XCOM 2 - poradnik do gry - Jakub Bugielski - ebook
Opis

Poradnik do gry XCOM 2 oraz do War of the Chosen zawiera szczegółowy opis przejścia kampanii dla pojedynczego gracza, wraz z wskazówkami dotyczącymi wykonywania zadań głównych, jak i misji pobocznych. Oprócz tego, znajdziesz tutaj dokładne omówienie każdej z dostępnych w grze klas postaci, wraz z zalecanym rozwojem ich umiejętności. Dodatkowo, w poradniku znaleźć można opis wszystkich elementów uzbrojenia dostępnych dla każdej z klasy, a także wskazówki dotyczące ich zastosowania. W poradniku opisani zostali także wszyscy przeciwnicy, ich mocne i słabe strony, oraz sposoby radzenia sobie z każdym z nich. Oprócz tego, znajdziesz tutaj także długą listę porad, które z pewnością przydadzą się tak początkującemu, jak i bardziej doświadczonemu graczowi, a także omówienie wszystkich kluczowych mechanizmów rozgrywki, takich jak walka, poruszanie się po mapie, czy przeciwdziałanie akcjom wroga. Nie zabrakło tutaj także opisu wszystkich dostępnych w bazie statku Avenger placówek, wymagań do ich wzniesienia, jak i samego sposobu rozbudowy bazy i porad z tym związanych. Poradnik zamyka spis osiągnięć, wraz z informacjami pomocnymi w ich odblokowaniu. XCOM 2 to druga pełnoprawna część odświeżonej serii o walce z najeźdźcami z kosmosu, niezwykle wymagającej strategii turowej, za które ponownie odpowiedzialne jest studio Firaxis. Gracz wciela się w dowódcę organizacji XCOM, gdzie wspólnie, razem z ruchem oporu, próbował będzie raz na zawsze wypędzić obcych z planety.

W poradniku do XCOM 2 znajdziesz:

  • opis wszystkich misji kampanii dla pojedynczego gracza, wraz ze wskazówkami dotyczącymi wykonywania zadań dodatkowych;
  • rady dotyczące najważniejszych mechanizmów rozgrywki, takich jak poruszanie się po mapie świata, akumulacja surowców, czy prowadzenie walk;
  • sterowanie, oraz wymagania sprzętowe;
  • opis wszystkich dostępnych w grze elementów uzbrojenia, a także przedmiotów dodatkowych;
  • opis wszystkich przeciwników, wraz z ich sposobem zachowania, uzbrojeniem, czy efektywną walką przeciwko nim;
  • ogólne porady dotyczące rozgrywki;
  • opis wszystkich dostępnych w grze placówek, a także porady dotyczące rozbudowy bazy;
  • spis wszystkich osiągnięć, wraz z informacjami dotyczącymi ich zdobycia.

Z poradnika do gry XCOM 2 dowiesz się wszystkie co jest potrzebne, żeby powstrzymać inwazję obcych. W poradniku opisano m.in. wszystkie klasy postaci, sposób rozwoju bazy, proces pozyskiwania zasobów czy strategie dotyczące walki.

XCOM 2 - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Kolejność i sposób rozbudowy (Rozwój bazy)
  • Projekt AVATAR (Kluczowe mechanizmy rozgrywki)
  • Jak odblokować klasę Psi Operative (Kluczowe mechanizmy rozgrywki)
  • Ranger (Klasy postaci)
  • Dark Events (Kluczowe mechanizmy rozgrywki)
  • Specialist (Klasy postaci)
  • Psi Operative (Klasy postaci)
  • Pozyskiwanie zasobów (Kluczowe mechanizmy rozgrywki)
  • Pancerz (Wyposażenie żołnierzy)
  • Sharpshooter (Klasy postaci)

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 263

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS

Popularność


XCOM 2poradnik do gry

autor: "Jakub Bugielski"

Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

ISBN: 978-83-8060-329-5

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1680

[email protected]

Spis treści

XCOM 2 - poradnik do gry

War of the Chosen - poradnik do gry

Wprowadzenie do XCOM: War of the Chosen

Porady na start

O dodatku War of the Chosen

Porady ogólne | War of the Chosen

Rozwój bazy | Porady na start

Mechanizmy rozgrywki

Relacje między żołnierzami | Mechanizmy rozgrywki

Rozkazy ruchu oporu | Mechanizmy rozgrywki

Tajne działania ruchu oporu (Covert Action) | Mechanizmy rozgrywki

Porywanie i odbijanie żołnierzy z rąk Obcych | Mechanizmy rozgrywki

Badania - Inspiracje i Przełomy | Mechanizmy rozgrywki

Mroczne wydarzenia - Dark Events | Mechanizmy rozgrywki

Klasy postaci i frakcje

Informacje ogólne o nowych klasach postaci w War of the Chosen

Żniwiarz | Klasy postaci i frakcje

Renegat | Klasy postaci i frakcje

Templariusz | Klasy postaci i frakcje

Pozyskiwanie nowych żołnierzy frakcji | Klasy postaci i frakcje

Poprawa relacji z frakcjami | Klasy postaci i frakcje

FAQ

Jak odblokować klasę postaci Templar? | FAQ

Czym są punkty umiejętności (AP)? | FAQ

Jak radzić sobie z Zagubionymi (Lost)? | FAQ

Jak pozyskać zasoby? | FAQ

Jak pozyskać zasoby wywiadu (Intel)? | FAQ

Które pomieszczenia wznosić najpierw? | FAQ

Skąd wziąć naukowców i techników? | FAQ

Czym jest Combat Intelligence? | FAQ

Punkty umiejętności (AP)

