Total War: Warhammer - poradnik do gry - Jakub Bugielski - ebook
Opis

Poradnik do gry Total War: Warhammer zawiera wszystkie informacje potrzebne do pełnego zrozumienia tego rozbudowanego i wymagającego tytułu. Znajdziesz tutaj praktyczne porady dotyczące wszystkich występujących w grze mechanizmów - ładu publicznego, spaczenia, czy utrzymywania wydajnej gospodarki.

Dodatkowo, w poradniku zawarto szczegółowy opis wszystkich dostępnych w grze frakcji: Imperium, Krasnoludów, Zielonoskórych, Wampirów i Chaosu, wraz z dostępnymi dla nich jednostkami, budynkami, drzewkami technologicznymi, czy różnicami pomiędzy frakcjami. Nie zabrakło tutaj oczywiście porad dotyczących sprawnego poruszania się po mapie świata, prowadzenia bitew i oblężeń, zarządzania prowincjami, czy dyplomacji z innymi frakcjami.

Opisany został także nowy mechanizm dla gier z serii Total War, czyli czary, wpływ Wiatrów Magii, jak i ogólne porady dotyczące wykorzystywania zaklęć.  Co więcej, w poradniku znajdziesz opis wszystkich misji fabularnych dostępnych dla każdej z frakcji, wraz ze wskazówkami pomocnymi do ich ukończenia. Poradnik zamyka spis dostępnych w grze osiągnięć, wraz z informacjami pomocnymi w ich odblokowywaniu.

Poradnik stworzony został w oparciu o poziom trudności "b. wysoki", jednak wszelkie różnice w poziomach zostaną zaznaczone w tekście.

Total War: Warhammer to dziesiąta już odsłona popularnej serii gier studia Creative Assembly, która łączy elementy zarządzania państwem w systemie turowym z efektownymi bitwami prowadzonymi w czasie rzeczywistym. Jednakże, przeciwieństwie do poprzednich gier studia, akcja tytułu rozgrywa się w mrocznym świecie fantasy, który znany jest z gier bitewnych i fabularnych przygotowanych przez firmę Games Workshop.

Poradnik do gry Total War: Warhammer zawiera:

  • Opis wszystkich dostępnych w grze frakcji: Imperium, Krasnoludów, Zielonoskórych, Wampirów i Chaosu;
  • Dokładne omówienie wszystkich kluczowych elementów rozgrywki - poruszania się po mapie, rozwoju państwa, prowadzenia dyplomacji i przeprowadzania walk i oblężeń;
  • Porady ogólne związane z samą rozgrywką, a także z nowym mechanizmem w serii Total War - magią;
  • Porady dotyczące zarządzania państwem i planowaniu działań długoterminowych;
  • Szczegółowy opis wszystkich dostępnych w grze misji fabularnych, dla każdej z frakcji;
  • Porady pomocne przy rozgrywce wieloosobowej;
  • Spis i opis wszystkich dostępnych w grze osiągnięć, wraz z informacjami pomocnymi w ich zdobyciu.

Poradnik do gry Total War: Warhammer zawiera przede wszystkim praktyczne porady dotyczące zarządzania królestwem i prowadzenia bitew. Znajdziesz w nim również szczegółowe opisy wszystkich frakcji i wchodzących w ich skład jednostek.

Total War: Warhammer - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Charakterystyka (Imperium)
  • Charakterystyka (Wojownicy Chaosu)
  • Charakterystyka (Krasnoludy)
  • Charakterystyka (Zielonoskórzy)
  • Jednostki (Imperium)
  • Mapa strategiczna (Podstawy)
  • Porady ogólne (Podstawy)
  • Rozwój prowincji (Imperium)
  • Poznaj frakcje (Porady na dobry początek)
  • Przygotowania do wojny (Porady na dobry początek)

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS
czytnikach certyfikowanych
przez Legimi
Windows
10
Windows
Phone

Liczba stron: 244

Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:

Androidzie
iOS

Popularność


Total War:Warhammerporadnik do gry

autor: "Jakub Bugielski"

Copyright © wydawnictwo GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.

www.gry-online.pl

ISBN: 978-83-8060-397-4

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stroniewww.gry-online.pl/S024.asp?ID=1697

[email protected]

