Zapanuj nad czasem i zostań panem swojego życia - Brian Tracy - ebook + audiobook
Opis

Przełomowa książka autora bestsellera Zjedz tę żabę! przedstawia wyjątkowy pomysł na to, CZYM i KIEDY należy się zajmować, a także metodę zarządzania najróżniejszymi szczegółami naszego życia.

Jakość naszego życia w dużej mierze zależy od tego, jak sobie radzimy z zarządzaniem czasem. Zarządzanie czasem to w istocie zarządzanie człowiekiem, zarządzanie życiem. To zarządzanie sobą. Jeśli nie mamy pełnej kontroli nad własnym czasem, to ciężko będzie nam kontrolować inne dziedziny naszego życia osobistego i zawodowego. Czasami nie bardzo wiemy, co robić, a pewnych rzeczy nie udaje nam się załatwić. Dlaczego? Ponieważ moment zdaje się nie być właściwy.

W książce Zapanuj nad czasem i zostań panem swojego życia międzynarodowy prelegent i ekspert w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi i organizacji czasu Brian Tracy tłumaczy, dlaczego tak ważne jest to, aby dla każdego projektu wybrać odpowiedni moment. Odpowiednie wykorzystanie czasu w różnych sferach naszego życia pozwoli nam osiągnąć więcej z większą łatwością i w krótszym czasie.

Odwołując się do najnowszych badań nad produktywnością, a także do doświadczeń własnych i swoich klientów, Tracy opracował metodę, która polega na wyodrębnieniu dziesięciu różnych „czasów”, w których się funkcjonuje. Dla każdego nich opracował również stosowne podejście, które pozwala uzyskiwać najlepsze możliwe wyniki.

Zapanuj nad czasem i zostań panem swojego życia to zbiór prostych kroków, dzięki którym można wskazać najlepszy moment dla każdego zadania, jak również stwierdzić, że oto nadeszła pora, aby zająć się kolejnym punktem z listy. W ten sposób tworzy się warunki dla optymalnej produktywności, dzięki której nasze życie zmieni się raz na zawsze.

***

Chcesz się dowiedzieć, jak maksymalnie wykorzystywać swój czas? Znajdź chwilę, żeby przeczytać tę książkę. Nie będziesz żałować.

Ken Blanchard, współautor książek Nowy Jednominutowy Menedżer oraz Zespole do dzieła!

Brian Tracy znów tego dokonał. Zapanuj nad czasem i zostań panem swojego życia to jednocześnie przystępna lektura i niezwykle przydatne narzędzie. Autor skupia się na dziesięciu różnych aspektach zarządzania czasem, za każdym razem przedstawiając kwestię jego zagospodarowania z innej perspektywy. Kto miał już wcześniej okazję czytać przynajmniej jedną z książek Briana, ten wie, że czeka go ciekawe doświadczenie, które może odmienić jego życie. Przyjemności!

Tony Alessandra, autor książki People Smart in business i założyciel oraz CVO firmy Assessments 24x7

Jeden z najwybitniejszych autorów zajmujących się kwestią samodoskonalenia teraz postanowił skupić swoją energię i potencjał intelektualny na bodaj najważniejszym temacie, z którym człowiek musi się zmierzyć, aby zyskać kontrolę nad własnym życiem – czyli na zarządzaniu czasem. (…) Na każdej stronie znaleźć można całe mnóstwo przełomowych pomysłów. Uwierz mi, że odtąd już do końca życia będziesz trzymać tę książkę pod ręką.

Vic Conant, prezes Nightingale-Conant

Niesamowicie błyskotliwy pomysł: podzielić czas na dziesięć priorytetów, a następnie podpowiedzieć, jak można zwiększać efektywność, koncentrując się na każdym z nich po kolei. Przeczytaj tę książkę, aby poznać najlepsze zasady wykorzystania czasu i zarządzania czasem, jakie kiedykolwiek zostały sformułowane.

Joseph Sherren, CSP, HoP, FellowGSF, bestsellerowy pisarz i specjalista w dziedzinie transformacji biznesowej

***

Brian Tracy jest prezesem i dyrektorem generalnym firmy Brian Tracy International, która specjalizuje się w organizacji szkoleń oraz wspieraniu rozwoju osób indywidualnych i organizacji. Brian Tracy od trzydziestu lat zgłębia i bada, a następnie opisuje i omawia podczas wykładów różne zagadnienia z dziedziny ekonomii, historii, biznesu, filozofii i psychologii. Jest poczytnym autorem licznych książek, które zostały przetłumaczone na wiele języków.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
czytnikach Kindle™
(dla wybranych pakietów)
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 163

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS

Popularność


Tytuł oryginału: MASTER YOUR TIME, MASTER YOUR LIFE: The Breakthrough System to Get More Results, Faster, in Every Area of Your Life

Przekład: Magda Witkowska

Redakcja: Elżbieta Wojtalik-Soroczyńska

Korekta: Maria Żółcińska

Projekt okładki: Michał Duława

Skład i łamanie: JOLAKS – Jolanta Szaniawska

Opracowanie e-wydania:

Copyright © 2016 by Brian Tracy

All rights reserved

Originally published: New York, NY: TarcherPerigee, 2016.

Copyright © 2018 for the Polish edition by MT Biznes Ltd.

All rights reserved

Warszawa 2018

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentów niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci zabronione. Wykonywanie kopii metodą elektroniczną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym, optycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja została elektronicznie zabezpieczona przed nieautoryzowanym kopiowaniem, dystrybucją i użytkowaniem. Usuwanie, omijanie lub zmiana zabezpieczeń stanowi naruszenie prawa.

MT Biznes Sp. z o.o.

www.mtbiznes.pl

[email protected]

ISBN 978-83-8087-220-2 (format epub)

ISBN 978-83-8087-221-9 (format mobi)

Wprowadzenie Różne rodzaje czasu

Cenisz swoje życie? Więc nie marnuj czasu, bo to on stanowi istotę życia!

