Współczesne maniery. Czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt ebook

Dorothea Johnson  

3 (4)

Uzyskaj dostęp do tej
i ponad 25000 książek
od 6,99 zł miesięcznie.

Wypróbuj przez
7 dni za darmo

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

e-czytniku (w tym Kindle) kup za 1 zł
tablecie  
smartfonie  
komputerze  
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Liczba stron: 143 Przeczytaj fragment ebooka

Odsłuch ebooka (TTS) dostępny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacji Legimi na:

Androida
iOS
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?

Ebooka przeczytasz na:

Kindlu MOBI
e-czytniku EPUB kup za 1 zł
tablecie EPUB
smartfonie EPUB
komputerze EPUB
Czytaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Czytaj i słuchaj w chmurze®
w aplikacjach Legimi.
Dlaczego warto?
Zabezpieczenie: watermark Przeczytaj fragment ebooka

Opis ebooka Współczesne maniery. Czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt - Dorothea Johnson

Niezwykły duet: światowej sławy ekspertka w dziedzinie etykiety i gwiazda amerykańskiego kina – prywatnie babcia i wnuczka – w lekcjach dobrego wychowania.

Dorothea radzi, a Liv komentuje.

Kto płaci za rachunek w restauracji?

Gdzie położyć torebkę, gdy siadamy do stołu?

Facebook, Twitter, You Tube... – czy tu też trzeba być uprzejmym?

Czy można samodzielnie przedstawić się prezydentowi USA?

Które wypełniacze zaburzają płynność naszej wypowiedzi? 

Jak radzić sobie z komórkowymi krzykaczami w teatrze, operze czy kinie?

Co zrobić, by dobrze zaprezentować się podczas rozmowy o pracę?

Kiedy gospodarz idzie przodem, a kiedy przytrzymuje drzwi?

We Współczesnych manierach znajdziesz cenne podpowiedzi, jak zachować się w różnych sytuacjach oficjalnych i półoficjalnych, podczas spotkań towarzyskich oraz biznesowych. Według magazynu „Vogue” jest to jeden najlepszych poradników savoir-vivre’u. Nie zapomnij włożyć do torebki albo aktówki, bo przyda Ci się na co dzień.

Opinie o ebooku Współczesne maniery. Czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt - Dorothea Johnson

Cytaty z ebooka Współczesne maniery. Czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt - Dorothea Johnson

W  społeczeństwie greckim, w  którym kobiety odgrywały drugorzędną rolę, wśród mężczyzn wykształcił się osobliwy zwyczaj – dwaj Grecy przy powitaniu chwytali się nawzajem za prawe przedramiona, a  każdy z  nich lewą ręką dotykał swoich jąder.
Znany zoolog doktor Konrad Lorenz zauważył, że „większość zwierząt, nawet lekkomyślny kruk, przestrzega protokołu i  zasad dobrego wychowania. Kruki, bez zbędnego harmideru i  krakania, siadają na linii telefonicznej zgodnie z  hierarchią ważności od prawej do lewej”.

Fragment ebooka Współczesne maniery. Czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt - Dorothea Johnson

Tytuł oryginału: MODERN MANNERS
Opieka redakcyjna: KATARZYNA KRZYŻAN-PEREK
Redakcja: BARBARA ŻEBROWSKA
Korekta: EWA KOCHANOWICZ, WERONIKA KOSIŃSKA, BARBARA TURNAU
Projekt graficzny: RAE ANN SPITZENBERGER
Ilustracje: JULIA ROTHMAN
Fotografie: CARTER SMITH
Opracowanie komputerowe według oryginału: PIOTR KOŁODZIEJ
Redakcja techniczna: BOŻENA KORBUT
Skład i łamanie: Infomarket
Copyright © 2013 by Dorothea Johnson Foreword and anecdotes copyright © 2013 by Liv Tyler Illustration copyright © by Julia Rothman All rights reserved This translation published by arrangement with Potter Style, an Imprint of the Crown Publishing Group, a division of Random House LLC © Copyright for the Polish translation by Wydawnictwo Literackie, 2015
Wydanie pierwsze
ISBN 978-83-08-05729-2
Wydawnictwo Literackie Sp. z o.o. ul. Długa 1, 31-147 Kraków tel. (+48 12) 619 27 70 fax. (+48 12) 430 00 96 bezpłatna linia telefoniczna: 800 42 10 40 e-mail: ksiegarnia@wydawnictwoliterackie.pl Księgarnia internetowa: www.wydawnictwoliterackie.pl
Konwersja: eLitera s.c.
.