Spis treści

Total War Warhammer - poradnik do gry

Podstawy

Mapa strategiczna

Porady ogólne

Wymagania sprzetowe

Porady na dobry początek

Poznaj frakcje

Poruszanie się po mapie świata

Rozwój osad i prowincji

Kontrola ładu publicznego i spaczenia

Przygotowania do wojny

Dyplomacja i handel

Imperium

Charakterystyka

Jednostki

Kampania - opis przejścia i porady

Rozwój prowincji

Krasnoludy

Charakterystyka

Jednostki

Kampania - opis przejścia i porady

Rozwój prowincji

Księga Uraz i podróżowanie pod ziemią

Zielonoskórzy

Charakterystyka

Jednostki

Kampania - opis przejścia i porady

Rozwój prowincji

Wampiry

Charakterystyka

Jednostki

Kampania - opis przejścia i porady

Rozwój prowincji

Wojownicy Chaosu

Charakterystyka

Jednostki

Kampania - opis przejścia i porady

Wojsko

Zarządzanie armią

Wielkość wojska i uzupełnianie strat

Bitwa

Ogólne informacje

Interfejs i kierowanie wojskiem

Morale i wycieńczenie oddziałów

Oblężenie

Bohaterowie

Bohaterowie i ich rekrutacja

Korzystanie z bohaterów

Zdolności i ekwipunek Lordów oraz Bohaterów

Magia i Wiatry Magii

Czym są Wiatry Magii

Rodzaje czarów i jak je rzucać

Total War Warhammer - poradnik do gry

Poradnik do gry Total War: Warhammer zawiera wszystkie informacje potrzebne do pełnego zrozumienia tego rozbudowanego i wymagającego tytułu. Znajdziesz tutaj praktyczne porady dotyczące wszystkich występujących w grze mechanizmów - ładu publicznego, spaczenia, czy utrzymywania wydajnej gospodarki.

Dodatkowo, w poradniku zawarto szczegółowy opis wszystkich dostępnych w grze frakcji: Imperium, Krasnoludów, Zielonoskórych, Wampirów i Chaosu, wraz z dostępnymi dla nich jednostkami, budynkami, drzewkami technologicznymi, czy różnicami pomiędzy frakcjami. Nie zabrakło tutaj oczywiście porad dotyczących sprawnego poruszania się po mapie świata, prowadzenia bitew i oblężeń, zarządzania prowincjami, czy dyplomacji z innymi frakcjami.

Opisany został także nowy mechanizm dla gier z serii Total War, czyli czary, wpływ Wiatrów Magii, jak i ogólne porady dotyczące wykorzystywania zaklęć. Co więcej, w poradniku znajdziesz opis wszystkich misji fabularnych dostępnych dla każdej z frakcji, wraz ze wskazówkami pomocnymi do ich ukończenia. Poradnik zamyka spis dostępnych w grze osiągnięć, wraz z informacjami pomocnymi w ich odblokowywaniu.

Poradnik stworzony został w oparciu o poziom trudności "b. wysoki", jednak wszelkie różnice w poziomach zostaną zaznaczone w tekście.

Total War: Warhammer to dziesiąta już odsłona popularnej serii gier studia Creative Assembly, która łączy elementy zarządzania państwem w systemie turowym z efektownymi bitwami prowadzonymi w czasie rzeczywistym. Jednakże, przeciwieństwie do poprzednich gier studia, akcja tytułu rozgrywa się w mrocznym świecie fantasy, który znany jest z gier bitewnych i fabularnych przygotowanych przez firmę Games Workshop.

Poradnik do gry Total War: Warhammer zawiera:

Opis

wszystkich dostępnych w grze frakcji: Imperium, Krasnoludów, Zielonoskórych, Wampirów i Chaosu;

Dokładne omówienie

wszystkich

kluczowych elementów rozgrywki - poruszania się po mapie, rozwoju państwa, prowadzenia dyplomacji i przeprowadzania walk i oblężeń;

Porady

ogólne związane z samą rozgrywką, a także z nowym mechanizmem w serii Total War - magią;

Porady

dotyczące zarządzania państwem i planowaniu działań długoterminowych;

Szczegółowy

opis

wszystkich dostępnych w grze misji fabularnych, dla każdej z frakcji;

Porady

pomocne przy rozgrywce wieloosobowej;

Spis

i opis wszystkich dostępnych w grze osiągnięć, wraz z informacjami pomocnymi w ich zdobyciu.