Benjamin Franklin

Żyjemy w naprawdę świetnych czasach. Nigdy wcześniej w historii ludzkości człowiek nie miał tak szerokich możliwości, aby robić tyle różnych rzeczy i osiągać tyle celów.

Żyjemy dzisiaj dłużej i w lepszych warunkach niż przedstawiciele poprzednich pokoleń. Współczesna medycyna i opieka zdrowotna poczyniły tak daleko idące postępy, że coraz więcej ludzi osiąga dziś piękny wiek 80 czy 90, a nawet 100 lat.

Masz niezwykłe możliwości, aby odnieść sukces i zdobyć majątek, aby żyć dłużej i cieszyć się szczęściem – a mimo to zapewne dręczy cię ta sama myśl, która pojawia się w głowie większości ludzi: „Tyle rzeczy do zrobienia i tak mało czasu!”.

Za sprawą eksplozji informacji, technologii i konkurencji tempo zmian znacznie wzrosło i dziś ledwo za nimi nadążamy.

Potrzeba nam więc nowego podejścia do czasu, a konkretnie nowego spojrzenia na różne aspekty czasu w naszym życiu.

Dochodzimy do wniosku, że realizacja każdego zadania i wypełnienie każdego obowiązku wymaga nieco innego podejścia do czasu. Tylko modyfikacja podejścia pozwoli nam osiągać jak najlepsze rezultaty.

Innego rodzaju czasu potrzeba do wyznaczania celów i określania własnych pragnień, innego do wyznaczania priorytetów, skoncentrowania się na zadaniach o największej wartości i doprowadzania spraw do końca.

Innego rodzaju czasu potrzeba na kontakty z ludźmi, komunikację, negocjacje i zarządzanie, innego zaś na utrzymywanie relacji z rodziną i bliskimi.

Różne rodzaje czasu często okazują się być jak woda i olej – za nic nie chcą się mieszać.

Próby wykorzystania niewłaściwego czasu do niewłaściwych celów przynoszą jedynie frustrację i niepowodzenia, uniemożliwiając nam skuteczne działanie.

Jakość życia

Jakość twojego życia w dużej mierze zależy od tego, jak sobie radzisz z zarządzaniem czasem. Zarządzanie czasem to w istocie zarządzanie człowiekiem, zarządzanie życiem. To zarządzanie sobą. Jeśli nie masz pełnej kontroli nad własnym czasem, trudno ci będzie kontrolować cokolwiek innego.

Na szczęście ludzie, którzy odnoszą największe sukcesy i zarabiają największe pieniądze, mają w ciągu dnia do dyspozycji te same 24 godziny co ty. Różnica między ludźmi sukcesu a tymi, którzy sukcesów nie odnoszą, polega na tym, że ludzie sukcesu – nawet jeśli nie dysponują zbyt wielkim potencjałem i wieloma możliwościami – osiągają znacznie więcej niż inni, ponieważ lepiej i efektywniej wykorzystują swój czas.

Najważniejszą i najlepiej płatną kompetencją człowieka jest zdolność myślenia – zanim działanie się podejmie i kiedy już się je podejmuje. Zdolność myślenia pozwala człowiekowi rozstrzygać, co jest ważniejsze, a co mniej ważne.

Psychologowie podpowiadają, że kluczową miarą poziomu szczęścia w danym obszarze życia jest poczucie własnej wartości,czyli poziom sympatii i uznania dla samego siebie. Z punktu widzenia poczucia własnej wartości zasadnicze znaczenie ma ocena własnej efektywności, czyli przekonanie o własnych kompetencjach w zakresie kontrolowania swojego życia, osiągania wyznaczonych celów i realizacji zadań, a także uzyskiwania wyników, których oczekują od nas inni i których sami od siebie oczekujemy.

Najbardziej wartościowym zasobem finansowym człowieka jest natomiast jego zdolność zarobkowania, czyli umiejętność wytwarzania rezultatów, za które ludzie są gotowi zapłacić. Również ta zdolność w dużej mierze zależy od tego, jak się wykorzystuje czas podczas pracy oraz przed pracą i po niej.

Thomas Edison napisał: „Myślenie to najtrudniejszy rodzaj pracy i właśnie dlatego większość ludzi wolałaby umrzeć, niż myśleć”.

Od tego podejścia do czasu i różnych możliwości jego zagospodarowania w dużej mierze zależy to, na ile efektywnie będziesz działać i co uda ci się osiągnąć w różnych obszarach twojego życia.

Zatrzymaj się i zastanów

Większość ludzi funkcjonuje w trybie reakcji. Gdy wokół nich coś się dzieje, natychmiast reagują i podejmują pewne działania. Robią to jednak w sposób automatyczny, bez zastanowienia. Tym samym stają się niewolnikami chwili lub ostatniego powiadomienia, jakie im się pojawiło na smartfonie lub ekranie komputera.

Podstawowe znaczenie dla przejęcia pełnej kontroli nad własnym czasem i życiem ma to, aby się zatrzymać i zastanowić, zanim się na coś zareaguje czy odpowie. W takim wypadku masz możliwość wytypowania odpowiedniego rodzaju czasu i zachowania adekwatnego do sytuacji, co z kolei przekłada się na odpowiednią reakcję.

Brytyjski historyk Arnold Toynbee, dwukrotnie nominowany do Nagrody Nobla, autor niezwykłego dwunastotomowego dzieła Studium historii, opisuje rozwój i upadek 23 wielkich cywilizacji i imperiów w ciągu 25 stuleci. Toynbee zdołał nakreślić pewien przewidywalny cykl życia każdego imperium – od jego narodzin aż po upadek.

Przypisuje mu się również autorstwo koncepcji teorii, w której historia opiera się na wyzwaniach i reakcjach. Toynbee wykazał, że wszystkie wielkie cywilizacje brały początek od niewielkiej grupy, niekiedy złożonej z jednego tylko plemienia czy nawet mieszkańców jednej wioski, która to grupa skutecznie reagowała na wyzwania otoczenia, zwykle związane z aktywnością zwaśnionych plemion czy innych ludzkich wrogów. Dzięki tym reakcjom grupa się powiększała i rozszerzała swoje terytorium, z czasem zajmując duże obszary.