Informacje ogólne o Punktach Umiejętności

AP żołnierzy i AP XCOM - pozyskiwanie i zastosowanie | Punkty umiejętności

Odblokowywanie umiejętności żołnierzy przy pomocy AP | Punkty umiejętności (AP)

Wybrańcy

Informacje ogólne o Wybrańcach

Walka z Wybrańcami | Wybrańcy

Odradzanie i śmierć Wybrańców | Wybrańcy

Przeciwnicy

ADVENT Priest | Przeciwnicy

ADVENT Purifier | Przeciwnicy

ADVENT Spectre| Przeciwnicy

Lost | Przeciwnicy

Chosen Assassin | Przeciwnicy

Chosen Hunter | Przeciwnicy

Chosen Warlock | Przeciwnicy

Aneks

Osiągnięcia War of the Chosen

XCOM 2 - poradnik do gry

Poradnik do gry - XCOM 2 - wymagania sprzętowe

Osiągnięcia

Porady

Ogólne | Porady

Misje fabularne | Porady

Kluczowe mechanizmy rozgrywki

Jak odblokować klasę Psi Operative | Kluczowe mechanizmy rozgrywki

Pozyskiwanie zasobów | Kluczowe mechanizmy rozgrywki

Mapa świata | Kluczowe mechanizmy rozgrywki

Dark Events | Kluczowe mechanizmy rozgrywki

Projekt AVATAR | Kluczowe mechanizmy rozgrywki

Nawiązywanie kontaktu z ruchem oporu | Kluczowe mechanizmy rozgrywki

Hackowanie | Kluczowe mechanizmy rozgrywki

Walka

Poruszanie się | Walka

Faza ukrycia (Concealment) | Walka

Rozwój bazy

Oczyszczanie pomieszczeń | Rozwój bazy

Kolejność i sposób rozbudowy | Rozwój bazy

Personel - Technicy i Naukowcy

Technicy czy naukowcy? | Personel - Technicy i Naukowcy

Jak pozyskać nowy personel | Personel - Technicy i Naukowcy

Klasy postaci

Ranger | Klasy postaci

Specialist | Klasy postaci

Grenadier | Klasy postaci

Sharpshooter | Klasy postaci

Psi Operative | Klasy postaci

Dostępne placówki (Facilities)

Ogólne informacje | Dostępne placówki (Facilities)

Proving Ground | Dostępne placówki (Facilities)

Guerilla Tactics School | Dostępne placówki (Facilities)

Power Relay | Dostępne placówki (Facilities)

Resistance Comms | Dostępne placówki (Facilities)

Laboratory | Dostępne placówki (Facilities)

Workshop | Dostępne placówki (Facilities)

Psi Lab | Dostępne placówki (Facilities)

Advanced Warfare Center | Dostępne placówki (Facilities)

Shadow Chamber | Dostępne placówki (Facilities)

Defense Matrix | Dostępne placówki (Facilities)

Wyposażenie żołnierzy

Broń podstawowa | Wyposażenie żołnierzy

Broń dodatkowa | Wyposażenie żołnierzy

Broń ciężka | Wyposażenie żołnierzy

Pancerz | Wyposażenie żołnierzy

PCS - Personal Combat Sims | Wyposażenie żołnierzy

Ulepszenia broni | Wyposażenie żołnierzy

Granaty i materiały wybuchowe | Wyposażenie żołnierzy

Amunicja | Wyposażenie żołnierzy

Przedmioty użytkowe | Wyposażenie żołnierzy

Opracowywanie nowej technologii

Badania ogólne | Opracowywanie nowej technologii

Autopsje | Opracowywanie nowej technologii

Projekty - Proving Ground | Opracowywanie nowej technologii

Przeciwnicy

Jednostki ADVENTu | Przeciwnicy

Viper | Przeciwnicy

Muton | Przeciwnicy

Berserker | Przeciwnicy

Chryssalid | Przeciwnicy

Archon | Przeciwnicy

Andromedron | Przeciwnicy

Sectopod | Przeciwnicy

Sectoid | Przeciwnicy

Codex | Przeciwnicy

Gatekeeper | Przeciwnicy

Avatar | Przeciwnicy

Faceless | Przeciwnicy

Wieżyczka ADVENTu | Przeciwnicy

XCOM 2 - poradnik do gry

Dowódco!

Poradnik został zaktualizowany o zawartości dodatku XCOM2: War of the Chosen.