Jakub Bugielski (www.gry-online.pl)

Podstawy

Mapa strategiczna

Total War: Warhammer - Mapa strategiczna

Na mapę strategiczną w grze Total War: Warhammer składa się obszar Starego Świata - najważniejszego kontynentu w świecie Warhammera, będącego czymś na kształt Europy w krzywym zwierciadle. Gracze mogą ruszyć na podbój tej krainy na czele jednej z pięciu frakcji. Są to:

Imperium

- silne

państwo ludzi (swoisty odpowiednik XVI-wiecznej monarchii Habsburgów)

Krasnoludowie

- honorowi

wojownicy żyjący w górskich twierdzach

Zielonoskórzy

- dzikie

bandy orków, goblinów i tym podobnych ras z pustkowi

Książęta wampirów

- nieumarli

prowadzeni przez przebiegłych nekromantów

Chaos

- niszczycielskie

demoniczne siły [dostępne w pre-orderze lub po nabyciu DLC]

Oprócz tego na mapie strategicznej występuje szereg niezależnych stronnictw, kierowanych przez sztuczną inteligencję (część z nich stanie się z czasem grywalnymi frakcjami za sprawą dodatków DLC). Oprócz tego każda grywalna rasa (poza Chaosem) została rozbita na grupę niezależnych od siebie ugrupowań. Tym sposobem gracz każdorazowo rozpoczyna zabawę, mając pod kontrolą niecałą jedną prowincję, a pierwsze tury spędza z reguły na układaniu się ze swoimi "krewniakami". Startową sytuację polityczną w Starym Świecie obrazuje poniższa mapa.

Jeśli chodzi o mechanizmy rozgrywki na mapie strategicznej, to w ogólnym zarysie model zabawy jest taki sam jak w poprzednich odsłonach serii Total War. Warto jednak zwrócić uwagę na dwie podstawowe różnice:

Koniec z totalnym podbojem - wprowadzono ograniczenia co do obszarów, które można objąć we władanie, aby nieco uatrakcyjnić i utrudnić rozgrywkę oraz uniknąć pewnych fabularnych absurdów. Przykładowo, strefa wpływów zielonoskórych ogranicza się do pasm górskich i pustkowi na południu Starego Świata (nie mają możliwości kontrolowania innych ziem, choć nadal mogą np. je plądrować.).

Wiatry magii - jak przystało na krainę fantasy, w uniwersum Warhammera występują czarodzieje i zaklęcia, ale nie w każdym miejscu magia jest równie skuteczna. W zależności od tego, jak silne są wiatry na danym obszarze (symbolizowane przez kolorowe fale energii tańczące nad ziemią), rzucanie czarów przychodzi łatwiej lub trudniej szamanom, nekromantom, czarodziejom itp. Warto wziąć to pod uwagę, zanim wyda się bitwę przeciwnikowi, zwłaszcza że zaklęcia mogą poważne zaważyć na przebiegu starcia.

Legendarni lordowie krasnoludów walczący ramię w ramię.

Warto też wymienić podstawowe typy postaci (w poprzednich odsłonach serii Total War nazywanych agentami), za pośrednictwem których prowadzi się działania na mapie strategicznej:

Legendarni lordowie - przywódcy frakcji. Przed rozpoczęciem kampanii gracz wybiera postać (zwykle jedną z dwóch), która stanie na czele królestwa. Legendarni lordowie różnią się między sobą przede wszystkim posiadanymi umiejętnościami, artefaktami do zdobycia w toku realizowania misji oraz warunkami zwycięstwa. Ponadto są oni nieśmiertelni (gdy padną w boju, znikają tylko na kilka tur, po czym wracają gry).

Lordowie - prowadzą do boju armie (generałowie), dowodzą flotami (admirałowie) i zarządzają prowincjami (nadzorcy). Każdy lord dysponuje różnorodnymi umiejętnościami, dzięki którym może brać aktywny udział w starciach i zapewniać określone premie na zarządzanym terytorium.

Bohaterowie - poruszają się samodzielnie po mapie strategicznej, dokonując aktów sabotażu i zabójstw, uspokajając nastroje w prowincjach, odkrywając dalekie zakątki Starego Świata itp. Mogą też zostać dołączeni do armii i wspomagać ją swoimi umiejętnościami (zwykle dość potężnymi) na polach bitew.