Na przykład imperium Mongołów, pod względem terytorialnym największe w historii ludzkości, zostało zapoczątkowane przez trzy osoby. Założyli je Temudżyn, jego matka Hoelun oraz jego młodszy brat. Wszystko zaczęło się w momencie, gdy inne mongolskie plemię najechało ich wioskę. Mimo skromnych początków Temudżyn zapisał się potem w historii jako Czyngis-chan, czyli „wojownik doskonały”, i zdołał zbudować imperium sięgające od Morza Japońskiego, przez Chiny, Indie, rozległe tereny rosyjskie i bliskowschodnie aż do wybrzeży Morza Śródziemnego i brzegów Dunaju.

Najważniejsze są wybory i decyzje

Tak samo rzecz się ma z tobą i twoim życiem. Jeśli będziesz skutecznie reagować na kolejne wyzwania w swoim życiu zawodowym i osobistym, z czasem będziesz coraz mądrzejszy i coraz sprawniejszy w działaniu, dzięki czemu będzie ci coraz łatwiej wykorzystywać własny potencjał.

Zarówno w krótkim, jak i w długim okresie sukces zależy przede wszystkim od tego, jak będziesz reagować na różne nieuniknione trudności i wyzwania życia codziennego. W tym kontekście można mówić o zdolności reagowania, czyli o umiejętności efektywnego zachowania się w obliczu nagromadzenia sprzecznych oczekiwań wobec naszego czasu.

Dzięki tej książce poznasz najlepsze zasady wykorzystania czasu i zarządzania czasem, jakie kiedykolwiek zostały sformułowane. Będą to te same techniki i strategie, którymi na co dzień posługują się najbardziej spełnieni i najszczęśliwsi członkowie naszej społeczności.

Stosując te metody i techniki, będziesz mógł przejąć pełną kontrolę nad własnym czasem i życiem. Dzięki nim w ciągu kolejnego roku czy dwóch uda ci się osiągnąć więcej, niż większości ludziom udaje się dokonać przez kilka lat czy nawet przez całe życie.

Gdy zaczniesz bardziej świadomie podchodzić do swojej bieżącej sytuacji i nauczysz się efektywniej działać w różnych okolicznościach, umiejętnie rozróżniając typy czasu i dobierając właściwe metody, łatwiej będzie ci myśleć i zyskasz większą pewność co do właściwego trybu postępowania.

1 Czas na planowanie strategiczne i wyznaczanie celów

Jest tylko jedna cecha, którą człowiek musi się wykazać, aby wygrać. To precyzyjnie określony cel – świadomość, czego się chce, i palące pragnienie, aby to osiągnąć.

Napoleon Hill

Do najważniejszych rodzajów czasu zalicza się ten, który jest przeznaczony na rozmyślania, podejmowanie decyzji oraz planowanie działań zmierzających do osiągnięcia wszystkiego, na czym nam w życiu naprawdę zależy.

Nic tak się nie przyczynia do marnowania czasu, jak podejmowanie działań bez jasno sprecyzowanego celu. Większość ludzi marnuje swoje najbardziej produktywne lata, jedynie reagując na to, co się dzieje wokół nich, i dążąc do osiągnięcia celów wyznaczonych im przez innych ludzi. Zdecydowanie lepiej by było, gdyby znaleźli chwilę, aby jasno określić, czego oni sami dla siebie chcą.

Mówi się czasem, że „zanim coś się zrobi, najpierw trzeba zrobić coś innego”.

Zanim rozpoczniesz wielką życiową przygodę, powinieneś najpierw stwierdzić, co tak naprawdę chcesz osiągnąć. Dobra wiadomość jest taka, że nigdy wcześniej człowiek nie miał tak szerokiego wachlarza możliwości, jaki ma w dzisiejszych czasach. Dziś każdy sam może zadecydować, czego chce od życia.

Na czym polega różnica między ludźmi biednymi a bogatymi? Między innymi na tym, że około 85 procent ludzi zamożnych zawsze dąży do osiągnięcia jakiegoś ambitnego celu, gdy tymczasem zaledwie trzy procent ludzi niezamożnych ma ambitny cel, ale pracuje nad jego osiągnięciem najwyżej od czasu do czasu.

Jeden procent a 99 procent

Dziś wiele się mówi o jednym procencie, który przedstawia się w kontrze do wszystkich pozostałych. Twierdzi się, że ten jeden procent ma kontrolę nad większymi środkami niż pozostałe 99 procent. Jednak takie statystyki nie do końca oddają faktyczny stan rzeczy.

Prawdziwa granica przebiega bowiem między trzema procentami ludzi znajdujących się na szczycie a pozostałymi 97 procentami ludzkości. Większość ludzi zaczyna bowiem z niczym albo co najwyżej bardzo skromnie.

Zasadnicze pytanie powinno zatem brzmieć: Jak to się stało, że przedstawiciele tych trzech procent, mimo że zaczynali od zera, zdołali w ciągu jednego czy dwóch pokoleń odnieść tak wielki sukces?

Odpowiedź jest prosta. Ludzie z tych górnych trzech procent formułują na piśmie swoje cele oraz plany, które następnie na co dzień realizują. Ci ludzie dokładnie wiedzą, kim są, czego chcą i do czego zmierzają. Działają na podstawie planu, który wyznacza im tryb postępowania i prowadzi szybko i sprawnie do zdrowia, szczęścia, majątku i dobrobytu, o które większość osób zabiega przez całe swoje życie.

Na skutek spisania na kartce precyzyjnie określonych celów ci ludzie marnują znacznie mniej czasu niż przeciętny człowiek. Ludzie, którzy swoje cele i plany formułują na piśmie, zarabiają i gromadzą przeciętnie dziesięć razy tyle co inni ludzie o takich samych możliwościach intelektualnych i tym samym poziomie wykształcenia.