Poradnik do gry XCOM 2 zawiera szczegółowy opis przejścia kampanii dla pojedynczego gracza, wraz z wskazówkami dotyczącymi wykonywania zadań głównych, jak i misji pobocznych. Oprócz tego, znajdziesz tutaj dokładne omówienie każdej z dostępnych w grze klas postaci, wraz z zalecanym rozwojem ich umiejętności. Dodatkowo, w poradniku znaleźć można opis wszystkich elementów uzbrojenia dostępnych dla każdej z klasy, a także wskazówki dotyczące ich zastosowania.

W poradniku opisani zostali także wszyscy przeciwnicy, ich mocne i słabe strony, oraz sposoby radzenia sobie z każdym z nich. Oprócz tego, znajdziesz tutaj także długą listę porad, które z pewnością przydadzą się tak początkującemu, jak i bardziej doświadczonemu graczowi, a także omówienie wszystkich kluczowych mechanizmów rozgrywki, takich jak walka, poruszanie się po mapie, czy przeciwdziałanie akcjom wroga. Nie zabrakło tutaj także opisu wszystkich dostępnych w bazie statku Avenger placówek, wymagań do ich wzniesienia, jak i samego sposobu rozbudowy bazy i porad z tym związanych. Poradnik zamyka spis osiągnięć, wraz z informacjami pomocnymi w ich odblokowaniu.

XCOM 2 to druga pełnoprawna część odświeżonej serii o walce z najeźdźcami z kosmosu, niezwykle wymagającej strategii turowej, za które ponownie odpowiedzialne jest studio Firaxis. Gracz wciela się w dowódcę organizacji XCOM, gdzie wspólnie, razem z ruchem oporu, próbował będzie raz na zawsze wypędzić obcych z planety.

W poradniku do XCOM 2 znajdziesz:

opis dodatkowej zawartości z dodatku War of the Chosen;

opis

wszystkich misji kampanii dla pojedynczego gracza, wraz ze wskazówkami dotyczącymi wykonywania zadań dodatkowych;

rady

dotyczące najważniejszych mechanizmów rozgrywki, takich jak poruszanie się po mapie świata, akumulacja surowców, czy prowadzenie walk;

sterowanie, oraz

wymagania sprzętowe;

opis

wszystkich dostępnych w grze elementów uzbrojenia, a także przedmiotów dodatkowych;

opis

wszystkich przeciwników, wraz z ich sposobem zachowania, uzbrojeniem, czy efektywną walką przeciwko nim;

ogólne

porady

dotyczące rozgrywki; opis wszystkich dostępnych w grze placówek, a także porady dotyczące rozbudowy bazy;

spis

wszystkich osiągnięć, wraz z informacjami dotyczącymi ich zdobycia.

Jakub Bugielski (www.gry-online.pl)

War of the Chosen - poradnik do gry

Wprowadzenie do XCOM: War of the Chosen

Poradnik do gry XCOM 2: War of the Chosen zawiera szczegółowy opis przejścia kampanii dla pojedynczego gracza, wraz z wskazówkami dotyczącymi wykonywania zadań głównych, jak i misji pobocznych. Znalazły się tutaj także informacje dotyczące zmian fabularnych wprowadzanych przez dodatek. Oprócz tego znajdziesz tutaj szczegółowe omówienie trzech wprowadzanych przez DLC klas postaci (Reaper, Skirmisher i Templar), wraz z zalecanym rozwojem ich umiejętności. W tekście znalazły się także informacje dotyczące nowego uzbrojenia, badań, projektów i ulepszeń dla żołnierzy, uzupełnione poradami dotyczącymi najlepszego ich zastosowania. W poradniku opisani zostali także wszyscy wprowadzeni przez dodatek przeciwnicy, wraz z trójką tytułowych Wybranych. Oprócz tego w tekście znajdziesz omówienie wszystkich kluczowych mechanizmów rozgrywki, takich jak komunikacja z ruchem oporu, walka z Zagubionymi czy odbijanie żołnierzy z rąk obcych, a wszystko uzupełnione zostanie szeregiem porad, które przydadzą się tak nowym graczom, jak i starym wyjadaczom. Poradnik zamyka rozdział z osiągnięciami, gdzie znajdziesz pełną ich listę oraz porady dotyczące ich zdobycia, a także rozdział FAQ (Najczęściej Zadawane Pytania), gdzie znajdują się odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania.

XCOM 2: War of the Chosen to dodatek do strategii taktycznej XCOM 2. Jest to rozszerzenie niesamodzielne - wymaga więc posiadania podstawowej wersji gry do działania. Dodatek rozbudowuje kampanię dla pojedynczego gracza, wprowadzając do gry tytułowych Wybranych, którzy za wszelką cenę próbować będą przeszkodzić graczowi w odniesieniu sukcesu, sabotując jego akcje i porywając żołnierzy. Za dodatek odpowiedzialne jest to samo studio, które przygotowało podstawową wersję gry - Firaxis Games.