Porady ogólne

Z uwagi na to, iż gry z serii Total War są bardzo skomplikowane i trudne, warto przed rozpoczęciem rozgrywki (jak i w jej trakcie, wracając do tego rozdziału) zapoznać się z garścią pomocnych wskazówek. Przydadzą się one głównie początkującym, jednak i weterani serii mogą coś tutaj dla siebie znaleźć.

Ekspansja

i wojna

Rozwój królestwa

i

prowincji

Armia

i walka

Magi

a

Ekspansja i wojna

1. Zanim rozpoczniesz działania wojenne z daną frakcją, upewnij się, iż twoje państwo jest odpowiednio do tego przygotowane. Zadbać należy o utrzymanie odpowiedniego ładu publicznego, powstrzymanie spaczenia terenu, czy zabezpieczenie granic państwa. Zajrzyj do rozdziału "Wojna" po więcej informacji.

2. Nigdy nie walcz z kilkoma frakcjami jednocześnie. Może ci się wydawać, iż masz olbrzymią przewagę nad wszystkimi z uwagi na liczne prowincje, które są pod twoją kontrolą. Jednakże, nie będziesz w stanie chronić wszystkich swoich osad przez cały czas, gdyż nie będzie cię stać na utrzymanie tak dużej armii. Warto jest więc dobierać przeciwników i ich ilość starannie.

3. Jeśli już musisz walczyć z kilkoma wrogami, staraj się walczyć na jednym froncie. Może się zdarzyć, że wypowiedzenie wojny wrogowi, którego teren chcesz przejąć wiązać się będzie z walką z jego sojusznikami. Staraj się dobierać wrogów tak, by sojusznicy którzy im pomogą nadciągną z kierunku, w którym planujesz ekspansję, a nie zaatakują cię w plecy.

4. Nigdy nie wdawaj się w wojnę, gdy twoje przychody na to nie pozwalają. Jeśli posiadasz bardzo mały zapas złota w skarbcu, nie myśl nawet o walce. W trakcie ekspansji twoje dochody mogą błyskawicznie spaść do wartości negatywnej, a gdy skarbiec będzie do tego pusty, kraj wejdzie w stan bankructwa. Więcej o tym poczytać możesz w rozdziale "Wojna".

5. Nie wypowiadaj wojny frakcjom, których terenów nie jesteś w stanie opanować. Jeśli nie możesz przejąć osady, a później całej prowincji, atakowanie wroga nie ma większego sensu. Samo złoto da się zdobyć w inny sposób, a tworzenie sobie dodatkowych, niepotrzebnych wrogów to proszenie się o kłopoty. Frakcje, których ziemie możesz przejąć znajdziesz w opisie dostępnych w grze stron konfliktu.

6. Nie wdawaj się w wojnę z frakcją, której siła jest zbliżona, bądź większa od twojej. Nie oznacza to, iż przegrasz wojnę z takim wrogiem, gdyż przy odpowiednim przygotowaniu i prowadzeniu wojsk podczas walk można wygrać starcia z wrogiem i 3-krotnie większym. Wdając się w takie starcie będziesz narażony na ataki innych frakcji, gdyż do walki będzie trzeba zaprzęgnąć wszystkie siły.

Rozwój królestwa i prowincji

1.Zadbaj o ład publiczny w prowincjach. Nie grozi ci nic póki ład publiczny nie osiągnie wartości -100, jednak warto uprzednio zadbać o to, by jak najszybciej doszedł on do wartości 100, czyli maksymalnej. Dzięki temu łatwiej będzie ci utrzymać porządek we własnym królestwie, a spaczenie będzie miało mniejszy wpływ.

2. Pilnuj, by spaczenie było jak najmniejsze. Utrzymanie spaczenia na 0 poziomie jest bardzo trudne, gdyż po twoich terenach kręcić się będzie masa bohaterów Wampirów i Chaosu, jednak staraj się trzymać je na poziomie nieprzekraczającym 10%. Spaczenie zmniejszyć możesz przy pomocy bohaterów, technologii, dzięki umiejętnościom Lordów, a także przy wykorzystaniu niektórzy budynków.

3. Przejmuj kontrolę nad całymi prowincjami. Dzięki temu będziesz w stanie zapobiegać wahaniom ładu publicznego spowodowanym przez ciągłe odbijanie którejś osady w prowincji, a także aktywować będzie można Zarządzenie, które da premię całej prowincji.

4. Stolicę prowincji wykorzystaj do budynków do szkolenia wojsk i budynków wysokopoziomowych. Stolica prowincji to osada, która znajduje się po lewej stronie ekranu prowincji. Jako jedyna może być rozwinięta do 5 poziomu (pozostałe do 3), dając ci dostęp do wszystkich budynków i ich poziomów rozwoju. Nie ma sensu marnować tej cenniej przestrzeni na budynki dostępne wszędzie indziej.

5. Pozostałe osady prowincji wykorzystaj do budynków gospodarczych. Pozostałe osady mogą być rozwinięte jedynie do 3 poziomu, przez co idealnie nadają się do wznoszenia budynków gospodarczych - tych, które dają premię do przychodów, ładu publicznego, rozwoju, czy wytwarzania dobra do handlu z innymi frakcjami.

6. Jeśli osada znajduje się na granicy z wrogą frakcją, wznieś tam budynki obronne. Dobrym wyborem jest wzniesienie drugiego poziomu muru - dzięki temu wrogowie będą musieli przebić się przez umocnienia przy pomocy machin oblężniczych i pokonać znacznie większy garnizon. W większości przypadków zniechęci to wroga do ataku.

7. W każdej prowincji wznieś choć jeden budynek, który służy do zmniejszania spaczenia. Budynki te działają w obrębie własnej prowincji, lecz dają potężną premię do zmniejszania spaczenia. Dobrym wyborem na taki budynek jest stolica prowincji - można będzie potem ulepszyć budynek, by był skuteczniejszy.

Armia i walka

1. Nie wykorzystuj do walki wyłącznie "najsilniejszych" jednostek. Walka przy pomocy samych oddziałów ciężkiej kawalerii wbrew pozorom zakończy się bardzo szybko - twoją przegraną, gdy wrogowie będą dysponować kilkoma oddziałami pikinierów.

2. Nie bierz ze sobą zbyt dużej ilości strzelców. Nie licząc jednostek Krasnoludów, gdzie spora część strzelców w miarę dobrze radzi sobie w zwarciu, większość jednostek dystansowych w grze staje się bezużyteczna po stracie całej amunicji. Najlepiej przyjąć prostą zasadę - niech strzelcy stanowią nie więcej niż 20-25% twojej całej armii.

3. Nie bierz ze sobą zbyt dużej ilości machin oblężniczych. Sprawa podobna do tej opisanej wyżej. Mimo, iż zasypanie wroga kulami z moździerzy może wydawać się kuszące (a odpowiednio wykorzystane może być skuteczne), machiny oblężnicze mogą bardzo szybko stać się kompletnie bezużyteczne, gdy, na przykład, wróg dotrze całą armią do twoich oddziałów. Strzelanie w wojska nieprzyjaciela wiązać się będzie z ranieniem własnych oddziałów.

4. Nie wysyłaj Lorda do walki w pojedynkę. Jakim nie byłby on zabijaką i z kim nie dał by rady wygrać, Lord to tylko jedna z jednostek na polu walki i zalana morzem wrogów może bardzo szybko zostać zabita. Gdy twój Lord padnie, dyscyplina (morale) twoich oddziałów znacząco spadnie, przez co będą oni łatwiejsi do wystraszenia.

5. Nie wysyłaj magów do walki. Magowie są śmiertelnie niebezpieczni gdy ciskają swoje potężne czary, jednak są kompletnie bezużyteczni w walce w zwarciu - nawet najsłabsze oddziały wroga będą w stanie znacząco zranić wysokopoziomowego maga. Lepiej zostawić ich z tyłu i ciskać czarami, gdy jest ku temu okazja.

6. Pilnuj dyscypliny oddziałów. Dyscyplina pełni rolę morale, a gdy pasek ją reprezentujący zostanie opróżniony, oddział ucieknie z pola walki, a ty stracisz nad nim kontrolę. Dodatkowo, uciekające oddziały wpływają negatywnie na dyscyplinę sojuszników - w najgorszym wypadku może nastąpić reakcja łańcuchowa i twoje jednostki będą zwiewać z pola walki jedna po drugiej.

7. Pilnuj zmęczenia oddziałów. Zmęczenie wpływa bezpośrednio na skuteczność oddziału (a także na dyscyplinę - wykończone oddziały mają zmniejszoną wartość dyscypliny i są podatniejsze na przestraszenie). Jednostki walczące w zwarciu będą gorzej radzić sobie z przeciwnikami, strzelcy stracą na celności i szybkości przeładowania broni, a konnica nie będzie w stanie wyprowadzać szarż. Jeśli twoje oddziały są wykończone, postaraj się znaleźć im przynajmniej kilkanaście sekund spokoju (by nie walczyły i nie maszerowały), co pozwoli im trochę odpocząć.

8. Nie ścigaj uciekających wrogów po całej mapie. Nie będziesz i tak w stanie wybić całego wrogiego oddziału, który ucieka, a twoje jednostki goniące za nimi bardzo szybko się zmęczą i stracą na skuteczności.

9Flankuj jednostki wroga i nie pozwól nieprzyjacielowi, by zrobił to z twoimi. Flankowanie jednostek wroga działa bardzo negatywnie na ich dyscyplinę - jednostki atakowane od boków i w plecy są w stanie załamać się w kilka sekund i rzucić do ucieczki. Jednakże, twoje oddziały są również na to podatne - pilnuj więc swoich flank, a gdy wróg stara się otoczyć twoje jednostki wycofaj je i przegrupuj.

10. Za wszelką cenę chroń strzelców i machiny oblężnicze. Jednostki te są w stanie siać spustoszenie na polu walki, jednak są praktycznie bezbronne w walce w zwarciu, czy przeciwko szarżom konnicy wroga. Jeśli już musisz oddalić się od nich resztą wojska, trzymaj w pobliżu jeden, dwa oddziały w razie nagłego pojawienia się wrogiej konnicy, czy jednostek latających.

11.Wykorzystaj konnicę do flankowania wroga i atakowania pozostawionych na tyłach jednostek. Jeden oddział konnicy jest w stanie wyeliminować z gry nawet kilka oddziałów strzelców i wszystkie machiny oblężnicze wroga. Jeśli nieprzyjaciel pozostawił te jednostki bez ochrony, wykorzystaj to i wyślij tam swoje szybkie jednostki, by narobić trochę zamieszania. Nawet jeśli nie uda ci się ich wybić w ten sposób zmniejszysz ich skuteczność, a wróg będzie musiał wysłać oddział na pomoc.

Magia

1. Korzystaj z opcji Ruletki z rozwagą. Pozwala ona co prawda na ponowne wylosowanie ilości punktów magii, które będą dostępne na początku starcia, jednak może także zmniejszyć tą wartość. Jeśli startujesz z ilością większą niż 12 punktów, nie ma sensu bawić się w ponowne losowania - lepsze 12 punktów w garści niż 3 po ponownym losowaniu.

2. Nie korzystaj z większej ilości magów niż 1-2. Ta wartość jest wystarczająca, by skutecznie razić wrogów czarami. Większa ilość magów nie pozwoli ci korzystać z czarów, gdyż pula Wiatrów Magii będzie cały czas pusta.

3. Nie szastaj czarami na lewo i prawo. Zaklęcia miotane przez magów są bardzo silne, jednak niejednokrotnie wymagają sporej ilości punktów Wiatrów Magii (sięgając nawet do 15) by móc je rzucić. Warto jest więc dwa razy się zastanowić, czy opłaca ci się cisnąć Kulą Ognia gdy za moment może być potrzebne zaklęcie ochronne, na które braknie ci "many".

4. Jeśli siła twojej armii opiera się na magii, nie wdawaj się w walkę, gdy Wiatry Magii są słabe. Wiatry Magii i ich stan warunkują dostępne punkty "many" na polu walki. Stan Wiatrów Magii zmienia się co kilka tur, przez co postacie walczące przy pomocy czarów będą raz mocniejsze, a raz słabsze, gdyż będą mieć do dyspozycji mniej punktów na rzucanie czarów. Wiatry Magii są także mocniejsze na niektórych terenach - przed walką można to sprawdzić najeżdżając myszką na teren, gdzie miejsce będzie mieć walka.

Wymagania sprzetowe

Total War: Warhammer PC - informacje ogólne

Systemy operacyjne: 64-bitowy Windows 7 / 8.1 / 10

Połączenie internetowe w trakcie gry: Niewymagane

Kontrolery: Klawiatura + mysz

Minimalne wymagania sprzętowe

Procesor

: Intel Core 2 Duo 3.0 Ghz

Pamięć:

3 GB RAM

Karta graficzna:

z obsługą bibliotek DirectX 11 - AMD Radeon HD 5770 1024MB / NVIDIA GTS 450 1024MB / Intel HD4000

Dysk twardy:

35GB wolnego miejsca

Rekomendowane wymagania sprzętowe

Procesor:

Intel Core i5-4570 3.20 GHz

Pamięć:

8 GB RAM

Karta graficzna:

z obsługą bibliotek DirectX 11 - AMD Radeon R9 270X 2048MB / NVIDIA GeForce GTX 760 2048MB

Dysk twardy:

35GB wolnego miejsca

Wymagania dla animacji powyżej 60 FPS-ów

Procesor:

Intel Core i7-4790K 4.0 GHz

Pamięć:

8 GB RAM

Karta graficzna:

z obsługą bibliotek DirectX 11 - AMD Fury X lub NVIDIA GTX 980

Dysk twardy:

35GB wolnego miejsca

Porady na dobry początek

Poznaj frakcje

Osoby nieobeznane z grami z serii Total War mogą mieć problemy z odnalezieniem się w rozgrywce, gdyż gracz zostaje niejako rzucony na głęboką wodę. Dodatkowo, choć w grze dostępny jest swego rodzaju samouczek dla każdej z frakcji, nie wyjaśnia on wszystkiego, bądź robi to zbyt ogólnikowo, przez co na dalszym etapie rozgrywki można mieć spore problemy. W rozdziale tym dowiesz się na temat podstawowych czynności, które okażą się niezbędne do zbudowania prężnie funkcjonującego państwa.

Poznaj swoją frakcję

Poznaj wszystkie dostępne frakcje

Poznaj swoją frakcję

Warto na początek przejrzeć dostępne technologie do zbadania.

Mimo, iż gra zawiera dość niewielką ilość frakcji w porównaniu do poprzednich części serii Total War, różnią się one od siebie diametralnie. Różnice nie ograniczają się do samego sposobu prowadzenia rozgrywki (czego dowiesz się z rozdziałów poświęconych każdej z frakcji) - każda z frakcji posiada dostęp do innych jednostek (a także odblokowuje je na innym etapie), bohaterów, czy ogromnych drzewek technologicznych.

Warto jest więc na samym początku rozgrywki przejrzeć listę dostępnych dla danej frakcji jednostek, budynków, czy technologii, a także warunków które spełnić trzeba by móc z nich skorzystać. Do wszystkich tych opcji dostęp uzyskać można z widoku mapy świata (szczegóły znajdziesz w rozdziale "Interfejs" w dziale Mapa Świata) - tam przejrzeć można wszystkie rzeczy, które da się odblokować, nawet jeśli nie uzyskałeś jeszcze do nich dostępu.

Proces ten jest o tyle ważny, iż odpowiednio obrana ścieżka rozwoju pozwoli ci uzyskać dostęp do interesujących cię jednostek wcześniej, niż wznosząc jakiekolwiek budowle i pchając się w niepotrzebne rozwiązania technologiczne, które wpływać będą na jednostki czy budynki, których nigdzie nie masz. Dostęp do wszystkich rzeczy będziesz w stanie zyskać w trakcie rozgrywki, jednak na początku miejsce na zabudowę, czy środki na rekrutację jednostek są bardzo ograniczone - trzeba się więc zdecydować na czym chcesz się skupić. Tak naprawdę każda taktyka może sprawdzić się w walce jeśli wszystko odpowiednio zaplanujesz i przemyślisz. Jeśli:

Preferujesz grę bardziej defensywną, w której chcesz po prostu skupić się na bardzo statycznym prowadzeniu bitew

(a więc tworzeniu z żołnierzy ściany muru i zasypywaniu wroga ogniem strzelców i artylerii ustawionej za wspomnianymi żołnierzami), warto odblokować najpotężniejsze jednostki piechoty, strzelców i artylerii i skupić się na ulepszeniach do nich.

Jeśli natomiast lubujesz się w nękaniu wroga w myśl taktyki "hit & run"

, w której szarżujesz na niego kawalerią i konnymi łucznikami, a następnie uciekasz, by ponowić cały proces za chwilę i stopniowo wyniszczać wojska wroga, skup się z kolei na jak najszybszym odblokowaniu jednostek kawalerii, a także ulepszeniach które dają im zwiększone zdolności bojowe, a także te, które zmniejszają ich koszty utrzymania.