Liczy się przede wszystkim jasność

Jest taka opowieść o myśliwym, który podchodzi na skraj lasu, zamyka oczy i strzela przed siebie pomiędzy drzewa. Potem odwraca się do przyjaciela i mówi: „Mam nadzieję, że coś niezłego na to się nadzieje”.

Wielu ludzi właśnie tak podchodzi do życia. Rzucają się na nie jak pies, który goni przejeżdżający samochód, i w rezultacie rzadko udaje im się coś złapać. Większość ludzi idzie przez życie bez celów, po prostu podejmując najróżniejsze starania i licząc na to, że coś kiedyś z tego wyniknie. Nadzieja to jednak nie strategia. Nadzieja to przepis na porażkę, a być może wręcz na katastrofę.

Aby maksymalnie wykorzystać czas i odbierać od życia największe i najlepsze nagrody, powinieneś regularnie myśleć o swoich celach, zwłaszcza w czasach zawirowań i szybkich zmian. Powinieneś maksymalnie skupić się na celu. Wyznaczanie celów, tworzenie planów i koncentrowanie życia wokół tego, co najbardziej pragniesz robić i mieć, to najlepsze z istniejących narzędzi zarządzania czasem.

Spójrz do własnego wnętrza

Pierwsze pytanie, które należy sobie zadać, brzmi: Kim jestem? Odpowiedź na to pytanie odzwierciedla twoje wyobrażenie o sobie i przedstawia cię takiego, jakim sam siebie widzisz. Ponieważ zewnętrzne zachowania niemal zawsze pokrywają się z naszym postrzeganiem samych siebie – z opisem samego siebie, którym posługujemy się w sferze wewnętrznej, odpowiedź na to pytanie wiele o tobie mówi.

Nad świątynią Apolla w Delfach w starożytnej Grecji widniał napis: „Poznaj samego siebie”. To punkt wyjścia na drodze do mądrości.

Sokrates twierdził, że życiem bezrefleksyjnym w ogóle nie warto żyć. Powinieneś regularnie znajdować czas na analizę własnego życia i co pewien czas upewniać się, że masz jasno sprecyzowane cele i że te cele się nie zmieniły. W przeciwnym razie wejdziesz w tryb reakcji, a to oznacza, że często będziesz po prostu bezwolnie spełniać oczekiwania innych ludzi.

Rozpocznij więc od analizy celów, wychodząc przy tym z założenia, że jesteś wyjątkowy, a potencjalnie również nadzwyczajny. Nigdy nie istniał i nigdy nie będzie istnieć nikt dokładnie taki jak ty. Bądź zatem sobą. Wszystkie inne postaci są już zajęte.

Jesteś wyjątkowym i złożonym zbiorem wiedzy, doświadczenia, wykształcenia, talentów, umiejętności, zainteresowań, emocji, pragnień i lęków. Poza tym począwszy od wczesnego dzieciństwa gromadziłeś wieloaspektowe doświadczenia, które cię kształtowały.

Masz pewne określone mocne strony i umiejętności. Przyszedłeś na świat z potencjałem niezbędnym do tego, aby osiągnąć wyjątkowość w pewnej określonej dziedzinie, a być może w kilku dziedzinach. Twoim obowiązkiem wobec siebie i innych jest odkryć wyjątkową misję, którą masz do wypełnienia tu na Ziemi. Musisz tę wizję precyzyjnie określić. Musisz zdefiniować sens swojego życia i pragnienie swojego serca.

Rób to, co naprawdę kochasz

Jedną z najlepszych rzeczy, jakie możesz w życiu zrobić, jest znaleźć coś, co naprawdę kochasz, a następnie zaangażować się całym sercem w dążenie do doskonałości w tej wybranej dziedzinie.

Przez całe swoje dorosłe życie osobiste i zawodowe powinieneś konsekwentnie szukać odpowiedzi na kilka pytań. Te odpowiedzi będą się zmieniały z czasem w związku z pozyskiwaniem przez ciebie nowych doświadczeń.

Za każdym razem, gdy zadasz sobie te pytania, powinieneś dążyć do sformułowania jasnej odpowiedzi. Nie zapominaj jednak, że musisz też być skłonny zmienić odpowiedź w związku z pojawieniem się nowych informacji.

Na początek przyjmij założenie, że nic cię nie ogranicza. Wyobraź sobie, że masz magiczną różdżkę i możesz zapewnić sobie życie pod każdym względem idealne. Zadaj sobie następujące pytania:

Co

tak naprawdę chciałbym robić ze swoim życiem?

Co

tak naprawdę, ale naprawdę chciałbym robić ze swoim życiem?

Co

tak naprawdę, ale naprawdę, naprawdę chciałbym robić ze swoim życiem?

Zasadnicze znaczenie ma to trzecie pytanie, w którym występuje element „tak naprawdę, ale naprawdę, naprawdę”. To pytanie zmusza cię do zajrzenia w głąb samego siebie, przebicia się przez powierzchowne odpowiedzi dotyczące pieniędzy i sukcesu, a w rezultacie często przynosi odpowiedź, której tak naprawdę szukasz. W ten sposób otwierasz sobie bramę na drogę do pełnego wykorzystania własnego potencjału.

Planowanie strategiczne w wymiarze osobistym

Dobrze prosperujące firmy inwestują dużo czasu i pieniędzy w tworzenie planów strategicznych. Te plany to dobrze przemyślane cele i założenia, które mają im pomóc osiągnąć większy sukces i wyższą rentowność na konkurencyjnym rynku.

Ty również potrzebujesz planu strategicznego, osobistegoplanu strategicznego. Taki plan to gwarancja, że w krótkim okresie uda ci się osiągnąć możliwie dużo i że popełnisz przy tym możliwie niewiele błędów.

Tworzenie osobistego planu strategicznego wymaga poszukiwania odpowiedzi na cztery pytania, które powinniśmy sobie regularnie zadawać:

W jakim punkcie życia w tym momencie się znajduję? Co już udało mi się osiągnąć? Jak duży majątek zgromadziłem? Jak wygląda moje życie rodzinne? Jak oceniam poziom własnego zdrowia i kondycji

fizycznej?