W poradniku do XCOM 2: War of the Chosen znajdziesz:

szczegółowy

opis

wszystkich misji kampanii dla pojedynczego gracza, wraz ze wskazówkami dotyczącymi wykonywania zadań pobocznych;

rozdział przedstawiający

wszystkie

zmiany wprowadzone przez dodatek War of the Chosen;

opis

trzech nowych klas postaci: Reaper, Templar, Skirmisher;

rady

dotyczące najważniejszych mechanizmów rozgrywki, takich jak walka z Wybranymi czy sposób radzenia sobie z Zagubionymi;

opis

wszystkich wprowadzanych przez dodatek elementów uzbrojenia, badań, projektów, placówek i ulepszeń dostępnych dla żołnierzy;

ogólne

porady

dotyczące rozgrywki;

opis

wszystkich wprowadzonych przez dodatek przeciwników, wraz z ich sposobem zachowania, uzbrojeniem, czy efektywną walką przeciw nim;

spis

wszystkich wprowadzonych przez dodatek osiągnięć, wraz z informacjami dotyczącymi ich zdobycia.

Porady na start

O dodatku War of the Chosen

War of the Chosen to niesamodzielny dodatek do gry XCOM 2. Niesamodzielny, gdyż do działania wymaga podstawowej wersji gry. Warto jednak przy tym zauważyć, iż nie jest to po prostu pakiet kilku dodatkowych misji, map, modelów postaci czy skórek do broni. Najnowsza produkcja studia Firaxis Games wprowadza do gry całe zatrzęsienie zmian - dodatkowych atrakcji jest tak wiele, iż z czystym sumieniem można by wydać dodatek jako oddzielną grę.

Po zainstalowaniu dodatku, w momencie rozpoczęcia gry możliwe będzie dostosowanie rozgrywki.

Po zainstalowaniu War of the Chosen, do gry dodane zostaną następujące rzeczy:

Trzy nowe frakcje ruchu oporu

- Żniwiarze,

Renegaci

i Templariusze. Gracz może (i musi) współpracować ze wszystkimi z nich, wykonując dla nich specjalne zadania, które wiążą się z rozmaitymi nagrodami - kartami rozkazów, dodatkowymi zasobami, żołnierzami, czy nawet zwiększeniem ilości dostępnych kontaktów ruchu oporu.

Trzy nowe klasy postaci, powiązane z frakcjami ruchu oporu

- Żniwiarz,

Renegat

i Templariusz.

Żniwiarz to doskonała jednostka służąca do infiltracji

- żołnierze

tej

klasy wyposażeni są w snajperki i ładunki wybuchowe i wykorzystują mechanikę zwaną Trybem Cienia. Dzięki Trybowi Cienia, Żniwiarze są w stanie pozostać w ukryciu i przemieszczać się znacznie bliżej wrogów, niż ma to miejsce w przypadku normalnego ukrycia. Odpowiedni rozwój tej klasy pozwala z kolei zwiększyć ich skuteczność w infiltracji, pozwalając im na oddawanie strzałów bez ryzyka wykrycia przez wroga.

Renegat to klasa postaci służąca do walki na niewielkim dystansie, podobnie jak Łowca

. Na

wyposażeniu posiada linkę z hakiem, dzięki której jest w stanie dostać się na wzniesienie bez wydawania punktu ruchu, czy przyciągać do siebie wrogów. Dalszy rozwój tej postaci pozwala zmienić ją w prawdziwą maszynę do zabijania, dzięki czemu Renegat może atakować nawet kilka razy w ciągu jednej rundy.

Templariusz to klasa nastawiona na walkę wręcz przy pomocy ostrzy psi

. Jest

w stanie zadawać obrażenia, przed którymi cele nie są w stanie się osłonić (zawsze trafiają i ignorują pancerz), a po zlikwidowaniu celu może spokojnie oddalić się za bezpieczną osłonę, bądź zablokować jeden nadchodzący atak. Odpowiedni rozwój pozwala korzystać z licznych zdolności psi, między innymi z rodzaju teleportacji, która pozwala mu zamieniać się miejscem z wrogiem.

Trójka elitarnych wrogów, tytułowych Wybranych

. Zabójczyni, śmiertelnie

niebezpieczna

na bliskim dystansie i zdolna aktywować kamuflaż, Łowczy, który korzysta z linki z hakiem i jest w stanie trafić żołnierza gracza z drugiego końca mapy i Czarnoksiężnik, który dysponuje mocami psionicznymi znacznie przewyższającymi te, do których dostęp mają pozostałe jednostki.

Porywanie żołnierzy gracza przez Wybranych

. Wybrani

obcych są w stanie porwać żołnierzy gracza, tak podczas walki, jak i w czasie wykonywania misji dla ruchu oporu. Porwani żołnierze mogą potem zostać odbici przez gracza, jeśli tylko wyśle on drużynę na specjalną misję.

Nowi "regularni" wrogowie

- ADVENT

Priest, jednostka Psioniczna obcych, ADVENT Purifier, żołnierz wyposażony w miotacz ognia i wybuchający w momencie śmierci czy ADVENT Spectre, przeciwnik bardzo zbliżony do CODEXa, który jest w stanie ogłuszyć żołnierzy gracza i stworzyć ich klona, który potem atakował będzie drużynę.

Relacje między żołnierzami

. Jeśli żołnierze często wysyłani są

razem

na misję, nawiązana pomiędzy nimi zostanie relacja, która pozwala, na przykład, obdarować drugiego żołnierza dodatkowym punktem ruchu. Na wyższych poziomach relacji (maksymalnie 3) dostępne stają się znacznie potężniejsze zdolności, jak możliwość wykonania podwójnego ataku w wykonaniu dwójki żołnierzy.

Mechanizm zmęczenia żołnierzy i możliwość nabycia przez nich negatywnych cech

. Żołnierze męczą się

teraz

podczas misji, przez co prawie zawsze po jej wykonaniu muszą odpocząć przez kilka dni, wymuszając na graczu posiadanie większej ilości jednostek. Dodatkowo, żołnierze mają szansę na nabycie negatywnej cechy podczas misji - cechy mogą być najróżniejsze, jak strach przed Wybranymi czy spudłowaniem.

Dodatkowe możliwości rozwoju żołnierzy dzięki punktom umiejętności

. Drużyny biorące udział

w

misjach mają szansę na zdobycie punktów umiejętności, które wykorzystać można potem do odblokowania dodatkowych zdolności żołnierzy - czy to umiejętności, które zablokowane zostały po awansowaniu na dany poziom, czy części zdolności dostępnych dla całkowicie innych klas.

Nowa grupa wrogów, Zagubieni, przypominający nieumarłych.

Trafić

na

nich można na części map, a atakować będą oni zarówno żołnierzy gracza, jak i obcych.

Mechanizm SITREP

, który

nadaje

części misji dodatkowych cech - jak obecność Zagubionych,

Trzy nowe placówki, Centrum szkoleniowe (Training Center), Ambulatorium (Infirmary) i Aula Ruchu Oporu (Resistance Ring).

Centrum

Szkoleniowe służy do odblokowywania nowych zdolności żołnierzy (patrz punkt wyżej) i resetowania wydanych punktów, Ambulatorium przyspiesza proces gojenia się ran żołnierzy i umożliwia usuwanie negatywnych cech, a Aula Ruchu Oporu służy do wysyłania żołnierzy na misje w ramach tajnych operacji.

Całkowicie nowe tereny działań

- na

uwagę zasługują tutaj przede wszystkim kanały, które narzucają rozgrywkę na bardziej zwartej przestrzeni.

Nowe mechaniki związane z badaniami - Inspiracje i Przełomy

. Inspiracje

sprawiają, i daną technologię da się opracować w krótszym czasie (skraca to badania o kilka dni), Przełomy zaś dają dostęp do unikalnych dla nich technologii, które oferują niewielkie bonusy, takie jak dodatkowe obrażenia zadawane przez bronie, czy skrócenie czasu budowy nowej placówki. Oba te zjawiska wystąpić mogą po opracowaniu dowolnej technologii.

Więcej opcji wpływających na rozgrywkę

- Wybrani, którzy mogą sabotować działania

gracza

na mapie świata czy karty rozkazów ruchu oporu, dzięki którym gracz może aktywować wybrane przez siebie premie.

Niewielkie zmiany w fabule gry

. Dodatek

wprowadza nowe sceny przerywnikowe i modyfikuje część tych, które dostępne były w "podstawce".

Lepsze zaimplementowanie poprzednich dodatków

. Dodatek

War of the Chosen sprawia, iż poprzednie dodatki (jak Alien Hunters czy Shen's Last Gift) są wplecione bezpośrednio w rozgrywkę - gracz ma szansę wpaść na Władców Obcych bez brania udziału w zadaniu, czy opracować robota SPARKa bez konieczności przechodzenia trudniej misji.

Porady ogólne | War of the Chosen

Dodatek War of the Chosen wprowadza do gry XCOM2 szereg zmian (o których poczytasz w poprzednim rozdziale, "O dodatku War of the Chosen"). Z tego też powodu zmianie ulegnie taktyka, jaką obrać musi gracz, by odnieść sukces. Poniżej znajdziesz szereg porad, które przydadzą ci się podczas rozgrywki - pamiętaj jednak, by zajrzeć do rozdziału z poradami w poradniku do podstawowej wersji XCOM 2.

Misja pozwalająca odblokować frakcję Templariuszy.

1. Postaraj się jak najszybciej uzyskać dostęp do trzech bohaterów wszystkich grup ruchu oporu. Początkowo do dyspozycji będzie jedynie Żniwiarz, lecz bardzo szybko uratować będzie można Renegata, a po kilku tygodniach gry wykonać zadanie dla ruchu oporu, odblokowujące Templariusza. Im szybciej uzyskasz do nich dostęp, tym lepiej.

2. Staraj się mieć przynajmniej 3 pełne drużyny gotowe do akcji, najlepiej po 3 żołnierzy każdej "podstawowej" klasy (Łowca, Specjalista, Strzelec Wyborowy, Grenadier), 1-2 wytrenowanych żołnierzy psi i dobrze rozwiniętych bohaterów frakcji ruchu oporu. Powód jest prosty - żołnierze się męczą i/lub odnoszą rany, przez co często nie będziesz w stanie korzystać ze swoich ulubieńców i zmuszony będziesz do korzystania z "zamienników".

3. Nie wysyłaj na misję zmęczonych żołnierzy. Będą oni mniej skuteczni w walce, a przez zmęczenie wzrośnie także szansa na nabycie bardzo uciążliwych negatywnych cech.

4. Jeśli żołnierz złapał bardzo poważną negatywną cechę, wyślij go do Ambulatorium, by się jej pozbyć. Nie będziesz w stanie korzystać z usług żołnierza przez kilka dni, jednak pozwoli to pozbyć się uciążliwej dolegliwości.

5. Regularnie wysyłaj żołnierzy na tajne akcje ruchu oporu. Dzięki temu będziesz w stanie pozyskać cenne nagrody - jak dodatkowy sprzęt, PCS, żołnierzy czy punkty doświadczenia dla wojaków, którzy brali w nich udział. Dodatkowo, każde wykonane dla ruchu oporu zadanie polepsza twoje relacje z tą frakcją.

Żołnierze mogą teraz nabyć negatywną cechą - szansa rośnie, jeśli wyślesz na misję zmęczonego wojaka.

6. Walka z Zagubionymi jest prostsza, niż się wydaje. Wystarczy odpowiednie przygotowanie, by skutecznie sobie z nimi radzić. Pamiętaj, iż w monecie zabicia Porzuconego, żołnierz odzyska punkt akcji, który wykorzystał do ataku. Przy odpowiednim planowaniu (i ekwipunku żołnierza), można zlikwidować nawet kilkunastu wrogów przy pomocy jednego tylko wojaka.

7. Używaj materiałów wybuchowych i granatów z rozwagą, jeśli na polu walki znajdują się Zagubieni. Każda eksplozja ściąga w dane miejsce sporą grupę obcych. Jeśli nastąpi to w złym momencie - gdy walczysz z dużą grupą Obcych - może to mieć bolesne konsekwencje. Dwie eksplozje wykonane jedna po drugiej wezwą grupę Zagubionych natychmiastowo, jedna z kolei sprawi, że pojawią się w ciągu kilku tur.

8. Możesz wykorzystać Porzuconych na swoją korzyść. Wywołanie eksplozji (np. dzięki zdalnemu detonowaniu przy pomocy Żniwiarza) niedaleko grupy obcych sprawi, iż na miejscu pojawią się Porzuceni, który ich zaatakują - jeśli w pobliżu nie będzie oczywiście żołnierzy gracza.

9. Poznaj nowych wrogów, zarówno Wybranych, jak i "regularnych". Ich dokładnie opisy znajdziesz w dalszej części poradnika, co pomoże ci w walce z nimi.

10. Wybrani będą ulokowani na danym kontynencie. Sprawia to, iż mogą oni pojawić się na misji, która będzie rozgrywać się na ich terenie. Szansa na spotkanie ich rośnie wraz z postępami w grze i wpływowi Wybranych.

Porwanych przez Wybranych żołnierzy można odbić podczas tajnych operacji.

11. Staraj się nie walczyć jednocześnie z grupą obcych i Wybranym. Jeśli na polu walki pojawił się wybrany, warto poczekać, aż się ujawni. Zabójczyni będzie próbowała dostać się do twoich żołnierzy i zaatakować ich wręcz, Łowczy będzie próbował strzelić z olbrzymiego dystansu, a Czarnoksiężnik trzymał będzie się z dala od twojej drużyny i nękał będzie ją zdolnościami psi.

12. Zabójczyni, jedna z Wybranych zawsze próbuje atakować wręcz. Co więcej, podczas jej ruchu jest ona niewidzialna - ujawnia się w momencie uderzenia, a następnie znika i ulatnia się z okolicy. Można jednak wykryć ją, jeśli w polu jej widzenia pojawi się żołnierz - jednak tylko i wyłącznie podczas ruchu gracza.

13. Łowczy Wybranych będzie atakował z olbrzymich dystansów. Jego atak polega na namierzeniu jednego z żołnierzy XCOM, by po upłynięciu jednej tury wyprowadzić potężny atak, który jest w stanie zabić jednym ciosem. Ataku uniknąć schodząc z pola widzenia (chowając się za budynkiem czy dużą skałą), a szanse na trafienie zmniejszyć chowając się za osłoną i korzystając ze zdolności defensywnych.

14. Czarnoksiężnik Wybranych trzyma bezpieczny dystans, nękając żołnierzy przy pomocy zdolności psionicznych. Najbardziej niebezpieczni są zombie, których przywołuje - gdy ustawią się obok żołnierza, aktywują zdolność, która sprawia, iż w momencie ich śmierci następuje potężny wybuch energii, raniący pobliskich żołnierzy. By tego uniknąć, wystarczy odsunąć żołnierzy od zombie, zanim się z nimi rozprawisz.

