie. Podczas mojej praktyki zawodowej niezmiennie spotykam się z sytuacją, w której utrzymanie poziomu płynów w organizmie w przeważającej większości jedynie poprzez picie „zwykłej” wody stanowi dla moich pacjentów nie lada wyzwanie. Wielu ludzi po prostu nie przepada za jej smakiem, co przekłada się na zbyt małe jej codzienne spożycie. Wzbogacenie wody o smak owoców cytrusowych, polskich warzyw czy ziół o zaskakujących zarówno smakach, jak i właściwościach, jest więc moją odpowiedzą na rozterki wszystkich tych, którzy poszukiwali napojów nawadniających, smacznych i dodatkowo stymulujących i wzmacniających procesy zachodzące w organizmie. Oczywiście wszystkie warzywa i owoce użyte w moich wodach smakowych mogą, a nawet powinny być po ich wypiciu zjedzone. W ten sposób nie tylko zadbasz o prawidłowe nawodnienie organizmu, ale również dostarczysz sobie cennych witamin i minerałów.

Książkę podzieliłam na rozdziały zgodnie z porami roku, wychodząc z założenia, iż podczas każdej z nich poszukujemy innych inspiracji, wyzwań, ale też i innych właściwości napojów, które spożywamy. Intuicyjnie w rozdziale wiosennym zamieściłam receptury zimnych wód smakowych energetyzujących oraz o właściwościach oczyszczających, rozdział letni poświęciłam zimnym wodom intensywnie nawilżającym i odprężającym, aby jesienną i zimową część mojej książki zagospodarować naparami uodparniającymi, kojącymi, rozgrzewającymi i wspomagającymi pracę układu trawiennego.

Oczywiście wszystkie moje wody smakowe i napary z powodzeniem można spożywać według własnego uznania, kierując się zamiast otaczającą aurą indywidualnymi potrzebami, nastrojem czy chwilowym kaprysem. Mam nadzieję, że moje receptury będą dla Ciebie nie tylko instrukcją czy wskazówką do przygotowania odpowiedniej dla danej chwili wody smakowej, ale również inspiracją do tworzenia własnych mieszanek, jednocześnie zachętą do szerszego spojrzenia na unikalne właściwości owoców, warzyw i ziół oraz potencjał ich łączenia z wodą.

W ostatnim rozdziale znajdziesz 10 przepisów na domowe napoje izotoniczne, które są niezbędne do uzupełniania płynów w organizmie przy bardzo intensywnym wysiłku fizycznym, dlatego ten rozdział polecam osobom, które rekreacyjne spędzanie wolnego czasu zamienili na niemalże profesjonalny trening sportowy.

Życzę Ci samych pozytywnych emocji przy czytaniu mojej książki, jakie i mnie towarzyszyły przy jej tworzeniu.

Wszystko o wodzie

Woda jest bezsprzecznie najważniejszym składnikiem organizmu człowieka, bez którego niemożliwe jest jego prawidłowe funkcjonowanie. Wystarczy, że nadmienię, iż stanowi ona przeciętnie ponad 60 proc. masy ciała każdego z nas, co daje już pewne wyobrażenie o wadze funkcji, jakie spełnia w organizmie, oraz ilości procesów, które bez niej nie miałyby szans zachodzić prawidłowo.

Woda w naszym ciele odpowiedzialna jest za transport, rozpuszczanie i wchłanianie substancji odżywczych, jakie dostarczamy sobie wraz z pożywieniem, zapewnia prawidłowy przebieg procesów trawienia, usuwa toksyny, reguluje temperaturę ciała, umożliwia prawidłową ruchliwość stawów, uczestniczy w procesach przemiany materii, pełni też funkcje ochronne dla narządów wewnętrznych, mózgu i rdzenia kręgowego. Jak możesz się zorientować, nic w ciele nie będzie funkcjonować prawidłowo, jeżeli nie zatroszczysz się o prawidłowe nawodnienie organizmu.

Organizm nie potrafi syntetyzować wody w wystarczającej ilości, tak abyśmy byli zwolnieni z obowiązku codziennego jej dostarczania, dlatego tak ważne jest, abyśmy zdali sobie sprawę z odpowiedzialności, jaka na nas ciąży, w zakresie odpowiedniej, ilościowej i jakościowej, podaży płynów.

Wodę do naszego organizmu dostarczamy sobie nie tylko przez picie różnego typu napojów, w tym wody mineralnej, soków warzywnych, soków owocowych, napojów mlecznych, ale również poprzez jedzenie stałych produktów spożywczych, wśród których prym wiodą warzywa i owoce. Nie powinno Cię zatem przerażać zalecenie dietetyczne mówiące o tym, aby średnio spożywać około 2,5 litra płynów na dobę. Z pożywieniem stałym dostarczamy sobie około 1 litra płynów, zatem napoje powinny stanowić średnio brakujące 1,5 litra płynów w trakcie dnia. Zapotrzebowanie na codzienną ilość płynów różni się jednak w zależności od diety, temperatury otoczenia, aktywności fizycznej, masy ciała. Dlatego aby obliczyć stosunkowo dokładne zapotrzebowanie na codzienną ilość płynów, należy pomnożyć 30 ml płynu przez liczbę kilogramów masy ciała, to da już bardziej precyzyjny wynik.

Pamiętaj, iż nie należy spożywać płynów na zapas. Ilość wody w organizmie dorosłego człowieka powinna równać się ilości płynów wydalonej z organizmu m.in. poprzez prawidłową pracę nerek, ale także oddychanie i pocenie się. Tak jak odwodnienie, tak i nadmierne nawodnienie nie służy organizmowi i jeżeli nie chcesz narażać się na nieprzyjemne uczucie suchości w ustach, zawroty głowy, problemy z koncentracją, a nawet bóle stawów i narastające zmęczenie, pij odpowiednią ilość płynów. Nadmierne nawodnienie na szczęście przy prawidłowo funkcjonującym organizmie, a w szczególności prawidłowych procesach zachodzących w nerkach, występuje bardzo rzadko.

Picie regularne, małych ilości wody przez cały dzień, jest z pewnością najzdrowszą metodą na stałe uzupełnianie płynów w ciele. Najlepsza do codziennego spożycia dla osoby zdrowej jest woda średniozmineralizowana. Najlepiej pić średniozmineralizowaną wodę niegazowaną. Woda niskozmineralizowana, nazywana źródlaną, nie uzupełnia pierwiastków, które tracimy wraz z potem, natomiast wysokozmineralizowana może zawierać ich zbyt dużo. Jeśli zależy Ci na odpowiednim nawodnieniu organizmu, lepiej wybierać wodę niegazowaną, ponieważ dwutlenek węgla działa rozkurczowo na ściany żołądka i może sztucznie hamować rzeczywiste pragnienie. Ostatnio do łask wraca popularna kiedyś kranówka, która wobec zmodernizowania systemów uzdatniania wody w dużych miastach Polski spełnia wszystkie normy i regulacje Unii Europejskiej. Woda z kranu np. w Warszawie posiada minerały takie jak wapń i magnez w ilości jednak jedynie ok. 250 mg/l, co sprawia, że nie powinna stanowić jedynego rodzaju wody, jaką spożywamy.