Wstęp

Świat jest teatrem, w którym każdy z nas ma do odegrania jakąś rolę: wcielamy się w postaci pracowników, krewnych czy przyjaciół. Niezależnie od tego, jaki kostium zakładamy, nasza kreacja zawsze zyskuje, jeśli dodamy do niej dobre maniery. Nie chodzi tu o puste konwenanse – znajomość etykiety to także codzienna uprzejmość i drobne przejawy życzliwości wobec innych.

Dobre maniery to również ogłada, która pomoże ci zdobyć pewność siebie w kontaktach z kolegami z pracy. W pełnym rywalizacji świecie biznesu fachowa wiedza często nie wystarcza. Sukces osiągają ci, którzy umieją nawiązywać kontakty oraz sprawiać, że inni czują się swobodnie w ich towarzystwie.

Książkę tę kierujemy do młodych ludzi stojących u progu kariery, niezależnie od tego, jaką pracę wykonują. Cenne rady znajdą tutaj też ci, którzy mają już ugruntowaną pozycję w świecie biznesu, ale chcieliby szybciej awansować. Współczesne maniery zawierają także wskazówki na temat tego, jakich reguł przestrzegać w życiu towarzyskim.

Postaw na dobre maniery! Są ważne i wcale nie muszą być skomplikowane ani staroświeckie – a na pewno takie nie będą, kiedy je już opanujesz. Ludzie często nerwowo reagują na słowo „etykieta”, bo kojarzy im się ona ze sztywnymi regułami, a poza tym nikt nie lubi być oceniany. My nie dążymy jednak do perfekcji. Chcemy, byś w każdej sytuacji czuł się swobodnie – i żeby ta swoboda udzielała się innym. Warto zainwestować w dobre maniery, bo w świecie biznesu nie ma cenniejszego narzędzia.

Razem z Liv zachęcamy, byś się do nas przyłączył. Zostań ambasadorem uprzejmości w domu, pracy oraz w czasie zagranicznych podróży, słowem – wszędzie tam, gdzie jesteś wśród ludzi.

Przyjęcia

Większość przyjęć, zarówno biznesowych, jak i prywatnych, organizuje się po to, aby ludzie mogli zawrzeć nowe znajomości albo uczcić jakąś okazję. Gospodarz i ty skorzystacie, jeśli podszlifujesz swoje talenty towarzyskie i nauczysz się swobodnie krążyć wśród gości. Nie zostałeś zaproszony tylko po to, by jeść i pić – jesteś tam, żeby rozmawiać i poznawać nowych ludzi.

Nawet jeśli przyjęcie jest nieoficjalne, pewne zasady pozostają niezmienne. Jako gość masz obowiązek się przedstawić, jeśli w pobliżu nie ma nikogo, kto mógłby to za ciebie zrobić. Przejmij inicjatywę, nawiąż kontakt wzrokowy, wyciągnij rękę i przedstaw się nieznanym osobom. Łatwiej ci będzie podejść do trzy- lub czteroosobowej grupy albo do kogoś, kto stoi sam, niż do dwojga gości, którzy mogą być pogrążeni w prywatnej rozmowie.

Kiedy ktoś da ci sygnał, że chce zakończyć waszą rozmowę i porozmawiać z kimś innym, nie czuj się urażony. Czasem ty też będziesz miał ochotę to zrobić. Bądź uprzejmy i nie zostawiaj rozmówcy samego – zanim odejdziesz, przedstaw go komuś innemu.