Jak

dotarłem do tego punktu? Jakie decyzje i wybory z przeszłości doprowadziły do tego, że moje życie wygląda teraz tak, a nie inaczej? Co w największym stopniu przyczyniło się do osiągnięcia przeze mnie dotychczasowych sukcesów? Z jakich powodów pewne rzeczy się nie udawały?

Co

chcę osiągnąć w przyszłości? Stwórz w głowie wyobrażenie idealnej przyszłości. Przenieś się o pięć lat do przodu i wyobraź sobie swoje życie jako idealne pod każdym względem. Czym by się ono różniło od twojego obecnego życia?

Jak

mogę pokonać drogę, która dzieli mój obecny życiowy punkt od punktu docelowego? Co innego mógłbym zacząć robić już dziś, aby stworzyć dla siebie idealną przyszłość?

Najważniejsze jest jasne postawienie sprawy. Osobiste planowanie strategiczne wymaga przede wszystkim precyzyjnego sformułowania celów na piśmie, potem zaś starannej analizy różnych strategii ich urzeczywistniania.

Większość ludzi chce dużo zarabiać, robiąc to, co im sprawia najwięcej przyjemności, a ostatecznie w pewnym momencie osiągnąć niezależność finansową. Tylko niewielkiemu odsetkowi faktycznie się to udaje. Dlaczego?

Majątek pierwszego pokolenia

W samych tylko Stanach Zjednoczonych mieszka ponad 10 milionów milionerów, z czego ponad 80 procent zawdzięcza majątek własnej pracy. Na świecie liczba miliarderów sięga już blisko 2 tysięcy, z czego 66 procent dorobiło się tego własną pracą. To wszystko ludzie, którzy zaczynali z niczym, a sukces finansowy zdołali osiągnąć w okresie aktywności zawodowej jednego pokolenia, a nawet szybciej. Dlaczego w twoim przypadku tak to nie wygląda?

Cele takie jak wysoki dochód, niezależność finansowa czy nawet bogactwo można osiągnąć na wiele różnych sposobów.

Niewątpliwie główną drogą prowadzącą do sukcesu finansowego jest działalność przedsiębiorcza, której podstawą jest umiejętność założenia i budowania własnej sprawnie działającej firmy. Założenie firmy i wprowadzenie na rynek produktu czy usługi jest dziś znacznie prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. W ciągu jednego dnia można zarejestrować firmę, założyć stronę internetową i rozpocząć działalność.

Wielu ludzi uzyskuje niezależność finansową dzięki specjalizacji, czyli osiągnięciu nadzwyczajnych kompetencji w wybranej przez siebie dziedzinie. Tacy ludzie zatrudniają się wówczas w zewnętrznej firmie w zamian za bardzo godziwe wynagrodzenie. Pracują dla kogoś innego, ale stopniowo awansują i w kolejnych latach zarabiają coraz więcej.

Aż 10 procent milionerów stanowią różnego rodzaju przedstawiciele wolnych zawodów, między innymi lekarze, prawnicy, architekci, księgowi czy inżynierowie. To ludzie, którzy przez długi czas ciężko pracowali, świetnie wywiązując się ze swoich zadań, i w ten sposób zyskali sobie świetną reputację, która ostatecznie przełożyła się na wysokie zarobki.

Możesz zatem wybrać ścieżkę przedsiębiorczości i zbudować firmę od zera. Możesz też postanowić, że będziesz pracować dla organizacji, zwłaszcza dla początkującej firmy o dużym potencjale. Możesz się wyspecjalizować i osiągnąć wysoki poziom biegłości w swojej dziedzinie. Wielki sukces możesz osiągnąć na wiele różnych sposobów.

Słuchaj samego siebie

Do sukcesu można dotrzeć różnymi ścieżkami. Dokonując wyboru drogi, należy uwzględnić takie kwestie, jak osobowość, umiejętności, temperament i upodobania. Dobra wiadomość jest taka, że nie ma jednej najlepszej drogi. Miliony ludzi osiągają bardzo dobre wyniki finansowe, pracując dla kogoś innego albo się specjalizując (ewentualnie łącząc te dwie opcje). Inni odnoszą sukces w biznesie albo w przedsiębiorczości, z czasem opanowując szeroki wachlarz różnych umiejętności. Niektórzy łączą różne możliwości. Zakładają firmę, a potem się specjalizują i osiągają wysoki poziom kompetencji w zakresie świadczenia pewnej usługi bądź doskonalenia produktu – dzięki temu mogą zaoferować coś, czego ludzie naprawdę chcą i za co są gotowi zapłacić.

Sukces w 95 procentach zależy od jasności w pewnych kwestiach. Im lepiej wiesz, kim jesteś i czego chcesz, tym łatwiej ci będzie odnieść sukces niemal w każdych warunkach i w każdych okolicznościach.

Thomas Carlyle napisał: „Człowiek bez celów nie robi postępów nawet na zupełnie gładkiej drodze. Człowiek, który stawia sobie jasne cele, będzie się sprawnie poruszał nawet po najbardziej wyboistej drodze”.

Zatrzymując się na chwilę, aby się zastanowić, na czym ci tak naprawdę zależy i jak zamierzasz to uzyskać, możesz oszczędzić sobie wielu lat bezowocnego kręcenia się w kółko. Zapomnij o błędach z przeszłości i skup się na przyszłości. Tureckie powiedzenie głosi: „Choćbyś zaszedł złą drogą nie wiadomo jak daleko, zawróć”.

Inteligencja jako czynnik

Jak zauważył satyryk Josh Billings, „człowiekowi szkodzi nie to, czego nie wie, lecz to, co wie, a co nie jest prawdą”.

Kiedy byłem dzieckiem, nauczyciele i rodzice w kółko mi powtarzali, że nie odniosę sukcesu w życiu, jeśli nie będę się dobrze uczyć, nie skończę szkoły średniej i nie pójdę na studia. Ja im wierzyłem.

