Książka koncentruje się na zagadnieniach zarządzania
strategicznego oraz zarządzania zmianą w odniesieniu do
praktyki oświatowej.
Omówiono w
niej m.in. takie kwestie jak:
- zarządzanie przez wartości, tj.: podstawy wdrażania procesu
zarządzania przez wartości, budowanie kultury organizacyjnej na
poziomie szkoły i systemu oświaty, wartości decydujące o efektach
kształcenia i wychowania, efekty i ewaluacja procesu zarządzania
przez wartości;
- planowanie rozwoju szkoły, tj.: podstawy zarządzania
strategicznego dla potrzeb rozwoju organizacji szkolnej,
znaczenie otoczenia dla rozwoju organizacji szkolnej, wizja,
misja szkoły w oparciu o wartości, analiza strategiczna –
przesłanki stosowania i studia przypadku, strategia rozwoju
szkoły;
- zarządzanie zmianą w skali mikro i makro, tj.: planowanie
zmian oraz etapy ich wprowadzania, zagrożenia w procesie
wdrażania zmian, działania instytucjonalne w zarządzaniu zmianą
systemu oświaty;
- zarządzanie zmianą a jakość pracy szkoły, tj.: propozycje
zmiany organizacji szkolnej z zewnątrz i wewnątrz, pracownicy
szkoły w obliczu zmian, opór wobec proponowanych zmian w szkole,
ciągłość procesu zmian w dążeniu do najwyższej jakości pracy
szkoły.
Adresaci:
Książka jest przeznaczona dla kadry kierowniczej szkół i placówek
oświatowych, uczelni kształcących nauczycieli oraz ośrodków
doskonalenia nauczycieli i kadry kierowniczej. Może zainteresować
również pracowników działów kadr w związku z planowaniem budżetu
i wykorzystaniem środków na płace.