Więzi między żołnierzami to potężna rzecz, którą warto wykorzystać.

15. Monitoruj relacje pomiędzy żołnierzami. Po wysłaniu żołnierzy na kilka misji, będą oni w stanie nawiązać więź, która da im dostęp do zdolności, która pozwala obdarować drugiego żołnierza dodatkowym punktem ruchu. Podczas kolejnych wspólnych misji rozwijać będą oni więź, a po zapełnieniu paska będzie można "wytrenować" więź ja wyższy poziom. Szczegółowe informacje znaleźć można w rozdziale "Relacje między żołnierzami".

16. Jeśli Wybrany zdoła porwać żołnierza, nie przejmuj się, gdyż będzie można go niedługo odbić. Po kilku tygodniach gry zostanie udostępniona tajna operacja ruchu oporu, podczas której będzie można odbić uprowadzonego żołnierza.

Przełomy w badaniach pozwalają znacznie skrócić czas potrzebny na ich ukończenie.

17. Zwracaj uwagę na raporty SITREP. Te sprawdzić można przed rozpoczęciem misji, w rogu ekranu. SITREP sprawia, iż niektóre misje będą posiadać dodatkowe modyfikatory - możliwość natrafienia na duże grupy konkretnych wrogów czy Zagubionych. Wykorzystaj te informacje do tego, by odpowiednio dobrać skład drużyny.

18. Wysyłaj na misje drużyny, w których jest 1 żółtodziób. Warto wysyłać na początkowe misje drużyny, w których skład wchodzą doświadczeni żołnierze i jeden wojak bez określonej klasy (czyt. bez doświadczenia). W ten sposób nie zmniejszysz znacząco skuteczności drużyny, gdyż jest to początek gry i nie uświadczysz wielu wymagających wrogów, a dzięki temu bardzo szybko przeszkolisz wojaków. W dalszej części gry do tego celu można wykorzystać budynek Guerilla Tactics School, gdzie w ciągu kilku dni przeszkolić można nowego rekruta.

19. Jeśli masz wykupiony dodatek Alien Hunters, czym prędzej wykonaj badania, które odblokują dodatkowe bronie. Dzięki temu zyskasz dostęp do potężnych przedmiotów, przede wszystkim granatów zamrażających (Frost Grenade), które na dwie tury unieruchamiają wrogów, także Wybranych.

20. Wykonanie dowolnego badania naukowego daje szansę na Inspiracje lub Przełom. W pierwszym przypadku badanie objęte inspiracją zostanie wykonane o kilka dni szybciej, niż normalnie. W przypadku przełomu gracz ma możliwość opracowania technologii, która jest unikalna dla przełomów - zwiększenie zadawanych obrażeń przez dane bronie czy skrócenie powstawania placówki. Są to bardzo użyteczne mechaniki, które jednak da się wykonać wyłącznie w momencie ich pojawienia się - jeśli się ich nie podejmiesz, przepadną.

Rozwój bazy | Porady na start

Podobnie jak w "podstawce" tak i w dodatku War of the Chosen, kolejność wznoszenia placówek jest dość dowolna, gdyż każdy koncentruje się na innych rzeczach i dostęp do innych technologii / usług potrzebny jest na innym etapie rozgrywki. Warto jednak odpowiednio zaplanować rozwój bazy, gdyż miejsce jest ograniczone, część placówek przydaje się już wczesnych dni kampanii, a sam dodatek wprowadził trzy nowe placówki, usuwając przy tym jedną z podstawowej wersji XCOM 2.

Nie da się już wznieśćOśrodka Taktyk Zaawansowanych (Advanced Warfare Center). Nowymi placówkami są z koleiAmbulatorium (Infirmary) pozwalające przyspieszać leczenie żołnierzy i usuwać negatywne cechy, których żołnierze mogą nabawić się podczas misji, CentrumSzkoleniowe (Training Center) pozwalające resetować odblokowane zdolności żołnierzy, by móc je ponownie rozdysponować, a także umożliwiające odblokowanie dodatkowych zdolności, a także AulaRuchu Oporu (Resistance Ring), która umożliwia wysyłanie żołnierzy na Tajne Operacje. Wszystkie te placówki zostaną opisane w oddzielnym rozdziale "Dostępne placówki".

Kluczowe placówki

Sposób rozbudowy

Dalszy rozwój

Kluczowe placówki

Aula ruchu oporu (Resistance Ring) to jedna z najważniejszych placówek w grze.

Podobnie jak w podstawowej wersji gry, jest kilka placówek, które warto wznieść już na początku rozgrywki. Są to przede wszystkim:

Przekaźnik zasilania

(Power Relay) - pozwala na zasilanie kolejnych pomieszczeń w bazie. Do placówki wysłać można inżyniera, który zwiększy ilość generowanego prądu, a dzięki ulepszeniom można zrobić miejsce dla drugiego inżyniera, a także zwiększyć ogólną wartość dostarczanego prądu.

Szkoła działań partyzanckich

(Guerilla Tactics School) - zawiera bardzo cenne ulepszenia dla żołnierzy. Warto zainteresować się przede wszystkim dwoma, które pozwalają zwiększyć ilość żołnierzy w drużynie z 4 do 6. W późniejszych tygodniach gry warto z kolei wykupić ulepszenia dla każdej z klas, które zwiększą ich skuteczność.

Łączność ruchu oporu

(Resistance Comms) - placówka zwiększa ilość kontaktów, które nawiązać można z ruchem oporu, co z kolei sprawi, że łatwiej będzie ci zapanować nad tym, co dzieje się na mapie, a także zwiększyć przyrost surowców. Placówkę można ulepszyć i wyposażyć w maksymalnie dwóch inżynierów, zwiększając ilość kontaktów.

Poligon

(Proving Ground) - służy do odblokowywania nowych elementów uzbrojenia dla żołnierzy - broni, pancerzy, nowych rodzajów granatów czy amunicji. Tutaj także stworzysz przedmioty niezbędne do ukończenia misji fabularnych, a także robota SPARKa, który służy jako 9 już klasa postaci w grze.

Centrum Szkoleniowe

(Training Center) - nowa placówka wprowadzona przez dodatek oferuje możliwość zresetowania zdolności żołnierzy, przez co można rozdysponować je ponownie, a także umożliwia odblokowanie dodatkowych zdolności, które normalnie dostępne są dla innych klas. Drugą funkcję w podstawowej wersji po części pełni placówka Ośrodek Taktyk Zaawansowanych, lecz tutaj gracz ma pełną dowolność w doborze zdolności dodatkowych. Więcej na ten temat znajdziesz w rozdziale poświęconym punktom umiejętności. Warto też mieć na uwadze fakt, iż dzięki Centrum Szkoleniowemu możliwy jest rozwój więzi żołnierzy z 1 na 2 i z 2 na 3 poziom - o tym z kolei poczytasz w rozdziale "Relacje między żołnierzami".

Aula Ruchu Oporu

(Resistance Ring) - kolejna nowość i zarazem jedna z najważniejszych placówek w grze. Po jej wybudowaniu będziesz mieć łatwy dostęp do menu służącego do wysyłania żołnierzy na Tajne Operacje. Co więcej, ulepszając budynek będziesz w stanie zwiększyć ilość aktywnych kart rozkazów ruchu oporu, a także skrócić czas tajnych operacji o 33%.

Centrum szkoleniowe przyda się do odblokowania dodatkowych zdolności i rozwoju więzi.

Warto tutaj wspomnieć o Warsztacie (Workshop), jednej z kluczowych placówek w podstawowej wersji. Tutaj jest ona znacznie mniej użyteczna z uwagi na zwiększony koszt konstrukcji i fakt, iż w grze jest teraz o jedną placówkę więcej. Dodatkowych inżynierów można w krótkim czasie zdobyć wykonując tajne operacje i/lub normalne misje. Można wznieść Warsztat na początkowym etapie gry, jednak potem, gdy inżynierów jest więcej, warto się go pozbyć i zrobić miejsce na inną budowlę.

Sposób rozbudowy

Sposób rozbudowy w pierwszych tygodniach gry jest sprawą kluczową, gdyż pomoże ci w maksymalnym stopniu wykorzystać bardzo ograniczone miejsce w bazie Avenger i przygotować się do dalszej gry. Na potrzeby tego poradnika przyjmijmy, iż twoja baza (miejsce na rozbudowę) podzielona jest na kolumny (3 - A, B i C) i wiersze (4 - 1, 2, 3 i 4) (widoczne na powyższym obrazku), a potem zastosuj się do następujących zasad:

W polu A1 wznieś Przekaźnik Zasilania (Power Relay)

- dodatkowy prąd jest niezbędny, gdyż jego brak bardzo szybko zahamuje rozbudowę bazy.

W polu A2 wznieś Szkołę działań partyzanckich (Guerilla Tactics School)

- zaraz po wzniesieniu wykup ulepszenie zwiększające ilość żołnierzy w drużynie z 4 do 5, a po kilku misjach, gdy dostatecznie awansujesz jednego z żołnierzy, odblokuj kolejne, by móc wysyłać na misje 6-osobowe drużyny.

W polu A3 wznieś Aulę Ruchu Oporu (Resistance Ring)

- pozwoli to łatwiej zarządzać tajnymi operacjami. Warto w miarę wcześnie wykonać oba ulepszenia, gdyż odblokują one możliwość aktywowania 2 i 3 karty w kolumnie "dzikie karty" (Wildcards). Więcej o tym przeczytasz w rozdziale "Rozkazy ruchu oporu".

W polu B1 wznieś Łączność ruchu oporu (Resistance Comms)

- zwiększenie ilości kontaktów z ruchem oporu potrzebne będzie już po kilku tygodniach gry, kiedy na mapie zaczną pojawiać się placówki ADVENTu.

W polu B2 wznieś Poligon (Proving Ground)