Kiedy jednak nie udało mi się skończyć szkoły średniej, przyjąłem za pewnik, że do końca życia będę wykonywać pracę fizyczną. Przez kilka lat myłem naczynia, kopałem studnie, pracowałem w tartakach i różnych zakładach produkcyjnych. Zdarzyło mi się wtedy nieraz spać w samochodzie.

Patrzyłem na innych ludzi, niekiedy młodszych ode mnie, którzy odnosili sukces, i ogarniała mnie coraz większa frustracja. W końcu zacząłem kwestionować własne przekonania dotyczące sukcesu i porażki. Zacząłem szukać odpowiedzi na pytanie: Dlaczego niektórzy ludzie odnoszą większy sukces niż inni?

W ten sposób doszedłem do zaskakujących wniosków. Odkryłem mianowicie, że sukces tylko w niewielkim stopniu zależy od dobrego wykształcenia, błyskotliwej inteligencji, dobrych ocen, statusu majątkowego rodziny czy nawet wrodzonych talentów.

O inteligencji często się mówi, że to kluczowy czynnik sukcesu w każdej dziedzinie. Wnikliwe badania dowodzą jednak, że ludzie sukcesu w większości wcale nie mają nadzwyczajnie wysokiego IQ, nie uzyskiwali też szczególnie dobrych ocen w szkole. Nawet jeśli pod względem ilorazu inteligencji plasują się powyżej średniej, to do geniuszy zdecydowanie im daleko.

Sposób postępowania

Eksperci doszli do wniosku, że inteligencja to bardziej pewien określony „sposób postępowania” niż dobre oceny czy wysoki wskaźnik IQ. Na czym ten inteligentny sposób postępowania polega? Odpowiedź jest prosta. Otóż człowiek postępuje inteligentnie, gdy robi coś, co przybliża go do osiągnięcia jednego z celów, które sobie wyznaczył. Postępuje zaś nieinteligentnie, gdy robi coś, co go do tego nie przybliża.

Podczas moich seminariów przedstawiam słuchaczom prostą technikę, zapewniając jednocześnie, że dzięki niej każdy może podwoić poziom swoich dochodów. Nazywam ją metodą A/B.

Opiera się ona na następującym założeniu. Podziel wszystkie swoje zadania i czynności na dwie kategorie: na zadania A i zadania B. Zadania A to czynniki przybliżające cię do osiągnięcia celów, które naprawdę chcesz osiągnąć. Może tu chodzić o cele takie jak większy sukces w swojej dziedzinie, wyższy poziom zarobków, więcej czasu spędzanego z rodziną i przyjaciółmi czy osiągnięcie doskonałego stanu zdrowia.

Zadania B to natomiast wszystkie czynności, które nie przybliżają cię do osiągnięcia założonych celów lub wręcz ci to utrudniają.

Przełomowa zasada brzmi: Zajmuj się wyłącznie zadaniami A.

Wykaż się samodyscypliną i podejmuj wyłącznie takie zadania, które wnoszą coś cennego do twojego życia lub twojej pracy, a przy tym zapewniają ci poczucie, że przybliżasz się do osiągnięcia tego, na czym ci zależy, i stajesz się takim człowiekiem, jakim chcesz być.

Ta prosta strategia pozwala podwoić albo nawet potroić wydajność i jakość pracy, a w rezultacie również poziom wyników w kolejnych miesiącach i latach.

Co jednak najważniejsze, skupiając się na dążeniu do osiągnięcia najważniejszych celów, zapewnisz sobie pozytywne doświadczenie wynikające z przeświadczenia, że udaje ci się robić postępy. Będziesz szczęśliwszy i bardziej spełniony. Podniesie ci się samoocena. Będziesz lepiej o sobie myśleć. Będziesz z siebie bardziej dumny.

Warto też pamiętać, że wysiłek i sukces w realizacji wyznaczonych zadań i celów przyniesie ci również szacunek, uznanie i podziw wszystkich wokół. Na pewno szybko staniesz się jednym z najbardziej wartościowych członków swojej organizacji.

Wyznaczanie celów i przepis na sukces

Poniżej przedstawiam prosty, ale niezwykle skuteczny siedmioetapowy proces osiągania celów. Jest to przepis, który można sobie łatwo przyswoić, a następnie z powodzeniem stosować przez całe życie. Dzięki mnie przepis ten poznało więcej niż milion ludzi z całych Stanów Zjednoczonych i Kanady, jak również z 72 innych krajów świata. Już nawet nie zliczę, ile razy ktoś do mnie podchodził lub pisał, żeby wyrazić tę samą myśl: „Odmienił pan moje życie. Dzięki panu jestem bogaty”. O to właśnie mi chodziło!

Krok 1. Wskaż konkretnie, na czym ci zależy. Większość ludzi nigdy tego nie robi. Bądź precyzyjny. Spróbuj zdefiniować swoje cele w taki sposób, aby dało się je wyjaśnić sześcioletniemu dziecku i żeby to dziecko mogło potem opowiedzieć o nim koledze w swoim wieku. Cel powinien być na tyle jasno sformułowany, aby to sześcioletnie dziecko mogło stwierdzić, jak daleko jesteś od osiągnięcia tego celu.

Do największych błędów należy zaliczyć przekonanie, że ma się już cele, podczas gdy w rzeczywistości ma się tylko nadzieje i marzenia. W ramach ćwiczenia pytam moich słuchaczy, czy mają już cele. W odpowiedzi wszyscy podnoszą ręce i mówią, że tak.

Potem jednak proszę ich, aby mi podali przykłady tych celów, i wówczas słyszę na przykład: „Chcę być szczęśliwy”, „Chcę podróżować”, „Chcę mieć udane życie rodzinne”.