Powyższe "taktyki" to tylko dwa z wielu sposobów rozwoju, które obrać można rozwijając królestwo. Pamiętaj przy tym jednak o kilku zasadach:

Monitoruj poczynania wrogów

. Jeśli widzisz, że nieprzyjaciel którego planujesz zaatakować skupia się na tworzeniu piechoty skutecznej w walce z kawalerią (pikinierzy) i konnymi łucznikami (zwykli strzelcy są znacznie skuteczniejsi w walce na dystans), rozważ, czy opłaca ci się go atakować. Nawet jeśli uda ci się przebić prze wrogą armię, możesz odnieść przy tym ogromne straty i twoja armia stanie się łakomym kąskiem dla pobliskiego nieprzyjaciela.

Nigdy nie skupiaj się tylko na jednym typie jednostek

- seria Total War to nie typ gier strategicznych, które królowały lata temu, gdzie trzeba było wroga po prostu zasypać rzeką jednostek. Posiadanie 19 jednostek najlepszej dostępnej dla twojej frakcji kawalerii (jak Rycerze półgryfa w przypadku Imperium) niewiele ci da, jeśli wróg będzie miał armię pozwalającą na długie, wyczerpujące starcia, gdzie konnica sobie nie radzi. Podobnie sprawa wygląda ze strzelcami i artylerią - są to jednostki potężne do czasu, aż mają możliwość spokojnego prowadzenia ognia, bądź nie skończą im się pociski.

Poznaj wszystkie dostępne frakcje

Armie każdej frakcji znacząco się od siebie różnią.

Mimo faktu, iż w grze dostępnych jest jedynie 5 grywalnych frakcji, różnią się one od siebie dość znacząco. Zapoznanie się z tymi różnicami i wykorzystywanie ich zarówno podczas poruszania się na mapie, a także (i przede wszystkim) na polu walki może dać ci olbrzymią przewagę nad wrogiem i znacznie ułatwić każde starcie.

Różnice między frakcjami nie ograniczają się rzecz jasna jedynie do dostępnych jednostek i rodzajów budynków. Dobrym przykładem może być całkowity brak artylerii i strzelców u frakcji Wampirów, co wymusza znacznie agresywniejszy styl walki, a także zmienia całkowicie sposób prowadzenia oblężeń. Wszystkie różnice pomiędzy frakcjami, zarówno pod względem dostępnych jednostek i budynków, a także w sposobie prowadzenia rozgrywki znajdziesz w rozdziałach poświęconych opisom tych frakcji.

Poruszanie się po mapie świata

Poruszanie się po mapie świata gry to, obok rozwijania osad i prowadzenia bitew, najważniejszy aspekt rozgrywki. Warto przy tym wiedzieć na jakiej działa on zasadzie, a także w jaki sposób dane typy środowiska wpływają na armie poszczególnych frakcji.

Wpływ środowiska - wyczerpanie

Tryby poruszania się

Wpływ środowiska - wyczerpanie

Po najechaniu na teren myszą wyświetlą się informacje o wpływie terenu na armię.

Przemieszczając armie po mapie świata niejednokrotnie trafisz na tereny, które będą na nią wpływać w jakiś sposób. W gruncie rzeczy ogranicza się to do jednego typu efektu - ranienia jednostek w skutek wyczerpania. Armia podążająca po takim terenie będzie tracić co turę procent wszystkich swoich żołnierzy. Im bardziej nieprzyjazny teren (np. wyższe spaczenie w przypadku Imperium), tym efekt będzie mocniejszy, a armia będzie ginąć szybciej. Poszczególne frakcje reagują inaczej na dane typy terenów. Wygląda to tak:

Frakcje Imperium, Krasnoludów i Zielonoskórych tracą armię w wyniku wyczerpania gdy poruszają się po terenach z bardzo dużym spaczeniem. Wampiry i Chaos są na to w tym przypadku odporne.

Frakcja Wampirów traci armię w wyniku poruszania się po terenach z niskim spaczeniem. Reszta frakcji jest na to odporna.

Armie wszystkich frakcji otrzymują obrażenia w wyniku wyczerpania gdy poruszają się przez pustkowia.