Liv o przyjęciach

Kiedy na przyjęciu spotyka się jedną z tych osób, które zawsze stają trochę za blisko, sytuacja robi się niezręczna. Szanuj przestrzeń osobistą innych. Nie zapominaj też, że świeży oddech jest obowiązkowy – nikt nie lubi wąchać niemiłych zapachów. Zawsze miej przy sobie gumę do żucia albo miętówki (ale nigdy nie żuj gumy w miejscach publicznych).

TAK Na przyjęciu biznesowym postaraj się, żeby najważniejsze osoby w firmie oraz współpracownicy cię zauważyli. To dobry sposób na pokazanie kierownictwu, że uczestniczysz w życiu firmy i chcesz się integrować.

TAK Zakończ rozmowę uprzejmie, standardową formułą: „Miło było pana poznać” albo „Bardzo miło mi się z panią rozmawiało”.

TAK Jeśli zbyt długo nie możesz zakończyć rozmowy, zaproponuj: „Może przedstawimy się innym gościom?”.

TAK Zanim ruszysz dalej, przedstaw swojego rozmówcę innemu gościowi. Potem odsuń się trochę i powiedz: „Bardzo miło mi się z tobą rozmawiało. Mam nadzieję, że jeszcze się spotkamy”.

NIE Nie opowiadaj dowcipów na drażliwe tematy, takie jak rasa czy religia.

NIE Nie monopolizuj czasu drugiej osoby. Daj jej szansę porozmawiać z innymi.

NIE Kiedy ktoś ci dziękuje, nie odpowiadaj: „Nie ma problemu”. Mów: „Nie ma za co”, „Cała przyjemność po mojej stronie” itp.

NIE Nie mów: „Musimy się kiedyś spotkać”, jeśli naprawdę wcale tego nie chcesz.

NIE Nie stój w kącie, rozmawiając tylko z kolegami z pracy i ludźmi, których już znasz.

NIE Nie odchodź, dopóki nie przedstawisz rozmówcy kolejnej osoby.

NIE Nie kieruj się do baru ani do bufetu zaraz po wejściu do sali. Zacznij od przedstawienia się gościom.

Kontakt wzrokowy

Utrzymywanie kontaktu wzrokowego jest sygnałem szczerości i pewności siebie. Dla twojego rozmówcy jest to także komunikat, że uważnie go słuchasz. Różnica między osobą zaangażowaną, która patrzy na ciebie, kiedy mówisz, a osobą, która się wierci i unika kontaktu wzrokowego, jest ogromna. Pierwsza pokazuje, że darzy cię szacunkiem, podczas gdy druga sprawia wrażenie niezainteresowanej. Kiedy wstajesz, żeby się z kimś przywitać, utrzymuj kontakt wzrokowy. Jeśli nie jesteś do tego przyzwyczajony, z początku możesz się czuć niezręcznie. Pamiętaj jednak, że patrząc ludziom w oczy, okazujesz im szacunek.

Bezpośredni kontakt wzrokowy powinien zajmować średnio 40–60 procent czasu rozmowy. Mniej niż 40 procent sprawia, że możesz być odbierany jako znudzony, nieśmiały lub niegodny zaufania. Więcej niż 60 procent sugeruje, że nie wierzysz swojemu rozmówcy albo że usiłujesz go zastraszyć. Wzrok najlepiej kierować powyżej nosa i między oczy.

Liv o kontakcie wzrokowym

Wydaje mi się, że kontakt wzrokowy jest sekretną bronią polityków i gwiazd filmowych. Ktoś, kto umie go utrzymywać i słucha z uwagą, wywiera na innych mocne wrażenie i na długo zapisuje się w ich pamięci. Kiedy miałam kilkanaście lat, poznałam Johnny’ego Deppa. Jak większość dziewczyn byłam w nim zakochana. Z całego spotkania najlepiej pamiętam to, że w skupieniu patrzył mi prosto w oczy. Przez moment czułam się tak, jakbym była jedynym człowiekiem na ziemi. Nigdy nie zapomnę tej chwili – była wyjątkowa, a to dzięki zwyczajnemu patrzeniu sobie w oczy. Wypróbuj je, kiedy następnym razem spotkasz nowego klienta czy kogoś na przyjęciu. Chociaż przez minutę postaraj się skoncentrować i słuchać uważnie, a zobaczysz różnicę.