To nie są cele. To są życzenia i nadzieje, zupełnie typowe dla przedstawicieli gatunku ludzkiego. To fantazje i marzenia, które wszyscy mamy takie same. To nie są jasne i konkretne cele, na których można by się skupić i do których osiągnięcia można by na co dzień dążyć. To coś, czego się nie da zmierzyć. Nikt nie jest w stanie stwierdzić, jak wiele dzieli nas jeszcze od osiągnięcia tego stanu.

Napisz to

Krok 2. Spisz swoje cele. Zaledwie trzy procent dorosłych ma cele sformułowane na piśmie. Można by odnieść wrażenie, że to właśnie dla tych trzech procent ludzi pracują wszyscy pozostali. Tacy ludzie zarabiają przeciętnie 10 razy tyle, co ludzie, którzy swoich celów nie spisali. Gdy już zapiszesz cel na kartce, przypisz mu konkretne wskaźniki ilościowe. Zastosowanie wartości liczbowej powoduje, że każdy może ocenić, jak długa droga dzieli cię jeszcze od osiągnięcia założonego celu.

Ogólna zasada głosi, że jeśli chcesz być szczęśliwy, powinieneś wyznaczyć wskaźniki dla wszystkich swoich celów i czynności, jeśli zaś chcesz być bogaty, to do każdego celu i każdej czynności powinieneś przypisać miernik finansowy.

Podczas niedawnych badań poświęconych kwestii zarządzania poddano analizie wnioski sformułowane przez 150 akademików, którzy przyglądali się funkcjonowaniu tysięcy firm z ponad 20 różnych krajów. W ten sposób udało się wskazać trzy czynniki, które w 80 procentach odpowiadają za sukces biznesowy. Są to: jasno sprecyzowane cele i założenia, jasno zdefiniowane wskaźniki, jasno określone terminy.

Pamiętaj, że nie da się trafić do celu, którego nie widać. Jasna definicja celów oraz wyznaczenie mierników postępów to klucz do szybszych postępów i lepszych osiągnięć.

Kiedy to ma się stać?

Krok 3. Wyznacz sobie termin. Ustal konkretnie, kiedy chcesz osiągnąć dany cel. Jeśli chodzi o cel długookresowy, rozbij go na lata, miesiące, tygodnie, a być może nawet dni. Znam kilku wybitnych ludzi, którzy potrafią rozbić cel dziesięcioletni na cele pięcioletnie, roczne i miesięczne, a nawet sprowadzić go do listy codziennych czynności. Ci ludzie wykazują się samodyscypliną i codziennie realizują jedno lub kilka tego typu zadań.

Co będzie, jeśli nie uda ci się osiągnąć celu w pierwotnie zakładanym terminie? Odpowiedź jest prosta. Wyznaczysz sobie nowy termin, a potem w razie potrzeby następny i następny. Pierwszy termin zostanie określony na podstawie informacji, które będziesz akurat posiadać. Czynniki zewnętrzne mogą jednak ulec zmianie. Gospodarka może ogólnie zwolnić albo może nastąpić na przykład nagły spadek cen ropy, za którego sprawą sytuacja w twojej branży ulegnie zasadniczej zmianie. Jeśli coś zakłóci twój harmonogram, wyznacz sobie nowy termin. Pamiętaj, że nie ma czegoś takiego jak nierozsądny cel. Są tylko nierozsądne terminy.

Myśl na papierze

Krok 4. Zrób listę uwzględniającą wszystkie działania, które mogłyby cię przybliżyć do osiągnięcia założonego celu. Gdy przyjdzie ci do głowy coś nowego, co mógłbyś zrobić albo czego mógłbyś się nauczyć, zapisz to. Zapisz również, z jakimi ludźmi warto by było porozmawiać. Wpisuj na listę kolejne punkty, aż skończą ci się pomysły.

Krok 5. Uporządkuj swoją listę według kolejności. Stwórz listę kontrolną. Na pierwszym miejscu umieść zadanie, które musi zostać wykonane najpierw, potem to, którym będziesz się musiał zająć w drugiej kolejności. Wypisuj kolejne kroki, aż wyczerpiesz listę wszystkich czynności niezbędnych do osiągnięcia założonego celu.

Listę możesz zorganizować również według priorytetów.Które zadanie z listy jest najważniejsze? Które wydaje się być drugie pod względem znaczenia? Stosuj zasadę 80/20, która głosi, że twój sukces w 80 procentach zależy od 20 procent czynności, które podejmujesz. W wielu przypadkach najbardziej wartościową i najważniejszą rzeczą, którą możesz w życiu zrobić – i która zaważy na twoim sukcesie w 80 procentach – to zdefiniować cel i nakreślić plan, który będzie ci umożliwiał jego osiągnięcie.

Lista zadań uporządkowanych według kolejności lub według priorytetów przeistacza się w plan. Z chwilą spisania swoich celów i nakreślenia planu zapewniasz sobie przewagę nad 97 procentami dorosłych aktywnych zawodowo. Dzięki temu szybciej niż wcześniej będziesz odnosić sukcesy znacznie większe niż kiedykolwiek. Ludzie wokół będą patrzeć na ciebie z wielkim podziwem.

Nastaw się na działanie

Krok 6. Podejmij działania, które przyczynią się do realizacji twojego planu. Zrób coś. Zrób cokolwiek. Ważne, żeby zacząć działać. Wykonaj pierwszy krok. Dobra wiadomość jest taka, że ten pierwszy krok zawsze da się łatwo zdefiniować. Zawsze wiadomo, co trzeba zrobić, żeby zacząć.

Podejmując pierwszy, często najtrudniejszy krok na drodze do osiągnięcia celu, zapewniasz sobie trzy istotne korzyści. Po pierwsze, uzyskujesz natychmiastową informację zwrotną, dzięki czemu możesz w razie potrzeby zmienić obrany kurs czy kierunek. Po drugie, możesz liczyć na kolejne pomysły, dzięki którym będziesz mógł podejmować dodatkowe albo lepsze działania przyczyniające się do osiągnięcia założonego celu. Po trzecie, staniesz się bardziej pewny siebie i będziesz mieć do siebie więcej szacunku. Poczujesz przypływ energii. Zyskasz wrażenie, że masz kontrolę nad swoim życiem. Wszystkie te trzy korzyści wynikają z prostego faktu podjęcia działania i wykonania pierwszego kroku w kierunku założonego celu.

Krok 7. To być może krok najważniejszy ze wszystkich i w krótkim czasie zasadniczo odmieni twoje życie. Sprowadza się do prostego założenia. Otóż każdego dnia powinieneś zrobić coś, co cię przybliży do osiągnięcia twojego najważniejszego celu. Przez siedem dni w tygodniu i 365 dni w roku rób coś, choćby nawet jakiś drobiazg, który o jeden krok przybliży cię do twojego celu.

Podejmując takie działania każdego dnia, uruchamiasz tak zwaną zasadę impetu. Koncepcja impetu w dążeniu do sukcesu opiera się na wnioskach Isaaca Newtona dotyczących inercji i głosi, że potrzeba ogromnej siły, aby wprawić ciało w ruchu, ale już znacznie mniej energii, aby je utrzymać w ruchu. Pomyśl tylko, jak to jest z pchaniem samochodu. Aby ruszyć go z miejsca, potrzeba wielkiego wysiłku, ale gdy się to uda, da się go przemieścić i rozpędzić znacznie mniejszym nakładem sił. Tak samo ma się rzecz również z tobą.

Ćwiczenie z wyznaczania celów

Weź czystą kartkę papieru. Na górze zapisz słowo Celei dzisiejszą datę. Wypisz co najmniej 10 celów, które na pewno chciałbyś osiągnąć w ciągu mniej więcej najbliższych 12 miesięcy. To mogą być cele na jeden dzień, na jeden tydzień lub na jeden miesiąc, ale także cele półroczne czy roczne. Ważne, aby mieściły się w rocznym horyzoncie czasowym.

Zadbaj o odpowiednie sformułowanie celów, aby stały się one łatwiej dostępne dla twojej podświadomości, która stanowi swego rodzaju intelektualną elektrownię. Sformułuj cele w sposób osobisty i pozytywny, używając czasu teraźniejszego.

Każdy kolejny cel rozpoczynaj od czasownika w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Jeśli podświadomość ma się zająć urzeczywistnianiem pewnego celu, musisz jej powiedzieć, że to ty osobiście chcesz go realizować. Mógłbyś na przykład powiedzieć: „Zarabiam określoną kwotę w dniu 31 grudnia tego roku”.

Twój cel powinien też być pozytywny. Zamiast mówić: „Nie palę”, powiedz: „Jestem osobą niepalącą”. Twój podświadomy umysł przyjmuje tylko polecenia sformułowane w sposób pozytywny.

Cele powinieneś ponadto zapisywać w czasie teraźniejszym. Podświadomość nie potrafi się odnieść ani do przeszłości, ani do przyszłości. Cele należy zatem formułować w taki sposób, jak gdyby opisywało się już istniejącą rzeczywistość – jak gdyby już udało ci się je osiągnąć i jakbyś opisywał komuś swoje dokonania.

Zamiast więc mówić: „Zarobię w tym roku określoną kwotę”, powinieneś powiedzieć: „Zarabiam określoną kwotę w takim a takim dniu”.

Możesz na przykład powiedzieć: „Jeżdżę nowym czterodrzwiowym sedanem marki BMW w dniu 31 grudnia tego roku”.

Takie zdanie jest dla twojej podświadomości poleceniem. Od tej pory przez 24 godziny na dobę podświadomość pracuje nad realizacją tego zadania. Odkąd jasno sformułowałeś cele do osiągnięcia, a następnie wraz z terminem realizacji spisałeś je na kartce, cały czas uzyskujesz nowe pomysły i przemyślenia, dzięki którym możesz szybciej realizować swój plan i za sprawą których cele jeszcze szybciej się do ciebie zbliżają.

Zasadniczy cel

Na podstawie dwudziestoletnich badań dotyczących najbogatszych ludzi w Ameryce Napoleon Hill stwierdził, że wielki sukces ma swoje źródła w „zasadniczym celu”. To cel dla ciebie ważniejszy niż jakikolwiek inny. To cel, który jest ważniejszy od wszystkich innych. To cel, którego osiągnięcie pomoże ci osiągnąć więcej innych celów niż jakiekolwiek inne dokonanie.

Spójrz na swoją listę 10 celów i spróbuj odpowiedzieć sobie na następujące pytanie: Gdybym w ciągu 24 godzin mógł osiągnąć dowolny cel z tej listy, to który miałby największy pozytywny wpływ na moje życie?

Odpowiedź na to pytanie zazwyczaj jest oczywista. To ten cel, o którym myślisz z największą fascynacją i który motywuje cię bardziej niż wszystkie inne. To ten jeden cel, którego osiągnięcie zapewniłoby ci największe szczęście. Cokolwiek to jest, zakreśl ten cel.

Zaraz potem weź nową kartkę papieru i na szczycie zapisz zdanie: „Osiągam ten cel z tym dniem”. W ten sposób sformułujesz swój cel w sposób czytelny dla podświadomości i dodatkowo przypiszesz mu termin.

Następnie zamieść listę wszystkich działań, które mogłyby się przyczynić do urzeczywistnienia tego celu. Gdy potem przyjdzie ci do głowy coś nowego, zawsze możesz tę listę uzupełnić.

Potem uporządkuj zawarte na niej punkty, aby powstał plan czy schemat działania. Wskaż zadania, które należy podjąć w pierwszej, drugiej i trzeciej kolejności. I tak dalej.

Teraz pozostaje już tylko działać. Wykonaj pierwszy krok. Wyjdź ze swojej strefy komfortu i rozpocznij podróż, która doprowadzi cię do tego jednego celu, którego osiągnięcie może mieć największy pozytywny wpływ na twoje życie.

Na koniec obiecaj sobie jeszcze, że codziennie będziesz robić coś, co choćby o krok przybliży cię do tego najważniejszego spośród twoich celów.

Przepis na milion

Moglibyśmy powiedzieć, że to