TAK Utrzymuj kontakt wzrokowy, kiedy ściskasz komuś dłoń na powitanie.

TAK Bądź ożywiona i od czasu do czasu potakuj. Uważaj, żeby nie kiwać głową odruchowo i bezmyślnie.

NIE Nie rozglądaj się po pokoju. Kiedy to robisz, sprawiasz wrażenie osoby znudzonej rozmówcą.

NIE Nie gap się bezmyślnie.

NIE Nie przechylaj głowy na bok. No chyba że flirtujesz, ale w sytuacjach biznesowych lepiej tego unikać.

CZEGO JESZCZE NIE NALEŻY ROBIĆ PRZY STOLE

NIE

Nie wysyłaj esemesów.

NIE

Nie smaruj od razu masłem całej bułki. Odrywaj niewielkie kawałki, smaruj je masłem i jedz.

NIE

Nie rób śliniaka z serwetki, wtykając ją za koszulę.

NIE

Nie przerzucaj krawata przez ramię.

Maniery przy stole – podsumowanie

Ponieważ stołowy savoir-vivre jest niezwykle istotny, poniżej znajdziesz podsumowanie najważniejszych zasad.

TAK

TAK Pochyl się lekko do przodu i podnieś jedzenie do ust, zamiast schylać się nad talerzem.

TAK Wytrzyj usta serwetką i połknij to, co masz w ustach, zanim zaczniesz pić.

TAK Masło kładź na talerzyku do pieczywa, a nie bezpośrednio na chleb czy bułkę.

TAK Z kromki chleba lub z bułki odrywaj nad talerzykiem mniejsze kęsy, smaruj je masłem i podnoś do ust.

TAK Pijąc z filiżanki lub ze szklanki, wzrok kieruj do środka naczynia, a nie rozglądaj się po sali.

TAK Jedzenie na widelec podsuwaj nożem, nie palcami czy chlebem.

TAK Upuszczony nóż czy widelec zostaw na podłodze i dyskretnie daj kelnerowi znać, że potrzebujesz nowego. Podczas przyjęcia w domu posłuż się sztućcem przeznaczonym do kolejnego dania. Jeśli go nie ma, dyskretnie poproś gospodarza o zamiennik.

TAK Wezwij kelnera, jeśli w talerzu znajdziesz pestkę, owada lub włos, ale nie rób awantur. Potrawa powinna zostać niezwłocznie wymieniona.

TAK Pamiętaj, że jeśli sałatka nie jest osobnym daniem, talerz na nią znajdziesz po lewej stronie nakrycia, obok talerzyka na pieczywo. Napoje stoją po prawej.

TAK Próbuj wszystkich potraw, chyba że masz na coś alergię.

TAK Jeśli musisz na chwilę odejść od stołu, połóż serwetkę na krześle (patrz Serwetki).

NIE

NIE Nie przestawiaj naczyń ani sztućców na swoim nakryciu.

NIE Nie doprawiaj potrawy przed spróbowaniem, szczególnie jeśli przyjęcie odbywa się w domu i osoba, która ją przyrządziła, siedzi przy stole.

NIE Nie krój mięsa, przesuwając nóż tam i z powrotem – staraj się lekko pociągać go do siebie.

NIE Uważaj, żeby przez pomyłkę nie zjeść pieczywa albo sałatki sąsiada.

NIE Nie kładź na stole przedmiotów osobistych, w tym telefonu (patrz Przedmioty na stole).

NIE Nie poprawiaj przy stole fryzury ani makijażu.

NIE Nie sięgaj przez stół – jeśli półmisek albo solniczka są poza twoim zasięgiem, poproś, żeby ci je podano.

NIE Nie krój całej porcji na kawałki przed rozpoczęciem jedzenia.

NIE Nie kładź brudnych sztućców na obrusie. Po użyciu sztućce odkłada się na talerz.

NIE Kiedy skończysz jeść, nie odsuwaj talerza, nie odchylaj się ani nie oznajmiaj, że się najadłeś.

NIE Nie zażywaj przy stole żadnych lekarstw.

Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki